Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:21

Jammer dat je het zo op vat. Dat is niet mijn bedoeling namelijk. Maar dat is het risico van woorden op internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:26

:j Ik denk voornamelijk omdat het echt midden in je verhaal staat. Als je er nog een alinea van had gemaakt met wat jij belangrijk vindt tijdens het rijden/welke manier je fijn vindt etc. dan had het minder... random in je post gestaan denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:27

Dat kan ik nog wel toevoegen inderdaad. Maar dan wordt alles weer zo lang... Wil niet dat mensen halverwege afhaken en niet meer geïnteresseerd zijn.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:30

Anke schreef:
Roosje niks mis met jouw berichten hoor.

Dank je begon al aan mezelf te twijfelen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:32

Misschien ben ik een rare, maar zouden jullie van een zestienjarige verwachten dat ze een deel van de training van je dressuurpaard op zich kan nemen?

Zou het liever zien dat paard en meisje op een leuke manier elkaar beweging geven, plezier maken en zo wat afwisseling bieden voor het paard.
Boog hoeft niet altijd gespannen te staan, toch?
En als de bijrijdster ook nog bereid is om lessen te volgen, is er voor het serieuzere werk ook nog plaats ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:35

Ik niet, nu ben ik geen wedstrijdruiter dus ik kan dat sowieso niet bieden en 'mijn' eigenaresse is heel blij met het feit dat zij gewoon altijd actief kan rijden omdat ik de afwisseling doe (kan nu even niet rijden ivm blessure etc.)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 00:39

Niet iedereen wil alleen maar "aanmodderen". Denk dat er genoeg op die leeftijd fanatiek zijn en serieus bezig met de sportfactor. Waaronder ook de training. Je zult ze waarschijnlijk wel even een stuk coaching moeten aanbieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 00:51

Maar de vraag is of het verwacht wordt. Ik zou dat als eigenaar niet verwachten, als ze dat willen/kunnen bieden; super natuurlijk maar ik zou iemand er niet op afwijzen als ze dat niet kunnen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 09:31

Shirley schreef:
Misschien ben ik een rare, maar zouden jullie van een zestienjarige verwachten dat ze een deel van de training van je dressuurpaard op zich kan nemen?

Zou het liever zien dat paard en meisje op een leuke manier elkaar beweging geven, plezier maken en zo wat afwisseling bieden voor het paard.
Boog hoeft niet altijd gespannen te staan, toch?
En als de bijrijdster ook nog bereid is om lessen te volgen, is er voor het serieuzere werk ook nog plaats ;)

Hangt er erg vanaf waar je naar op zoek bent.
Ik ben niet op zoek naar een bijrijder, maar mocht er een klein persoon langskomen met genoeg ervaring die graag wil starten, dan zou ik daar voor open staan.
Een kind die een pony beweging wil geven,daar heb ik niks aan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 10:07

Die laatste zin...precies dat. Daar heb ik niks aan.
Alleen als het beweging geven van kwaliteit is, anders echt niet.
Dan heb ik er juist last van.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 10:11

Maar dan ga je ook op zoek naar een volwassen bijrijder, geen scholier van zestien met veel manege-ervaring die ook nog coaching nodig heeft, want in die tijd kun je net zo goed zelf je paard doen.
Of je moet het doen om zo'n meisje een kans te gunnen, maar dat soort eigenaren wordt zeer zeldzaam...

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 10:38

Ik herken dit zo erg. Maar mensen kunnen gevoel zo onderschatten. Leeftijd zegt ook niet alles en iedereen moet leren toch? 2 jaar lang had ik ditzelfde probleem maar daarom ging ik met de pony waar ik op reed lessen volgen. Vanaf mn 15e hadden mensen pas zoiets van oke, die weet dus wel wat ze doet. En nu heb ik Valentijn waar vrijwel alles mee mag. Die ik dressuurmatig ben begonnen te trainen maar we zijn ook gewoon lol aan het maken. Ik heb met haar niet een specifiek doel voor ogen behalve dat ik wil dat we plezier hebben in wat we doen en dat ze goed in haar vel zit maar dat wil je toch bij elk paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 11:27

Voor het beeld, deze foto's heb ik ook bij m'n advertentie geplaatst. Zijn alleen wel van de voorkant dus daar kun je misschien niet veel mee.
Afbeelding
Afbeelding
Copyright Freedomfotografie 2015/2016

Deze foto's zijn uit 2015. Heb helaas niet veel echt goede rijfotos... Inmiddels meer dan een jaar verder en heb in die tijd privelessen gereden en natuurlijk [naam] waar ik zó veel van geleerd heb want ze was echt niet te vergelijken met [naam].

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 11:33

Dat ben ik met je eens, hoor Tamar, en ik zou het zelf ook heel leuk vinden om een jong talent zo'n kans te gunnen!
Maar de meeste eigenaren zoeken er geen werk of tijdverdrijf bij ;)

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:45

Nette foto's hierboven!

Nee dat kan ik me voorstellen Shirley! Ik snap wel wat je bedoeld

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:10

Shirley schreef:
Maar dan ga je ook op zoek naar een volwassen bijrijder, geen scholier van zestien met veel manege-ervaring die ook nog coaching nodig heeft, want in die tijd kun je net zo goed zelf je paard doen.
Of je moet het doen om zo'n meisje een kans te gunnen, maar dat soort eigenaren wordt zeer zeldzaam...

Ik was met 12-15 al fanatiek, alleen zonder budget Helaas.
Heb toen bij mensen in de straat (polder) een pony mogen verzorgen. Dochter deed er niks meer mee, maar ze wouden haar niet verkopen. Heb toch steeds meer kunnen realiseren zoals gebruik van de bak bij de buren (huren) en ook een x gestart, maar is lastig zonder vervoer. Lid van de ponyclub en daarna ook privé les. Allemaal kosten die ik vanuit mijn zakgeld en bijbaan betaalde - ook de hoeven betaalde ik, zodat ik toch nog iets terug kon doen voor het gebruik van de pony en zelf kon beslissen wanneer het nodig was.

Ik zie leeftijd niet als probleem.

Mijn nichtje is net begonnen met paardrijden en heeft al veel privé lessen genomen op de manege en gaat daar iig eens per maand mee door. Ze is 12. Gaat super snel vooruit.

En over eigenaren gesproken die zogenaamd zeldzaam zijn.... vele eigenaren stoppen met zoeken wegens slechte ervaringen met bijrijders...
Hier ook. Zet de paarden liever op rust tegenwoordig.
Heb ooit wel 2 hele fijne verzorgsters gehad (kinderen en de ander naar school in het buitenland zijn goede redenen om te stoppen) , maar dan spreek je wel van een naald in een hooiberg.
Je wordt dan als eigenaar echt wel harder als het gaat om kansen geven en gunnen.
En soms Gun ik het wel iemand (kennissen) , maar is het niveau niet goed genoeg voor onze sensibele paarden.
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 26-11-16 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:11

Idd prima foto's voor een indruk.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:30

Shirley schreef:
Een jong talent zo'n kans te gunnen!
Maar de meeste eigenaren zoeken er geen werk of tijdverdrijf bij ;)

Hier speelt idd en flinke gunfactor een rol.
Ik stop er veel tijd en begeleiding in. Verzorgsters reken ik niks.
Hier tegenover verwacht ik inzet, betrokkenheid, afspraken nakomen.
Ze hoeven geen rijtalent te zijn/hebben om hier mee te komen draaien.
Sterker nog, liever nog lerend. Aanleren is makkelijker dan eerst afleren.
Het euvel zit hem erin. De tijd die ik erin stop, wil ik wel de moeite waard vinden. Die laatste zin lezen als iemand die ook stabiel blijft komen.

Een instelling van:
Ik kom 1 keer per week jouw paard rijden en daar moet je als eigenaar blij mee zijn. Tja nee dus.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:33

Sneeuwpop daar ga ik in mee. Beter stilstaan dan fout gereden worden.
Dan kun je ze tenminste pakken en gewoon verder gaan. Anders ben je weer eerst alle fouten aan het herstellen die een ander erin gereden heeft

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:48

Jep.

Dat "blij moeten zijn met je bijrijder" is idd een frustratie dingetje.
Met een goede bijrijder, daar ben ik ook heel blij mee geweest, die zijn ook net zo blij met mij geweest. Geen Diva gedrag van beide kanten, maar gewoon respect voor elkaar.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:59

Precies hoor.

Reden dat ik een bijrijder straks ga zoeken is dat ik nog druk met mn studie ben en dat ik zo iemand dan een extra dag kan vragen om langs te komen tijdens toetsweken of als ik op vakantie ben bijvoorbeeld. In ruil voor zo nu en dan eens oppas te spelen kan iemand dan lekker komen rijden en vraag daar dan ook geen bijdrage voor. Wel vind ik les belangrijk maar iemand die echt serieus is snapt hopelijk dat je daarmee ook echt in jezelf investeerd.

Leeftijd van 16 zou ik in principe niet erg vinden maar wil wel weten hoe de ouders er dan in staan. Zouden zij ook dan betrokken zijn er bij en zo iemand een schop onder de kont geven als ze geen zin heeft? Of ouders die zich er totaal niet mee bemoeien. Mijn voorkeur gaat wel echt uit naar het eerste :p

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:28

sneeuwpop schreef:
Het gaat om controle en hoe je oefeningen voorbereid. (En dat gaat dus ook om een rechte lijn over de hoefslag en
als een simpele volte)

Je ziet toch zelf ook het verschil tussen iemand die op een groenig paard rijdt die al eerder paarden heeft beleerd naar de Z en iemand die op dat zelfde paard rijdt, die daarvoor enkel op bevestigde paarden heeft gereden?

Uit je reacties kom je nog niet zo ervaren over eerlijk gezegd. (Is niet erg he, ben ook niet op het paard geboren)
Als je er foto's bij hebt Staan, zou ik er geen niveau aan proberen te plakken die je nooit hebt gereden.

Bij mij is het paard afhankelijk en in hoeverre het klikt in hoe ik er op weg rijd. Daarbij heb ik meestal wel meer tijd nodig om een combinatie te vormen.

Ik rijd KNHS-L2 met winstpunten met nu de derde pony tussen de paarden. Maar soms is de aanleuning echt beroerd, terwijl andere momenten we zo een M1 proefje doorsturen (heb al 3 M1 proeven onderling met officieel jurylid gereden als voorbereiding, met ruime "winst"punten) Maar zou ik nu ergens weer een nieuw bijrijdpaard zoeken, dan zou ik ook bang zijn dat iemand mij niet L2 waardig zou vinden als ze me zien rijden...

L/M niveau op manege is inderdaad meestal niet te vergelijken met L/M niveau KNHS... En het aantal jaren rijniveau zegt ook niet zo veel want het is maar net hoeveel talent je hebt en hoe serieus je met de sport bezig bent en met welke begeleiding en kwaliteit pony of paard.

Ik heb een meisje hier gehad die 12 is met 6 jaar ervaring en dat was in mijn ogen nog een beginnen. Kreeg mijn pony niet eens in draf. Bij mijn instructrice (ZZzwaar niveau/Grand Prix ervaring) rijdt een meisje die door haar opgeleid is en nu net 13 is, met ouders die goede begeleiding regelen en goede pony's kopen en dat meisje is al met meerdere pony's Z2 geklasseerd en kan echt wel rijden...

Ik zelf schreef bij een reactie op een paard of in een eigen advertentie vaak wel dat ik in het verleden L2 dressuur geklasseerd was geweest, maar dat een klik met een paard voor mij belangrijk was, toen ik een tijd er uit was geweest heb ik dat ook gemeld, met dat ik al x aantal jaar niet meer serieus had gereden/gelest, en er eerst weer in moest komen en graag wilde lessen om weer terug te komen op mijn oude niveau.

Ik had het geluk van een eigenaresse die het blijkbaar geen probleem vond dat ik eerst weer moest wennen. Ze heeft me gewoon laten komen, heeft me laten proefrijden en ik mocht blijven. Heb trouw om de week en na een tijdje elke week gelest bij mijn instructrice waar zij toevallig ook bij leste in die tijd. Toen zij overstapte heb ik ook gekeken bij haar lessen bij andere instructrices en les nu ook ter aanvulling bij 1 van haar nieuwe instructrices.

Als iemand aangeeft er weer in te moeten komen, zegt dat nog niets over het rijniveau van iemand. Het hangt er maar net vanaf op welk niveau iemand vroeger heeft gereden en hoe perfectionistisch en kritisch diegene op zichzelf is. Voor iemand die M of Z heeft gereden voelt B/L niveau misschien al als een afgang, en misschien had diegene vroeger een 8 op houding en zit en zou dat nu de eerste maanden een 6 of 7 zijn...

En niet elke Z ruiter rijdt zo op elk paard weg... Een combinatie vormen kan wel een jaar duren, en als je pech hebt moet je na zo'n periode de conclusie trekken dat het toch niet lukt zoals je wilt en zulke paarden staan dan vaak weer te koop met de tekst: geen klik... Voordeel van bijrijder zijn is dat je in dat geval op zoek kan naar een ander paard en er niet mee blijft zitten O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:04

Heb contact met iemand en ga binnenkort kijken. Zou ideaal zijn, twee minuten van mijn huis af. Geen paard maar een grote stevige pony. Dus hopelijk pas ik daar nog op. En anders is het jammer en ga ik door met zoeken. Heb geen haast.

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:05

Twee minuten is wel heel ideaal, ook voor de eigenaar zelf dat als er iets gebeurd en jij bent thuis dat jij er heel snel kunt zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:23

Leuk Pernilla! Hoe lang/zwaar ben je? Ik ben niet zo lang (1,63) en pas prima op een niet te smalle D pony. Iemand van 1,70 past meestal ook nog wel op een grote D/Kleine E maat, en op een haflinger of Fjord nog wel langer omdat die zo breed zijn.