ownwise schreef:Mee eens minikatje, veel bijrijders eisen een soort zeggenschap op die ze niet hebben, ookal leveren ze een bijdrage in de kosten en klusjes. Wel vindt ik dat ze bepaalde rechten hebben naast de plichten maar dat moet niet verward worden met zeggenschap!
Ja dat klopt, het is niet te geloven!
Bij ons op stal staat een man die een bijrijder heeft, maar die eist allemaal dingen zoals andere bitten (nu al 6 verschillende) en die moet hij dan maar kopen, nou sorry hoor, als jij andere bitten wilt prima, maar dan koop je die toch zelf? Ze heeft ook lopen zeuren over het zadel dat het niet goed lag en zo dus zadelmaker er bij laten komen en die zegt: "niks mis met dit zadel!" (zij wilde gewoon een ander zadel....)

. En ik kan je vertellen dat over het algemeen het niveau van een bijrijder niet zo hoog is, dat ze het paard hogerop rijden (die doelgroep heeft nl. meestal wel een eigen paard of rijdt idd paarden voor een ander).
.
Ik betaal de helft en mag alles met mijn leasepony doen, staat op een lekker kleinschalig stalletje, heeft een mega buitenbak en binnenbak kan je ergens in de buurt huren. Af en toe mag ik op buitenrit onder leiding van een volwassene, en soms als er een onderling wedstrijdje is mag ik daar aan meedoen
De eigenaar heeft er dan baat bij (paard krijgt aandacht en beweging), en ik fleur er helemaal van op. Het doen van klusjes (zoals uitmesten, vegen, ...) vind ik een manier waarop ik de eigenaar toch een soort compensatie kan geven, ook al is dit niet financieel. Om het even op mezelf te betrekken; ik ben student en heb geen geld om per maand 100 euro bij te dragen. Maar ik zal er wel alles aan doen om me op andere manieren in te zetten, zoals allerlei klusjes doen als dat kan.