Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miefje

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:09

Goed idee!
Een vriendin van mij heeft dit ook wel eens gevraagd, maar ze had er toen uiteindelijk geen tijd door.
Misschien een idee om te doen in een vakantie, dan zijn de werknemers vaak op vakantie.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:18

Kleding is maar eenmaling daar doe je wel een jaar of 2 jaar mee, en rijbroek en laarzen zijn 2e hands goedkoop te vinden soms nog bijna nieuw. Wellicht kun je folders of krantjes bezorgen en daarmee de rest van het geld bijleggen.

Ja heel leuk dat er zo een mogelijk nieuw plekje op mijn pad komt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:28

Mief is nog in de groei ;)
Maar tweedehands is ook genoeg te koop of te krijg!

Werken op de manege is een goed plan.
Je zit tussen de juiste mensen en met goed kijken en opletten kun je ook veel anderen leren :j

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:31

Ohja das waar. Goeie cap zou ik nieuw kopen maar de rest gewoon op mp of via fb pagina's.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:37

Miefje, bij mij in de les was er destijds een meisje die (ook door financiële problemen) om de week leste. Dus ipv 2,5 maand deed ze 5 maanden over een leskaart en dat scheelt een boel geld! Kleren kun je altijd tweedehands krijgen, net zoals zweepjes, laarzen, borstels etc.

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:01

Dat is een goed idee ja!
Bedankt, kan ik wat mee.

Een vriendin appte toevallig net dat ze jodhpurs en 2 broeken had die ik mag hebben (ze heeft nieuwe gekregen). Ik ga ze aankomend weekend passen, hoop dat ze passen!

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 16:05

Bij ons op de manege kan je in ruil voor je hulp met lessen en kinderfeestjes een bonnetje krijgen en van drie bonnetjes mag je gratis een groepsles meerijden.

Je zou inderdaad ook om de week kunnen rijden, dit is ook goedkoper en bij de meeste maneges is dit mogelijk!

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 17:27

Ik zou mijn paard niet aan iemand zonder enig ervaring over kunnen laten. Ben wel opzoek naar iemand maar wel iemand die het een en ander al kan. Ze is een echte merrie met bijbehorende kuren.
Als ze makkelijker was zou ik de tijd er wel in willen steken om iemand alles te leren

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:56

Misschien ook een goede leerschool voor je paard dan ;)
Je zou nog blij verrast kunnen zijn hoe ze reageert op een onbevangen persoontje!
Al eens geprobeerd?

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:16

@shirley ik sta op dit moment op een manege en heb een paar meiden een kans gegeven. Bij 1 liep mijn paard niet eens mee naar de paddock maar bleef gewoon staan. Ander meisje mocht rijden maar na 3 keer rijden had ik een rodeopaard

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 10:27

Ik kon het vroeger ook niet betalen.
Ik heb mijn lessen betaald door inderdaad klusjes te doen.
Zadels en hoofdstellen vetten. De gangen vegen, hooi geven. En al snel mocht ik meer en meer doen.
En voordat ik het wist mocht ik ook veel vaker rijden.

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:37

Ik en Robin (een vriendin) krijgen misschien samen 4 verzorgpaarden!

We hopen dat het klikt, binnenkort gaan we er naar toe.
Hebben we via Aimée (andere vriendin) gehoord.
Laatst bijgewerkt door Miefje op 07-12-16 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:43

Je hoopt dat het mag? Je bent dus nog niet geweest om kennis te maken? Beetje raar dat je dan zegt dat je waarschijnlijk een verzorgpaard hebt gevonden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:47

Dat gedeelte begrijp ik ook niet helemaal?
Hebben jullie de eigenaar al gesproken?

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:49

Anoniem schreef:
Je hoopt dat het mag? Je bent dus nog niet geweest om kennis te maken? Beetje raar dat je dan zegt dat je waarschijnlijk een verzorgpaard hebt gevonden.

Nope, ze vertelde tegen een vriendin dat ze verzorgsters zocht en dat het haar niet uitmaakte wat voor leeftijd etc. als ze maar verantwoordelijkheid hebben.

En toen zei die vriendin dat ze wel meisjes kenden, waarvan er een (ik) nog (bijna) geen ervaring heeft en een 6 jaar manege ervaring (niet heel veel dus, maar het is iets) en die eigenaresse zei toen dat we een keer langs mochten komen en dat ze ook hoopte dat het klikt.

Kwam misschien een beetje raar over, sorryy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:53

Dan is het een beetje apart dat je nu gaat verkondigen dat je al bijna iets gevonden hebt. Je hebt niet eens met de eigenaresse gepraat... Want heel eerlijk, er zijn zat mensen waarbij het uiteindelijk niet klikt.

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 13:54

Anoniem schreef:
Dan is het een beetje apart dat je nu gaat verkondigen dat je al bijna iets gevonden hebt. Je hebt niet eens met de eigenaresse gepraat... Want heel eerlijk, er zijn zat mensen waarbij het uiteindelijk niet klikt.

Dat is waar.
Ongelukkige woordspelling, ik zal het even veranderen.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:38

Ik kreeg op school het advies om te gaan zoeken naar een paard om bij te gaan rijden. Ze zeggen dat mn rijvaardigheid zonde is om op een pony als valentijn (!) te rijden. Op sommige vlakken ben ik het er mee eens maar ik ben niet van mening dat ik 'beter' tot mn recht zal komen op een sportpaard. Ik vind het zelf veel leuker om vanuit niks helemaal op te bouwen. Zoals dus nu met Valentijn. En ik heb zo'n band met haar. De andere kant is natuurlijk dat ik realistisch moet zijn ik ga nooit met haar M kunnen rijden. Ik heb mn leraar ook duidelijk gemaakt dat niet iedereen de mogelijkheid heeft op zo'n paard. Voor mij staat mn keuze vast en ik kan van Valentijn absoluut geen afstand doen en er valt nog veel meer uit haar te halen als ik haar terug in conditie heb. Dat negative beeld over koudbloeden is irritant. Wat zouden jullie doen? (mijn keuze staat vast hoor maar ben benieuwd naar jullie meningen)

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:45

Hoezo zonde? Op zo'n paard is het toch júist een goede uiting van je rijvaardigheid als je je paard dan goed aan het lopen krijgt? Lekker makkelijk met de goed gebouwde KWPN'er met zo'n hoge halsaanzet dat ie bijna automatisch aan de teugel gaat, maar een tinker goed laten lopen is al lastiger... Sowieso kan elk paard 'makkelijk' Z halen, M moet dan ook geen probleem vormen voor menig tinker :) Beetje jammer zo'n opmerking van je school, lekker Valentijn blijven rijden hoor! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 20:57

Al rijd ik een ezel. Wat maakt hem dat uit. Vervelend zulke bemoeials. Bah

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:08

Laat 'm maar eens zien dat je vaardig genoeg bent om uit "zo'n pony" het beste naar boven te halen!
Dat vereist waarschijnlijk meer kennis en kunde dan met een reeds voorgekauwd dressuurpaard ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:09

gerpiegorp schreef:
Hoezo zonde? Op zo'n paard is het toch júist een goede uiting van je rijvaardigheid als je je paard dan goed aan het lopen krijgt? Lekker makkelijk met de goed gebouwde KWPN'er met zo'n hoge halsaanzet dat ie bijna automatisch aan de teugel gaat, maar een tinker goed laten lopen is al lastiger... Sowieso kan elk paard 'makkelijk' Z halen, M moet dan ook geen probleem vormen voor menig tinker :) Beetje jammer zo'n opmerking van je school, lekker Valentijn blijven rijden hoor! :D

Zoooo, das lekker generaliseren zeg.
Met je kwpn-ers en tinkers.

Je moet ook rekening houden met wat eerlijk is voor het paard en de ruiter.
Als je een paard rijdt die meer moeite heeft met de oefeningen, wil het niet zeggen dat je dan beter kunt rijden.
Je haalt het beste uit jezelf door verschillende paarden te rijden, zodat je het juiste gevoel leert te onderscheiden en je fouten bij de verschillende paarden duidelijker naar voren komen.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:15

Nou ja zeg :') het is ook maar een voorbeeld hè ;) En volgens mij is het wel algemene kennis dat een 'sportpaard' (die, lijkt mij, in de sport loopt?) voordeliger gebouwd is dan een tinker, of niet dan?

En ik denk wel dat je meer van je kunnen kunt laten zien op een paard die daar ook meer van vraagt, ipv een sportpaard die al op niveau loopt. Maar dat is mijn mening :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:19

Valt wel mee hoor, mijn KWPN sportpaard heeft absoluut niet de bouw van een "makkelijk te rijden dressuurpaard". Verzamelen kost haar enorm veel moeite met dr lange rug en nek. Dus dat elk KWPN sportpaard voor de dressuur gebouwd is, nee ;)
De mijne is dan ook een springpaard, en is dressuurmatig absoluut niet makkelijk te rijden. Om maar even door te gaan, de haflinger die ik reed kreeg ik makkelijker verzameld dat mijn KWPN'er ;) Dus dat is niet altijd waar, met een koudbloed kan je misschien verder komen dan sommige KWPN'ers :)

Maar verder, helemaal jou keuze en daar heeft je docent toch niks over te zeggen? Als jij gek bent op dat paardje, vooral lekker doorrijden :j

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-16 21:22

gerpiegorp schreef:
Nou ja zeg :') het is ook maar een voorbeeld hè ;) En volgens mij is het wel algemene kennis dat een 'sportpaard' (die, lijkt mij, in de sport loopt?) voordeliger gebouwd is dan een tinker, of niet dan?

En ik denk wel dat je meer van je kunnen kunt laten zien op een paard die daar ook meer van vraagt, ipv een sportpaard die al op niveau loopt. Maar dat is mijn mening :)

Mening, geen ervaring zeker?

Als de oefening er beter en makkelijker uit komt, is het gevoel wat je krijgt ook veel duidelijker. Hierdoor leer je dus sneller.
Nu is er wel een verschil met een paard diede oefening al kent en een paard waarbij je het zelf moet aanleren natuurlijk.
Geen appels met peren vergelijken.