Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:43

bruintje123 schreef:
Peelie schreef:
Hoe vaak heeft ze afgezegd dan?

Ze is de afgelopen 10 weken 10 keer geweest en 8 keer afgezegd.

Dit schreef ik eerder.
Vinden jullie dit dan normaal?
Moeten wij als eigenaar dat gewoon vinden en maar accepteren?

En dan heb ik het dus over de keren afzeggen op het laatste moment.

Ohja deze bijrijder had bij kennismaken twee tot drie keer in de week tijd.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 06-03-17 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anke

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:45

Hier idem. Er wordt zo snel en makkelijk afgezegd of 'vergeten' te komen.

Als je wel een fijne verzorgster hebt, geniet er lekker van. Scheelt een hoop frustratie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 00:43

Ik denk niet dat mensen nu heel specifiek iemand bedoelen. Of wat iemand gezegd heeft. Kan me er wel in vinden hoor. Als je als bijrijder in dit topic komt kijken straalt het niet meteen iets positiefs uit en dat is toch jammer, want uiteindelijk zijn de meeste hier opzoek naar een bijrijder/verzorger.
Dit topic geeft de eigenaren weer(niet allemaal) maar iemand die al wat onzeker is die zal hier niet echt een boost van krijgen om toch te reageren op dat ene leuke paardje of zelf een advertentie maken.
Ik krijg soms weleens het gevoel en volgens mij heb ik dat al eerder getypt dat eigenaren zelf ook niet echt heel open lijken te zijn naar een nieuw persoon. En ik denk dat de meeste echt niet zulke vreemde eisen hebben maar door het topic hier zou ik mezelf niet in de situatie brengen als ik merk dat een eigenaar al vele mindere ervaringen heeft met bijrijders/verzorgers. Je gaat toch twijfelen of het allemaal wel bij de verzorgers/bijrijders ligt. En wat dat betreft ben ik echt niet zelfverzekerd genoeg om mezelf prettig te voelen als er "zoveel" van je verwacht wordt. Ondanks dat de meeste dingen heel normaal zijn. Moet het voor iedereen leuk blijven. Ik hoop wel dat het vooral ligt aan het feit dat het geschreven taal is en dat het in RL wel anders is en er meer positiviteit is voor potentiële verzorgers/bijrijders.

Wij zijn hier in ieder geval tevreden over de bijrijder. Netjes, controleert alles het liefst dubbel of zelfs 3 dubbel daar kan ik nog wat van leren.
Ben het er wel mee eens dat het leuk zou zijn dat de positieve dingen wat meer benoemt en besproken worden. Ook voor mensen die nog opzoek zijn houd dat toch de moed er in dat er een goede match komt die alle moeite waard is en je de mindere ervaringen doet vergeten.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 08:32

Vergeten jullie bijrijders het oprecht? Betalen zij een bijdrage? Zo niet, wellicht toch doen dan. Ik vind het echt vreemd, zoals ik het lees zijn het ongemotiveerde bijrijders die wanneer het hen uitkomt even willen rijden en dat is het dan. Ik begrijp dat echt niet :+ ben zelf nog bereid om onverwachts 20km heen te rijden voor enkel een voerbeurt als het eigenaren niet goed uitkomt.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:23

Helaas wordt de toon gezet door alle negatieve ervaringen en helaas gebeurd dit heel veel.
Ik zie dat de generatie van nu, toch veel meer bezig met sociale netwerken is en dat hoog op de ladder zetten van belangrijk zijn. Uiteraard zijn er uitzonderingen.

Zo heb ik een bijrijder gehad die voor elke dwarse scheet en vrienden afbelde of gewoon niet op kwam dagen. Terwijl ik ervoor zorgde dat de pony die middag of al op stal stond of ipv de middag naar buiten,die ochtend al naar buiten is geweest.
Die heb ik ook snel de laan uit gestuurd.

Ik ben echt niet veel eisend, belangrijkste eis is je afspraken nakomen. Dit is voor sommige al een hele opgave.

Natuurlijk ben ik ook hele goede en betrokken bijrijders tegengekomen, deze blijven ook lang bij je plakken. Totdat ze een eigen paard kopen,of gaan studeren in Utrecht.

Maar voor één goede, kom je eerst tien slechte tegen. Helaas maar waar en dat is nu de toongever in dit topic.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:07

Vergeten heb ik hier nog nooit gehad, wel dus dat op het laatst afappen. Ze zien niet in dat ik er ook rekening mee houd of zo.
Een bijdrage vraag ik niet, klusjes ook niet. Ik ben blij geholpen te zijn met mijn paard beweging te geven en ik wil graag een ander hetzelfde geven als wat ik vroeger ook kreeg. Al deed ik wel alle klusjes maar ik leek dan ook meer tijd te hebben.

Wat heb ik door de tijd hier gehad.
Een meisje die een paardenopleiding had gevold, dan denk je die kan wel rijden.
Ze nam haar pushende instructeur mee en zo lopen mijn paarden niet, dus die werd hard gelanceerd en kwam zelf niet meer terug.

Een meisje die na 2 keer longeren af belde wan een oude blessure aan de schouder speelde weer op door het longeren. Ze heeft haar cap en chaps hier nog laten liggen. Ik heb haar zo nog een keer gesproken toen ik haar in de winkel tegen kwam en ze zou echt alles op komen halen. Na 4 jaar heb ik het de kliko ingegooid. Via via heb gehoord dat ze helemaal is gestopt met het rijden inderdaad door die blessure.

Een meisje dat wel elke keer op kwam dagen, maar alles bij elkaar loog.
Zo reed ze volgens zeggen ook op paarden van pensionklanten en dat mocht van mij. (en nog meer dingen maar die als voorbeeld)
Jammer maar zoiets wil ik niet op stal.

Dan iemand 5 jaar gehad waarvan de eerste 4 echt fijn waren.
Ik had na bovenstaande gedoe mijn paard te koop gezet. Zij regardeerde of ik geen bijrijder zocht want ze kon geen paard betalen maar wilde wel graag de sport in.
Ze had de vrije hand wanneer ze wilde komen, had de sleutel van alles.
4 jaar lang heeft ze fanatiek gereden, maar nooit geen wedstrijd gestart.
Het laatste jaar begon ook zij af te haken na het krijgen van een vriendje wat er denk ik niet achter stond.
Ik heb haar dus gezegd als ze echt nog maar 1 keer in de 2 weken kwam het paard de verkoop weer in ging. Wat ik helaas ook heb moeten doen. Later zei ze tegen een kennis van me toch erge spijt gehad te hebben dat ze dat heeft laten gebeuren. Ze heeft nu nergens meer lang paard gereden, overal maar hooguit een half jaar.

Daarna kreeg ik weer een erg fijn meisje, maar die verhuisde naar te ver weg.

En toen dat meisje dat ik hierboven beschreef in 10 weken tijd ook 8 keer afgeappt en kwartier voordat ze zou komen. Lieve meid, maar ik kan daar niet op bouwen.

En dan tussendoor nog wat afpraken met fb meiden die dan inderdaad nooit kwamen, wel allemaal een bericht gestuurd, dat wel, maar waar ik nooit echt kennis mee heb gemaakt.
Die dan toch besloten dat het te ver was of wat ook.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:13

Ik denk dat de meeste leuke, goede en betrouwbare bijrijders niet op bokt zitten... :+
Geen tijd voor, die hebben het te druk met hun bijrijdpaard, school, werk.....en anders zou ik ook niet zo snel reageren hier in dit topic, want tja, toon is wat negatief ( heel begrijpelijk, velen hebben al zoveel sh*t meegemaakt) en zou me dan ook niet aangesproken voelen (want wel betrouwbaar).... :D

Ik zit nu ook aan de andere kant van het verhaal: ik betaal nu iemand om te rijden en iemand om m'n paard buiten te zetten en te verzorgen, wat ze beide geweldig doen. Ik heb geen keuze, ik kan niet iemand vinden die het voor niks doet... :o

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:49

Lastig idd. Ik begrijp de negativiteit wel omdat dit topic natuurlijk een uitlaatklep is. De leuke verhalen hoef je niet kwijt :D Maar zoals Tigra zegt, ben wel benieuwd of die negativiteit ook uitstraalt naar nieuwe bijrijders in RL. Kan me voorstellen dat jullie de nare ervaringen toch meenemen.

Ik ben ook benieuwd naar jullie meningen/ervaringen om iets! Wat doen jullie als jullie bijrijders last minute afzeggen? Gaan jullie dan zelf nog naar stal? Ik zit daar namelijk mee. Voor mij is het een iets andere situatie (mede-eigenaar ipv bijrijder) en ik heb er verder altijd begrip voor als zij afzegt, ik zit dan alleen altijd met zo'n schuldgevoel tegenover het paard als ik zelf ook niet ga. Het paard staat in volpension dus komt echt niks tekort als niemand komt!
Maar ik vind het heel sneu als zij minder naar buiten komt en beweging krijgt die dag (en ik merk altijd de gevolgen van dat laatste de volgende dag :') ) Maar aan de andere kant, het is mijn enige vrije avond in de week dus meestal heb ik al plannen gemaakt of verheugde ik me echt op een avond bank hangen. In de laatste geval ga ik dan meestal toch naar stal maar echt fijn is het niet.
Soms vraag ik dan een stalgenoot of zij even mijn paard in de stapmolen of extra in de paddock zetten. Maar om dat nou 1x per week of twee weken te vragen (ze zegt vrij vaak af de laatste tijd), daar voel ik me ook bezwaard om.

Dus ik ben heel benieuwd wat jullie doen/zouden doen in die situatie!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:55

Hier staan ze aan huis, dus niet vergelijkbaar :)
En ze staan zomer en winter de hele dag buiten dus krijgen gelukkig wel hun beweging.

Suziiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:20

@ Bay,

In principer hoef ik dan niet extra naar stal als mijn bijrijder af zegt.
Mijn merrie is al wat ouder en staat in de winter in een inloopstal. Dus haar beweging krijgt ze wel en ik rijd ook echt niet elke dag.

En je kan het je stalgenoot toch vragen? Nee is ook een antwoord als ze het niet wil doen.

Suziiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:27

Ik merk zelf ook dat ik bepaalde dingen als eigenaresse moeilijk vind mbt een bijrijder.
Ik voel me toch verantwoordelijk en ik wil het beste voor mijn paard.
En, is er een klik met het paard en met mij? Dat vind ik toch ook wel heel belangrijk.

Misschien moet ik ook niet alleen maar denken aan vorige bijrijders en nu neutraal zijn en de volgende bijrijder laten komen en kijken hoe dat uitpakt.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:21

Dat is waar. Maar ik wil het toch liever niet te vaak vragen, tenzij ik hun ook de brand kan helpen op een andere dag.
Als het paard al de hele dag buiten komt dan is het makkelijker ja. Als het weideseizoen straks begint en ze 24/7 buiten loopt, zal ik me er sowieso minder druk om maken om haar een dag te laten staan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:34

Mijn conclusie de ideale bijrijder bestaat niet, zoektocht daarna ook allang opgegeven.
Ben allang blij als iemand dag op mijn paard rond tuft zodat ik het niet hoef te doen.

De ideale bijdijder, tja... die zou uit zichzelf uitmesten, voeren, keer extra komen gewoon om te knuffelen / poetsen / wandelen. Maar dat doen vele eigenaren al niet eens, dus waarom zou een bijrijder dat doen?

Ik heb vandaag voor het eerst sinds oktober mijn zwarte gepoetst... (op zijn jan boeren fluitjes), vind dat echt niet grappig, vind ik heel erg, maar er is geen hond die zit te wachten op een wandelpaard waar ze keer borsteltje over kunnen halen. Heb ook nog geen idee hoe ik die ooit weer moet gaan opbouwen. Maar verzorgers/bijrijders vind je daar echt niet voor, zie ik wel aan paard naast de mijne kan je ook niet mee rijden (als in nooit meer), maar daar vind je ook geen blijvertjes voor.
En biede heren zijn niet geschikt voor 12 jarigen om mee te wandelen, dat helpt ook al niet.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 14:42

Ik denk dat je inderdaad weinig mensen vindt die dat vrijwillig/onbetaald willen doen, Sjolvir. Ze bestaan wel, ik wandel eenmaal per week met een oude connemara die niet meer bereden kan worden en mest zijn wei uit. Kwam toevallig afgelopen keer twee jonge meiden tegen en die werden maar wat blij om ook met het paardje te mogen wandelen en te poetsen/tutten. Kan me echter voorstellen dat je niet graag meiden van 9 zonder begeleiding rond laat lopen met je paard.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:41

Sjolvir schreef:
Mijn conclusie de ideale bijrijder bestaat niet, zoektocht daarna ook allang opgegeven.
Ben allang blij als iemand dag op mijn paard rond tuft zodat ik het niet hoef te doen.

De ideale bijdijder, tja... die zou uit zichzelf uitmesten, voeren, keer extra komen gewoon om te knuffelen / poetsen / wandelen. Maar dat doen vele eigenaren al niet eens, dus waarom zou een bijrijder dat doen?

Goh, ondertussen ben ik halve eigenaar geworden van mijn bijrijdpony, maar hij staat al 3 maanden stil en ik ga al 3 maanden elke dag om hem te verzorgen, knuffelen, poetsen enzoverder.
Ik rij daarvoor elke dag 60 km en dat breekt mij echt zuur op in mijn portemonnee, maar zou het geen dag willen missen. Dus het bestaat toch echt wel. Hier zie ik hem wel echt als mijn pony en neem ik de zorg bijna compleet op mij maar zelf als hij eens een maand mank stond, toen hij nog echt maar men halve stal was kwam ik zeker 3 maal per week hem eens knuffelen.

Ik zie de andere kant dan ook weer wel. Men vriendin heeft nog een paard en die heeft ook een halve stal. Zij heeft haar ribben bezeerd en kan niet rijden en komt dus ook nauwelijks nu. Ik denk dat ik meer aandacht aan haar paardje besteed dan de bijrijder op dit moment. En dat zou ik als eigenaar wel echt niet kunnen apprecieren en snap ik ook niet van de bijrijder uit.

Suziiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:10

@ Jessol
Zo te lezen ben jij een hele goede bijrijder!
Fijn om te lezen dat het ook zo kan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:20

Jessol schreef:
Sjolvir schreef:

Goh, ondertussen ben ik halve eigenaar geworden van mijn bijrijdpony, maar hij staat al 3 maanden stil en ik ga al 3 maanden elke dag om hem te verzorgen, knuffelen, poetsen enzoverder.
Ik rij daarvoor elke dag 60 km en dat breekt mij echt zuur op in mijn portemonnee, maar zou het geen dag willen missen. Dus het bestaat toch echt wel. Hier zie ik hem wel echt als mijn pony en neem ik de zorg bijna compleet op mij maar zelf als hij eens een maand mank stond, toen hij nog echt maar men halve stal was kwam ik zeker 3 maal per week hem eens knuffelen.

Ik zie de andere kant dan ook weer wel. Men vriendin heeft nog een paard en die heeft ook een halve stal. Zij heeft haar ribben bezeerd en kan niet rijden en komt dus ook nauwelijks nu. Ik denk dat ik meer aandacht aan haar paardje besteed dan de bijrijder op dit moment. En dat zou ik als eigenaar wel echt niet kunnen apprecieren en snap ik ook niet van de bijrijder uit.

Top bijrijder dus!

Ik heb Sjol jaren gehad zonder dat ze van mij was, nou woonde eigenaar 170 km verderop.. dus bijrijder was ik niet echt en betaalde ook alles voor het paard gewoon, maar waren we allebei blij mee, zij 1 minder en ik had verzorgpaard (waarbij ik alleen de aanschaf kosten niet had de rest wel en uiteindelijk heb ik haar na jaren gekocht :+ :Y) )

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:56

Dankjewel!

Maar ik denk dat bij ons de match met de eigenaar ook een grote sleutel is tot succes.
Zij is mijn beste vriendin en ik was altijd verliefd op haar pony, waarmee ze zelf niet meer zoveel actief ondernam. Ik was zelf niet meer actief in de paardensport maar heb dan toch besloten om hem in halve stal te nemen, maar in praktijk moest ik hem helemaal niet delen, en dat ligt mij wel het beste merk ik aan mijzelf. Moest dit niet het geval zijn zou ik die stap niet rap gezet hebben en gewoon terug herbegonnen zijn met een eigen paardje als ik daar financieel klaar voor was.
Ik denk wel dat in mijn plaats veel mensen afgehaakt zouden zijn, want ik ben nu 7 maand bezig, en ik heb eigenlijk maar een 3tal maanden met hem onder het zadel aan de slag geweest + de grote afstand die er bijkomt.

Bij ons is het ook zoiets, alleen delen wij sommige kosten nog wel, dat is wel niet strak geregeld en we komen daar heel goed in overeen. Het is ook de bedoeling dat ik hem wanneer ik afgestudeerd ben en een job heb, en dus financieel wat stabieler ben, hem voor een symbolisch bedrag overkoop, waarvoor ik haar heel dankbaar ben. _/-\o_

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:59

Die van mij (Sjolvir) was ook van 2 hele geode vriendinnen, zo kwam die bij mij terecht, we waren net allemaal afgestudeerd en zij hadden er toen 3 staan als het er niet 4 waren en nog paar koeien... dus win win situatie. Want net afgestudeerd betekende overal het land in om ergens werk te gaan vinden en daar dan te gaan wonen, dus geen tijd voor zoveel dieren.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:49

Sjolvir schreef:

Ik ging regelmatig naar stal om m'n bijrijdpaard een aai over z'n bol te geven, een worteltje te geven of lekker buiten te zetten. Dan ging ik weer naar huis, deed boodschappen om vervolgens paard en z'n maatjes binnen te halen. Gewoon, omdat ze dan lekker een paar uur extra eruit waren...Heb meer dan een half jaar fulltime voor een verzorgpaard gezorgd omdat de eigenaar in het buitenland zat. Vlak daarna verhuisde ze en nam het paard mee (logisch! Maar het brak m'n hart). Heb meerdere bejaarde paarden tot hun dood verzorgd, op 1 heb ik überhaupt nooit gereden, maar voelde me verantwoordelijk voor hem en het was zo'n gevoelig en lief dier.....dus echt, ze zijn er wel! Misschien niet perfect, want heb ook wel eens afgezegd, maar dat zijn eigenaren ook niet... ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:16

Afzeggen heb ik zelf geen moeite mee. Mijn paarden staan 24/7 buiten met schuilstal en kunnen dus zoveel bewegen als ze zelf willen. Het is fijn als ze gereden worden, vooral omdat ze anders echt moddervet worden :') maar ik vind het wel belangrijk dat paardrijden een hobby is en blijft. Als mijn bijrijder een dag geen tijd heeft, of geen zin dan heb ik liever dat ze niet komt dan dat ze snel, snel met tegenzin komt. Daar hebben de paarden helemaal niets aan. Als je in zo'n bui bent dan ben je prikkelbaar en snel geïrriteerd, dus de kans dat de paarden onterecht op hun flikker krijgen is groter. Ik wil graag dat een bijrijder met zijn bij de paarden is en er plezier in heeft. Tuurlijk, mocht iemand meer afzeggen dan komen dan gaan we wel een keer om de tafel. Maar zo iemand maakt of een inschattingsfout mbt tijd of heeft er geen zin in. Ik vraag wel een bijdrage, dat maakt dat iemand die uiteindelijk ontdekt weinig tijd te hebben zelf vaak ook al aangeeft dat het er te vaak niet van komt. Maar overall maak ik me over afzeggen niet heel druk, staan ze gewoon een dagje lekker op de wei. Zou ook nooit op een stal willen staan waar de paarden van mij afhankelijk zijn voor hun beweging, denk dat de lol er dan snel vanaf is. Heb paarden voor mijn ontspanning, moet geen stress op gaan leveren.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:21

Ze bestaan zeker wel, perfecte/hele goede bijrijders :j Maar ze staan niet met bosjes klaar helaas :P Had van de week een meisje dat reageerde dat vroeg of ik mijn pony wilde verplaatsen omdat we geen binnenbak hebben :')

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:59

Net weer ervaren hoeveel aanvankelijk enthousiaste mensen weer afzeggen voor ze überhaupt hebben kennisgemaakt of proef gereden of bij stalgenootje gelijk na 1x beslissen het te willen doen en dan toch afhaken met vaag excuus of moeilijk afspreken. Ik heb u eerst een 13 jarig meisje gekozen met jonger vriendinnetje die wel op kwam dagen met haar moeder en vervolgens de moeder die aangaf ook wel weer te willen beginnen gekoppeld aan aan het zoekende stalgenootje. Ze willen in elk geval heel graag. Dus geef ze die kans.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:35

Ik ben super blij met mijn huidige bijrijders. Maar man man, wat een oliebol heb ik al meegemaakt....

De jonge die voor Mara komt, komt al ruim een jaar. Hij heeft heel veel plezier, mijn paard is ook happy en ze gaan in maart hun eerste officiële wedstrijdje starten! Echt super leuk. Mij rijd niet iedere keer, soms gaat hij ook gewoon wandelen, longeren of tutten. Maar dat heeft wel even geduurd voordat hij door had dat hij niet persee iedere keer moet rijden, maar mag rijden. Maargoed. Hij is net 14. Kwam vers van de manege. Hij leert nu zo gruwelijk veel (af). Zo leuk om hem te zien groeien.

Minn nieuwe bijrijder voor Nash is echt een geschenk. Ein-de-lijk iemand die mijn ruin aandurft en aan kan. Ze heeft zelf ook een paard, maar staat met pensioen. Ze heeft M2 gereden en kan lekker wegsturen op Nash. Ze stelt vragen en is niet bang om te leren. Maar we leren ook van elkaar. Dus dat is heel fijn. :D

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 22:43

Vandaag mijn eerste twijfel puntje gehad.
Gisteren niet gaan rijden omdat vandaag de bijrijdster zou komen en ik morgen les heb. Ik wil niet dat ze te vermoeid wordt natuurlijk.
Appt ze om 2 uur dat er niemand mee kan vandaag. Pff dan baal ik wel een beetje natuurlijk.
Ik hoop dat het niet te vaak voor komt.
Maar ja misschien was het voor haar ook wel een onverwachte afzegging denk ik dan maar.