Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 16:05

Lienek schreef:
Wie mag ik een pb sturen. Ik heb ineens erge twijfels en het is een lieve meid maar door bepaalde dingen ga ik nu twijfelen.

mag mij ook pb sturen als het nog nodig is ;)

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 16:08

DiekeC schreef:
Pallatin schreef:
dieke, als ik het zo lees doe jij de eigenaar een groter plezier dan andersom: ze heeft jouw hulp heel hard nodig. Jij vindt het een leuke uitdaging, maar ik vind het persoonlijk raar dat jij moet betalen om haar te helpen? Ik zou haar vragen waarop ze de bijdrage baseert en dan voor jezelf bedenken of je dat redelijk vindt....vind je het niet redelijk? Vertel haar dan hoe jij erover denkt. Ik zou het als eigenaar een goede 'deal' vinden dat je zelf je lessen betaalt. Dat geeft haar profijt, jou en het paard. Is het paard zover dat het jouw 'training/ correcties' niet meer nodig heeft, dan zou je die afspraak kunnen heroverwegen. Of een paard nou in de randstad staat of op het platte land vind ik niet ter zake doen, wel de faciliteiten die een stal heeft.

Dit vind ik wel echt een goed argument! Ik ga het aan haar vragen. Volgens
mij heeft het er vooral mee te maken dat een paard hebben gewoon nogal duur is, al helemaal als je weinig tijd hebt. Zij ziet het denk ik als dat ik mag paardrijden, en paardrijden kost geld.

Amable schreef:
Maar, ziet de eigenaresse ook in dat ze hulp nodig heeft? Want als zij dat niet zo ziet begrijp ik wel waarom ze een bijdrage vraagt. Ziet zij dat wel zo dan kan je zeggen, ik help, dat is mijn betaling. Maar dan moet je ook zeker weten dat je helpt en het op kan lossen.

Ja dat zou de situatie een heel stuk verduidelijken! Ik denk niet dat ze zo goed door heeft dat ze mijn hulp hard kan gebruiken. :') en dit bedoel ik echt niet vervelend tegenover haar, maar ze heeft jaren op manege's gereden, en dan is de omgang met een paard dat echt nog veel moet leren gewoon lastiger. Ik denk alleen dat ze uiteindelijk voor problemen komt te staan die ze niet meer kan ontlopen, en dat dat paard gewoon gevaarlijker gaat worden, want hij komt nu al met zo veel slecht gedrag weg! Ik longeerde hem en hij begon meteen mijn kant op te steigeren. Ze weet niet hoe ze hem op dat soort momenten moet corrigeren, dus gaat ze het gevecht uit de weg. Maar ik denk dat het ook niet echt mijn plaats is om haar daarop te wijzen? Ik hoop eigenlijk vooral dat ze inziet hoe erg hij vooruit gaat nadat ik met m aan de slag ga, en dat de dan open staat om ervan te leren. Ze is namelijk ook een aantal jaar ouder dan ik ben, en dan ben ik een beetje bang dat ze mij daarin niet serieus wil nemen, of dat ze zich er erg vervelend onder voelt. Het blijft haar paard natuurlijk.

Ik denk dat ik het gewoon ga proberen, en dat vanzelf een aantal dingen op hun plek vallen. Ik heb alleen gewoon niet genoeg geld voor zulke maandelijke vaste lasten. Kon ik dat zelf betalen dan had ik wel een paard haha.

lijkt er inderdaad op dat dat paard en de eigenaar jou wel kunnen gebruiken ;) misschien vaak samen trainen, zodat zij in ieder geval ook dingen leert en het paard dus leert respect te hebben voor haar ook. En ook dat ze ziet dat zij ook wat van jou leert en dan gesprekje hebben over betaling?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 16:09

Hier gaat het toch weer heel goed *\o/*
Het is ook lastig met die gekke paarden van mij en de kou maar vorige week kwam ze weer 2x en vrijdag heeft ze zelfs buiten een rondje op Kim kunnen zitten (heb ik zelf ook nog maar 1x gedaan) dus ik denk dat we beiden weer een goede motivatieboost hebben gehad.

Een tweede bijrijdster zoeken overweeg ik ergens wel gezien ik 2x in de week wat weinig vind voor een paard om wat te doen maar daar moet ik denk ik tegenaan gaan lopen want ze liggen hier niet voor het oprapen.

Sjolvir

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-17 18:06

Ik heb gelukkig ook goede bijrijders gehad hoor!

En nu hele week Heps gedumpt bij bijrijder en instuctie moet er ook wat mee, kan maar 2 x per week rijden, dus rest moet ik bij elkaar ritselen. Instructie krijgt het zometeen stik druk met die zwarte van me... ha ha. Laat ik dan wel weer rijden en dan vaker dan 1 of 2 x in de week, maar elke keer... Moet opgebouwd dus tja...

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:09

Mag ik hier even inbreken?
Lees al een tijdje mee en heb helaas in het verleden ook slechte ervaringen gehad met bijrijders, maar wil toch weer een poging wagen.

Graag zou ik jullie advies willen over het volgende.
Ik zoek iemand voor een Arabier, voor minimaal 2-3 dagen per week op basis van Natural Horsemanship.
Ik wil hiervoor een bijdrage van 100,00 euro vragen en dat is dan incl. minimaal 1x per week les, indien nodig vaker. Zou dat te duur zijn?
Paard staat aan huis, er is een verlichte rijbaan en paddock aanwezig. Er hoeven geen klusjes gedaan te worden en er is altijd wel iemand op het erf om even te helpen. Paard is in de rijbaan ook geschikt voor beginners (buitenrijden is een ander verhaal).

Graag jullie mening.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:12

Alfi2010 schreef:
Mag ik hier even inbreken?
Lees al een tijdje mee en heb helaas in het verleden ook slechte ervaringen gehad met bijrijders, maar wil toch weer een poging wagen.

Graag zou ik jullie advies willen over het volgende.
Ik zoek iemand voor een Arabier, voor minimaal 2-3 dagen per week op basis van Natural Horsemanship.
Ik wil hiervoor een bijdrage van 100,00 euro vragen en dat is dan incl. minimaal 1x per week les, indien nodig vaker. Zou dat te duur zijn?
Paard staat aan huis, er is een verlichte rijbaan en paddock aanwezig. Er hoeven geen klusjes gedaan te worden en er is altijd wel iemand op het erf om even te helpen. Paard is in de rijbaan ook geschikt voor beginners (buitenrijden is een ander verhaal).

Graag jullie mening.

Is die les van een gediplomeerde instructie?
100 euro is hier in de omgeving heel duur maar kan me voorstellen dat dat in bijvoorbeeld Amsterdam anders is.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:21

Ik denk dat 100 euro en dan op basis van Natural Horsemanship heel moeilijk wordt. Je vijver is toch een stuk kleiner want de meesten willen een 'normaal sportpaard' zeker voor die bijdrage. Daarnaast zie ik vaker dat mensen die niet op basis van de sport rijden liever geen bijdrage willen betalen, maar dat is hier in de omgeving dan meer een trend.
Je kan het proberen maar ik denk dat je te hoog zit :) of je moet net de juiste persoon vinden.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:28

Azmay schreef:
Is die les van een gediplomeerde instructie?
100 euro is hier in de omgeving heel duur maar kan me voorstellen dat dat in bijvoorbeeld Amsterdam anders is.

Ja, les is van gediplomeerd instructrice en tevens eigenaar van het paard.
Paard staat aan de rand van Amsterdam-noord.
Paard zal alleen door de bijrijdster gereden worden/mee gewerkt worden, je kan paard dus zien als eigen.
Vaker dan 3x per week komen is ook een optie. Maar ik wil minimaal 2x per week iemand met hem zien werken, en dan niet elke keer rijden.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:31

liekec schreef:
Ik denk dat 100 euro en dan op basis van Natural Horsemanship heel moeilijk wordt. Je vijver is toch een stuk kleiner want de meesten willen een 'normaal sportpaard' zeker voor die bijdrage. Daarnaast zie ik vaker dat mensen die niet op basis van de sport rijden liever geen bijdrage willen betalen, maar dat is hier in de omgeving dan meer een trend.
Je kan het proberen maar ik denk dat je te hoog zit :) of je moet net de juiste persoon vinden.

Bedankt voor het meedenken.
Vaker komen dan 2-3x per week is altijd een optie, daarom minimaal 2-3x per week.
In principe heb je dan een "eigen paard" in volpension incl. 1x per week les voor 100,00 euro per maand. Dacht dat dat toch wel een redelijke prijs was. Maar zal er nog eens over nadenken.
Wat zou redelijk zijn denk je?
Les nemen is sowieso een vereiste. In het verleden heb ik dat niet verplicht gesteld en dat resulteerde in een volledig scheef gereden paard. Waarna ik ruim een jaar aan het revalideren ben geweest met hem.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:43

Dus je mag voor 100 bij wijze van spreken ook 5 x in de week? Want dan vind ik het een ander verhaal. Ik betaal zelf 80 voor 5x per week.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:50

Ja, vaker is altijd mogelijk. Maar minimaal 2-3 x per week. En als dat de ene week 2x is en de week erna een keer 4x is het ook oke als dat bv beter uitkomt met werk, school, studie, ziekte etc. Maar 1x per week heeft in mijn ogen geen zin, dan kun je beter op de manege blijven rondhobbelen.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:50

sterreke98 schreef:
Dus je mag voor 100 bij wijze van spreken ook 5 x in de week? Want dan vind ik het een ander verhaal. Ik betaal zelf 80 voor 5x per week.

Is dat met les of zonder les?
En moet je die les dan zelf betalen? Wat kost dan een les? En hoe vaak neem je les?

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 10:51

Wat kost een gemiddelde manege les?
Hier in de buurt toch al gauw 22,50 euro per keer.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 11:59

Ik vind dat echt heel netjes hoor! Tuurlijk moet je er de juiste persoon voor vinden, maar voor 100 euro in principe een eigen paard tot je beschikking maar niet de overige onkosten/onzekerheden zoals een da. En dan zeker inclusief een les, die normaal toch al minimaal 20 euro voor een priveles..

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:07

Als je bij wijze van onbeperkt mag komen is het een ander verhaal. Is de rijbaan goed na regen?
Ondanks dat ik het een nette prijs vind voor wat je biedt denk ik dat de kans klein is dat je iemand vind die het Natural Horsemanship ook helemaal past. Of laat ik het anders verwoorden, dressuur/spring was makkelijker geweest voor die prijs. Maar je hoeft natuurlijk maar eentje tegen te komen die het ziet zitten en je bent klaar :) wat je ook kunt doen is eerst 100 euro in je advertentie zetten, en als je merkt dat het dan niet loopt kan je altijd nog omlaag. Denk zelf dat 75 euro makkelijker is. Hoe is de stal bereikbaar? Speelt ook weer mee.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:43

Alfi2010 schreef:
sterreke98 schreef:

Is dat met les of zonder les?
En moet je die les dan zelf betalen? Wat kost dan een les? En hoe vaak neem je les?

Dat is exclusief les, ik heb hier zelf voor gekozen. Mijn les kost 25 per uur, en les 1 a 2 keer per maand. Een les is een uur, en van een fijne z dressuur amazone die ook de juiste papieren heeft. En ik merk enorme vooruitgang, dus het is elke cent waard.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 12:52

@alfi2010 ik vind dat voor deze regio en opties een hele nette prijs persoonlijk.
Maar ze zijn schaars, dus wel enig geduld nodig om juiste te vinden :)
Hier had mijn bijrijdster niet perse kennis van NH maar stond er wel voor open dus wat sessies samen gedaan, en vond ze leuk! Inmiddels heb ik alweer 1,5 jaar een fijne bijrijdster aan haar.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 13:27

@Liekec: rijbaan na regen is wel nat, maar wordt niet modderig of zwaar, paddock is dan nog een stuk droger en kun je een stuk van afzetten om geen last te hebben van de andere paarden. dus je kunt altijd iets doen. Onbeperkt komen is zeker een mogelijkheid, maar ben bang dat dat helemaal afschrikt. Lees hier toch wel veel dat mensen maar 2 hooguit 3x per week tijd hebben.
Stal is goed te bereiken met auto (ligt vlak langs de snelweg A10 bij een afrit). Bus stopt aan eind van de straat en dan is het 10 minuten lopen (of een oude fiets neerzetten). Vanuit Amsterdam-noord is het 10 minuten fietsen (of scooter/brommer). We zitten 20 fietsminuten vanaf A'dam Centraal. En bus vanaf A'dam centraal is ongeveer 15 minuten.

@Darkadia: kennis van NH is niet vereist, interesse wel.
Ben me bewust van de kleine groep waarin ik zoek, maar ook meiden vanaf 14 jaar zijn welkom, dus dat vergroot de groep alweer denk ik.

Dank jullie wel voor jullie feedback. Kan ik zeker iets mee.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 14:15

joyce B schreef:
volpension betekent niet overal dat je paard ook voldoende uren vrije beweging krijgt Anjali...

Ik zou me ook schuldig voelen als mijn paard bijna de hele dag binnen zou staan en niet getraind wordt als ik niet kom. Loopt hij het grootste deel van de dag in een ruime paddock met een maatje (6 uur of langer in de winter, zomer liefst hele dag) dan is het minder erg. Maar dan nog vinden veel paarden het fijn als ze nog even lekker aan het werk kunnen. Dan staan ze veel relaxter (moe en voldaan) daarna weer in de paddock of stal.

In de tijd dat op onze vorige pensionstal mijn pony nog niet buiten werd gezet in de wintermaanden, had ik een afspraak met bepaalde personen dat we elkaars paarden buiten zetten als we er waren. Deels samen (tijdens uitmesten en dan rekken tot iemand anders er in wilde) of ik liet het andere paard staan terwijl ik in de bak bezig ging met eigen pony. De ander deed dat dan ook voor mij. Zo hielpen we elkaar.
Dat kun je natuurlijk ook afspreken met iemand. Vast wel meer die ook hun paard een uurtje extrA in de paddock willen of een rondje stapmolen.

Precies. Als zij 8 uur per dag buiten zou staan, zou ik me er minder druk om maken. Zij komt nu 4 uur buiten dus dan is het fijn als er iemand elke dag gaat, al is het maar om haar nog even een uurtje extra te zetten of te wandelen.
Misschien moet ik inderdaad even rondvragen of er anderen zijn met wie afspraken kan maken hierover. Er is inderdaad altijd wel een stalgenoot die het fijn vindt als haar paard ook extra buiten komt. Gelukkig komt het weideseizoen er bijna aan :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:31

Ik wil hier toch ook wel graag even mijn nieuwe bijrijdpaard delen!

Afbeelding

Na Rhea miste de eigenaresse het heel erg en heeft ze een nieuw paard gekocht. Een mooi projectje maar heeft M1 gelopen, maar veel bespiering kwijt en eigenlijk een beetje 'verkeerd' gereden.
Nu dus oefenen hem te laten ontspannen maar alle knopjes zitten erop dus tegelijk is hij ook weer heel leerzaam.

Ik had me geen fijner paard als bijrijdpaard kunnen wensen, een beestje waar ik veel vertrouwen mee kan opbouwen! :j
En jawel: binnenkort mag ik (samen met de eigenaresse) een onderlinge wedstrijd met hem rijden!

Ik hoop voor alle bijrijdpaard zoekenden dat zij een fijn bijrijdpaard vinden, en voor alle bijrijder zoekenden hoop ik dat jullie een super toffe, fijne, eerlijke, lieve en betrouwebare bijrijder vinden waar jullie in kunnen vertrouwen. Ik mag nu een weekje voor hem zorgen (wegens de afstand verdeeld met een paar stalgenootjes) dus ik denk dat ik het meer dan getroffen heb! <3

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 15:32

Wat een leuke foto :)
Veel geluk en rijplezier samen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:41

Nou het gaat lekker hier hoor! het meisje die 3 keer in de week zou komen is wel 1 week geweest en afgelopen vrijdag zei ze me na het uur vrijrijden dat ze ermee stopt. Ze maakte een botsing met een ander paard in de bak, was bang voor mijn pony geworden en vond het niet fijn om tegen de overgestelde richting te rijden van andere. Dus nu kan ik weer opzoek.. mijn pony is best moeilijk als er wat van der wordt verwacht en potentiële bijrijders denken dat ze het wel 'even' fixen. Dus niet.

Ik zoek dus meiden die wat ouder zijn maar het lijkt wel alsof juist bij de oudere het verkeerd gaat. Iemand tips voor me?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:44

Ik kom hier ook even binnenvallen met een vraag.

Deze week komt er iemand (14) kijken bij mijn pony's om deze te verzorgen. Dit gaat echt puur om een beetje extra aandacht; er hoeft niet gevoerd, gemest, binnen-/buiten gezet te worden. Zelf werk ik onregelmatig dus in eerste instantie ben ik geneigd om geen vaste dagen af te spreken en dat ze per week aan kan/mag geven wanneer ze wil komen. Nu wil ik eigenlijk even vragen naar ervaringen met zo'n afspraak en even horen of jullie denken dat zo'n constructie werkt of dat jullie adviseren om een vaste dag of vaste dagen af te spreken.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:20

Rare rede om ermee te stoppen Samblabla. Die kan dan beter in de manege blijven rijden. :+

Ik ben na ruim 15 jaar eigen paard ook bijrijder. Heb ineens veel tijd over. Zie bij ons op stal dat de betrouwbare bijrijders niet voor het oprapen liggen. Zelf heb ik geluk gehad met mijn bijrijders, maar die reden omdat ze het leuk vonden en niet omdat ik er afhankelijk van was.
Rij nu een paard 1 dag in de week, de overige dagen komt er vanzelf iets aanwaaien.. Mis vooral het online shoppen. _O-

Voor mij zou jouw constructie ideaal zijn AnnaB. Alleen als eigenaar zijnde zou ik vaste dagen af willen spreken, dit zodat je zelf weet wanneer je niet naar stal hoeft en andere dingen kan doen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 21:35

2 richting verkeer, tja, dat is even wennen ja, hoewel wij in de manege les altijd op 2 handen reden. Ging wel snel zo.

In het verleden jonge verzorgers gehad dat ging toen prima, aangezien paard op een rijvereniging met manege zat, dus ze hoefden erf niet af met het paard en daar was altijd wel iemand. Maakte het qua verzorgers (zeker qua leeftijd) stuk makkelijker dan nu bij en boer, zonder bak, waar geen hond is (sorry.. eigenlijk zijn er alleen 2 DH-ders... ).

Als ik geen paard had zou 100 euro voor onbeperkt iets met paard mogen doen mij wel aanspreken, zeker omdat er les bij zit, maar dan moeten paard, eigenaar/instructie wel matchen.