Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 19:37

sneeuwpop schreef:
Hier ook hoor, had er vroeger alles voor over.
Maar nu bestaan die nog wel en stappen vroeg of laat over naareen eigen paard, net als ons ;-)

Ik vermoed zomaar eerder als ons. Zodoende niet meer zo goed te vinden.

karuna
Drukke kabouter

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 19:40

Mijn zoektocht naar een verzorgster kan stoppen. Oude tinker is vorige week ingeslapen en jonge man staat voorlopig honderd vijftig kilometer verderop zodat ik kan nadenken wat ik ga doen, verkopen of toch houden. Geen wat of hooi slepen meer voorlopig. Gelukkig heeft het tijdelijk inhuren van iemand me wel net goed genoeg geholpen om niet helemaal fysiek in te storten.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:00

bruintje123 schreef:
sneeuwpop schreef:
Hier ook hoor, had er vroeger alles voor over.
Maar nu bestaan die nog wel en stappen vroeg of laat over naareen eigen paard, net als ons ;-)

Ik vermoed zomaar eerder als ons. Zodoende niet meer zo goed te vinden.

Ik, als bijrijder, vond het best lastig om een bijrijdpaard te vinden. Dat kwam omdat tegenwoordig bijna iedereen een bijdrage vraagt. Ik weet dat veel hier anders over denken maar ik vind dat niet echt kloppen. Want als bijrijder heeft de paardeneigenaar je toch een soort van nodig en je levert een dienst door het paard beweging te geven en er wat klusjes omheen te doen. Je krijgt er dan natuurlijk voor terug dat je je hobby kan uitoefenen en daarom is het precies leuk om het in het midden te houden, 0 euro dus. Bijrijdpaarden waar een bijdrage voor werd gevraagd vielen dus al af voor mij.

Verder zag ik heel veel advertenties voorbij komen waarin zoiets stond als; 'verzorger gezocht, longeer, poets, was, verzorg en geef mijn paard eten. En mest ook zijn stal uit. Ik verwacht je 3 keer per week.' Er zullen vast mensen te vinden zijn die dit leuk vinden maar er zijn er niet veel die een paard van een ander gaan verzorgen zonder dat ze er rijden voor terug krijgen. Want dat is toch wel waar de meesten het voor doen. Daarnaast is het verzorgen natuurlijk ook heel leuk en het hoort en gewoon bij. Maar met alleen het verzorgen trek je volgens mij gewoon niet zoveel mensen. En al zeker niet serieuze verzorgers want volgens mij zijn het vooral jonge kinderen die dat wel willen.

Misschien dat het door bovenstaande redenen niet zo wil vlotten bij sommige paardeneigenaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:04

Een bijrijder levert mij geen dienst hoor. Ik geef iemand die net niet de financiële middelen heeft voor een eigen paard de kans zicht toch verder te kunnen ontwikkelen door het beschikbaar stellen van mijn sportpaard.

Er zijn 2 kanten aan dat verhaal, en daar zullen we het nooit allemaal over eens worden ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:05

Tenzij je paarden hebt die om welke reden dan ook niet bereden kunnen worden en je als eigenaar compleet omhoog zit. Ik had helaas een dergelijke advertentie alleen dan geef aandacht en zorg ervoor dat er water en eten is voor ze. Oude tinker was niet meer berijdbaar jonge nog niet ingereden. Wat moet je dan neerzetten?

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:06

Anoniem schreef:
Een bijrijder levert mij geen dienst hoor. Ik geef iemand die net niet de financiële middelen heeft voor een eigen paard de kans zicht toch verder te kunnen ontwikkelen door het beschikbaar stellen van mijn sportpaard.

Er zijn 2 kanten aan dat verhaal, en daar zullen we het nooit allemaal over eens worden ;)

Dat is dan weer een ander verhaal maar in de meeste gevallen is dat toch niet het geval. Wat jij doet lijkt in mijn ogen dan meer op het leasen van een paard en dat je daar dan een bijdrage voor betaalt klinkt al een stuk logischer. Maar de meeste paardeneigenaren zoeken een bijrijder/verzorger omdat ze geen tijd/geen zin of wat dan ook hebben. En om dan een bijdrage te gaan vragen vind ik erg raar.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:08

karuna schreef:
Tenzij je paarden hebt die om welke reden dan ook niet bereden kunnen worden en je als eigenaar compleet omhoog zit. Ik had helaas een dergelijke advertentie alleen dan geef aandacht en zorg ervoor dat er water en eten is voor ze. Oude tinker was niet meer berijdbaar jonge nog niet ingereden. Wat moet je dan neerzetten?

Je kan het natuurlijk altijd proberen, wie weet is er iemand te vinden die er heel veel plezier uit haalt om een paard te verzorgen. Maar het merendeel gaat denk ik toch niet een paar keer per week naar andermans paard toe om de verzorging op zich te nemen en er voor de rest niks voor terug te krijgen. Dan vind ik eerder dat de verzorger een bijdrage verdient, want het is op die manier eigenlijk een soort van werk. :j

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:27

Over bijdrages gesproken, even een vraag van een vooral stille meelezer hier. Ik wil graag jullie advies over iets vragen :)
Ik heb een super leuk bijrijdpaard waar ik 2-3 x per week heen ga om te rijden en verzorgen. Dit gaat meer dan een jaar heel goed maar de eigenaresse heeft onlangs aangegeven dat ze het niet meer trekt. Ze heeft niet genoeg tijd voor het paard en ook de kleine verantwoordelijkheden (hoefsmid afspraak maken, afspraken op stal regelen, enzo) wordt haar teveel, vooral in combinatie met allerlei ontwikkelingen in haar priveleven. Haar emmer loopt over zegmaar.
Zij heeft daarbij aangegeven dat, in een ideale situatie, zij het paard aan mij zou geven en dan zou zij bijrijdster worden. Ik was erg verrast :o Maar ze staat open voor allerlei andere opties en oplossingen. Het paard helemaal weg doen is een last resort. Ik vind het een super lief aanbod om het paard over te nemen en zou er graag op in willen gaan maar een eigen paard is helaas niet een optie momenteel (te weinig baan zekerheid en ik heb het niet erg ruim financieel).

Dus ik wilde voorstellen aan haar dat wij een soort lease overeenkomst kunnen maken. Daarbij ga ik vaker in de week (bijv 4 -5 x), ook afhankelijk van hoe vaak zij nog wilt gaan. En ik kan de kleine dagelijkse verantwoordelijkheden over nemen om de druk bij haar te verlichten. Ik kan dan heerlijk veel aan de slag met het paard en kan veel leren. En de eigenaresse heeft minder zorgen om het paard. Een win-win situatie maar daar mag best wat tegen over staan financieel.
Alleen zit ik heel erg in dubio over welk bedrag ik hiervoor moet voorstellen. Wat zouden jullie een reëel maandelijks bedrag vinden? Ik betaal nu 75 euro p/m voor 2-3 x per week rijden. Het paard staat op een vrij luxe pensionstal wat bijna 400 euro p/m kost. Ik hoor heel graag jullie meningen want ik kom er niet uit :P

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:33

Ik meld me hier ook! Op het moment wel een bijrijder, maar weet niet of ik haar wel moet aanhouden, ze houd zich niet altijd aan de afspraken... Verder is ze wel heel lief voor mijn paardje, dus ik twijfel, de een zegt een nieuwe zoeken en de ander zegt nog een kans geven. Zelf heb ik ook een beetje het probleem dat ik wat te "lief" ben, geef wel duidelijk aan wat ik wel en niet wil hebben, maar ben nooit echt boos oid.

@Bay, wat top dat je zo wil helpen! Ik denk dat de prijs geheel afhangt van wat je allemaal kan en mag met het paard, en hoeveel dagen. 4 a 5 dagen en dan overige taken overnemen, vanaf 150 euro ongeveer zou ik denken, misschien nog meer... Hangt ook van de eigenaar af :).
Laatst bijgewerkt door Doef op 29-10-16 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Jellybeans schreef:
Ik, als bijrijder, vond het best lastig om een bijrijdpaard te vinden. Dat kwam omdat tegenwoordig bijna iedereen een bijdrage vraagt. Ik weet dat veel hier anders over denken maar ik vind dat niet echt kloppen. Want als bijrijder heeft de paardeneigenaar je toch een soort van nodig en je levert een dienst door het paard beweging te geven en er wat klusjes omheen te doen.

Blijkbaar staan de meeste eigenaren niet te springen om jouw diensten, anders zou het niet lastig moeten zijn om een bijrijdpaard te vinden. ..

begint echt vervelend te worden om dat verhaal over diensten hier weer te lezen.

0000

Ik zie het ook niet als dienst, sorry. Mijn oude paard is prima happy met niks doen, krijgt af en toe een lekkere borstelbeurt en staat lekker de hele dag buiten. Heeft voor mij geen enkele meerwaarde als hij gereden worden echter is hij er in theorie nog fit genoeg voor, vind hij de extra aandacht wel leuk en is het een fantastisch leerpaard. Dus voor iemand die echt gemotiveerd is, is hij eventueel beschikbaar. Kost mij wel hartstikke veel tijd want ik vind dat hij wel verdiend zo correct mogelijk gereden te worden en dat er niet zomaar wat op rondgejakkerd word dus in de praktijk sta ik zeker de eerste maanden gewoon continu les te geven. Ook de verzorging vraagt vaak de nodige aandacht, meeste manege meiden slaan bij poetsen de helft over en denken dat ze hem na het rijden zo weer weg kunnen zetten. Praktijk, het kost mij 2x zoveel tijd later wanneer ik het zelf doe. Dus wie levert er nou eigenlijk een dienst dan?

Pony zelfde verhaal, ja ik wil er graag een leuke jonge ruiter op met wat wedstrijd ambities maar ik pas er zelf ook op en weet wel zeker dat het mij een stuk minder tijd kost hem gewoon zelf op te leiden en omdat ik daar handiger in ben leert pony ook nog sneller en is hij makkelijker na te rijden. Enige wat ik niet kan is hem uitbrengen maar dan kan ik ook zeggen ik maak m startklaar en zoek een leuke ruiter uit die ik een klein bedrag betaald om er 2x mee te starten. Kost me een paar tientjes die ik er qua verschil in uren die ik erin moet steken echt heel makkelijk uithaal. Maar ik gun het ook best aan een leuke, echt leergierige jongen of meisje om ermee aan het werk te gaan. Maar om nou te zeggen dat ze mij een enorme dienst bewijzen als ze een goede sportpony en alles wat erbij hoort inclusief begeleiding onder de kont geschoven krijgen. ...mwah. Dacht ik toch even niet.

@Bay, lastig maar lief dat je zo meedenkt en toch reeel bent, heel verstandig. Andere stal een optie om de kosten lager te krijgen? Misschien waar je meer zelf moet doen bv?

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:38

sneeuwpop schreef:
Jellybeans schreef:
Ik, als bijrijder, vond het best lastig om een bijrijdpaard te vinden. Dat kwam omdat tegenwoordig bijna iedereen een bijdrage vraagt. Ik weet dat veel hier anders over denken maar ik vind dat niet echt kloppen. Want als bijrijder heeft de paardeneigenaar je toch een soort van nodig en je levert een dienst door het paard beweging te geven en er wat klusjes omheen te doen.

Blijkbaar staan de meeste eigenaren niet te springen om jouw diensten, anders zou het niet lastig moeten zijn om een bijrijdpaard te vinden. ..

begint echt vervelend te worden om dat verhaal over diensten hier weer te lezen.

Dit is toch hoe ik en kennelijk vele anderen met mij er over denken. Anders hadden jullie allemaal al lang een fijne bijrijder gevonden.. ;)
Edit: het was ook niet lastig voor mij om een bijrijdpaard paard te vinden, zeker niet. Het was lastig om een bijrijdpaard te vinden zonder dat daar een bijdrage aan verbonden was.

Gelukkig voor mij heb ik nu een geweldig leuk bijrijdpaard. :) zónder bijdrage.
Laatst bijgewerkt door Jellybeans op 29-10-16 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:40

Denk dat het eerder andersom is en dat ze een meid zoals jij juist niet willen en daarom liever verder zoeken voor de perfecte bijrijder of verzorger :D :o

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:44

Bay, is een wisseling van stal geen optie
400,- is heel veel en beide zitten financieel blijkbaar niet heel ruim.
Als ik het goed begrijp wil de huidige eigenaar nu liefst de meeste kosten kwijt.
Zij ziet zoals ik het lees, de kosten momenteel het liefst omgedraaid denk ik.
Dat is volgens mij voor jou geen optie.

Dus om de tafel over het financiële plaatje lijkt me handig.
Hoeveel kost alles en hoeveel kunnen en willen jullie inbrengen en wat staat daar tegenover?

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:45

0000 schreef:
Ik zie het ook niet als dienst, sorry. Mijn oude paard is prima happy met niks doen, krijgt af en toe een lekkere borstelbeurt en staat lekker de hele dag buiten. Heeft voor mij geen enkele meerwaarde als hij gereden worden echter is hij er in theorie nog fit genoeg voor, vind hij de extra aandacht wel leuk en is het een fantastisch leerpaard. Dus voor iemand die echt gemotiveerd is, is hij eventueel beschikbaar. Kost mij wel hartstikke veel tijd want ik vind dat hij wel verdiend zo correct mogelijk gereden te worden en dat er niet zomaar wat op rondgejakkerd word dus in de praktijk sta ik zeker de eerste maanden gewoon continu les te geven. Ook de verzorging vraagt vaak de nodige aandacht, meeste manege meiden slaan bij poetsen de helft over en denken dat ze hem na het rijden zo weer weg kunnen zetten. Praktijk, het kost mij 2x zoveel tijd later wanneer ik het zelf doe. Dus wie levert er nou eigenlijk een dienst dan?

Pony zelfde verhaal, ja ik wil er graag een leuke jonge ruiter op met wat wedstrijd ambities maar ik pas er zelf ook op en weet wel zeker dat het mij een stuk minder tijd kost hem gewoon zelf op te leiden en omdat ik daar handiger in ben leert pony ook nog sneller en is hij makkelijker na te rijden. Enige wat ik niet kan is hem uitbrengen maar dan kan ik ook zeggen ik maak m startklaar en zoek een leuke ruiter uit die ik een klein bedrag betaald om er 2x mee te starten. Kost me een paar tientjes die ik er qua verschil in uren die ik erin moet steken echt heel makkelijk uithaal. Maar ik gun het ook best aan een leuke, echt leergierige jongen of meisje om ermee aan het werk te gaan. Maar om nou te zeggen dat ze mij een enorme dienst bewijzen als ze een goede sportpony en alles wat erbij hoort inclusief begeleiding onder de kont geschoven krijgen. ...mwah. Dacht ik toch even niet.

@Bay, lastig maar lief dat je zo meedenkt en toch reeel bent, heel verstandig. Andere stal een optie om de kosten lager te krijgen? Misschien waar je meer zelf moet doen bv?

Dit is net zoals bij Dreamer een ander verhaal. Jij zoekt kennelijk geen bijrijder omdat je geen tijd/zin hebt. En dus niet omdat het perse nodig is. Dan kan ik nog begrijpen dat je een bijdrage vraagt. Want dan is je paard een soort lease paard en speel jij, begrijp me niet verkeerd maar ik kan er even geen andere woorden voor vinden, alsof je een manege bent door les te geven.
Tja dan klinkt het inderdaad logisch om een bijdrage te vragen.
Maar nogmaals, ik vind het niet begrijpelijk om een bijdrage te vragen omdat je zelf geen tijd of zin hebt. Dan is het in mijn ogen wel een dienst.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:45

Lienek schreef:
Denk dat het eerder andersom is en dat ze een meid zoals jij juist niet willen en daarom liever verder zoeken voor de perfecte bijrijder of verzorger :D :o

Idd. Heb geen bijrijder nodig.

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:50

Lienek schreef:

Dit slaat ook niet echt ergens op? Allemaal gebasseerd op mijn eerste zinnetje waarin ik aangeef dat ik het lastig vond om een bijrijdpaard te vinden? Ik vond dat namelijk moeilijk omdat ik geen bijdrage wil betalen.
Dat maakt mij toch niet meteen een slechte bijrijder? Gewoon een bijrijder met principes. :')

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:52

Je helpt het topic weer om zeep met je diensten. Ga ff ergens anders je diensten leveren.
Hier is er geen vraag naar!

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:52

Bedankt voor jullie reacties! Ja ik zou het zelf niet erg vinden om op een minder luxe stal te staan en zelf meer doen om de kosten te drukken. Ik denk dat de eigenaresse liever hier blijft maar ze heeft wel al wel aangegeven dat wisselen van stal bespreekbaar is. Ik wil graag een bedrag betalen wat in verhouding tot de stal kosten staat maar die zijn nogal wat bij deze stal :')

Een eerste optie zou ook kunnen dat we de binnen zet service van de stal stop zetten, dat zou heel veel geld schelen!

Misschien dat ik in eerste instantie ook gewoon bij haar moet aangeven wat mijn max is, wat ik kan missen per maand. Ik vind het fijn als het financieel gesprek ook open en eerlijk is, het gaat nu natuurlijk niet om dat ik zo weinig mogelijk hier voor wilt betalen maar meer dat ik niet zo ruim zit. En zoals sneeuwpop zegt, de eigenaresse wilt liever ook minder kosten

Edit: woord vergeten

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:56

sneeuwpop schreef:
Je helpt het topic weer om zeep met je diensten. Ga ff ergens anders je diensten leveren.
Hier is er geen vraag naar!

Jullie zoeken een bijrijder? Dan lijkt het mij een goed idee om ook wat te horen van de kant van bijrijders. Dat zou ik in ieder geval handig vinden.
Anders wordt het natuurlijk moeilijk om een bijrijder te vinden.
Het was in de eerste instantie alleen maar bedoeld om jullie te laten weten hoe sommige bijrijders er over denken. ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:57

Lijkt me verstandig Bay.
Gewoon een goed gesprek

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:58

sneeuwpop schreef:
Lijkt me verstandig Bay.
Gewoon een goed gesprek

Precies gewoon even overleggen wat de mogelijkheden zijn. Een andere stal vind ik een hele slimme. Dat kan zeker goedkoper :)

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:10

Voordat ik een paard had, was ik ook altijd een bijrijder of verzorgster. En eigenlijk vind ik het niet meer dan normaal om een bijdrage te geven, je gebruikt toch andermans spullen en je kan vaak ook rijden, als eigenaar betaal je daar ook voor, waarom zou ik dan iemand anders wel gratis alles laten doen met mijn paard, dingen die jij als bijrijder wil doen, dien je zelf voor te betalen en dit geld ook voor een eigenaar zo, klusjes die je moet doen kunnen inderdaad de prijs verlagen.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:11

Ja een gesprek hierover zou handig zijn. Dan ga ik in eerste instantie geen bedrag voorstellen maar een gesprek om de kosten te bespreken. En als de eigenaresse meer nodig heeft dan wat ik kan missen, dan is van stal wisselen misschien toch de beste optie.
Ik hoop dat ze iig het voorstel tot leasen goed vind :) bedankt voor jullie reacties!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 21:17

Jellybean je wil het gewoon niet snappen volgens mij. Ik vraag meestal geen bijdrage tenzij de ruiter een zodanig niveau heeft dat ik er echt heel veel tijd in moet steken en zelfs dan is die bijdrage lager dan een wekelijkse manege les. Maar omdat ik nou eenmaal ook moet eten rn maar 1 ding tegelijk kan is uren per week gratis les staan geven niet echt een optie. Maar ik kan gewoon de keuze maken om er zelf op te gaan zitten in principe, echter heb ik vroeger ook kansen gehad en wil ik iemand met de juiste instelling best vooruit helpen. Maar helpen en sponsoren zijn 2 verschillende dingen. Manege spelen is dus zeker niet aan de orde want dan zou ik een zeer, zeer slecht bedrijfsresultaat hebben met donkerrode cijfers. Ik struikel, net als de rest over het zien als een dienst leveren. Als je alleen maar stallen mest, tuig poetst en mee mag groomen, dan lever je een dienst. Als je rijd en daarbij de normale verzorging van betreffende paard die dag uitvoert, ben je imo gewoon van je hobby aan het genieten. Als ik een paard voor iemand ga rijden, dat is een dienst. Daar zit een doel achter (opleiding, correctie, wedstrijd niveau) en daar staat dan ook een vergoeding tegenover. Echter heb ik dan ook al wel ruimschoots bewezen dat ik daadwerkelijk een paard netjes op kan leiden en word het paard daar ook echt beter van. En ik vind het gewoon tamelijk arrogant om te denken dat de gemiddelde bijrijder daarmee te vergelijken is, dat je dat rijden als dienst kan omschrijven. Ik zou zeggen, rijd even een hele serie jonge beesten naar het M en Z en ga het dan eens een dienst noemen als jij op iemand anders z'n paard gaat zitten. Tot die tijd mag je blij zijn dat men je überhaupt hun beste maatje toevertrouwt en je de kans geeft om jezelf te ontwikkelen en je hobby uit te oefenen.