bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:53

superwoman schreef:
Ik vind 100,- ook veel...
Maar dat een paard (en dus een paardenhobby) duur is, dat staat vast.
Wanneer een eigenaar om een bijdrage vraagt is dit vaak een gedeelte van de stallingskosten, voor de dagen dat de verzorgster rijdt.
Vol of half pension (mesten etc) zijn ook van invloed op de stallingskosten.
Ik vind het bedrag dan niet gek (ookal is het veel geld) De overige kosten en de risico's zijn ook voor rekening van de eigenaar.
Tuurlijk moet een eigenaar niet een verzorgster nemen om deze financieel te ondersteunen, máár hoeft imo ook niet de hobby van de verzorgster te betalen.
Zoals eerder geschreven leer je in vrijwel de meeste gevallen meer van een verzorgpaard, dan van manegelessen op een manegepaard. Ik zie het als investering in jezelf, niet als het financieel ondersteunen van de eigenaar.

(nogmaals zijn er imo meerdere factoren die meespelen over het wel of niet betalen en de hoogte daarvan)

Ik vind het niet gek als iemand 100 euro per maand vraagt... ik vind het wel gek als hij dat ook echt krijgt ;)

Overigens zou ik bijrijden inclusief les krijgen van de eigenaar ook een ander verhaal vinden (als je het dus vergelijkt met een manege) maar in dat geval zou de eigenaar ook wel zelf kunnen rijden, tenzij het een paard is waar de eigenaar niet op kan (kleine pony oid).

Persoonlijk denk ik dat de meeste eigenaars een bijrijder/verzorger willen vanwege de tijd die het paard kost. Een bijrijder die ook nog eens betaalt is dus dubbele winst... ik snap wel dat ze het proberen. Maar ik snap de bijrijder dus niet die én geld én tijd investeert. Ik zou het niet doen, dat betekent niet dat niemand het zou doen.

Anoniem

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:20

Nou gelukkig zijn er mensen die dat anders zien. Die zijn blij dat ze voor 100 euro een leuk paard prive hebben..minimaal 2 keer kunnen rijden en daar vaak ook nog alles mee mogen doen...het is altijd nog anders dan een manegepaard..Ga je een paard leasen bij de manege, kost het meer en soms moet je nog delen ook.

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 12:25

russel schreef:
Nou gelukkig zijn er mensen die dat anders zien. Die zijn blij dat ze voor 100 euro een leuk paard prive hebben..minimaal 2 keer kunnen rijden en daar vaak ook nog alles mee mogen doen...het is altijd nog anders dan een manegepaard..Ga je een paard leasen bij de manege, kost het meer en soms moet je nog delen ook.

Soms delen?? Dat paard dat je op een manege leased loopt gewoon lessen mee hoor!
En dat kost ook nog veel geld, ik vind het echt niet meer dan normaal dat er een bijdrage wordt gevraagd.
Ga maar eens 2 of 3 keer per week lessen, dan kom je over het beoogde bedrag heen.
Misschien is het fair om het maandbedrag van de stalling te delen door 30 en te vermenigvuldigen met het aantal dagen dat de bijrijder rijdt.
Overige kosten hoefsmid DA en dergelijke zijn uiteraard voor de rekening van de eigenaar.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:28

russel schreef:

Ik ben voor de jonge amazones van nu ook blij dat er nog gewoon mensen die denken; "ach het paard staat er toch" en ze er gratis op laten rijden. Toen ik nog studeerde en geen rijke ouders had had ik drie baantjes om rond te komen inclusief wonen en de studie... daar had echt in 100 jaar geen 100 euro meer vanaf gekund. Toen was ik toch heel blij dat ik (ondanks dat ik weinig tijd had) toch op de uren die mij uitkwamen gratis paarden mocht trainen, anders had ik er 4 jaar niets aan kunnen doen.

Dus ik denk dat ieders mening gewoon aan de ervaringen ligt en aan de locatie waar je woont. Als je zoals hier je paard stalt voor 100 a 200 euro ga je dat echt niet aan je bijrijder vragen. Hier ben je al blij dat iemand tijd en geld in de paard steekt (dus lessen nemen en de benzine om er heen te rijden aangezien niet alles op steenworp afstand van elkaar ligt zoals in bv de randstad).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:32

Jij hebt mazzel gehad, en de meesten met een eigen paard zijn ook niet rijk...voel mij soms ronduit arm ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:56

creatin schreef:
ach ja

Bijna genoeg berichten, nog even doorzetten... :+

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:59

russel schreef:
creatin schreef:
ach ja

_/-\o_ +:)+ <<) :=

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:59

russel schreef:

Een paard leasen bij de manege is wel exclusief mesten, voeren etc. niet omdat leasers lui zijn, maar omdat dat zoiezo al gedaan wordt op een manege. En uhm... een bijrijdpaard deel je toch ook?? Met de eigena(a)r(en) en eventueel andere verzorgsters?
Tja meningen verschillen nou eenmaal, maar ik vindt 100 euro voor 2 keer rijden in de week en daarbij een hoop tijd en werk erin investeren niet kloppen. Dan klinkt dat lease paard toch aantrekkelijker, want niet elk bijrijdpaard is Totilas he... er wordt nu gepraat alsof manegepaarden/leasepaarden per definitie slechter zijn, maar wie zegt dat het paard wat je gaat bijrijder een supertalent of extreem fijn paard is??

Ben nog steeds van mening dat een bijrijder er ook is om de eigenaar te helpen, werk uit handen nemen en zijn/haar paard goed verzorgen, ook de bijrijder stopt veel tijd, energie, werk en zorg in het paard van een ander.

Dat de vraag en aanbod op dit moment zo ligt dat de eigenaren bijdrages kunnen vragen... so be it, maar 100 euro terwijl 2 partijen daar mee geholpen zijn??? Hell no...
Wacht maar tot de vraag en het aanbod omdraaien, dan wil ik deze discussie nog wel eens aangaan :j
russel schreef:
creatin schreef:
ach ja

:') hahaha _O-

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:21

ownwise schreef:
maar 100 euro terwijl 2 partijen daar mee geholpen zijn??? Hell no...

Maar dat is lang niet alle gevallen zo....
Een paard die niet wordt gereden wordt daar in de meeste gevallen niet slechter van....
Iemand die je paard even buiten wil zetten is ook wel gevonden op een pensionstal. Er zijn imo toch veel eigenaren die tegen betaling (voor niets gaat de zon op) hun paard willen uitlenen aan mensen die geen eigen paard kunnen (geld of tijd te kort) houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:27

Ik betaal iedere maand 25,-. Vind dat een prima bedrag! Ik ben op dit moment eigenlijk de enige die actief met haar bezig is. :)

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:12

superwoman schreef:
ownwise schreef:
maar 100 euro terwijl 2 partijen daar mee geholpen zijn??? Hell no...

Maar dat is lang niet alle gevallen zo....
Een paard die niet wordt gereden wordt daar in de meeste gevallen niet slechter van....
Iemand die je paard even buiten wil zetten is ook wel gevonden op een pensionstal. Er zijn imo toch veel eigenaren die tegen betaling (voor niets gaat de zon op) hun paard willen uitlenen aan mensen die geen eigen paard kunnen (geld of tijd te kort) houden.

Bedoel je dat er eigenaren zijn, die eigenlijk alle tijd hebben voor hun paardje, maar uit liefde voor hun medemens een vreemde de kans willen geven op hun paard te rijden?? Ik wil met moeite geloven dat er een paar bestaan maar ben dat nog nooit tegen gekomen eerlijk gezegd. Ook als ik op marktplaats of hier op bokt kijk, zie ik 99 van de 100 keer staan, in verband met studie, werk, kindje, tijdgebrek etc.
I.m.o. wordt een bijrijder toch vaak gevraagd of gezocht om de eigenaar wat adem te geven en een keer een "dagje vrij"

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 18:59

idd een dagje vrij, máár een paard kan zonder problemen een paar daagjes pw vrij zijn hoor. Zeker als je kijkt naar het overgrote deel verzorgsters, komen die niet verder dan L1 niveau (áls ze dat al halen). Dan heeft het rijden geen toegevoegde waarde-> tenzij de eigenaar niemand heeft om het paard uit de stal te halen of de dagen dat ze rijdt veel van het paard vraagt (conditie), maar dat laatste is meestal niet het geval. Wanneer de eigenaar dus niet elke dag kan/wil rijden is niet altijd het geval dat ze een bijrijden nódig hebben.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 19:06

russel schreef:
Jij hebt mazzel gehad, en de meesten met een eigen paard zijn ook niet rijk...voel mij soms ronduit arm ;(

kom dan ook gewoon lekker in de provincie wonen ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 20:32

ownwise schreef:
Bedoel je dat er eigenaren zijn, die eigenlijk alle tijd hebben voor hun paardje, maar uit liefde voor hun medemens een vreemde de kans willen geven op hun paard te rijden?? Ik wil met moeite geloven dat er een paar bestaan maar ben dat nog nooit tegen gekomen eerlijk gezegd. Ook als ik op marktplaats of hier op bokt kijk, zie ik 99 van de 100 keer staan, in verband met studie, werk, kindje, tijdgebrek etc.
I.m.o. wordt een bijrijder toch vaak gevraagd of gezocht om de eigenaar wat adem te geven en een keer een "dagje vrij"

Het is ook maar hoe je het bekijkt.
Een paard wordt er niet slechter van als die wat meer vrij heeft en gewoon de wei op gaat en verder z'n eten krijgt end.
Bedoel als je als eigenaar zeg maar 3 dagen tijd hebt en de overige 4 niet. Is dat mijn inziens niet zozeer omdat het paard het nodig heeft. Misschien tussen de oren van de eigenaar. Maar ik denk dat het veelal ook is dat je hebt zelf de tijd niet maar genoeg meiden/jongens die willen rijden en het zelf niet kennen betalen maar wel de tijd hebben.
Dusja persoonlijk denk ik dat je er eerder de verzorger/bijrijder er een plezier mee doet dan jezelf of je paard. Maar dat is vanuit mijn standpunt.
Anders wordt het natuurlijk als de stal uitgemest moet worden op de dagen dat je komt als verzorger/bijrijder en voeren en dat soort zaken. Dan ben je wel nodig want ander staat die in een vieze stal of zonder eten.
Maar als je puur komt om te rijden, kunnen zowel eigenaar als paard je missen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 00:52

sallandval schreef:
russel schreef:

Welke provincie?

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 09:31

@superwoman en Tigra_, uiteraard kunnen die paarden wel tegen een vrije dag of 2, sterker nog 7 dagen ook wel ;-) Maar eigenaren willen dit vaak niet. Daarnaast zit ik nu in een regio waar inderdaad ruimte zat is en er vaak de optie is tot buiten zetten. Waar ik vandaan kom echter, Rotterdam, zijn er maar weinig paarden die veel buiten komen. Het rijden is dan, naast een eventueel uurtje stapmolen, de enige beweging die ze krijgen. Dan is een bijrijder wel degelijk nodig anders zouden de paarden bijna 24 uur op stal staan.

Misschien hebben we andere ervaringen, ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die een verzorgster zocht omdat ze iemand anders zo graag een plezier wilde doen, hetgeen ik tegen kwam (en kom) is eigenaren die wel eens een dag niet heen en weer hoeven, drukke baan/studie krijgen of een kindje... maar ben heel benieuwd of ik binnen mijn "paardenomgeving" zoiets tegen zal komen dus ik ga eens even rondvragen :j

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:49

Ik heb ook een tijdje geleden een verzorgster/bijrijder gehad die € 75,- per maand betaalde. Ze mocht zo vaak komen als ze wilde en mocht alles met het paard doen. Het enige wat ze niet mocht, was zich met het voeren, mesten, etc. bemoeien. Dat wilde ik zelf in de hand houden.

En waarom ik € 75,- per maand vroeg? Omdat ik tijdelijk erg krap bij kas zat en het zo mooi opgelost kon worden. Niks tijdgebrek of het paard niet genoeg beweging kunnen geven. Het ging mij puur om de krappe maanden aan te vullen.

Het meisje verzorgde ervoor trouwens een paard voor € 140,- per maand waar ze 3 keer per week een lesje mee in de bak mocht rijden. En daarvoor reed ze 4 keer per maand!! op een manege voor € 88,-.

Conclusie: Het meisje was én goedkoper uit dan rijden op een manege én ze mocht veel vaker en veel meer met het paard. En dan was ik ook nog eens de krappe maanden door geholpen.
Een win win situatie :P

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:10

russel schreef:

Welke provincie?[/quote]

nou eh, zowat elke provincie en dan dus niet in de stad? Drenthe, Friesland zijn echt niet duur qua stalling en wonen. Maar een vriendin van mij die in Utrecht woonde had twee jaar geleden ook nog een paard in Zeist staan voor 175 all in... dus als je niet in de stad maar op het omliggende platteland staat kun je al heel wat euro's besparen :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:27

ownwise: Ook (juist) op die plekken kun je ook mensen vinden die je paard buiten of in de bak willen zetten. Een bijrijder brengt dan wat geld in het laatje en zo hebben beide partijen er dan profijt van.

sallandval: dat is nogal makkelijk gedacht. Zo heb je in friesland etc minder banen en minder banen waar je goed geld mee kan verdienen. Verder reizen naar je werk in de stad (of andersom) brengen ook weer (veel) kosten met zich mee....

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 21:41

Waves schreef:
Ligt enorm aan de situatie.
Voor 100,- per maand moet het wel een aardig leerpaardje zijn dat je aanbiedt. Ik vind het nogal een bedrag...

Stel je bijrijder wil ook lessen, wat me niet zo gek lijkt en je eigenlijk al eigenaar moet toejuichen. Dat is nog een keer 1 x per week 20,- = 80 euro erbij. 180 euro per maand voor een paard waar je niks over te zeggen hebt en je moet houden aan alles wat de eigenaar bepaalt en dat morgen verkocht kan zijn.... neen dank u.

Het is gewoon marktwerking. Vraag en aanbod. Als het je steeds niet lukt de juiste bijrijder te vinden in jouw paardrijke omgeving dan moet je je eens afvragen of er niet wat mankeert aan je aanbod (te duur bijv)...

aangezien ik las dat je reageerde op mij, mijn paard was ook een uitstekend leerpaard wat op niveau liep dus ja je leerde er genoeg van.
lessen hoefden ze nooit te betalen die zaten er gewoon bij in begrepen.
en aangezien wij dit paard al veel langer hadden deden we deze ook niet weg, buiten dat om als we hem hadden weggedaan was die ook niet zomaar verkocht geweest en had de bijrijder dit ook te horen gekregen.. dan alsnog hadden we voor een ander paard dan wezen kijken en dan had de bijrijder op dat moment meegekunt om mee te zoeken naar een nieuw paard, zo hebben wij ook ons aller eerste paard gekocht... de bijrijder van toen besliste mee in de aankoop van het nieuwe paard. (zij hoefde dus niet mee te betalen in nieuw tuig of aanschaf paard. )

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 22:02

ownwise schreef:
[VSW] Tarieven verzorgster/bijrijdster

Zie in bovenstaand topic toch dat veel mensen 100 euro echt te veel vinden.
Hier werd meerdere keren aangegeven dat het een heel normaal bedrag was, maar ik vindt nog steeds dat als je mest, veegt, verzorgt, enz. het een te hoog bedrag is.
"Ja maar een paard is duur hoor"

Tja... dan moet je geen paard nemen, een verzorgster is er niet om jou financieel te ondersteunen maar om je paard te verzorgen! Een bijdrage van 100 euro gaat -in zo'n situatie- voor mij echt zijn doel voorbij.

en als je nou niet mest en niet hoeft te vegen, je rustig het paardje kan opzadelen kan rijden en naar de heide kan gaan in 5 minuten tijd, en verder geen 'klusjes/taken' hoeft te doen.
dus alleen de 'lusten' hebt en niet de 'lasten' ...

hier in de omgeving, kan je geen stallen vinden onder de 250 euro.
ja kan wel, maar dan heb je een weiland en meer niet.
financieel kan ik mijn paard niet onderhouden van 250 euro per maand hoor.
als ik reken de lessen die erbij komen, de tuigen DA hoefsmid, startkaart, trailerstalling, marathonwagen stalling, enzovoort.
dan blijft dat never nooit onder de 600 euro.
dus hier goedkoop een paard leasen of bijrijden gaat gewoon niet lukken, zelfs op een manege voor 4 x per maand rijden hier, en dan gewoon rondjes achter elkaar aan rijden ben je al 130 euro per maand kwijt.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:53

MamboBeach schreef:
TanteSabien schreef:
Ik pieker er niet over om te gaan betalen voor een paard van een ander.
Die betalen mij maar.

Ze hebben iemand nodig die hun paard aandacht en beweging geeft en het liefst ook nog hoger op rijdt.
Dan huur je dus iemand in en laat je niet iemand betalen voor hetgeen je zelf niet kan.

Zou een mooie bak zijn zeg als ik mijn huis geschilderd wil hebben en ik tegen de schilder zeg: ja heej luister ff, je moet er wel voor betalen hoor want zo doe jij ook weer ervaring op he.

Dacht het niet dus.

En daarbij hoor je geen paard te kopen als je hem niet zelf kan onderhouden.

Dus bijrijders die niet willen betalen? groot gelijk: Laat je er maar voor betalen!

Jaja... wij zouden het niet eens worden denk ik! :D

Uhm dus je gaat ook naar de manege 'zeg hoor eens die paarden moeten toch lopen dus betaal mij maar....
Ik zou nooit mijn financiele plaatje op een brijdrage van een verzorgster willen laten afhangen dat is je eigen graf graven.

Maar..... het hangt er vanaf, mijn ene bijrijdster doet mijn oude paard omdat ik er gewoon weinig tijd voor heb en mijn vader ook minder. (voordat mensen veroordelen, dit paard was afgeschreven en moest ik maar afmaken aldus veearts, na eigenwijs paard op het land gezet te hebben voor zijn oude dag en met jonger paard verder te zijn gegaan bleek hij na een jaar weer helemaal goed te zijn.... dus had ik er onverwacht en ongepland 2)
Zij betaalt niets maar verwacht wel extraatjes van haar, dus keer schoonmaken, betalen eigen les enz. Mijn andere paardje wordt nu sinds 1 week bijgereden door een Z ruiter, kwam zo uit en is ook voor mij als extraatje dat ik 1 dag in de week niet na mijn werk doorhoef. Ook zij betaalt niets.

Maar als je een paard echt min og meer zou delen vind ik een bijdrage in de stalling normaal. Op een manege had je ook grof betaald dus waarom niet bij een verzorgpaard?

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:43

Ben er niet voor dat een bijrijder betaald moet worden. Je bewijst elkaar een dienst, zo zie ik het in ieder geval.

Vind overigens de vergelijking met een manege en een bijrijdpaard onzin. Ben jij dan ook een gediplomeerde instructrice die mij eens per week les gaat geven?

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:22

ik heb nu een bijrijster lopen voor mijn drie jarige haflinger het enige wat ik vraag is dat ze af en toe een lesje op hem pakt ivm hij nog vrij groen is in zijn doen en laten en hij nog een hoop moet leren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 20:25

Wat is de motivatie van Bijrijders om niet te betalen...wat geeft hun het idee dat het leven gratis is....het vertrouwen van je spullen en zo een kostbaar dier....ben wel benieuwd wat de echte reden is....

Gewoon voor niets op een goed paard kunnen rijden? Of een hobby hebben die je zelf niet kunt bekostigen, maar wel bereid bent om een klein bedrag te betalen voor een paard waar je een leuke klik mee hebt en een goede band mee op kan bouwen..of dat allemaal voor niets omdat je die leuke band kado doet aan de eigenaar? ;)