Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Minoes

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 20:54

Mag ik hier wat vragen? :D

Ik ben zelf juist op zoek naar iets leuks om te mogen rijden.

Wat vinden jullie als zoekende naar een bijrijder van mijn advertentie?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:55

Je zou er misschien bij kunnen zetten welke dagen of hoeveel dagen per week je tijd hebt.

Taalkundig zou ik zeggen "ik rijd op L/M niveau" ipv "ik beschik over L/M niveau"

Verder prima advertentie.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:05

Ik zou dat 'wegens een niet op te lossen blessure' weglaten.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:15

Bedankt voor de tips!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:34

Eerste vraag die ik zou stellen, als je je huidige paard verkocht hebt, ga je dan niet (op termijn) er zelf toch weer een kopen?

Verder zou ik een niveau aangeven in klassen echt alléén maar doen als je daadwerkelijk geklasseerd bent (en dan dus de echte klasse gewoon noemen). Als het een gok is, 99,9% van de gevallen schaalt zichzelf véél te hoog in. Staat echt heel stom en je valt het eerste rondje dat je erop zit al door de mand.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:40

0000 schreef:
Eerste vraag die ik zou stellen, als je je huidige paard verkocht hebt, ga je dan niet (op termijn) er zelf toch weer een kopen?

Verder zou ik een niveau aangeven in klassen echt alléén maar doen als je daadwerkelijk geklasseerd bent (en dan dus de echte klasse gewoon noemen). Als het een gok is, 99,9% van de gevallen schaalt zichzelf véél te hoog in. Staat echt heel stom en je valt het eerste rondje dat je erop zit al door de mand.

Ik ga echt absoluut geen paard meer kopen. Ik heb met alle 3 mijn paarden ontzettend veel pech en ellende en daarom ook verdriet gehad dat ik mezelf dat niet meer aan wil doen.

Ik ben alleen maar met groene jonkies gestart, en dus in de B.
Maar ik heb ook verschillende andere paarden gereden waarmee ik prima een M1 proef rond kon sturen.
Vandaar dat ik het er wel in wil hebben.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:47

Helder. Je hoeft je ook niet te verantwoorden verder hoor, zolang je maar beseft dat er toch wat mensen zijn die daar serieus op afknappen, hier inmiddels ook al meermaals langsgekomen geloof ik. Kwestie van afwegen hoeveel risico je daarin wil nemen denk ik.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:49

Niveau is altijd lastig...

Ik persoonlijk rijd niet met elk paard even makkelijk weg. En het hangt ook van het opleidingsniveau van het paard af. Ik heb meerdere keren L2 met winstpunten gereden (ook zelf opgeleid), ook M1 geklasseerd en Z dressuur leerpaarden gereden.
Heb Z1/ZZ-licht paarden gereden en geprobeerd toen ik op zoek was naar eigen leerpaard en de een vond ik strak en slecht voor het been, een ander veel te heet en met weer anderen reed ik gelijk of bij de tweede keer redelijk weg en kon ik de oefeningen redelijk narijden inclusief vliegende wissel.

Heb ook voor het bijrijder op (recreatief/wedstrijdniveau) paarden gezeten waar ik de eerste keer echt niets of niet veel mee kon en geen B proefje had kunnen rijden.

Wedstrijdklassering noemen is wel het meest duidelijk maar geen garantie en een beetje begrip van de eigenaar dat een vreemd paard ook moet wennen en een klik ook belangrijk is, is ook wel fijn.

Een filmpje zien zou ik wel fijn vinden om een idee te krijgen. Dat aanbieden te versturen na overleg zou ook een goede oplossing zijn.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 12-04-18 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:51

0000 schreef:
Helder. Je hoeft je ook niet te verantwoorden verder hoor, zolang je maar beseft dat er toch wat mensen zijn die daar serieus op afknappen, hier inmiddels ook al meermaals langsgekomen geloof ik. Kwestie van afwegen hoeveel risico je daarin wil nemen denk ik.

Ik snap je punt! Maar ik ben toch wel een redelijk handige ruiter. Hoe zou jij het niveau dan anders verwoorden? :)
Als ik er neer zou zetten ik rijd op B niveau lijkt mij dat niet representatief voor mijn daadwerkelijke kunnen.

Lastig puntje dus..

Edit;
JoyceB ik rijd ook niet op ieder paard weg, vooral de wat flegmatieke paarden heb ik best wel wat moeite mee.
De senibele paarden rij ik dan weer zo op weg.

En ook als ik bijvoorbeeld alleen Z1 was gestart met een hele makkelijke leermeester is dat ook geen garantie dat je echt een goede ruiter bent.

Filmpjes zijn altijd fijner te beoordelen inderdaad! Goeie tip!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:57

Ik zou denk ik proberen om alvast heel kort te omschrijven waar de nadruk op ligt in je rijstijl. Iets wat ik zelf ook altijd super moeilijk vind trouwens hoor. Maar bijvoorbeeld iets van wedstrijdervaring in de B, daarnaast meerdere paarden thuis verder doorgereden/opgeleid (en dan niveau een beetje in het midden laten ofzo). Of 'in het rijden vind ik het belangrijk om...' 'Ik ben een ruiter die veel aandacht besteed aan...' Of als je wat paarden voor correctie oid hebt gereden is dat mooi om te vermelden. Het is altijd een lastig punt hoor, dat besef ik me ook heel goed. Persoonlijk vind ik het altijd fijn om al een klein beetje een beeld te krijgen van waar iemand mee bezig is, wat je belangrijk vind. En eigenlijk ook wel wat je leuk vind want dat is ook heel belangrijk om een goede match te vinden uiteindelijk. Zou je liever een paard voor langere periode doorrijden, wil je graag eens hoger starten dan zou ik dat gerust vermelden. Of zou je graag handelspaarden rijden, vind je het niet erg als ze af en toe wisselen en je nu en dan weer vooraan kan beginnen...Dat breid je mogelijkheden natuurlijk onwijs uit (zou ik wel op fb adverteren ofzo, niet hier haha) maar daar moet je dan wel echt zin in hebben. Zeker met je ervaring denk ik dat je op zich best opties hebt.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 23:19

Duidelijk antwoord! Dankje! :D

Ik ben zelf wel heel erg zoekende in wat ik wil. Het voornaamste is dat ik weer plezier krijg in het rijden na alle ellende met eigen paarden.
Jonge paarden rijden vind ik heel leuk omdat me dat veel voldoening geeft omdat je redelijk snel vooruitgang ziet. Maar een ander doel van mij is om toch wel mimimaal 1 keer in het Z dressuur gestart te zijn.

Mijn manier van rijden is wel een goede om te vermelden.
Ik ben alleen bang dat het al met al een ellenlange advertentietekst wordt waar niemand zin in heeft om te lezen... :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 00:01

Misschien is de toelichting iets voor een nadere kennismaking via mail, app of bij kennismakingsgesprek.

Het belangrijkste vind ik trouwens fatsoen... Je wilt niet weten hoeveel mensen gewoon niet reageren of het ineens af laten weten zonder uitleg. Zo vervelend. Daardoor vergaat je de zin om te reageren of te investeren in mensen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:31

Ik vind het op zich een prima advertentie, maar zou wel graag willen lezen wat jij belangrijk vind in het rijden/ trainen. Het beste uit een paard halen is een mooie eigenschap, maar kun je ook lezen als " ik wil koste wat het kost presteren en lukt het niet dan raak ik gefrustreerd".

Een beetje toelichting in wat jij belangrijk vind in de omgang en tijdens het rijden is denk ik belangrijker dan het niveau. Want dat zegt inderdaad weinig imo.
Je kunt zeggen wat goede eigenschappen van je zijn, bijv. ik rijd met veel gevoel of ik hou van een uitdaging, ik kom mijn afspraken altijd na etc.

Daarnaast een paar representatieve foto's, het liefst van verschillende paarden die correct onder je lopen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:06

Elisa2 schreef:
Ik vind het op zich een prima advertentie, maar zou wel graag willen lezen wat jij belangrijk vind in het rijden/ trainen. Het beste uit een paard halen is een mooie eigenschap, maar kun je ook lezen als " ik wil koste wat het kost presteren en lukt het niet dan raak ik gefrustreerd".

Een beetje toelichting in wat jij belangrijk vind in de omgang en tijdens het rijden is denk ik belangrijker dan het niveau. Want dat zegt inderdaad weinig imo.
Je kunt zeggen wat goede eigenschappen van je zijn, bijv. ik rijd met veel gevoel of ik hou van een uitdaging, ik kom mijn afspraken altijd na etc.

Daarnaast een paar representatieve foto's, het liefst van verschillende paarden die correct onder je lopen.

Dat een beetje, wat ik voor mijn bijrijders altijd wil is onafhankelijk kunnen zitten en niet aan de mond hangen en sleuren, dat is gebleken prima graad meter te zijn en er zijn ZZ ruiters zat die dat nog steeds niet kunnen en manege ruiters die dat keurig kunnen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:37

Ik rij op het moment twee paardjes bij. Een paard daarvan is behoorlijk jong en onervaren. De eigenaresse is zelf nog helemaal niet ervaren. Ik rijd het paard 2x in de week en zij de rest. Ik neem elke 2 weken les en zij deed dat eerst ook, maar wegens tijdgebrek heeft ze al 4 maanden niet meer gelest. Elke keer dat ik erop ga moet ik het paard weer behoorlijk corrigeren. Het is een beetje frustrerend, het voelt alsof ik heel veel moeite en geld in het paard stop (dat wilde zij ook per de, dat ik les nam) maar dat het zo niet zoveel zin heeft. Minder les nemen vind ik zelf ook niet echt een optie omdat ik wel wil dat het paard zo goed mogelijk blijft.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:40

Sheran schreef:
Ik rij op het moment twee paardjes bij. Een paard daarvan is behoorlijk jong en onervaren. De eigenaresse is zelf nog helemaal niet ervaren. Ik rijd het paard 2x in de week en zij de rest. Ik neem elke 2 weken les en zij deed dat eerst ook, maar wegens tijdgebrek heeft ze al 4 maanden niet meer gelest. Elke keer dat ik erop ga moet ik het paard weer behoorlijk corrigeren. Het is een beetje frustrerend, het voelt alsof ik heel veel moeite en geld in het paard stop (dat wilde zij ook per de, dat ik les nam) maar dat het zo niet zoveel zin heeft. Minder les nemen vind ik zelf ook niet echt een optie omdat ik wel wil dat het paard zo goed mogelijk blijft.

Ha ha, ik had het andersom, maar ik leef nog en heb er mee leren leven :+ :D . En paard gaat er wel aan wennen en heeft uiteindelijk echt wel door wie er op zit en zal zich daarna gaan gedragen.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:38

Sheran schreef:

Ik herken dit heel erg! In mijn mening blijf je daar toch tegenaan lopen en gaat het op een gegeven moment aan je vreten.
Ik vind het daarom nu in mijn zoektocht ook heel belangrijk dat ik qua rijden en denken op 1 lijn zit met de eigenaar.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:47

In mijn ervaring is het wel makkelijker als het paard eenmaal bevestigd is, dan kan je meestal vrij makkelijk verder gaan waar je was gebleven. Maar als je hem nog aan het bevestigen of corrigeren bent is het bijna niet te doen en inderdaad heel frustrerend. Ik rijd om die reden nauwelijks paarden meer bij (in mijn geval verwachten ze dan nl ook nog resultaten en daar kan ik prima mee leven maar niet als ik ondertussen word tegengewerkt) en als er hier iemand anders op komt ben ik zeer kritisch en gaat dat bijna altijd onder begeleiding.

Ik denk dat als je dat eenmaal voelt en je je eraan ergert, je daar bijna niet meer vanaf komt.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 20:01

Ik heb dat ook, ik rijd al ruim 2 jaar een paard, in het begin was dat vooral heel frustrerend. Ik had toen ook best veel les, en paard had nogal de neiging om de bochten helemaal af te snijden en er met buitenstelling doorheen te vallen. Daar heb ik eindeloos op geoefend, terwijl de eigenaresse het wel prima vond als hij compleet verkeerd liep, als hij maar in een krulletje zat. Het kost dan veel meer tijd en energie, maar inmiddels heb ik hem eindelijk heel erg fijn.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 22:48

@ minoes

Ik zou verwoorden waar jij zelf naar opzoek bent. Ik zelf als eigenaar zou kijken naar een match met mijn paard en daarbij de lijn of de weg of methodes om het doel te bereiken. Ik zou beschrijven waar jij voor open staat en welke kwaliteiten en ervaringen je bezit en vooral dat je bereid bent om te leren of les te nemen. Dat zou ik persoonlijk (toen ik nog paarden bij reed) beschrijven in een advertentie. Ik zou zorgen voor film materiaal of goede foto's, waarbij je de passie uit straalt voor de paarden of dressuurmatig aardig rijdt, als je echt opzoek bent naar een wedstrijdpaard tenminste. Dan komt er vanzelf wel een matchende eigenaar op je pad.

Als ik zelf opzoek zou gaan naar een bijrijder (op dit moment nog niet), dan zou ik kijken naar iemand met verantwoordingsgevoel, die graag wilt leren/lesnemen, die graag via dezelfde weg of methode een doel wilt bereiken en het allerbelangrijkste goed voor mn paard zorgt. Ik zou daar overigens nooit een bijdrage voor vragen, maar dat is meer uit principe. Dat geld kan beter in lessen worden geïnvesteerd :).

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 23:22

Ik heb mijn advertentie aangepast! Bedankt voor alle tips!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:55

Minoes schreef:
Ik heb mijn advertentie aangepast! Bedankt voor alle tips!

Ja echt veel beter!

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:02

Dit zou mij ook veel meer aanspreken dan je vorige advertentie!

Ik heb persoonlijk niet zoveel met beeldmateriaal. Het is echt een moment opname en zegt naar mijn idee verder erg weinig. Ik heb dan weer juist naar de visie rondom het paardrijden gevraagd en gekeken of deze aansluit bij mij en vooral mijn pony

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:10

Veel beter Minoes!

Hm beeldmateriaal vind ik wel fijn, haal er toch een hoop uit en het is ook fijn om de lichaamsbouw van een persoon te zien vind ik.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:20

Ik vind het ook fijn voor het idee en om de lichaamsbouw te zien.

Filmpje is beter dan foto. Ik heb zelden mooie foto's van mij zelf maar op film valt het me heel erg mee :D