Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:05

@prisca: jij vind dit en ik dat, ieder zijn mening en dat mag. Ik vind niet dat je een paard moet kopen en dan alleen kan houden als je afhankelijk bent van andermans geld,en heb ik t over permanente gevallen, jij denkt misschien anders. nou prima toch ?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:09

Vuurneon, nou ik kan je vertellen dat pensionstallen steeds duurder en duurder worden dus ben maar blij dat je een weilandje kúnt huren ;).

Eindverantwoordelijk ben en blijf ik, het zijn mijn paarden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:10

Mioux, ik geloof niet dat er ook maar iemand is die een paard koopt en van tevoren al weet dat hij/zij het zonder bijdrage van een bijrijder niet kan betalen hoor (behalve die ene in dit topic :D ).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:12

Grootste nadeel van land en stal in eigen beheer is dat het meer tijd kost, veel meer tijd := pensionstal lijkt mij wat dat betreft wel heerlijk :)
Dus als ik tijd om kan zetten in geld, ben ik net zoveel kwijt als op de stal verderop :') al is het land ook mijn eindverantwoordelijkheid; de verzorgster hoeft geen nieuwe palen te kopen natuurlijk!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:13

@sees ja behalve die ene hihihi, maar zijn ook mensen heb t hier vaker gehoord in omgeving, die kopen n paard kunnen t net betalen, alleen vergaten dat ook stal geld kost en t eten en zo :)

Maar goed 1 heeft die mening en ik een andere :) meningen staan vrij

@ vuurneon, wat flauw? laat je niet eens je verzorgster die palen betalen? had ik zeker wel gedaan :P

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:15

Ze bestaan er hoor :p er zijn er meer die zo denken :') (lees bokt maar eens na...)

Ik heb allebei gehad, pension, zelf alles..... Qua kosten scheelt het misschien (dan vergelijk ik het even niet met waar ik nu sta, te luxe) maar wat ik toen had en de stal waar ik naar toe ga... zeg dat het me per maand 60-80 euro scheelt... Maar dat is elke dag voeren, stallen bijhouden, binnen/buiten zetten (in de winter), geen weideonderhoud etc.) Dat is ook minimaal een half uur per dag? Dus 0,5 * 30 * 10 (makkelijk rekend bruto-uurloon ;)) dan is de pensionstal goedkoper hoor :p

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:15

- dom bezig :') Edit... moet soms beter lezen...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:19

Kijk die 10/15 euro per jaar is wel veel geld maar het was vroeger altijd 5 euro per jaar. Tegenwoordig gaat het met 10 of 15 en soms ook nog eens tussendoor. Dit ligt vaak aan voornamelijk de graan prijzen.

Nu stijgen veel kosten maar bij vele zien we de salarissen niet echt even hard mee stijgen als dat zo doorgaat zie je dus steeds meer mensen met minder hetzelfde moeten doen. Ik ken al wat stallen die dit jaar niet omhoog zijn gegaan maar wat zaken "uit"de luxe hebben gehaald en apart bijdrage vragen. Puur om te voorkomen dat mensen gaan lopen. Mensen denken meer naar over hun centen en terecht.

Merk tegenwoordig toch al dat mensen veel eerder hun spullen pakken als vroeger. Ik stond 15 jaar op een stal dat was lang. Nu sta ik op mijn huidige alweer 3 jaar.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:22

Dat is ook een punt, mensen denken meer om hun centen. Daarom zijn er ook steeds minder mensen die het kunnen of willen betalen kwa verzorgpony om bij te leggen..
Ik lever ook me luxe extra's in als dat ik een boterham minder moet eten :)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:28

Mioux schreef:
@prisca: jij vind dit en ik dat, ieder zijn mening en dat mag. Ik vind niet dat je een paard moet kopen en dan alleen kan houden als je afhankelijk bent van andermans geld,en heb ik t over permanente gevallen, jij denkt misschien anders. nou prima toch ?

Dus menig mensen die nu na diverse jaren in de problemen komen door bv de crisis of keuzes uit het leven hadden geen paard moeten kopen?.

WOW WAAR IS DIE PERSOON DIE DAT KAN VOORSPELLEN??.

Gaat niet om vinden gaat om logisch nadenken over het leven die zo onzeker is dat je morgen miljonair kan zijn en overmorgen op straat kan staan. Zo ook een aantal in dit topic die echt even lastig hebben en niet de makkelijkste weg kiezen maar vechten voor hun dier. Zolang jij niet zo'n verantwoordelijkheid hebt gehad of kent met een huishouden, baan en gezin en ook nog paard is het lastig oordelen. Iedereen die binnen die mogelijkheden zoekt naar een oplossing om zijn paard aan te houden alleen maar mijn bewondering heeft/krijgt. Als is het idd iemand die een centje meedraagt.
Op mp zetten is namelijk zo makkelijk en toont niet echt de liefde voor dier of sport.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:30

lees je wel wat ik typ prisca? heb het over binnen zeer korte tijd, die al vanaf begin af aan amper geld hebben en nog maar net n paard kunnen kopen, dus nog niks eromheen en dan t gek vinden dat ze t niet meer kunnen betalen op ten duur want hoefsmid moet ook en tandarts etc etc.

Volgens mij lees jij alleen wat je wil lezen,en niet wat er getypt word.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:31

Ik lever ook luxe in, dat geld wat ik overhoud, gaat weer leuk extra in het spaarpotje... Maar ik gebruik de luxe ook niet, dan is het zonde om er voor te betalen. (En bij mij gaat het erom dat ik nu betaal om mijn paard in een hokje van 3x3,5 op te sluiten ;)) Paard happy, mijn portemonnee ook happy ;) (Kijk, als mijn paard happy daar was geweest, was ik waarschijnlijk niet eens weg geweest, maar van meerdere mensen (en merk het zelf ook) zie ik dat hij gewoon chago wordt want hij staat weer meer binnen...)

Maar mijn verzorgster stopt nu wel (toeval?) Ik vraag geen bijdrage, maar ik was echt hun hobby aan het betalen, want ze hoefden er niets voor terug te doen en alles kwam er. Ik blijf het mijn verantwoordelijkheid vinden en al lang blij als iemand hem rijdt/aandacht geeft. Ik heb zelfs nog zitten kijken of ik een binnenbak kon huren voor ze (maar van dat idee afgestapt, a. dan betaal ik letterlijk iets extra's puur voor een ander (als het in het stalgeld zit ok... maar los apart er nog eens bij :S) en b. ik wil niet dat ze in het donker nog dat stukje over straat gaan :s want dat krijg je dan in de winter ook.

Ben nu dus weer op zoek naar iemand, vraag nog steeds geen bijdrage, ga wel naar een stal die voor mijn paard beter is (en in dit geval voor mijn portemonnee ook...) (Maarja, zo ging ik halverwege dit jaar naar "beter voor mijn paard, beste optie op dat moment, slechte optie voor portemonnee" :p dat is dan jammer :p) Maar paardje is belangrijker :) En zolang het kan... (kijk ik ga hem niet voor 600 euro per maand ergens stallen omdat het daar geweldig is ;) het moet wel redelijk blijven..)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:33

Gebeurt er iets als je heet paard hebt, is het een ander verhaal.... (Tijdelijk geen baan ofzo)

Maar ga niet rekenen "per maand ben ik dit kwijt.... xxxx en mijn bijrijder betaald bedrag yyy dus dan kan ik het toch nog makkelijk betalen." Want als bijrijder dan stopt, en jij mist je yyy, dan loop je vast, moet je je paard verhuizen, snel een ander zoeken. Of wat als je paard kreupel raakt? Dan komt er ook geen bedrag meer binnen..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:35

Serendip90 schreef:
Gebeurt er iets als je heet paard hebt, is het een ander verhaal.... (Tijdelijk geen baan ofzo)

Maar ga niet rekenen "per maand ben ik dit kwijt.... xxxx en mijn bijrijder betaald bedrag yyy dus dan kan ik het toch nog makkelijk betalen." Want als bijrijder dan stopt, en jij mist je yyy, dan loop je vast, moet je je paard verhuizen, snel een ander zoeken. Of wat als je paard kreupel raakt? Dan komt er ook geen bedrag meer binnen..

_/-\o_ danku dat bedoelde ik, begon al te denken dat ik chinees type

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:38

Mioux schreef:
Serendip90 schreef:

_/-\o_ danku dat bedoelde ik, begon al te denken dat ik chinees type

Die spoedcursus chinees hielp wel hoor ;) Chinees voor dummies...

Kijk, dat er dingen veranderen waardoor mensen minder te besteden hebben, hun paard niet willen wegdoen... Snap ik.. dan is een bijrijder een oplossing (let wel op, als er iets met het paard gebeurd, dan zijn nog steeds alle kosten voor jezelf --> is het dan wel eerlijk tegenover het paard... (maar dat is een andere discussie)..

Vooraf het er al in berekenen dat je een bijdrage krijgen, dat vind ik niet kunnen. Dan neem je vanaf het begin af aan al veel risico :S

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:39

Mioux, uiteraard ben je 'entitled' om je eigen mening te hebben. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er mensen zijn die van tevoren al weten dat ze het niet kunnen betalen.

Maar de rekening die ik 9 jaar terug (toen ik mijn 1e paard kocht) heb gemaakt en die ik met gemak kon betalen, is totáál niet meer relevant. Je kunt er donder op zeggen dat die kosten behóórlijk gestegen zijn.

Tijd is misschien geld maar niet letterlijk. Ik zou liever meer tijd kwijt zijn als dat zou betekenen dat ik mijn paarden dan wèl zou kunnen houden. Dan maar liever 4u per dag alles zelf doen.
Ik kan ze overigens wel houden hoor, tenzij het de pan uit rijst met kosten. Tja, dan weet ik niet meer wat ik zou doen...

Ik vind sommigen hier gewoon een beetje simpel denken :o . Stel, mijn bron van inkomsten wordt met 30 of 50% verminderd maar de vaste lasten stijgen en stijgen maar dan kun je op je vingers uittellen dat eea uiteindelijk niet meer te betalen is ook al bezuinig ik alle (overbodige) luxe weg.
Dan zou ik mijn paarden te koop kunnen zetten maar wie zou ze op dit moment (crisis, winter) überhaupt willen hebben? Ik heb leuke allround paarden maar geen Z-dressuurtoppers. En hoe lang denk je dat ze tegenwoordig te koop staan? Die kosten lopen gewoon door dus je moet snel van je dier af. Dan kan ik:

Scenario 1 - mijn paarden voor weinig of gratis weggeven aan een goed huis en bidden dat ze daar kunnen blijven en die mensen niet met dezelfde sores geconfronteerd worden als ik waardoor mijn paarden wéér van eigenaar en huis zullen wisselen met alle gevolgen van dien. Scenario 2 - mijn paarden verkopen aan een minder (en wellicht eveneens onzeker) goed huis en dus doelbewust inboeten aan leefplezier van de dieren die mij al die jaren zoveel vreugde hebben verschaft
Scenario3 - mijn paarden naar de slacht brengen ;(
Scenario 4 - voor zo lang als het duurt vragen of mijn bijrijders een beetje kunnen en willen bijdragen zodat ik mijn dieren het leven kan blijven geven dat ze verdienen

Ik weet niet hoe het met jullie zit hoor, maar ik zou het wel weten ;).

En zo hoeft het niet eens te gaan, als alle kosten zo blíjven stijgen als ze nu doen, dan zal ik over een aantal jaar ook voor deze beslissing staan ;( ...

Serendip, een smiley met een tong uit de mond is met hoofdletter P :o

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:44

Sees schreef:
Mioux, uiteraard ben je 'entitled' om je eigen mening te hebben. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er mensen zijn die van tevoren al weten dat ze het niet kunnen betalen.

Maar de rekening die ik 9 jaar terug (toen ik mijn 1e paard kocht) heb gemaakt en die ik met gemak kon betalen, is totáál niet meer relevant. Je kunt er donder op zeggen dat die kosten behóórlijk gestegen zijn.

Tijd is misschien geld maar niet letterlijk. Ik zou liever meer tijd kwijt zijn als dat zou betekenen dat ik mijn paarden dan wèl zou kunnen houden. Dan maar liever 4u per dag alles zelf doen.
Ik kan ze overigens wel houden hoor, tenzij het de pan uit rijst met kosten. Tja, dan weet ik niet meer wat ik zou doen...

Ik vind sommigen hier gewoon een beetje simpel denken :o . Stel, mijn bron van inkomsten wordt met 30 of 50% verminderd maar de vaste lasten stijgen en stijgen maar dan kun je op je vingers uittellen dat eea uiteindelijk niet meer te betalen is ook al bezuinig ik alle (overbodige) luxe weg.
Dan zou ik mijn paarden te koop kunnen zetten maar wie zou ze op dit moment (crisis, winter) überhaupt willen hebben? Ik heb leuke allround paarden maar geen Z-dressuurtoppers. En hoe lang denk je dat ze tegenwoordig te koop staan? Die kosten lopen gewoon door dus je moet snel van je dier af. Dan kan ik:

Scenario 1 - mijn paarden voor weinig of gratis weggeven aan een goed huis en bidden dat ze daar kunnen blijven en die mensen niet met dezelfde sores geconfronteerd worden als ik waardoor mijn paarden wéér van eigenaar en huis zullen wisselen met alle gevolgen van dien. Scenario 2 - mijn paarden verkopen aan een minder (en wellicht eveneens onzeker) goed huis en dus doelbewust inboeten aan leefplezier van de dieren die mij al die jaren zoveel vreugde hebben verschaft
Scenario3 - mijn paarden naar de slacht brengen ;(
Scenario 4 - voor zo lang als het duurt vragen of mijn bijrijders een beetje kunnen en willen bijdragen zodat ik mijn dieren het leven kan blijven geven dat ze verdienen

Ik weet niet hoe het met jullie zit hoor, maar ik zou het wel weten ;).

En zo hoeft het niet eens te gaan, als alle kosten zo blíjven stijgen als ze nu doen, dan zal ik over een aantal jaar ook voor deze beslissing staan ;( ...

Serendip, een smiley met een tong uit de mond is met hoofdletter P :o

Dat doe ik fout :P (ik let er voortaan op!)

Maar in de situatie die jij schetst, je bent dan wel deels afhankelijk, maar het is "de beste van de slechtste opties" je ziet het zelf ook liever anders...

(Je kunt anders ook nog een weitje huren voor een paar 100 euro per jaar, 4 verzorgsters zoeken, per verzorgster 60 euro vragen, 2 dagen per verzorgster doen (vraag me dan ook af hoe die dat voor elkaar kreeg met 7 dagen in de week) en op de dagen dat de verzorgster komt rijden, dan moet ze ook nog voeren, mesten en alles ;) En dan tig x in je advertentie zetten "MAAR het is goedkoper dan op een manege" :')

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:49

Helaas gebeurd het toch vaak dat mensen impuls een paard kopen met een afspraak dat een kennis of vriendin mee betalen en ze t zo kunnen betalen, in ruil ervoor mag die vriendin bijvoorbeeld rijden.
Ik zou dit zelf niet zo kunnen, van beide kanten niet.
Maar toch gebeurd het wel, misschien vaker als wij denken...

Dingen die gezegd worden dat van het is na jaren zo dat vanwege de crises het moeilijker is, vind ik anders, dan komt t door iets wat je niet 1 2 3 voorzien hebt. Maar een paard kopen met het idee hun betalen mee dus ik kan t betalen dus ik koop die, vind ik niet kunnen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:58

Mioux, dát ben ik met je eens *\o/* . En als jij zegt dat je zulke mensen kent, dan geloof ik dat hoor. Ik ken ze alleen niet. Ik heb vroeger als 15-jarige ook wel eens geroepen dat ik samen met een vriendin een paard zou kopen, gelukkig hebben mijn ouders daar tzt een stokje voor gestoken :D.

Serendip, het IS ook goedkoper (én leuker) dan op een manege. Als mijn bijrijders ieder € 185,- zouden willen betalen (dan ben ik uit de stallingskosten :P ) dan zou ik het misschien ook wel weten hoor ;). Ik ben het echter wel met jullie eens dat je in de berekening of je een paard kan betalen, niet de bijdrage van een bijrijder mee moet nemen. En ook vind ik dat als je in ALLE klussen mee moet werken, dat je dan niet echt een bijdrage kunt vragen (tenzij je bv 4 dagen rijdt en slechts één keer per twee weken alle klussen moet doen).

Als ik mijn hypotheek niet meer zou kunnen betalen, neem ik misschien ook wel een huurder om uit de schulden te blijven. Ik vind dit vergelijkbaar.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:00

Het grote probleem is dat paarden gewoon te goedkoop worden :') 2 shetlandertjes 50 euro.. dat is goedkoper dan een hond. En stel dat kindjelief liever 2 shetlandertjes heeft, nou leuk toch als cadeautje.... Maar verder nadenken doen mensen niet!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:04

Mioux schreef:
Helaas gebeurd het toch vaak dat mensen impuls een paard kopen met een afspraak dat een kennis of vriendin mee betalen en ze t zo kunnen betalen, in ruil ervoor mag die vriendin bijvoorbeeld rijden.
Ik zou dit zelf niet zo kunnen, van beide kanten niet.
Maar toch gebeurd het wel, misschien vaker als wij denken...

Dingen die gezegd worden dat van het is na jaren zo dat vanwege de crises het moeilijker is, vind ik anders, dan komt t door iets wat je niet 1 2 3 voorzien hebt. Maar een paard kopen met het idee hun betalen mee dus ik kan t betalen dus ik koop die, vind ik niet kunnen.

Vele doen dat niet alleen ivm geld maar ook ivm verantwoordelijkheid en ook de tijd wat een paard kost. Vele willen meer in het leven dan alleen iedere dag naar het paard.

Tijd geleden is 1 van de ruiters gestopt en dat wist ik keurig op tijd en kon een ander zoeken die ik gelukkig snel vond. Zou toch erg gek zijn als je dat niet even kan "opvangen"dan maar reserve potje pakken.

Mensen die in een implus een paard kopen weten niet wat ze doen en zijn geen echte liefhebbers.

@Sees
*\o/* *\o/* *\o/*

Ik heb vaak spijt dat ik mijn paard gehouden heb 4 jaar geleden aan de andere kant door hem ben ik er doorheen gekomen en vind ik weer een weg nu. Ook nu vindt ik dat ik de verantwoordelijkheid heb voor hem te zorgen op wat voor een manier ook. Hij voelt het niet wie de rekening betaald wel als er geen voer meer in zijn bak ligt omdat er geen geld meer is.
Belang en happines paard moet voorop staan.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:11

Serendip90 mee eens, je kan vaak zelfs de hengstjes omdat die niet kwijt te raken zijn gratis ophalen... dit is ook een groot probleem vind ik, niet alleen omdat ouders dan denken ja leuk !!! maar ook omdat op ten duur toch de kosten komen (vaak in de gevallen) dat de castratie erbij komt, en alle dingen eromheen en de stalling word voor hengstjes ook vaak meer problemen omdat ja... hengst en merrie.. je kent t wel

Toch kom t vaak voor, mensen die in een impuls dieren kopen. katten, honden, konijntjes en ja ook paarden, zo is de realiteit nou eenmaal, dit gebeurd.

en wie is de dupe? niet de eigenaar, maar het paard, want er is ineens geen geld meer voor het paardje, terwijl ze van te voren al moesten kijken wat een paard kan kosten kwa hoefsmid, tandarts, stalling,eten, eventueel voor het rijden alle spullen etc etc etc

onverwachte operaties door welke reden dan ook, heb ik t niet over, ook al kan je er wel van te voren bij nadenken dat zoiets KAN gebeuren.

Ik vind dat men aan t dier moet denken, en niet aan ik wil nu per see een paard ik koop hem en zie later wel of ik t kan betalen als er iets bijkomt wat ik niet had gerekent (voor mensen die vergeten dat stalling en etc ook geld kosten)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:18

Ik snap je punt wel mioux... Maar mocht jij nu in financiele problemen komen, totaal onverzien, zou jij dan zonder pardon je paard op MP zetten? Ik zou dat dus echt nooit kunnen, en denk vele met mij, en dat is ook denk ik een reden dat veel mensen dan liever een betalende bijrijder / leaser zoeken dan dat ze afscheid moeten nemen van hun maatje.

imo is een paard in de meeste gevallen gewoon voor het leven, en ik zou er ook alles aan doen om mijn paard niet te hoeven verkopen mocht ik in zo'n situatie komen te zitten.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:20

haha maar zo werkt het wel je wil graag een paard speelt al even door het hoofd je gaat rondkijken je hebt een stal en klaar. Niet veel later staat hij er. Als iemand dat wil doen prima zo heb ik het ook jaren gedaan.

Ivm met extra kosten tja ik zeg altijd maar het is maar net zo duur je het zelf wil maken. Als ik je af ent oe bokt leest dan kom je geen dag/week/maand door zonder kraker, fysio of andere vage DA.
Ik heb mijn paard nu al 9 jaar en de hoogste rekening ooit van 175 euro voor een foto van zijn rug.

Mijn vorige onderging een koliek operatie @ 2000 GULDEN. ik was toen verzekerd en moest nog een deel betalen. Dit heb ik op afbetaling kunnen doen was geen probleem. Dit paard heb ik af laten maken 6jr erna omdat hij op was en ik hem als weiland paard niet zag (uitbreken enz). Heb hier altijd vrede mee gehad.

Ervoor ook wel wat paarden gehad maar nooit grote kosten en dan nog er is altijd over te praten heb ik geleerd en dan nog een koliek operatie HOEF je niet te doen (doe ik ook niet meer) en zo zijn er nog meer zaken die niet MOETEN maar een keuze zijn. Hoe hard die ook is.

Tja geluk misschien of gewoon altijd nuchter met mijn dieren omgegaan. Tja I don't know. Maar ken er genoeg die een DA op zich afroepen en al bellen bij een klein wondje.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:36

Ben ik met je eens prisca :)

Zoals eerder ook al gezegd is; heb liever mijn paard op een boeren zootje staan dat hij veel naar buiten kan, dan op een luxe stal (voor mij luxe) waar hij maar een paar uurtjes naar buiten mag... Maar goed, dat is wel erg offtopic :)