Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:35

Roosje01 schreef:
Ik heb het gelaten omdat ik mij zelf niet wil opdringen. Ik vraag gewoon om advies wat jullie zouden doen in mijn situatie? Eerst word je heel erg betrokken zelfs opgehaald om mee naar stallen te gaan kijken en alles. En nu is er een nieuw paard en dan hoor je zo goed als niks meer.

Dan gaat er toch een lampje branden dat er iets 'mis' is? Als je zo dik bevriend was met de eigenaresse, hoe veel moeite is het dan om een berichtje te sturen hoe het nou zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:41

Anoniem schreef:
Goh jolien, ik ga heel eerlijk zijn nu, al ben ik bang dat dat zo via internet wat verkeerd over gaat komen, dus vat het alsjeblieft niette boos op!

Ik heb al eerder ergens iets van jou gelezen (kan zelfs dit topic geweest zijn maar dat weet ik niet meer) waar je iets zei over dat de eigenaar van het paard dat jij reed het niet eens was met jou rijden/omgang met paarden/visie over paarden houden en dat jij dat maar onzin vond? (je zei het iets anders maar kan dat niet meer precies voor mij halen)
Je komt over alsof je jezelf helemaal fantastisch en de beste vind en dat jou manier van rijden de enige juiste is en dat een eigenaar dat in moet zien en zich aan jou manier moet aan passen. Het spijt mij, maar bij mij was een bijrijder met zo'n overtuiging van zichzelf niet eens het erf op gekomen ;) Ik ken je niet en je zal er best verstand van hebben, maar een bijrijder heeft zich toch echt aan te passen naar MIJN visie en MIJN manier van trainen, aangezien het MIJN paard is.

Je komt op mij erg "arrogant" over. Alsof je alles weet en de beste bent, en mij wel even gaat vertellen hoe ik mijn paard moet rijden omdat jij ook zo rijd en ik het maar met jou manier van trainen eens moet worden.

Ik ben niet arrogant en ik druk niet mijn ideeën door. Ik snap welk verhaal je bedoelt, het is misschien even lastig te begrijpen omdat ik niet alles daar typ, maar als mensen mij vragen of k een paard wil heropvoeden omdat zij dat aan mij willen overlaten, dan doe ik dat zoals ik dat goed acht. En geloof me, ik was echt niet raar bezig ofzo op dat moment, dus als ik dan kritiek krijg, en dat gewoon uitleg waarom ik zoiets doe, maar men is het er niet mee eens, dat is dan jammer. Uiteindelijk ben ik daar vrij snel daarna ook weg gegaan, omdat onze ideeën niet met elkaar strookte. Ik wil best doen wat een eigenaar wil, zolang dat strookt met mijn idee. Ik ga niet iets doen waar ik me niet goed bij voel. Snap je? :) Vooral als er in de eerste instantie wordt gevraagd om het op mijn manier te doen.
Natuurlijk bepaalt uiteraard de eigenaar wat er met zijn paard gebeurt, en als ik me daar niet prettig bij voel, stop ik ermee. :) En dat is niet omdat ik mijn idee wil doordrukken, maar omdat ik met de eigenaar op 1 lijn wil zitten. Want ja, ik heb wel een eigen aanpak, die imo overigens helemaal niet raar is, juist heel paardvriendelijk.
En vaak wordt ook mijn mening gevraagd over trainen, dat overleg ik dan met de eigenaar, hoe ik daar over denk, ik druk mijn mening dan niet door :)

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

Roosje, je kunt haar toch vragen waarom je niks meer hoort? :) Misschien denkt zij hetzelfde over jou.

Roosje01

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:44

Ik zal haar morgen is contacten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:45

Op 1 lijn zitten is zeker belangrijk.

Roosje zou toch even om helderheid vragen.
Zodat je weet waar je aan toe bent.
Lijkt me niks mis mee. Appen of bellen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:01

Joolien schreef:
Pfff, ik meld me hier weer eens... :(

Sinds maart 2011 rijd ik voor anderen. Het is mijn intentie om gewoon lekker te trainen, zowel springen als dressuur en met een paard via de grond ook een betere samenwerking te krijgen.
Maar inmiddels ben ik alweer op zoek naar een verzorgpaard. Of et lijkt alsof het niet mag lukken. Ik heb al 3 of 4 jaar een nieuw wedstrijdjasje in de kast hangen, maar nog ongebruikt...
In die tijd heb ik al zo'n 10 paarden versleten. Of ik had geen klik met het paard, of het paard was niet goed maar de eigenaar wilde er niks aan doen(prima, maar ik ga niet op een paard zitten die niet goed is), of het klikte uiteindelijk niet met de eigenaar, persoonlijk of qua ideeën over het paard(en ja, ik snap dat de eigenaar altijd het laatste woord heeft, maar dta is soms vrij moeilijk om daarmee om te gaan als jij zelf hele andere ideeën hebt over een paard).

Dus, ik ben weer op zoek, al heb ik wel een afspraak komende donderdag om bij een paard te kijken, maar ik moet nog even de positieve mojo vinden, omdat ik het een beetje somber in zie.

Ben ik nou de enige die al jaren moeite heeft om een passend bijrijdpaard te vinden?

Je hebt er heel veel versleten in zo'n korte tijd!
Je hebt toch ook gewerkt met paarden? Mag je daar ook niet meer terug komen dan?

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:32

Ik vind 10 paarden ook wel heel veel in zo'n korte tijd.. het op 1 lijn zitten met de eigenaar over omgang enzo zou je al in een eerste ontmoeting goed moeten bespreken en testen van beide kanten uit dus dat betekend dat jij of de eigenaar zich anders voor gedaan moeten hebben als dit later pas tot problemen leide..

En geef je de paarden wel echt een kans? Stel je niet te hoge eisen? Als ik dit zo lees zijn de wedstrijden heel belangrijk voor je en verwacht je best veel van het paard en de eigenaar. De kans dat je een bijrijdpaard vind waarbij je volledig op 1 lijn zit met de eigenaar, waarmee je wedstrijden mag doen en waar je klik mee hebt is zeeer klein. Als wedstrijden en het omgaan met paarden op jouw manier het belangrijkste zijn zou ik me niet tegenhouden door het niet voelen van een klik. Je voelt direct of het echt niks is. Maar als het is de categorie leuk paard maar geen klik valt zal je toch echt genoegen ermee moeten nemen.

Dus kijk ook nog even kritisch naar jezelf en je advertentie of daar niet het probleem zit dat het steeds spaan loopt.

En heel eerlijk, om alles te vinden wat jij zoekt zal je toch echt een paard moeten kopen. Je geeft aan dat dat niet gaat, dus nu bepalen wat je echt belangrijk vind en wat bij zaak is en vervolgens niet meer na elke paar maanden (gemiddeld elke 4 maanden switchte je gaf je aan) wisselen.. een band opbouwen duurt echt wel langer dan dat in 9 van de 10 gevallen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 15:39

Joolien, het is best een complexe puzzel.

1.Jij hebt bepaalde wensen wat je wilt kunnen doen met een paard, dat moet een eigenaar ook maar zien zitten.

2. Dan moet je een klik hebben met het paard of in elk geval er netjes mee weg kunnen rijden om succesvol wedstrijden te kunnen rijden. Veel paarden zijn niet "kant-en-klaar, zijn jong, hebben gebreken of moeilijke trekjes, onervaren.

Soms moet je er eerst veel tijd in steken voor je een paard echt naar jou zin hebt. En zelfs met een eigen paard zijn er vaak wel minpunten aan een paard.
Realistische verwachtingen en de bereidheid eerst te investeren in tijd, lessen etc. voor je resultaat ziet of echt naar elkaar toe groeit als combinatie maken het makkelijker om niet te snel af te haken.

3. Dan moet het natuurlijk ook nog klikken met de eigenaar van het paard op persoonlijk vlak en wat betreft rijstijl en aanpak van het paard. Of je moet je aan kunnen passen.

Ik heb ook meerdere paarden van anderen bijgereden. Gemiddeld reed ik ergens 2 jaar. Vaak zijn er wel dingetjes die in het begin niet zo'n probleem lijken, maar die later meer gaan wringen of gaan botsen.

Mijn pony heb ik jarenlang verzorgd voor ik hem overkocht, en dat ging prima omdat ik heel erg vrij gelaten werd. Maar ook met hem heb ik dippen gehad omdat hij lastig kon zijn, of wat ik wilde niet helemaal lukte. Maar met hem wel doorgezet. Ging hem rijden toen hij 3,5 was, kocht hem toen hij 8,5 was en inmiddels is hij 25,5 jaar oud :D

Bij andere paarden was het soms dat de klik wat miste met het paard, of de mogelijkheden/omstandigheden vielen tegen, of de combinatie met wat de eigenaar wilde met het dier, of er ging iets mis tussen eigenaar en mij van 1 van beide kanten. Dat is niet zo vreemd. Het vraagt van beide kanten flexibiliteit en aanpassingsvermogen om een paard te delen. Een paard is meestal een kostbaar bezit en ieder mens heeft zijn eigen ideeen. Ook ik heb wel na een paar keer proberen afgehaakt, of na een paar maanden. Dan viel het echt erg tegen of voelde ik me niet veilig (meer) op het paard (paar keer naar ongeluk gehad met paarden van anderen)

Misschien iets kritischer zijn in de voorselectie of iets langere proeftijd vragen voor je definitief besluit. Aan de andere kant misschien wat realistischere verwachtingen hebben en wat water bij de wijn doen.
Het perfecte paard bestaat niet en omdat het een bijrijdpaard is kun je makkelijker afscheid nemen dan wanneer het een eigen paard zou zijn. Met een eigen paard zou je misschien meer investeren om het toch nog te proberen. Met wellicht andere instructie, investeren in fysio of tandarts of beter passend zadel of bit... Terwijl je met een bijrijdpaard eerder dat soort kosten bij de eigenaar neer zult willen leggen. Niet elke eigenaar zit daarop te wachten of heeft de financiele ruimte daarvoor. Je kunt dan denken: het is jouw paard, je kunt ook denken: ik hoef geen eigen paard aan te schaffen maar mag dit paard gebruiken voor mijn plezier, dat scheelt me in aanschaf en onderhoudskosten, dus dan zou ik best kunnen investeren in....

Ik heb altijd geprobeerd het beste er van te maken met wat ik aangeboden kreeg. Zeker omdat ik zelf niet altijd de mogelijkheden had en het als een kans zag om dingen te kunnen doen die anders niet konden, of om meer te leren, wedstrijdervaring op te doen etc.

Hopelijk vind je een leuk paard met de voor jou juiste eigenaar! En als je je verwachtingen iets naar beneden bij stelt zal de kans op "succes" wellicht groter worden.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:09

Ik heb inmiddels contact gehad blijkt dat paard opnieuw beleerd word, maar waarom ze dat niet even heeft laten weten. Ik heb inmiddels een andere optie aangeboden gekregen die beter bij mijn huidige situatie past en ze zij dat ik dat moest doen, maar ze wil wel graag contact met mij houden. Dus voor nu scheiden onze wegen en heb ik maandag avond een afspraak om ergens te kijken wat voor mij ook dichterbij is.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:50

Hier een paarden eigenaar
Heb op dit moment een bijrijdster en een verzorgster. Superblij met beide. De bijrijdster rijd haar 2 keer per week en ze mag ook van alles doen. De verzorgster rijd niet maar longeert en wandeld met mijn dame.
Jammer genoeg gaan we verhuizen en m'n paard gaat natuurlijk mee. Baal enorm dat ik deze 2 meiden niet mee kan nemen en op opnieuw op zoek moet

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:46

Vervelende situaties hierboven.. Ben wel benieuwd naar je nieuwe adres Roosje!

Joolien, soms duurt het wat langer voor je een klik met een paard krijgt. Soms is dat heel snel maar sommige paarden hebben tijd nodig. Bij mij is er ook toch wel een maand overheen gegaan voor ik merkte dat er echt een wederzijds contact was. Verder zou ik zoals hierboven volgens mij al gezegt is, wat specifieker gaan zoeken. En misschien is het voor jezelf handig als je uitvindt wat voor karakter bij jou past. Zijn het de koppige eigenwijze paarden, de brave geduldige, de wat sensibelere paarden of misschien een combinatie van alles? Daarbij moet je bedenken wat je met een paard wil. Als je graag wedstrijden wil rijden moet je niet gaan kijken bij een pont waar enkel bosritjes mee gedaan mogen worden en ben jij echt een dressuur ruiter heeft het vaak geen zijn om bij een springpaard te gaan bijrijden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen als je dingen graag wilt leren. Komt gewoon veel bij kijken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:52

Hopelijk vind je iets passends, Jolien! Is er niemand waarmee je een paard kan delen (zodat het ook jouw paard is?)

Ik kan tijdelijk niet rijden op mijn verzorgpaard omdat ik een blessure heb maar gelukkig vindt de eigenaresse dat het paard zo fijn is steeds (ze is helemaal opgebloeid) dat ze het niet erg vind als ik niet kan rijden! Ik ben nu lekker met grondwerk bezig, balkjes introduceren en zo. Echt heel leuk, ik merk dat het paard echt op mij gaat reageren en zin heeft om samen aan de slag te gaan!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:06

Ik zou ook een verschrikkelijke bijrijdster zijn, vandaar dat ik ook mijn eigen dieren heb :o

Zou daar totaal niet geschikt voor zijn, heb al moeite me in te houden als ik iets mis zie gaan bij een andere eigenaar, laat staan als ik ook nog eens met het betreffende paard aan de slag zou moeten...

Zie het van Jolien dan ook niet als arrogantie, meer als vergaande betrokkenheid en alles te goed willen doen, daarom zou ik haar ook graag een eigen paard gunnen of misschien eentje leasen van een gepensioneerde of geblesseerde ruiter, iemand die haar alle ruimte en mogelijkheden biedt!
En dan nog liefst gratis en inclusief auto en trailer, maar dat zal wel een droom blijven -O-

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:07

Shirley schreef:
Zie het van Jolien dan ook niet als arrogantie, meer als vergaande betrokkenheid en alles te goed willen doen

Als een bijrijder/ verzorgster daarin zo ver gaat en de eigenaar begint aan te sturen, dan denk ik niet dat er veel eigenaren staan te springen... ik weet niet of dat het geval is(!), maar krijg er wel dat gevoel bij :o

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:42

Als je geen eigen paard kunt/wilt aanschaffen, zul je je altijd moeten schikken in de wensen en de mogelijkheden die jou aangeboden worden door een eigenaar.
Dus idd water bij de wijn doen als je afhankelijk van een ander bent om jouw hobby te kunnen uitvoeren.

Fijn Roosje. Dat geeft gelijk duidelijkheid.
Als ze de tinker op dezelfde plek gekocht heeft als mij. Zal deze nog helemaal beleerd/doorgereden worden.
Flinke investering. Zeker als je een geweldig dier gekocht denkt te hebben die alles perfect kan (volgens de advertentie).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:56

Natuurlijk!
Maar ik kan me best voorstellen dat als je als ervaren ruiter en zelfs lesgever te maken krijgt met een onervaren of onhandige eigenaar je echt je hand voor je mond moet houden af toe :x
Dan zullen de adviezen gewoon goedbedoeld zijn, maar misschien toch belerend overkomen -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:25

sneeuwpop schreef:
Shirley schreef:
Zie het van Jolien dan ook niet als arrogantie, meer als vergaande betrokkenheid en alles te goed willen doen

Als een bijrijder/ verzorgster daarin zo ver gaat en de eigenaar begint aan te sturen, dan denk ik niet dat er veel eigenaren staan te springen... ik weet niet of dat het geval is(!), maar krijg er wel dat gevoel bij :o

Dat doe ik alleen als het gevraagd wordt, en ja, meestal is dat wel zo.

En het is zo dat ik in het begin moeite had om me te binden aan een paard. Maar dat kwam ook omdat ik niet kritisch genoeg was, omdat ik gewend was om alles te rijden wat ik onder mijn kont kreeg :P
Daarnaast wilde ik eerst graag wedstrijden rijden, maar inmiddels is dat op een laag pitje gezet. Als het mogelijk is, zou ik het wel willen, maar het moet niet. Ik zou net zo lief lekker buiten gaan rijden met het paard, als dat dan weer mogelijk is dan :)

Danique, dat heb ik eerder al gedaan, maar dat is juist heel lastig, want dan moet je echt heel sterk op 1 lijn zitten, en dat zaten we niet.
Tamar, ik moet idd wat specifieker gaan zoeken, en wat kritischer worden. Niet zomaar ieder paard aannemen waar ik op stap, maar kritisch kijken of ik er een fijn gevoel bij heb. En dat geldt ook voor de eigenaar. Al heb ik al vaker gehad dat ik dacht dat het in het begin goed klikte, maar dat bleek achteraf minder te klikken :P En dat ligt dan niet perse aan hun hoor, kan ook aan mij liggen.

Wat Joyce zegt, soms gaan later pas dingen wel wringen of botsen :j

Kritischer worden is trouwens wel echt de sleutel heb ik gemerkt.

Even voor mezelf en jullie in willekeurige volgorde de paarden:

1. andere ideeen dan de eigenaar
2. paard verkocht
3. paard verkocht
4. zadelmak gemaakt, maar paard was niet goed
5. door verhuizing te ver reizen
6. geen klik met het paard
7. Paard was niet goed
8. geen klik met de eigenaar
9. andere idee dan de eigenaar

Volgens mij waren dit ze ongeveer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 22:27

Roosje01 schreef:
Ik heb inmiddels contact gehad blijkt dat paard opnieuw beleerd word, maar waarom ze dat niet even heeft laten weten. Ik heb inmiddels een andere optie aangeboden gekregen die beter bij mijn huidige situatie past en ze zij dat ik dat moest doen, maar ze wil wel graag contact met mij houden. Dus voor nu scheiden onze wegen en heb ik maandag avond een afspraak om ergens te kijken wat voor mij ook dichterbij is.

Goed trouwens dat je contact hebt opgenomen. Wel apart idd dat ze niks heeft laten weten idd. Ik ben benieuwd of maandag wat wordt :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 23:16

Ben ook benieuwd maandag hoop dat het lieve paarden zijn.

Heb geen idee waar de tinker gekocht is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 08:41

Shirley schreef:
Natuurlijk!
Maar ik kan me best voorstellen dat als je als ervaren ruiter en zelfs lesgever te maken krijgt met een onervaren of onhandige eigenaar je echt je hand voor je mond moet houden af toe :x
Dan zullen de adviezen gewoon goedbedoeld zijn, maar misschien toch belerend overkomen -O-

Mijn instructrice heeft ook een periode op mijn paard gereden. Door persoonlijke omstandigheden was ze tijdelijk paardloos. Zij is echt talentvol en heeft veel meer ervaring. Heeft met mijn paard gelest en is wedstrijden gestart.
Heeft nooit gebotst.
En daarvoor heeft ze ook een talentvol paard gestart van een klant (naast die van zichzelf) en die klant was echt behoorlijk onervaren nog en paard was echt als der kindje...
Het kan echt wel goed gaan hoor.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:00

Uiteraard kan het goed gaan, maar de karakters van de betrokken personen moet dan ook goed overeenkomen.
Denk dat een ieder goed moet kunnen incasseren en loslaten.

En de ene persoon is de andere niet, misschien zou het tussen jou en Jolien ook wel boteren ;)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 14:26

Ik vind het niet direct erg als een vezorgster/bijrijder veel verwacht.
Mits dit geen 1 richtingsverkeer is.
Iemand die vrijwel dagelijks komt en zich "uit de naad werkt", mag mijn inziens ook fijne voorwaarden daar tegenover verwachten. Rondom een stuk begeleiding en mogelijkheden.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:32

Ik meld me! Heb niet heel het topic gelezen natuurlijk :=
Ik heb er zoveel moeite mee, kan echt helemaal niets vinden ben van plan binnenkort maar eens op mijn fietsje te stappen. Maar ook dat zie ik niet ect zitten :n
Toen ik jonger was leek het allemaal zo makkelijk te gaan haha

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:38

Shirley schreef:
En de ene persoon is de andere niet, misschien zou het tussen jou en Jolien ook wel boteren ;)

Nee, dat geloof ik niet.
Heb wat posts van haar gelezen en dat gaat niet passen samen.
Maar dat hoeft ook niet. Zijn zoveel mensen, zoveel wensen....
Ik weet iig dat het niet aan ervaring hoeft te liggen, wanneer de bijrijder "beter" is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:43

Anke schreef:
Ik vind het niet direct erg als een vezorgster/bijrijder veel verwacht.
Mits dit geen 1 richtingsverkeer is.
Iemand die vrijwel dagelijks komt en zich "uit de naad werkt", mag mijn inziens ook fijne voorwaarden daar tegenover verwachten. Rondom een stuk begeleiding en mogelijkheden.

Met rijden moet je wel op 1 lijn liggen. Want tussen zeggen wat je belangrijk vind met rijden en het daadwerkelijk doen, zijn vaak ook veel verschillen te vinden. Als ze dan vasthouden aan wat ze doen ipv wat ze zeggen, dan gaat het niets worden, ondanks de inzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:29

sneeuwpop schreef:
Shirley schreef:

Nee, dat geloof ik niet.
Heb wat posts van haar gelezen en dat gaat niet passen samen.
Maar dat hoeft ook niet. Zijn zoveel mensen, zoveel wensen....
Ik weet iig dat het niet aan ervaring hoeft te liggen, wanneer de bijrijder "beter" is.

Haha hoezo niet dan? Ik ben wel oprecht nieuwsgierig :+

Ik heb vandaag op het nieuwe paard gereden. Was een leuk dier, braaf. Geen dressuurtalent, maar schijnt goed te kunnen springen. Ik ga het gewoon een tijdje proberen, en dan zien we wel weer verder :)