Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mioux schreef:@prisca: jij vind dit en ik dat, ieder zijn mening en dat mag. Ik vind niet dat je een paard moet kopen en dan alleen kan houden als je afhankelijk bent van andermans geld,en heb ik t over permanente gevallen, jij denkt misschien anders. nou prima toch ?
Serendip90 schreef:Gebeurt er iets als je heet paard hebt, is het een ander verhaal.... (Tijdelijk geen baan ofzo)
Maar ga niet rekenen "per maand ben ik dit kwijt.... xxxx en mijn bijrijder betaald bedrag yyy dus dan kan ik het toch nog makkelijk betalen." Want als bijrijder dan stopt, en jij mist je yyy, dan loop je vast, moet je je paard verhuizen, snel een ander zoeken. Of wat als je paard kreupel raakt? Dan komt er ook geen bedrag meer binnen..
Mioux schreef:Serendip90 schreef:Gebeurt er iets als je heet paard hebt, is het een ander verhaal.... (Tijdelijk geen baan ofzo)
Maar ga niet rekenen "per maand ben ik dit kwijt.... xxxx en mijn bijrijder betaald bedrag yyy dus dan kan ik het toch nog makkelijk betalen." Want als bijrijder dan stopt, en jij mist je yyy, dan loop je vast, moet je je paard verhuizen, snel een ander zoeken. Of wat als je paard kreupel raakt? Dan komt er ook geen bedrag meer binnen..
danku dat bedoelde ik, begon al te denken dat ik chinees type
Sees schreef:Mioux, uiteraard ben je 'entitled' om je eigen mening te hebben. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er mensen zijn die van tevoren al weten dat ze het niet kunnen betalen.
Maar de rekening die ik 9 jaar terug (toen ik mijn 1e paard kocht) heb gemaakt en die ik met gemak kon betalen, is totáál niet meer relevant. Je kunt er donder op zeggen dat die kosten behóórlijk gestegen zijn.
Tijd is misschien geld maar niet letterlijk. Ik zou liever meer tijd kwijt zijn als dat zou betekenen dat ik mijn paarden dan wèl zou kunnen houden. Dan maar liever 4u per dag alles zelf doen.
Ik kan ze overigens wel houden hoor, tenzij het de pan uit rijst met kosten. Tja, dan weet ik niet meer wat ik zou doen...
Ik vind sommigen hier gewoon een beetje simpel denken. Stel, mijn bron van inkomsten wordt met 30 of 50% verminderd maar de vaste lasten stijgen en stijgen maar dan kun je op je vingers uittellen dat eea uiteindelijk niet meer te betalen is ook al bezuinig ik alle (overbodige) luxe weg.
Dan zou ik mijn paarden te koop kunnen zetten maar wie zou ze op dit moment (crisis, winter) überhaupt willen hebben? Ik heb leuke allround paarden maar geen Z-dressuurtoppers. En hoe lang denk je dat ze tegenwoordig te koop staan? Die kosten lopen gewoon door dus je moet snel van je dier af. Dan kan ik:
Scenario 1 - mijn paarden voor weinig of gratis weggeven aan een goed huis en bidden dat ze daar kunnen blijven en die mensen niet met dezelfde sores geconfronteerd worden als ik waardoor mijn paarden wéér van eigenaar en huis zullen wisselen met alle gevolgen van dien. Scenario 2 - mijn paarden verkopen aan een minder (en wellicht eveneens onzeker) goed huis en dus doelbewust inboeten aan leefplezier van de dieren die mij al die jaren zoveel vreugde hebben verschaft
Scenario3 - mijn paarden naar de slacht brengen![]()
Scenario 4 - voor zo lang als het duurt vragen of mijn bijrijders een beetje kunnen en willen bijdragen zodat ik mijn dieren het leven kan blijven geven dat ze verdienen
Ik weet niet hoe het met jullie zit hoor, maar ik zou het wel weten.
En zo hoeft het niet eens te gaan, als alle kosten zo blíjven stijgen als ze nu doen, dan zal ik over een aantal jaar ook voor deze beslissing staan...
Serendip, een smiley met een tong uit de mond is met hoofdletter P![]()
Mioux schreef:Helaas gebeurd het toch vaak dat mensen impuls een paard kopen met een afspraak dat een kennis of vriendin mee betalen en ze t zo kunnen betalen, in ruil ervoor mag die vriendin bijvoorbeeld rijden.
Ik zou dit zelf niet zo kunnen, van beide kanten niet.
Maar toch gebeurd het wel, misschien vaker als wij denken...
Dingen die gezegd worden dat van het is na jaren zo dat vanwege de crises het moeilijker is, vind ik anders, dan komt t door iets wat je niet 1 2 3 voorzien hebt. Maar een paard kopen met het idee hun betalen mee dus ik kan t betalen dus ik koop die, vind ik niet kunnen.