Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 00:55

Pallatin schreef:
Ik meld me hier ook, ik twijfel of ik een bijrijder ga zoeken voor m'n jonkie. Ik doe nu alles (met heel veel liefde) zelf, m'n vriend denkt dat het voor mij fijn zou zijn als ik niet elke dag naar stal zou hoeven. Ik heb tot de aankoop van dit paard jaaaaarenlang voor de paarden van anderen gezorgd en heb daarbij heel veel vrijheid gekregen van de eigenaars. Ik gun dat een andere jonge meid ook. Maaaarrr, ik vind het ook heel moeilijk om de zorg aan een vreemde over te laten. Hoe maak je die afweging? Ik zit te denken om m'n instructrice te vragen of ze een betrouwbare bijrijder kent, maar ik weet niet of ik het wel echt wil... :')
Stom he? Mensen hebben me jarenlang hun dierbaarste bezit toevertrouwd en nu kan ik datzelfde niet....

Ik kon dit ook nooit. En nu, na 8 jaar heb ik een onwijs lieve verzorgster voor mijn paard. Moet je eerlijk zeggen, ik ging in die 8 jaar elke dag en moest niet denken aan een verzorgster. Nu ga ik 3/4 dagen (ligt aan mijn werkschema). Het geeft mij onwijs veel rust icm drukke baan met lange dagen :)
Moet wel eerlijk zeggen dat ik het getroffen hebt met mijn verzorgster :D

Nessa

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 01:35

Pallatin: ik had precies hetzelfde. Vond het een heel naar idee dat iemand anders mijn paard ging rijden.

Maar bij de juiste persoon valt dit gevoel weg. Tenminste bij mij. Echter super blij met mijn bijrijdster en vertrouw haar absoluut met mijn paard. Ze maakt enorme vorderingen.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 03:06

Het lijkt mij inderdaad ook een kwestie van de juiste persoon vinden. Bij de een kan je een heel naar gevoel hebben en kun je het niet goed los laten, terwijl je bij de ander juist een heel goed gevoel hebt en er ook gelijk een goede klik mee hebt. :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 09:39

Maar als hè er onbewust niet open voor staat (verstand zegt ja, gevoel nee) dan ga je de juiste wsl niet vinden via een advertentie.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 11:23

Pallatin schreef:
Ik meld me hier ook, ik twijfel of ik een bijrijder ga zoeken voor m'n jonkie. Ik doe nu alles (met heel veel liefde) zelf, m'n vriend denkt dat het voor mij fijn zou zijn als ik niet elke dag naar stal zou hoeven. Ik heb tot de aankoop van dit paard jaaaaarenlang voor de paarden van anderen gezorgd en heb daarbij heel veel vrijheid gekregen van de eigenaars. Ik gun dat een andere jonge meid ook. Maaaarrr, ik vind het ook heel moeilijk om de zorg aan een vreemde over te laten. Hoe maak je die afweging? Ik zit te denken om m'n instructrice te vragen of ze een betrouwbare bijrijder kent, maar ik weet niet of ik het wel echt wil... :')
Stom he? Mensen hebben me jarenlang hun dierbaarste bezit toevertrouwd en nu kan ik datzelfde niet....

Dat heb ik ook hoor. Ik rijdt ook paarden van iemand anders en heb er zelf ook een. En met die andere mag ik ook alles maar moet er niet aan denken om hetzelfde te doen.
Zelf heb ik jaren terug wel geprobeerd een bijrijder te zoeken vooral omdat ik met mijn eigen paard niet altijd door 1 deur kan. En we toen nogal wat problemen hadden met elkaar. Die bijrijder is toen 3 keer geweest en toen ben ik er zelf mee gestopt. Hij was aardig genoeg maar door wat er toen de laatste keer was gebeurd had ik er gewoon geen goed gevoel over om ze alleen te laten.

Ik zou er in ieder geval goed over nadenken. Je moet jezelf er ook voor open kunnen stellen. Als je dat niet kan denk ik dat je de eventuele verzorger/bijrijder geen eerlijke kans geeft en je ook dingen gaat zoeken die je niet aanstaan. Misschien moet je gewoon eens een lijstje maken voor jezelf wat je verwacht van een eventuele bijrijder en kijken of dat lijstje realistisch is en wat voor jouw de voordelen zijn en de nadelen. Dan krijg je wat beter zicht op en maakt de keuze wat makkelijker.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:53

Pallatin schreef:

Ik snap je maar al te goed. Met een jong paard zou ik dat ook niet aandurven.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:01

Ik meld me hier ook weer. Voor mijn jonge paard heb ik nog steeds (via bokt +:)+ gevonden) een top bijrijdster waar ik ontzettend blij mee ben. Helaas gaan mijn ouders verhuizen en moet ik mijn 2 paarden en 3 shetjes ook op een ander plekje gaan onderbrengen omdat mijn ouders naar een normaal woonhuis gaan ipv een boerderij. Mijn shetjes krijgen een leuk plekje bij vrienden op hun dierenweitje en voor mijn 2 paarden ga ik op zoek naar een pensionstal waar we het liefst het hele jaar door kunnen rijden. Mijn vaste bijrijdster blijft en nu zoek ik voor mijn andere paardje (kruising konik/fjord) een leaser. Fleur is ontzettend braaf en lekker voorwaarts onder het zadel maar kan op de poetsplaats wat nerveus zijn. Met rijden is dit compleet niet aan de orde en rijd er een beginner mee weg. Ik ben nog niet meteen op zoek aangezien ik eerst een nieuwe stal wil hebben voor mijn dames.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 00:13

Ik heb besloten om mijn diva te verkopen. Ze heeft veel beweging nodig en ik red het niet alleen. Bijrijder vind ik niet. Daar komt bij dat paard niet zo van vreemden houd. Is meer een 1 op 1 paard. Nu mijn vriend aangaf ook te willen rijden en zoon lief ook erg paard gericht is toch maar zoeken voor een gezins paard.
Vind het wel lastig maar voordeel is dat ik niet meer opzoek hoef voor een bijrijder.
Zit nu ook met verhuizing

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 00:25

Soms is dat de beste oplossing.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 11:02

Blieb, lasting, maar soms beste oplossing, zeker als er een "gezinspaard" voor terug komt, waar jullie als het goed is allemaal plezier van gaan hebben. (en die allicht helemaal wordt ingepikt door je zoon, maar waar je dan als mams waarschijnlijk trots glunderend bij langs de baan staat)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 13:17

Knappe eerlijke beslissing om je paard dan te verkopen.
Zal vast niet makkelijk zijn.
Ben nu zelf in gesprek met een paar die willen verzorgen/bijrijden.

Hoop dat ik dadelijk de juiste keuze maak. Laatste bijrijder leek heel positief maar die zag het ineens niet meer zitten. Hoop op net zo een meisje als dat ik voor mijn shet heb.
Die twee zijn zo een team samen. Pas was Nikki erg ziek en het was zo mooi om te zien hoe ze opfleurde van haar bijrijder en hoeveel ze accepteerde. Nikki wil voor haar bijrijder alles doen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:04

Lastig blieb! Dappere keuze!

Ik heb ondertussen m'n instructrice gevraagd of zij nog een bijrijder weet die ze mijn paard wel toevertrouwd, maar ze denkt dat het lastig wordt. Ze vindt het niveau van de (manege)ruiters die ze kent te laag om op een jong dier te zetten, ookal is de mijne heel braaf. De 'goede' ruiters hebben vaak eigen paarden of laten zich betalen...zei ze, geloof dat ik voorlopig zonder 'hulp' blijf zitten :D
Denk dat een advertentie plaatsen niets voor mij is; hoop iets via via, zo kwam ik ook altijd aan m'n bijrijdpaarden; ik werd altijd gevraagd, hoefde niet te zoeken :')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:06

Pallatin schreef:
Lastig blieb! Dappere keuze!

Ik heb ondertussen m'n instructrice gevraagd of zij nog een bijrijder weet die ze mijn paard wel toevertrouwd, maar ze denkt dat het lastig wordt. Ze vindt het niveau van de (manege)ruiters die ze kent te laag om op een jong dier te zetten, ookal is de mijne heel braaf. De 'goede' ruiters hebben vaak eigen paarden of laten zich betalen...zei ze, geloof dat ik voorlopig zonder 'hulp' blijf zitten :D
Denk dat een advertentie plaatsen niets voor mij is; hoop iets via via, zo kwam ik ook altijd aan m'n bijrijdpaarden; ik werd altijd gevraagd, hoefde niet te zoeken :')

In welke regio zit je?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:27

Amsterdam/Amstelveen/aalsmeer

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:42

@pallatin ik ken wel relatief veel mensen in deze regio... maar de goede zijn idd schaars ;)

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 20:50

Zondag komt er iemand kennis maken, ze moet wel ongeveer 22km reizen voor te komen.
Aan de ene kant denk ik niet dat iemand dat lang vol kan houden, maar aan de andere kant hoop ik het wel. Qua kennismaking op facebook lijkt het wel een geschikt persoon, maarja zei ook al tegen haar iemand persoonlijk is toch anders dan online...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 21:32

Pallatin schreef:
Amsterdam/Amstelveen/aalsmeer

Daar ken ik helaas niet zoveel mensen. Maar neem je tijd, je vind echt wel iemand!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 04:56

Ik heb maar weer een advertentie geplaatst om te longeren. Krijg ik me toch oliebol over me heen. Niet normaal... En uiteraard de aleeuwe oude vraag waarom ze niet mogen rijden. Ik heb helemaal geen zin om dat iedere keer in geuren en kleuren te moeten vertellen en dat zij dan met de conclusie komen dat zij hem wel kunnen temmen voor me... :') zucht

Suzanne556

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 22:53

Zoekt er toevallig nog iemand in de buurt van Hoofddorp / Haarlem / Aalsmeer een bijrijder? :D

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:01

Ik zou het erg handig vinden om voor 8 weken een verzorgster/bijrijder te hebben :') wordt namelijk aan mijn schouder geopereerd dus ga er even vantussenuit maar 'helaas' staan de paarden aan huis. Ook zo raar om die na 8 weken dan weer gedag te zeggen :')

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:13

HiFive5 schreef:
Ik zou het erg handig vinden om voor 8 weken een verzorgster/bijrijder te hebben :') wordt namelijk aan mijn schouder geopereerd dus ga er even vantussenuit maar 'helaas' staan de paarden aan huis. Ook zo raar om die na 8 weken dan weer gedag te zeggen :')

In dat geval zou ik zoeken naar iemand die een soort baantje wil doen. Neem aan dat het voornamelijk gaat om mesten en voeren. Daar kan je vast iemand voor vinden als je betaald.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:14

Eerlijk gezegd vind ik het dan ook niet echt een bijrijder. Iemand onderhoud dan tijdelijk je paarden en stallen. Dan kom je al snel uit op een betaalde stalhulp of een jonge gratis hulp, waar je van te voren energie in moet steken om in te werken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:31

HiFive5 schreef:

Denk dat dat best kan, maar dan zou ik die persoon eerlijk gezegd wel geld geven. Zeker als er bijvoorbeeld ook gemest moet worden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:38

Ik zou ze eerder indien het er niet teveel zijn ze op vol pension zetten. Daar heb je toezicht van meerdere mensen en ben je niet afhankelijk van 1 persoon. Helaas komt het voor dat mensen zeggen bdat ze komen en dat toch niet doen namelijk, ook als ze er een beetje geld voor krijgen. Alleen met een goede bekende zou ik dat aan durven.
Als je er wel veel hebt, zou de verzorgster toch niet na 8 weken weg moeten?

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:47

dynara schreef:
Zondag komt er iemand kennis maken, ze moet wel ongeveer 22km reizen voor te komen.
Aan de ene kant denk ik niet dat iemand dat lang vol kan houden, maar aan de andere kant hoop ik het wel. Qua kennismaking op facebook lijkt het wel een geschikt persoon, maarja zei ook al tegen haar iemand persoonlijk is toch anders dan online...

Sorry dat ik zo kom binnenvallen! Maar ik moet 30km enkele reis rijden naar mijn (lease)pony, wel veel autosnelweg. Ik kom toch 4x per week. Nu is hij ziek en kom ik dagelijks hem zen medicijnen geven, terwijl ik ook moet studeren voor mijn examens. Het is dus echt wel mogelijk dat iemand daartoe bereid is! Alhoewel ik wel moet zeggen dat ik vaak vloek op de kilometers maar het is het mij wel waard.