Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Melanie_B

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 01:38

Hallo allemaal..

Ik meld me hier ook even.. :) Ik ben me rustig aan het orienteren om rond maart/april, als mijn vriend en ik gaan samenwonen, misschiennnnn een bijrijder te nemen voor mijn lieve merrie. Vind het nog wel lastig. :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:40

Leuk LU! Waar :) ?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:48

LU, leuk!

Privéles is inderdaad duurder, maar je leert er zo veel meer van als van een groepsles. Ik vind dan ook dat bijrijders wel moeten lessen (als ze bij mij rijden, heb ook wel eens iemand gehad die wou komen die zei dat ze geen les meer nodig had, want ze reed al 7 jaar en zou er toch niets meer bijleren), mag ook groepsles zijn (geven ze bij ons op de vereniging), maar wil wel graag dat ze proberen zich samen met het paard te verbeteren. Aangezien ik best veel tijd en energie en geld in het opleiden van mijn paarden steek, vind ik dat een bijrijder daar ook wel wat in mag bijdragen, of in ieder geval zijn best moet doen (heb tot nu toe geen bijrijders gehad die beter reden dan mij helaas, dat zou handig zijn!). Daarom vraag ik ook geen bijdrage, ze moeten al lid worden van de vereniging.

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 17:53

Hier begint in januari de zoektocht naar een nieuwe bijrijder. Super tevreden met de huidige maar we verhuizen. Nieuwe stal is net te ver weg. Hoop dat er weer zo een super bijrijdster te vinden is

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:15

Ik twijfel ook over een bijrijder.. Paard staat nu 2 dagen in de week 'stil' en dat is op zich niet erg.
Maar had laatst een meisje mee en stralen dat ze deed! Geeft toch wel goed gevoel.
Vind het alleen wel lastig.. Geld vragen/klusjes doen/les laten nemen..
En ik heb 'm pas 4 maanden..
lastiggg

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:20

ik red het niet door mijn chronische ziekte om 7 dagen in de week mijn paard te doen. Paardrijden is wel heel goed voor mij vandaar mijn eigen paard. Ik verwacht dat een bijrijder op z'n minst les neemt en wat bijdraagt in de kosten. Hiervoor in ruil mag er ook veel. Ik heb de instelling dat als mijn paard het leuk vind en er geen gevaarlijke dingen gebeuren dat ik het goed vind.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 18:20

Pfoeeehhh ik meld mij hier ook..

Eerst kreeg ik een mevrouw ( die lekker weg reed op mijn paard) en ik was super blij dat ik iemand gevonden had. Totdat ze opeens een vergoeding wilde.. ja dag!

Toen heel erg zitten nadenken of ik wel een bijrijder wil.
Gisteren weer een meisje gehad voor proefrijden en die viel er met 10 minuten vanaf..

Gister avond weer een advertentie geplaatst maar constant reacties waar ik niet op zit te wachten...

Ik zit met mijn handen in het haar en het spookt zelfs in mijn hoofd rond om mijn paard te verkopen... is er nou niemand die ongeveer L niveau rijdt, stil kan zitten en gratis wilt rijden? :?

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:06

Cheminee schreef:

Eerst kreeg ik een mevrouw ( die lekker weg reed op mijn paard) en ik was super blij dat ik iemand gevonden had. Totdat ze opeens een vergoeding wilde.. ja dag!

Gisteren weer een meisje gehad voor proefrijden en die viel er met 10 minuten vanaf..

Gister avond weer een advertentie geplaatst maar constant reacties waar ik niet op zit te wachten...

Ik zit met mijn handen in het haar en het spookt zelfs in mijn hoofd rond om mijn paard te verkopen... is er nou niemand die ongeveer L niveau rijdt, stil kan zitten en gratis wilt rijden? :?

Weet niet welke regio je zit, anders mijn huidige bijrijdster

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:44

Paard wegdoen is soms een betere optie dan alle frustratie ondergaan.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:37

blieb01 schreef:
Cheminee schreef:

Weet niet welke regio je zit, anders mijn huidige bijrijdster

Den helder

blieb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:53

Dat is te ver voor haar , mijn paard verhuist naar 't veld en dat is al niet te doen haha

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:48

@Cheminee ik denk eerlijk gezegd niet dat je de verkoop van je paard af moet laten hangen, aan het hebben van een bijrijder. Een bijrijder kan je (vind ik) extra aandacht en liefde opleveren, en wellicht een bijdrage indien je die vraagt. Maar voor een bijrijder geldt ook dat wanneer ze verhuist, gaat werken/studeren oid, de kans aanwezig is dat ze stopt. En dan is het imo wel belangrijk dat je in staat bent je eigen paard te blijven onderhouden (zowel financieel als in aandacht).

@Anke er zijn inderdaad gevallen dat je je paard beter kunt verkopen. Maar dat ligt dan meer aan de situatie van de eigenaar denk ik. Als je als eigenaar volledig afhankelijk bent van een bijrijder (zeker financieel), is het denk ik niet wijs om je paard aan te houden.

@blieb balen van je situatie, ben er zelf helaas ook bekend mee! Heb je veel bijrijders in de omgeving?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:54

Cheminee: ik sluit me bij miramii aan wat dat betreft. Op die basis zoek ik ook een bijrijder. Ik kan het prima zelf, maar ik zou een avondje vrij ook best wel lekker vinden :D

Ik heb gister nog een rondje advertentie plaatsen op Facebook gedaan en zowaar nu 2 reacties. Een van een meisje van 12. Ze klonk heel enthousiast, maar ik vind het toch echt te jong.
En een enthousiaste reactie van een meid van 18, rijdt op een manege, wil graag western leren en klonk echt goed. Dus ik heb haar uitgenodigd om een keer af te spreken. Ik ben benieuwd :j

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:59

miramii schreef:
@Cheminee ik denk eerlijk gezegd niet dat je de verkoop van je paard af moet laten hangen, aan het hebben van een bijrijder. Een bijrijder kan je (vind ik) extra aandacht en liefde opleveren, en wellicht een bijdrage indien je die vraagt. Maar voor een bijrijder geldt ook dat wanneer ze verhuist, gaat werken/studeren oid, de kans aanwezig is dat ze stopt. En dan is het imo wel belangrijk dat je in staat bent je eigen paard te blijven onderhouden (zowel financieel als in aandacht).

@Anke er zijn inderdaad gevallen dat je je paard beter kunt verkopen. Maar dat ligt dan meer aan de situatie van de eigenaar denk ik. Als je als eigenaar volledig afhankelijk bent van een bijrijder (zeker financieel), is het denk ik niet wijs om je paard aan te houden.

@blieb balen van je situatie, ben er zelf helaas ook bekend mee! Heb je veel bijrijders in de omgeving?

@mirami
Financieel en qua aandacht komt mijn paard niks te kort. Ik zou zelf gewoon Eens een avondje vrij willen. Een bijrijder is alleen voor mij een toegevoegde waarde als ze ook rijtechnisch bij mij aansluit. 'Maar dat maakt het wel moeilijker in deze omgeving om iemand te vinden

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 18:34

@cheminee begrijp me niet verkeerd, dat suggereer ik ook niet. ;)
Ik reageer alleen op de opmerking over het verkopen van je paard.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 20:19

Waarom kan je paard niet gewoon een dagje vrij krijgen?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:44

Ik had er hier eentje staan. Zelf opgefokt. Dus jaren geld en energie inegstopt. Laten beleren. Met mijn gewicht was ik er de 1e twee jaar te zwaar voor. Ben erg zuinig op dieren zeker met leeftijd en overvragen/overbelasting.
Na gedoe met verzorgster en daarna een bijrijder. Toch besloten om voor het paardje te kiezen. Die wilde zo graag lekker dingen doen. Andere plek deed zich voor. Met terugkoopcontract. Nog altijd moeite mee...maar goed. Soms is de lastige keuze, de beste!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:45

Peelie schreef:
Waarom kan je paard niet gewoon een dagje vrij krijgen?

Precies. 2-3 dagen vrij is geen enkel dier die dat erg vindt. Mits ze maar lekker kunnen bewegen.

Scamander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:47

Met een dhz stal kun je niet altijd gewoon maar een dagje vrij geven zonder dat iemand je helpt. Mesten, voeren, etc kan veel tijd innemen. En als het niet om de hoek is omdat je een goede stalling wil dan neemt dat ook weer tijd in beslag.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 21:54

Misschien ben ik dan te simpel?

Voer kan je klaar zetten. En opstrooien kan je ook voor 2 dagen doen.

Wat ben ik blij dat ik dat probleem niet heb.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:13

Ik denk het getroffen te hebben met mijn 15-jarige bijrijdster. Ze gaat met haar moeder en is nu drie keer zonder mij geweest. Een keer een appje met een vraag omdat ze twijfelde en alle keren een appje hoe het gegaan is toen ze klaar was.
Vraag alleen af en toe een zak voer en kreeg ook op eigen initiatief de vraag welk merk hij eet en waar ik het haal. Hopelijk zet het door, maar heb er wel vertrouwen in. Dan ga ik ook gelijk wat meer energie erin stoppen ( keertje mee op de fiets rondje buiten enzo). Het moet van twee kanten komen he...

Wel of geen bijrijder, veel mensen twijfelen maar ik vind het heerlijk om twee avonden per week vrij te hebben. Ik geloof ook niet zo in verpesten met rijden. Zolang de basis van je paard goed is, je zelf ook regelmatig rijdt en je niet traint voor de regio kampioenschappen. Ik vind alles erom heen belangrijker dan leeftijd en ervaring. Lief zijn voor mijn paard, veilig en goed verzorgen,eerlijk rijden, communiceren en enthousiasme. Als het eerlijk is dan is rijden op B niveau prima. Bedenk voor jezelf goed hoe jij erin staat. Vind je het verschrikkelijk als ze niet nagevelijk rondrijden dan is het misschien geen goed idee. Kan je loslaten dan is het heerlijk om soms lekker een avond te Netflixen ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 22:47

Dat klinkt goed! Initiatief tonen is altijd leuk. :j

Doen jullie ook nog iets met sinterklaas/kerst met jullie bijrijder/verzorgster? Of andersom?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:41

Ik heb mijn bijrijdster nu sinds mei dit jaar en ik ben over haar manier van rijden te spreken en hoe ze met mijn paard omgaat maar ik ben niet erg te spreken over het feit dat ze ontzettend vaak afzegt last minute (half uur van te voren, uur van te voren) en ze kans soms 1,5 week helemaal niet en dan gaat ze de les meerijden op de manege van een uur terwijl ze helemaal niet gereden heeft die week en ik vindt dat nogal zwaar voor mijn fjord.

Ik zocht oorspronkelijk iemand boven de 16 jaar die wat verantwoordelijkheids gevoel had en de dagen zou komen die waren afgesproken. Op het begin zocht ik iemand voor 1 keer in de week maar na de zomer vakantie hadden we afgesproken dat ze 3 keer in de week zou komen omdat ik ook iemand zocht die met mijn paardje de fnrs proeven zou kunnen gaan starten. Het aanmelden voor de fnrs proeven heeft maanden op zich laten wachten en heeft ze in november pas voor de eerste keer een fnrs proefje gereden.

Ik wil haar niet perse kwijt want ze is een lieve meid die leuk kan rijden maar qua afspraken en verantwoordelijkheids gevoel kan ze er niks van. Ze is 14 jaar en ik snap dat ze school heeft en dat gaat ook voor maar ik zoek gewoon vastigheid. En vaak heeft ze ook feestjes of andere aangelegenheden waardoor ze niet kan komen.

Wat moet ik nu doen? ik wil dat er vaste dagen zijn zonder steeds dat iemand zich afmeld om wat voor reden dan ook (er zijn uitzonderingen) want mijn paard is geen wegwerp apparaat. Ik heb de fut niet om te rijden (ivm privé redenen) en wil wel dat mijn pony minimaal 2 keer in de week onder het zadel komt.

Ze betaald niks, ze betaald alleen de groepslessen, de fnrs en de kleding voor de proeven zelf.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 23:54

Gewoon dat wat hier boven staat, tegen haar zeggen.

Vaste dagen afspreken
Afzeggen alleen als uitzondering
Minimaal 2 keer per week

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 00:17

Scamander schreef:
Met een dhz stal kun je niet altijd gewoon maar een dagje vrij geven zonder dat iemand je helpt. Mesten, voeren, etc kan veel tijd innemen. En als het niet om de hoek is omdat je een goede stalling wil dan neemt dat ook weer tijd in beslag.

Als ik heel eerlijk ben zou ik zulke dingen niet zomaar aan iemand over laten. Dan moet ik iemand toch echt al wel maanden kennen wil ik ze de verantwoordelijkheid geven om de stal te mesten en te voeren en dan vooral het voeren. Ik zou dat dan liever met een stalgenoot regelen dat je ook een dag van diegene overneemt.

Ik zou ook meer afspraken maken probeer inderdaad vaste dagen lijkt me wel verstandig. Begin er gewoon een gesprek over.