Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

myk_en_shant

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:05

Vrijheidsdressuur blijft hier voornamelijk bij compliment, hoofd naast voorbeen buigen en hoofd richting kont laten buigen. Meer omdat dit oefeningen zijn die ik meegekregen heb van de fysiotherapeut. Ze mogen van mij ook absoluut een aantal trucjes niet leren, zoals steigeren en gaan liggen.
Mijn paarden zijn lespaarden en ik moet er niet aan denken dat een ruiter perongeluk een commando geeft en ze gaan dat ineens doen, brrr de gedachte alleen al.

Met grondwerk bedoel ik voornamelijk longeren, lange lijnen en lange teugelen.
En voor de fun, losgooien en vrijspringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:29

Lange teugelen := mijn merrie ziet me aankomen. Ik heb het een paar maal geprobeert maar het is, ondanks dat zij voor bijna alles te porren is, niet haar ding.
Longeren dan weer wel en vooral in vrijheid zonder lijn oid. Op mijn aanwijzing loopt ze, in alle gangen, met het neusje net boven de grond, het wijzen naar een richting is voldoende om haar op een ander spoor te zetten. Eveneens met het verplaatsen van haar benen is een simpel gebaar genoeg (valt dat nou onder grondwerk of VD?). Het is een waar genot om met haar te werken. Mede juist hierdoor zijn bijrijders vaak snel genegen om vrijheidsdressuur met haar te willen ondernemen. Ik wil dit dan ook echt niet. Dat gedeelte is echt voor mijn merrie en mij samen. Juist ook om de redenen welke jij ook al aangeeft.
Soms vraag ik mij wel eens af waar de grens ligt tussen vrijheidsdressuur en grondwerken.
Welke betekenissen heeft grondwerken voor jullie? En welke bij vrijheidsdressuur? Vinden jullie het wel okay als je bijrijdster met VD aan de slag wil?
Is mijn vraagstelling niet te off topic trouwens :o?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:57

Ik vind vd ook onder grondwerk kopje vallen. Alles wat je naast je paard doet is grondwerk.

En wat betreft je tweede vraag, het toestaan van vd. Hangt ook van de persoon of paard af en het gedeelte wat Ik ook al aangaf, niet alle oefeningen mogen ze aanleren.

De principe van vd is niet verkeerd, mits goed uitgevoerd. Het is ook een soort van gymnastiseren van je paard.
Voor compliment moeten ze bijvoorbeeld hun rugspieren goed ontspannen en de halsshalsspieren aanspannen/ontspannen om de buiging te kunnen maken.
Dus het kan een hele goede aanvulling zijn op het rijden.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:05

Het 'probleem' is dat bijna niemand weethoe je het op de juiste manier doet, en dat het vaak maar wat aanklooien is. Ik had een superbraaf paard dus daarbij zounik zeggen 'doe maar wat je niet laten kan, als je hem maar niet leert steigeren', maar bij een ander paard zou ik er weer heel anders mee ongaan. Als iemand zegt 'ik wil wel wat grondwerk doen' dan is dat toch vaak rondjes lopen, pootjes leren geven etc etc. Niet op een goede manier longeren of vrijspringen etc. Ik verwacht ook eigenlijk niet dat ik mijn paard, als ik toestemming heb gegeven voor grondwerk, ineens superintensief gelongeerd zie worden of een capriole zie uitvoeren.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:34

De laatste tijd geef ik geregeld les in grondwerk.
Vaak ontstaat de vraag vanuit een probleem dat men heeft met het paard.
te dominant, te onzeker etc.
Veel mensen vinden grondwerkles nier de moeite waard.
Tenzij ze helemaal vast gelopen zijn.
Betalen voor les ohz is geen probleem. Betalen voor les ernaast is toch een tikkeltje taboe.

Ik heb er moeite mee als er maar wat aangemodderd wordt.
Dus wil wel dat een verzorgster weet wat ze doet.
Les volgen is zeker wenselijk.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 23:02

Ik heb zelf ook grondwerk lessen gehad. Ik had toch problemen met zijn dominante houding. Bijvoorbeeld zich los rukken erbij na trappen zelfs en dan de wei in galopperen. Dit uitte zich ook onder het zadel. Protest dreigen omhoog te komen of dit ook gewoon daadwerkelijk doen zonder aanleiding. Sinds ik die lessen heb gehad gaat het onder het zadel helemaal goed en op de grond echt stukken beter.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 06:36

Ik doe het voorlopig wel even alleen verder hier :n. Het enige wat ik vraag is een beetje hulp in de stallen in ruil voor zoveel rijden als je wilt. Paardje is even onberijdbaar wegens medische redenen en ik zie geen kat meer. Fijn is anders.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 07:48

Dan weet je ook gelijk wat je eraan hebt.
Jammer is dat. Teleurstellend.

Grondwerk is daar ideaal voor. De basis.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:23

Ik ben zowaar geslaagd in mijn onmogelijke zoektocht! Ik zocht iemand met ervaring en kennis van zaken, betrouwbaar en beschikbaar over eigen vervoer die zelfstandig mijn paard beweging kon geven vanaf de grond en mee wilde groomen op wedstrijden, zonder bij te rijden. En het is gewoon gelukt! Ik ben echt nu al blij met haar. Helaas woont ze te ver weg om hem regelmatig te verzorgen, maar voor als ik niet kan en groomen met de wedstrijden is het een hele fijne oplossing.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:24

saarie schreef:
Ik ben zowaar geslaagd in mijn onmogelijke zoektocht! Ik zocht iemand met ervaring en kennis van zaken, betrouwbaar en beschikbaar over eigen vervoer die zelfstandig mijn paard beweging kon geven vanaf de grond en mee wilde groomen op wedstrijden, zonder bij te rijden. En het is gewoon gelukt! Ik ben echt nu al blij met haar. Helaas woont ze te ver weg om hem regelmatig te verzorgen, maar voor als ik niet kan en groomen met de wedstrijden is het een hele fijne oplossing.

krijg nou wat, ik heb je gister ontmoet op stal _O-

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:39

Toevallig hierboven! :P

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:46

niet als bijrijder hoor, als stalgenoot. maar lees altijd graag mee _O-

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 11:55

Haha oh inderdaad dat klopt! Kleine wereld he die paarden. Nu ik tijdelijk in de kreukels ligt komt een verse groom me helemaal goed uit!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 14:06

Ik ben ook weer een poging aan het wagen maar zoek een wedstrijd ruiter voor een pony (of ten minste met de serieuze ambitie om te starten, hoeven ze nog geen ervaring in te hebben) en man man man wat een ramp. In theorie willen ze van alles en hebben ze er alles voor over, in de praktijk blijkt het rijden vaak prioriteit nr 25 ofzo. Of ze hebben geen idee waar ze aan beginnen terwijl ik echt wel zo duidelijk mogelijk probeer te zijn in wat er verwacht wordt (altijd leuk als je een reactie krijgt met ik wil zoo graag wedstrijd rijden maar kan meestal echt maar 1x per week komen rijden). Of de ouders hebben liever dat ze gister stoppen met rijden als vandaag. Dat vind ik altijd best sneu trouwens alleen ga ik geen hele jonge meiden in de winter in het donker alleen naar huis laten fietsen en ben ook niet van plan een taxi service te starten. Dan nog de 'ik heb al heel veel ervaring' categorie die in de praktijk amper boven blijven laat staan eraan kunnen rijden. En nog van alles daartussen maar wat me echt wel blijft opvallen is hoe weinig moeite alles tegenwoordig mag kosten. Uitzonderingen daargelaten (hoop ik) lijkt ergens voor werken een beetje uit de mode ofzo.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 17:17

Hier helaas niemand gevonden. Na gister nog eens een oproep op Facebook te hebben gezet. Vond ik het goed. Dat was de laatste keer, geen enkele reactie. Ik had het toch heel aantrekkelijk omschreven, zelfs concoursen mogelijk als het rijden goed gaat en de klik er is.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:11

Shelly21 schreef:
Hier helaas niemand gevonden. Na gister nog eens een oproep op Facebook te hebben gezet. Vond ik het goed. Dat was de laatste keer, geen enkele reactie. Ik had het toch heel aantrekkelijk omschreven, zelfs concoursen mogelijk als het rijden goed gaat en de klik er is.

Toch wel apart want toen ik voor mijn tinker iemand zocht kreeg ik echt mega veel berichten.
Ligt misschien aan de regio waar je iemand zoekt?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:21

Er iets voor doen is idd uit de mode of iig wel zeggen, maar niet doen is gangbaar.

Zie het verder ook met sporten en zelfs school dat ouders er weinig werk aan willen hebben en de kinderen dito.

Maar er zijn er nog wel, alleen moeilijker te vinden.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:29

Shelly21 schreef:

als het voor mij dichterbij was, en ik had geen leuk paard dan had ik zeker gereageerd! De mensen die voornamelijk werden getagd ken ik en wonen allemaal bij mij in de buurt en dat is gewoon veel te ver helaas..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:36

Al een tijdje niet meer gereageerd, wel met regelmaat meegelezen, maar hier nu ook sinds Maart een onwijs lieve meid die bij ons komt.
We zochten in eerste instantie iemand voor ons IJslanderruintje, maar deze bleek ongeveer 2 maanden nadat ze hem kwam bijrijden ernstig ziek en hebben we eind Juni in moeten laten slapen.
Maar onze bijrijdster is gebleven en rijdt nu op onze andere paarden, met name de KWPN'er.
Echt een lieve meid, 16 jaar, die elke keer trouw een zakje met snoepjes meeneemt, lief is voor de paarden en ook absoluut niet alleen voor het rijden komt.
Ze is af en toe wat onzeker, maar dat geeft helemaal niks, ze is in 7 maanden tijd rijtechnisch ook al flink vooruit gegaan en zolang zij en het paard er maar plezier in hebben. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:44

Hier ook alweer een poosje een bijrijder.
Lieve meid. Maar ik mis toch in de jeugd van tegenwoordig wat doorzetting.

Dan is het donker. Ja dat gebeurt als de zomer voorbij is :\
En mag ze niet meer op de scooter.

Dan is ze ziek maar kan wel naar de kermis.

Dan regent het. Euh ja? Denk ik dan. Is dat erg?

Af appen gebeurt pas erg laat.
En daar baal ik van want soms had ik dan ook wat met hem kunnen doen en heb ik hem laten staan voor haar.

Ik blijf tegen die dingen aanlopen.
Ben ik dan zo'n zeik dat ik me daar aan erger?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:50

Te ziek voor het poetsen van een paard is ook te ziek voor de kermis, lijkt me. :o
Moet wel zeggen dat ik onze bijrijdster liever ook niet in het donker naar huis laat gaan, is een vrij afgelegen stuk en is wel een meisje alleen.
En met harde regen hoeft ze ook niet te komen, hebben geen binnenbak, paarden zijn dan nat en tegen de tijd dat ze hier is, is ze doorweekt.
Maar ik van de bijrijdsters die wij in het verleden hebben gehad is dit meisje wel degene met het grootste verantwoordelijkheidsgevoel.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:52

bruintje123 schreef:
Hier ook alweer een poosje een bijrijder.
Lieve meid. Maar ik mis toch in de jeugd van tegenwoordig wat doorzetting.

Dan is het donker. Ja dat gebeurt als de zomer voorbij is :\
En mag ze niet meer op de scooter.

Dan is ze ziek maar kan wel naar de kermis.

Dan regent het. Euh ja? Denk ik dan. Is dat erg?

Af appen gebeurt pas erg laat.
En daar baal ik van want soms had ik dan ook wat met hem kunnen doen en heb ik hem laten staan voor haar.

Ik blijf tegen die dingen aanlopen.
Ben ik dan zo'n zeik dat ik me daar aan erger?

Ohh als je dan wel naar de kermis gaat had ik haar gelijk de deur gewezen.

Ik deed ook voor een meisje haar paard en het paard van mijn ouders stond op dezelfde stal. Ik ging 1 weekje op vakantie en had gevraagd of ze die van mijn ouders dan wilde rijden. Was geen probleem maar elke keer was er iets. Of te warm (ja serieus!) of te koud.
Maar ook haar eigen paard ging ze niet vaak heen. Heb zelfs een flinke wond ontdekt die er echt al een aantal dagen zat en die echt opviel. En ze zei dat ze was geweest.. Yeah right..
Maar goed meisje was 16 dan mis je geloof ik echt nog wat levenservaring ofzo op die leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 18:55

Dit heb ik juist meegemaakt met een meid van in de 20, met als verschil dat ik in een rolstoel zat en zij dus zei dat ze wel gewoon heen was gegaan en op wonden had gecontroleerd, vliegenspray had gespoten, had gereden, had gepoetst, etc. wat dus gewoon niet waar bleek te zijn, ze was helemaal niet heen geweest.
Leeftijd zegt lang niet altijd iets over het doorzettingsvermogen en de wilskracht van iemand.
Juist jongere mensen nemen nog iets aan en willen bijleren, is mijn ervaring.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 19:04

Die kermis kwam ik pas later achter.
Dus te laat om op terug te komen wel om in mijn achterhoofd te houden.

Bestaan er geen regenpakken meer dan?
Dan raak je niet doorweekt.
Paard zelf staat onder een deken dus altijd droog om een zadel op te leggen.

Ik begrijp dat ze liever niet in het donker met de scooter gaat.
Maar wij zijn niet ineens verhuisd verder de bewoonde wereld af :P
Waarom reageert iemand dan op een advertentie als achteraf de afstand toch een probleem is? En blijkbaar de dagen vrij in het licht ook.
De rijbak zelf is overigens goed verlicht.

Ik begrijp dat gewoon niet.
Wordt er dan niet eerst nagedacht voordat men reageert?

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 19:04

KoudbloedKim schreef:
Dit heb ik juist meegemaakt met een meid van in de 20, met als verschil dat ik in een rolstoel zat en zij dus zei dat ze wel gewoon heen was gegaan en op wonden had gecontroleerd, vliegenspray had gespoten, had gereden, had gepoetst, etc. wat dus gewoon niet waar bleek te zijn, ze was helemaal niet heen geweest.
Leeftijd zegt lang niet altijd iets over het doorzettingsvermogen en de wilskracht van iemand.
Juist jongere mensen nemen nog iets aan en willen bijleren, is mijn ervaring.

Mits ze nog niet puberen! :+
En denk dat het milieu waar in ze opgroeien ook wel veel zegt over een persoon. Niet altijd maar vaak toch wel zo heb ik gemerkt.