Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 18:53

@visebreteam, nette advertentie toch? Ik zou als ik geen paard had heel blij zijn met een Django (maar zou er ook wel op willen rijden en eventueel van jou de kunstjes van het vak willen leren in de vrijheidsdressuur).

Paar pagina's terug 10 jaar niet gereden en maatje meer, 10 jaar niet gereden zou voor mij een probleem zijn, wil wel iemand die netjes onafhankelijk kan zitten, paard niet in de weg zit en niet in zijn mond zit te prutsen. Maatje meer, afh. van wat het gewicht daadwerkelijk is, maar de combi 10 jaar niet rijden EN maatje meer... is no + no. Goede ruiter die net wat zwaarder is heb ik nog niet zo'n problemen mee.
Voor het idee, voor mijn Fjord heb ik het max van 65 kilo, voor mijn zwarte 75, waarbij iemand die netjes kan rijden best iets zwaarder mag zijn en een vriendin van mij die eventueel keer mee wil op buitenrit en net iets zwaarder is ook geen probleem, maar niet structureel.

Oh.. ik schreef fjord.... ipv fjorden..... omdat ik gisteren helaas afscheid heb moeten nemen van mijn gouden koningin Sjolvir, mijn trotse eigengereide, eigenwijze, zelfbewuste dame......
Run for ever... Geen zonsopgang zal meer hetzelfde zijn....
Doet niet alleen mij pijn in mijn hart maar ook mijn bijrijdster die ik voor haar had en ook wedstrijden met haar startte. Nu dus een hele lieve bijrijdster over, zonder bijrij paard...

Afbeelding

ElSea

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:08

Jeetje sjolvir, wat onverwachts! (Voor mij dan). Wat ontzettend erg... Heel veel sterkte gewenst.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:09

;( Heel veel sterkte

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:19

Oh jeetje heel veel sterkte :'(

Rijden moet niet op een nummer 1 staan voor een verzorger bij mij, vooral omdat Django daar gewoon echt nog problemen mee heeft. Eerst maar lekker aan elkaar wennen en als dat goed gaat verder kijken. VD knoppen heb ik het liefst niemand aan omdat Django regelmatig mee mag op show of opdracht en gedrag vrij makkelijk veranderd is... Zo ben ik bijvoorbeeld bezig met lopend steigeren, en dan zie ik het niet zitten als iemand het zelf gaat doen en op de verkeerde momenten beloont waardoor ik mijn oefening kwijt ben :))

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:31

Verzorgster reed week of 4 geleden in de les en na half uur liep ze uit het niets ineens op 3 benen...
Is wel deel opgeknapt, maar been ging niet meer pijnvrij worden dit was LA.. RA was al niet meer denderend met dikke hak en daarom ook al dit jaar paar keer stil gestaan (weiland) en RV heb ik haar ooit voor uit de sport gehaald in 2009.. Hele jaar zie ik ook al wat aan haar loopje (ze is ook paar keer tijdje stil gezet omdat ze echt niet goed liep) en vrienden die haar van jongs af aan kennen zagen het ook. Dit jaar heeft ze nog wel 6 proeven gereden en 6 x winst en 1e en 2e plaatsen gehaald in de B met haar bijrijdster, maar zo lopen als vroeger kon ze al niet meer. Een paard dat niet meer pijnvrij blij in de wei kan staan en rennen kan als het wil heeft in mijn ogen geen paardwaardig bestaan... Ik heb daarom moeten besluiten dat het genoeg was... Heb altijd gezegd dat ik mijn trotse dame zou laten gaan als ze nog een trotse dame was en niet zou wachten tot ze haar glanzende karakter verloren was, blijkbaar moest dat nu zijn....

VisibreTeam schreef:
Oh jeetje heel veel sterkte :'(

Rijden moet niet op een nummer 1 staan voor een verzorger bij mij, vooral omdat Django daar gewoon echt nog problemen mee heeft. Eerst maar lekker aan elkaar wennen en als dat goed gaat verder kijken. VD knoppen heb ik het liefst niemand aan omdat Django regelmatig mee mag op show of opdracht en gedrag vrij makkelijk veranderd is... Zo ben ik bijvoorbeeld bezig met lopend steigeren, en dan zie ik het niet zitten als iemand het zelf gaat doen en op de verkeerde momenten beloont waardoor ik mijn oefening kwijt ben :))

Is logisch hoor. Hier heb ik jonkie staan waar ook ik ik en ik op zitten (en heb nu 1 fijne bijrijder voor dit paard) simpelweg omdat zaken niet bevestigd zijn en beloning op juiste moment moet zijn en de vraag ook. En dat gaat dan om rijden. En heel eerlijk heb mijn handen zelf ook meer dan vol aan dit portret, is heel leergierig, maar ja.. dat gaat 2 kanten op he!? En werkwillig.
Heb daar ook nog een wandelverzorgster bij, over 10 jaar is dit waarschijnlijk ook heel fijn paard voor anderen om te rijden, maar voorlopig niet.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 19:55

He wat naar. Veel sterkte de komende tijd Sjolvir.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:05

Heel erg veel sterkte met het verlies van je prachtige Fjord.
Erg heftig om te lezen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:28

Heel veel sterkte met het verlies van je fjord.

Ik wil juist graag dat mijn bijrijder rijd. Ik kan er zelf nog niet op. Nu blijft ze wel gewoon bezig onder het zadel :)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:32

Sjolvir heel veel sterkte toegewenst.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:16

Wel een moedig besluit!

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:51

Sjolvir sterkte! Volgensmij reden jullie ook op HE 2016 toch? Dan ken ik jullie daar van.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 21:52

Sjolvir, sterkte!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:07

Heel veel sterkte :(:)

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 22:26

De reden dat ik het overweeg is voornamelijk als wij een keer op vakantie willen of weekend weg gaan.
Hier komt uiteraard eerst geen verzorger bij!
We hebben hem vandaag opgehaald trouwens.

Eerst maar lekker genieten met zijn tweetjes.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 23:51

Sjolvir, sterkte joh, heftig!

Miesjex, als je paard op pension staat, kun je in de vakanties vaak wel iemand daar regelen. Zo deden we dat bij ons op de stallen iig wel.
Soms met en soms zonder rijden. Zolang er maar controle op is en wat aandacht, dat overleven ze het wel. (Vol pension)
een ander op je paard, zeker wanneer je er niet bij bent kan vriendschappen breken - ik gaf die van mij altijd vrij en in de zomer stond hij toch de hele dag op het land. Beweging genoeg.
Iig voor nu lekker genieten met je nieuwe paard!

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 23:56

Dat komt zeker goed. Rijden word hem nog niet daar is hij te jong voor. Op stal zijn we maar met zijn 2en..
Eigenaar heeft er 4 paarden staan en mijne..
maar misschien inderdaad met de eigenaar overleggen of zei dat eens wil mesten.
Verzorger wil ik er nu zoiezo nog niet bij hebben!
Eerst aan elkaar wennen en lekker genieten saampjes

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 06:22

Heel veel sterkte gewenst Sjolvir :(:)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:09

Shelly21 schreef:
Sjolvir sterkte! Volgensmij reden jullie ook op HE 2016 toch? Dan ken ik jullie daar van.

Ja, dat was ik met Hepsie.

Bedankt iedereen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:16

Sterkte Sjolvir, heb in de begintijd van bokt vaak jullie topics voorbij zien komen met de Z fjord en die steeds graag gelezen en bekeken. Het was toen nog veel minder gewoon om met een pony tussen de paarden te starten en zeker met een Fjord was dat niet altijd makkelijk.

2,5 jaar geleden was ik zelf een herintredende amazone die vanwege zwangerschappen, jonge kinderen en geblesseerd paard zo ongeveer 5 jaar weinig op het paard had gezeten en helemaal niet meer had gelest. Ook waren nog niet alle zwangerschaps kilo's er af. Toen ik zwanger was woog ik op een gegeven moment richting de 75 kilo en toen ik net bevallen was heb ik een tijd rond de 68 kilo gewogen. Met dat gewicht kon ik gewoon op grote maat sport-D pony's rijden. Ik had toen ook gewoon maat 38 en paste in een 17 inch zadel. Ik ben maar 1,63 en leek wel wat stevig, maar niet "dik". Iemand van 1,70 met dat gewicht zal eerder slank lijken denk ik.

Ik ben blij dat ik wel gewoon mocht komen kennismaken en proefrijden (en vervolgens blijven) ondanks dat ik geschreven had dat ik in het verleden L2 had gereden en er wel eerst weer in moest komen en ik afhankelijk was van de klik met een paard. Ik ben kleiner en lichter dan de eigenaresse dus dat is geen probleem in elk geval. Maar denk dat veel mensen gewicht niet goed inschatten.

Ik woog hier ongeveer 55kilo denk ik, dat was mijn stabiele gewicht vanaf tienerleeftijd tot mijn eerste zwangerschap
Afbeelding

Hier was ik net 2 maanden er voor bevallen en schat het rond de 68/70 kg
Afbeelding

En dit ben ik ongeveer een jaar geleden, rond de 64kg
Afbeelding

Normale Volwassen vrouwen zitten al snel op die 65 kilo, bij een lengte tussen de 1,65/1,70 en dat is ook nog een normaal BMI tussen de 20 en 25.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:44

Anoniem schreef:
Een bijrijder levert mij geen dienst hoor. Ik geef iemand die net niet de financiële middelen heeft voor een eigen paard de kans zicht toch verder te kunnen ontwikkelen door het beschikbaar stellen van mijn sportpaard.

Er zijn 2 kanten aan dat verhaal, en daar zullen we het nooit allemaal over eens worden ;)

Inderdaad.
Vind dat je immers als je op een manege wilt rijden ook ervoor moet betalen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 22:52

Van alleen rijden leer je alleen niet zoveel. Dan moet je er nog wel les bij nemen, en privelessen zijn duurder dan manegelessen :)

Ik wilde mijn bijrijders liever niet heel veel zwaarder hebben dan ik, maar heb dat oo een gegeven moment wel losgelaten, als ze maar netjes konden zitten en goed konden rijden. Ik ben nu zelf bijrijder en heb exact dezelfde maten als de eigenaresse, dat is wel ideaal. Hun op maat gemaakte zadel past perfect en ik hoef de beugels nooit te verstellen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:30

Dat klopt helemaal. Hoewel je uitgaat dan van een groepsles tov privéles.
Is net als appel met peren vergelijken.
Een privéles op de manege zal niet veel verschillen.
Ik ben zelfs 1 euro goedkoper. Hier 15/half uur en de manege 16/half uur.
En dan zit je of op een eigen (verzorg)paard of 1 van mij. Heel anders dan afgestompt dier. Waar lessen vaak niet meer diepgang hebben dan figuren rijden (uitzonderingen daar gelaten)

Is dus ook een keuze die iemand kan maken.
Zijn veel mogelijkheden met hetzelfde budget.
1 keer in de week een uur manegehobbelen of 1 keer in de 2 weken een uur privéles.

Zijn er genoeg die na een jaar of 7 wel uitgekeken zijn op de manege(les).
Dan is er een keuze....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:39

ik wil niet anders meer dan priveles. Clubles kan eventueel wel, maar dat is dan voor er bij. Vooral in de winter fijn omdat je dan een extra keer onder belgeleiding kunt trainen in een binnenbak. Maar je moet het inderdaad wel kunnen betalen. Hier is het niet én een bijdrage én lessen. (of ze moeten op een fijne pensionstal met binnenbak staan, maar ook dan alleen een kleine bijdrage want anders kan het gewoon financieel niet)

Ik les elke week. 25/30 euro per les voor 30 tot 45 minuten, bij instructrices (Grand Prix niveau) met binnenbak. Met zelf losrijden en uitstappen dus je zit er al snel een dik uur op. Om de week deed ik ook maar vind zelf wel fijn om elke week te lessen. Ik rijd normaal 2x per week, met af en toe nog een keertje extra ivm wedstrijd of buitenritje met eigenaresse of vakantie van eigenaresse. Het is best een investering, zeker als je de andere kosten mee telt als brandstof en oppaskosten, maar ik heb het er wel voor over.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:12

Ik geloof dat ik er nu aan uit ben en geen bijrijder meer wil.

Ik heb net zelf gereden.
En wat liep hij lekker meteen vanaf het begin.
Anders ben ik toch altijd weer een kwartiertje bezig hem weer aan het been te zetten, hem los te laten worden aan de linkerkant in zijn kaak. En nu meteen vanaf de eerste pas had ik een los paard onder me.
En dan gaan die bijrijders nog beweren dat ze ons een dienst verlenen _O-
Ik kan hem dus echt beter een week in de wei laten staan.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:03

Jeetje sjol! Ik kwam nu naar dit topic om een leuk berichtje te delen en dan lees ik dit! Wat erg! Heel veel sterkte met het verlies van jou prachtige dame!

Toch ga ik nog even mijn nieuwtje delen! Ik ben de laatste tijd wat actiever gaan zoeken naar een leuk beestje om te gaan rijden. Zo als het er nu naar uitziet heb ik een leuke uitdaging gevonden van 5.5 jaar. Pittig beestje schijnt het, maar verder een erg leuk ding! Zaterdag ga ik langs om te kijken! We starten als het goed is aan de longe, beestje is nog aan het revalideren met rugproblemen (iets met een zadel dat niet goed ligt na opvulling) dus we gaan elkaar eerst vanaf de grond leren kennen. :j