Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:30

Ik ben lang, 1.78. Is een brede haf van plm. 1.55 dus ben benieuwd.

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:31

Zou denk ik nog net moeten passen. Wel op het randje dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:34

Ja, klopt. Het is net wel of net niet. We gaan het zien :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:34

Joh dat past makkelijk, ik ben 1.75 en ik kon met gemak op een haflinger van 1.48!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:35

Joyce B,
Iemand met ervaring rijdt anders weg op een nieuw paard, dan iemand met minder ervaring en handigheid.
Je ziet toch het verschil tussen wennen aan elkaar en gewoon dezelfde fouten blijven maken omdat de ervaring er niet is... ??? Ik iig wel.
En dat het ene paard beter bij je past dan het andere is ook logisch en vaak ook te maken met ervaring.
Ondanks dat ik ook aardig wat ervaring heb, zijn er een hoop paarden waar ik niet op zal stappen. Stukje zelfkennis dat ik ook nog steeds veel moet leren...
(Al hoef ik van mezelf geen rodeo paarden aan te kunnen, Tis hobby)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:48

Dat past wel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:05

Dat past zeker weten!

@Sneeuwpop, dat klopt. Maar die ervaring is niet altijd af te lezen aan het KNHS dressuur niveau :D
Je moet inderdaad iemand zien rijden, en iedereen is anders.

Je hebt van die handige jongens die veel jonge paarden rijden en die zullen misschien dressuurmatig niet op Z niveau rijden, maar wel leuk wegrijden met moeilijke paarden, terwijl die Z amazone die wat angstig is aangelegd wel haar brave paard zelf heeft opgeleid, maar juist weer niet overweg kan met een brutale of heel hete of juist erg flegmatieke.

Inderdaad is zelfkennis hier bij belangrijk.
Toen ik proef ging rijden toen ik op zoek was naar een nieuw leerpaard voor mijzelf liet ik ook altijd de eigenaren eerst rijden voor ik er zelf op stapte. Eerst zien hoe ze met de eigenaar deden en dan beslissen of ik er op durf en eenmaal er op kon het soms meevallen, maar ook wel tegenvallen. Dat ik met een bepaald paard niet eens durfde te galoperen omdat er geen rem op leek te zitten, zo heet was of schieterig. Of een paard dat ZZ licht liep maar ontzettend stug en stijf liep en echt niet fijn na te rijden was. Omdat ik zelf snel wat onzeker of bang wordt heb ik bij bepaalde paarden een 2e keer afgepsroken en meestal durfde ik er dan al meer zelf an te rijden ipv van wat afwachtend te hopen dat ze braaf hun rondje doen :D

Ik heb soms het idee dat bepaalde eigenaren al snel op de papieren ervaring af gaan en mensen afschrijven doordat ze, zoals hierboven al eens genoemd "herintreder" zijn. Aan de andere kant kom je soms bedrogen uit als je een bepaalde verwachting hebt bij een aantal jaren rijervaring of een bepaalde klassering.
Paardrijden verleer je niet zomaar maar de spieren en het spiergeheugen en evenwichtsgevoel die je in balans houden kunnen wel afgenomen zijn. Bij de gebeurt dat erger en sneller dan bij de ander, en de een zal het sneller weer opgepakt hebben dan een ander.

Ik weet natuurlijk niet hoe kritisch jij kijkt naar een potentiele ruiter/amazone. Ik ben in elk geval blij dat ik ondanks dat het niet allemaal gelijk goed ging, ik wel de kans heb gekregen. En ondanks dat het nog steeds met pieken en dalen gaat, zowel in training als met wedstrijden, ziet de eigenaresse wel hoe we gegroeid zijn en hebben we in 3 wedstrijden nu al 5 winstpunten binnen in de L2. Ik denk dat een gemiddelde bijrijder eerder manegeniveau/B, misschien nog L dressuur niveau heeft en er niet zo veel Z ruiters los rond lopen. Die worden meestal heel snel binnengehaald door handelsstallen en hengstenhouders of fokkers die hun paarden in de sport willen hebben en krijgen vaak meer paarden aangeboden dan ze tijd hebben.

Denk dat een minder hoog geklasseerde KNHS-wedstrijden ervaren bijrijder al een schaarse vangst is :D

En dan moet je het ook nog treffen dat iemand niet om alles afzegt, rekening met je houdt/je als eigenaar/bijrijder toch wel enigszins een klik hebben en dat diegene wil investeren in lessen en eventueel wedstrijden (of zelfs een bijdrage in de kosten)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 08:21

Zou makkelijk zijn als het wedstrijdniveau alle duidelijkheid zou geven, maar natuurlijk doet dat het niet.
Net als instructeurs zijn er veel verschillen ondanks hetzelfde niveau.

Maar als iemand zegt M niveau, wil ik wel zien dat de bij foutjes van de ruiter als het gaat om begrenzen steeds wat beter gaan.Waarbij bijv een L1 ruiter vaak nog niet de controle heeft over de buiten schouder - die fout niet snel herkent en kan corrigeren.

Ik ben zeker niet meer op zoek naar een bijrijder. Heb daar nu ook de paarden en pony's niet voor en ook geen zin in alle frustratie die het mee brengt voor je de juiste hebt gevonden.

Ik heb in het verleden gewoon b ruiters gehad als verzorgers, maar wel tegen betaling.
Een M ruiter die wil starten zou voor mij een heel ander verhaal zijn.
Maar de paarden en pony's moeten zich er ook voor kunnen lenen en momenteel zijn we bij de pony's in de fase van zadelmak maken.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:26

Ik moest afgelopen week zo lachen. Ik ben nu natuurlijk wat activer in de westernsport en met het 'onderzoeken' van Tijn. Dus nu we de middendraf tepakken hebben zijn we begonnen met wijken wat ze heeel moeilijk vind i.v.m. het buigen van haar lijf. Maar goed ik reed dus les op school en ik reed op een jong paard (wat ik vaker gedaan heb) en mijn instructeur was helemaal verbaasd. Ze zei voor een B ruiter en westernruiter dat ze wel vond dat ik veel gevoel had en goed wist hoe ik problemen moest oplossen. Maar ik had dus mijn wedstrijdniveau aangegeven. Ik ben nooit actief wedstrijden gaan rijden maar heb wel altijd op handelsstallen bijgereden. Wedstrijdniveau zegt niet zo heel veel dus :D
Maar ik vind niveau niet zo heel belangrijk als je maar weet wat je doet en weet hoe je iets moet oplossen. Als iemand naar mij toekomt van ja ik reed Z met mijn paard (die zelf M2 startgerechtigd was) dan verbaas ik me er soms over hoe weinig gevoel dat soort ruiters hebben. En ik ben AB-SO-LUUT geen topruiter totaal niet maar ik denk dan van ja allemaal leuk en aardig maar het gaat er toch uiteindelijk om dat je je paard volledig kunt aanvoelen en begeleiden?
Of zeg ik nu iets heel raars?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:38

Nee, ben het met je eens hoor.
Zeker als men ooit slechts 1 paard hebben gehad en daar Z2 mee hebben gereden, hoeft dat idd geen goede ruiter te zijn. Meestal snappen ze de begrenzingen wel, maar bij verschillende paarden worden je fouten veel duidelijker. Wat het ene paard wel accepteerde, doet de andere het niet. (Al vind ik manege paarden weer een ander verhaal, die reageren niet "puur" )

Maar ook in de hogere wedstrijdsport zie je wanneer een professioneel vaker paarden in rijdt dan een wedstrijd...of juist andersom. Voor een wedstrijd moet het wat strakker, waarbij ik niet wil zeggendat het beter is, alleen wel anders.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:29

@tamat, ik ben bet helemaal met je eens. In het begin sprint je soms zelfs de niveaus door omdat je schattig op je palomino pony rijd.

Ik ben trouwens niet zo actief meer hier, maar wil wel even iedereen ene hart onder de riem steekt. Met genoeg connecties vind je vanzelf een paardje! Inmiddels al weer bijna een jaar met lady. <3
[EJL-ITP] Een jaar lang vol goud en vooruitgang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:04

Pfff, ik meld me hier weer eens... :(

Sinds maart 2011 rijd ik voor anderen. Het is mijn intentie om gewoon lekker te trainen, zowel springen als dressuur en met een paard via de grond ook een betere samenwerking te krijgen.
Maar inmiddels ben ik alweer op zoek naar een verzorgpaard. Of et lijkt alsof het niet mag lukken. Ik heb al 3 of 4 jaar een nieuw wedstrijdjasje in de kast hangen, maar nog ongebruikt...
In die tijd heb ik al zo'n 10 paarden versleten. Of ik had geen klik met het paard, of het paard was niet goed maar de eigenaar wilde er niks aan doen(prima, maar ik ga niet op een paard zitten die niet goed is), of het klikte uiteindelijk niet met de eigenaar, persoonlijk of qua ideeën over het paard(en ja, ik snap dat de eigenaar altijd het laatste woord heeft, maar dta is soms vrij moeilijk om daarmee om te gaan als jij zelf hele andere ideeën hebt over een paard).

Dus, ik ben weer op zoek, al heb ik wel een afspraak komende donderdag om bij een paard te kijken, maar ik moet nog even de positieve mojo vinden, omdat ik het een beetje somber in zie.

Ben ik nou de enige die al jaren moeite heeft om een passend bijrijdpaard te vinden?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:38

10 in 4 jaar is wel heel veel.
Wellicht eens kritisch kijken naar jouw eisen.
Of het wel haalbaar is. Een paard waar een eigenaar bij hoort.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:26

Misschien wordt het dan eens tijd voor een eigen paard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 21:41

Haha Shirley, als dat financieel haalbaar is, had ik het allang gedaan.

Anke, uiteraard heb ik dat gedaan. Het kan niet anders dan dat je kritisch naar jezelf gaat kijken en aan jezelf gaat twijfelen. Natuurlijk had ik het soms zelf ook anders kunnen doen, dat ben ik met je eens, maar vaak kon ik er ook weinig mee/aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 22:29

Goh jolien, ik ga heel eerlijk zijn nu, al ben ik bang dat dat zo via internet wat verkeerd over gaat komen, dus vat het alsjeblieft niette boos op!

Ik heb al eerder ergens iets van jou gelezen (kan zelfs dit topic geweest zijn maar dat weet ik niet meer) waar je iets zei over dat de eigenaar van het paard dat jij reed het niet eens was met jou rijden/omgang met paarden/visie over paarden houden en dat jij dat maar onzin vond? (je zei het iets anders maar kan dat niet meer precies voor mij halen)
Je komt over alsof je jezelf helemaal fantastisch en de beste vind en dat jou manier van rijden de enige juiste is en dat een eigenaar dat in moet zien en zich aan jou manier moet aan passen. Het spijt mij, maar bij mij was een bijrijder met zo'n overtuiging van zichzelf niet eens het erf op gekomen ;) Ik ken je niet en je zal er best verstand van hebben, maar een bijrijder heeft zich toch echt aan te passen naar MIJN visie en MIJN manier van trainen, aangezien het MIJN paard is.

Je komt op mij erg "arrogant" over. Alsof je alles weet en de beste bent, en mij wel even gaat vertellen hoe ik mijn paard moet rijden omdat jij ook zo rijd en ik het maar met jou manier van trainen eens moet worden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:01

Oei...ja dat klinkt wel hard. Verhaal komt we vaag bekend voor zoals je het omschrijft.

Het kan ook echt pech zijn. Gewoon steeds de foute match.

Bedenk ook dat niet iedereen geschikt is om een paard te delen.
Zowel eigenaar als bijrijder. Delen is niet makkelijk. Komt veel bij kijken om het goed te laten verlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:14

Ja daarom, maar ik ben niet zo'n ster in uittypen wat ik bedoel, komt al snel te bot over :') Dus vandaar m'n "waarschuwing", zo aanvallend als het er letterlijk staat is het natuurlijk niet bedoelt, maar denk dat wel duidelijk is wat ik wel bedoel.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:19

Dat is meestal als je dingen leest/schrijft.

Gezien ik niks meer hoor van eigenaresse ga ik ervanuit dat ze mij niet meer wilt als verzorgster. Misschien is het mijn mindere gezondheid momenteel waardoor ze mij links laat liggen, ik weet het niet. Is het netjes om haar een berichtje te doen dat ik wat anders ga zoeken? Of is het al afgesloten omdat ze niks meer laat horen al ongeveer een maand lang? Ik heb momenteel wat andere opties wat beter aansluit met mijn gezondheid op dit moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:21

Je kunt toch een berichtje sturen hoe zij het nu voor zich ziet met jou als verzorgster. Zo moeilijk is dat niet... Had je een flinke tijd geleden al kunnen doen.

Dat ze jou links laat liggen vind ik nogal vervelend klinken en als ik de eigenaresse was zou ik niet blij zijn zoiets te lezen. Ze heeft vast meer aan haar hoofd dan haar (ex?) verzorgster te appen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:23

Ik heb al is contact gezocht en kreeg daarop amper reactie. Zij zou me laten weten en daar is het bij gebleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:25

Dan vraag je toch of ze inmiddels al een beetje idee heeft van wat ze met de hele situatie wil doen, op Bokt berichten plaatsen heeft ook geen zin. Daarbij klink je zelf ook niet bijster enthousiast dus waarom neem je niet zelf het initiatief en zeg je dat je ermee wilt stoppen/opnieuw op zoek gaat? Zo lang wachten hebben jullie beiden niets aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:29

Roosje, wat wil je nou precies? Wil je daar weer verzorgen of ben je klaar met de eigenaresse omdat ze jou (in jouw ogen) banketstaaf heeft behandeld? Als je er klaar mee bent; nummer verwijderen, verder zoeken. Als je daar nog wilt zijn neem je het initiatief en stuur je een berichtje of.. bel je even op.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:33

Roosje01 schreef:
Dat is meestal als je dingen leest/schrijft.

Gezien ik niks meer hoor van eigenaresse ga ik ervanuit dat ze mij niet meer wilt als verzorgster. Misschien is het mijn mindere gezondheid momenteel waardoor ze mij links laat liggen, ik weet het niet. Is het netjes om haar een berichtje te doen dat ik wat anders ga zoeken? Of is het al afgesloten omdat ze niks meer laat horen al ongeveer een maand lang? Ik heb momenteel wat andere opties wat beter aansluit met mijn gezondheid op dit moment.

Ik zou wel een berichtje sturen maar dan meer denk ik voor mezelf om te zien of er nog een reactie komt en vooral wat voor reactie. Gewoon ter afsluiting voor mezelf.

Wat _Dreamer schreef kan ik deels begrijpen maar ik zie het zelf meer als intimiderend.
Zal uiteraard helemaal van het type eigenaar af hangen. Maar ik als recreatie ruiter zou niet snel voor een bijrijder gaan die ook instructrice is. Zo iemand is neem ik aan toch vrij sterk in hun mening en waar ze voor staan en andere leren en dat is prima maar zou zelf niet graag overdonderd worden.
Zou er zelf niet aan moeten denken dat als ik een vaste instructeur zou hebben zij ook mijn paard bijrijd. Zou me dan best bezwaard voelen als ik iets wil zeggen waar ik het niet helemaal mee eens ben.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 29-11-16 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:33

Ik heb het gelaten omdat ik mij zelf niet wil opdringen. Ik vraag gewoon om advies wat jullie zouden doen in mijn situatie? Eerst word je heel erg betrokken zelfs opgehaald om mee naar stallen te gaan kijken en alles. En nu is er een nieuw paard en dan hoor je zo goed als niks meer.