0000 schreef:Jellybean je wil het gewoon niet snappen volgens mij. Ik vraag meestal geen bijdrage tenzij de ruiter een zodanig niveau heeft dat ik er echt heel veel tijd in moet steken en zelfs dan is die bijdrage lager dan een wekelijkse manege les. Maar omdat ik nou eenmaal ook moet eten rn maar 1 ding tegelijk kan is uren per week gratis les staan geven niet echt een optie. Maar ik kan gewoon de keuze maken om er zelf op te gaan zitten in principe, echter heb ik vroeger ook kansen gehad en wil ik iemand met de juiste instelling best vooruit helpen. Maar helpen en sponsoren zijn 2 verschillende dingen. Manege spelen is dus zeker niet aan de orde want dan zou ik een zeer, zeer slecht bedrijfsresultaat hebben met donkerrode cijfers. Ik struikel, net als de rest over het zien als een dienst leveren. Als je alleen maar stallen mest, tuig poetst en mee mag groomen, dan lever je een dienst. Als je rijd en daarbij de normale verzorging van betreffende paard die dag uitvoert, ben je imo gewoon van je hobby aan het genieten. Als ik een paard voor iemand ga rijden, dat is een dienst. Daar zit een doel achter (opleiding, correctie, wedstrijd niveau) en daar staat dan ook een vergoeding tegenover. Echter heb ik dan ook al wel ruimschoots bewezen dat ik daadwerkelijk een paard netjes op kan leiden en word het paard daar ook echt beter van. En ik vind het gewoon tamelijk arrogant om te denken dat de gemiddelde bijrijder daarmee te vergelijken is, dat je dat rijden als dienst kan omschrijven. Ik zou zeggen, rijd even een hele serie jonge beesten naar het M en Z en ga het dan eens een dienst noemen als jij op iemand anders z'n paard gaat zitten. Tot die tijd mag je blij zijn dat men je überhaupt hun beste maatje toevertrouwt en je de kans geeft om jezelf te ontwikkelen en je hobby uit te oefenen.
Ik heb nu toch aan een paar keer laten weten dat ik het in zo'n geval als je beschrijft iets anders vind? Zoals ik al meerdere keren heb gezegd vind ik het in zo'n geval meer een leasepaard. Als jij als eigenaar er zoveel werk ik moet steken. En dan is een bijdrage inderdaad op zijn plaats. Maar ik vind die niet op zijn plaats als jij geen tijd hebt voor je paard maar je hem toch verzorgd wil hebben. Want dan is het toch wel een dienst? Om te verzorgen hoef je geen jong paard wissels te laten springen.

En ik ben inderdaad super blij dat iemand zijn paard aan mij toevertrouwT maar ik ben ook erg blij dat ik daar geen bijdrage voor hoef te betalen.