Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:39

Je begrijpt niet wat ik bedoel, ik bedoel dat omdat sommige dat doen, dat je dat niet als argument kan gebruiken om het onrechtvaardig te vinden dat men geld vraagt, omdat het juist maar door sommige wordt gedaan, niet de meerderheid.
Begrijp je het nu?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:40

Mioux schreef:
Wat ik me vaak wel aan stoor is dat sommige geld "moeten" vragen omdat ze anders hun paard niet kunnen houden om dat ze het niet kunnen betalen.

En ik denk dat dat steeds meer worden. Moet je eens zien hoeveel -goede- paarden er bij de slager staan omdat mensen het niet meer kunnen betalen.
En dan nog; het maakt toch niet uit waarom een bijrijdster een vergoeding moet betalen? Of het nou is omdat de eigenaar het geld nodig heeft of omdat het een principekwestie is. Net zoals de reden waarom iemand een bijrijdster heeft; geld nodig? Geen tijd voor het paard?
Het doet er niet toe... iemand zoekt een bijrijdster, reden onbekend en onbelangrijk, punt. En een potentiële bijrijdster betaalt het en zeurt niet of die potentiële bijrijdster kijkt verder.
Maar het is niet zo dat een bijrijdster de regels opstelt, in die wereld leven niet. Voor een bijrijdster geld: take it or leave it. Je schikt je naar de eisen en wensen van de eigenaar of je koopt lekker zelf een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:41

Mioux schreef:
Ik ben deels met hierboven eens ! Het is en blijft natuurlijk wel je eigen verantwoordelijkheid. En inderdaad je mag zeker met dit weer blij zijn dat men nog je paardje wilt doen, de meeste gaan met dit weer lekker thuis zitten en denken bekijk t maar, zeker als ik ervoor moet betalen om in rot weer (als je geen binnenbak heb bijvoorbeeld) te gaan rijden en alles erom heen moet doen.Ik ga zowiezo geen groot bedrag geven aan iemand als ik n paard ga doen, ook heb ik nu gereageerd op een fries merrietje, t baasje heb door omstandigheden te weinig tijd en de andere verzorgster gaat aan kinderen denken, ja dan ben je al blij als iemand je paardje komt doen.
Ik ben wel iemand die door wind en weer komt, mits ik niet belachelijk iets hoef te betalen.
Ook ben ik iemand die vaak dingetjes zelf haalt, zoals halster of dekje of borstels erbij etc etc, ik vind dat hetzelfde als dat je moet betalen per maand en daarom zoek ik liever een paardje die aandacht nodig heb als waarvoor ik de baas moet betalen.

Kijk en vroeger deed je dat gewoon, omdat je blij was een verzorgpaard te hebben en tegenwoordig kost het moeite schijnbaar. De hele mentaliteit is veranderd, vroeger was je blij met een paard van een ander, tegenwoordig ziet men het als service verlenen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:44

Ik blijf erbij... wij gingen na schooltijd met flessen vol met water gevuld in de winter, door de sneeuw en alles om te zorgen dat de paarden nog een extra drinkmomentje hadden op die dag :s Toen had je er gewoon alles voorover en was je dankbaar dat je mocht verzorgen en rijden...

Maar het is echt zo veranderd, mensen vragen geld (biedt je je paard gratis aan als verzorgpaard :') recreatie-ezel.... betaald buitenritjes maken.... hoe voelt iemand zich?)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:44

Quellian schreef:
Mioux schreef:
Wat ik me vaak wel aan stoor is dat sommige geld "moeten" vragen omdat ze anders hun paard niet kunnen houden om dat ze het niet kunnen betalen.

En ik denk dat dat steeds meer worden. Moet je eens zien hoeveel -goede- paarden er bij de slager staan omdat mensen het niet meer kunnen betalen.
En dan nog; het maakt toch niet uit waarom een bijrijdster een vergoeding moet betalen? Of het nou is omdat de eigenaar het geld nodig heeft of omdat het een principekwestie is. Net zoals de reden waarom iemand een bijrijdster heeft; geld nodig? Geen tijd voor het paard?
Het doet er niet toe... iemand zoekt een bijrijdster, reden onbekend en onbelangrijk, punt. En een potentiële bijrijdster betaalt het en zeurt niet of die potentiële bijrijdster kijkt verder.
Maar het is niet zo dat een bijrijdster de regels opstelt, in die wereld leven niet. Voor een bijrijdster geld: take it or leave it. Je schikt je naar de eisen en wensen van de eigenaar of je koopt lekker zelf een paard.

_/-\o_

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:46

Oh nee hoor, heb vorig jaar zelfs tot en met de 6e maand in mijn zwangerschap, gewoon de klussen eromheen ook gedaan en heb op t paardje nooit kunnen rijden omdat ook die toen nog te jong was ook voor mijn zwangerschap heb ik t paardje verzorgd, 2 jaar lang, maar ik heb nooit en te nimmer 100 euro betaald en dan ook nog eens alle klussen moeten doen.

Ik heb toen zelfs niks hoeven te betalen, maar omdat ik t tof vond dat ik vrijheid kreeg met t paardje heb ik wel de kosten voor t scheren, wassen en halsters borstels en dekens betaald. Als dank maar ook omdat ik t leuk vond.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:48

abcde schreef:
en mooi weer rijders................zijn geen paardenmensen!
Zou ik gelijk klaar mee zijn

ik ben ook een mooi weer rijder ;) Rijd liefst in een droge bak en tussen de buien door :P Heb de paarden aan huis en moet al het werk er om heen dus ook gewoon doen. In weer en wind, ziek, zwanger maakt niet uit... Het werk gaat door. ben je dan geen paardenmens alleen vanwege het "mooi weer rijden"?
Verwacht van verzorgsters ook niet dat ze in de plenzende regen gaan rijden. Vinden mijn paarden ook niet zo'n succes trouwens. Die lopen desnoods zijwaarts of achterwaarts naar de uitgang of gaan met de kont in de wind en het hoofd omlaag staan O:).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:50

vuurneon schreef:
Hallodan;
Klusjes; niet alleen uitmesten, maar ook stal vegen, water halen (vooral in de winter), helpen hooi/stro binnen halen, controle weiland. Gewoon alles wat bij paarden hoort.

Als je op iemands paard rijdt, dan kun je toch even wat mestballen uit zijn stal halen, zodat hij weer in een schone stal terug kan na het rijden, hetzelfde als je paard mest in de bak, dat je dat even opruimt? En de stal vegen om de boel netjes achter te laten? Even zijn wateremmer vullen in zijn stal. Het hoort voor mij gewoon bij de naverzorging van het paard, net als uitstappen. Hier wordt gemest, maar ik haal altijd even de mestballen uit de stal. We staan hier op vlas, dus de hele stal uitmesten hoeft sowieso niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:53

Mioux schreef:
Oh nee hoor, heb vorig jaar zelfs tot en met de 6e maand in mijn zwangerschap, gewoon de klussen eromheen ook gedaan en heb op t paardje nooit kunnen rijden omdat ook die toen nog te jong was ook voor mijn zwangerschap heb ik t paardje verzorgd, 2 jaar lang, maar ik heb nooit en te nimmer 100 euro betaald en dan ook nog eens alle klussen moeten doen.

Ik heb toen zelfs niks hoeven te betalen, maar omdat ik t tof vond dat ik vrijheid kreeg met t paardje heb ik wel de kosten voor t scheren, wassen en halsters borstels en dekens betaald. Als dank maar ook omdat ik t leuk vond.

Het was ondanks jouw quote niet persoonlijk op jouw bedoeld. Alleen merk je dit wel bij bijrijders. Men komt niet met passie, bij kou of regen of iets anders wat ze even niet naar de zin is, dan gooien ze de handdoek al in de ring. Als het geen sportpaard is, dan halen ze hun neus al op of accepteren, maar zodra er een kwpnér beschikbaar is, zijn ze foetsie. Ook als men helemaal geen bijdrage of klussen hoeft te doen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:54

joyce B schreef:
abcde schreef:

ik ben ook een mooi weer rijder ;) Rijd liefst in een droge bak en tussen de buien door :P Heb de paarden aan huis en moet al het werk er om heen dus ook gewoon doen. In weer en wind, ziek, zwanger maakt niet uit... Het werk gaat door. ben je dan geen paardenmens alleen vanwege het "mooi weer rijden"?
Verwacht van verzorgsters ook niet dat ze in de plenzende regen gaan rijden. Vinden mijn paarden ook niet zo'n succes trouwens. Die lopen desnoods zijwaarts of achterwaarts naar de uitgang of gaan met de kont in de wind en het hoofd omlaag staan O:).

Haha ik rijd ook liever niet in de regen (regen probeer ik wel echt te ontwijken) maar kou etc, dat is geen probleem :p En als het een hele dag regent, ow we vermaken ons ook goed in de regen hoor :') (maar dan wel het bos in :D)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:56

Als het regent blijf ik thuis. Het is HOBBY hoor :D

Oh nou lieg ik... ben er gisteravond even langs gereden om een wortel te geven. Ik was toevallig in de buurt.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:57

Beetje regen smelten we niet! (maar fijn is anders :')) zolang het niet stormt etc. Ik geef dan wel aan, dat ik dan wel een voorkeur heb om te wandelen :')

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:00

Mindim schreef:
Mioux schreef:

Het was ondanks jouw quote niet persoonlijk op jouw bedoeld. Alleen merk je dit wel bij bijrijders. Men komt niet met passie, bij kou of regen of iets anders wat ze even niet naar de zin is, dan gooien ze de handdoek al in de ring. Als het geen sportpaard is, dan halen ze hun neus al op of accepteren, maar zodra er een kwpnér beschikbaar is, zijn ze foetsie. Ook als men helemaal geen bijdrage of klussen hoeft te doen.

Tegenwoordig merk je ook dat alleen mooi weer rijders komen, en dan is het september, word het wat kouder of dit geval oktober en zie je ze niet meer. Dan vind ik dat je niet echt de passie hebt voor de hobby/sport maar alleen de leuke dingen wil doen.
Ik vind elk paard leuk, zou bij wijze van nog n shetlander top vinden ! ik vind rijden een bijzaak, het eromheen verzorgen vind ik juist 1 van de leukste dingen, en ach ja mesten is niet t leukste misschien, maar hoort erbij !

Ik heb hiervoor ook 1 verzorgpaard gehad, waar ik niet op kon rijden, en er stonden 3 andere bij 2 shetjes en 1 draver, allemaal met luis.
Ik heb de verzorging op me genomen en alle paarden verzorgd, wat me overigens uren aan tijd kostte zelfs dagen,maar ze waren erna als nieuw en top ! en waren super vrolijk, ben overigens ook elke week bezig geweest met de shetjes wandelen, en de verzorgster van de draver geholpen toen de draver geen zin had en naar dr bokte en alles (ze was ook onzeker en had paardje door) ik vind alles hoort erbij en heb t altijd met plezier gedaan.

Tuurlijk heb je ook wel eens geen zin als het elke keer regent, dat is normaal, maar je hebt een keer en je hebt altijd :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 13:21

Daarom zou ik nooit een bijrijder willen hebben, te veel gedoe en red het zelf wel, weer of geen weer...
Maar buiten dat hangt van de situatie af met een bijrijder, wat diegene doet of niet doet, van mij hoeft iemand niet te betalen als er tegenover staat dat ze ook de klusjes erom heen doet zoals mesten etc. Maar als zij regelmatig rijd en daardoor ijzers sneller slijt zou ik wel een kleine vergoeding willen hebben, of als iets stuk gaat door haar toedoen ook.
Maar dan verwacht ik ook wel dat ze ook met slecht weer komt.
Ik begin er niet aan, mocht het nodig zijn dan heb ik wel wat mensen die voor mijn paard zorgen voor the time being.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:09

Het bedrag dat een eigenaar vraagt is altijd reëel als iemand het wil betalen, of het nu € 5,- of € 400,- is ;).

Ik ga er vanuit dat IEDEREEN die een paard koopt dat in 1e instantie gewoon zelf kan betalen maar soms veranderen de omstandigheden en in deze huidige economische crisis zou dat een enkeltje slager betekenen voor veel paarden. Is het dan zo'n vreselijke misdaad als je, door een bijdrage te vragen aan je bijrijder, je paard wel kan aanhouden? Lijkt me niet...

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:58

joyce B schreef:
abcde schreef:

het is heel wat anders of je niet gaat rijden met regen maar wel gewoon komt en het paard een beweging geeft,
of dat je afbelt en het paard lekker op stal laat staan :+
En als je mooi weer rijder bent ga je geen paard verzorgen met alleen een buitenbak?

Maar je snapt volgens mij prima wat ikbedoel ;)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:52

Mioux schreef:

Dus deze "moeten" idd wat is daar mis mee als er altijd mensen zijn te vinden?.

Dan zeg je zeker dan moet je hem maar verkopen??. TUURLIJK de markt is zooo goed dat je hem morgen kwijt bent *not*.
En tja niet moeten kopen...zucht als ik alles 9 jaar geleden wist dan had niemand een paard gekocht en lag het gehele paarden houderij op zijn gat. Dingen veranderen iedere dag weer andere prioriteiten en omstandigheden. Vele kwakken dan maar hun paard op MP en pleuren hem in een weiland tot verkoop. WOW wat een oplossing zeg.
OF idd ze zoeken er iemand bij die wat meehelpt in de kosten en ervan geniet. Wat is daar mis mee?.

Nee hoor kijk verder dan je neus lang is. Ken idd wel mensen die een paard gekocht hebben als "luxe" artikel en zijn nu uitgekeken staat nu zielig op stal. Ik niet ik heb nu bewust een een "pauze" en wil mijn paard niet kwijt maar moet wel ff aan de centen denken. Paard merkt er niets van en 2 mensen heb ik verschrikkelijk blij.

Dus altijd even nadenken voordat je dingen zegt want er zijn altijd meerdere kanten.

Ik kan heel goed begrijpen dat mensen tegenwoordig besluiten een paard niet meer allen te doen ook ivm de tijd die het kost. En vaak willen ze ook nog andere dingen doen naast hun drukke baan.

Weet iemand met hoeveel de paardensport afgelopen 5 jaar in prijs gestegen is?.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:54

Ik heb geen idee hoeveel alles is gestegen, ik ben niet echt heel veel duurder uit dan 5 jaar geleden namelijk. Wel jaarlijkse verhoging van de huur, maar 10tje per jaar merk je niet zozeer.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:54

Qua manegelessen weet ik dat ik met 9,50 GULDEN per uur begon :') en nu betaal ik volgens mij al 20 EURO...

Hooi/stro steeg 2 jaar terug echt met meer dan 100% :S de kleine pakjes (eerst rond de 3 euro) werd gewoon 7 euro voor gevraagd :s

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:58

Prisca,het is mijn mening en die mag ik delen. Jij hebt jouw mening ik de mijne :)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:59

@Mioux
Over een kam scheren is weer wat anders de gevallen kan je namelijk niet vergelijken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:01

Serendip90 schreef:
Hooi/stro steeg 2 jaar terug echt met meer dan 100% :S de kleine pakjes (eerst rond de 3 euro) werd gewoon 7 euro voor gevraagd :s

Geen last van gehad gelukkig, lichte stijging maar! Voordeel dat ik alles zelf inkoop, als je op een pensionstal staat dan ben je toch weer afhankelijk van de eigenaar.

Ik weet niet of ik nu weer bijrijder zou willen worden, denk dat ik te lang een eigen paard heb en dat ik het juist niet prettig meer zal vinden om niet meer de eindverantwoordelijkheid te hebben. Al scheelt het wel een hoop zorgen, tijd en geld :+

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:03

vuurneon schreef:
Serendip90 schreef:

Geen last van gehad gelukkig, lichte stijging maar! Voordeel dat ik alles zelf inkoop, als je op een pensionstal staat dan ben je toch weer afhankelijk van de eigenaar.

Wij kochten het eerst altijd bij een bepaald bedrijf, daar was dat... Als je dan verder gaat zoeken, kun je het bij de boertjes via via goedkoper vinden... en nu zijn de prijzen dit jaar ook niet zo extreem... Maar weet wel dat het toen zo erg was (n)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:03

Sees schreef:
Het bedrag dat een eigenaar vraagt is altijd reëel als iemand het wil betalen, of het nu € 5,- of € 400,- is .

Ja in dat opzicht wel, maar wat voor mij reëel is hangt er vanaf, maar zou diegene niet mee laten betalen aan stallingskosten, laat ik het zo zeggen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:04

vuurneon schreef:
Ik weet niet of ik nu weer bijrijder zou willen worden, denk dat ik te lang een eigen paard heb en dat ik het juist niet prettig meer zal vinden om niet meer de eindverantwoordelijkheid te hebben. Al scheelt het wel een hoop zorgen, tijd en geld :+

Precies hetzelfde hier..