Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellentjuh12

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:29

Ik heb zelf ( als bijrijder ) nooit wat betaald. Het is wel zo dat ik in het verleden privé les met het paard moest nemen bij de eigenaresse haar instructrice als ik het paard wilde rijden.

Ik moet zeggen dat ik nu veel meer moeite heb met het zoeken van een bijrijdpaard. Voor mijn gevoel was er een overvloed aan verzorg/bijrijd paarden 10 jaar geleden, nu ben ik al aardige poos op zoek naar een leuk paardje maar nergens is iets te vinden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:34

Kijk ik hier op de FB pagina van bijrijdpaard aangeboden gezocht zie ik eigenlijk alleen maar paarden aangeboden, geen ruiters.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:36

bruintje123 schreef:
Kijk ik hier op de FB pagina van bijrijdpaard aangeboden gezocht zie ik eigenlijk alleen maar paarden aangeboden, geen ruiters.

Die kende ik nog niet! Zal direct eens een kijkje nemen! *\o/*

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 16:59

Ellentjuh12 schreef:
Ik heb zelf ( als bijrijder ) nooit wat betaald. Het is wel zo dat ik in het verleden privé les met het paard moest nemen bij de eigenaresse haar instructrice als ik het paard wilde rijden.

Ik moet zeggen dat ik nu veel meer moeite heb met het zoeken van een bijrijdpaard. Voor mijn gevoel was er een overvloed aan verzorg/bijrijd paarden 10 jaar geleden, nu ben ik al aardige poos op zoek naar een leuk paardje maar nergens is iets te vinden.

Kijk ook eens op bokt markt

Ik heb nu 2 reacties , heb bij voorbaat twijfel over beide.
De ene is druk met studie en kan moeilijk afspreken om kennis te maken en de ander moet toestemming krijgen van de ouders. Bij de laatste heb ik nog wel iets van oké daar kan ik mij in vinden.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:22

blieb01 schreef:
Ellentjuh12 schreef:

Kijk ook eens op bokt markt

Ik heb nu 2 reacties , heb bij voorbaat twijfel over beide.
De ene is druk met studie en kan moeilijk afspreken om kennis te maken en de ander moet toestemming krijgen van de ouders. Bij de laatste heb ik nog wel iets van oké daar kan ik mij in vinden.

De bokt markt heb ik inderdaad al bekeken. Ook categorie stalhulp en vrijwilligers. Jammer genoeg gewoon niets wat recent meer is of een mogelijke match kan zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 17:35

Ik zou het logisch vinden als je zou stoppen. Jammer, maar begrijpelijk. Als je nog bereid bent iets minder vaak te komen (uiteraard zonder eventuele bijdrage, niet rijden is geen bijdrage) zou ik dat super vinden. Alle hulp en aandacht is welkom met een geblesseerd paard.

miramii schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe jullie, als eigenaars, hierover denken..

Na mijn vorige bijrijdpaard verkocht was (circa 2 jaar terug) ging ik op zoek naar een nieuw bijrijdpaard. Ik ben reactief ruiter, maar heb ook de wens om verder te komen in het springen. Eventueel op termijn wedstrijden. Na een aantal maanden zoeken gevonden!

Ik rijd nu ongeveer 1,5 jaar een paard bij. Sinds de start is hij drie keer verhuist doordat de stallen niet aansloten bij de wensen van de eigenaresse voor het paard. Ik ben elke keer meegegaan, vanwege de klik met het paard, hoewel de huidige locatie eigenlijk te ver is voor mij qua tijd. Het eerste halfjaar ging redelijk. Rijden ging goed en had tweewekelijks les met hem. Veel grondwerk e.d., paste perfect.. Af en toe wel kleine blessures of problemen, maar na een week zorg ging het vaak veel beter.

Een jaar geleden begon hij te kwakkelen, meerdere blessures. In die tijd veel met hem gewandeld, ochtend en avond koelen oid. Na drie maand kreeg hij cushing geconstateerd. In de drie maanden is zijn conditie extreem achteruit gegaan en moesten we daarna rustig opbouwen met medicatie. Medicatie bleek totaal niet aan te slaan. We staan nu op dat punt, medicatie werkt niet en elk klein wondje kan een probleem worden. Het afgelopen jaar weinig kunnen doen qua rijden of grondwerken oid.. elke keer als hij weer een beetje opgeknapt was, kwam de volgende blessure.

Het lastige nu vind ik dat ik ze absoluut niet in de steek wil laten, maar ik ergens ook niet doe wat ik graag zou willen doen, waarvoor ik gestart ben. Ik vind het geen probleem om te helpen bij revalideren en begrijp goed dat het erbij hoort.. maar momenteel is er geen perspectief op herstel of verbetering. Wat voorlopig (en misschien wel de komende jaren) inhoud dat het meer 'zorg dragen voor' dan plezier is..

Ik twijfel heel erg wat ik zal doen..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:04

@Miramii,tja dat is het voordeel als je bijrijder,leaser etc. bent.Je kunt dan gewoon stoppen om welke reden dan ook.En dat is het nadeel als je eigenaar bent,dan kun je niet zomaar stoppen.Of je in emotioneel opzicht wilt of kunt stoppen,dat is weer iets anders.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 18:38

Anoniem schreef:
Ik mijn geval zeker niet :) Maar wat mij ook heel erg opvalt is dat de bijrijders tegenwoordig ook enorm veel eisen en brutaal zijn, tenminste, met een soort "arrogantie", dat de eigenaar maar blij moet zijn dat zij hun paard willen rijden.

maar niet zoals helaas de meeste bijrijders tegenwoordig over zichzelf denken, alsof ze Anky zijn en ik blij moet zijn dat zij mijn paard willen rijden.. En ja, ik heb 2 van zulke bijrijders gehad ;) )
Ik had niks te willen en eiste al helemaal niks, was blij met elke kans die ik kreeg. Dus ja, zoals zo'n houding tegenwoordig normaal gevonden wordt valt dat voor mij zeker onder arrogantie.[/quote]

Ik heb het verhaal over het weekendje weg niet helemaal gelezen, maar ik accepteer van niemand niet een grote mond of 'attitude', alles in goed overleg en anders helaas pindakaas....Vaak zie je toch wel snel wat voor vlees je in de Kuip hebt?! Ik ga voor wederzijds respect tussen eigenaar en bijrijder. Een betrouwbaar en fijn persoon is goud waard... :j
Kennismaking vandaag was trouwens leuk en goed verlopen wat mij betreft, nu even afwachten of zij dit ook wil. We hopen er maar het beste van.. :j

@miramii, ik zou het ook snappen als je stopt. Het moet je wel voldoening geven wat je doet. Een van m'n bijrijdpaarden stond samen met een stokoud ruintje, schuw dier maar ik kon er alles mee. De eigenaren niet, hij liet zich bijvoorbeeld alleen door mij insprayen met vliegenspray. Toen 'mijn' paard kwam te overlijden heb ik de ruin nog tot z'n dood 'verzorgd'. Ik kwam een keer in de week om te kijken hoe het ging en een beetje tutten. Ik heb gezorgd dat hij seniores priores kreeg toen hij geen ruwvoer meer weg kreeg en kwam ook graag bij die eigenaren over de vloer, had een band met die mensen en met de ruin. Dat gaf me voldoening en het was ook vlakbij de stal van het paard wat ik ondertussen bijreed, dus kleine moeite...Maarja, dat moet wel allemaal kunnen. Doe waar jij je prettig bij voelt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 19:36

Precies, respect komt van 2 kanten ;)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 20:58

Helemaal mee eens Dreamer!
Stukje arrogantie is waar ik allergisch voor ben.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:08

Mijn bijrijdster gaat in september een jaar stage lopen.
Ze is hard op zoek in de buurt, maar dat vlot nog niet echt.
Best kans dat ze dus een jaar ergens anders gaat wonen -O-

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 11:40

@miramii, ik heb helaas in dezelfde situatie gezeten. Uiteindelijk toch gemeld dat ik het rijden miste.
Ik ben mijn verzorgpaard 1 dag minder gaan doen en een ander paard bij gaan rijden. Helaas is na 2 weken dat ik 1 dag ging minderen het paard ingeslapen.
Ook ik voelde het alsof ik ze in de steek liet en dat ik meer had moeten doen maar daar ging ik dan weer zelf aan onder door dus dat kon echt niet. Maar hem missen dat kon ik ook echt niet, hij had mij zoveel geleerd en ik heb zoveel van hem geleerd, het was voor mij zo een ontzettend lief leuk top paard dus ik wilde hem echt wel begeleiden tot het niet meer kon. Dit was voor mij de oplossing. Misschien voor jou ook, hoef je ze niet in de steek te laten.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:30

Ik heb een bijrijdster voor 3 dagen in de week en zij betaald 75 euro.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:38

Wesco schreef:
Ik heb een bijrijdster voor 3 dagen in de week en zij betaald 75 euro.

Ah kijk, dit is exact hetzelfde als dat mijn bijrijdster en ik afgesproken hebben.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:41

Ik wordt zo ontzettend moedeloos. Nadat mijn vorige bijrijder niet meer zoveel tijd had maar gestopt ermee, wel een erg fijne betrouwbare meid. Toen kwam een meisje van 10 jaar maar die kon mijn pony niet goed aan en dus gestopt. Nu zocht ik een ouder iemand en die zegt nu 20 minuten voordat we hadden afgesproken af. Afgelopen vrijdag had ze kyara gereden zonder mij erbij en had mijn zadel schots en scheef opgehangen, cap op de grond gegooid en mijn dekje verfrommeld. Ik heb haar een aantal keer erop geattendeerd dat ik wil dat mijn spullen precies op de plek komen zoals ik het neerleg. Wat moet ik hier nu mee? Haar zusje heeft op mijn stal ook een paardje staan. Ze rijdt kyara pas 1,5 week bij.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:46

Samblabla schreef:
Ik wordt zo ontzettend moedeloos. Nadat mijn vorige bijrijder niet meer zoveel tijd had maar gestopt ermee, wel een erg fijne betrouwbare meid. Toen kwam een meisje van 10 jaar maar die kon mijn pony niet goed aan en dus gestopt. Nu zocht ik een ouder iemand en die zegt nu 20 minuten voordat we hadden afgesproken af. Afgelopen vrijdag had ze kyara gereden zonder mij erbij en had mijn zadel schots en scheef opgehangen, cap op de grond gegooid en mijn dekje verfrommeld. Ik heb haar een aantal keer erop geattendeerd dat ik wil dat mijn spullen precies op de plek komen zoals ik het neerleg. Wat moet ik hier nu mee? Haar zusje heeft op mijn stal ook een paardje staan. Ze rijdt kyara pas 1,5 week bij.

Zeggen dat als dit nog een keer gebeurd op deze manier dat ze haar spullen mag halen en een ander paardje mag gaan zoeken om bij te rijden.
Er kan altijd iets gebeuren, maar zonder goede reden moet dit niet kunnen vind ik.
Daarnaast hoor je zorgvuldig met andermans spullen om te gaan. Dit kan ook een keer gebeuren dat iets niet gaat zoals het hoort en daar mag je iemand op aanspreken. Komt er geen verbetering blijf je daar toch niet mee aanklooien?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:48

Samblabla schreef:

Duidelijk maken dat als ze niet netjes met jou spullen omgaat dat je er mee stopt. Even goede vrienden hoor...

Ik ben zo happy met mn nieuwe bijrijder! Ze rijd lekker rond, is enthousiast en ze weet waar ze het over heeft. Zo kunnen we wat van elkaar leren.

Daarbij maakt ze hele gave foto's

Afbeelding

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:50

Ik meld me ook weer hier....
Dacht ik eindelijk iemand gevonden te hebben, gaat ze weer stoppen in verband dat ze bij haar moeder gaat wonen.
Ja moedeloos word je er van. Had hem nu weer op Facebook gezet, maar weer geen enkele reactie ofcourse. Ik weet niet waar ik het nog moet zoeken.

Afbeelding
Even een foto misschien weten jullie dan nog wie ik ben.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:51

Ja toen ik er wat zei gister dat mijn cap gewoon daar lag zei ze; ik heb je cap niet eens aangeraakt
Ik leg mijn spulletjes altijd op dezelfde plek, opgeruimd.. al 4 jaar lang.
Ja als dit soort akkefietjes vaker voorkomen dan stop ik er mee en ga ik geen bijrijder meer zoeken.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:02

Ik vind m leuk Shelly <3

Samblabla, een cap kan natuurlijk altijd perongelijk aangetikt worden en vallen, of net op zo'n punt komen dat ie valt op t moment dat er niemand is. (dat je denkt dat het spookt weet je wel :+)
Nu weet ik natuurlijk niet hoe het er bij jou uitziet dus kan ik niet over oordelen.
Maar het afzeggen nog geen half uur voor tijd, zadel niet goed wegleggen zijn toch dingen waar ik flink pissig om zou worden als ik een eigen beestje had.

Ik heb 1x vlak voor tijd af moeten zeggen. (lees: rond 6 uur, half 8 afgesproken op stal)
Dit was in de periode dat ik alles nog even samen deed met eigenaresse. Ik moet +- 25/30 km rijden met de auto, en dit heb ik er met alle liefde voor over. Ik reed rond half 6 naar huis van stage, en mijn knipperlichten deden het niet meer. (draadje niet goed ofzo) Ik kan moeilijk 30 km over de snelweg zonder dat mijn knipperlichten het doen. Maar dit zijn dingetjes die noem je overmacht. Kan je gewoon niks aan doen.
Heb ook gehad dat ik niet lekker was. Avond van te voren dacht ik: het gaat wel.
Volgende ochtend toch afgemeld van stage want ik was gewoon echt niet lekker. Ik heb toen 's ochtends al een bericht gestuurd dat ik niet kon komen, aangezien ik weet dat zij liever in de ochtend/overdag gaat ipv 's avonds. Ze is toen lekker rond 11 uur naar stal geweest ipv in de avond..
Maar zo kort afzeggen zonder echt goede reden zou ik niet in mn hoofd halen. Je rekent toch op elkaar?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:09

Het punt is dat mijn zadel verkeerd om zat in de kast en hartstikke scheef. Mijn dure dekjes zaten verfrommeld in de kast en mijn cap zit tussen 2 zadelsteunen in dus kan er niet perongeluk vanaf vallen. Heb duidelijk gemaakt aan het begin dat ik autistisch ben en heel erg structureel te werk ga. Ben er flink geïrriteerd door geraakt dus heb medegedeeld dat ik kyara deze week lekker laat staan.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:18

Tsja, of jij als eigenaar nou autistisch bent of niet, ze hoort zich toch gewoon aan jou regeltjes te houden.. T is jou paard, jou spullen.. En hoe jammer ook; daar kan ze niets aan veranderen :+
Bijrijder zijn heeft zo zijn voordelen, maar ook zeker zijn nadelen! :p

Als de eigenaresse niet wilt dat ik dit of dat doe met het paard, dien ik me er toch aan te houden. Of ze wilt niet dat ik een bepaald hoofdstel gebruik, dien ik deze toch te laten hangen.. Ik zou gewoon zorgen dat dat duidelijk is bij haar. Jij hebt hier wel het laatste woord he! :)
Ik vind eerlijk gezegd; 'ik heb je cap nieteens aan geraakt' best brutaal eigenlijk.
Had dat al anders verwoord door te zeggen; 'ik kan me niet herinneren dat ik daar wat mee gedaan heb, misschien heb ik hem perongelijk aangetikt'.

Maargoed, dat ben ik. :+ Het is makkelijk dit met jezelf te vergelijken, hoe je het zelf zou zeggen of wat je zou doen. Ik weet dat ik heel erg mijn best doe om alles soepel te laten gaan. Maar ook ik heb mijn 'schoonheidsfoutjes'. :j Maar ik wil dan ook gewoon dat deze mij op een normale manier verteld worden. Dan komen baas en ik er wel uit. We lossen het op of wat dan ook. Iets dat me niet verteld word kan ik ook niet veranderen natuurlijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:29

Als ze pas 1,5 week komt voorspelt dat naar mijn idee niet veel goeds. Vooral in het begin zijn ze vaak voorzichtig en erg precies. En worden ze daarna wat makkelijker maar als dat nu al zo begint betwijfel ik of er verbetering in gaat zitten.
Zou in ieder geval zo snel mogelijk gaan praten en het nogmaals duidelijk uitleggen hoe je het wil hebben en anders gewoon mee stoppen. Het is niet de bedoeling dat het je alleen maar frustraties oplevert.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 18:58

Ik zou het inderdaad nog eens goed aankaarten en als het dan niet verbetert dan is het jammer maar helaas. Ik kan me best voorstellen dat je sommige dingen in het begin nog niet helemaal door hebt. Het per ongelijk verkeerd ophangt, omdat je dacht dat t zo moest oid. Maar als het nog fout blijft gaan als je duidelijk hebt laten merken hoe het wél moet en niet op haar manier, dan denk ik niet dat het een match is.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 13:33

Ik meld me hier ook even.
Sinds december heb ik m'n paarden dichter naar huis gehaald. Doordat ik zelf ook verhuisd ben ken ik eigenlijk niemand in deze omgeving.
Ik zoek iemand die mij met m'n 3 paarden kan helpen. Ik vraag geen vergoeding, er hoeven geen klusjes te worden gedaan, ik heb 1 paard waar op gereden mag worden (niet springen). Ruiter mag met mij mee naar bos of strand. Als tegenprestatie wil ik graag dat de bijrijder mijn oude pony poetst en wat aandacht geeft.
Iemand die alleen wil tutten met m'n pony is ook welkom.
Ik heb wel een leeftijdseis, een maximaal gewicht (ik let ook op wat ik eet om niet te zwaar te zijn) en eigen vervoer is noodzakelijk.
Vooral vanwege het naar buiten gaan zoek ik een handig iemand die niet zomaar verschiet. Mijn paard is braaf, ik zal echter meegaan met een jong paard die nog wel eens ondeugend is en dan kan ik geen paniekvogel erbij gebruiken. Vandaar dat ik ook op zoek ben naar iemand van minimaal 18 jaar. Paarden staan in Vrouwenakker/ de Hoef.

Ik betaal trouwens geen brandstofkosten. Dat is me ook al eens gevraagd. Toch is het best lastig om iemand te vinden, als het vertrouwen er is kan er veel, maar er is in het verleden wel veel misbruik van gemaakt en daardoor ben ik wel wat voorzichtiger geworden.