Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:26

Vind de berichten van Roosje01 niet verkeerd. Zou voor mij in ieder geval geen reden zijn om de bijrijder de deur te wijzen. Ze is gewoon enthousiast zoals je dat als koper ook bent zo gek is dat niet.

Wat ik vooral gemerkt heb is dat ze juist betrokken werd in de zoektocht. Blijft wel ontzettend raar dat je wel zo betrokken werd bij het zoeken naar een ander paard en nu er een is ze je helemaal niets meer laat weten.
Dat is eigenlijk best triest. Zeg dan gewoon dat je toch liever alleen gaat doen of wat je dwars zit.
Dan weet je als verzorger toch ook waar je aan toe bent. Nu heb je toch lange tijd nog met de hoop gezeten dat ze contact op zou nemen.
Ik hoop dat je snel weer iets gevonden hebt.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:37

Roosje01 schreef:
Ja hoogvliet is goed te doen verzorgde daar al jaren maar helaas paarden verkocht. Wegens gezondheids problemen kan ik momenteel niet rijden. Daarom ook niet actief opzoek naar iets.

ik stuur je even een pb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:38

Dit heb ik geplaatst in een Facebookgroep.

Citaat:
• 16+ bijrijdster aangeboden Zoetermeer •

Wegens verhuizing van mijn huidige bijrijdpaard ben ik helaas weer op zoek naar een paard waarmee ik lekker aan de slag kan.

Iets over mezelf:
Ik ben zestien jaar en heb nu zo'n tien jaar ervaring met paarden. Tot 2013 heb ik op een manege gereden, de lessen die ik toen volgde zaten rond L/M niveau. Daarna ben ik overgestapt op het rijden van eigen paarden. In die tijd heb ik verschillende paarden gereden, enkele jonge pony's maar ook ervarener paarden. Met een van mijn bijrijdpony's heb ik onderlinge wedstrijden gestart tot L1 met genoeg punten voor de L2. Ik ben een rustig en consequent persoon met een zachte hand. Ook heb ik twee jaar lang op een stal gewerkt en heb daar behoorlijk wat ervaring opgedaan wat betreft de verzorging en omgang van/met paarden, langelijnen, longeren, vrijheidsdressuur en grondwerk. Met mijn vorige verzorgpaard heb ik wekelijks dressuur - en springlessen gevolgd.

Wat zoek ik:
Een leuk paard waarmee als allerbelangrijkste een klik mee heb, dat staat op nummer één, en waarmee ik lekker aan de slag kan gaan en mag afwisselen om het voor ons beide leuk en interessant te houden! Een bosritje of springen op zijn tijd zou geweldig zijn.

Wegens mijn lengte - 1.78m - ben ik echt op zoek naar een paard, om teleurstellingen voor beide partijen te voorkomen mocht er blijken dat ik toch aan de lange kant ben voor het dier. Hoe groter, hoe beter!

Mocht deze advertentie je aanspreken en denk je dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen, stuur dan gerust een pb'tje of laat een reactie achter. Hopelijk tot snel!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:40

realmagic schreef:
Roosje01 schreef:
Ja hoogvliet is goed te doen verzorgde daar al jaren maar helaas paarden verkocht. Wegens gezondheids problemen kan ik momenteel niet rijden. Daarom ook niet actief opzoek naar iets.

ik stuur je even een pb

Oke

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:58

Anoniem schreef:
Dit heb ik geplaatst in een Facebookgroep.

Citaat:

Wegens verhuizing van mijn huidige bijrijdpaard ben ik helaas weer op zoek naar een paard waarmee ik lekker aan de slag kan.

Iets over mezelf:
Ik ben zestien jaar en heb nu zo'n tien jaar ervaring met paarden. Tot 2013 heb ik op een manege gereden, de lessen die ik toen volgde zaten rond L/M niveau. Daarna ben ik overgestapt op het rijden van eigen paarden. In die tijd heb ik verschillende paarden gereden, enkele jonge pony's maar ook ervarener paarden. Met een van mijn bijrijdpony's heb ik onderlinge wedstrijden gestart tot L1 met genoeg punten voor de L2. Ik ben een rustig en consequent persoon met een zachte hand. Ook heb ik twee jaar lang op een stal gewerkt en heb daar behoorlijk wat ervaring opgedaan wat betreft de verzorging en omgang van/met paarden, langelijnen, longeren, vrijheidsdressuur en grondwerk. Met mijn vorige verzorgpaard heb ik wekelijks dressuur - en springlessen gevolgd.

Wat zoek ik:
Een leuk paard waarmee als allerbelangrijkste een klik mee heb, dat staat op nummer één, en waarmee ik lekker aan de slag kan gaan en mag afwisselen om het voor ons beide leuk en interessant te houden! Een bosritje of springen op zijn tijd zou geweldig zijn.

Wegens mijn lengte - 1.78m - ben ik echt op zoek naar een paard, om teleurstellingen voor beide partijen te voorkomen mocht er blijken dat ik toch aan de lange kant ben voor het dier. Hoe groter, hoe beter!

Mocht deze advertentie je aanspreken en denk je dat wij iets voor elkaar kunnen betekenen, stuur dan gerust een pb'tje of laat een reactie achter. Hopelijk tot snel!

Als ik dit lees, ben ik toch bang voor een ruiter die denkt dat zij al heel goed kan rijden.
Ervaring vermelden is goed, fijn zelfs.
Echter de manier waarop zegt ook veel.

Ik heb helaas best wat ervaring met mensen die vonden dat ze goed konden rijden en dat kan dus behoorlijk tegen vallen dan. Dan verwacht een eventuele eigenaar meer dan je kunt bieden en is dus niet positief.
Daarbij weet ik dat het lastig kan zijn als mensen overtuigd zijn van hun eigen kunnen en daardoor minder advies willen aannemen.

Ik zoek niemand hoor, maar misschien kom je anders over dan de bedoeling.
Iedereen leest met zijn eigen ervaringen. Dat je op jonge paarden hebt gereden,is positief in de zin dat je niet onzeker bent. Verder zou ik de lat niet te hoog leggen voor jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 18:02

Bedankt :)! Ben ook zeker niet op zoek naar een sportpaard oid, het zou jammer zijn als ik over kom als iemand die van zichzelf weet (denkt!) dat die goed kan rijden. Heb je eventuele tips hoe ik dit zou kunnen verbeteren?

EDIT: bij de advertentie staan ook foto's. Ik denk dat dat ook al een pak scheelt!

sneeuwpop

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 18:41

Onderlinge wedstrijd is over het algemeen hoog gepunt.
Bij genoeg punten verdien je een winstpunt dus spreek je van winstwaardig.
Bij genoeg winstpunten mag je een klasse hoger proberen, maar zegt nog niets over hoe je in die klasse zal presteren.

Manege niveau op L/M niveau vind ik ook nogal onervaren overkomen.
L1 is namelijk heel anders dan M2 en dat Gooi je even bij elkaar ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 18:49

Dan kan ik er beter L2/begin van M1 niveau van maken.

Wbt die wedstrijden, het waren wedstrijden met de officiële KNHS proeven en er werd ook via het gangbare winstpuntensysteem gerekend. Het enige verschil is dus dat het onofficieel was met waarschijnlijk hogere puntenaantallen. Ik heb er expres bij gezet dat ik L1 ben gestart met genoeg wp voor L2, omdat ik geen L2 gestart heb en daardoor niet de illusie wil wekken dat ik goed zou presteren in de L2, immers heb ik alleen de punten ervoor maar de wedstrijd niet gereden. Wilde er mee duidelijk maken dat ik het L1 niveau beheers.

Bedankt voor je reacties iig :)! Daar heb ik veel aan!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:01

Onderlinge wedstrijden zijn dat meestal, alleen dan wat positiever gepunt.
Ik zou niks over L2 zetten, aangezien je L1 gestart bent.

Als jij jezelf M1 niveau vind, dan kun je dat van de manegelessen opschrijven. Maar zorg niet dat je irl gaat tegen vallen.

Heb ook iemand gehad die zei dat ze de oefeningen van de M beheerste, maar dat bleek op een paard met knopjes te zijn.
Op mijn paard viel dat erg tegen en leek meer op B niveau winstwaardig.
Hulpen waren te onduidelijk ( onbedoelde hulpen) en op 2 teugels rijden ging niet geheel vlekkeloos. (Steeds foutjes die op M niveau er niet meer in horen te zitten - heeft niks met wennen te maken, want daar kan ik wel doorheen kijken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:07

Daarom heb ik er begin M1 van gemaakt, heb de oefeningen geleerd in de lessen maar kan niet van mezelf zeggen dat ik ze nu ineens vlekkeloos uitvoer. L2 zit er wel prima in :).

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:08

Dan zou ik er L2 van maken en geen M1.
Een losse oefening is heel wat anders dan winstwaardig m1

Het gaat om de controle die je hebt over het rijden van de oefeningen, niet de oefeningen zelf.
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 25-11-16 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:10

Ik zou ook afknappen als je L/M zegt te rijden terwijl je nooit knhs bent gestart. Zeg dan dat je redelijk ervaren bent oid. Dat vind ik volwassener overkomen persoonlijk.
In praktijk rijden de meesten zoals hierboven ook is aangegeven nog niet eens een fatsoenlijke b proef namelijk. Het is gewoon niet te vergelijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:14

Bedankt voor jullie input, ik ga er wat mee doen :).

Twijfel alleen een beetje hoe ik het zal verwoorden. Want ik wil niet overkomen als een 16-jarige betweter die jou even zal vertellen hoe alles moet en vervolgens totaal niet kan rijden. Maar aan de andere kant is het wel handig om een beetje een indicatie van niveau te hebben... Lastig lastig. Van wat ik nu gelezen heb aan jullie tips kan ik er in principe beter niets bij zetten, aangezien ik ook officieel geen B wedstrijden gestart heb en geen niveau heb... Hoe ga ik dit er in zetten, haha.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-11-16 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:27

Bij L1 verwacht ik een paard wat netjes aan de teugel loopt, netjes de oefeningen, maar wel een paard wat nog uit elkaar loopt. Bij L2 en zeker M1 verwacht ik dat er veel meer controle is. Bij M 2 zelfs wat meer naar de verzameling toe.

Zonder het niveau gereden te hebben, kun je het wel vermelden, maar laat het dan wel over komen dat je weet wat er van je verwacht wordt op dat niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:35

Heb net mijn bericht geëdit! Iets dat ik absoluut niet wil is dat ik doordat ik mezelf niet goed formuleer neerzet als een sterruiter en daarmee mensen teleurstel. Dat zou ik heel naar vinden en dat is ook echt niet mijn doel.

Wat een beetje mijn probleem is: op ervaren manegepaarden reed ik in de les waarbij L2/M1 niveau (gevaarlijke uitspraak, laten we zeggen op L2 niveau maar het trainen naar M1, d.w.z. meer verzameling, iets opgerichter en bij elkaar en natuurlijk de oefeningen die erbij horen) en kon ik prima mee komen. Als combinatie met mijn bijrijdpaard waren we samen echter nog geen L1 waardig, gewoon omdat we samen nog moesten groeien. Met een ander bijrijdpaard reed ik dus die wedstrijdjes in de L mee en waren we ook al wat 'verder' dan alleen de basis. Maakt dat dan dat ik een L2/M1 ruiter ben of een B/recreatie ruiter? Waar moet ik de grens trekken?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:41

Het gaat om controle en hoe je oefeningen voorbereid. (En dat gaat dus ook om een rechte lijn over de hoefslag en
als een simpele volte)

Je ziet toch zelf ook het verschil tussen iemand die op een groenig paard rijdt die al eerder paarden heeft beleerd naar de Z en iemand die op dat zelfde paard rijdt, die daarvoor enkel op bevestigde paarden heeft gereden?

Uit je reacties kom je nog niet zo ervaren over eerlijk gezegd. (Is niet erg he, ben ook niet op het paard geboren)
Als je er foto's bij hebt Staan, zou ik er geen niveau aan proberen te plakken die je nooit hebt gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:48

Bedankt voor je duidelijke reactie en eerlijkheid. Ik zou je evt wat foto's in pb kunnen toesturen die ik bij mijn advertentie heb staan, maar ik weet niet of je daar wat aan hebt en of je er überhaupt op zit te wachten :)).

Zou zoiets beter zijn?

Iets over mezelf:
Ik ben zestien jaar en heb nu zo'n tien jaar ervaring met paarden. Tot 2013 heb ik op een manege gereden. Daarna ben ik overgestapt op het rijden van eigen paarden. In die tijd heb ik verschillende paarden gereden, enkele jonge pony's maar ook ervarener paarden. Met een van mijn bijrijdpony's heb ik onderlinge wedstrijden (dus geen officiële KNHS wedstrijden) gestart tot het L1 met winst. Ik ben een rustig en consequent persoon met een zachte hand. Ook heb ik ervaring met longeren, vrijheidsdressuur, buiten rijden en grondwerk.

Wat zoek ik:
Een leuk paard waarmee als allerbelangrijkste een klik mee heb, waar ik nog veel van kan leren en mag afwisselen om het voor ons beide leuk en interessant te houden. Een bosritje of springen op zijn tijd zou geweldig zijn.

Wegens mijn lengte - 1.78m - ben ik echt op zoek naar een paard, om teleurstellingen voor beide partijen te voorkomen mocht er blijken dat ik toch aan de lange kant ben voor het dier.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:51

Ja netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 19:53

Bedankt, ik heb hem aangepast :). Had al een reactie gehad maar die was te ver, helaas :(.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:23

-kruipt onder steen vandaan-

ook ervarener paarden > ook meer ervaren paarden

Succes met zoeken!

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:32

Pernilla, zoals je hem hebt aangepast is het een goede advertentie! Ik hoop dat je wat leuks vindt :)

Hier heb ik ondertussen vorige week de proefles gehad. Het beviel echt heel goed! Het was een boel informatie, maar ik heb goede punten meegekregen waar ik aan kan werken. Volgende week weer een les :D Vanaf dan wil ik 1 keer per maand gaan lessen (eigenaresse wil zelf 2 x per maand, maar die kan ook elke dag rijden haha). Ik ben er erg enthousiast over, ben heeeel blij dat ik iets gevonden heb wat bij ons aansluit. Ik hoop dat we vanaf nu heel veel vorderingen gaan maken wat betreft rijden, sinds die les heb ik steeds weer zin om te gaan rijden om lekker te oefenen :D

Stiekem heb ik wel serieus zitten twijfelen of ik er wel mee door wilde gaan. O.a. vanwege het gebrek aan instructie, maar ook dat ik het niet altijd eens ben met hoe er wordt gehandeld in sommige situaties daar wbt zadels, hoefsmid e.d. Ook is er nu weer iemand die er eerder ook was, waar ik het niet zo mee kan vinden, maar daar wil ik niet te veel over online zetten :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:00

Ik zou wel dat over die zachte hand eruit halen. Dat is niet meer dan normaal en bovendien bepaal ik zelf wel wat ik zacht vind, wat jij zacht vindt kan ik hard vinden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:09

Roosje niks mis met jouw berichten hoor.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:13

Danique schreef:
Ik zou wel dat over die zachte hand eruit halen. Dat is niet meer dan normaal en bovendien bepaal ik zelf wel wat ik zacht vind, wat jij zacht vindt kan ik hard vinden.

Zou jij daarop zo afknappen dat je iemand dan niet een berichtje zou sturen?

Ik kijk ook naar leeftijd en als een advertentie te perfect is, is deze meestal niet zelf geschreven en dan gaat de ontmoeting meestal tegen vallen.
Ze vind het iig belangrijk en dat is ook wel wat waard toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:18

Ik weet niet, ik denk dat ik wel zoiets zou hebben van; ja ja... dat bepaal ik zelf wel... Als ik echt hard op zoek ben naar een verzorger/bijrijder had ik haar langs laten komen maar als ik niet zo wanhopig op zoek ben denk ik van niet, nee.