bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:18

Maar ik kan van hun ook niet vragen dat zij de mest bijhouden (dwz. dagelijks of om de dag opruimen om het netjes te houden) en doordat ik het zelf niet kan (naja, niet mag) is het logische gevolg dat het mij een stuk extra kost. Ik begrijp wel dat ik die kosten ook had als ik geen verzorgsters had, maar dan had ik wel niet de slijtage van spullen en het tijd insteken in de verzorgers enzo ...

(begrijp me niet verkeerd, ik stel mijn pony's met plezier ter beschikking en ik vind het leuk dat ik hen andere dingen dan rijden kan laten ontdekken en ze leren graag bij, dat heb ik al gemerkt, maar hoop dat je begrijpt wat ik probeer te zeggen?).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:28

Ik begrijp wat je zegt. Vanuit eigenaars kant snap ik het redelijk, maar van verzorgers kant zou ik daar niet mee akkoord gaan. Gaat het om een 10tje kan ik nog mee leven, maar dit is niet waar we als eigenaar en verzorger besproken hadden en zou ik dus niet doen.
Maar de keus is aan jouw. Wat vindt je belangrijker? Fijne verzorgers of ondersteuning in het financiële plaatje?

Wat denk je zelf wat hun zouden zeggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:33

Ik heb geen idee eerlijk gezegd, ik ben ook zeker niet van plan het morgen ofzo al te vragen :+ Het was gewoon iets waar ik mee in mijn hoofd zit omwille van de problemen die er nu zijn ... en was eens nieuwsgierig naar andere meningen :)

Je zegt dat dit niet is wat besproken was en dat is natuurlijk waar, maar het was ook niet besproken dat er alleen lusten en geen lasten zouden zijn :+ Het mesten moet niet gebeuren, is een voordeel voor hen, maar voor mij is het een nadeel, en dat was nu ook niet de bedoeling :+

Ik kan het momenteel financieel best nog wel trekken, maar wat ik nu moet bijbetalen per maand zou ik anders 1 pony weer bijna een maand kunnen stallen, en als je het zo bekijkt, het is toch echt wel een serieuze extra kost, waar ik in eerste instantie niet op gerekend had .. Maarja, mijn pony's dus mijn probleem natuurlijk :)

Edit; om het zonder met cijfertjes te gooien misschien wat duidelijker te maken: van wat ik nu bijbetaal aan mesten kan ik hen een hele maand van hooi voorzien :Y)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 02:20

Kan je dan geen regeling treffen dat de pensioneigenaresse ook maar 3 dagen per week doet, en de meiden de andere 3-4 dagen? Dat zou toch zo weer de helft schelen!

Verder zou ik er als verzorger geen enkel probleem mee hebben, voor de periode dat jij het niet kan doen. Zodra bekend is dat het standaard gaat worden, is het natuurlijk al weer een ander verhaal. Ik ken natuurlijk jouw verzorgers ook niet, dus ik weet niet wat zij ervan vinden :)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 08:28

superwoman schreef:
Adamootje schreef:
Ownwise, ik begrijp je verhaal en ik ben het met je eens. Voorbeeld: Bij sommige maneges kan je een paard leasen voor 250 euro in de maand. Dan kun je net zo goed een eigen paard houden...

bij maneges is het leasen meestal belachelijk duur. Vaak lopen ze dan ook nog mee in de lessen 8)7
Maar een eigen paard brengt wel risico's me zich mee en niet iedereen wil of kan dat betalen, ook de aanschaf is voor sommige een te groot bedrag.

Ja, belachelijk toch? 250 euro vind ik al een grote smak met geld en ik vraag me af wat je voor dat bedrag allemaal met het paard mag doen.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:28

Ik snap jullie punt wel, dat je voor €250 niet volledig een paard kunt houden (hoewel me dat in Drenthe makkelijk lukte, incl. hoefsmid en enten) Maar jullie missen mijn punt een beetje :+
Wat ik probeer aan te geven is dat de verhouding voor mij wegvalt.

Ik moet betalen om te mesten, te vegen, te harken, 1 keer te rijden en 1 keer te longeren....
Zoals ik zei, lijken het wel sollicitaties tegenwoordig en ik ben niet op zoek naar een baan. Ik wil plezier hebben in de paarden en zou het liefst een klik hebben met paard én eigenaar! Dan voelt het mesten, vegen, harken ook veel minder als werk maar als "dat doe ik graag voor dit bijrijdpaard en zijn eigenaar" dan heb je het naar je zin, plezier en iedereen heeft daar wat aan. Als ik een schema krijg met wanneer ik wat moet doen en hoe ik dat moet doen, vervolgens een briefje met rekeningnummer in mijn handen krijg en een tot ziens en succes heb ik het idee dat ik zojuist aangenomen ben.... Als ik daar dan nog eens 100 euro voor moet betalen, ben ik het even kwijt...
en dan ga ik omrekenen.... voor die 100 euro van 2 dagen heb ik een baan... voor 250 euro had ik die baan voor 7 dagen.... Het is geen waterdichte rekensom, het is voor mij de aanduiding van de verhoudingen... krom.

Ik was overigens niet veel meer kwijt hoor aan mijn paard toendertijd.... 220 aan stalling per maand en enten/hoefsmid is natuurlijk niet elke maand. Ver boven de 300 euro kwam ik zeker niet uit gemiddeld, maar mijn paard heeft dan ook nooit wat gehad en zijn toebehoren zaten bij de koopprijs in. Ik weet dat het nu wel wat duurder is geworden, mijn dochter heeft een pony die ik tot vorig jaar voor 250 gestald heb... en dat is dan een pony.

Ik snap, superwoman, dat het juist erom gaat dat een bijrijder/verzorgster geen geld heeft om 250 of 300 uit te geven en dat het daarom die 100 euro wordt... maar met mijn rekensom gaf ik alleen maar bovenstaande aan... het is hypothetisch en niet letterlijk bedoeld. Het geeft voor mij alleen aan dat ik zo'n situatie absoluut geen 100 euro waard vindt. Je hebt uiteraard ook hele andere situaties waarbij je wel fijn met de eigenaar kunt overleggen en waar veel mogelijk is, dan is die verhouding voor mij ook heel anders zoals ik hierboven al aangeef, dan voelt het niet meer als een baan, maar als "dat doe ik graag voor deze situatie"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 09:34

Eigenlijk zijn die eigenaren dus gewoon niet leuk..mesten, vegen en harken hoort er bij, dat is gewoon zo...dan is 25 euro per week niet veel...maar als het maar 1 keer rijden en 1 keer longeren is, dan snap ik dat je dat weer wel veel vind...als je 2 keer kan rijden en het zelf kan beslissen wat je doet...en dan is het fijn dat jij nog tijd hebt voor talloze andere dingen...dan kan je een afweging maken..

Je rijdt dan voor 12,50 per keer, is dat op een manege hetzelfde? Zijn daar leuke paarden, is de les ok, dan zou ik daar voor gaan..

Anders zou ik voor een ander adres gaan, waar je meer vrijheid krijgt, waar je vaker naar toe kan gaan....desnoods ook voor 100 euro...die zullen er vast wel zijn...

Als de eigenaren niet leuk zijn, maar je hebt er niets mee te maken, dan maar met briefje in je handen, want als de eigenaren steeds rond je lopen, of kontakt met je zoeken, lijkt mij ook niets.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:01

Waar het mij om gaat is de verhouding, uiteraard is 100 euro niet veel als het op een leuke manier gaat en er van 2 kanten inzet en motivatie is om er plezier voor iedereen uit te halen.
Wat ik bedoel is dat ik 100 euro wel veel geld vindt als ik me het schompes moet werken en daarbij behandeld wordt als een werknemer die maar te handelen heeft naar de wil van de baas... dan vindt ik de verhoudingen dus krom.
Want laten we eerlijk wezen, wij als bijrijders mogen inderdaad blij zijn voor minder geld toch leuk te kunnen rijden, maar de eigenaren hebben er ook wat aan he!! Het lijkt nu net alsof alle eigenaren zo fantastisch zijn om andere dat te laten doen en de bijrijders alleen maar spullen slijten en bofkonten zijn. De dagen dat de bijrijders dus gaan, scheelt het de eigenaar 2 uur of meer van zijn/haar tijd, scheelt het hem of haar die dagen mesten, vegen, harken, voeren, poetsen noem maar op. Laten we het wel van 2 kanten blijven bekijken.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:46

het is iets anders maar op de stal waar ik sta betaalde ik het eerste jaar 190p/m en hielp daarbij met uitmesten en vegen ,drollen uit de wei ,bak harken
hoefde niet ,maar ik ga niet uit mijn neus eten en haar dan zien werken[ was enige klant] ze had toen zelf 5 paarden/pony`s
nadat jaar vond ze het wel erg prettig om vaste hulp te hebben en kreeg ik korting
er kwamen 2 klanten bij en meer werk en na overleg heb ik helft stalgeld korting gekregen
wat nu inhoud dat ik voor 100 euro sta en meehelp elke morgen met mesten en alle andere karweitjes en ook voerbeurten/buiten en binnenzetten en s`avonds voerbeurten doe

ik heb 125 euro korting, maak veel uren zou ik gaan werken verdien ik veel meer dan voor al deze uren 125 euro
maar......het is mijn hobby ik vind het leuk en alles om het paard hebben heen vind ik leuk om te doen, wat bijrijdsters rotklusjes vinden doe ik met plezier
ik werk voor minder dan 1 euro p/u, maar heb er veel plezier van/in en heb een goede vriendin in de stalhoudster erbij gekregen
we delen letterlijk lief en leed.

ik heb bijrijdsters gehad die dezelfde instelling als mij moesten hebben en dat ook hadden, ze deden het dan alleen voor mijn paard [ op de vorige stal waar ik gewoon volle pond betaalde en alles zelf moest doen,daar mesten ze dan ook uit op hun dagen]
en hun betaalden de helft van stalling en smid mee.
en er werd nooit geklaagd!!!!

ik vind veel bijrijdsters erg verwend overkomen,gratis rijden op andermans paard en daar verder niks aan willen doen,omdat ze de eigenaar zo`n gunst verlenen om hun paard te rijden.
mesten en opruimen en tuig poetsen zijn rotklusjes :x

ik rij nu ook niet elke dag mijn paard heeft vrije dagen, en omdat hij niet het paard is waar iedereen maar op kan rijden begin ik er niet meer aan
paard geeft niet om vrije dagen

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:20

mirgino schreef:
ik vind veel bijrijdsters erg verwend overkomen,gratis rijden op andermans paard en daar verder niks aan willen doen,omdat ze de eigenaar zo`n gunst verlenen om hun paard te rijden.

En de tussenweg tussen mijn situatie en deze situatie zou dus ideaal zijn :j
Bijrijder en eigenaar die elkaar beide waarderen en beide wat over hebben voor een goede 'samenwerking'.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:53

Citaat:

Wie zegt dat bijrijders die niet betalen dat niet willen doen? Zeker als ik geen geld betaal, ben ik ten alle tijden bereid om klusjes te doen om en rond het terrein (naast stal eigen bijrijdpaard extra stallen mesten, paddock en weide mesten, zadel en hoofdstel schoonmaken en invetten, en ga zo maar door). Ik denk dat ik (sorry, maar dit is zoals ik het zie) daartoe minder bereid ben als ik een maandelijkse bijdrage zou moeten leveren. Voor rijden moet er uiteraard wel iets tegenover staan en persoonlijk lijkt mij dat je met het doen van klusjes toch wel genoeg bijdrage levert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:46

ownwise schreef:
Waar het mij om gaat is de verhouding, uiteraard is 100 euro niet veel als het op een leuke manier gaat en er van 2 kanten inzet en motivatie is om er plezier voor iedereen uit te halen.
Wat ik bedoel is dat ik 100 euro wel veel geld vindt als ik me het schompes moet werken en daarbij behandeld wordt als een werknemer die maar te handelen heeft naar de wil van de baas... dan vindt ik de verhoudingen dus krom.
Want laten we eerlijk wezen, wij als bijrijders mogen inderdaad blij zijn voor minder geld toch leuk te kunnen rijden, maar de eigenaren hebben er ook wat aan he!! Het lijkt nu net alsof alle eigenaren zo fantastisch zijn om andere dat te laten doen en de bijrijders alleen maar spullen slijten en bofkonten zijn. De dagen dat de bijrijders dus gaan, scheelt het de eigenaar 2 uur of meer van zijn/haar tijd, scheelt het hem of haar die dagen mesten, vegen, harken, voeren, poetsen noem maar op. Laten we het wel van 2 kanten blijven bekijken.

Wat bedoel je met schompes werken? Een stal uitmesten en daarna aanvegen? En hoezo handelen naar de wil van de baas? Ik snap even niet hoe je het dan zou willen, want het ís niet jouw paard. Maar meer dan paardrijden of netjes maken en netjes houden, lijkt mij niets meer dan nodig is en kan gedaan worden.....
Hoe zou jij het willen?

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:01

Even in de context lezen russel :) ik geef al aan dat die klusjes en dergelijke geen probleem zijn maar dat het mij gaat om de manier waarop er met mij omgegaan wordt.

Ik ben nu een aantal keren ergens gaan kijken om eventueel bij te gaan rijden en het leek bij 3 van de 4 wel een eerste werkdag.

Om er één als voorbeeld te noemen, voor 3 dagen in de week werd € 150 gevraagd, opzich geen probleem, leuk paardje, dichtbij en een aardige buitenbak dus afspraak gemaakt. Ik kwam daar aan en we liepen naar de stal van de betreffende merrie, toen begon de eigenaresse dat ik elke dag dat ik kwam de hele stal leeg moest scheppen en of ik daar problemen mee had? De toon was minder maar ok, nee geen problemen mee, mooi want mijn shetlanders stal moet dan ook gedaan worden, waarbij ze wees naar haar shetlander...uhm... oke...
Vervolgens nam ze me mee naar de bak en kreeg ik een hark in mijn handen, hoe hark jij? vroeg ze... :?
Dit moest elke dag na het rijden de hele bak, want een goede bak houdt je niet zomaar... oke...
Toen werd aangegeven dat er elke dag het erf geveegd moest worden, dat hield een stukje voor 12 stallen in met een middenpad, aardig stukje maar goed te doen als je je met een paar even hard maakt. Niet haar idee, ik kwam 's avonds en was dus de laatste, die moet het doen.
Na ruim een uur heb ik de merrie pas goed bekeken, toen werd aangegeven dat 1 dag voor de dressuur was, te weten de maandag. De woensdag mocht ik alleen longeren, met bijzet en minimaal 3 kwartier en de donderdag verplicht les van haar, zat wel in de prijs in.
Geloof me, dit is niet eens het ergste voorbeeld.
Mirgino gaf aan dat veel bijrijders zo verwend zijn, klopt. Maar ook veel eigenaren zijn erg verwaand en denken alles te kunnen maken omdat zij zo tof zijn iemand te laten bijrijden.

Wat ik zou willen?? Wat ik 3 jaar geleden had, ik betaald € 100,00 in de maand en reed daarvoor 2 dagen in de week, soms 3. Mocht lessen op eigen kosten, wanneer en bij wie ik wilde, uiteraard als de eigenaresse een keertje meegekeken had of het haar en haar paard ook paste. Ik meste de dagen dat ik kwam uit en kwam op zaterdag om de hele stal aan kant te maken, vegen, harken, schoonmaken, hooi omgooien, voer bijvullen noem maar op... en gezellig thee drinken. Toen ik daar voor het eerst kwam kijken hebben we eerst een half uur bij haar paard in de stal staan kletsen, wat voor paarden ik had gehad, hoe ik reed enz. Ze gaf aan dat ze iemand zorg die toegeweid is en zich volledig inzet voor haar paard, maar dat het nu eenmaal duur is allemaal en dat ze toch een bijdrage vroeg, maar in ruil daar voor was alles bespreekbaar. Een dag geen tijd om te mesten? Geen probleem. Buitenritje maken? we maken een afspraak. Even geen geld om te lessen? Komt wel weer.

Zeg nou zelf, je zou toch ook voor de 2e gaan? Komt op dezelfde kosten neer, misschien wel meer en ik deed daar veel meer stalwerk maar met plezier en omdat ik het waard vondt. Je helpt elkaar toch???

Het ís inderdaad mijn paard niet en de eigenaar is de baas, maar ik betaal geen € 100 euro of meer om als oud vuil behandeld te worden. Je kan dingen bespreekbaar maken en overleggen of je kan je bijrijder commanderen en besturen, ik vindt dat er een heel groot verschil in zit.

Ik heb zelf 8 jaar een paard gehad en heb ook 2 jaar een bijrijder gehad, tijden waren anders dus ik vroeg geen geld, maar ik was erg blij met haar. Ik had 2 daagjes een hoop werk uit handen en er werd goed voor mijn paard gezorgd. Ook zonder bijdrage vondt ik dat zij daarom zeker mijn respect en dankbaarheid verdiende. Andersom was zij erg blij met mij, omdat zij 2 dagen in de week lekker kon rijden en tutten, terwijl ze zelf geen paard kon betalen. En dat is mijn hele punt nu... wisselwerking! Je bent beide toch geholpen met de situatie? Of hebben alle eigenaren tegenwoordig eigenlijk geen bijrijder nodig maar zijn ze gewoon zo tof dat ze ons dat gunnen :?

Dat mijn bijrijdster die dagen trouwens ook mesten of veegde vond ik wel vanzelfsprekend maar ik heb haarzelf nooit als vanzelfsprekend beschouwt. Onderschat nooit de waarde van een goede verzorgster, bijdrage of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:06

Ik was na 5 minuten al weggegaan... :+ Laat het een leuke les voor je zijn, maar ik ken zat bijrijders die het absoluut niet zo hebben.....gewoon de volgende keer per telefoon alvast bespreken wat zij van een bijrijder verwachten...klinkt het goed, ga je kennis maken....

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:10

Ik vind het prima om te betalen, als de klusjes zoals stallen mesten, vegen, paarden buiten/binnen halen wordt gedaan door iemand op stal of eigenaren van de stal.
Maar als ik moet betalen en echt alle klusjes moet doen, pas ik.
Je doet daarmee ook de eigenaren een groot plezier om de klusjes te doen, en dan ook nog stalgeld betalen..

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:38

Tja...ik heb altijd gratis verzorgpaarden gehad,en mocht het beschouwen als mijn eigen paard. Hoefsmid en dierenarts en alles kwamen op de rekening van de eigenaar. Wat ik wel zelf doe kopen is dekjes,en dekens enzo,maar eigenlijk wil de eigenaar dat ook nog betalen. Dus ik vind het wel raar dat je er geld voor vraagt,want ze komen jouw helpen omdat jij te weinig tijd hebt. Zo denk ik erover.

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:41

Dat voorbeeld lijkt er niet op. Ookal vind ik dat betalen voor een verzorgpaard heel normaal is... alléén...

Als je betaalt mag je ook verwachten dat daar iets tegenover staat. En een paar klusjes.. oke, maar zodra je de helft van alle klusjes gaat doen (en de helft betaalt) moet er een andere regeling worden getroffen (gezamelijk eigenaar, of minder betalen, of minder klusjes)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:30

StephanieR schreef:
Dat voorbeeld lijkt er niet op. Ookal vind ik dat betalen voor een verzorgpaard heel normaal is... alléén...

Als je betaalt mag je ook verwachten dat daar iets tegenover staat. En een paar klusjes.. oke, maar zodra je de helft van alle klusjes gaat doen (en de helft betaalt) moet er een andere regeling worden getroffen (gezamelijk eigenaar, of minder betalen, of minder klusjes)

WTF :D terwijl je niks hebt betaald voor het paard en het tuig .....
Wanneer je betaald mag er idd wat tegenover staan, dat vind ik logisch :j
Wanneer het klusjes zijn mbt het verzorgpaard (en niet de rest van de stal-paarden) dan snap ik het probleem niet.
De klusjes zoals uitmesten worden (meestal) in de stallingsprijs meegenomen en vol pension is dan duurder....

ownwise: ik was ook niet langer dan 5 min gebleven, denk niet dat ze iemand zo gek vind die blijft ;)

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:38

Er staat regeling getroffen he;) dat kan ook een bijdrage aanschaf betekenen;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:23

StephanieR schreef:

aha ;) maar dan spreek je toch al niet meer van verzorgster.. :P

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:49

stiekem vind ik dat mensen al heel snel gaan eisen dat het paard dan ook voor de helft van hem is.

schat je doet alleen wat klusjes en je kruipt erop. wat had je verwacht dan? dat het paard gepoetst en gevlochten im een blinkende stal staat?

paarden hebben kost geld en is veel werk. van een keer uitmesten,tuig poetsen of aanvegen wordt je echt geen medeeigenaar. dat is gewoon de boel netjes onderhouden en achterlaten.
en dat mag ik toch wel van een bijrijder verwachten toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:14

StephanieR schreef:

Jouw 2 paardjes in je profiel, zijn dat je eigen paarden? Dus als jij een betalende bijrijder hebt, is die mede-eigenaar? Dus die mag zelfstandig beslissen over het hoe en wat over jouw paarden?

Samen een paard kopen en samen de kosten betalen en het werk doen, is iets heel anders....

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:25

minikatje schreef:
paarden hebben kost geld en is veel werk. van een keer uitmesten,tuig poetsen of aanvegen wordt je echt geen medeeigenaar. dat is gewoon de boel netjes onderhouden en achterlaten.
en dat mag ik toch wel van een bijrijder verwachten toch?

ja precies!
Hoort er nou eenmaal bij!
Je mag toch ook wel verwachten dat er goed met je spullen word omgegaan!

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:38

Mee eens minikatje, veel bijrijders eisen een soort zeggenschap op die ze niet hebben, ookal leveren ze een bijdrage in de kosten en klusjes. Wel vindt ik dat ze bepaalde rechten hebben naast de plichten maar dat moet niet verward worden met zeggenschap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:41

Maar wat zijn dan de rechten?

Ik heb jaren geleden een bijrijder gezocht, die hoefde niets te betalen, niet uit te mesten, stond vol pension, maar gewoon verantwoordelijk met paard en spullen...moest wel minimaal L kunnen rijden....respons??? nul comma nul....en dan ook nog bij een riant uitrij gebied, maar paard mee langs weg pas na duidelijk aantoonbaar paard aan te kunnen en veilig alleen weg te kunnen...maar kennelijk was er niemand te vinden.....