superwoman schreef:Ik vind 100,- ook veel...
Maar dat een paard (en dus een paardenhobby) duur is, dat staat vast.
Wanneer een eigenaar om een bijdrage vraagt is dit vaak een gedeelte van de stallingskosten, voor de dagen dat de verzorgster rijdt.
Vol of half pension (mesten etc) zijn ook van invloed op de stallingskosten.
Ik vind het bedrag dan niet gek (ookal is het veel geld) De overige kosten en de risico's zijn ook voor rekening van de eigenaar.
Tuurlijk moet een eigenaar niet een verzorgster nemen om deze financieel te ondersteunen, máár hoeft imo ook niet de hobby van de verzorgster te betalen.
Zoals eerder geschreven leer je in vrijwel de meeste gevallen meer van een verzorgpaard, dan van manegelessen op een manegepaard. Ik zie het als investering in jezelf, niet als het financieel ondersteunen van de eigenaar.
(nogmaals zijn er imo meerdere factoren die meespelen over het wel of niet betalen en de hoogte daarvan)
Ik vind het niet gek als iemand 100 euro per maand vraagt... ik vind het wel gek als hij dat ook echt krijgt

Overigens zou ik bijrijden inclusief les krijgen van de eigenaar ook een ander verhaal vinden (als je het dus vergelijkt met een manege) maar in dat geval zou de eigenaar ook wel zelf kunnen rijden, tenzij het een paard is waar de eigenaar niet op kan (kleine pony oid).
Persoonlijk denk ik dat de meeste eigenaars een bijrijder/verzorger willen vanwege de tijd die het paard kost. Een bijrijder die ook nog eens betaalt is dus dubbele winst... ik snap wel dat ze het proberen. Maar ik snap de bijrijder dus niet die én geld én tijd investeert. Ik zou het niet doen, dat betekent niet dat niemand het zou doen.