Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:46

Dat is per persoon heel verschillend: ik vond het geweldig om alleen aan de slag te gaan: lekker rijden wanneer ik wilde.. Tot ik bij een adres kwam waar ik echt wat leerde. Daar deed ik niks zomaar met de paarden, maar ik kreeg overal begeleiding bij. Het was juist supergezellig! En kwam er toen ook pas achter dat je op een manege echt niks leert..

Maargoed, het merendeel van de meiden wil nog steeds lekker zelfstandig aan de slag gaan, en denkt te weten wat ze doen..

Shirley

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:50

Met nadruk op denkt :D

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:52

Bedankt voor de reacties.

Naast het feit dat zij volgens de stalregels - waar ik me dus sowieso aan te houden heb - dus niet alleen op stal aanwezig mag zijn, is zij tijdens mijn vakantie aangevallen door mijn twee jarige pony. Mijn pony's staan bij elkaar in de wei en ik wil niet het risico lopen dat er weer iets gebeurt en het straks niet goed afloopt.

Ik krijg alleen erg het gevoel (ook een beetje van haar ouders) dat zij het niet zo leuk vinden dat ze nu niet meer alleen mag gaan en dus afhankelijk van mij is. Echter ga ik minimaal 2x per dag en mag ze als ze het vraagt eigenlijk altijd mee, het lijkt alsof ik opeens iets heel ergs gemeld heb.

Als ze zou komen, mag ze lekker met mijn ene pony aan de slag en zal ik af en toe even om het hoekje kijken of het goed gaat, maar het is niet zo dat ik haar op haar vingers ga zitten kijken. Als zij met mijn ene pony bezig is, kan ik rustig met de ander aan de slag gaan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:55

Wat vreemd van die ouders!
Ze moeten juist blij zijn dat jij zo goed op hun dochter let!

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 23:57

Kun je dan niet even met haar (en evt. ouders) kunnen praten over de reden waarom je niet wil dat ze alleen gaat? Als je zegt van, hé je mag niet meer alleen, dan snap ik dat ze de indruk krijgt dat ze dingen niet goed doet en je haar niet vertrouwt.

Maar inderdaad raar van die ouders, ze is nog maar 11. Ik zou blij zijn als ouder met extra toezicht op die leeftijd :=

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 00:04

Toen ik van stal ging verhuizen heb ik daar zo'n anderhalf uur gezeten om alles te bespreken, waaronder dus ook hetgeen dat zij niet meer alleen naar stal mag. Het is dus niet zo dat ik even tussen neus en lippen door gemeld heb dat ze niet meer alleen mag, dit heb ik uitgelegd en ook gezegd dat ik me aan die regels dien te houden, ongeacht of ik of zij vinden dat mijn verzorgster wél alleen zou kunnen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 00:05

Ik zou dan toch een gesprekje aangaan. Het kan nl heel goed zoals Gergiegorp zegt, dat ze denkt dat ze iets fout heeft gegaan of je haar niet vertrouwt nu ze niet (meer) alleen mag gaan. Als ouder zijnde zou ik ook juist blij zijn met de extra toezicht.

Edit: lees nu je berichtje, dus dat is het ook niet..

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 00:24

Ik vind het ook heel erg jammer omdat het mij ook gewoon extra tijd en energie kost om haar te helpen en mee te nemen. Het is een schat van een meid en we hebben het ook erg gezellig, maar het voelt nu echt alsof ik iets verkeerds gedaan heb.

Niet-paardenmensen denken al snel dat alle Shetlanders geschikt zijn voor kinderen en dat er dus niets mis kan gaan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 00:56

Tja, als het dan voor jou eigenlijk meer een last is en je je er ook nog onprettig door voelt, dan zou je bijna overwegen om ermee te stoppen...
Het is in de eerste plaats jouw hobby!
Heel fijn om te delen met iemand, maar het moet niet jouw plezier bederven :(:)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:08

Ik vind het niet erg om er tijd en energie in te steken, anders had ik er nooit aan moeten beginnen. Wat ik gewoon erg jammer vind is dat er nu opeens geen tijd meer lijkt te zijn en het niet leuk meer gevonden wordt, terwijl ze nog niet eens weet hoe het zal gaan als ik erbij ben...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:19

Dan geeft het je toch een onprettig gevoel?

Zou ik liever die tijd en energie steken in een leuke meid die dat wel waardeert en die zelf ook tijd en energie wil vrijmaken.
Iets dergelijks moet echt van twee kanten komen :j

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:31

Nuray schreef:
Ik zal even een kleine toelichting geven: de betreffende verzorger is 11 jaar oud en op stal wordt verwacht dat kinderen altijd onder toezicht van een volwassen persoon op stal zijn. Op mijn oude stalling mocht mijn verzorgster wel alleen, maar dit is onlangs erg misgegaan met mijn jaarling waardoor ik er nu het liefst bij ben en haar voorlopig zeker niet alleen wil laten. Echter leek ze dit niet erg leuk te vinden toen ik dit gemeld heb en heeft ze sindsdien maar 1x gevraagd of ze met mij naar de pony's mocht.

Ik vraag me dus af of dit dus niet leuk is voor een verzorger? Het is niet zo dat we alles samen moeten doen, maar ik moet gewoon op stal zijn als zij wat met de pony wil doen.

Ik zou het wel een beetje vervelend vinden om niet meer alleen te kunnen. Maar desondanks zou ik nog wel proberen om nog naar de pony's te gaan.Mag ze ook niet met 1 van haar ouders naar stal om iets met de pony te doen? Als ze met haar ouders gaat voelt ze wellicht dat ze wat meer vrijheid heeft dan wanneer ze met jou gaat

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 09:52

In de toekomst mag ze zeker ook met een van haar ouders naar stal gaan, maar op dit moment wil ik dat even niet. Dit heeft ermee te maken dat mijn 2-jarige haar onlangs heeft aangevallen (lees: over haar heen is gelopen) en ik niet het risico wil lopen dat er weer iets gebeurt wat niet zo goed afloopt. Ik ben ten alle tijde verantwoordelijk voor het gedrag van mijn pony's en als er zulke dingen gebeuren terwijl ik er niet bij ben (en dus niet weet wat er aan vooraf ging) ben ik liever op stal aanwezig tot ik zeker weet dat zij ook met mijn 2-jarige overweg kan. Het is dus puur voor haar eigen veiligheid.

Haar ouders zijn geen paardenmensen en zullen signalen ook niet herkennen of iets dergelijks. Daarom wil ik eerst dat zij onder toezicht van mij leert omgaan met mijn andere pony (die zich minder makkelijk gewonnen geeft dan zijn moeder) voordat ik er niet meer bij hoef te zijn.

Het is echt een lieve meid en ze was altijd zo dankbaar en nu opeens lijkt dat omgeslagen... Ik was vroeger blij met elke kans die ik kreeg om een pony te verzorgen..

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:11

Nuray schreef:
In de toekomst mag ze zeker ook met een van haar ouders naar stal gaan, maar op dit moment wil ik dat even niet. Dit heeft ermee te maken dat mijn 2-jarige haar onlangs heeft aangevallen (lees: over haar heen is gelopen) en ik niet het risico wil lopen dat er weer iets gebeurt wat niet zo goed afloopt. Ik ben ten alle tijde verantwoordelijk voor het gedrag van mijn pony's en als er zulke dingen gebeuren terwijl ik er niet bij ben (en dus niet weet wat er aan vooraf ging) ben ik liever op stal aanwezig tot ik zeker weet dat zij ook met mijn 2-jarige overweg kan. Het is dus puur voor haar eigen veiligheid.

Haar ouders zijn geen paardenmensen en zullen signalen ook niet herkennen of iets dergelijks. Daarom wil ik eerst dat zij onder toezicht van mij leert omgaan met mijn andere pony (die zich minder makkelijk gewonnen geeft dan zijn moeder) voordat ik er niet meer bij hoef te zijn.

Het is echt een lieve meid en ze was altijd zo dankbaar en nu opeens lijkt dat omgeslagen... Ik was vroeger blij met elke kans die ik kreeg om een pony te verzorgen..

Het is natuurlijk wel heel anders om eerst helemaal zelf naar stal te mogen en nu alleen met jou erbij. Ik snap wel dat ze het daarom misschien wat minder leuk vindt. Ik zal gewoon een keer met haar over hebben van dat ze uiteindelijk wel weer zelfstandig kan gaan of met haar ouders maar dat je voor nu even bij wilt blijven. En ik zal dan ook vaste dagen afspreken dat ze met jou mee gaat. Dan kan zij daar ook rekening mee houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:16

Heb even klein advies nodig. Waarschijnlijk koop ik deze maand mijn eigen paard. Ze komt te staan op dezelfde stal als mijn bijrijdpaard Stip. Zou hem nooit achter kunnen laten of in de steek kunnen laten. Ik mag hem dus ook blijven doen alleen eigen paard gaat wel voorrang krijgen (best pijnlijk om te zeggen). Ik doe hem nu in principe elke dag. Is het een idee dat ik met de eigenaresse overleg of het een idee is dat ik voor 2 a 3 vaste dagen in de week een bijrijdster of verzorgster zoek voor hem?

Is dat een goed idee om zeg maar "aan te bieden"?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:19

Aanbieden kan altijd natuurlijk, maar als eigenaar zou ik dat liever zelf regelen en bepalen.
De wetenschap dat je gaat minderen is waarschijnlijk wel voldoende voor haar :j

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:22

Hanneke - Op mijn oude stal was altijd toezicht, dus dat lag wel iets anders, maar ik begrijp dat het voor haar nu minder leuk kan voelen. Ik heb wat jij aangaf wel verteld (dat ze over een tijdje weer met haar ouders mag), maar ze zal tot haar 16e/18e niet alleen mogen omdat dit een regel is op stal..

Ik denk dat ik gewoon zou aangeven dat je gaat minderen. Als eigenaar zou ik toch graag zelf uitzoeken en uitkiezen wie er dan mijn nieuwe bijrijder wordt. :)

maliejane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:25

_Dominique schreef:
Heb even klein advies nodig. Waarschijnlijk koop ik deze maand mijn eigen paard. Ze komt te staan op dezelfde stal als mijn bijrijdpaard Stip. Zou hem nooit achter kunnen laten of in de steek kunnen laten. Ik mag hem dus ook blijven doen alleen eigen paard gaat wel voorrang krijgen (best pijnlijk om te zeggen). Ik doe hem nu in principe elke dag. Is het een idee dat ik met de eigenaresse overleg of het een idee is dat ik voor 2 a 3 vaste dagen in de week een bijrijdster of verzorgster zoek voor hem?

Ik zou met de eigenaresse praten en aangeven dat je denkt niet meer dagelijks voor haar paard te kunnen zorgen. Dan kan je daarna samen kijken naar een oplossing en afhankelijk van hoe het gesprek loopt kan je dan aanbieden (te helpen bij) het zoeken van een bijrijdster/verzorgster.

Ik heb toen de tijd met mijn voroge verzorgpaard gezien dat er echt meer gedaan moest worden met haar en aangezien ik en de eigenaresse dat op dat moment niet konden zijn we gaan praten voor andere oplossingen. Dat werd dus ook een verzorgster zoeken waarbij ik geholpen heb via een facebook groep waarin ik zat. Dus ligt aan de eigenaar of ze het wel of niet prettig vinden een extra persoon te hebben en of ze hulp willen bij het zoeken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 12:57

_Dominique schreef:

Is dat nodig dan? Ik zou gewoon zeggen dat omdat je een eigen paard hebt je minder tijd hebt voor je bijrijdpaard en dan gewoon kijken wat de eigenaar zegt. Als ze aangeeft op zoek te gaan naar iemand voor erbij zou je kunnen aanbieden om te helpen zoeken maar anders zou ik daar persoonlijk niet over beginnen om meerdere redenen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:13

Shirley schreef:

_/-\o_

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:19

Nogmaals bedankt voor al het meedenken. Ik laat de bal nu even bij haar liggen en als zij mijn pony's nog graag wil verzorgen dan mag zij mij een bericht sturen. Als ze er dan is zal ik ook nog even vragen waarom ze het opeens minder leuk lijkt te vinden..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:25

Heel verstandig :j

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 13:32

Anke schreef:
Shirley schreef:

_/-\o_

Heel goed opgepikt beide :D

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:21

Ff gauw voorstellen:

RC SmartGenuineChic alias Faith.Quarterruintje van 8. K mag m vast gaan rijden op de ranch. Waarschijnlijk in December een showtje rijden! Ik ben heel geen pro reining ruiter dus dat word nog wat. Zit een heel verhaal achter voor ik hem mocht gaan rijden maar dah komt morgen.Afbeelding
Afbeelding

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 23:47

Leuk dat paard!! Gaaf dat je zon kans aangeboden krijgt. :j
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 28-08-16 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderd bericht weggehaald