Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:24

Een fijne lesgever is goud waard!
Zou dit idd wel met haar bespreken.
Gewoon als evaluatie. Haar laten vertellen hoe ze het vindt. Plus en minpunten laten benoemen.

Hier een reactie. Ze wilde langs komen. Zeg ik waar woon je dan?
Ehm...blijkt ze 40 km verder te wonen. Hihi...op het fietsje!
Gezegd dat het te ver is.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:26

Tja anke Google maps gebruiken is zeer moeilijk, hahahaha.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:28

Ja echt he..is ook nog via marktplaats. Staat de afstand erbij.

Heb tot nu toe alleen maar afknappers

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:44

dynara schreef:
Ja wil inderdaad ook met haar praten. Maar ben bang dat hij dat nu bij andere ook allemaal gaat proberen. En ken wel mensen die lesgeven alleen ook te soft of juist net te streng voor zijn leeftijd... dus is even een lastige situatie. Zal inderdaad even er bij moeten blijven met rijden :j

Lastig hoor..
Bijrijder dilemma's weet er alles van... zucht.
Moet eigenlijk gewoon van mijn paarden af.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:13

myk_en_shant schreef:
Tja anke Google maps gebruiken is zeer moeilijk, hahahaha.

Hahaha tegenwoordig wel alles kunnen vinden behalve de weg indd :')

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:24

Hihi Anke. Ik heb ook een keer zo een reactie gehad van een meisje van 13, die moest anderhalf uur fietsen maar dat had ze er wel voor over want in haar buurt was er niets. Uhm... Geen strak plan. :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 23:31

40 km op de fiets dan hoef je niet veel anders meer te doen op de dag dat je naar de paarden gaat.
Hier weleens iemand geweest die er een erg lange reistijd voor over had. Die moest iets van een half uur met de trein en dan nog 10 minuten met de bus en dan nog 20(of 30) minuten lopen. Je moet er maar zin in hebben. Denk ook niet dat je het volhoudt op lange termijn.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 00:35

Mja ik ga nu 3-5x per week ook 1,5u enkele reis voor mijn eigen paard. En voor bijrijdpaardjes reisde ik ook van 30-60 minuten enkele reis. Maar inderdaad de huidige generatie heeft er toch minder voor over merk ik, en willen vooral ook nog heel veel andere dingen, waardoor het vaak uiteindelijk toch niet te combineren blijkt.

Hier gelukkig nog steeds erg happy met mijn ene bijrijdster die er nu alweer bijna 1,5 jaar bij is. Verder tussendoor nog wel wat verzorgers gehad, maar altijd van korte duur. Toch niet voldoende tijd, toch willen rijden, toch te ver of gewoon niet geschikt voor mijn paard.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 00:55

Maarja vroeger hadden vaker de boeren en de rijkere mensen een paard/pony. Als ik nu zie hoeveel kids een eigen hebben en ze vaak al niets voor te hoeven doen (bijv. stallen mesten ect.)
Vind ik niet zo gek dat de latere generatie er niks voor over heeft.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 07:06

Jammer is dat.
Hele andere generatie.

Waren ze maar zoals ons vroeger.
Weer/wind niks maakte uit.
Op de fiets en erheen. Afstand ook geen punt.
Blij met alles wat ik mocht doen!

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 07:32

Ik vind dat jullie wel enorm generaliseren zeg. Alsof jullie vroeger heilig waren :roll: Zal nu wel een hele lading aan negativiteit over mee heen krijgen, maar dat zal dan wel. Heel vervelend dat jullie geen positieve ervaringen hebben met bijrijders, echt waar. Maar om dan op deze manier over een hele generatie te praten vind ik niet kunnen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 08:32

enamorada schreef:
Ik vind dat jullie wel enorm generaliseren zeg. Alsof jullie vroeger heilig waren :roll: Zal nu wel een hele lading aan negativiteit over mee heen krijgen, maar dat zal dan wel. Heel vervelend dat jullie geen positieve ervaringen hebben met bijrijders, echt waar. Maar om dan op deze manier over een hele generatie te praten vind ik niet kunnen.

Amen.
Is ook gewoon echt niet mijn ervaring :n
Maar blijkbaar kennen wij de uitzonderingen...

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 09:17

Enige wat ik wel snap is het fietsen stukje.
Vroeger fietsten we heel wat meer. De meeste schoolgaande kinderen gingen met de fiets naar school. Ik fietste bijvoorbeeld 14 km heen en terug. Dan viel een halfuurtje fietsen nog mee.
Tegenwoordig gaat iederen met het openbaar vervoer. Dit betekend dat er te weinig nog kilometers op de fiets gemaakt worden. Heb je geen bushalte in de buurt dan is het snel te ver want de jonge meiden van nu zijn dat fietsen een stuk minder gewend.

Ik denk dat daar nu een groot verschil in zit helaas.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 09:18

Tuurlijk zijn er uitzonderingen.
Jammer genoeg zíjn dat uitzonderingen.

90% houdt zich niet aan afspraken.
Heel jammer. Is toch een stukje van de huidige mentaliteit.
Als ik vroeger mijn afspraken niet na kwam, kreeg ik thuis ook nog op mijn kop. Mijn moeder zei..je hebt ervoor gekozen, dan horen ook de minder leuke dingen en dagen erbij.
Tegenwoordig hoor je eerder. Oh heb je geen zin? Ja dat kan toch, ga je niet. Zolang de kinderen maar niet te veel zeuren of teveel tijd kosten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 09:21

Fijn voor de eigenaren die deze nare ervaringen niet hebben.
Ben maar blij. Het is geen pretje om er telkens achteraan te moeten zitten. Verschrikkelijk.
Gevolg is nu dat ze sneller gaan. Ik stop er eerder mee.
Als meer dan de helft vd afspraken afgezegd wordt of sterker nog gewoon niet komen opdagen. Stop ik ermee. Geen maanden trekken en proberen. Klaar.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 09:45

enamorada schreef:

Tja, in de tijd dat ik een verzorgpony had was er geen internet. Ik fietste na school 9 km naar de pony en bleef daar zo lang mogelijk. Scheelt ook dat ik via via diverse pony's aangeboden kreeg. Denk dat het makkelijker was omdat er nu meer regels zijn. Meer mensen hadden een paard maar de stallingen nu moeten zich aan meer regels houden. Is niks mis mee behalve dat het wel lastig is om bv een rijbak of paddock aan te leggen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 09:53

Ik denk dat het onderandere komt omdat vroeger niet iedereen een paard kreeg.
Dus ook de fanatieke ruiters moesten wel naar een ander.
Nu krijgt de fanatieke ruiter zelf vaak een pony, dus in die vijver kun je al niet meer vissen wil een een bijrijder.
En dan blijft al snel een groep over die paardrijden, maar het niet als echt echte hobby hebben.
De enkeling die wel fanatiek heeft heeft al een paard te rijden, meestal kent ons ons, dus valt zo'n paard weg staan er al 5 bekende om heem om te zeggen, hier kun je ook terecht. Dus die zoeken niet eens via MP of Facebook.
En dan kom je weer bij de mensen die alles te veel moeite vinden, te ver fietsen, te warm te koud, ook nog graag drie andere hobbys hebben enz.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:11

bruintje123 schreef:
Ik denk dat het onderandere komt omdat vroeger niet iedereen een paard kreeg.
Dus ook de fanatieke ruiters moesten wel naar een ander.
Nu krijgt de fanatieke ruiter zelf vaak een pony, dus in die vijver kun je al niet meer vissen wil een een bijrijder.
En dan blijft al snel een groep over die paardrijden, maar het niet als echt echte hobby hebben.
De enkeling die wel fanatiek heeft heeft al een paard te rijden, meestal kent ons ons, dus valt zo'n paard weg staan er al 5 bekende om heem om te zeggen, hier kun je ook terecht. Dus die zoeken niet eens via MP of Facebook.
En dan kom je weer bij de mensen die alles te veel moeite vinden, te ver fietsen, te warm te koud, ook nog graag drie andere hobbys hebben enz.

Helemaal met je eens :j

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:15

Ik fiets zelf 5x per week een enkele reis van 7 km. Kom altijd, zelfs als ik ziek ben, heb veel lol op stal en ga er ook altijd met super veel plezier heen. Ik ga nergens anders liever heen dan stal. Ik beschouw Joy ook wel een beetje als een half eigen paard :+ mag er mee doen wat ik wil, en mag ook erg veel beslissen wat verzorging en rijden betreft.

Heerlijk vind ik het, zou niet meer anders willen haha. En nu heb ik zelfs te horen gekregen dat ik met Joy naar een trainingsweek mag, dus dat is voor mij het toppunt van wederzijds vertrouwen :)

Edit; het scheelt ook dat ik geen andere hobby's heb denk ik. Als ik vrije tijd heb ben ik of thuis aan het gamen of op stal haha

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:18

En als bij jou Joy weg zou vallen weet ik zeker dat er 5 mensen op stal je aanbieden van, ik heb ook nog wel een paard te rijden. Of ik weet nog iemand die iemand zoekt als jij.
Want mensen zoals jij zijn super om te hebben als bijrijder.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 10:46

bruintje123 schreef:
En als bij jou Joy weg zou vallen weet ik zeker dat er 5 mensen op stal je aanbieden van, ik heb ook nog wel een paard te rijden. Of ik weet nog iemand die iemand zoekt als jij.
Want mensen zoals jij zijn super om te hebben als bijrijder.

Hihi ik vind dat altijd zo'n enorm compliment! Geeft echt een boost voor mijn zelfvertrouwen :o

Al hoop ik natuurlijk dat ik nog heeeeeel lang van Joy kan genieten haha. We hebben wel echt 'de klik' zegmaar. En ondanks ze nog zo jong is en ik niet super ervaren ben met paarden in/doorrijden gaat het echt super! Komt ook mede door mijn geweldige instructrice en oplettende stalgenoten <3

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:19

Maar kun je het iemand echt kwalijk nemen dat diegene nog een leven naast de paarden heeft? Jullie praten over bijrijders alsof ze alles moeten laten vallen voor jullie paarden, want als ze niet elke dag willen komen dan zijn ze laks en komen hun afspraken niet na. Ik ben bijrijder, van 2 paarden zelfs, 4-5 dagen in de week. Daarnaast ga ik naar school en werk ik, waardoor ik gewoon niet alle dagen tijd heb voor de paarden. Maakt mij dat dan een slechte bijrijder? Denk het niet. Ik vind het oprecht jammer dat wanneer iemand niet alle tijd van de wereld heeft dan als een slechte bijrijder wordt neergezet. Waarom is die bijrijder wel slecht, maar de eigenaar die ook niet 7 dagen per week klaar staat niet? De wereld is niet zo zwart-wit als sommigen hier neerzetten, er zit namelijk zoveel tussen het pennymeisje die nooit komt en slechte dingen doet en de topbijrijder die je paard naar het Z rijdt en alle klusjes wil doen en 5 dagen in de week op stal is. Maar dat is mijn mening, zal vast niet op prijs gesteld worden :D

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:23

Ik vind helaas de toon ook wat te negatief worden richting de bijrijders. Tuurlijk zijn er slechte maar is het niet leuker om de positieve ervaringen te delen in plaats van de hele tijd negatief op elkaar zijn posts reageren en 100 x dezelfde (negatieve) verhalen ophalen...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:35

Ik weet niet waar je uithaalt dat ze 7 dagen per week moeten komen.
Dat ze geen ander leven ernaast bij mogen hebben?

Hier hebben we de eis, minimaal 2 keer per week.
Iemand die maar 1 keer wil komen, daar begin ik zelf gewoon niet aan.
Verder afspraken nakomen. Iemand die nieuw is en gelijk verwacht alles te mogen, zal ook beteuterd uitkomen. Eerst vertrouwen opbouwen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 23:38

Hier ben ik ook tevreden met een bijrijder voor 1 dag. Lees berichten maar terug.
Maar die ene dag mag ik toch wel verwachten dat er niet het laatste moment afgeappt wordt?
Dan heb ik bijvoorbeeld een netjes gesproeide bak klaar liggen wat ik dan voor jan l gedaan heb.
Of ik had zelf in de ochtend energie om te rijden wat ik dan laat want de bijrijder komt. En in de middag lukt het me zelf niet meer.