Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElSea

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:26

Jullie zetten me wel aan het denken.. ik weet niet of ik zou willen dat mijn bijrijder met mijn paard start. Ben het zelf ook van plan en denk dat je dan toch heel gauw in elkaars vaarwater zit m.b.t. plannen/trainen/ op wedstrijd gaan. Daarnaast heeft mijn paard een laadprobleem wat nu zo goed als opgelost is, maar wij laden nu wel op een speciale manier en als hij in paniek raakt moet er wel correct gehandeld worden. Weet niet of ik dat uit handen zou durven geven... Aan de andere kant, bijrijders die wedstrijd willen rijden zullen wel sneller echt aandacht besteden aan hun rijden, lessen nemen en niet zomaar wat hobbelen, dat vind ik dan weer een positief punt.. lastig.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:52

Dat snap ik zeker hoor Liekec! :j
Toch denk ik dat je zelfs dan duidelijke afspraken kan maken mocht je twijfelen als eigenaar.
Zo kan je bijvoorbeeld afspreken dat bijrijder 1x in de 2 of 3 maanden zou mogen starten omdat je zelf ook graag wilt starten. Zo kan bijrijder wedstrijd ervaring opdoen en lever je als eigenaar maar 1 weekeind in op 8 tot 12 weken. Ik zou daar in elk geval als bijrijder al ontzettend blij mee zijn. Ik heb geen haast, wil gewoon ervaring opdoen, kijken wat ik kan.

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat veel mensen iemand zoeken die minimaal L startgerechtigd is. Ik denk dat ik prima een L proef kan rijden, met hier en daar een verbetering of iets dat ik juist wel al kan, maar ik ben nooit officieel gestart. Nu trek ik gewoon de stoute schoenen aan en stuur dan gewoon een bericht, niet geschoten is altijd mis natuurlijk, maar ik kan niet met zekerheid zeggen dat ik op dit of dat niveau rijd.

Ik ben bereid er heel veel tijd en moeite in te steken en er echt voor te gaan, al start ik pas over een jaar. Ik weet wat ik kan en wat ik wil, en wil zo graag weten of ik echt op het niveau zit dat ik denk dat ik zit haha. Het is en blijft lastig iets te vinden dat hieraan voldoet.
De laatste eigenaresse van het laatste paardje wilde er samen met mij helemaal voor gaan. In de toekomst gaan starten etc en wilde dit graag samen doen. Helaas is het anders gelopen dan we beiden hadden gehoopt, maar iemand als zij zou ik graag mee samenwerken. Je werkt er samen met zn 3'en naar toe, en samen met zijn 3'en ga je je ontwikkelen. Dat vind ik helemaal geweldig! :j

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:57

Denk je dat dat genoeg is ja? Dat lijkt me wel leuk. Zowel voor paard als mij blijft het dan leuk, ik ga dan gewoon mee als 'groom/laadhulp'.
Ik zou zelf niet selecteren op gereden niveau, maar gewoon de mensen uitnodigen om proef te rijden dan zie je het snel genoeg. Daarbij heb ik liever iemand die vriendelijk rijdt en B heeft gestart dan iemand die Z rijdt maar ik na 5 minuten van m'n paard wil trekken. Het kost misschien meer tijd en de helft die je uitnodigt zal niet voldoen maar als je dan net die ene hebt die wel voldoet klap je denk ik in je handjes.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:04

Precies wat je zegt idd. :j
Voor mij zou dat genoeg zijn ja. Tuurlijk hoop je dat het geen probleem is, maar ik zou hier al heel blij mee zijn als 'eerste afspraak'. Het loopt op den duur toch altijd wel anders dan je in eerste instantie afspreekt, dus het kan dan altijd nog zo zijn dat het eens veranderd. :+
Maar als je dat zo in je achterhoofd zou houden 1x per 2/3 maanden is het geen teleurstelling als je 1x per maand niet zou kunnen starten. Beetje warrig geschreven denk ik maar vind ik lastig uitleggen haha.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:16

Maar, gaan jullie dan nog wel de boer op? Want ik denk eigenlijk dat jullie feitelijk veel meer toe zijn aan een "eigen" paard, dan aan een bijrijdpaard. Mijn ervaring is dat je dat vaak vind bij van die boertjes. Die hebben een (paar) paard(en) omdat ze het mooi vinden en er zo iets in de wei loopt, maar doen er niet echt iets mee. Die worden blij van zo'n fanatiek meisje die lekker aan de gang gaat met dat paard. Ik denk dat de meeste eigenaren die je op internet vindt toch mensen zijn die over het algemeen zelf ook op de een of andere manier fanatiek met hun paard zijn. Die boertjes die zitten niet op internet en die gaan zelf ook niet op zoek. Als het paard niets doet is het voor hun ook oke, paard is meer decoratie. Ik denk dat je die mensen echt bereikt door aan de deur aan te bellen.

misterbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:34

misterbob schreef:
stille meelezer: ik begin de hoop om een bijrijder te vinden op te geven, sommige laten niet eens iets van zich horen nadat ze kennis hebben gemaakt. Je zou denken dat mensen staan te springen om te rijden, maar wellicht ligt dat aan de regio.

is er toevallig een bijrijder die rondom Deventer zoekt ?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:44

Amable schreef:
Maar, gaan jullie dan nog wel de boer op? Want ik denk eigenlijk dat jullie feitelijk veel meer toe zijn aan een "eigen" paard, dan aan een bijrijdpaard. Mijn ervaring is dat je dat vaak vind bij van die boertjes. Die hebben een (paar) paard(en) omdat ze het mooi vinden en er zo iets in de wei loopt, maar doen er niet echt iets mee. Die worden blij van zo'n fanatiek meisje die lekker aan de gang gaat met dat paard. Ik denk dat de meeste eigenaren die je op internet vindt toch mensen zijn die over het algemeen zelf ook op de een of andere manier fanatiek met hun paard zijn. Die boertjes die zitten niet op internet en die gaan zelf ook niet op zoek. Als het paard niets doet is het voor hun ook oke, paard is meer decoratie. Ik denk dat je die mensen echt bereikt door aan de deur aan te bellen.

Hier zitten helaas niet zoveel van dat soort boertjes..
Ik zie heel veel bij vriendinnen etc dat het wel veel gedaan wordt hier.
Ook als ik de advertenties bekijk is er zeker vaak mogelijkheid tot starten, alleen steeds te ver, te duur of al bezet.
Een eigen paard blijf ik voorlopig over dromen. Ik denk dat ik er idd wel degelijk aan toe zou zijn, maar ik denk ook dat het absoluut nog niet haalbaar is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:49

Amable, ik denk inderdaad ook dat de kansen daar vrij groot zijn.

Ik weet natuurlijk niet wat er veranderd is in de tijd.
Maar ik reed in mijn jeugd ook bij stallen die meer paarden hadden. En daardoor geen tijd hadden alles zelf te doen.
Geen mega grote handelstallen, maar particulieren met een uit de hand gelopen fokkerij hobby.
En die wilde dan het fokproduct wat ze hadden aangehouden toch zadelmak hebben en uitgebracht.

En ook bij kleine handelstallen gereden, daar wist je dat alles te koop stond.
Maar sommige stonden er toch wat langer en mocht ik ook op wedstrijd uitbrengen.

Je weet dat al die paarden verkocht worden bij het juiste bod, zowel bij de fokker als de handelsstal.
Maar ik heb er wel zo enorm veel geleerd.
En dat kun je dan later weer meenemen als eventuele referentie naar wel een paard bij een particulier als dat meer trekt.

Maar je moet dan geen afhaker zijn, ook echt veel komen is mijn ervaring. Jij bent dan vaak de enige die een bepaald paard rijdt, dus aan 1 keer in de week hebben ze niets.
Ook de grote klussen als hooi/ stro mee binnen halen was ook gewenst.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:22

Ook mijn ervaring dat fokkers, stallen etc eigenlijk altijd heel blij zijn met iemand die graag fanatiek wil rijden. Maar daar moet je wel naartoe en je moet ermee kunnen leven dat er ook weleens wat vertrekt. Aan de andere kant leer je ontzettend veel van verschillende paarden rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:23

enamorada schreef:
Ik heb het over in zn algemeen, niet per se over deze situatie.
Natuurlijk zijn er situaties waarbij het volstrekt logisch is dat iemand de deur wordt gewezen, maar het lijkt wel alsof je nu voor elke komma die je verkeerd zet naar huis wordt gestuurd.

Ik mijn geval zeker niet :) Maar wat mij ook heel erg opvalt is dat de bijrijders tegenwoordig ook enorm veel eisen en brutaal zijn, tenminste, met een soort "arrogantie", dat de eigenaar maar blij moet zijn dat zij hun paard willen rijden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:31

Anoniem schreef:
enamorada schreef:
Ik heb het over in zn algemeen, niet per se over deze situatie.
Natuurlijk zijn er situaties waarbij het volstrekt logisch is dat iemand de deur wordt gewezen, maar het lijkt wel alsof je nu voor elke komma die je verkeerd zet naar huis wordt gestuurd.

Ik mijn geval zeker niet :) Maar wat mij ook heel erg opvalt is dat de bijrijders tegenwoordig ook enorm veel eisen en brutaal zijn, tenminste, met een soort "arrogantie", dat de eigenaar maar blij moet zijn dat zij hun paard willen rijden.

Pff dat is toch ook zo? :+ :Y)

Nee even zonder dollen, ik snap niet dat er zo gedacht wordt..
Zelf ben ik enorm dankbaar dat ik mag komen.
Daarnaast zie ik het (in mijn geval dan, want er zijn altijd eigenaren die heel veel tijd moeten besteden in hun bijrijder/verzorger) als een win win situatie. Ik kan lekker extra rijden, genieten, en bezig zijn, en de eigenaar hoeft bijvoorbeeld 2 dagen minder naar stal en kan lekker relaxen of een keer wat anders doen. :j

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:39

Ik gooi er nog even een nieuw (al wel besproken) onderwerp in. Wat vinden jullie dat je bijrijder 'mag' qua dingen op internet gooien? Foto's, filmpjes, problemen, alleen op fb, of ook Instagram, bokt en de hele mikmak?

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:44

Ik heb er geen probleem mee als de verzorger of bijrijder foto's of filmpjes plaatst, zolang maar duidelijk is dat het niet hun eigen paard is. Ik zie het als positief zelfs. Kan zo ook eventuele vooruitgang zien zonder er telkens bij te hoeven zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:46

Nee dat zou ik ook geen probleem vinden! Behalve als ze gaan zeggen "mijn paard", dat vind ik gewoon niet tof want het is mijn paard en niet de jouwe :')

Problemen mag, maar dan zou ik wel willen dat ze er eerst mee naar mij komt. Als ze een probleem op internet zou gooien zonder het eerst aan mij voor te leggen zou ik niet zo blij zijn.
Evenals de antwoorden die dan op internet gegeven worden, eerst met mij overleggen of ik die aanpak/oplossing ook oké vind.

En @LoveUggs dat was ik inderdaad ook toen ik nog bijrijder was, daarom snap ik niet dat die instelling zoooo omgeslagen is bij de meeste (en nee, ik zeg niet bij iedereen), dat verpest het wel voor degene die wel de goede instelling hebben, erg jammer :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:49

Foto's FB zou ik dat niet zo erg vinden geloof ik. Zolang het geen dagelijkse kost gaat worden. Filmpjes in overleg, en dan met name vanwege de eventuele privacy.
Het ligt er ook een beetje aan wat ze willen plaatsen.

Bokt is voor mij een dikke NO, daar wordt niks gedeeld, geshowd oid. Daar vind ik de meesten op Bokt veel te veroordelend voor en nogal overtuigd van hun gelijk. :-)

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:01

Als bijrijder;

Ik plaats wel eens foto's op facebook en instagram, op Bokt durf ik dat niet eens :') De eigenaresse gooide toen ook rijfotos en deelde een filmpje van de cross van mij toen op haar facebook. Vind ik een hele eer hihi.

Ik zet er idd nooit onder dat het mijn eigen paard is, want dat is ze (helaas) niet. Wel dingen zoals; 'Dressuurpaard' ' I believe I can fly' oid. Mensen weten ook wel dat het niet mijn paard is haha, behalve mensen die me niet kennen en me heel vaak op stal zien. Dan krijg ik nog wel eens de vraag of Joy van mij is. Waar ik vervolgens op antwoord dat Joy niet van mij is, maar mijn allerliefste paarden vriendinnetje die ik mag bijrijden van de eigenaresse :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 15:13

Mijn bijrijdster mag foto's plaatsen op facebook als ze maar niet openbaar te zien zijn :o
Ze mag inderdaad niet vermelden dat het haar paard is want Gil is van mij en niet van haar :')

Problemen worden niet op bokt of waar dan ook vermeld! Als er problemen zijn komt ze naar mij en of bespreken we dat gezamenlijk met onze gezamenlijke instructrice. Ik wil niet dat al die zogenaamde paardenmensen van bokt of facebook oid zich bemoeien met de training van mijn paard :+
Als er echt problemen zijn die ik of mijn instructrice niet kunnen oplossen, dan ben ik diegene die de vraag stelt en niet mijn bijrijdsters :o

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:28

Ik denk dat ik jullie wel vast kan vertellen dat ik inmiddels waarschijnlijk weer voorzien ben binnenkort!
Eigenaresse van het laatste paardje miste het heel erg en heeft een nieuw beestje gevonden. Wel wat ouder, heeft M1 gelopen, 15 jaar. Leuke kop zit erop! Net een foto gekregen! Ze gaat hem eind deze week halen, zaterdag ga ik even bij hem spieken om kennis te maken!
Wanneer ze er aan toe is hem te delen ben ik dus voorzien! :D

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:07

LoveUggs schreef:
Ik denk dat ik jullie wel vast kan vertellen dat ik inmiddels waarschijnlijk weer voorzien ben binnenkort!
Eigenaresse van het laatste paardje miste het heel erg en heeft een nieuw beestje gevonden. Wel wat ouder, heeft M1 gelopen, 15 jaar. Leuke kop zit erop! Net een foto gekregen! Ze gaat hem eind deze week halen, zaterdag ga ik even bij hem spieken om kennis te maken!

Daar gaat mn stiekeme hoop dat je hierheen kwam verhuizen... Grapje natuurlijk, gefeliciteerd!

Interessant om al jullie meningen te horen inderdaad. Ik zit persoonlijk tussen helemaal niks plaatsen en alleen op fb in. Vind de manier waarop dan het verschil maken. Inderdaad doen alsof het je eigen is en elke dag dingen plaatsen zou dan snel naar de kant gaan van niks meer plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 18:09

Gefeliciteerd loveuggs!
Op dit moment is mijn bijrijder m'n zusje, dus dat maakt het toestaan van plaatsen van foto's al een stuk makkelijker :P Rijtechnische problemen komt ze naar mij en dan gaan we een keer samen naar stal zodat ik d'r kan helpen, en kleine simpele probleempjes (wondje ofzo, paard wil ergens niet langs) spreekt ze een stalgenoot aan of belt ze mij :) Wij hebben duidelijk afgesproken waarvoor ze ook andere om hulp mag vragen :)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 19:34

liekec schreef:
Ik gooi er nog even een nieuw (al wel besproken) onderwerp in. Wat vinden jullie dat je bijrijder 'mag' qua dingen op internet gooien? Foto's, filmpjes, problemen, alleen op fb, of ook Instagram, bokt en de hele mikmak?

vind ik geen probleem. Mijn bijrijder doet het alleen niet, helemaal niks. Volgens mij is het enige een WhatsApp profiel foto met mijn paard. Problemen op bijvoorbeeld bokt zou ik liever niet zien, kom dan maar naar mij of ons instructrice.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:07

Lastige vraag.

Ik heb er niet over na gedacht naar weet wel als iemand zou doen alsof het haar paard is op social media zou ik echt niet blij zijn.
Maar zo nu en dan een leuke foto vind ik prima. Maar op bokt een topic met rij fotos openen zou ik zelf niet doen dus verwacht dat een bijrijdster dat ook niet doen. Idd vanwege het commentaar. Lees zo vaak in topics; ja maar het is mijn bijrijdpaard ik weet van niks.
Dan doen ze of hun neus bloed. Dat staat me ook op bokt erg tegen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:31

liekec schreef:
LoveUggs schreef:

Daar gaat mn stiekeme hoop dat je hierheen kwam verhuizen... Grapje natuurlijk, gefeliciteerd!

Interessant om al jullie meningen te horen inderdaad. Ik zit persoonlijk tussen helemaal niks plaatsen en alleen op fb in. Vind de manier waarop dan het verschil maken. Inderdaad doen alsof het je eigen is en elke dag dingen plaatsen zou dan snel naar de kant gaan van niks meer plaatsen.

Haha sorry! :+

Ik had het wel naar mijn zin bij haar dus ben wel blij dat ze me terug wil hebben haha.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:56

Even een vraag aan jullie:
Ik ben zelf op zoek naar een bijrijdpaardje (omgeving Amersfoort, lastige omgeving). Staat genoeg aangeboden, maar t is allemaal lastig. Heb paarden voorbij zien komen met bijdrages voor 2 dagen in de week, dat je met 3 bijrijders gewoon winst maakt :+
€180 per maand voor 2x per week rijden heb ik er eerlijk niet voor over haha. (Stal met enkel buitenbak, je moet zelf stal beetje onderhouden & les nemen, en het is niet een hoog sportpaard ofzo, gewoon recreatie. Stal waar dat paardje stond was €220 per maand.
Maar er zijn ook reeelere bijdragen natuurlijk, maar mag ik vragen op welke kosten jullie de bijdrages baseren? Iemand deed bijv een deel van het stalgeld, snap ik (dus bijv 300 euro voor 30 dagen dus dan voor 8 dagen 80 euro). Vond ik logisch :)
Ben gewoon benieuwd (en als iemand nog een leuke bijrijder zoekt en t niet erg vind dat ik niet zon enorme portomonnee heb hoor ik het wel haha)

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 00:18

Ik vraag €50,00 per maand als bijdrage. Dit vond ik redelijk, als ik de dagen zou nemen en per dag het stalgeld zou vragen kom ik op een veel hoger bedrag uit.