Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:33

Hmm.. zoals ik al zei. Dat is een gevoel.

Als ik een paard van iemand rij. Of verzorg, dan wil ik graag dat diegene dat leuk vind en het waardeerd dat ik dat doe. Een bedankje omdat ik dat doe.

Voor waardering doe ik alles.

En ik snap dat iedereen zich moet bewijzen. Maar bij jou ks dat wel extra voor mijn gevoel.

Het komt op me over of maak je een grote uitzondering om iemand jou te laten helpen. Diegene moet zich wel zeer vereerd voelen of zo.

Maar waar maak ik me eigenlijk seuk over haha. Ik snap ook wel dat je niet weer iemand wil die afhaakt, niet op je spullen past of raar tegen de pony's doet.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:44

Kan ik me heel goed voorstellen. Ik ben ook wel wat sceptisch geworden door de jaren heen.
Diverse typjes die denken dat ik hun stalknecht, groom en sponsor ben.
Dan heb je op een gegeven moment geen zin meer om een enthousiaste advertentie te plaatsen.
Is ook lang geleden dat ik er eentje op bokt heb gehad.
Onze verzorgster komt volgende maand alweer 3 jaar hier. Ook via bokt.

Vereerd hoeft niet. Respect is genoeg (knipoog)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:45

Ben dan wel ff nieuwsgierig. Je wilt graag waardering en een bedankje van de eigenaar. Gaat dat dan ook in 2 richtingen. Dus dat je de eigenaar bedankt voor de plek en de mogelijkheden?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 23:55

Ben indd op het moment een bijrijder en zit inderdaad na te denken een kerstpakketje te maken :o .

Heb een leuk paardje wat ik nu een dik half jaar rij en start sinds november wedstrijden. In het begin vooral even wennen ( vooral aan de eigenaresse, iedereen doet het toch weer anders). Maar inmiddels loopt dat goed en ben ik er super blij mee.

Verder ben ik ook niet te beroerd in een paard te investeren. Zo heb ik nu ook een zadel gekocht. Omdat ik graag een dressuurzadel wou. Ja leuk dat ik dat wil, maar waarom zou je als eigenaar daar in investeren. Uiteraard het zadel wel door haar laten 'goedkeuren'.

Paar jaar geleden een fries gereden. Mocht ook alles. De eigenaren waren een gezin. De vrouw was eigenlijk wat bang voor de paarden, maar vond ze zo mooi. Zij vond het dan oom super leuk dat ik kwam rijden. Ze genoot er echt van.de man was meer een schapenboer en vond het allemaal prima.

Daarna zijn ze gescheiden en is de man daar blijven wonen. Ik ben blijven rijden en was op zich wel prima. Maar de waardering en/of betrokkenheid was weg. Als ik hwt paard op ijzers wou, regelde en betaalde hij dat etc etc. Maar het was toch anders. Dat vond ik jammer.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 00:06

@Anke duidelijke advertentie, op mij komt in elk geval wel over wat je zoekt. Voor de leesbaarheid zouden volledige zinnen misschien fijn zijn.
En als alternatief op het voorstellen van een pony, zou je misschien kunnen zeggen dat (indien het matcht met jou) je samen een goede match zoekt qua paard?
Verder denk ik dat hij helder is!

@Jolstje snap ik ergens wel. Wederzijds respect en dankbaarheid helpt om de verhoudingen goed te houden. Mooi dat je dat ook zo uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 01:06

Anke schreef:
Kan ik me heel goed voorstellen. Ik ben ook wel wat sceptisch geworden door de jaren heen.
Diverse typjes die denken dat ik hun stalknecht, groom en sponsor ben.
Dan heb je op een gegeven moment geen zin meer om een enthousiaste advertentie te plaatsen.
Is ook lang geleden dat ik er eentje op bokt heb gehad.
Onze verzorgster komt volgende maand alweer 3 jaar hier. Ook via bokt.

Vereerd hoeft niet. Respect is genoeg (knipoog)

Anke schreef:
Iemand die het teveel moeite vindt om even een keer op mijn naam te klikken om zo meer info te zien over mij en mijn pony's....die matcht hier al niet.

Het zijn 11 pony's. Ouders kunnen altijd informeren of eens langs komen ter kennismaking.

Iemand die een verzorgplek zoekt en interesse heeft, stuurt vast wel een PB met vragen.

Het hoeft voor mij ook niet te leuk te klinken. Probeer zo al vooraf te filteren.
Gewoon kort en krachtig en vooral duidelijk.

Het is geen must. Zie alleen niet goed wat dit uitmaakt of verschil zou moeten maken?

Iemand welke de moeite neemt om op je profiel te kijken zal ook naar je geplaatste berichten gaan kjjken lijkt me. Als ik als bijrijdster dan je berichten lees Anke, vind ik je verbittert, streng en zwartgallig overkomen, maar da's mijn indruk. Persoonlijk zou ik dan afhaken. Als eigenaar wil je graag een vriendelijke benadering en respect, dit geldt natuurlijk voor beide kanten ;-)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 08:54

Dan lees je vast ook dat dit komt door ervaringen met niet matchende verzorgsters. Die menen hier een gratis manege te vinden en dan met de luxe van privépaardjes.
Hopelijk vallen zo deze types ook gelijk af.
En blijven degene die zich wel willen inzetten over.
Het draait als een team. Ieder doet een deel in de lasten en daarvoor een deel in de lusten. Een goede balans is belangrijk.

Tegen betaling kan ook. Echter hebben bijrijders vaak een arrogante houding. Ik betaal. Dus hoef niks anders te doen dan te rijden. Mijn voorkeur heeft de betaalvariant dus niet.

Gewoon een leuk meisje. Die van aanpakken weet. Graag dingen wil leren en zichzelf wil ontwikkelen rondom en met paardjes. Iemand die vol enthousiasme komt.

Waarom 1 vaste pony? Gewoon alle pony's worden verzorgd. Anders zou ik 11 verzorgsters hier moeten hebben rondlopen. 2/3 verzorgsters vinden we wel genoeg.

En ja wellicht kom ik wat verbitterd over. Heb ook wel de nodige types hier gehad.
Heb het zelf inmiddels prima voor elkaar. Jarenlang alles erin gestopt. Ben daar trots op en geniet er elke dag van. Dus iemand met een beetje een nette en respectvolle houding is wel gewenst.

Verder zijn er bijna geen eisen.
Vanaf 12 en minimaal 2 keer per week. Geen kosten. Gratis begeleiding.
Lijkt me ruime mogelijkheden bieden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:33

0000 schreef:
Helaas zijn er maar heel weinig ouders die dat goed vinden en ook heel weinig kinderen die daar nog tijd voor hebben naast school. Ik had het er ook rustig voor over gehad maar had gelukkig ook ouders die het leuk vonden en regelmatig mee gingen. Ook dat zie je niet veel meer heb ik het idee (al denk ik dat ouders ook steeds vaker beiden werken en ook echt wel minder tijd hebben dan). Kortom tussen willen, het er voor over hebben en het praktisch ook kunnen zit ook nog wel verschil.
Maar, volgens mij zijn de ponyclubs in die omgeving nog best actief, er hoeft er maar net een van de kleine pony te zijn afgegroeid of op zoek naar iets anders...Dan heb je in ieder geval de actievere ruitertjes te pakken.

Heeft de jeugd nu dan meer lessen op school dan?
Waarom hebben ze er nu niet meer de tijd voor?

Ik denk eerder dat niet meer gewend zijn om te fietsen.
Bij alles worden ze voortaan weg gebracht met de auto.
En dat ouders geen zin hebben om een paar keer per week wat doelloos te koukleumen op stal snap ik wel en dat die wel wat anders te doen hebben.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 11:52

Ik heb geen idee of ze meer lessen hebben maar weet wel dat ik een stuk meer vrije tijd had. Ik kon makkelijk 4/5 keer per week rijden en mijn pony stond toen ook niet aan huis dus daar kwam ook reistijd bij. Meesten lukt het echter niet om vaker dan 3x per week te komen, veel die dat al niet halen. Of dat vooral met tijd of meer met prioriteiten te maken heeft is natuurlijk wel lastig zo te zeggen.

Hier is de ervaring dat ouders juist niet willen rijden. Meeste jeugd hier komt uit een groot dorp waar het normaal is dat alles op fietsafstand ligt en dat ze dus ook al vrij vroeg zelfstandig of samen met vrienden naar school, sport en andere activiteiten kunnen gaan. Ik woon een stukje achteraf en dat is geen fijne weg om alleen in het donker te fietsen. Daar loopt het bij de ouders best weleens op stuk omdat ze niet willen of kunnen rijden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 13:38

Ik bedoel met altijd weg gebracht worden is dat vroeger de kinderen naar de lagere school toe liepen of fietste, nu worden ze gebracht. (nee nee niet allemaal voor dat er over woorden gevallen wordt)
Naar de middelbaar fietste iedereen.
Nu is het veel bus of als het niet te ver is fietsen. De grote afstanden fietsen is steeds minder vaak.
Dus die grote afstanden naar een paard wat wij wel deden vinden ze nu naar het einde van de wereld :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:10

Precies. Lopend of met de fiets ging je naar school.
Een andere generatie. Veel verwender. Overal worden ze heen gebracht en gehaald.
Zijn natuurlijk een paar uitzonderingen.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:10

Juist omdat ik redelijk ver fiets naar school (13km heen, 13 terug) red ik het niet om ver naar een paard te fietsen.
Even een rekensommetje:
16:10 uit school
17:00 thuis
Als ik dan een uur naar een paard moet fietsen, ben ik daar op z'n vroegst om 18:00. Ben ik daar ongeveer 20:00 klaar en dan ben ik om 21:00 thuis en dan zou ik nog een uur of twee aan mijn huiswerk moeten zitten. En de volgende ochtend gaat de wekker natuurlijk om 6:15 weer. :DDat werkt voor mij gewoon niet. Als ik maar 5 minuten van school had gewoont was het waarschijnlijk een ander verhaal geweest. Heeft er verder niets mee te maken dat ik het er niet voor over heb, maar ik red het simpelweg niet om zo ver te fietsen. Daarom ben ik hartstikke blij dat ik een paardje heb gevonden op maar 25 minuten fietsafstand. :D
Is allemaal niet als persoonlijke aanval bedoeld, gewoon als voorbeeld dat het ook gewoon te veel kan worden als er veel reistijd is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:11

bruintje123 schreef:
Heeft de jeugd nu dan meer lessen op school dan?
Waarom hebben ze er nu niet meer de tijd voor?

Op de basisschool is het nu wel heel anders dan vroeger ja. Veel meer huiswerk (ik had alleen topo en een enkele spreekbeurt) En lopen de kinderen al 1 of 2 jaar leerjaren voor wanneer ze klaar zijn met groep 8.
De juf van groep 3-4 vertelde me laatst nog dat te veel kinderen goed scoren en dus de punten omlaag werden geschroefd, zodat er nog harden geleerd moet worden, voor hetzelfde resultaat. Dit vanuit de overheid dus.

Scholen na de basisschool zullen ook niet stil zijn blijven staan....

Dus denk idd dat ze minder tijd hebben.

En wat ik zelf allemaal gezien heb toen ik op de fiets vanuit de polder naar de stad reed, wil ik mijn kind iig besparen.
Ben blij dat er nooit iets vreselijks is gebeurd, maar had wel kunnen gebeuren..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:15

Waarom redde ik het dan wel enamorada ? Ik woonde ook zo ver van school en paard.
En ja ik had 2 dagen dat we 9 lesuren hadden dan waren we om tien over half 5 uit.
Maar we hadden ook dagen van 14.00 uur uit.

Basisschool woonde we al 7 kilometer vandaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:24

Denk dat het vooral met prioriteiten te maken heeft. En dat was toen ook al maar degene die toen zo fanatiek waren en door weer en wind gingen zullen nu nog steeds zo zijn of inmiddels een eigen paard(en) hebben. Toen ik jonger was waren er ook genoeg meiden die ook wilde verzorgen. En ook ik ben wel op plekken geweest waar ik toch niet ben blijven hangen. Denk niet dat er zoveel verschil in zit maar nu je zelf eigenaar bent zie je dat volgens mij toch allemaal net wat anders.

En natuurlijk zitten ze tegenwoordig achter een scherm geplakt dat had ik toen niet. Ja ik kon bellen en sms'en maar dat was het ook.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:24

Oeps foutje...

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:36

denk eerder de zorgen van ouders om kinderen niet meer zomaar alleen te laten fietsen.
vroeger kon iedereen elkaar en was er veel minder rare dingen die gebeuren.
Ik persoonlijk zelf zou ook niet zomaar meer durven te fietsen 's avonds.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:36

Tegenwoordig moeten kinderen ook vanalles he. Ze kunnen niet maar 1 sport hebben, ze "moeten" ook tennis of hockey of voetbal doen. School sterft van het huiswerk en kinderen worden vaak overvraagt met vanalkes en nog wat. Als je het mij vraagt.

De meid die gisteren lang is geweest heeft laten weten dat ze Nash jammer genoeg niet komt bijrijden. Ik was er al een beetje bang voor, ondanks dat ik er wel erg positief in stond.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:40

Ik ben geen een dag eerder dan 16:10 uit, hoor. En waarom jij het dan wel redde, dat weet alleen jij. Ik heb in ieder geval ook een baantje, huiswerkbegeleiding, een hond en andere hobby's naast school en de paarden waar ik aandacht aan schenk. Twee uur reistijd er dan nog bij naar een paard zou ik gewoon niet redden. De hond kan ik bijvoorbeeld moeilijk maar niet uitlaten omdat ik zo nodig een paard wil verzorgen.
Op papier zou ik het wel redden, maar ik ben nou eenmaal ook geen robot ;)
Nogmaals, ik val niemand aan hiermee.
Welke rol spelen telefoons hier precies in volgens jou Tigra?
Wat dyanara zegt is ook zo. Na 8 uur mag ik ('s winters) echt niet meer door the middle of nowhere fietsen in mijn uppie.

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:15

Peelie dat is jammer om te horen. Leek inderdaad op een leuke match maar als ze zelf er een of ander manier niet lekker bij voelen houd het op

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:36

enamorada schreef:
Ik ben geen een dag eerder dan 16:10 uit, hoor. En waarom jij het dan wel redde, dat weet alleen jij. Ik heb in ieder geval ook een baantje, huiswerkbegeleiding, een hond en andere hobby's naast school en de paarden waar ik aandacht aan schenk. Twee uur reistijd er dan nog bij naar een paard zou ik gewoon niet redden. De hond kan ik bijvoorbeeld moeilijk maar niet uitlaten omdat ik zo nodig een paard wil verzorgen.
Op papier zou ik het wel redden, maar ik ben nou eenmaal ook geen robot ;)
Nogmaals, ik val niemand aan hiermee.
Welke rol spelen telefoons hier precies in volgens jou Tigra?
Wat dyanara zegt is ook zo. Na 8 uur mag ik ('s winters) echt niet meer door the middle of nowhere fietsen in mijn uppie.

Daarom red je het niet.
Ik deed uit school huiswerk en na het eten naar stal (dus elke dag van 18.00 tot 21.00).
Geen andere hobby's dus.
Op zaterdag werkte ik ook van 07 - 19 uur, die dag alleen de stal
Zondag de ochtend naar het bos (08 - 13.00 weg totaal) en de middag wat extra's aan school.

Keuzes.... Nee je hoeft dit niet te doen, maar het kán wel. Maar net wat belangrijk voor je is. Overigens ga je vaak maar 2-4 keer naar bijrijdpaard dus bijvoorbeeld 2 keer doordeweeks en 1 keer weekend.
En ja reistijd van een uur is lang, dat ben ik wel met je eens. Ouders die willen of kunnen autorijden is dan wel een fijne luxe

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:42

Precies, de andere hobby's. Dat stukje tekst viel me ook meteen op.
Dat mag natuurlijk, maar dat valt natuurlijk onder de eerder genoemde prioriteiten stellen.
Ik had helemaal geen andere hobby's.
Alles was paard, paard paard :D

Jammer Peelie.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:09

Klopt, dat is ook de rede waarom ik het niet red. Dat wilde ik aangeven met mijn post, maar blijkbaar kwam dat niet helemaal duidelijk over: dat het lang niet altijd een gebrek aan motivatie of betrokkenheid is bij 'de jeugd van tegenwoordig'. Ik heb nou eenmaal ook andere verplichtingen en dat is ook de voornaamste reden dat ik geen eigen paard heb. Hobby's zijn natuurlijk geen verplichtingen, maar mijn andere hobby laat ik zitten op de dag dat ik naar mijn bijrijdpaard ga. En daarmee staan de paarden toch wel redelijk bovenaan mijn prioriteitenlijstje :D
Maargoed, het enige wat ik wil zeggen is dat het mij (en anderen) goed recht is als ze een paardje zoeken binnen een straal van >10km. Toch wel een aantal hebben daar (naar mijn mening) een relevante reden voor en anderen kiezen er bewust voor dat ze minder 'keus' zullen hebbeb door hun 'eis'.

Vervelen Peelie, waarom heeft ze toch afgezegd?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:14

Omwille van de reistijd en het rennen wat Nash bij een vreemde doet onder het zadel. Maar ik weet zeker dat Nash daar mee stopt, want bij mij doet hij het ook niet. Nash moet gewoon wennen.

Misschien in de toekomst weer eens verder zoeken. Ik was haar advertentie nu tegen het lijf gelopen. Ik was niet bewust opzoek.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:20

Natuurlijk heeft iedereen het recht om een eis te stellen in het zoeken, zowel de eigenaar als de verzorger.
Maar ik zie het wel een gebrek aan motivatie of betrokkenheid of doorzettingsvermogen of welk kaartje er ook aan wilt hangen als het perse binnen een kleine straal moet zijn.
Dat is voor mij dan inderdaad niet de "echte" .