Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:09

simodi schreef:
Ik heb het altijd al raar gevonden dat als iemand een bijrijder zoekt omdat ze zelf eigenlijk te weinig tijd heeft, die persoon dan ook moet meebetalen!
Omdat de eigenaar degene is die er iemand bijzoekt en dus geholpen wil worden ...

Een symbolisch bedrag, oke, maar inderdaad een groot bedrag tot soms wel EUR 100 per maand vind ik in zo'n geval echt vreemd.
Het is wat anders als je een paard min of meer gaat delen en beiden evenveel met het paard doet. Dan is alleen het eigenaarschap het verschil, en zou je meer samen de kosten kunnen delen.

Zo denk ik er ook over. Pony loopt hier, of er nu op gereden wordt of niet. Ze gaat toch niet weg, want ze houdt mijn Fries gezelschap.
Ik zou het alleen fijn vinden voor de pony om wat meer aandacht te krijgen. Wil er helemaal geen geld voor hebben, hoeft ook niet. Maar zelfs een beetje inzet lijkt al teveel gevraagd.

Aan de andere kant, als mensen meebetalen aan een paard, dan doen ze wel vaak meer hun best.

Serendip90

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:11

Geloof me, meer hun best, het maakt volgens mij niet uit :') Mijn ervaring is iig, dat mensen dan meer eisen gaan stellen, denken mede-eigenaar te zijn want ze betalen ervoor en drama :+

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:24

ik heb niet alles gelezen even 45 blaz kom ik van daag niet aan me werk toe.

maar dit is mijn mening.
de gene van wie het paard of pony is moet zelf voor de kosten op draaien.
tenslotte heb je zelf deze aangeschaft.
als je geen tijd meer voor heb, is het je eigen probleem, dan kan te twee dingen doen.
1 iemand zoeken en blij zijn dat je op deze manier je beesie aandacht en beweging krijgt
2 of verkopen.
kan je financieel niet aan, zoek dan een ander tehuis voor deze.
maar ik zeg zo wees blij als je iemand heb die zelf niks kan aanschaffen en onderhouden maar wel super aandacht aan je paard of pony geeft.

ik heb al jaren hier meisjes die de ponys verzorgen omdat hun ouders geen pony kunnen kopen of onderhouden.
en ik ben blij met hun want ze komen door weer en wind deze verzorgen.
waardoor ik meer tijd heb voor andere dingen.
en ja soms zit ik financieel krap nu dan is het een broodje of twee minder.
en als het echt heel erg wordt ja dan zoek ik wel een goed tehuis voor ze.

met andere woorden gewoon belachelijk dat ze geld vragen, wie heeft nu deze aangeschaft?
als je een jaar of twee dat geld apart legt kan je iets voor je zelf kopen.
ik lees geregeld wel eens bedragen van 100,-p/m of meer.
BELACHELIJK

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:39

Ik ben deels met hierboven eens ! Het is en blijft natuurlijk wel je eigen verantwoordelijkheid. En inderdaad je mag zeker met dit weer blij zijn dat men nog je paardje wilt doen, de meeste gaan met dit weer lekker thuis zitten en denken bekijk t maar, zeker als ik ervoor moet betalen om in rot weer (als je geen binnenbak heb bijvoorbeeld) te gaan rijden en alles erom heen moet doen.
Ik ga zowiezo geen groot bedrag geven aan iemand als ik n paard ga doen, ook heb ik nu gereageerd op een fries merrietje, t baasje heb door omstandigheden te weinig tijd en de andere verzorgster gaat aan kinderen denken, ja dan ben je al blij als iemand je paardje komt doen.
Ik ben wel iemand die door wind en weer komt, mits ik niet belachelijk iets hoef te betalen.
Ook ben ik iemand die vaak dingetjes zelf haalt, zoals halster of dekje of borstels erbij etc etc, ik vind dat hetzelfde als dat je moet betalen per maand en daarom zoek ik liever een paardje die aandacht nodig heb als waarvoor ik de baas moet betalen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:05

Wel grappig hoe verschillend zowel niet-paarden-eigenaren als wel-paarden-eigenaren hierover denken. Ik heb aan beiden zijden gestaan, als bijrijder zowel niet-betalend als wel-betalend.
Qua verantwoordelijkheid maakte het bij mij in elk geval niet uit. Je hebt de zorg voor een bepaald aantal dagen op je genomen en of je nou daarvoor betaald of niet: die dagen kom je gewoon en verzorg en behandel je het paard zoals afgesproken. Het doet er denk ik niet toe of je betaald en hoeveel, maar is gewoon afhankelijk van de instelling/mentaliteit van de bijrijdster.

Maar ik vind de stelling 'je mag blij zijn als iemand je paard wil doen' echt veels te ver gaan. Zeker hier in de Randstad kost een paard gewoon enorm veel geld op de wat luxere stallingen en is er veel vraag naar leuke bijrijdpaarden omdat dat nu eenmaal veel meer vrijheid en mogelijkheden jezelf te ontwikkelen geeft dan rijden op een manegepaard. Dus ik zie niet in waarom de bijrijdster je alleen een dienst verleent om je paard een x aantal dagen te verzorgen en te berijden. Het mes snijd toch aan 2 kanten? Diegene heeft dan toch gewoon een leuk paard tot zijn beschikking en iedere hobby kost geld?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:35

Ja maar is ook net wat je zegt HalloDan: "Zeker hier in de Randstad kost een paard gewoon enorm veel geld"

Dat weet je voor je een paard aanschaft, het gaat denk ik gewoon om t feit, dat je ook moet nadenken voor je een paard koopt dat je de maandelijkse kosten kan betalen en niet afhankelijk bent of wordt van een verzorgster die wel wil mee betalen

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:40

Mioux schreef:
Ja maar is ook net wat je zegt HalloDan: "Zeker hier in de Randstad kost een paard gewoon enorm veel geld"

Dat weet je voor je een paard aanschaft, het gaat denk ik gewoon om t feit, dat je ook moet nadenken voor je een paard koopt dat je de maandelijkse kosten kan betalen en niet afhankelijk bent of wordt van een verzorgster die wel wil mee betalen

Wie zegt dat mensen een paard kopen met al het idee ik moet een bijrijder want anders kan ik het niet betalen?
Ik maak een hele hoop kosten, en als iemand anders een super kans krijgt om die paarden te rijden mogen ze daar best aan meebetalen!
Heeft niks te maken met wel of niet kunnen onderhouden ;)
Uiteraard zijn die mensen er ook, maar vaak is dat omdat de hele situatie plots veranderd.
En dan is de keus verkopen of een betalende "medeeigenaar" zoeken.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:41

en mooi weer rijders................zijn geen paardenmensen!
Zou ik gelijk klaar mee zijn

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:46

Toch lopen die er genoeg rond... Wat je ze ook aanbiedt, is het koud, dan kunnen ze niet... En dat zijn ook vaak de mensen die niet op komen dagen als er een keer iets gedaan moet worden :') (grote schoonmaak, alles invetten... laatste moment afbellers :p)

Daarom is in de winter iemand zoeken zo fijn, zie je het meteen :D

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:46

T gaat erom dat mensen vaak op ten duur niet meer de stalling kunnen betalen zelf, en komen tot conclusie dat een verzorgster mee kan betalen en daardoor afhankelijk worden. Dan zou ik zeggen verkoop je paard of laat je paard leasen in de moeilijke tijden maar word niet afhankelijk van...
Kan je t prima zelf betalen maar wil je een bijdrage, vind ik t zowiezo anders overkomen als dat je echt afhankelijk bent of wordt.

@ abcde mee eens ! ik ben altijd weer en wind gekomen en vind t niet meer als normaal !

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:50

loes-freke schreef:
als je geen tijd meer voor heb, is het je eigen probleem, dan kan te twee dingen doen.
1 iemand zoeken en blij zijn dat je op deze manier je beesie aandacht en beweging krijgt
2 of verkopen.
maar ik zeg zo wees blij als je iemand heb die zelf niks kan aanschaffen en onderhouden maar wel super aandacht aan je paard of pony geeft.

Ik heb geen bijrijdster nodig, dus ik doe het voor haar dat zij mijn paard nog mag rijden. Het klikt leuk tussen die 2, maar nodig? Neuh, ik heb haar niet nodig.
Hoe zie jij het dan?

Toen ze net kwam had ik haar nodig ja (zwanger, huis gekocht, paarden moesten op die stal gemest en gevoerd worden), maar toen hoefde ze er ook niet voor te betalen.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:51

Mioux schreef:

helemaal mee eens
je weet de kosten en je moet zelf over wegen of je het kan betalen of niet, en niet afhankelijk zijn, bij een verzorger die mee MOET betalen.
dan zie ik het zo "kijk ik heb een paard, oke kan niet helemaal zelf bekostigen, MAAR ik heb wel zelf gekocht"
sorry op die manier koop je geen paard, maar zo zie ik het dan wel.

en ja ik weet de kosten van stalling in noordwijk en omgeving aalsmeer.
maar ik heb de drie paarden altijd wel zelf betaald, dan maar niet stappen of duren kleren of uit eten gaan.
en ja door tijd gebrek hebben ook andere op gereden.
maar waren WEL mijn eigen paarden waar IK ZELF de kosten betaalde.
dus ik kon met recht zeggen zijn mijn paarden die ik zelf kan betalen.

en ja ik heb er een met spijt moeten verkopen omdat er een in Utrecht kliniek kwam met mega kosten.
maar ook dat heb ik opgelost via mijn eigen geld/beurs.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:53

Mioux schreef:

Ik heb geen paard gekocht met het idee ik neem een bijrijder om de kosten te drukken.
Ik kan het zo wel betalen anders was ik er niet aan begonnen.

Ik zie gewoon niet zitten om te betalen voor de hobby van een ander.

Kijk het is uiteraard zo dat de dagen dat een bijrijder rijdt ik meer tijd over hou. Maar voor de bijrijder is dat geen opoffering.....die zocht tenslotte een paard om op te rijden.

Ik bied mijn paard dus ook niet meer aan als bijrijdpaard. Die staat op dagen dat ik niet kan gras te knagen in de wei. Scheelt mij een hoop gedoe en ergenis.
De dagen dat ik niet kan staat ze gras te knagen in de wei en ik heb een zorg minder.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:54

Quellian schreef:
loes-freke schreef:
2 of verkopen.

Ik heb geen bijrijdster nodig, dus ik doe het voor haar dat zij mijn paard nog mag rijden. Het klikt leuk tussen die 2, maar nodig? Neuh, ik heb haar niet nodig.
Hoe zie jij het dan?

Toen ze net kwam had ik haar nodig ja (zwanger, huis gekocht, paarden moesten op die stal gemest en gevoerd worden), maar toen hoefde ze er ook niet voor te betalen.

dan is het toch mooi dat je het voor haar en je paard doet.
ik heb ze ook niet nodig maar ze komen wel en je helpt ze beide, paard en verzorger.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:55

Het paard zou er niet slechter van worden als zij niet meer komt. Zij zelf zou geen hobby meer hebben als ze niet meer komt. Dus het lijkt me dat 50 euro dan best op zijn plaats is (overigens heb ik geen bijrijdster die ergens in toe schiet of appeltjes meeneemt ofzo, het stopt echt bij de 50 euro).

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:56

Maar wie zegt dat dat dat de reden is? Dat zijn aannames die jullie maken.

Ik heb sinds kort ook een bijrijder (in belgië halve stal), en dat is niet omdat ik het niet meer kan betalen hoor en ja zij betaald de helft van het stalgeld, voor de helft van de week te mogen rijden.
Voor de rest moet zij niets extra betalen.

Bij mij gaat het gewoon om het principe, voor wat, hoort wat.
Mijn pony staat op volpension, dus bijrijder moet niets doen, enkel pony verzorgen en rijden.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 11:58

Mioux schreef:

Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je als bijrijder dus ook blij mag zijn dat je in de buurt, waar je het zelf nooit zou kunnen betalen, een paard kunt bijrijden tegen vergoeding.

Ik kon vroeger echt geen eigen paard betalen. Ja de aankoop misschien, maar het onderhoud en de stalling zeker niet. Ik had toen een bijrijdpaard voor 3 vaste dagen in de week, waar ik alles mee mocht doen. €75 p.m. Ik vind dat dus echt niet raar. Ik kon stoppen bij de manege, en had nu min of meer mijn "eigen" paard. En veel meer vrijheid als op de manege.

Ik ga helemaal niemand voor zijn plezier gratis op mijn paard laten rijden. Ik weet uit eigen ervaring dat je vaak ook niet kunt gaan rijden als je zin en tijd hebt, omdat het de dag van je bijrijdster is. En dan ondertussen wel alle kosten betalen? Ik vind het echt een vreemd verhaal.

Als je zelf een paard zou kopen, zou het je heel veel geld kosten. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat je een bijrijdt paard zoekt. Dus dan lijkt het me super dat je voor relatief weinig geld (50-100 euro) 3 dagen in de week een "eigen paard" hebt.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:02

rensiepensie schreef:
Mioux schreef:

Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je als bijrijder dus ook blij mag zijn dat je in de buurt, waar je het zelf nooit zou kunnen betalen, een paard kunt bijrijden tegen vergoeding.

Ik kon vroeger echt geen eigen paard betalen. Ja de aankoop misschien, maar het onderhoud en de stalling zeker niet. Ik had toen een bijrijdpaard voor 3 vaste dagen in de week, waar ik alles mee mocht doen. €75 p.m. Ik vind dat dus echt niet raar. Ik kon stoppen bij de manege, en had nu min of meer mijn "eigen" paard. En veel meer vrijheid als op de manege.

Ik ga helemaal niemand voor zijn plezier gratis op mijn paard laten rijden. Ik weet uit eigen ervaring dat je vaak ook niet kunt gaan rijden als je zin en tijd hebt, omdat het de dag van je bijrijdster is. En dan ondertussen wel alle kosten betalen? Ik vind het echt een vreemd verhaal.

Als je zelf een paard zou kopen, zou het je heel veel geld kosten. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat je een bijrijdt paard zoekt. Dus dan lijkt het me super dat je voor relatief weinig geld (50-100 euro) 3 dagen in de week een "eigen paard" hebt.

Amen! _/-\o_

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:10

heb ook gezegd en nogmaals: Dat je niet afhankelijk moet zijn of worden van je bijrijdster.

Wat je erom heen zegt heb ik geen enkele keer gezegd,zelf ga ik geen 100 euro neerleggen voor 3 dagen per week, maar dat is hier in de regio zowiezo ook niet de prijzen.

Hier kan je voor 50 euro in de maand een super bijrijdpaardje vinden waar je ook geen of weinig klusjes hoeft te doen en toch 3 keer per week kan en mag rijden in het bos en etc.

Maar ik ga géén 50 euro in de maand betalen als ik 1 keer mag rijden per week, of als ik erbij ook nog eens moet mesten van de stal, wei, alles in vetten etc dan kan ik ook bij de manage gaan rijden voor die 1 keer in de week prive les of eigen tijd rijden want dat heb je hier in de regio ook wel.

En ik ga ook geen 50 euro betalen als ook verwacht word dat ik per week 1 keer les op eigen kosten moet gaan rijden en ook nog eens zelf borstels, halsters etc moet halen.

Daarom zeg ik normaals, bedragen vind ik anders MITS t redelijk is en MITS de eigenaar niet afhankelijk is of word van de bijrijdster voor lange periode.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:28

Mioux schreef:

Maar dát zeg ik toch helemaal niet?
Het heeft niets met afhankelijk-zijn te maken, maar gewoon dat je meedeelt voor je hobby en waar je als bijrijder gewoon ook heel veel plezier en profijt van hebt. Je groeit met een privépaard toch veel meer als met manegelessen en je mag en kan er veel meer mee? Waarom zou je als eigenaar dat helemaal gratis ter beschikking moeten stellen? Dat heeft niets te maken met het anders niet kunnen betalen hoor!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:30

nogmaals een keer een poging om uit te leggen:

Ik vind het niet fout of verkeerd om een bedrag te betalen mits de rest eromheen ook redelijk is.

Dat je wel je eigen paard kán betalen maar gewoon een bedrag wilt vanwege de kosten of welke reden dan ook vind ik dus wederom ook niet verkeerd of fout.

Wat ik me vaak wel aan stoor is dat sommige geld "moeten" vragen omdat ze anders hun paard niet kunnen houden om dat ze het niet kunnen betalen.
Laatst bijgewerkt door Mioux op 30-10-12 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:34

"sommige" inderdaad, dat moet je niet veralgemenen en daar dan een argument van maken, immers is het niet de meerderheid maar een minderheid.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:35

staat toch ook sommige ?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:35

Dat hopen we ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:36

Mioux schreef:
nogmaals een keer een poging om uit te leggen:

Ik vind het niet fout of verkeerd om een bedrag te betalen mits de rest eromheen ook redelijk is.

Dat je wel je eigen paard kán betalen maar gewoon een bedrag wilt vanwege de kosten of welke reden dan ook vind ik dus wederom ook niet verkeerd of fout.

Wat ik me vaak wel aan stoor is dat sommige geld "moeten" vragen omdat ze anders hun paard niet kunnen houden om dat ze het niet kunnen betalen.