Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 18:25

De fout zit hem erin dat veel bijrijders denken dat ze een dienst leveren. Een dienst die blijkbaar zelfs gelijk staat aan de dienst die de eigenaresse aan de bijrijder levert. Maar bijrijders (met manegeniveau).. dit is in heel veel gevallen gewoon niet zo. Pas als je veel klusjes doet of meebetaald lever je die dienst.

Hier weer aan het twijfelen om een bijrijder te nemen of niet. Pony wordt nu weinig gereden maar vindt werken wel leuk. Het kost echter zoveel moeite en energie om iemand zodanig op te leiden dat ze mijn paard zijn lichaam niet verkloten.. en dan nog al de andere nadelen..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 19:01

Het zou een wisselwerking moeten zijn. Verzorger blij met een plekje waar ze paardjes mag verzorgen/bijrijden. Eigenaar blij met iemand die wat lasten (werk/financieel) uit handen neemt.

Fijn dat het goed gaat 1,5 week is kort. Echter met een goede communicatie kom je vaak ver.

Spannend. Hopelijk matcht het.

Hier is een nieuw meisje gestart. Althans na de pta-week begint ze met een proefmaand. Als dat goed gaat en van beiden uit ook goed bevalt, zal ze voor vast blijven komen. Dan krijgt ze ook gratis les/rijden in ruil voor de hulp.
Heb dan 2 verzorgsters. Wil er het liefst 4.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:51

hier zondag meisje met moeder geweest om kennis te maken en proef te rijden, erg enthousiast, hoefden er niet over na te denken, afspraak gemaakt voor dinsdag... maandag bericht: nieuws van school en vanaf januari stage, dus dan toch geen tijd...

Had de advertentie er al afgehaald, andere verzorgmeisje ingelicht... Had ik dat allemaal nou maar niet gedaan en gewacht tot ze echt een aantal weken was gekomen...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:16

Balen is dat he? Hoor dat toch steeds vaker..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 01:57

ja, de drie ervoor hadden al voor de kennismaking op min of meer laatste moment afgezegd. Dat vond ik in 2 gevallen wel vreemd, had het beter begrepen als ze na kennismaking zeggen van dat het niet is wat ze zoeken of zo (3e had ander paard vlak bij huis gevonden en naar ons was 20-25 autominuten)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:02

Ik wacht altijd eerst een maand af. Hoe goed het ook klinkt. Eerst zien, dan geloven.
Wel balen zeg!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 23:08

pff ik zit weer even in een dipje met mijn verzorgster. Ze rijd de pony gelukkig nog wel regelmatig, zo'n 3 a 4x per week. Maar ik baal er een beetje van dat ze alleen savonds komt, en ik dus alle klusjes zoals stallen en paddock uitmesten zelf moet doen. Ik vond het juist fijn dat ze mij voorheen hier ook wat mee hielp. Ze betaald verder ook niks, en ik vind dat ze dan best wat mee kan helpen. Ze heeft sinds kort ook een ander verzorg paard die ze onder begeleiding inrijd maar heb nu een beetje het idee dat mijn pony nu op de 2e plaats komt. Ook gingen we voorheen in het weekend vaak samen op buitenrit (met de trailer ergens naar toe) maar dit kan ook niet vaak meer omdat ze dan naar dat andere paard moet.

Vind het een lastige situatie zo maar denk dat ik binnenkort toch eens in gesprek ga met haar.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:07

He bah zeg...daar kan ik niet tegen. Wel de lusten en niet de lasten!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:13

Heeft ze het niet gewoon druk? Dat ze allen 's avonds kán komen?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:12

Sheran schreef:
Heeft ze het niet gewoon druk? Dat ze allen 's avonds kán komen?

Dacht ik ook meer aan ja. Zou het er gewoon eens met haar over hebben.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:13

Dacht ik ook al aan. Ik ben altijd 's avonds, behalve in 't weekend :+

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:15

Krijg ook een beetje wel de lusten en niet de lasten gevoel. Zou gewoon eens om de tafel gaan zitten!
Wellicht is ze wel druk maar dan kan ze dat ook aangeven toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 14:23

Ik ga ook bijna altijd 's avonds naar stal, maar ik mis even waarom je 's avonds geen klusjes kan doen? :=

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 15:09

Zou er ook een gesprek over aangaan. En dan kun je altijd nog wat klussen laten liggen voor de avond. Ik zelf ben ook vaak 's avonds bezig is nu niet altijd handig als het donker is maar vast wel een oplossing voor te vinden. Het is natuurlijk ook zo dat als je er niet over praat ze er zelf misschien geen weet van heeft dat jij er zo mee zit. Vaak sluipt zo iets er in en zolang je dan niet laat weten dat dit niet de bedoeling was kan ik me ook voorstellen dat ze er niet bij stilstaat.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 19:37

Mag ik hier als stille meelezer even binnen vallen en jullie mening vragen?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 20:21

Stel je vraag gerust

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:03

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik krijg dat gevoel indd ook een beetje. Ze heeft wel tijd, maar gaat smiddags steeds naar dat andere verzorgpaard. En 's avonds staan de paarden op stal en ik maak de stallen daarvoor al schoon.

ga van het weekend het maar eens aan haar voorleggen. Wel fijn om te weten dat er meerdere zo als ik denken :-)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:09

Heb ook het gevoel van wel de lusten, maar niet de lasten. Laat haar anders de klusjes doen die altijd blijven liggen, zoals tuigage schoonmaken en vetten.
Maar wie weet wat haar redenen zijn, eerst maar gesprek afwachten.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:11

Dankjewel!
Even kort een situatie schets
Heb meerdere paarden waarmee ik kinderlesjes geef op NH basis.
Zit er af en toe te denken aan een verzorgster/bijrijdster te zoeken om de pony's wat beter door te laten rijden, kom daar zelf niet aan toe plus dat ik te groot/zwaar ben voor een deel van de pony's. Werk wel met de pony's aan de hand (loswerk, grondwerk, dubbele lange lijnen), en pony's lopen 24/7 in een groep buiten en komen naar mijn ogen niets te kort qua beweging/verzorging etc.

Heb in het verleden wel eens een bijrijdster gehad, maar door vervelende ervaringen daarmee gestopt (inmiddels ruim 3 jaar geleden). Lees nu al een tijdje hier mee en zie toch aardig wat "ellende" met bijrijdsters/verzorgsters voorbij komen.

Aan de ene kant heb ik geen verzorgster/bijrijdster nodig, maar aan de andere kant gun ik het wel iemand die geen eigen paard kan betalen om meer te leren over het wezen "paard" en dan vooral op een andere manier dan "geen ge...., trek hem in de krul", en eerlijk is eerlijk met 14 paarden is een paar extra handen voor het verzorgen/grondwerk/rijden etc nooit weg (mesten hoeft niet, mag wel!). Ben daarom niet echt heel actief op zoek naar een bijrijdster maar ben wel lid van een aantal facebookgroepen van bijrijders/verzorgsters en kijk regelmatig naar de advertenties op bokt en Marktplaats.

Nu kwam er afgelopen week een advertentie voorbij in een facebookgroep van een meisje, 17 jaar, die verzorgpaardje zocht vlak bij mij in de buurt en waarbij in de advertentie iets stond in de trant van"ik vind knuffelen en tutten leuk maar zou het ook leuk vinden om af en toe te mogen rijden". Dat sprak me wel aan dus meer informatie gevraagd over wat voor soort paardje ze zocht en voor hoeveel dagen per week. Kreeg daarop als antwoord dat ze een leuk paardje zocht om mee te knuffelen en dat ze hoopte dat ze ook af en toe mocht rijden en verder over op welke dagen ze beschikbaar was en dat we dan maar moesten afspreken op welke dagen ik iemand nodig had.
Heb daarop geantwoord dat ik op dit moment iemand zocht om te verzorgen maar dat rijden in de toekomst wel mogelijk was.
Daarop reageerde ze dat ik het dan maar moest laten weten als dat kon.

Heb hierop verder nog niet gereageerd omdat ik het vreemd vond overkomen.....je hoopt dat je af en toe mag rijden en als ik een paardje aanbied om te verzorgen waarbij in de toekomst rijden mogelijk is, krijg je als reactie dat ik dan tegen die tijd maar moet reageren?! Of begrijp ik het nu verkeerd?
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest qua "rijden in de toekomst mogelijk", maar is het niet vreemd om als zoekende verzorgster, die blijkbaar het rijden toch ook hoog op haar wensen lijstje heeft staan hier niet verder naar te informeren?

Ik zoek dus eigenlijk iemand die rijden niet op de eerste plaats heeft staan, maar eerst een band wil opbouwen vanaf de grond en met verzorgen en en het paard beter wil leren kennen en dan is rijden wat mij betreft zeker een optie, maar dus niet de eerste week, maar misschien wel over 2 maanden.
Zit dus nu een beetje in dubio.....toch nog reageren of het maar afkappen omdat uit het antwoord blijkt dat het dus wel om het rijden gaat.

Hebben jullie advies? Hoe vatten jullie het op? Is het raar dat ik het raar vind dat ze niet informeert naar wat in de toekomst inhoudt, maar dat ze reageert met dat ik dan tegen die tijd het maar moet laten weten?

Beetje lang verhaal maar hoop dat jullie mijn twijfel een beetje begrijpen.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:24

Vind het ook apart over komen. Als ze echt om knuffelen of verzorgen wilde komen dan had ze wel anders gereageerd lijkt me.

Over de lusten en de lasten, ik krijg het gevoel dat jouw paard op plek nummer 2 staat en daar zou ik echt niet blij mee zijn. Zou gewoon vragen of ze ook overdag komt en anders wisselt ze, dat paard s avonds en die van jou in de middag zodat ze ook klusjes kan doen. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:28

Ik zou sowieso gewoon vragen hoe ze dat nou bedoeld, niet iedereen is even handig in communicatie en sommige mensen kunnen zich echt ontzettend knullig uitdrukken via pc.

Echter, aan de andere kant, is mijn ervaring dat de mensen waarvan je in eerste instantie al geen hoogte kunt krijgen, in de meeste gevallen in de praktijk ook niet betrouwbaar blijken.

Maw, heb je geluk is het gewoon een ongelukkig bedoelde vraag (misschien bedoelde ze wel wanneer ze mag komen kennismaken maar durft ze dat niet rechtuit vragen) en anders ben je er de tijd van een berichtje sturen en misschien een kennismaking aan kwijt...ook geen ramp.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:46

Klinkt als: zodra er in de toekomst wel gereden mag worden, wil ik wel langs komen.

Ik zeg standaard erbij dat in het begin niet gereden wordt. Als ze ingewerkt zijn en blijkt dat ze regels en afspraken nakomen, kan rijden een optie worden.
Velen haken al af als ze niet gelijk mogen rijden. Die types wil ik hier ook niet hebben. Rijden moet bijzaak zijn, verzorgen de hoofdzaak. Iemand die een andere instelling heeft, matcht hier niet.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:52

Anke schreef:
Klinkt als: zodra er in de toekomst wel gereden mag worden, wil ik wel langs komen.

Ik zeg standaard erbij dat in het begin niet gereden wordt. Als ze ingewerkt zijn en blijkt dat ze regels en afspraken nakomen, kan rijden een optie worden.
Velen haken al af als ze niet gelijk mogen rijden. Die types wil ik hier ook niet hebben. Rijden moet bijzaak zijn, verzorgen de hoofdzaak. Iemand die een andere instelling heeft, matcht hier niet.

Zo kwam het dus op mij ook over.
En ben het helemaal met je eens.....bewijs je eerst maar eens op de grond en dan komt het rijden vanzelf wel. Dat was eigenlijk ook mijn insteek bij de advertentie...even polsen of het echt om het verzorgen gaat of om het rijden en bij de reactie die ik kreeg kwam het op mij over als: rijden is belangrijk, want als ik alleen mag verzorgen kom ik niet, laat dan maar weten wanneer ik wel mag komen om te rijden. Vandaar dat ik er een beetje vaag inzette...rijden in de toekomst. Ging er eigenlijk van uit dat als iemand echt interesse heeft wel zou informeren naar wat ik daar dan mee bedoelde.

Ook gezien de andere reacties waarbij toch wel gedacht wordt het om het rijden gaat en mijn gevoel dus bevestigd wordt ga ik haar maar een berichtje sturen dat ze maar even verder moet zoeken. Bedankt!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:00

Of ze bedoelde gewoon, hartstikke leuk, laat maar weten wanneer ik kan komen verzorgen....ik weet het ook niet hoor, kan 2 kanten op. Maar vind het best wel streng om iemand af te schrijven op wat ze misschien bedoeld eigenlijk.

Edit, streng is niet echt het goede woord, is je goed recht natuurlijk. Maar in mijn ervaring is de jeugd gemiddeld niet erg goed in het zichzelf uitdrukken op papier, ondanks alle social media zijn ze soms gewoon heel erg onhandig daarin.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:03

Zou gewoon haar uitnodigen voor een kennismakingsgesprek.
Dan kan ieder vertellen wat men in gedachten heeft.