Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:15

darkadia schreef:
Nou, hier kan ik ook voor paard 2 op zoek voor een nieuwe verzorgster.
Ik nen erg van het open communiceren, zo ook in de volgende situatie:
Ze is van de zomer hier begonnen, klikt enorm leuk met mijn paard, super blij met haar. Alleen ben ik zelf verhuisd, en heb nu 1,5u reistijd enkele reis. Op dit moment nog geen geschikte stal gevonden dichtbij huis voor hem. (Gevoelige longen, dus op vlas, zomers bij heet weer binnen kunnen of schuilstal en minimaal verlichte buitenbak waar ook in afgezet mag voor longeren). Andere paardje (bruikleen) staat wel dichterbij aangegeven dat als stalling waar bruikleenpaardje heen gaat bevalt, ik mijn eigen ergens in het voorjaar ook daarheen zal verplaatsen. Tenzij ik voor die tijd rijbewijs heb gehaald. Is dus nog totaal niet zeker.
Ze gaf aan hem toch te willen blijven doen, maar stuurde nu een Appje dat ze toch verder is gaan kijken en dus per dec een ander paard gaat doen....

Bijrijdster kan niet extra dus moet nu voor iig 1x per week eigenlijk iemand erbij voor verzorgen..want ook hij is niet een paard waar iedereen op kan... Pfff... Volgende x dergelijke aankondigingen dus niet meer zo lang van tevoren...

Nouja ik snap het ook wel een beetje ook al is het rot voor jou.. verzorgpaarden liggen niet voor het oprapen en als je dan iets aangeboden krijgt terwijl er over je huidige verzorgpaard onzekerheid bestaat en deze waarschijnlijk verhuisd..

Celiien

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:17

Ik snap het ook ergens wel. Net zoals dat jij besloot om je paard te gaan verhuizen, heeft zij gewoon besloten verder te kijken. Had ze dan maar moeten afwachten? Voor hetzelfde geld had jij op maandag gezegd, hij gaat zaterdag verhuizen dus helaas. Zij is dat nu voor geweest, om het maar zo te zeggen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:18

CharxHebe schreef:
darkadia schreef:
Nou, hier kan ik ook voor paard 2 op zoek voor een nieuwe verzorgster.
Ik nen erg van het open communiceren, zo ook in de volgende situatie:
Ze is van de zomer hier begonnen, klikt enorm leuk met mijn paard, super blij met haar. Alleen ben ik zelf verhuisd, en heb nu 1,5u reistijd enkele reis. Op dit moment nog geen geschikte stal gevonden dichtbij huis voor hem. (Gevoelige longen, dus op vlas, zomers bij heet weer binnen kunnen of schuilstal en minimaal verlichte buitenbak waar ook in afgezet mag voor longeren). Andere paardje (bruikleen) staat wel dichterbij aangegeven dat als stalling waar bruikleenpaardje heen gaat bevalt, ik mijn eigen ergens in het voorjaar ook daarheen zal verplaatsen. Tenzij ik voor die tijd rijbewijs heb gehaald. Is dus nog totaal niet zeker.
Ze gaf aan hem toch te willen blijven doen, maar stuurde nu een Appje dat ze toch verder is gaan kijken en dus per dec een ander paard gaat doen....

Bijrijdster kan niet extra dus moet nu voor iig 1x per week eigenlijk iemand erbij voor verzorgen..want ook hij is niet een paard waar iedereen op kan... Pfff... Volgende x dergelijke aankondigingen dus niet meer zo lang van tevoren...

Nouja ik snap het ook wel een beetje ook al is het rot voor jou.. verzorgpaarden liggen niet voor het oprapen en als je dan iets aangeboden krijgt terwijl er over je huidige verzorgpaard onzekerheid bestaat en deze waarschijnlijk verhuisd..

Is ook niet dat ik het niet snap, maar in dit geval is zij actief op zoek gegaan terwijl ze tegen mij had gezegd hem toch te willen blijven doen tot hij evt zou gaan verhuizen. En dat vind ik dan toch wat minder netjes.
En gaat ook ten koste van het paard in dit geval helaas...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:20

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie zouden handelen in een volgende situatie:
Je hebt een onwijs fijne bijrijdster/verzorgster en het klinkt goed tussen jullie en de paarden.
Hij/zij is lief voor je paarden, doet er moeite voor en helpt ook gewoon mee met klusjes als dat nodig is.
Je hebt een vast bedrag afgesproken per maand maar om een reden die buiten de 'schuld'/keuze van de bijrijdster ligt, kan ze dit zich (tijdelijk) niet veroorloven.
Zouden jullie hem of haar dan weg sturen ondanks dat het geweldig klikt? Of dan toch gewoon blijven. :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:20

Want?
Als zij een aanbod heeft gekregen (hoeft niet eens actief zoeken te zijn, kan ook gewoon op haar pad gekomen doordat ze met mensen is gaan praten) dan had ik daar ook op ingegaan.
En daarnaast; als jij waarschijnlijk weggaat, wat is zij jou dan 'verplicht'?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:21

KBK
Blijven. Dat ze goed met de paarden omgaat is veel belangrijker.
Maar ik ben dan ook iemand die geen geld vraagt en waar niet eens klusjes gedaan hoeven te worden.

Darkadia.
Logisch toch dat ze weg gaat.
En dat ze fanatiek is gaan zoeken is jou aanname.
Misschien heft ze eens laten vallen dat haar huidige paard waarschijnlijk gaat verhuizen en kwam er zo toevallig een ander paard op haar pad.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 11-11-16 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:21

KoudbloedKim schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie zouden handelen in een volgende situatie:
Je hebt een onwijs fijne bijrijdster/verzorgster en het klinkt goed tussen jullie en de paarden.
Hij/zij is lief voor je paarden, doet er moeite voor en helpt ook gewoon mee met klusjes als dat nodig is.
Je hebt een vast bedrag afgesproken per maand maar om een reden die buiten de 'schuld'/keuze van de bijrijdster ligt, kan ze dit zich (tijdelijk) niet veroorloven.
Zouden jullie hem of haar dan weg sturen ondanks dat het geweldig klikt? Of dan toch gewoon blijven. :)

Ligt er geheel aan.
Als je er erg happy mee bent, paard is happy en jij bent er niet financieel afhankelijk van.. afspraken maken dat zodra de financiële situatie weer op orde is, ze weer een bijdrage kan leveren.

Een goede bijrijdster is goud waard :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:24

Ja, zo denk ik er ook over. :j

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:24

@koudbloedkim in dat geval zou de bijrijdster voor mij boven de bijdrage gaan.

@celiien want? Als iemand toezegt dat ie blijft, dan reken je daarop toch? Nu moet ik op zeer korte termijn iemand zien te vinden die dan ook nog eens het geen probleem vind dat het mogelijk maar voor een half jaar is. Vind ik die niet dan geeft dat op dit moment een probleem qua tijd. En naast geschikte stal zijn zij de reden dat hij nog niet verhuisd is. Omdat ik heel blij met mijn bijrijdster en verzorgster ben.

En het actief zoeken heeft ze me zelf laten weten, dus nee het kwam niet zomaar op haar pad.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:37

Ja en nee. Je rekent erop, Aan de andere kant, gaat het natuurlijk wel 2 kanten op. Het is vervelend voor jou begrijp me niet verkeerd. Maar ze is je gewoon niets verplicht. Net zoals jij haar ook niks verplicht bent (maw, jij gaat je paard verhuizen)

En dat jij geen tijd hebt voor je paard, lange reistijd etc hebt, is eerlijk gezegd gewoon niet haar probleem.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:40

Tuurlijk is het uiteindelijk mijn probleem en mijn paard, maar Voor mij wel reden om dus voortaan minder open met mijn bijrijders/verzorgsters te communiceren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 11:55

Dat vind ik toch geen eerlijke beredenering.
Ik kan me goed voorstellen dat zij niet meer wil investeren in een paard dat zeer waarschijnlijk elders komt te staan. Ook betreft het hechten aan een paard wat vaak steeds meer wordt hoe langer je er bent.

CharxHebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:11

Misschien is ze later pas goed gaan nadenken over wat jij verteld hebt en wat dat betekent voor haar.

Kijk leuk is het zeker niet maar ze is wel eerlijk naar je geweest. Als ik dit topic lees dan besluiten ze meestal gewoon niet meer te komen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 12:15

Het is altijd een wisselwerking.
Vroeg vertellen levert risico's op dat ze (heel logisch) verder gaan kijken.
Laat vertellen levert topics op op bokt: mijn bijrijdpaard is zomaar van de ene op de andere dag verdwenen (ik chargeer hier natuurlijk, je kunt het ook vertellen als je weet dat je over een maand vertrekt bv).

Hoewel het nu heel vervelend is dat de verzorgster stopt, zou ik zelf niet denken, de volgende keer vertel ik het pas vlak voor vertrek. Gewoon omdat ik zo niet in elkaar zit. Ik zou daar een slecht gevoel aan over houden.
Ik ben toch wel opgevoed met 'wat gij niet wilt dat u geschiedt...' etc.

@KBL: ik vraag überhaubt geen bijdrage, maar als ik dat wel zou doen zou ik het waarderen dat de bijrijder mij zou vertrouwen en komt overleggen dat de bijdrage er voor periode X niet inzit door omstandigheden en dan samen tot een oplossing komen. Bijrijder had ook niks kunnen zeggen en zich kunnen afmelden als bijrijder, omdat die niet wil toegeven dat er (tijdelijk?) financiële problemen zijn.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 14:57

Als er financiële problemen zijn, hangt dat er imo ook vanaf hoe lang ze denkt geen bijdrage te kunnen leveren. Als dat voor 1x is id het tot daar aan toe. 2x wordt al vervelend imo en 3x is eigenlijk wel een beetje exit.

Bij mij zou het bedenken dat ik na 3 maanden ruim €300,- mis sloop. Want dan kan hij ook geen les betalen.

Of er moeten een redelijke hoeveelheid klussen tegenover staan, dan zou ik het misschien nog overwegen. Maar bij mij op stal is het vol pension. Dus de klussen zullen zijn het schoonmaken van harnachement bijv. Dan houd het snel op zeg maar.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:01

zucht... Ja de bijrijder zou komen. En heeft weer afgebeld.
Ik ga eens overleggen met mijn man wat te doen. Ik ben in dit soort situaties niet altijd even tactvol omdat ik ook terug kijk naar hoe fanatiek ik zelf vroeger was en dat natuurlijk ook niet als graadmeter mag pakken.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:04

darkadia schreef:
Tuurlijk is het uiteindelijk mijn probleem en mijn paard, maar Voor mij wel reden om dus voortaan minder open met mijn bijrijders/verzorgsters te communiceren.

ik vind je nu totaal niet redelijk over komen.
Ja ze had eerste instantie beloofd om te blijven, maar jij geeft haar daar en tegen veel onzekerheid met je verhuizing en niks voor de toekomst. wees blij voor der dat ze iets nieuws heeft gevonden.

Als je er al iets uit moet leren, is dat je niet afhankelijk moet zijn van een bijrijder. Als ze om gezondheidsredenen niet had kunnen komen, had jij hetzelfde probleem gehad.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:05

Pff dat is balen. Ik was altijd ook zo fanatiek. Wanneer ik kon ging ik ook maar mijn bijrijdpaard

Gisteren ben ik met mijn paard naar de spring les geweest en mijn bijrijder is mee geweest. Vandaag gaat ze zelf weer. Nog steeds geen geld ontvangen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:09

bruintje123 schreef:
Ik ga eens overleggen met mijn man wat te doen. Ik ben in dit soort situaties niet altijd even tactvol omdat ik ook terug kijk naar hoe fanatiek ik zelf vroeger was en dat natuurlijk ook niet als graadmeter mag pakken.
hangt een beetje af van de reden denk ik.
Je mag best een fanatieke verzorgster verwachten.je geeft er nu ook veel geld annuïteiten en moet er ook genoeg voor laten - dat mag je ook van een verzorgster verwachten vind ik. Maar als het gaat om bijv school, dan zou ik daar toch achter staan, al zou dat voor mijn pony niet fijn zijn.
Maar op langer termijn is dat geen goede reden meer- dan is er blijkbaar niet genoeg tijd voor een verzorgpony.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:10

Peelie schreef:
Als er financiële problemen zijn, hangt dat er imo ook vanaf hoe lang ze denkt geen bijdrage te kunnen leveren. Als dat voor 1x is id het tot daar aan toe. 2x wordt al vervelend imo en 3x is eigenlijk wel een beetje exit.

Bij mij zou het bedenken dat ik na 3 maanden ruim €300,- mis sloop. Want dan kan hij ook geen les betalen.

Of er moeten een redelijke hoeveelheid klussen tegenover staan, dan zou ik het misschien nog overwegen. Maar bij mij op stal is het vol pension. Dus de klussen zullen zijn het schoonmaken van harnachement bijv. Dan houd het snel op zeg maar.

Ligt er ook aan hoe lang zo iemand al bijrijdt. Stel ze rijdt een jaar al de paarden en verliest haar baan, dan zou ik er minder mee zitten dan iemand die nog maar 2 maanden bijrijdt en eigenlijk vanaf het begin al duidelijk is dat financieel lastig wordt. Als je dan aardig bent dan heb je kans dat je nooit een cent meer ziet.

Ik vraag geen bijdrage maar wil wel iemand die minimaal 2x per maand lest. Zodra dat niet gedaan wordt of er smoezen komen zoals vergeten.. dan is het bij mij meteen einde verhaal.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:21

sneeuwpop schreef:
bruintje123 schreef:
hangt een beetje af van de reden denk ik.
Je mag best een fanatieke verzorgster verwachten.je geeft er nu ook veel geld annuïteiten en moet er ook genoeg voor laten - dat mag je ook van een verzorgster verwachten vind ik. Maar als het gaat om bijv school, dan zou ik daar toch achter staan, al zou dat voor mijn pony niet fijn zijn.
Maar op langer termijn is dat geen goede reden meer- dan is er blijkbaar niet genoeg tijd voor een verzorgpony.

Het zijn steeds diverse uiteenlopende redenen. En ja sommige redenen kan ik ook wel begrijpen.
Dat maakt het ook zo moeilijk om te beslissen.
Maar uiteindelijk wat de reden ook is, ik kan er dan niet op bouwen.
Mijn paard is te dik en heeft daarom meer beweging nodig. Ik kan hem dat door mijn ziek zijn niet geven.
Maar als een bijrijder gemiddeld 1 keer in de 10 dagen komt maakt dat voor het dik zijn van het paard ook niets uit.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 15:27

Dat is erg vervelend bruintje123. Ik zou het in ieder geval wel overleggen met je bijrijder waarom dat je een bijrijder zocht en dat ze er in de praktijk gewoon niet genoeg tijd voor heeft/maakt. Moet toch kunnen om aan te geven dat het voor jouw op deze manier niet werkt. Of in dit geval eigenlijk voor het paard.

Wat betreft de bijdrage niet kunnen betalen. Ik denk niet dat ik daar moeilijk om zou doen als ze verder goed bevalt. Zeker als ze op stal ook hier en daar een hand uitsteekt. Word anders als ze daar ook geen vinger uit zouden steken. Wel zou ik toch proberen duidelijkheid te scheppen hoelang dat gaat duren. Praat je dan over 2 maanden of toch zeker over een half jaar. Denk dat het fijn is voor beide kanten omdat in ieder geval duidelijk te hebben zodat je daar later geen irritaties over krijgt dat het te lang gaat duren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:17

En voor de mensen die wel persé die bijdrage willen, sturen jullie diegene, ondanks dat die perfect bij jou en de paarden past, dan weg? Hoe meld je zoiets?
Of hangt dat ook nog af van de reden?

Bij ons gaat 'de klik' en het leuk hebben sowieso boven het geld. :j
Dus stel dat onze (minderjarige) bijrijdster haar baantje kwijt raakt of haar ouders komen in de problemen, zou ik daar geen problemen mee hebben.
Het geld dat ze nu betaald gaat ook in een potje en in Maart nemen we haar mee naar Equitana en mag ze daarvan iets leuks uitkiezen.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik dan tegen zo'n meiske zeg:"Ja sorry hoor, het is voor ons ook duur, als je niet betaald, blijf je maar weg." :o

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:20

KoudbloedKim schreef:
En voor de mensen die wel persé die bijdrage willen, sturen jullie diegene, ondanks dat die perfect bij jou en de paarden past, dan weg? Hoe meld je zoiets?
Of hangt dat ook nog af van de reden?

Bij ons gaat 'de klik' en het leuk hebben sowieso boven het geld. :j
Dus stel dat onze (minderjarige) bijrijdster haar baantje kwijt raakt of haar ouders komen in de problemen, zou ik daar geen problemen mee hebben.
Het geld dat ze nu betaald gaat ook in een potje en in Maart nemen we haar mee naar Equitana en mag ze daarvan iets leuks uitkiezen.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik dan tegen zo'n meiske zeg:"Ja sorry hoor, het is voor ons ook duur, als je niet betaald, blijf je maar weg." :o

Hangt echt af van de reden en hoe de persoon zelf is.
Ik vraag straks dat ze zelf dus les nemen om ook in hun zelf en mijn paard te investeren. En ik hoop daarmee juist het kaf van het koren te scheiden en de echte toppers te vinden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 16:23

Lastig KBK

Aan de ene kant heb ik zoiets, bijrijders hoeven bij mij nooit enig klusje te doen. Ik sta volpension, alle voorzieningen en het enige wat er gebeuren hoeft is te rijden/longeren/vertroetelen/spullen enigszins netjes in mn kast leggen (wat ik zelf ook niet altijd doe _O-).
Ik heb wel altijd een kleine bijdrage gevraagd (dit was volgens mij 60,-.). puur omdat ik ook hard werk voor mn paard en ze hoeven letterlijk niks anders te doen dan poetsen, opzadelen en rijden :+ . Echter was ik altijd wel zo eerlijk dat op t moment dat paardlief kreupel staat, of in t begin toen ik mn huidige paard net had en nog niet wilde dat er gereden werd door bijrijder, geen bijdrage te vragen.
Lang verhaal kort: ik ben niet afhankelijk van de bijdrage. Iemand die dat wel is, zal sneller dan iemand anders gaan zoeken. Echter vind ik wel dat er dan iets tegenover t feit moet staan dat ze 'gratis' paard mag rijden. vooral als alle voorzieningen er zijn. Dus of dat nou een zak muesli bij wijze van is :+

(Op dit moment heb ik geen bijrijder, puur omdat t zelf bij mij allemaal goed gaat in mn eentje en mn bijrijdster voor 5 maanden weg was. dus we hebben gezegd we kijken na de 5 maanden wel verder maar het bevalt nu eigenlijk prima.0