bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:52

ownwise schreef:
Mee eens minikatje, veel bijrijders eisen een soort zeggenschap op die ze niet hebben, ookal leveren ze een bijdrage in de kosten en klusjes. Wel vindt ik dat ze bepaalde rechten hebben naast de plichten maar dat moet niet verward worden met zeggenschap!

Ja dat klopt, het is niet te geloven!
Bij ons op stal staat een man die een bijrijder heeft, maar die eist allemaal dingen zoals andere bitten (nu al 6 verschillende) en die moet hij dan maar kopen, nou sorry hoor, als jij andere bitten wilt prima, maar dan koop je die toch zelf? Ze heeft ook lopen zeuren over het zadel dat het niet goed lag en zo dus zadelmaker er bij laten komen en die zegt: "niks mis met dit zadel!" (zij wilde gewoon een ander zadel....)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:09

Adamootje schreef:
Citaat:
ik vind veel bijrijdsters erg verwend overkomen,gratis rijden op andermans paard en daar verder niks aan willen doen,omdat ze de eigenaar zo`n gunst verlenen om hun paard te rijden.
mesten en opruimen en tuig poetsen zijn rotklusjes :x

Wie zegt dat bijrijders die niet betalen dat niet willen doen? Zeker als ik geen geld betaal, ben ik ten alle tijden bereid om klusjes te doen om en rond het terrein (naast stal eigen bijrijdpaard extra stallen mesten, paddock en weide mesten, zadel en hoofdstel schoonmaken en invetten, en ga zo maar door). Ik denk dat ik (sorry, maar dit is zoals ik het zie) daartoe minder bereid ben als ik een maandelijkse bijdrage zou moeten leveren. Voor rijden moet er uiteraard wel iets tegenover staan en persoonlijk lijkt mij dat je met het doen van klusjes toch wel genoeg bijdrage levert?

Amen! dat gevoel heb ik ook. Ik doe met liefde klusjes op stal! omdat er niks verwacht wordt.. ik heb geen 100 euro in de maand over om een paard van een ander te financieren! maar de dagen dat ik kom is alles schoner en opgeruimder als ik weg ga dan dat ik aan kwam! Als ik zou betalen zou ik daar ook minder toe bereid zijn. Je geeft al een flink wat geld voor een paard dat niet van jou is en dan mag je als dank voor je bijdrage ook nog alle zooi op komen ruimen..

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:12

freakish1977 schreef:
ownwise schreef:
Mee eens minikatje, veel bijrijders eisen een soort zeggenschap op die ze niet hebben, ookal leveren ze een bijdrage in de kosten en klusjes. Wel vindt ik dat ze bepaalde rechten hebben naast de plichten maar dat moet niet verward worden met zeggenschap!

Ja dat klopt, het is niet te geloven!
Bij ons op stal staat een man die een bijrijder heeft, maar die eist allemaal dingen zoals andere bitten (nu al 6 verschillende) en die moet hij dan maar kopen, nou sorry hoor, als jij andere bitten wilt prima, maar dan koop je die toch zelf? Ze heeft ook lopen zeuren over het zadel dat het niet goed lag en zo dus zadelmaker er bij laten komen en die zegt: "niks mis met dit zadel!" (zij wilde gewoon een ander zadel....)

En de volgende keer als zij met iets komt zegt die man "het zal wel weer".. en dan blijkt er wel echt iets mis te zijn.. maar daar denkt ze niet over na waarschijnlijk..

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:19

Er zijn dus toch aardig wat mensen die een bijrijder zoeken
Jammer dat ze bijna allemaal in het noorden zitten, het enige waar ik voor kan zorgen in onze omgeving is een koe. en de manege is ook niet de vriendelijkste -O-

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:23

BoemPats schreef:
Er zijn dus toch aardig wat mensen die een bijrijder zoeken
Jammer dat ze bijna allemaal in het noorden zitten, het enige waar ik voor kan zorgen in onze omgeving is een koe. en de manege is ook niet de vriendelijkste -O-

Waar kom e vandaan.
In het zuiden zijn er ook nog mensen die bijrijders zoeken hoor..... ( ik weet er een)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:23

waar woon je boempats?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:25

@Sababber

dat antwoord van jou , dat bedoel ik dus
je betaald om bij te rijden en vind dan dat alles er omheen voor jou gedaan moet worden
maar........je wilt dan wel zeggenschap over het hoe en wat van/met het paard :+

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:34

mirgino schreef:
@Sababber

dat antwoord van jou , dat bedoel ik dus
je betaald om bij te rijden en vind dan dat alles er omheen voor jou gedaan moet worden
maar........je wilt dan wel zeggenschap over het hoe en wat van/met het paard :+

Nee, Ik betaal niet. Maar ik doe zoveel mogelijk als ik op stal ben.
Alles gaat in overleg met de eigenaar. Ik mag wel zo vaak rijden als ik wil. Ik heb de keus of ik in de bak wil rijden. wil springen of dressuur wil, mag ook buitenritten maken. Ik heb van de week privé les gehad van haar instructie en die les heeft zij voor mij betaald.. Ik vraag dat niet van haar.. dit doet ze omdat zij ons verder wil helpen.. Ik help haar met alles als ze het vraagt. en biedt ook dingen aan om te doen. Ik kom door weer en wind en heb er alles voor over om met de pony bezig te zijn.. Ik heb veel vrijheid! daar ben ik blij mee! dat laat ik merken door mee te helpen met alle klusjes. maar als ik dit zou moeten doen en dan er voor terug zou krijgen dat ik 2x in de week mag komen en nog 100 euro p.m. moet betalen, dan sla ik af..

Dat kan je zien als zeggenschap willen hebben. Maar ik wil 100% voor een paard gaan en ik vind 2x in de week te weinig, niet eerlijk tegenover de pony als die verder niet gereden wordt.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 16:48

TanteSabien schreef:
Ik pieker er niet over om te gaan betalen voor een paard van een ander.
Die betalen mij maar.

Ze hebben iemand nodig die hun paard aandacht en beweging geeft en het liefst ook nog hoger op rijdt.
Dan huur je dus iemand in en laat je niet iemand betalen voor hetgeen je zelf niet kan.

Zou een mooie bak zijn zeg als ik mijn huis geschilderd wil hebben en ik tegen de schilder zeg: ja heej luister ff, je moet er wel voor betalen hoor want zo doe jij ook weer ervaring op he.

Dacht het niet dus.

En daarbij hoor je geen paard te kopen als je hem niet zelf kan onderhouden.

Dus bijrijders die niet willen betalen? groot gelijk: Laat je er maar voor betalen!

Wanneer je iemand zoekt om je paard op een hoger niveau te rijden, spreek ik echt niet meer van een bijrijder :n. En ik kan je vertellen dat over het algemeen het niveau van een bijrijder niet zo hoog is, dat ze het paard hogerop rijden (die doelgroep heeft nl. meestal wel een eigen paard of rijdt idd paarden voor een ander).

Ik heb een niet betalende bijrijder voor 2 dagen per week en ik heb haar zelf gevraagd, omdat ik minder tijd heb. Zij rijdt mijn paard netjes, verpest er niets aan maar verbeterd hem rijtechnisch voor mij niet. En dat hoeft ook niet. Ik ben allang blij met haar tijd en energie en dat ze zo leuk met hem omgaat.

Wanneer ik een van mijn paarden niet meer zou kunnen betalen, zou ik haar wel een keuze bieden om een betalende bijrijder te worden (met daarbij de mogelijkheden om mijn paard vaker te rijden). Als zij dat niet zou willen, zou ik de keuze maken om 1 van mijn paarden te verkopen. Zo simpel is het :j.

Anoniem

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:07

Beetje vreemde vergelijking, een schilder die zijn brood moet verdienen en iemand die een gratis hobby wil beoefenen..

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:45

Zijn inderdaad mijn paarden, ik heb de aanschaf betaald, verder hebben we een contract op laten stellen, ze zijn van ons samen, gaat erg goed! maar ik ben het met jullie eens dat mijn geval anders is als een `standaard` bijrijder:)

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:48

Citaat:
Waar kom e vandaan.
In het zuiden zijn er ook nog mensen die bijrijders zoeken hoor..... ( ik weet er een)

Omgeving Bergen op Zoom/halsteren

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:57

Ik vind 100 euro wel een beetje veel :o Ik betaal de helft en mag alles met mijn leasepony doen, staat op een lekker kleinschalig stalletje, heeft een mega buitenbak en binnenbak kan je ergens in de buurt huren. Af en toe mag ik op buitenrit onder leiding van een volwassene, en soms als er een onderling wedstrijdje is mag ik daar aan meedoen :j En ik hoef geen klusjes te doen, maar ik doe bijvoorbeeld wel de klusjes zoals voer bijvullen, hooi bijvullen, paddock uitmesten etc. Dat hoeft niet, maar het mag.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:59

Waarschijnlijk is alles er al over gezegd, maar toch... Ik heb zelf een aantal verzorg- en bijrijdpaarden gehad. Tot nu toe heb ik daar nog nooit voor hoeven betalen, en dat zal ik ook nooit gaan doen ;)
Hoe ik het zie, is dat de verzorger de eigenaar een dienst bewijst om een deel van de verzorging over te nemen. Als iemand wat minder tijd heeft, vang ik die paar dagen die de eigenaar tekort komt graag op :) De eigenaar heeft er dan baat bij (paard krijgt aandacht en beweging), en ik fleur er helemaal van op. Het doen van klusjes (zoals uitmesten, vegen, ...) vind ik een manier waarop ik de eigenaar toch een soort compensatie kan geven, ook al is dit niet financieel. Om het even op mezelf te betrekken; ik ben student en heb geen geld om per maand 100 euro bij te dragen. Maar ik zal er wel alles aan doen om me op andere manieren in te zetten, zoals allerlei klusjes doen als dat kan.

Daarbij denk ik dat deze kwestie van al dan niet betalen ook erg afhangt van wie je bijrijder is. Ik las al voorbeelden over bijrijders die een deel van het paard 'opeisen'. Ik kan me daar absoluut niets bij voorstellen, verschrikkelijk. Je mag je met het paard van een ander bemoeien, en dan vind ik dat je wel je grenzen moet kennen. Alles moet bespreekbaar zijn, maar dat je een deel verantwoordelijkheid opeist zou mij te ver gaan. Het blijft het paard van de eigenaar, en niet van de bijrijder.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:41

Szan schreef:
Waarschijnlijk is alles er al over gezegd, maar toch... [knip] ik ben student en heb geen geld om per maand 100 euro bij te dragen. Maar ik zal er wel alles aan doen om me op andere manieren in te zetten, zoals allerlei klusjes doen als dat kan.

ik denk dat je hiermee al wel aangeeft hoe het zit. Ik dek dat de meeste mensen die een bijrijdpaard willen nu eenmaal ook niet zoveel geld hebben (even afgezien van of ze het willen betalen of niet). Want:
-kinderen die op de lagere school zitten zijn vaak te jong
-middelbare scholieren zouden misschien kunnen maar hebben geen vervoer behalve fiets en alleen geld als paps en mams geld hebben (en die hebben dan ook om diezelfde reden een eigen pony)
-studenten hebben geen geld tenzij ze een goeie bijbaan hebben (en dan hebben ze dus vanzelf minder tijd) of als paps en mams geld hebben (en dan misschien dus zelf een paard)
-werkende mensen zonder kinderen hebben vaak een fulltime baan (en dus geen tijd buiten de weekenden/ vakanties tenzij er goede lichtfaciliteiten zijn)
-mensen met kinderen hebben door die kinderen alleen al weinig tijd.

Wat blijft er dan over? Niet zoveel mensen als je het mij vraagt.

Nou zal dat in de stad anders zijn (ook de kosten dus), maar hier heb je als bijrijder meestal vanzelf al een financiële bijdrage die je levert door de benzine of buskaart die het je kost om naar het bijrijdpaard te gaan. De bijdrage komt daar dus nog bovenop.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:58

Heb je helemaal gelijk in. Mensen die de financiële middelen hebben voor een bijrijdpaard zullen waarschijnlijk eerder een paard leasen (geeft toch meer mogelijkheden en meer zeggenschap over het paard) of eventueel zelfs kopen. Ik bedoelde er dan ook vooral mee te zeggen, dat niet iedereen die niet kan of wil betalen ook geen fatsoenlijke bijrijder kan zijn. Misschien zijn ze zeldzaam, maar dat was meer mijn punt :)

keet87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:48

Ik persoonlijk zie het bijrijden van een paard een klein beetje als het hebben van een oppaskindje.
Als de ouders daarvan niet kunnen omdat ze bijvoorbeeld een uitje willen maken, betalen ze jou toch ook om op het kind te passen, en dat doe je dan toch omdat je het leuk vind? Enkele voorbeelden...
Luier verschonen vs. stal uitmensten.
Paphapje geven vs. slobber aanmaken.
In bad doen etc. vs schoonmaken.

Paarden eigenaren die zeggen dat ze geen zin hebben om andermans hobby te betalen vind ik echt een beetje overdreven. Mits de verzorger/bijrijder klusjes doet in ruil voor het rijden. En de bijrijder niet alleen maar een uurtje op stal is en daarvan 55 minuten rijd. Dan kan je beter manegelessen gaan volgen.

Ik sta open voor alle klusjes die gedaan moeten worden, ben bereid om door weer en wind te komen, ik kom echt niet alleen voor rijden. Heb zelfs 2,5 jaar lang 3 paarden verzorgt waar niet op gereden kon/mocht worden.

Maar vind het erg raar dat veel paarden eigenaren een betalende bijrijden nodig hebben om rond te kunnen komen.. Neemt toch aan dat ze wel weten dat je geen paard moet nemen als je het niet kan betalen, anders had ik zelf wel een paard gehad. Dus als een paardeneigenaar alleen een paard kan onderhouden met mijn bijdrage stel ik daar mijn vraagtekens bij, want wat als het beestje naar de dierenarts of dergelijke moet? Is daar dan ook geen geld voor?

En als je een vergoeding plaatst tegenover de zekerheid omdat je bijrijder anders niet komt? Dan zal er wel meer aan de hand zijn, bijv. dat ze/hij het gewoon niet leuk vind om te komen en dan moet je een ander zoeken want als je die persoon onder dwang laat komen kunnen ze ongeinterresseerd op stal rond lopen en dan heb je er ook niks aan!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 16:57

ik zie mijn bijrijders een beetje als mn oppaskindjes. :P

verder is er veel grijs tussen het zwart/wit.
alles heeft 2 kanten.

keet87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:19

minikatje schreef:
ik zie mijn bijrijders een beetje als mn oppaskindjes. :P

Volgens mij is dat ook niet helemaal de bedoeling?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:22

ze zijn 9 :P
en ook echt mn oppaskindjes.

maar als aanbieder van een bijrijdpaard heb je ook zeker wel verantwoording dat je bijrijders fatsoenlijk met de paarden omgaan en weer veilig thuiskomen.
ook al zou het niet mijn schuld zijn dan vind ik het nog steeds naar als iemand zn nek breekt met mijn paard.

Emita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:51

Ik had in een ander topic gereageerd, maar toen zag ik ineens dat dat een heeeeeeel oud topic was :P dus ik kopieer even wat ik daar heb geschreven:

Ik vind dat veel eigenaren het ook wel erg duur maken hoor.. Ik vind 50 euro (60, 70..) voor een bijrijdpaard wel normaal, maar ik zou dat dus niet kunnen betalen omdat ik studeer. Voor mijn bijrijdpaard betaal ik 25 euro per maand, dat zijn de kosten die de stal rekent en dat kan ik nog nét op het randje betalen om rond te komen

Maar als ik zelf een paard zou hebben waar ik niet genoeg tijd voor heb, zou ik 'm waarschijnlijk gratis aanbieden aangezien er best veel goede ruiters onder de studenten zitten (waaronder ik, al vind ik mezelf niet een 'hele goede' rijder, maar wel goed genoeg om een paard te kunnen verzorgen ) die het gewoon niet kunnen betalen vanwege studie/kamerkosten.

EDIT: mijn bijrijdpaard moet ik 3x per week verzorgen, waarvan ik dr één a twee keer mag rijden. Niet vaker omdat ze al wel 21 is, en de eigenaar natuurlijk ook nog gewoon wil kunnen rijden. Als ze elke dag bereden wordt verzet ze geen stap meer.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:45

keet87 schreef:
Ik persoonlijk zie het bijrijden van een paard een klein beetje als het hebben van een oppaskindje.
Als de ouders daarvan niet kunnen omdat ze bijvoorbeeld een uitje willen maken, betalen ze jou toch ook om op het kind te passen, en dat doe je dan toch omdat je het leuk vind? Enkele voorbeelden...
Luier verschonen vs. stal uitmensten.
Paphapje geven vs. slobber aanmaken.
In bad doen etc. vs schoonmaken.[knip]

rijden....
Nee, ik vind je vergelijking niet in de buurt komen...
Oppassen op een kind (van een ader) kán best leuk zijn, maar ik ga liever paardrijden ;)

melissa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 00:59

ik snap best dat u er ook geld voor wilt, ze kunnen het als eigen paard beschouwen en minimaal 4x in de week is behoorlijk veel. al vind ik 100 euro per maand best veel, maar dan heb je ook wat ;)

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:57

[VSW] Tarieven verzorgster/bijrijdster

Zie in bovenstaand topic toch dat veel mensen 100 euro echt te veel vinden.
Hier werd meerdere keren aangegeven dat het een heel normaal bedrag was, maar ik vindt nog steeds dat als je mest, veegt, verzorgt, enz. het een te hoog bedrag is.
"Ja maar een paard is duur hoor"
Tja... dan moet je geen paard nemen, een verzorgster is er niet om jou financieel te ondersteunen maar om je paard te verzorgen! Een bijdrage van 100 euro gaat -in zo'n situatie- voor mij echt zijn doel voorbij.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:39

ownwise schreef:
[VSW] Tarieven verzorgster/bijrijdster

Zie in bovenstaand topic toch dat veel mensen 100 euro echt te veel vinden.
Hier werd meerdere keren aangegeven dat het een heel normaal bedrag was, maar ik vindt nog steeds dat als je mest, veegt, verzorgt, enz. het een te hoog bedrag is.
"Ja maar een paard is duur hoor"
Tja... dan moet je geen paard nemen, een verzorgster is er niet om jou financieel te ondersteunen maar om je paard te verzorgen! Een bijdrage van 100 euro gaat -in zo'n situatie- voor mij echt zijn doel voorbij.

Ik vind 100,- ook veel...
Maar dat een paard (en dus een paardenhobby) duur is, dat staat vast.
Wanneer een eigenaar om een bijdrage vraagt is dit vaak een gedeelte van de stallingskosten, voor de dagen dat de verzorgster rijdt.
Vol of half pension (mesten etc) zijn ook van invloed op de stallingskosten.
Ik vind het bedrag dan niet gek (ookal is het veel geld) De overige kosten en de risico's zijn ook voor rekening van de eigenaar.
Tuurlijk moet een eigenaar niet een verzorgster nemen om deze financieel te ondersteunen, máár hoeft imo ook niet de hobby van de verzorgster te betalen.
Zoals eerder geschreven leer je in vrijwel de meeste gevallen meer van een verzorgpaard, dan van manegelessen op een manegepaard. Ik zie het als investering in jezelf, niet als het financieel ondersteunen van de eigenaar.

(nogmaals zijn er imo meerdere factoren die meespelen over het wel of niet betalen en de hoogte daarvan)