Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:24

Ik denk wel dat je daar een punt hebt.
En als er dan een goede bijrijder moet stoppen omdat het paard een blijvende blessure heeft of verhuisd, dan hebben die fijne bijrijders zonder advertentie al direct weer een ander verzorgpaard. Want iedereen wil zo iemand, dus als zo iemand vrij komt wordt dat direct door gekletst en ze kunnen kiezen waar ze gaan rijden.
[/quote]

Tenzij de bijrijder in kwestie dus verhuist :)[/quote]

Ik ben momenteel weer 'zoekende' naar een leuk paard om te rijden, paard is helaas verkocht dus heb niks meer.
Voorheen heb ik veel paarden aangeboden gekregen om eventueel te rijden, maar ik heb jaren te snel toegegeven aan leuke paardjes, zonder rekening te houden met wat ik zelf graag zou willen.
En ik weet dat het kan, want ik zie in mijn omgeving veel meiden die doen wat ik graag zou willen. Maar alle eigenaren die het je dus gunnen hebben al een leuke bijrijdster en hebben niemand meer nodig :+ Hier is dus een hele leuke lieve bijrijdster, zonder paard omdat het gewoon heel moeilijk te vinden is.

En ik denk echt niet dat ik veel eisend ben..
Ik zou graag in de toekomst willen starten. Het mag een jong paard zijn waar ik mee kan groeien of een ouder paard met veel ervaring waar ik veel van kan leren. Ik ben heus bereid een bijdrage te betalen. De hoogte hiervan is deels afhankelijk van wat me aangeboden wordt en wat er van mij verwacht wordt, en deels de grens tot waar ik zou kunnen betalen.
Meer eisen heb ik niet. Ja een leuke lieve eigenaresse waar ik goed mee op kan schieten zou ook wel fijn zijn haha.[/quote]

Ik heb dus precies hetzelfde probleem als jou. Heb veel paardjes aangeboden gekregen maar of de paardjes gingen verhuizen, of ik ging verhuizen of de paardjes werden verkocht. De eigenaren waarvan ik paarden heb verzorgd waren altijd erg positief over mij maar ben nu helaas nog steeds zoekende naar een nieuw paardje....

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:30

blieb01 schreef:
@loveUggs ligt eraan waar je woont
Ik zoek iemand die Western rijd of dit wilt leren. Dit is best lastig. Ik vraag een bijdrage en geen klusjes.
Nu heb ik een pony die nog veel moet leren en dat willen de meeste niet , die willen opstappen en wegrijden

Zolang er niet gereden kan worden vraag ik geen bijdrage. Er mag dan grondwerk gedaan worden en natuurlijk lekker tutten met de pony

Denk ook dat dat veel te maken heeft met dat ruiters zich daar niet ervaren genoeg voor vinden. Toen ik stopte met mijn tweede bijrijdpaard kreeg ik van alle kanten paarden aangeboden, maar ze waren allemaal erg jong of net ingereden. Mijn eerste bijrijdpaard was ook 3 jaar en groen en ik weet daaruit dat ik mezelf daar niet ervaren genoeg voor vind. Het is heus niet zo dat alle bijrijders daar te lui voor zijn oid :)

blieb01

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:32

Paard is ingereden maar pas 3 maanden in Nederland . Ben bereid om iemand te helpen maar het blijft lastig om iemand te vinden die eerst wat tijd wilt investeren om een vertrouwensbasis op te bouwen met pony

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:34

Vind het altijd heel gek als mensen geen tijd willen investeren daarin eigenlijk. Een band en vertrouwen opbouwen met het paard is toch juist een van de leukste dingen aan een bijrijd-verzorgpaard?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:43

bruintje123 schreef:
Citaat:
De goeie hoef je niet naar te zoeken die zijn allemaal allang bezet.

Ik denk wel dat je daar een punt hebt.
En als er dan een goede bijrijder moet stoppen omdat het paard een blijvende blessure heeft of verhuisd, dan hebben die fijne bijrijders zonder advertentie al direct weer een ander verzorgpaard. Want iedereen wil zo iemand, dus als zo iemand vrij komt wordt dat direct door gekletst en ze kunnen kiezen waar ze gaan rijden.

Of je moet willen investeren.

Ik heb uiteindelijk voor een meisje gekozen die 2 jaar jonger was als mijn eis. Maar via die mail klonk ze goed en volwassen.
Ik investeer in haar en dan niet in geld oid, nee ik investeer in haar door mijn contacten en kennis.
Ik regel dat mijn instructrice die eigenlijk geen plek meer heeft, toch als vriendendienst voor mij, 1 keer in de week ruimte maakt voor een dressuurles.
Ik zorg er voor dat ik zelf tijd vrij maak om mijn bijrijdster te keren longeren, enkele longe, dubbele longe...
Ik zorg er voor dat ze straks naast die dressuur les ook 1 keer in de week springles krijgt (van mij).
Ik zorg er voor dat ze veel leert over de spieren van het paard en over het opbouwen van de training.
In ruil daarvoor heb ik nu al een meisje die, toen ze tijd over had, de kast ging opruimen. Die een lamp heeft opgehangen bij mijn kast omdat ze dan meer licht heeft (ik gebruik hem nooit) die de dekenstang heeft laten maken toen die van de wand af viel (omdat ik te veel spullen heb).
Die als ik niet kan aan bied een keer vaker te gaan.
Die mijn instructrice helpt als vrijwilliger op de wedstrijd die zij organiseert maar tegelijkertijd ook van mij een onderling proefje mag starten.

Daar investeer ik in en met de een gaat het goed (dit meisje tot nu toe) en met de ander is de investering voor niks geweest (met de vorige helaas).

En ja, doordat het met de vorige niet goed gaat betaald dit meisje wel een bijdrage. Maar daar krijgt ze dus ook veel voor terug.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:47

enamorada schreef:
Vind het altijd heel gek als mensen geen tijd willen investeren daarin eigenlijk. Een band en vertrouwen opbouwen met het paard is toch juist een van de leukste dingen aan een bijrijd-verzorgpaard?

Ik had die 13 jarige ook gevraagd hoe ze dacht over alleen poetsen en knuffelen eventueel en of haar ouders er bij aanwezig konden zijn.

Juist deze 2 vragen werden niet beantwoord maar haar ervaring en hoe ze alleen paarden beleerde en echt gevorderd was kreeg ik uitgebreid bericht over.
Toen ik later nogmaals om het laatste vroeg zonder andere vragen toen was het nee haar ouders konden er toch niet elke keer bij zijn.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:49

enamorada schreef:

Dat lijkt mij ook maar ben 1 van de weinige denk ik

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 20:02

Investeren heb ik al genoeg gedaan.

ik had een erg leuk sportpaard staan. Braaf zadelmak, 3 gangen er op.
Daar mocht alle dagen van de week op gereden worden, geen bijdrage.
Eis, zelf de les betalen. In de toekomst wedstrijd starten, ik heb vervoer.
Ik zorgde voor goed tuig, altijd perfect gesleepte en gesproeide bak. Uiteraard een paard in goede conditie.

Daar reageert iemand op. Leek goed enthousiast.
Had zelf een eigen pony gestart maar daar was ze uitgegroeid en kon er niet meer verder mee.
Ik ben er veel bij geweest, ze had wat rare gewoontes aangeleerd zoal rijden met de benen zo ongeveer in de flank. Strakke linker hand.
Dat ging allemaal mooi en ze groeide samen ook echt.
Maar als ik wat over wedstrijd vroeg was het als ze beter waren samen.
Nou oke, als ze nog onzeker is, dan oefen nog maar door.

Ondertussen zijn we een paar jaar verder. Paard liep fijn in de bak, maar verder dan die bak kwam hij dus nooit.
Lessen werden minder, want dat kon ze zelf wel.
En ipv dat ik vroeg, wanneer vind je wedstrijden wat maakte ik het concreet.
Daar en daar zijn wedstrijden en ik heb gevraagd of we zonder startkaart mee mogen rijden om te oefenen en dat mag. Zal ik je opgeven.
En toen kreeg ik als antwoord, dat is te veel rompslomp.
Met andere woorden, ik heb nooit op wedstrijd willen gaan, daar heb ik je al die tijd mee voor de gek gehouden.
Dat paard heb ik dus verkocht.

Ander meisje.
Advertentie omdat ik er zelf uit lag. Super braaf paardje.
Komt er een meisje dat niet eens aan durft te draven.
Daar heb ik in geïnvesteerd dat ze zelfs rond galoppeerde en sprong.
Dat was echt een leuke meid, kwam ook de afspraken na. Maar zo iemand verhuisd natuurlijk :+

Weer een ander meisje, laten weten dat wedstrijden in de mogelijkheden liggen bij goed trainen.
Nou die kwam gemiddeld 1 keer in de twee weken. Maar durfde wel te vragen of ze zich voor een onderlinge wedstrijd op mocht geven.
Nee dan moet je trainen. Niet een paard starten die daar wel braaf loopt omdat ik hem de rest van de tijd rij. Na weer een afzegging met een raar smoesje mocht ze weg blijven.
Ze was overigens ook echt een manegeruiter, dus heb daar ook genoeg les staan geven. Niet erg, als daar ook enthousiaste voor terug komt.

Nergens een bijdrage, nergens klusjes. perfect verlichte, goede bak.
Dus investering genoeg.
Bij de laatste 2 ook altijd zelf aanwezig geweest omdat die echt nog niet zelfstandig waren.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 20:09

blieb01 schreef:
@loveUggs ligt eraan waar je woont
Ik zoek iemand die Western rijd of dit wilt leren. Dit is best lastig. Ik vraag een bijdrage en geen klusjes.
Nu heb ik een pony die nog veel moet leren en dat willen de meeste niet , die willen opstappen en wegrijden

Zolang er niet gereden kan worden vraag ik geen bijdrage. Er mag dan grondwerk gedaan worden en natuurlijk lekker tutten met de pony

Ik kom uit Den Haag.

Ik ben wel echt op zoek naar een beestje waar ik in de dressuur mee verder kan. Western vind ik wel erg gaaf om te zien haha.

Ik moet wel zeggen dat ik wel zoek naar 2 uitersten hoor. Ik zoek of iets waar ik samen mee kan groeien of iets dat het allemaal al eens heeft mee gemaakt.

Het laatste paardje dat dus pas verkocht is heb ik 1x op gezeten, daarna ging ze in training en uiteindelijk verkocht. In ongeveer 3 maanden heb ik er dus eigenlijk alleen maar naast gestaan. Ik zou liegen als het rijden geen pre is maar ik vind het grondwerk ook heel belangrijk.

Als ik bijvoorbeeld een keer kan proefrijden om te kijken of er een klik is en de eigenaar wil dat ik daarna een maand lang 2x per week kom en niet rijd om elkaar te leren kennen sta ik daar helemaal voor open. Uiteindelijk wil je beiden dat het goed gaat en je op elkaar kan vertrouwen toch? En als dat betekend dat ik er eerst een maand naast loop en enkel longeer en op de grond bezig ben, dan doe ik dat. :j

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 20:15

Valt mij op dat de gene die in mijn ogen zeer geschikt zouden zijn allemaal ver weg wonen

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 20:18

Ja maar denk dat dat schijn is hoor!
Hier veel zoekenden dus keus genoeg maar veel die echt alleen voor het rijden willen komen en thats it. Daar wordt je pas moe van :(

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 20:56

Hier nog een eigenaar die erover denkt om weer op zoek te gaan naar een bijrijder. Ik had 2 hele fijne bijrijdsters, maar idd het verhuis verhaal. Alleen was ik nu degene die zelf& met de paarden een heel eind verhuisde ivm werk. Het liefst had ik allebei meeverhuisd, maar jammer genoeg gaat dat niet.☹ Eentje idd aan een ander fijn adresje " doorgestuurd". En voor zover ik weet bevalt dat van beide kanten prima.

Nu zou ik graag iemand de kans geven om fijn met onze dames bezig te zijn. De ene ervaren, braaf maar kan vrij heet worden. De andere nog onervaren, maar werkwillig en braaf. Beide goed karakter,in het werk type volbloed,fijne accomodatie,materiaal etc aanwezig. Maar zou eigenlijk iemand willen die gewoon voor ze wil gaan.
Zou zoiets te vinden zijn regio Amsterdam-Utrecht?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 20:59

Die vraag van het rijden en wat ik daar als eigenaar aan heb.
Beste antwoord, iets in de trant van: ik help en klus mee, zodat jij als eigenaar meer tijd overhoudt.

Echter kunnen de meesten niet rijden. Althans niet anders dan op een fiets. Dus dan komt eerst het investeerstuk van mijn kant erbij kijken. Dan laat ik ze eerst alleen verzorgen. Om een beeld te krijgen hoe betrouwbaar ze zijn. Hoe goed ze afspraken nakomen. Voordat ik er gratis les en coaching in stop. Heb mijn hoofd al te vaak gestoten.
Dus zie het als een ladder. Onderaan starten. Inzet en motivatie...zorgen dat je trapjes omhoog klimt.
Vertrouwen is iets dat je opbouwt.
Echter verwachten ze vaak te komen wanneer ze willen en te doen wat ze willen. Helaas pindakaas. Dat mag zelfs op een manege niet.
Stukje houding is voor mij belangrijk. Daarmee staat of valt alles. Iemand die door weer en wind komt, waar we op kunnen rekenen, kan hier veel opbouwen met weinig grenzen in de mogelijkheden.
Echter moet er input zijn en een goede match.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:02

Ik denk dat je zo wat gevonden hebt hoor! :j
Er worden hier veel paarden aangeboden om bij te rijden, maar ze zitten of te ver, of het is gewoon onbetaalbaar voor mij.. En anders komt het gewoon niet in de buurt bij wat ik zoek. Recreatief, blessures, artrose, oud en 'zonder niveau'..

En ik heb jaren ervaring met bijrijdpaarden dus ben deze keer best bereid wat langer te wachten en te zoeken tot ik tegen kom waar ik naar zoek. Dan is het het wachten dubbel en dwars waard denk ik!

misterbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:38

stille meelezer: ik begin de hoop om een bijrijder te vinden op te geven, sommige laten niet eens iets van zich horen nadat ze kennis hebben gemaakt. Je zou denken dat mensen staan te springen om te rijden, maar wellicht ligt dat aan de regio.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:03

Ik dacht dat ik hier meer mazzel zou hebben qua bijrijders , woon in een dorp en Mn pony staat in een dorp verderop vlakbij een stad. Helaas weinig respons

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 01:00

Is overal hetzelfde.
Waarden en normen. Fatsoen en respect.
Het lijkt verloren te gaan in deze maatschappij.
Gewoon even een berichtje. Of op komen dagen bij een afspraak.
Dat is tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend.
Heel jammer

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 09:02

Dat laatste is inderdaad een probleem. En iemand vinden die genoeg tijd heeft ook. Heb nu twee meiden voor dezelfde pony die allebei maar 1x per week komen. En had nog een derde die er 1x per week mee ging wandelen maar zij is al meer dan 2 maanden niet meer geweest.... leuke meiden maar zo schiet het niet op.... toch zet ik ze niet aan de kant. Het is enorm moeilijk een geschikt persoon te vinden. Zeker voor mijn pony die al 25 is, in de bak meer aan het werk gezet moet worden, maar ook best pittig uit de hoek kan komen en zeker buiten soms best heet kan worden. De echt ervaren bijrijders willen vaak meer dan hij kan. De onervaren ruiters halen er niet uit wat er in zit. Het is wel een pony waar je wel van kan leren. Heb hem doorgereden in de dressuur (M niveau oefeningen zonder travers, met eenvoudige wissel) en als hij weer wat conditie en kracht op bouwt bij iets vaker rijden dan lukken de oefeningen ook nog wel. Maar niet meer op wedstrijden. Dat red hij niet meer vanwege spat. Ik moet het hebben van diegenen die zien dat ze er nog veel van kunnen leren. En dat zijn er niet veel.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 09:14

LoveUggs schreef:
Ik denk dat je zo wat gevonden hebt hoor! :j
Er worden hier veel paarden aangeboden om bij te rijden, maar ze zitten of te ver, of het is gewoon onbetaalbaar voor mij.. En anders komt het gewoon niet in de buurt bij wat ik zoek. Recreatief, blessures, artrose, oud en 'zonder niveau'..

En ik heb jaren ervaring met bijrijdpaarden dus ben deze keer best bereid wat langer te wachten en te zoeken tot ik tegen kom waar ik naar zoek. Dan is het het wachten dubbel en dwars waard denk ik!

Ik heb hetzelfde.. heb echt al heel veel paarden aangeboden gekregen maar gewoon nog niet gevonden wat ik zoek/dichtbij genoeg om bij het evt. missen van een auto er ook met de scooter te kunnen komen :j (en ik zoek niet persee een kant en klaar paard om te starten idd maar ook geen diertje waar ik eerst 2 jaar zoet mee ben om fijn te krijgen)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 09:19

Ik zou willen dat er meer van julkie soort was...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 09:54

blieb01 schreef:
Ik dacht dat ik hier meer mazzel zou hebben qua bijrijders , woon in een dorp en Mn pony staat in een dorp verderop vlakbij een stad. Helaas weinig respons

Nee dat is te ver weg van de stad.
Als je 5 of meer km moeten fietsen als het regent ga je dood.
Zelfs 10 km met de scooter is erg ver.

Ik denk dat de paardeneigenaren dichter tegen de stadsgrens aan sneller iemand vinden. In een dorp verderop niet meer.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:46

Anke schreef:
Is overal hetzelfde.
Waarden en normen. Fatsoen en respect.
Het lijkt verloren te gaan in deze maatschappij.
Gewoon even een berichtje. Of op komen dagen bij een afspraak.
Dat is tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend.
Heel jammer

Helaas is dat aan beide kanten zo. Hier op 2 advertenties gereageerd een poosjes terug, met een hele nette lange eerlijke mail en ik ontvang gewoon niets terug.

Ik had hetzelfde als loveuggs. Ik zocht ook een paardje waar ik gewoon lekker mee kon trainen en eventueel wat wedstrijdervaring op doen. Stalklusjes en bijdrage nooit een probleem geweest en investeren al helemaal niet. Kreeg ook geen respons op mijn advertentie en ben toen gestopt met zoeken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 10:54

Ik ken je advertentie natuurlijk niet. Dus daar kan ik niets over zeggen.
Maar ik zie wel eens advertenties staan waar voor mijn gevoel de nadruk ligt op wedstrijden rijden.
En dan reageer ik met mijn huidige paard niet.
Als de klik er is, als er fanatiek genoeg geoefend wordt is dat iets wat zeker tot de mogelijkheden behoort en vind ik het zelfs erg leuk.
Maar laat de ruiters zich eerst maar eens bewijzen dat ze ook echt kunnen trainen en al eens beginnen met op komen dagen op de afgesproken dagen. ook als het regent, ook als het warm is of juist weer koud.

En deze reactie heb ik nu door de vorige ervaringen.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:09

bruintje123 schreef:
Ik ken je advertentie natuurlijk niet. Dus daar kan ik niets over zeggen.
Maar ik zie wel eens advertenties staan waar voor mijn gevoel de nadruk ligt op wedstrijden rijden.
En dan reageer ik met mijn huidige paard niet.
Als de klik er is, als er fanatiek genoeg geoefend wordt is dat iets wat zeker tot de mogelijkheden behoort en vind ik het zelfs erg leuk.
Maar laat de ruiters zich eerst maar eens bewijzen dat ze ook echt kunnen trainen en al eens beginnen met op komen dagen op de afgesproken dagen. ook als het regent, ook als het warm is of juist weer koud.

En deze reactie heb ik nu door de vorige ervaringen.

Ja had in m'n advertentie staan dat ik zeker nog dingen wil en moet leren voordat ik op wedstrijd kan. Dat ik graag wil lessen en dat ik eventueel recensies heb van vorige eigenaren en mijn instructrice.

Helaas zijn er mensen bij die echt niet opgevoed zijn -O-

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:43

En dat geldt voor zowel eigenaren als bijrijders. Dat is helaas zo.

Alleen is als eigenaar geef wel mijn kostbare bezit uit handen dus moet ook echt wel een goed vertrouwen voelen.