Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

blieb01

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:50

@miramii geen idee hoe of wat het is gesteld met bijrijders daar. Heb op boktmarkt al een advertentie geplaatst maar nog geen reacties.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 06:44

Peelie schreef:
Waarom kan je paard niet gewoon een dagje vrij krijgen?

Kan hij ook wel! Heeft standaard 2 dagen vrij maar moet alsnog heen voor zijn stal.

Ik heb maar 1 stal genoot en die red het niet om 2 stallen te doen en verhuizen naar een andere stal is geen optie omdat dr weidegang in de omgeving in mijn ogen slecht is

Kortom beste besluit, iemand zoeken die mij komt helpen.
Maar dat is moeilijker dan gedacht

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 08:15

KoudbloedKim schreef:
Dat klinkt goed! Initiatief tonen is altijd leuk. :j

Doen jullie ook nog iets met sinterklaas/kerst met jullie bijrijder/verzorgster? Of andersom?

Ik heb een kaptoom gekocht voor kerst :j

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:01

Mn bijrijder is 20 december jarig.

Ik weet nogsteeds niet wat ik hem zou moeten geven...

Het is een jongetje en wordt 14 jaar oud...

Wat willen 14 jarige paardrijdende jongetjes hebben?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:18

Geef hem een clinic in ....als cadeau. Of een privéles.
Je hoeft niet zo zeer in dingen te denken, iets gaan doen vinden ze vaak leuker. Crosstraining, springles, dressuurles etc.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 10:55

Yep een clinic of privéles!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:26

Ik geef hem zelf priveles. Ik wilde hem een pribeles van mijn eigen instructrice geven, maar ze heeft pas eind januari weer les.

Crossen of springen kan niet met het paard vanwegen een oude blessure.

Lastig hoor...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 12:30

naar een leuk gebied met de trailer voor een buitenrit?

naar een paardenevenement?

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:05

Ik heb een vraagje voor jullie als eigenaren met een bijrijder:

We hebben zelf een geweldig leuk paard waar mijn oudste dochter mee kan lezen en schrijven. Voor de jongste echter, is het nog "teveel paard". Dus tot haar grote vreugde vroeg iemand bij ons op stal een bijrijder voor een jaar voor haar pony omdat haar bijrijdster een jaar naar het buitenland ging.

Jongste heeft een enorme klik met de pony, het is zo'n lieve, eigenwijze, koppige en ontzettend schattige pony waar ze heel veel van geleerd heeft. Waar ze alles mee mag en niks voor hoeft te doen. Maar als de hoefsmid komt en de eigenaar kan niet, regelt dochter het. Laatst was het beestje kreupel en dochter heeft iedere dag het been verzorgd en is aan de hand gaan stappen, geen enkel probleem dus. Het jaar is nu over een maand voorbij en eigenaar heeft het niet expliciet gezegd, maar heeft wel laten doorschemeren dat dochter de pony mag blijven rijden.

Maar nu hebben we besloten dat dochter een eigen pony krijgt. We willen pas in de zomer serieus gaan zoeken, maar mocht er één op ons pad komen, laten we um niet staan. Ik lees hier zoveel slechte ervaringen met bijrijders en we zijn zo ontzettend blij dat dochter het afgelopen jaar op deze pony heeft mogen rijden, dat we dit natuurlijk netjes willen afluiten. Dilemma is dat we al weten dat er een eigen pony gaat komen, maar dat dit echt nog wel een tijd gaat duren. Vinden jullie dat we dit nu al moeten melden, of pas als we serieus gaan zoeken (en als we er een vinden, kan dochter heus wel tijdelijk twee pony's rijden, ze staan immers op dezelfde stal, maar dit kan niet blijvend, daar heeft dochter geen tijd voor)?

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:10

hallo allemaal, ik meld me even bij de topic.
hoop zo misschien tot een leuke bijrijdster te vinden voor mijn klein paarden ruintje waar ik zelf nog niet op kan (vanwege mijn gewicht waar ik mee bezig ben).
het is ontzettend moeilijk om een serieus iemand te vinden... die naar the middle of no where komt :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:14

@eventueel.
Ik zou het precies zo zeggen zoals je hier schrijft.
Hou het eerlijk, krijg je nooit lelijke gezichten naar elkaar. Het paarden wereldje is zo klein.
Wat je hier schrijft is logisch.
Zo kunnen hun ook rustig kijken naar een andere bijrijder.
Dat kan ook even duren en heeft je dochter al die tijd nog wat te rijden. Ja kan ook snel gaan en heeft je dochter pech.
Maar dat geldt andersom dus ook met het kopen van de pony.

momentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:36

Ik ben blij dat iemand wel vertrouwen in mij heeft gehad en mij na jaren weer laat rijden.
Als je zelf minder tijd gaat hebben voor een paard omdat je gaat studeren of werken vind ik een bijrijder een goede optie! Je paardje krijgt zijn nodige beweging en liefde en jij hoeft je niet schuldig te voelen als je weer een keer niet kunt. en het ik vind slank, gezet of een maatje meer prima vet of moddervet is een ander verhaal... ligt ook aan het paard maar dat vind ik persoonlijk...

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:44

bruintje123 schreef:
@eventueel.
Hou het eerlijk, krijg je nooit lelijke gezichten naar elkaar. Het paarden wereldje is zo klein.
Dat kan ook even duren en heeft je dochter al die tijd nog wat te rijden. Ja kan ook snel gaan en heeft je dochter pech.

Je hebt gelijk, nog niks zeggen zou uit egoistische overwegingen zijn want dochter wil natuurlijk nog graag op deze pony blijven rijden tot ze een eigen pony heeft. Ik wacht even deze maand af, dan is het jaar dat ze zou rijden afgelopen en hebben wij waarschijnlijk wat meer duidelijkheid over de termijn. Bedankt voor je antwoord!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 13:47

Ja zou die maand idd nog afwachten en dan gewoon bespreken en overleggen.
Zal vast goed komen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 15:21

Als het (blijven) rijden straks ter sprake komt kunnen jullie aangeven dat jullie voor jullie dochter om jullie heen willen gaan kijken voor een andere pony. Jullie kunnen ook een opzegtermijn aanbieden zodat de eigenaar niet nu alvast een andere bijrijder hoeft te zoeken en je dochter zonder pony zit, maar dat de eigenaar straks 1 of 2 maanden de tijd heeft wanneer jullie een pony goedgekeurd hebben gekregen. Soms duurt het maanden voor je iets geschikts vind, en het dier moet ook nog gezond zijn. Aan de andere kant kan het ook heel snel gaan.

Ik heb in dezelfde situatie gezeten en had mijzelf voorgenomen om de pony eerst te blijven rijden om te kijken of ik het kon combineren. Als dat tegen zou vallen kon ik dat altijd op tijd aangeven zodat de eigenaresse op zoek kon naar een andere bijrijdster. Ik heb mijn paard gekocht in februari, ze raakte geblesseerd in april en rijd dus nog steeds mijn bijrijdpaardje en omdat het herstel van het paard tegenvalt heb ik in eind september zelfs een startkaart genomen en de eerste 3 wedstrijden achter de rug.

Voor diegene die ik als verzorgsters/bijrijdsters had op mijn pony vond ik het ook prettig dat ik een opzegtermijn had ipv dat ze ineens niet meer kwamen. En als het goed ging en leuk klikte had ik niet de behoefte diegene eerder in te ruilen voor iemand anders. Als iemand aangeeft gelijk te vertrekken als ze wat anders hebben zou ik wel alvast op zoek gaan naar iemand anders/voor er bij.

Hopelijk heeft jullie bijrijdpony zijn eigenaar/eigenaresse voldoende vertrouwen in jullie dat jullie je netjes aan een opzegtermijn zullen houden zodat je dochter lekker kan blijven rijden.

Wat is de reden dat jullie nu toch gaan voor een eigen pony als dit zo goed gaat? Is ze toch te beperkt in de mogelijkheden/vrijheid dat er behoefte is aan een eigen pony?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:15

eventueel schreef:
bruintje123 schreef:
@eventueel.

Je hebt gelijk, nog niks zeggen zou uit egoistische overwegingen zijn want dochter wil natuurlijk nog graag op deze pony blijven rijden tot ze een eigen pony heeft. Ik wacht even deze maand af, dan is het jaar dat ze zou rijden afgelopen en hebben wij waarschijnlijk wat meer duidelijkheid over de termijn. Bedankt voor je antwoord!

Zoals hier al aangegeven, ze gaan er namelijk vroeg of later toch achterkomen en dat is minder prettig dan dat je het zelf gewoon gaat zeggen. Is kopen van die pony trouwens geen optie?

Zucht.. moet hier allicht ook weer verzorger(s) erbij gaan scharrelen, is dan zonder rijden, maar als ik zie aan paard dat naast de mijne staat hoeveel frustratie etc. dat wel niet geeft.. heb ik er bij voorbaat al geen zin meer in. (Nog veel lastiger dan rijdende, zeker om ze te houden... en dat ze ook komen als het is afgesproken, weet dat het daaraan nog wel eens schort gezien de verzoekjes om hem zijn eten te geven en andere verzoekjes als er weer eens iemand afzegt.).

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 17:09

Zou nu twijfelen over wel of niet vroeg melden.
Op veel plekken reageren ze er niet positief op.
Eerlijkheid staat voorop. Dus over een maand in de bespreking wel aangeven dat jullie in de toekomst willen kijken voor een eigen pony.
Dan komt dat niet ineens uit de lucht vallen.

eventueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 18:35

De reden dat we voor een eigen pony gaan is dat we een springpony willen (voor oudste hebben we een springpaard). Deze pony is hartstikke leuk, en ze kan ook echt wel een klein sprongetje maken, maar het is meer een recreatiepony. Als ze al te koop zou zijn, wat helemaal niet aan de orde is, zou het ook geen pony voor ons zijn.

Ik wil het ook wel op tijd zeggen, want het is ook geen pony waar zomaar een andere bijrijder voor is. Ze is namelijk klein en tenger, mijn dochter heeft dezelfde bouw maar is wel "al" 13 en heel zelfstandig en verantwoordelijk met de paarden.

Ik vind het wel een goed idee om inderdaad een opzegtermijn af te spreken, al was het maar om langzaam afscheid te nemen van de pony, want dat gaat hoe dan ook niet meevallen :-).

En Anke, als wij het fatsoenlijk afronden, vind ik het verder het probleem van de eigenaar als ze er niet goed op reageert. Als wij haar voor het blok zouden zetten, zou ik het snappen dat ze not amused is. Nog een reden om het netjes te doen, maar eerlijk gezegd verwacht ik geen vervelende reactie.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:20

Goede reden. Als de pony niet matcht bij het doel.
Jazeker. Zou alleen sneu zijn als het dan ineens helemaal niet meer hoeft. Echter ken jij de eigenaar. Dan kun je de reactie meestal wel inschatten.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:31

Ik snap niet goed wat het probleem is van melden dat er tzt een eigen pony komt? Daar heb je het toch over? En vanuit dat geprek kun je dan afspreken wat voor ieders wenselijk is: een maand opzegtermijn, pony nog bijrijden maar een stuk minder, of juist wanneer er concrete plannen zijn om een pony te kopen, meteen stoppen. Daar kun je het toch samen over hebben?

En ja, er is een kans dat een eigenaar dan meteen zegt: " als jij gaat kijken voor een eigen pony, hoef je die van mij meteen niet meer te doen'. Maar ik schat zo in dat dit hier niet het geval is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:06

Ik zou het ook melden. :j En dan ook goed de omstandigheden uitleggen, dat het zeker niet met haast gaat gebeuren enzo.
Onze bijrijdster zou misschien ook een eigen paardje krijgen (was nog niet zeker) en natuurlijk vonden we dat jammer, maar we gunden het haar natuurlijk van harte!
Uiteindelijk is dit vanwege omstandigheden niet doorgegaan, maar was wel erg blij dat ze het ons vertelde.

Hier weer een leuke middag achter de rug. :)
Bijrijdster heeft ons [ras] Kim even meegenomen naar buiten en ging gewoon erg netjes.

Afbeelding

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 20:50

we hebben hier ook wel eens ruiters gehad die uiteindelijk een eigen pony kochten en bij ons hadden staan. Ik zou het iemand ook echt gunnen :j maar vaak bleven ze dan opeens weg dus vooraf even zeggen zal inderdaad wel zo netjes zijn.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 08:53

Sjolvir wat een naar bericht, heel veel sterkte!

Ik denk dat ik voor mijn pony iemand gevonden heb :) Zit wel heel veel werk aan, meisje heeft manege ervaring maar moet rijtechnisch echt alles nog leren, sturen, zitten, correct aandrijven etc. Blijf me verwonderen over hoeveel geld mensen naar maneges brengen en hoeveel ze er dan (niet) leren maar goed. Maar, ze wil ontzettend graag, is heel ambitieus, vind het allemaal heel interessant en doet ontzettend goed haar best. Pony is tot nu toe ook vrij braaf ondanks dat die het allemaal even niet zo begrijpt, duimen dat dat zo blijft want het is nog maar een jong ding. Hoop echt dat dit goed blijft gaan, kan denk ik een hele leuke combinatie worden en meisje kan er ook nog een hele tijd op vooruit dan gelukkig.

Ik zou het zelf ook erg waarderen als je het op tijd laat weten eventueel te gaan stoppen maar in de praktijk blijken toch ook veel mensen daar anders over te denken. Heb dat ook weleens meegemaakt met het ophalen van (tranings)paarden, dat mensen dat pas een paar dagen van te voren melden omdat ze bang zijn dat hij anders ineens slechter verzorgd of niet meer getraind zal worden. Te triest voor woorden dat mensen ervaringen hebben gehad die ze het gevoel geven dat te moeten doen om hun paard te beschermen, kan me daar echt kwaad om maken dat er blijkbaar nog genoeg stallen zijn die op die manier met dieren omgaan. Denk echter dat dat wel de type mensen zijn die ook een bijrijder per direct zouden kunnen wegsturen als die netjes aangeeft rustig aan op zoek te gaan naar een eigen paard. Evengoed, persoonlijk zou ik de gok gewoon nemen en het melden maar wel met in het achterhoofd dat daar ook een minder fijne reactie op zou kunnen komen. Dan heb ik voor mijn gevoel toch het juiste gedaan en dat vind ik zwaarder wegen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 09:28

Ik was erg blij dat ik eindelijk voor mijn beide hafs leuke bijrijders /verzorgers had.
Helaas voor de jongste weer oo zoek nu.
Verzorgster bleef angst houden erop en ernaast.
Pony is super braaf, dus daar ligt het niet aan..
Aankomende week komt er weer iemand kijken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 14:29

Is er vandaag een meid lang geweest die zowaar "gewoon" op Nash kon rijden.

We hadden hem eerst gelongeerd waar hij zo mega braaf mee was, dat we zoiets hadden van zullen we er maaf gewoon een zadel op gooien.

Zo gezegd zo gedaan. Slof erbij voor de noodrem. En zoals ik verwachtte reageerde nash wel bij het opstappen (kop omhoog) maar ze pakte het heel erg goed op waardoor ze er uiteindelijk zo op zat.

Stappen was geen probleem, maar bij de eerste keer aandraven zette hij het op een rennen. Ze had hem snel terug en na een paar keer de overgang maken was het geen probleem meer.

Ze had lekker gereden zei ze. We hebben morgen verder overleg. Even een nachtje over slapen.