Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DiekeC schreef:Hallo allemaal! Ik ben nieuw in dit topic en ik stoor eigenlijk met een specifieke vraag. Van de week ben ik langs geweest bij een bijrijdpaard dat ik waarschijnlijk ga trainen. Maar nu wil ik eigenlijk wel iets van een contract opstellen zodat ik en de eigenaar weten waar we aan toe zijn. Hebben jullie ideeën of misschien een voorbeeld met wat hier allemaal in kan staan?
Ook zou ik graag jullie mening willen weten, over dat ze wilt dat ik elke maand een vast bedrag betaal. Dit snap ik natuurlijk wel van haar kant, maar we zijn beide arme studenten. Voorheen heb ik altijd gratis paarden getraind, en het was dan eerder zo dat ik betaald kreeg dan andersom haha. Maar vooral ook omdat dit paard écht nog heel veel moet leren en het ook geen makkelijk dier is, heeft ze gewoon mijn hulp nodig. Wat zouden jullie een redelijk bedrag vinden? Liever betaal ik natuurlijk niets, maar ik heb wel echt een klik met dit paard dus ik wil niet het risico nemen dat ze een ander zoekt. Ik zou trouwens dit paard 2 keer in de week rijden of longeren. Alvast bedankt!
darkadia schreef:Hier werkte ik in begin als eigenaar met contractje na zelf als bijrijder slechte ervaring met niet nagekomen afspraken. Inmiddels niet meer, omdat veel mensen dat toch vonden afschrikken. Gelukkig al ruim jaar nu hele fijne bijrijdster.
Betaalt €50,- per maand voor 2x per week. Ook bij evt blessure. Dus bijna meer leasepaard zonder alle kosten dan bijrijder eigenlijk. Regio Amsterdam. Lessen beiden zo nu en dan bij dezelfde instructeur (eigen kosten) en mag er verder zowel in bak als naar buiten en evt wedstrijdjes (in de buurt) starten. Maar ze rijdt vooral graag buiten. En doet ook wat klusjes. Vinden beiden dat dat er gewoon bij hoort.
Lienek schreef:Vandaag mijn eerste twijfel puntje gehad.
Gisteren niet gaan rijden omdat vandaag de bijrijdster zou komen en ik morgen les heb. Ik wil niet dat ze te vermoeid wordt natuurlijk.
Appt ze om 2 uur dat er niemand mee kan vandaag. Pff dan baal ik wel een beetje natuurlijk.
Ik hoop dat het niet te vaak voor komt.
Maar ja misschien was het voor haar ook wel een onverwachte afzegging denk ik dan maar.
Amable schreef:Poeh, ik zou het erg gek vinden als mijn nieuwe bijrijdster ineens met een contract aan komt. Tenslotte loopt de eigenaar van het paard het meeste risico als het gaat over schade. Ik zou het eerst eens aan de eigenaar voorleggen hoe die daar in staat.
Qua bedrag, wat vraagt de eigenaresse? En ja, wat je zelf wil betalen ligt natuurlijk helemaal aan jou. Als je liever niet betaald moet je niet op zoek naar het paard van een arme student, maar naar dat van een rijke boer... Ik heb gemerkt dat je bij boeren meestal niets betaald, maar daar heb je vaak ook niets, of iig niet veel.
LoveBodin schreef:In het contractje zou ik gewoon zetten hoe vaak je mag rijden en afhankelijk van hoe vast je het wil timmeren: wat er gebeurd als er tuig stuk gaat, hoe het zit als het paard kreupel wordt, welke vergoeding er wanneer aan wie betaald moet worden, wat er gebeurd als jij afzegt, wat er gebeurd als zij op vakantie gaat (met of zonder paard), of je dagen mag "inhalen" of niet, of er een opzegtermijn in zit.
Gewoon even voorbeeldjes van dingetjes die je er in KAN zetten..
Ik zelf heb geen contractje opgesteld trouwens.. Vond niet echt nodig. Ik doe het liever zonder, altijd gedaan eigenlijk, als bijrijdster en als eigenaar
Ik denk dat de eigenaresse erg veel geluk heeft als jij betaalt. En als je echt echt veel toevoegt aan het paard, snap ik ook wel dat je betalen wat minder vindt. Maar dat ligt er denk ik ook aan waar het paard staat en wat de bijdrage is. Even voorbeeld een paard wat in A'dam staat, vlakbij de stad, waar je 40e per maand voor betaalt vind ik toch heel anders dan een paard wat in Groningen/Friesland staat en waar je datzelfde bedrag betaalt. En heeft natuurlijk ook te maken met vraag en aanbod.
black_kelpie schreef:Als ik waarde toevoeg door het trainen van een groen paard zou ik pertinent weigeren om te betalen. Daar worden mensen voor betaald, niet andersom.
Pallatin schreef:dieke, als ik het zo lees doe jij de eigenaar een groter plezier dan andersom: ze heeft jouw hulp heel hard nodig. Jij vindt het een leuke uitdaging, maar ik vind het persoonlijk raar dat jij moet betalen om haar te helpen? Ik zou haar vragen waarop ze de bijdrage baseert en dan voor jezelf bedenken of je dat redelijk vindt....vind je het niet redelijk? Vertel haar dan hoe jij erover denkt. Ik zou het als eigenaar een goede 'deal' vinden dat je zelf je lessen betaalt. Dat geeft haar profijt, jou en het paard. Is het paard zover dat het jouw 'training/ correcties' niet meer nodig heeft, dan zou je die afspraak kunnen heroverwegen. Of een paard nou in de randstad staat of op het platte land vind ik niet ter zake doen, wel de faciliteiten die een stal heeft.
Amable schreef:Maar, ziet de eigenaresse ook in dat ze hulp nodig heeft? Want als zij dat niet zo ziet begrijp ik wel waarom ze een bijdrage vraagt. Ziet zij dat wel zo dan kan je zeggen, ik help, dat is mijn betaling. Maar dan moet je ook zeker weten dat je helpt en het op kan lossen.
Bay schreef:Lastig idd. Ik begrijp de negativiteit wel omdat dit topic natuurlijk een uitlaatklep is. De leuke verhalen hoef je niet kwijtMaar zoals Tigra zegt, ben wel benieuwd of die negativiteit ook uitstraalt naar nieuwe bijrijders in RL. Kan me voorstellen dat jullie de nare ervaringen toch meenemen.
Ik ben ook benieuwd naar jullie meningen/ervaringen om iets! Wat doen jullie als jullie bijrijders last minute afzeggen? Gaan jullie dan zelf nog naar stal? Ik zit daar namelijk mee. Voor mij is het een iets andere situatie (mede-eigenaar ipv bijrijder) en ik heb er verder altijd begrip voor als zij afzegt, ik zit dan alleen altijd met zo'n schuldgevoel tegenover het paard als ik zelf ook niet ga. Het paard staat in volpension dus komt echt niks tekort als niemand komt!
Maar ik vind het heel sneu als zij minder naar buiten komt en beweging krijgt die dag (en ik merk altijd de gevolgen van dat laatste de volgende dag) Maar aan de andere kant, het is mijn enige vrije avond in de week dus meestal heb ik al plannen gemaakt of verheugde ik me echt op een avond bank hangen. In de laatste geval ga ik dan meestal toch naar stal maar echt fijn is het niet.
Soms vraag ik dan een stalgenoot of zij even mijn paard in de stapmolen of extra in de paddock zetten. Maar om dat nou 1x per week of twee weken te vragen (ze zegt vrij vaak af de laatste tijd), daar voel ik me ook bezwaard om.
Dus ik ben heel benieuwd wat jullie doen/zouden doen in die situatie!