Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:50

Hahah..en dan weer door naar de volgende?
Dacht dat je nu bewust kritischer zou zijn?

Heb liever iemand die vooraf goed bedenkt of het matcht.Dan het maar probeert ook als het niet helemaal goed voelt. Dan stopt na de inwerkperiode.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:58

Ze gaat het toch proberen?
Je komt er pas achter of het matcht door te gaan rijden, toch?

Wat moet ze dan doen?
Eerst een maand appen met het paard?
Ergens een hapje gaan eten?
Ze zoekt geen verkering ;)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:16

Zolang dat ook eerlijk op die manier teruggekoppeld wordt naar de eigenaar, prima.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:18

Dat lijkt me vanzelfsprekend :j

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:31

Shirley schreef:
Wat moet ze dan doen?
Eerst een maand appen met het paard?
Ergens een hapje gaan eten?
Ze zoekt geen verkering ;)

Haha sorry moest hier echt even om lachen :=

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:33

Joolien schreef:
Ik heb vandaag op het nieuwe paard gereden. Was een leuk dier, braaf. Geen dressuurtalent, maar schijnt goed te kunnen springen. Ik ga het gewoon een tijdje proberen, en dan zien we wel weer verder :)

Komt niet erg enthousiast over.
En dan is de kans dat het weer niet gaat lukken nogal groot. Zeker gezien het aantal dat je al versleten hebt.

Het zijn verschillende dingen die mij doen vermoeden dat we niet goed zouden samenwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:53

Ik probeer nu juist wat terughoudener te zijn, omdat ik er meestal volle kracht in ga, en dan valt het meestal alleen maar tegen.

Shirley :') _O-
En uiteraard zal ik dat gewoon met de eigenaar communiceren hoor. Sjonge, wat hebben jullie een negatief beeld over mij :')

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 14:42

Ik niet, hoor :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:34

Joolien schreef:
Anoniem schreef:
Goh jolien, ik ga heel eerlijk zijn nu, al ben ik bang dat dat zo via internet wat verkeerd over gaat komen, dus vat het alsjeblieft niette boos op!

Ik heb al eerder ergens iets van jou gelezen (kan zelfs dit topic geweest zijn maar dat weet ik niet meer) waar je iets zei over dat de eigenaar van het paard dat jij reed het niet eens was met jou rijden/omgang met paarden/visie over paarden houden en dat jij dat maar onzin vond? (je zei het iets anders maar kan dat niet meer precies voor mij halen)
Je komt over alsof je jezelf helemaal fantastisch en de beste vind en dat jou manier van rijden de enige juiste is en dat een eigenaar dat in moet zien en zich aan jou manier moet aan passen. Het spijt mij, maar bij mij was een bijrijder met zo'n overtuiging van zichzelf niet eens het erf op gekomen ;) Ik ken je niet en je zal er best verstand van hebben, maar een bijrijder heeft zich toch echt aan te passen naar MIJN visie en MIJN manier van trainen, aangezien het MIJN paard is.

Je komt op mij erg "arrogant" over. Alsof je alles weet en de beste bent, en mij wel even gaat vertellen hoe ik mijn paard moet rijden omdat jij ook zo rijd en ik het maar met jou manier van trainen eens moet worden.

Ik ben niet arrogant en ik druk niet mijn ideeën door. Ik snap welk verhaal je bedoelt, het is misschien even lastig te begrijpen omdat ik niet alles daar typ, maar als mensen mij vragen of k een paard wil heropvoeden omdat zij dat aan mij willen overlaten, dan doe ik dat zoals ik dat goed acht. En geloof me, ik was echt niet raar bezig ofzo op dat moment, dus als ik dan kritiek krijg, en dat gewoon uitleg waarom ik zoiets doe, maar men is het er niet mee eens, dat is dan jammer. Uiteindelijk ben ik daar vrij snel daarna ook weg gegaan, omdat onze ideeën niet met elkaar strookte. Ik wil best doen wat een eigenaar wil, zolang dat strookt met mijn idee. Ik ga niet iets doen waar ik me niet goed bij voel. Snap je? :) Vooral als er in de eerste instantie wordt gevraagd om het op mijn manier te doen.
Natuurlijk bepaalt uiteraard de eigenaar wat er met zijn paard gebeurt, en als ik me daar niet prettig bij voel, stop ik ermee. :) En dat is niet omdat ik mijn idee wil doordrukken, maar omdat ik met de eigenaar op 1 lijn wil zitten. Want ja, ik heb wel een eigen aanpak, die imo overigens helemaal niet raar is, juist heel paardvriendelijk.
En vaak wordt ook mijn mening gevraagd over trainen, dat overleg ik dan met de eigenaar, hoe ik daar over denk, ik druk mijn mening dan niet door :)

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Ik moest hier nog even op reageren volgens mij :')
Als mensen jou vragen een paard te heropvoeden kan ik het ietsje beter begrijpen. Zij hebben dan immers jou hulp ingeroepen. Maar ook in dat geval ben ik nog steeds van mening dat een eigenaar alle recht heeft om het te zeggen als ze het niet met een stuk van jou aanpak eens zijn. Ook als zij in eerste instantie vragen het op jou manier te doen, kunnen ze na een tijdje of wat dan ook er toch achter komen dat dit voor hun niet blijkt te werken, jou aanpak.

En het dichtgedrukte stukje. JIJ vind dat jou aanpak niet raar is, misschien vind ik dat wel ;) Dat bedoel ik meer. Inderdaad heeft iedereen zijn eigen aanpak als het gaan om rijden/trainen, meerdere wegen lijden naar Rome, en jou manier is niet de enige. En dan bedoel ik zeker niet dat je iets moet doen waar je je niet goe bij voelt, maar ze zal wel wat meer afstand moeten doen van alleen jou manier ben ik bang. Zolang je paarden bij blijft rijden zal je nooit volledig op je eigen manier te werk kunnen gaan, dus of je moet je daar bij neerleggen en je eisen behoorlijk minderen, of niet meer voor andere gaan rijden :)

Een bijrijder met de instelling van "ik rij/train op mijn manier en die is goed, en als dat niet kan ben ik weer weg" komt er bij mij niet in ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:28

Joolien schreef:
Ik probeer nu juist wat terughoudener te zijn, omdat ik er meestal volle kracht in ga, en dan valt het meestal alleen maar tegen.

Shirley :') _O-
En uiteraard zal ik dat gewoon met de eigenaar communiceren hoor. Sjonge, wat hebben jullie een negatief beeld over mij :')

Het helpt natuurlijk niet dat je al zoveel verzorgpaarden hebt gehad in korte tijd....dan gaat er toch wat mis.
Een paar kan ik nog inkomen door omstandigheden, maar 10 is wel erg veel in zo'n korte tijd.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:54

Joolien, leuk dat je iets gevonden hebt! Wat mij opvalt aan de posts van je die ik tegenkom, zeker ook van die met je vorige paard, is dat je wat door lijkt te slaan in je manier van werken. Ik vind je altijd best zelfkritisch en dat is een hele goede eigenschap. Echter is mij al een aantal keer opgevallen dat je eigenlijk niet aan de gang komt, dat er uiteindelijk maar weinig resultaat geboekt wordt. Als ik eerlijk ben denk ik dat jij door eerdere ervaringen (en dan bedoel ik met name met paarden die niet in orde zijn) op dit moment te voorzichtig bent geworden en te veel problemen ziet. Sorry, ik weet even geen sympathiekere manier om te omschrijven wat ik bedoel, maar ik bedoel echt dat een in de basis heel goede eigenschap (luisteren naar het paard, paardvriendelijk bezig willen zijn) wat te ver is doorgeslagen en nu resulteert in niet op gang komen.

Ik heb zelf ooit een paard gehad dat regelmatig met blessures kampte en heb toen van mijn instructrice wel eens het verwijt gehad 'dat ik hem kreupel aan het kijken was' maw op de momenten dat hij goed was, voelde ik alsnog iedere misstap, iedere keer dat hij ook maar even niet 100% comfortabel voelde als een nieuw probleem en stapte ik het liefst af, ik durfde gewoon niet meer te rijden. Ik heb toen echt een paar keer een gruwelijke schop onder de kont gehad want op die manier kun je een paard niet trainen. Je bouwt geen spieren op, je blijft hangen in oude problemen, scheefheden worden erger ipv beter, paard blijft te zwak en dus niet goed aanvoelen....Op een bepaald punt moet je ook gewoon gaan rijden. En daarbij mag (moet) je zeker nog rekening houden met je paard en je ogen open houden maar er moet ook gewerkt worden. Soms is linksaf gewoon linksaf en vooruit gewoon onvoorwaardelijk vooruit zeg maar.

Ik denk dat eigenaren jou laten komen met het gevoel en het idee dat jij met dat paard wedstrijden wil gaan rijden en dus ook op wedstrijdniveau serieus wil gaan trainen. Dat je het paard verder gaat opleiden en ermee aan het werk gaat. Als je er vervolgens meer langs staat dan erop zit (ik weet niet of dat ook zo is hoor, dat is enkel de indruk die ik krijg) is dat de eerste weken nog leuk en prima maar na verloop van tijd verwacht men gewoon iets anders. Nou is het geheel aan jou of je exact op die manier door wil gaan, maar misschien is het een idee om te zorgen dat wat jij doet, van te voren dan beter aansluit op wat de eigenaar verwacht. Of om toch meer een combinatie te maken, ook op de grond bezig zijn en daarnaast 'gewoon' trainen zodat men ziet dat je er wel echt serieus in bent en dat iemand die minder begrip heeft voor de methode, alsnog het gevoel heeft dat zijn paard lekker aan het werk is. Lang verhaal, hoop dat je begrijpt wat ik probeer te zeggen want het is geen aanval op wat je doet maar ik probeer enkel te laten zien hoe anderen dit op kunnen vatten.

Verder in het algemeen, hier in de omgeving (NB/NLimburg) zitten mensen best wel te springen om goede ruiters eigenlijk, als je leuk L en M kunt rijden (en dan dus wel met vrijwel ieder normaal jong paard gewoon leuk mee kunt doen, niet af en toe eens een puntje rijden) heb je ze eigenlijk best wel voor het uitzoeken. Ook trainingsstallen hebben opties zat voor als je echt ambitie hebt maar ook daar geld, er is best wat ruimte voor je eigen manier van omgaan en rijden maar er zal dan ook gepresteerd moeten worden.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:17

Shirley _/-\o_

Ik ben zo blij met Valentijn als ik bovenstaande allemaal lees. En nu ben ik nog blijer met de eigenaar dan ik al was. Dit vanwege...................

We gaan Valentijn omscholen tot WESTERNPONYYY
Dan hebben jullie misschien zoiets van oke maar waarom zou je dat willen. Om de simpele reden dat het westernrijden blijft kriebelen als ik niet bij Faith ben en ik bij Tijn inmiddels de neckreining en het stoppen op benen naar voren en ho al bevestigt heb. Western is elk paard aan te leren en ik wil wel eens zien hoe dit bij haar uitpakt. Niet gelijk denken aan sliding stops en spins, maar aan het snelle wenden, de wissels en scherpe tempowisselingen. Dit zal hoop ik ook helpen om haar wat scherper aan de hulpen te zetten en ik hoop dat het vooral zorg voor veel lol. Ben benieuwd!

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 10:23

Ik ben het hier geheel met 0000 eens.
Ik denk dat Joolien alles goed bedoeld maar dat je ook te veel zelf wil.. Ik kom best vaak berichten van je tegen over je persoonlijke problemen, wellicht dat dat is waarom het ook mis gaat dat toch je persoonlijke problemen mee spelen waardoor eigenaren je niet begrijpen.

Ik zou voor je echt aan een ander paard begint zorgen dat alles in orde is met jezelf.

En daarnaast denk ik dat je beter af bent met een eigen of lease paard waar je wat meer mee kan doen op jouw manier. Misschien is dat haalbaar in de toekomst want het paardenwereldje is klein en als je zo vaak wisselt komen de verhalen(roddels) vanzelf! En neem aan dat je daar ook niet op zit te wachten.

Deze reactie is niet bedoeld als aanval en wellicht zit ik er wel helemaal naast maar zo komt het op mij over als je posts lees.

Miefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 11:25

Mijn broertje heet Valentijn hahahah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:31

Na 2 dagen zoeken ben ik voorzien van een leuke bijrijdpony. 25e advertentie geplaatst, 27e reactie gehad van de eigenaresse vd pony en vandaag komen proefrijden. Ik paste er prima op gelukkig en het is echt een heel leuk dier :).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:39

Wat leuk, Pernilla, gefeliciteerd!
Wat voor iets is het?

En Tamar, dat klinkt goed!
Ben benieuwd hoe ze het vindt!

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:41

Leuk Pernilla!

Wat spannend Tamar! Western lijkt mij ook gaaf. Zou mijn bijrijdpaard ook goed liggen denk ik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:47

Een grote haf van 8 jaar. Heel lief en met rijden kan ik er nog veel van leren. Ik mag na een tijdje alles met haar doen en het is echt bijna naast mijn huis zo dichtbij.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:49

Wat heerlijk, zeg!
Geniet ervan :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 13:56

Anoniem schreef:
Een grote haf van 8 jaar. Heel lief en met rijden kan ik er nog veel van leren. Ik mag na een tijdje alles met haar doen en het is echt bijna naast mijn huis zo dichtbij.

Prettig!! Gefeliciteerd, ik heb dat ook een ontzettend lief verzorgpaard maar wel echt een leerpaard! Zo fijn.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:04

Wat leuk pernilla gefeliciteerd.

Love_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:31

Leuk Pernilla

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 15:01

Leuk, gefeliciteerd!