Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:44

Hier voor zaterdag een afspraak met een meisje van 14.
Ze is eigenlijk 2 jaar jonger dan dat mijn wens was, maar haar email sprak mij heel erg aan (en ze komt samen met haar moeder, wat ik ook erg positief vind). Uiteindelijk kiest toch het paard wie zijn bijrijder wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:47

Ben je dan boos om het feit dat er geen bericht meer volgt Shelly?
Bedoel er verder niks mee hoor :-) ik ben gewoon nieuwsgierig waarom je er boos om wordt. Is het ergens ook een teleurstelling voor jou dat men mss een tinker beneden "hun stand" vind?

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 17:50

Inxs schreef:
Bedoel er verder niks mee hoor :-) ik ben gewoon nieuwsgierig waarom je er boos om wordt. Is het ergens ook een teleurstelling voor jou dat men mss een tinker beneden "hun stand" vind?

Ja dan baal ik, zeg tenminste nog even van nee dat is niet wat ik zoek. Zoiets. Ik vind het jammer ja denk dat veel mensen bevooreerdeeld zijn over tinkers.
En hij is heel dominant geweest en heb hier veel mee moeten trainen op de grond en onder het zadel. Dus moet toch wel iemand zijn die kundig is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:05

Als je echt een toptinkertje hebt die wat gepresteerd heeft kun je dat er ook even bij zetten. Anders krijg je inderdaad vaak mensen die bosritjes leuk vinden. Dat vooroordeel heb ik ook over tinkers. En over de eigenaren: de meeste tinkereigenaren die ik ken vinden het niet fijn als er eht gewerkt wrdt met hun tinker. Misschien daar even expliciet in zijn?

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:09

Ik juist wel. Ben erg actief met hem. Start dressuur, springen en beginnend cross met hem. Even voor het beeld:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:10

Shelly21 schreef:
Inxs schreef:

Ja dan baal ik, zeg tenminste nog even van nee dat is niet wat ik zoek. Zoiets. Ik vind het jammer ja denk dat veel mensen bevooreerdeeld zijn over tinkers.
En hij is heel dominant geweest en heb hier veel mee moeten trainen op de grond en onder het zadel. Dus moet toch wel iemand zijn die kundig is.

Een "af" bericht is dan idd wel zo correct. Al maak ik zelf ook genoeg van dat soort praktijken mee. Ik denk maar zo, het zegt meer over diegene welke verdere communicatie afbreekt.
Ook vind ik heel menselijk dat het als een teleurstelling voelt als je afgewezen wordt vanwege het ras van jouw hartje. Dat zou mij net zo vergaan. Al weet ik ook, net als jij, dat lang niet iedereen gecharmeerd is van een tinker, fjord of bv haflinger. Terwijl je zelf eigenlijk van mening bent dat het dier het driedubbele gewicht in goud waard is. Ik denk dat dit voor bijna alle eigenaren herkenbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:11

Sheran schreef:
Als je echt een toptinkertje hebt die wat gepresteerd heeft kun je dat er ook even bij zetten. Anders krijg je inderdaad vaak mensen die bosritjes leuk vinden. Dat vooroordeel heb ik ook over tinkers. En over de eigenaren: de meeste tinkereigenaren die ik ken vinden het niet fijn als er eht gewerkt wrdt met hun tinker. Misschien daar even expliciet in zijn?

Dat klopt ook wel idd :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:12

Leuk dier Shelly! :j

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:16

Hier een tinker maar niemand die negatief reageerde op het feit dat het een tinker is.
Juist veel mensen die te veel met hem willen doen (de enige ruiter zijn, uitbrengen op wedstrijd etc ) terwijl dat voor mij juist niet de bedoeling is :')

Ik zoek geen recreatie bosruiter, maar ook niet iemand die percee op wedstrijd wilt... :o

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:18

Shelly: hartstikke leuk! Lekker duidelijk zijn in je advertentie, dat je er zelf mee sport en dat je het ook leuk vindt als anderen dat doen!

MDH: dat beeld heb ik inderdaad bij Tinkers :P

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:19

M_D_H schreef:
Hier een tinker maar niemand die negatief reageerde op het feit dat het een tinker is.
Juist veel mensen die te veel met hem willen doen (de enige ruiter zijn, uitbrengen op wedstrijd etc ) terwijl dat voor mij juist niet de bedoeling is :')

Ik zoek geen recreatie bosruiter, maar ook niet iemand die percee op wedstrijd wilt... :o

Misschien ligt het er ook nog aan waar je woont hoe veel animo er voor is.
Ik wou dat ik dat had. Bij mij is er veel mogelijk als er wederzijds vertrouwen is en het paard dat ook heeft. Heb er 1x iemand bij gehad maar die kon hem nog niet eens longeren. Omdat ze gewoon niet consequent genoeg zijn.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:56

Sheran schreef:
Shelly: hartstikke leuk! Lekker duidelijk zijn in je advertentie, dat je er zelf mee sport en dat je het ook leuk vindt als anderen dat doen!

MDH: dat beeld heb ik inderdaad bij Tinkers :P

Nou ja, ik denk dat jij niet hetzelfde beeld heb als dat ik probeer te schetsen. Met dit paard mag je niet op wedstrijd omdat ik er zelf mee op wedstrijd rij :')

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 11:33

Ik ga denk toch ook maar weer opzoek naar een extra bijrijder. De huidige is erg druk met haar studie dus heeft vrijwel geen tijd en zoek toch iemand die met regelmaat kan.
Momenteel heb ik er twee onder het zadel waarvan ik een alleen zelf rijd, maar de andere is een perfecte leermeester. Tevens gaat er in december nog 1 weg om zadelmak te laten maken en een maand later een tweede. Het zou dan fijn zijn om een handje hulp te hebben.
Ik ben eens benieuwd of er mensen zijn die een leuke uitdaging zoeken in Nederweert.

Gezien de vorige bijrijders is de stap behoorlijk groot. Ik heb geen zin om iemand 2 maanden alles te leren gratis en alleen te laten rijden om vervolgens te horen dat ze stoppen. Ik zoek dus ook echt een vast iemand. Als het klikt is er heel veel mogelijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:47

Ik heb ook weer iets meegemaakt.. := eens per week kwam er een vrouw grondwerken met mijn pony, om te oefenen voor haar opleiding. Schijnt ze dus vorige week haar kinderen mee te hebben genomen en naast mijn pony ook andermans pony (shet) uit de paddock te hebben gehaald naar stal, zodat de kinderen daarmee konden tutten.. :oo toen ik zei dat dat echt niet kon (die eigenaar was ook laaiend natuurlijk) vond ze het overdreven. Nou zo een onverantwoordelijk iemand wil ik niet bij de paarden, het is geen manege hier! Zo'n mazzel dat er niets is gebeurd, gezien de omstandigheden, hij mocht er niet uit vanwege een andere angstige pony die door het lint gaat anders!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 11:11

Jeetje wat een brutaliteit en ook nog de onschuldige uit gaan hangen, zo van kan toch geen kwaad.
Werkelijk waar halen sommigen toch de lef vandaan om zoiets te gaan doen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:33

Lekker dan Geryon en dan je ook nog van geen kwaad bewust zijn. Heel brutaal!

Ik had zaterdag een afspraak met een meisje van 14. Eigenlijk jonger dan ik zocht, maar ik was gecharmeerd van haar email dus ik heb haar laten komen. Wat voor mij stond was een vrij groot meisje (heel fijn, want Gillian is een best lastig paard en met wat lengte heb je net wat meer in de melk te brokkelen) en toen ik hoorde dat zij ook nog zelf haar mailtje had geschreven en niet haar moeder (die ook mee was) was ik helemaal gecharmeerd.

Er moet nog wel wat bijgespijkerd worden aan het rijden zelf, ze komt namelijk van een manege af. Maar ze zit het paard niet in de weg, ze blijft rustig als het paard begint te stuiteren en heeft hem ook heel snel weer terug. Ze zit het paard ook niet in de mond (de teugels mogen zelfs nog heel wat meer opgenomen worden :') ).
En Gillian koos haar uit... Nou, ik ben helemaal blij :).

Haar moeder gaat de eerste periode ook mee, dus dat is ook erg fijn.
Dus hoewel jonger dan mijn bedoeling was... mag ze blijven :),

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:08

Wat fijn voor je, hopelijk is het een blijvertje.

Zoals het nu lijkt moet ik weer een zoektocht naar een nieuwe bijrijder starten, niet voor één van mijn paarden die ik had. Maar voor mijn nieuwe aanwinst.

Afbeelding

Echter zal de eerste tijd niet gereden kunnen worden ivm hoogdrachtig zijn. Ze zit in de laatste weekjes, dus echt niet meer te berijden ivm de buik.
Dus bijrijder zal de eerste twee a drie maanden alleen maar grondwerk doen, maar het is maar de vraag of iemand dit wil. Blijkbaar is voor de meesten rijden een must om niet van af te wijken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:12

Wat leuk voorje MDH!

Mja ik heb zelf ook een beetje een zeikerige connotatie bij 'grondwerk'. Ik associeer dat met mensen die bang zijn voor een paard en dat ook projecteren op anderen. Met mensen die paarden die eigenlijk geen probleem zijn een probleem máken. Een weg van de langzame oplossingen die paard en ruiter in werwarring achterlaten. Echt grondwerk is dat natuurlijk niet, maar ik zie in mijn omgeving maar weinig echt grondwerk. Dit is geen aanval op jou hoor, ik probeer alleen te beschrijven hoe ik (en vast mensen met mij) erover denken. Voor mij is grondwerk een aanvulling en sowieso iets dat je elke dag al in praktijk brengt, ook als je longeert of rijdt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:25

Mag ik me hier melden? Niet als iemand die een bijrijder zoekt maar juist andersom :+ mensen denken er altijd zo verschillend over, maar naast mijn advertentie op de boktmarkt kan ik via deze weg misschien wel wat vinden.

Myk_en_shant, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Voor mij zou dit geen probleem zijn, maar kan me voorstellen dat dit een lastige zoektocht kan gaan worden. Ik zou liegen als ik zeg dat het rijden voor mij geen pre is, maar ik hou van afwisseling dus vind grondwerk ook belangrijk. Het is een mooie gelegenheid om een band te vormen met het paard, maar de band mag er naast het paard wel zijn, maar wanneer je erop stapt en er is niks mee te beginnen als combinatie zou ik me wel verschrikkelijk voelen. Dat zou in jou situatie voor mij het enige puntje zijn om er overna te denken.

Ik zelf ben een dressuur ruiter, en ondanks dat er altijd wel wat te verbeteren is denk ik dat ik opzich correct en vriendelijk rij. Welzijn van mn paard gaat gewoon voorop. Maar naast ohz kan ik ook overweg met de dubbele lijnen en mijn paard op die manier ook prima aan het werk zetten. Ik ben leergierig en eerlijk. Kan me goed voorstellen dat het vinden van een passende bijrijder erg moeilijk kan zijn, maar hier iemand van de andere kant; het vinden van een leuk bijrijdpaard en daarnaast een toffe eigenaar is ook erg moeilijk! Ik wil graag eerlijk kunnen zijn tegen een eigenaar, en mijn mening kunnen geven. Tot nu toe heb ik wat dat betreft altijd geluk gehad.

Ik hoop dat ik jullie mag volgen in de zoektocht naar een geschikte bijrijder!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:28

Ik vind dat grondwerk de basis is van het rijden, hoe wil je het voor elkaar krijgen met het rijden, als een paard je aan de hand al niet eens wil volgen. Helaas denken de meeste bijrijders er niet zo over na, een paard is een levend dier met een eigen mening.
En idd net wat je aangeeft sheran, de meesten weten niet eens wat echt grondwerk inhoud, het is niet zomaar in de rondte slingeren of een rondje aan de hand stappen. Je hebt zoveel mogelijkheden alleen al betreft longeren, caveletti's, drafbalken, galopbalken, overgangen, enkele en dubbele longe en ga zo maar door.

Daarnaast is het voor mijn geval een tijdelijk iets, eerst beebs eruit, rustig opbouwen met longeerwerk en wandelen. Ze staat nu al 2 maanden stil, alle bespiering is weg dus geen overhaastige arbeid doen.

Dank je LoveUggs
Laatst bijgewerkt door myk_en_shant op 23-10-16 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:31

Ja, het meeste 'grondwerk' bestaat hier uit een onzeker baasje dat telkens omkijkend een rondje met haar paard loopt, of het paard aan een balletje laat ruiken en hem daar heel uitgebreid voor beloont :P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:36

Sheran schreef:
Ja, het meeste 'grondwerk' bestaat hier uit een onzeker baasje dat telkens omkijkend een rondje met haar paard loopt, of het paard aan een balletje laat ruiken en hem daar heel uitgebreid voor beloont :P

Wat mij altijd is bijgebleven met grondwerk is dat je stevig in je schoenen moet staan en (ingeval van longeren) een pizzapunt moet maken. Ene arm naar de voorkant, andere naar de billen. :+ En dat je moet leren om je paard te 'sturen' door middel van je lichaamstaal. Dat laatste ben ik niet zo goed in maar hou het wel altijd in mn hoofd. :=

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:36

Als ik met mijn paarden grondwerk doe, dan moeten ze hard werken en dan is het ook echt hard werken en niet simpel een rondje rond slingeren.
Voor mij is grondwerk niet om leiderschap te bepalen of mijn band te versterken, dat stadium zijn we allang voorbij. Dus grondwerk is gewoon werken en ter afwisseling van het rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:41

Sheran schreef:

_O- Je hebt ze erbij idd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:55

myk_en_shant schreef:
Als ik met mijn paarden grondwerk doe, dan moeten ze hard werken en dan is het ook echt hard werken en niet simpel een rondje rond slingeren.
Voor mij is grondwerk niet om leiderschap te bepalen of mijn band te versterken, dat stadium zijn we allang voorbij. Dus grondwerk is gewoon werken en ter afwisseling van het rijden.

Precies! ook hier is het bevestigen van leiderschap al lang niet meer nodig en die band is dusdanig aanwezig dat mijn merrie, als zij door een ander bereden wordt, constant opzij kijkt waar ik gebleven ben.
Ook ik gebruik grondwerk als afwisseling en soms als ik te lui ben, of geen zin heb om te rijden. Dit neemt echter niet weg dat ik het erg jammer vind dat veel bijrijders totaal niet geïnteresseerd zijn in grondwerk. Vrijheidsdressuur willen ze dan weer wel. En dat ....is nou juist iets waar ik voor bedank.