Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:12

Mwa ik vind niet dat je haar korting hoeft te geven hoor. Inderdaad als dit elke maand gebeurt is het een ander verhaal, maar het is nog steeds jou paard en niet die van je bijrijder, dus soms zal zij even moeten schikken net zoals dat jij haar soms een extra dag geeft.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:34

Ze kan vaak genoeg nog inhalen in de dezelfde maand, dus nee, vind niet dat je haar korting hoeft te geven.
En net wat je zegt, ze hoeft ook niet bij te betalen als ze vaker komt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 01:55

vreemd hoor, het is zo moeilijk om een goede serieuze, betrouwbare bijrijdster te vinden, dan ook nog 1 die een bijdrage betaald, en dan denken jullie zo makkelijk? Ik zou in mijn handen knijpen met zo iemand... Ik ben al blij als ze gewoon komen in weer en wind en handje meehelpen, dat is al moeilijk genoeg!

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 02:08

joyce B schreef:
vreemd hoor, het is zo moeilijk om een goede serieuze, betrouwbare bijrijdster te vinden, dan ook nog 1 die een bijdrage betaald, en dan denken jullie zo makkelijk? Ik zou in mijn handen knijpen met zo iemand... Ik ben al blij als ze gewoon komen in weer en wind en handje meehelpen, dat is al moeilijk genoeg!

Dat heb ik ook altijd gedacht, maar nu ik een bijdrage heb gevraagd lijk het erop dat ik een super leuke en vooral serieuze bijrijdster heb gevonden.
Wat ik eerst ook niet gevonden kreeg en dat wel zonder bijdrage.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 08:47

Ik zou geen korting geven, zeker omdat ze vaak extra kan gaan, dan gaat het naar mijn idee een beetje over en weer qua dagen. Maar misschien een leuk paardgerelateerd kadootje als blijk van waardering? bv paardenmassage borstel of zo iets.

MarocjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 09:50

Idd wat Alfi 2010 zegt. Zou het zelf niet zo fijn vinden, dat gerommel met geld. En zoveel is het nou ook niet, dus dan wordt het helemaal zo'n gedoe. Maar op een andere manier je blijk van waardering geven kan heel waardevol zijn!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:14

joyce B schreef:

Ik vraag mij af of je wel goed gelezen hebt? :o
Ze geeft aan dat haar bijrijdster die week wel kan gaan, maar dat er gewoon minder keus in de dagen is waarop ze kan gaan.
Ze zegt ook dat haar bijrijdster vaak extra gaat, niet omdat zij zelf dan niet kan, maar omdat haar bijrijdster daar zin in heeft.

En waar trek je dan de grens? En waar betaal je dan voor? Betaal je om bezig te mogen zijn met een paard of om het paard te mogen rijden?
En moet je dan elke keer als de bijrijdster niet kan, korting gaan geven? of als er niet gereden kan worden?
En moet je ze dan zodra ze vaker komen ook meer vragen?

Lijkt mij persoonlijk een beetje overdreven :o

Ik heb met mijn bijrijdster afgesproken dat ik een vaste prijs heb. Voor die prijs mag ze minimaal 3 keer in de week met mijn paard bezig. Wij spreken elke week de dagen af, maar eigenlijk hebben we redelijk vaste dagen :) Als zij een keer niet kan of ik kan een keer niet gaat de ander extra en mocht ik iets gaan doen op haar dag dan neemt zij een dag van mij over.

Ik ga daarvoor niet constant berekenen. Stel je voor, In week 1 is ze 5 keer geweest ipv 3 keer, dat is 2 keer 6,25 extra. In week 3 is ze 1 keer extra geweest, weer 6,25 extra. Oh maar in week 4 is ze een dagje ziek geweest, dat is weer 6,25 minder. Goh Bijrijdster. deze maan moet je mij zoveel euro betalen :+

Mijn bijrijdster betaald ook aan het begin van de maand, dus dan wordt het helemaal lastig :o

Nee, gewoon een vaste prijs voor het werken met mijn paard, dat is voor beide partijen het duidelijkste.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:37

Ik ben het er mee eens dat je de bijdrage niet hoeft de veranderen aangezien ze ook vaak extra komt, maar ik vind het wel bijzonder hoe de mensen in dit topic even voor dat meisje kunnen bepalen dat €30 'toch niet zo veel is'.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:39

enamorada schreef:
Ik ben het er mee eens dat je de bijdrage niet hoeft de veranderen aangezien ze ook vaak extra komt, maar ik vind het wel bijzonder hoe de mensen in dit topic even voor dat meisje kunnen bepalen dat €30 'toch niet zo veel is'.

Ik vind het sowieso altijd al bijzonder dat mensen voor een ander kunnen zien wat er in hun portemonnee zit :o

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:39

Owh, het is misschien voor dat meisje wel of niet veel, maar het is niet heel veel om te mogen komen rijden. Tenslotte betaal je op een manege echt wel meer per maand voor slechts 1 x rijden. Dus daarom dat men zegt, het is niet heel veel. Er zijn ook mensen die 150 euro vragen voor bijrijden bijvoorbeeld, ngal een verschil denk ik dan.

MarocjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 10:56

Idd. Het is gewoon sowieso niet veel om paard te mogen rijden. Op een manege ben je duurder uit en leer/doe je veel minder. En ja, genoeg mensen die niet hoeven te betalen, heb ik ook bijna nooit hoeven doen. Maar wanneer er betaalt wordt zijn prijzen tussen 50/75 beel gangbaarder.

En dat heeft niet te maken met in iemands portommonnee kijken. Zij was er al mee akkoord, als het eigenlijk teveel is had ze dit toch eerder aangegeven?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:28

Ik zou gewoon overleggen. Maar ik denk dat ik het zelf gewoon zo zou laten. Of 30 euro veel is dat is voor iedereen anders maar ze heeft ook weleens dagen extra dan verwacht je toch ook niet dat ze meer gaat betalen dus als ze dan een week heeft en ze dan 1 dag of hooguit 2 dagen minder kan omdat de eigenaar een keer op stap is komt dat de rest van de maand wel goed. Ergens zou ik dan ook weer zoiets hebben dat als de bijrijder er wel een probleem mee heeft en minder wil betalen ze ook geen extra dagen meer hoeft te verwachten. Je werkt samen en dat is geven en nemen van beide kanten.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 11:38

Tigra_ schreef:
Ik zou gewoon overleggen. Maar ik denk dat ik het zelf gewoon zo zou laten. Of 30 euro veel is dat is voor iedereen anders maar ze heeft ook weleens dagen extra dan verwacht je toch ook niet dat ze meer gaat betalen dus als ze dan een week heeft en ze dan 1 dag of hooguit 2 dagen minder kan omdat de eigenaar een keer op stap is komt dat de rest van de maand wel goed. Ergens zou ik dan ook weer zoiets hebben dat als de bijrijder er wel een probleem mee heeft en minder wil betalen ze ook geen extra dagen meer hoeft te verwachten. Je werkt samen en dat is geven en nemen van beide kanten.

Helemaal mee eens! Kijk als je nou 2 weken weg was of de gehele maand.

Mijn merrie wordt vrijdag gebracht en heb ook zonet alvast een advertentie geplaatst. Ben benieuwd wat er op komt voor reacties

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:22

Ik heb wel degelijk goed gelezen, het probleem is er ook niet als ze mag ruilen, of andere week in mag halen. Het gaat er om dat anderen er zo makkelijk over denken dat er eenzijdig van de afspraken afgeweken kan worden door de eigenaar bij een betalende bijrijder.

Ik heb eigen paarden, heb daar door de jaren heen verschillende verzorgsters en bijrijdsters voor gehad, en rijd zelf bij.
Ik vraag geen geld voor het bijrijden, en ik heb ook nog nooit betaald.

Doordat ik niet betaal maakt het ook niet uit wanneer ik een dag niet kan komen/rijden omdat het paard weg is met de eigenaar. (al zou ik het niet waarderen als de eigenaar vaak afmeld of eenzijdig dingen veranderd, en andersom zou een eigenaar dat ook niet leuk vinden)

Maar zou ik wel betalen, dan zou ik het echt niet oke vinden als de eigenaresse dan makkelijk zou zeggen: ik ga op vakantie en neem mijn paard een week mee, zonder daar compensatie voor aangeboden te krijgen. Ofwel in een lagere bijdrage, ofwel door te kunnen ruilen van dagen of op ander moment in te halen. Alles in goed overleg. /maar zouden zulke dingen niet in overleg gaan en ik zou ondanks bijdrage gewoon even aan de kant gezet worden, dan zou ik snel mijn conclusies trekken dat mijn inzet en bijdrage niet genoeg gewaardeerd wordt en bedanken voor de eer.

Dit topic gaat over dat het zo moielijk is een goede bijrijder te vinden. Als je dan zo iemand vind, is het ook de kunst zo iemand te houden... En lukt dat niet, dan kun je je ook vragen hoe dat komt...

Een keer kritisch kijken naar wat je biedt , en wat je er voor terug vraagt. Is het reëel, is het in balans en is het aantrekkelijk? Hoe ga je met je bijrijder om? Hoe communiceer je?

Ik zag laatst een advertentie van iemand die blijkbaar een (nieuw) paard had gekocht. Bijdrage voor 2 dagen per week 75 euro, wat ongeveer de helft van de stalingskosten is. En dan zocht diegene bij voorkeur iemand die het paard dressuurmatig kon trainen en uitbrengen op wedstrijden en wilde uitmesten. Logisch dat je even de stal uitmest op de dagen dat je het paard doet, anders moet de eigenaar er speciaal voor komen, maar die bijdrage vond ik uit verhouding, omgerekend naar 6 dagen (+1 rustdag) zou je dan 225 euro per maand bijdragen. 70 euro meer dan de stallingskosten. Voor die 2 dagen dus bijna 25 euro per maand meer dan het evenredige deel van de stallingskosten.

Veel bijrijders hebben niet voor niets geen eigen paard. Een eigen paard geeft grote verplichtingen zowel qua tijd, als financieel. Pensiongeld, onderhoudskosten hoefsmid, dierenarts en onderwachte dierenartskosten. passend harnachement, lessen en eventueel nog de wedstrijden er bij met benodigd vervoer (geschikte auto/trailer, brandstofkosten) Als iemand dan maar een beperkt budget heeft, kunnen lessen al flink prijzig zijn. of die bijdrage. Als je per maand maar 50,- 0f 100 euro over hebt als "zakgeld" dan is dat snel op met zulke bedragen... Die kunnen niet en-en doen maar moeten selectief zijn en keuzes maken.

Ik zie dit soort advertenties steeds vaker langskomen.
Ben heel benieuwd of ze ook echt iemand vinden. Zie sommige advertenties al erg lang online staan...

Als ik weer zou zoeken geloof ik dat ik liever voor fokkers ga rijden dan op zo'n "lease"manier. Fokkers zijn meestal gewoon blij als ze iemand hebben die hun paarden beweging geeft en er actief en serieus mee bezig is. Of ik zou proberen een paard in bruikleen krijgen , in training om door te rijden of met korting hier aan huis in pension. Of het moet een erg fijn en goed paard zijn op een luxe vol pensionstal met binnenbak :P Die luxe is ook wel wat waard. Maar nog steeds in verhouding...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:42

Overleg lijkt me altijd op z'n plaats als je een verzorger/bijrijder hebt. Ook al word er niets betaald. Zeker omdat je als eigenaar ook wil dat er gecommuniceerd word en als je dat zelf ook niet voldoende doet krijg je dat ook terug. Het moet gewoon van 2 kanten komen. Maar ik denk dat als je echt een goede gevonden hebt mensen als snel makkelijker worden. Ik kan me namelijk wel voorstellen om in het begin wat strenger te zijn en als je dan merkt dat iemand echt z'n verantwoordelijkheid laat zien en het goed gaat met het paard dat het voor vele meer waard is dan het geld. Maar dat is andersom volgens mij net zo.
Vind het soms hier wel lastig omdat we ook een bijrijder hebben en ik de pony ook rijdt(verzorgpony van mij). Maar zij stuurt meestal pas op de dag zelf of ze kan komen en als ik dan al met iemand afgesproken heb om te gaan rijden voel ik me daar best vervelend over. Gebeurt niet vaak gelukkig.

Ik zag toevallig laatst ook een advertentie voorbij komen waarbij ik me ook afvroeg of je daar iemand voor gaat vinden. De prijs is als ik het goed begrijp kan het bijna niet geloven maar goed 175 euro(geen idee elke maand of om de 3 maanden) voor 2 tot 3 x per week rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:23

joyce B schreef:
Maar zou ik wel betalen, dan zou ik het echt niet oke vinden als de eigenaresse dan makkelijk zou zeggen: ik ga op vakantie en neem mijn paard een week mee, zonder daar compensatie voor aangeboden te krijgen. Ofwel in een lagere bijdrage, ofwel door te kunnen ruilen van dagen of op ander moment in te halen. Alles in goed overleg. /maar zouden zulke dingen niet in overleg gaan en ik zou ondanks bijdrage gewoon even aan de kant gezet worden, dan zou ik snel mijn conclusies trekken dat mijn inzet en bijdrage niet genoeg gewaardeerd wordt en bedanken voor de eer.

Pardon?! Niet oké vinden?! Het spijt mij, maar een bijrijder met zo'n arrogantie die even gaat bepalen dat ik niet met mijn paard weg mag omdat zij een bijdrage betaald (ik betaal toch ook gewoon stalgeld als m'n paard er een week niet is) kan heeeeeeel snel weer een enkeltje naar huis.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:58

Ehm, die bijrijder betaalt mee aan JOUW paard. Afhankelijk van de hoogte van de bijdrage vind ik de opmerking van Joyce helemaal niet gek. Alles gewoon in goed overleg. Je kunt niet in de portemonnee van de bijrijder kijken, maar in mijn ogen komt met betalen ook wel een kleine verplichting kijken. Van beide kanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:03

Ja? Die krijgt ze toch doordat ze op andere dagen extra komt zonder extra te betalen?
Het gaat mij meer om de "arrogantie" waarmee dat gezegd werd, aan het eind van de dag is het nog steeds mijn paard.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:05

Ik las het niet op die manier :)

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:10

Pff en weer op zoek. Had iemand maar na 3 keer besloot ze liever een kant en klaar paard te willen bijrijden.
Liever dat ze het ook gelijk melde maar heb dus nog geen bijrijder

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:16

Ik heb, na 5 jaar, eindelijk een bijrijder voor Nash gevonden. Het onmogelijke is toch mogelijk. <3

Ze is vandaag voor het eerst zelf geweest en ze vertelde dat hij heel braaf was geweest <3 hoe trots kan je zijn op je paard :D

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:18

Pff
Ik dacht een super persoon gevonden te hebben. 38 jaar en ook eigen paarden gehad.
Ik vraag geen bijdrage of klussen die gedaan moeten worden. Opstappen en weg rijden.
Het enige wat ik vraag is om ook les te nemen.

Ik wil mede omdat mijn merrie nog groen is dus iemand die bij mijn instructrice lest. Ze is niet onbetaalbaar dus dat leek me redelijk. En dat je dus op dezelfde lijn zit wb rijden.

Hele dag met die vrouw berichten gestuurd. Ineens stuurt ze dus ik heb mijn eigen instructeur, haar vader.

Ik dus uitleggen dat ik sws wil dat ze lessen bij die van mij volgt. Wil ze daarnaast les van haar vader prima mits dit ook past bij paard.
Toen ineens wilde ze niet meer.
Pfff rare dame. Blij dat ik het nu weet.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 20:45

Heb zoiets hier ook x gehad. Wilde perse bij instructeur waar ze al eerder bij had gelest. Ik ben niet te spreken over diegene, dus ook aangegeven of bij mijn instructrice. Toen hoefde t niet meer. Mja dan niet. Belang paard gaat voor.

Ney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 23:21

Ik ga binnenkort ook langzaam op zoek naar een verzorgster voor Ra. Zodra ik ga studeren zal ik minder tijd hebben en ik wil graag dan iemand anders de kans gunnen om een paard te kunnen verzorgen waarbij dingen die mogelijk zijn (vrijheidsdressuur) die bij maneges niet mogelijk zijn.
Omdat ik wel nog tijd genoeg zou hebben (alleen liever wel iemand erbij om de druk minder te maken) heeft het geen haast. Ra heeft ook artrose dus ik zoek nit iemand die alleen maar wil rijden, hoop zo dat ik de juiste persoon voor haar kan vinden. En zo niet, dan is het jammer en komt er gewoon geen brijder/verzorger.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 00:59

Anoniem schreef:
Ja? Die krijgt ze toch doordat ze op andere dagen extra komt zonder extra te betalen?
Het gaat mij meer om de "arrogantie" waarmee dat gezegd werd, aan het eind van de dag is het nog steeds mijn paard.

Er staat toch zeer duidelijk onder als er geen compensatie wordt aangeboden, ofwel in lagere bijdrage, ofwel in ruilen van dagen/inhalen. Lezen is ook een kunst.

Als je je paard verleast voor een bijdrage dan is dat een ruil. Daar verwacht iemand ook wat voor terug.

Het is geven en nemen en dat moet in verhouding zijn. Niets arrogant aan. Het is "jouw" paard, het is "jouw" keus om op vakantie te gaan, het is "jouw" keus om een bijdrage te vragen, je maakt afspraken wat die bijrijder krijgt of mag verwachten in ruil voor die bijdrage.

Dat is een wederzijdse afspraak. Als de eigenaar dan eenzijdig afwijkt van de gemaakte afspraken, mag de bijrijder ook beslissen dan af te wijken van de afspraken, of het "contract" te verbreken. Zo simpel, en rechtvaardig, is dat. Over het paard heeft de bijrijder geen stem, maar wel of hij/zij al dan niet bepaalde dingen ziet zitten. Als je bij een manege lest, en je les gaat niet door omdat de instructrice ziek is, of het paard is kreupel en ze hebben onvoldoende vervangende paarden, dan betaal je ook niet. En als de manege jouw leasepaard een week meeneemt op paardijkamp en je kunt er niet op rijden, dan dienen ze je ook een alternatief te bieden of je geld terug te geven. Tenzij vooraf is afgesproken dat het paard elk jaar zoveel weken vakantie heeft of blessuretijd en dat de prijs daarop aangepast is...