bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:27

"mijn" paard is een fokmerrie waar verder niets mee gedaan werd. Ik mocht er dus op rijden, wanneer ik maar wil mag ik komen en ik betaal 50 euro per maand (vanwege de hogere kosten die de staleigenaar heeft door mijn komst, gebruik harnachement, electriciteit, water, koffie, thee). Ik kon me hier prima in vinden, maar de laatste tijd denk ik daar toch anders over:
Inderdaad, harnachement zal slijten, maar ik heb laatst wel een ëigen hoofdstel, dekje en beenbeschermers gekocht bv, dus zijn spullen slijten niet harder.
Met electriciteit en water zal het ook nog wel meevallen denk ik. Koffie en thee koop ik geregeld zelf, dus zijn eigen kosten. Lessen neem ik ook op eigen kosten.

Verder doe ik drie keer in de week de stallen, niet alleen van mijn "eigen" paard, nee, van alle vijf! Ik houd de boel netjes bij, vegen, harnachement poetsen, afwassen, noem maar op. Ik voer de paarden drie keer in de week (niet dat dat nou zo veel werk is), kortom, ik draai drie keer in de week gewoon mee met alles wat gedaan moet worden. Dit hoeft niet, maar is zo gegroeid in de loop van de tijd.

Ik vraag me nu wel geregeld af of het wel terecht is dat ik betaal, wat vinden jullie?

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:36

max66 schreef:
"mijn" paard is een fokmerrie waar verder niets mee gedaan werd. Ik mocht er dus op rijden, wanneer ik maar wil mag ik komen en ik betaal 50 euro per maand (vanwege de hogere kosten die de staleigenaar heeft door mijn komst, gebruik harnachement, electriciteit, water, koffie, thee). Ik kon me hier prima in vinden, maar de laatste tijd denk ik daar toch anders over:
Inderdaad, harnachement zal slijten, maar ik heb laatst wel een ëigen hoofdstel, dekje en beenbeschermers gekocht bv, dus zijn spullen slijten niet harder.
Met electriciteit en water zal het ook nog wel meevallen denk ik. Koffie en thee koop ik geregeld zelf, dus zijn eigen kosten. Lessen neem ik ook op eigen kosten.

Verder doe ik drie keer in de week de stallen, niet alleen van mijn "eigen" paard, nee, van alle vijf! Ik houd de boel netjes bij, vegen, harnachement poetsen, afwassen, noem maar op. Ik voer de paarden drie keer in de week (niet dat dat nou zo veel werk is), kortom, ik draai drie keer in de week gewoon mee met alles wat gedaan moet worden. Dit hoeft niet, maar is zo gegroeid in de loop van de tijd.

Ik vraag me nu wel geregeld af of het wel terecht is dat ik betaal, wat vinden jullie?

Ik Vind dat het bedrag dat jij betaald meer dan redelijk is.
Dat je een hoofdstel en andere dingen koopt is prima, maar dat hoefde je niet te doen.
Ik denk dat als het hoofdstel versleten zou zijn de eigenaar ook een ander had gekocht.
Ik neem ook aan dat wanneer je zou vertrekken de door jou aangeschafte spullen weer met je meegaan, dus ook weer elders gebruikt gaan worden.
Het mesten van de 5 stallen is dat iets wat je "moet" doen? Of doe je ze alle 5 uit eigen beweging?
Het poetsen van het harnachement is iets wat er bij hoort!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:45

max66 schreef:

Je bent er zelf mee akkoord gegaan dus dan doe je er weinig aan he?

Maar ik vind 50 euro per maand voor wat je krijgt wel veel geld. Wat voor elektra gebruik je dan, is dat voor jezelf of voor hun paard? Leer je van dat paard of les je er ook nog op? Bovendien is het voor tuigage ook niet goed als het maar in de kast ligt te verstoffen (wat in jouw geval misschien wel zo is) dat er af en toe gereden wordt met het zadel en wordt ingevet maakt het zadel eerder meer waard dan minder.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:47

Bedankt voor je reactie Freakisch.
Het klopt wat je zegt over die gekochte spullen.
En inderdaad, dat mesten hoef ik niet te doen, doe ik uit mezelf, klopt, dit is zo gegroeid in de loop der tijd (ook omdat de eigenaar 2/3 maanden thuis plat lag met een gebroken rug), ik deed toen, samen met nog iemand, alles.
Ik HOEF niets te doen maar doe alles uit mezelf. Ik heb wel het idee dat ik de eigenaar (toch een man van 78 met een net herstelde rug) hiermee help, ik doe het om hem te ontlasten. Ik voel me schuldig als ik niets doe en alleen maar kom rijden...

@sallandval: ik gebruik wel zijn zadel hoor

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:24

Kun je hier dan niet eens over praten Max66? Want ik heb dit vaker van je gelezen. Misschien vindt de eigenaar het wel goed zo, maar als je het zou aankaarten, je gelijk geven en minder/niet meer laten betalen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:57

het valt me nu op dat men wat wil leren van het paard :j waarom?

mijn bijrijdsters wilden lekker buiten rijden, lekker recreatief
iets wat op een manege niet kan, daar krijg je het paard niet zomaar een paar uur mee.
ik denk dat ik daarom goed betalende en niet zeurende bijrijdsters had :+
ze hoefden niks te leren van mijn paard ,alleen maar genieten :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:54

Nargini schreef:
Mijn motivatie is dat ik geen goed paard kríjg om op te rijden.

wat versta je onder een goed paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:04

Omdat goed leren paardrijden iets is wat iedere ruiter zou moeten...het is leuk om te leren, versterkt de band, natuurlijk kan je ook buiten hobbelen...vind ik ook heel erg leuk, maar niet alleen maar.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:24

russel schreef:
Omdat goed leren paardrijden iets is wat iedere ruiter zou moeten...het is leuk om te leren, versterkt de band, natuurlijk kan je ook buiten hobbelen...vind ik ook heel erg leuk, maar niet alleen maar.

:D ik doe dat al heel mijn leven, ik vind dressuur helemaal niks
rij nu recreatief western, en doe af en toe een lesje om bij te scholen en verder elke dag heerlijk op de buitenrit :j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:25

Marocje schreef:
Kun je hier dan niet eens over praten Max66? Want ik heb dit vaker van je gelezen. Misschien vindt de eigenaar het wel goed zo, maar als je het zou aankaarten, je gelijk geven en minder/niet meer laten betalen?

Ja, dat moet ik maar eens doen i.p.v. er hier over te zeuren. Ik vind het wel prettig om van bokt te horen wat jullie er nu van vinden, misschien zie ik het niet goed?
Het gekke is dat hij het altijd genant vindt om het geld van mij aan te pakken, volgens mij zou hij het liever niet doen. Er is nog een meisje dat daar rijdt en ik denk dat hij vindt dat ie het niet kan maken om de ene wel en de andere niet te laten betalen (ook al komt zij weinig en doet ze verder niks behalve rijden).

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:39

Dat zou toch goed kunnen, dat hij zich er ondertussen niet prettig meer bij voelt, aangezien jij veel terug doet. Maar om het zelf aan te kaarten in zijn geval, is weer een stap verder.. Dus het er over hebben kan altijd toch? Ik vind het iig niet gek als hij zou kijken naar de situatie, en niet alleen 'rijden kost geld' om het simpel te zeggen..

mlsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:17

Ik heb ook al een lange tijd opzoek naar een bijrijd paard..
Nu heb ik er 1 gevonden,
Ik rij 3x in de week en betaal 15 euro per keer dat ik rijd..( zonder les )
stel dat ik les erbij zou willen kost ook 15 euro per half uur.

Ik vond dit aan het begin vrij veel, nu krijg ik ook de mogelijkheid om hem te lease, dan betaal ik 200 euro in de maand.
en dan komen ze nog mij tegemoet omdat het bekende zijn.

Zoals ik hier lees, is dit vrij veel?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:25

mlsa91 schreef:
Ik heb ook al een lange tijd opzoek naar een bijrijd paard..
Nu heb ik er 1 gevonden,
Ik rij 3x in de week en betaal 15 euro per keer dat ik rijd..( zonder les )
stel dat ik les erbij zou willen kost ook 15 euro per half uur.

Ik vond dit aan het begin vrij veel, nu krijg ik ook de mogelijkheid om hem te lease, dan betaal ik 200 euro in de maand.
en dan komen ze nog mij tegemoet omdat het bekende zijn.

Zoals ik hier lees, is dit vrij veel?

dan betaal je nu per maand 60 euro en dan zou dat 200 worden dat is 140 euro meer.. dan betaal je in 1 maand wat je in 3 maanden kan doen en nog meer.. wat krijg je er dan voor terug in verhouding?..

voor mij persoonlijk zou het niks zijn.. maar het is verschilt ook wat er gebruikelijk is in je omgeving,,

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:34

Je berekening is niet goed!
Ze rijdt 3x per week dat is dus 12x per maand dat x15euro is 180.

Dus eigenlijk huur je het paard 3x per week?

Als je ´m least hoe vaak mag je dan rijden?
Onbeperkt? Dus alsof hij van jou is?
Hoe zit dat met het harnachement?

Ik heb mijn eigen paard nu, maar heb ook een verzorgpaard gehad dat ik met een ander deelde en reed deze 4x per week voor 65euro per maand. Dan is jouw te betalen bedrag wel wat aan de hoge kant.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:41

freakish1977 schreef:
Je berekening is niet goed!
Ze rijdt 3x per week dat is dus 12x per maand dat x15euro is 180.

Dus eigenlijk huur je het paard 3x per week?

Als je ´m least hoe vaak mag je dan rijden?
Onbeperkt? Dus alsof hij van jou is?
Hoe zit dat met het harnachement?

Ik heb mijn eigen paard nu, maar heb ook een verzorgpaard gehad dat ik met een ander deelde en reed deze 4x per week voor 65euro per maand. Dan is jouw te betalen bedrag wel wat aan de hoge kant.

Ik heb les niet meegerekend omdat ze niet heeft vermeld hoe vaak ze les neemt. ik kan dan wel heel naïef er van uitgaan dat ze dat elke week heeft maar ik heb maar 1x per maand les en een ander elke week dus die heb ik open gelaten..

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:44

Sababer, Ik heb ook geen les mee gerekend, maar ze schrijft 3x per week te rijden (zonder les) en dat kost per keer 15euro, er zitten ruwweg 4 weken in een maand dus 4x3=12 keer rijden in een maand dat x 15euro is 180 toch? of zit ik te suffen :?

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:49

zeg zegt dat ze 200 moet betalen als ze gaat leasen. ik zit scheef te kijken laat maar. maar ik vind het een smak geld

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:51

Nee, zo lees ik het ook Freakish, 45 euro per week als je drie keer rijdt. Dit is echt belachelijk veel hoor, op een manege ben je vaak nog goedkoper uit, heb je dus wel les..

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:54

ik dacht ook ja, als je dan moet betalen voor 15 euro + 15 euro voor een half uur les.. ben je 30 euro kwijt.. daar heb je op een manege 2 a 3 uur les voor in de week..

mlsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:24

Idd, ik zou dus 180 euro betalen aan alleen 3x per week rijden.. en dit zonder les, zou ik er les bij willen nemen zou die me ook 15 euro kosten boven op de andere kosten.
Ik vond dit zelf idd ook erg veel.. en vooral toen ik dit topic las..
freakish1977: Als ik hem zou lease zou ik mogen rijden wanneer ik wil, hij blijft dan gewoon bij hun op stal staan, Ik heb daar wel alles bijdehand zoals stapmolen binnen/buiten bak etc.
en zoals je zegt als ik hem lease is het dan een soort van 'eigen' paard..

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:28

als je voor 20 euro meer altijd kan rijden klinkt dat als een betere optie.. maar moet jij dan voor de spullen zorgen die vervangen moeten worden of gaat dat op hun kosten? wat gebeurd er als de dierenarts langs komt.. willen ze dan dat jij een bijdrage levert?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:33

ik heb altijd bijrijdpaarden gehad. sommige gratis andere betalend.
het ligt dus bij mij er erg aan hoe het paard is en de faciliteiten.
als ik enkel in de bak kan rijden vind ik 60 euro voor 2x pw per maand best wel prijzig..
maar niet als ik zo het bos in kan en zelf mag weten waar ik ga en sta.
En zoals ik al vaker heb gelezen :rij ik een groen paard door betaal ik echt niet, zij hebben er baat bij.
Maar rij ik een M paard, waar ik dus genoeg van kan leren, dan wil ik daar best voor betalen, dit natuurlijk wel als ik kan oefenen in een prima bak.

ps. ligt er ook aan welke klusjes ik moet doen.. moet ik ook andere paarden uit de wei halen, stallen mesten, voeren etc dan mag die vraagprijs toch wel wat naar beneden.

mlsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:42

Sabbaber: Ja, dat leek mij inderdaad ook.. ben nog wel aan het twijfelen! Als er een dierenarts bij moet komen dan zou het in eerste instantie de kosten voor hun zijn, stel dat ik met hem door een hindernis loop.. dus dat ik verantwoordelijk ben zeg maar, dan zou ik wel wat bij moeten dragen, maar daar kan altijd in overlegt worden, ik ken de eigenaar redelijk goed, en daarom is het ook fijn dat ik weet dat er heel veel overlegt kan worden..
Ook zou er een mogelijkheid zijn om het paard in de toekomst te kopen, voor mij is dit nu nog niet haalbaar.. Ik gebruik nu het zadel van hun, en ook hierover moeten er dan goede afspraken gemaakt worden als ik hem zou gaan lease.. Heb je nog meer tips waar ik aan moet denken?

mlsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:45

dream_lot : Het paard is ook in de M uitgebracht, dus hiervan kan ik idd ook wat leren! Ik hoef verder niks te doen.. 'S morgens word hij in de stapmolen/wei gezet en ook weer binnen gehaald, stal word gemest. enigste wat ik dus zou moeten doen is lekker vertroetelen en rijden.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:02

mlsa91 schreef:
Sabbaber: Ja, dat leek mij inderdaad ook.. ben nog wel aan het twijfelen! Als er een dierenarts bij moet komen dan zou het in eerste instantie de kosten voor hun zijn, stel dat ik met hem door een hindernis loop.. dus dat ik verantwoordelijk ben zeg maar, dan zou ik wel wat bij moeten dragen, maar daar kan altijd in overlegt worden, ik ken de eigenaar redelijk goed, en daarom is het ook fijn dat ik weet dat er heel veel overlegt kan worden..
Ook zou er een mogelijkheid zijn om het paard in de toekomst te kopen, voor mij is dit nu nog niet haalbaar.. Ik gebruik nu het zadel van hun, en ook hierover moeten er dan goede afspraken gemaakt worden als ik hem zou gaan lease.. Heb je nog meer tips waar ik aan moet denken?

Ik heb ook ooit het "voorstel" gekregen om een verzorgpony over te kopen. Ik wilde toen eerst laten keuren. en alles in een contract zetten. Wie de hoefsmid betaald, dierenarts, als jij iets kapot maakt of jij moet betalen, dat ze het paard niet verhuizen zonder overleg? niet zonder het aan jou te melden aan een ander verkopen.. overal waar het fout op kan lopen afspraken over maken.. dan is dat duidelijk..