bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:02

Mijn motivatie is dat ik geen goed paard kríjg om op te rijden. Goede paarden zijn vooral bestemd voor de wedstrijdsport en die mensen zullen niet snel/niet een bijrijder nemen. Bovendien krijg je geen les voor het geld, dat komt er nog boven op. Op een manege leer ik meer dan als ik met dat bijrijdpaard aan de slag ga. Als ik wél wat van dat paard leer, of het paard is gewoon ontzettend leuk, ben ik best bereid er wat voor te betalen, maar niet meer dan 50 euro (en mits er geen klusjes gedaan hoeven te worden, hooguit voer klaarzetten of even aanvegen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:22

Als je een leuk bijrijd paard zoekt die normaal gebouwd is en je krijgt priveles dan kan je ook ver komen, verder dan een manegepaard dat door hobbelaars word gereden.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:29

Privéles is ook al hartstikke duur... En het ligt er maar net aan welke manege. 25 km bij mij vandaan is echt een goede, heb er ontzettend veel geleerd, en echt geen slome/afgestompte paarden.

En ik wil ook best wat betalen voor een 'normaal gebouwd' paard die er niet drie keer per uur vandoor schiet.. Maar niet meer dan 50 euro. Inclusief 1x per twee weken les zit je dan ook al aan de 90€. Waarom moeten die bedragen zo absurd hoog zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:34

Juiste paard zoeken, juiste begeleiding zoeken en je komt er wel uit..

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:42

Tuurlijk! Maar dat paard moet wel 1) in de buurt staan en 2) betaalbaar zijn. Enig idee hoe moeilijk die zoektocht is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:43

Weet niet, gewoon rondvragen...ik ken de andere kant weer, niet aan betrouwbare bijrijders die niet op de fanfare zitten, te komen zijn.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:45

:D, ik probeer het al zo'n 6 jaar.

Je hebt natuurlijk wel gelijk, zou te doen moeten zijn. Toch vreemd dat er bij beide een tekort lijkt te zijn. Maar misschien krijg je wel een betrouwbare bijrijdster als je minder geld vraagt?
(Anderzijds kom ik ook misschien wel aan een paard als ik bereid ben meer te betalen. Klopt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:09

Weet ik niet, het is ook vaak gratis hoor, maar dan wordt er wel meer van je verwacht...ga eens bij particulieren vragen, kijk of je paarden buiten ziet staan waar niks mee wordt gedaan...soms is de dochter het huis uit, of heeft vriendje en zijn ze er best blij mee...moet je wel alles zelf doen, maar dan heb je weer meer geld over voor goede lessen.

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:13

Hallo, ik ga misschien rijden bij een stal waar alles betaalt word: Alle wedstrijden, het rijden, stalling echt alles. En daar mag je dus net zo veel als bij de TS, je hoeft alleen 1 x in de week de privéles te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:20

Hoe duur is de priveles?

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:41

russel schreef:
Als je een leuk bijrijd paard zoekt die normaal gebouwd is en je krijgt priveles dan kan je ook ver komen, verder dan een manegepaard dat door hobbelaars word gereden.

Maar vaak moet je die privéles zelf betalen (privéles kost voor mij per half uur 20 euro). Mijn motivatie om niet te betalen is, is omdat je elkaar een dienst bewijst. Ik mest de stallen, doe de paddock, e.d. En in ruil hiervoor mag ik op het paard rijden. Vind ik een prima ruil.

Als ik zo bekijk hoeveel de wedstrijden en lessen per maand kosten, dan ben ik rond de 60/80 euro per maand kwijt. En in mijn geval profiteert de eigenaar hier van (Zijn paddock/land/stal is netjes gemest, zijn paard krijgt beweging én wordt ook uitgebracht op wedstrijden).
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 04-03-12 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:42

Elkaar een dienst bewijst? Zij naar jouw toe??? Nee toch??

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:43

russel schreef:
Elkaar een dienst bewijst? Zij naar jouw toe??? Nee toch??

Ik mag op zijn paard rijden, ik doe de klusjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:46

Dus jouw doet hij een plezier..Ik denk dat je verkeerd inschat dat jouw plezier in het bewegen van het paard en ook op wedstrijd mogen gaan (betaal jij dat zelf?) hem een dienst bewijzen is...dat is jouw een dienst bewijzen...rijden en mesten horen bij elkaar, dat is iets netjes achter laten.

Is de paddock met mest van heel de week? Want dat is dan wel een klusje...maar zoiets weegt niet op tegen de kosten van een paard onderhouden en het vertrouwen hem mee te geven.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 22:52

russel schreef:
Dus jouw doet hij een plezier..Ik denk dat je verkeerd inschat dat jouw plezier in het bewegen van het paard en ook op wedstrijd mogen gaan (betaal jij dat zelf?) hem een dienst bewijzen is...dat is jouw een dienst bewijzen...rijden en mesten horen bij elkaar, dat is iets netjes achter laten.

Is de paddock met mest van heel de week? Want dat is dan wel een klusje...maar zoiets weegt niet op tegen de kosten van een paard onderhouden en het vertrouwen hem mee te geven.

De paarden staan de hele dag in de paddock, dat moet dus echt iedere dag bijgehouden worden, anders wordt het echt één grote zooi. Als het zomer is, moet zowel de paddock als het weiland bijgehouden worden. Verder mest ik niet alleen mijn bijrijdpaard haar stallen, maar neem ik de rest van de stallen óók mee.

Maar ik zeg toch ook dat hij mij een dienst bewijst door mij op zijn paard te rijden? :D Ook al pakt het voor hem ook positief uit (Hij kan zelf niet rijden) omdat ik haar op wedstrijd uitbreng. Ik betaal de wedstrijden zelf inderdaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:01

Beetje eigen richting uitdenken...maar jij hebt een leuk paard..en dat is fijn voor jouw.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 01:57

Nargini schreef:
Mijn motivatie is dat ik geen goed paard kríjg om op te rijden. Goede paarden zijn vooral bestemd voor de wedstrijdsport en die mensen zullen niet snel/niet een bijrijder nemen. Bovendien krijg je geen les voor het geld, dat komt er nog boven op. Op een manege leer ik meer dan als ik met dat bijrijdpaard aan de slag ga. Als ik wél wat van dat paard leer, of het paard is gewoon ontzettend leuk, ben ik best bereid er wat voor te betalen, maar niet meer dan 50 euro (en mits er geen klusjes gedaan hoeven te worden, hooguit voer klaarzetten of even aanvegen)

Ik heb van de pony die ik nu een half jaar heb toch echt alleen al meet geleerd dan 10 jaar manege lessen! Ik vraag me af wat voor supermanege dat dan is..

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:10

Wat een enorme onzin heb ik voorbij zien komen:
- je als bijrijdster geld toe moet krijgen, want je rijdt zooo enorm goed, beter dan de eigenaar zelfs
- je niet hoeft te betalen want je mest de stal uit.
- je geeft het paard beweging dus helpt de eigenaar.
- je wil niet betalen want de "echte" wedstrijdpaarden zoeken geen bijrijdsters dus je krijgt kneuzen.

Tuurlijk, als bijrijder help je de eigenaar.
Daarentegen heb jij als bijrijdster meer vrijheid en verantwoording dan op de gemiddelde manege.
Over het algemeen zijn prive paarden uitdagender dan manege paarden en heb je meer mogelijkheden.

Mijn vorige paard was Z springen (training thuis was ZZ), en toch had ik een bijrijdster...dus geen niveau?
Het is niet meer dan normaal dat je even aanveegt wanneer je de hoeven uitkrabt, wanneer je dat niet doet krijg je hier de staleigenaar op je nek :+

Wat ik al eerder schreef, de bijrijdsters van mijn paarden betalen niks, maar sommige reacties hier vind ik tegen het arrogante aanzitten, alsof je bij gods gratie op andermans paard gaat zitten en de eigenaar je eindeloos dankbaar moet zijn :r

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:25

@russel, ik blijf me verbazen dat jij vindt dat bijrijden puur alleen in het voordeel van de bijrijder is.
Ben het met nobel1 eens, sommige reacties zijn weer het andere uiterste.
Volgens mij zit de waarheid in het midden. Bijrijden is in het voordeel van beide partijen, het is afhankelijk van de situatie wie er "het meeste voordeel heeft" soms is de verhouding misschien niet 50/50 maar het is nooit 100/0

Overigens ben ik het eens met Adamootje, ik heb een aantal instructeurs gehad in de omgeving en ik betaal gemiddeld 25 euro per half uur, als je dit 1x per week wilt ben je dus al 100 euro kwijt. Les is steeds vaker een verplichting van de eigenaren en als ik dan ook nog eens een bijdrage van 100 euro moet betalen ben ik dus 200 euro kwijt buiten de hulp die ik bied bij klusjes... sorry, maar echt geheel onredelijk...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:38

ownwise schreef:
Overigens ben ik het eens met Adamootje, ik heb een aantal instructeurs gehad in de omgeving en ik betaal gemiddeld 25 euro per half uur, als je dit 1x per week wilt ben je dus al 100 euro kwijt. Les is steeds vaker een verplichting van de eigenaren en als ik dan ook nog eens een bijdrage van 100 euro moet betalen ben ik dus 200 euro kwijt buiten de hulp die ik bied bij klusjes... sorry, maar echt geheel onredelijk...

(met het bovenste wat ik heb verwijderd ben ik het met je eens, al snap ik Russel ook)

Met dit wat minder...
Lessen zijn idd duur, net als de kosten van de stalling van het paard.
De lessen zijn puur voor jezelf, daar heeft de eigenaar niks aan.
Het is imo onredelijk voor het paard om geen lessen te nemen, want dan maak je steeds dezelfde fouten.
Bij elkaar is het een groot bedrag, maar in verhouding met een eigen paard (meestal) nog steeds niet veel.
Klusjes heb je ook met een eigen paard, ook daar zie ik geen meerwaarde in en wanneer je dat niet hoeft te doen is het stalgeld doorgaans weer veel hoger...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:12

russel schreef:
Wat is de motivatie van Bijrijders om niet te betalen...wat geeft hun het idee dat het leven gratis is....

De discussie gaat in feite om de volgende vraag: verleent de bijrijder een dienst, verleent de eigenaar een dienst of verlenen beide elkaar een gelijkwaardige dienst?

Als een eigenaar te weinig tijd heeft voor het paard denk ik dat de bijrijder een dienst verleent, als de eigenaar graag elke dag zou rijden/verzorgen (en daar ook alle tijd voor heeft) maar dat niet doet omdat hij/zij een bijrijder de kans wil geven te rijden vind ik dat de eigenaar een dienst verleent, als de bijrijder tijd wil besteden die de eigenaar te kort komt verlenen ze elkaar een dienst.

Als er dus iemand op je af komt of ze alsjeblieft mogen leren op jouw paard dan zou je als eigenaar geld of een dienst kunnen vragen, schijnbaar heeft de bijrijder dan iets nodig. Is het andersom en vraagt de eigenaar een bijrijder, dan is het de eigenaar die iets nodig heeft en zou de bijrijder geld of een dienst kunnen vragen. Vaak komt een overeenkomst neer op het doen van klusjes (tijdsinvestering van de bijrijder) met als ruil het rijden van het paard (investering van de eigenaar door het beschikbaar stellen van het paard).

Dan kun je wel gaan discussiëren over wat meer waard is: het ter beschikking stellen van het paard (en de tuigage) of her ter beschikking stellen van tijd van de bijrijder. Dat hangt ook af van de waarde die je toekent aan het paard. Het paard zal in de ogen van de eigenaar doorgaans veel meer waard zijn dan in de ogen van een ander die dat paard niet kent. Het voelt voor sommigen als het ter beschikking stellen van een heel kostbaar bezit, terwijl het voor een bijrijder (in eerste instantie) 'gewoon' een paard is. Voor een bijrijder (misschien niet alle bijrijders) maakt het echt niet uit of je een duur nieuw zadel hebt of een oude tweedehands, het zijn immers niet zijn/haar spullen. Ik vind het niet gek dat een eigenaar zijn kostbare paard meer waard vindt dan de tijd van de bijrijder, vooral als die eigenaar krom moet liggen om het te betalen. Maar strikt genomen ben je dan bezig met de tijd van de één (eigenaar) meer waard te vinden dan de tijd van een ander (bijrijder).. en daar ben ik dus niet zo van gecharmeerd en heb ik bovendien slechte ervaringen mee.

Aangezien dienstverlening simpelweg tijd en energie kost krijg je er doorgaans iets voor terug, hetzij geld, hetzij een wederkerige dienst. Dat is mijn motivatie om het fenomeen 'betalen voor een bijrijdpaard' gek te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:21

Ik vind het geen gelijkwaardige dienst. 2 keer een uurtje rijden weegt niet op tegen de algehele verzorging en kosten. Dan het vertrouwen je dure spullen uitlenen en een duur huisdier delen.

Je te laten rijden tegen kleine vergoeding van alle kosten vind ik een normaal iets. Een paard wordt er niet minder van 2 dagen per week vrij, maar fijner is het beweging en aandacht. Wil je bij paarden zijn, komt er automatisch werk bij...

werken-paardrijden-paardhebben is niet te scheiden...hoef je niets te doen, wordt JOUW een dienst bewezen..

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:32

russel schreef:
Ik vind het geen gelijkwaardige dienst. 2 keer een uurtje rijden weegt niet op tegen de algehele verzorging en kosten. Dan het vertrouwen je dure spullen uitlenen en een duur huisdier delen.

Je te laten rijden tegen kleine vergoeding van alle kosten vind ik een normaal iets. Een paard wordt er niet minder van 2 dagen per week vrij, maar fijner is het beweging en aandacht. Wil je bij paarden zijn, komt er automatisch werk bij...

werken-paardrijden-paardhebben is niet te scheiden...hoef je niets te doen, wordt JOUW een dienst bewezen..

And that's the truth!!
Paardrijden is een hobby en een hobby kost geld!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:35

russel schreef:

Ik had al door dat je het geen gelijkwaardige dienst vond ;) ik gaf alleen mijn motivatie aangezien je daarom vroeg.

Werk komt niet automatisch bij het hebben van paarden, je kunt het mesten en voeren bv uitbesteden... alleen; dat is een dienst dus die kost geld. Je kunt ook lessen nemen of wedstrijden rijden, maar ook daar heb je mensen en spullen voor nodig (diensten en producten) en die kosten ook geld. Zo werkt het nu eenmaal in de wereld.

Maar al die extra diensten zijn keuzes van de eigenaar, en volgens mij dus niet logischerwijs voor rekening van de bijrijder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:49

Ik kan het niet uitbesteden... :D maar ik snap wat je bedoelt. Het is feitelijk sta je op 1 lijn...eigenaar vind dat kosten en werk voor hem zijn, dan is bijrijder voor rijden..zoek je zo iets, dan zul je die ook vinden.

Ik vind verzorgen heel erg leuk en heel fijn om ze een fijn schoon stalletje te bieden als ze er op terug moeten. Voeren als beloning en ik vind het fijn om ook iemand blij te maken met netjes achter te laten als soort dank voor de leuke momenten en vertrouwen.

Als ik bijrijder zou gaan worden en ik heb het geld er voor, dan zou ik of investeren in goede privelessen, dan leer ik meer, paard ook of gewoon lekker gaan rijden en als de omstandigheden goed zijn, ook best wat betalen.