Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
daisssx schreef:Lienek, de teugels om het hoofd laten met wisselen naar halster is de normaalste zaak van de wereld?
Dit wordt op alle maneges geleerd zodat je nog wat om handen hebt als het paard weg wilt lopen.
Anoniem schreef:Ik heb ook een voorbeeld, ben benieuwd wat jullie in dat geval zouden doen(in mijn geval is de bijrijder in dit verhaal m'n zusje, dus was het vrij makkelijk opgelost
)
Paar weken geleden had mijn zusje mijn paard vast gezet op de wasplaats. 2 ijzeren kettingen met paniekhaken. Echter gebeurde er iets buiten het zicht van mij paard en zusje met enorm veel kabaal, mijn paar schrok er erg van en heeft het halster kapot getrokken.
Nu voelde mijn zusje zich zo schuldig dat ze een nieuw halster gekocht heeft haha, maar het is niet echt iemands schuld, dus wat zouden jullie dan in zo'n situatie doen als dit zou gebeurden bij je bijrijder? Ben wel benieuwd
Anoniem schreef:Ik heb ook een voorbeeld, ben benieuwd wat jullie in dat geval zouden doen(in mijn geval is de bijrijder in dit verhaal m'n zusje, dus was het vrij makkelijk opgelost
)
Paar weken geleden had mijn zusje mijn paard vast gezet op de wasplaats. 2 ijzeren kettingen met paniekhaken. Echter gebeurde er iets buiten het zicht van mij paard en zusje met enorm veel kabaal, mijn paar schrok er erg van en heeft het halster kapot getrokken.
Nu voelde mijn zusje zich zo schuldig dat ze een nieuw halster gekocht heeft haha, maar het is niet echt iemands schuld, dus wat zouden jullie dan in zo'n situatie doen als dit zou gebeurden bij je bijrijder? Ben wel benieuwd
liekec schreef:Tja het lijkt mij niet zo moeilijk om voorzichtig met spullen van €1000,- om te gaan maar blijkbaar denken mensen daar hier anders over... Ik merk het zelfs met m'n beste vriendin, zij had de Singel slordig over het zadel gehangen waardoor er vervolgens een knik inzat en het leer scheurtjes heeft. Ik vertrouw haar 100% en ben zelf ook bijrijder geweest, heel lang zelfs, maar merk gewoon dat er minder voorzichtig met spullen wordt omgegaan als het niet je eigen is. Daarom vind ik aan het begin duidelijk maken qua wat je van elkaar verwacht als dit soort dingen gebeuren niet heel gek.
onbarefeet schreef:liekec schreef:Tja het lijkt mij niet zo moeilijk om voorzichtig met spullen van €1000,- om te gaan maar blijkbaar denken mensen daar hier anders over... Ik merk het zelfs met m'n beste vriendin, zij had de Singel slordig over het zadel gehangen waardoor er vervolgens een knik inzat en het leer scheurtjes heeft. Ik vertrouw haar 100% en ben zelf ook bijrijder geweest, heel lang zelfs, maar merk gewoon dat er minder voorzichtig met spullen wordt omgegaan als het niet je eigen is. Daarom vind ik aan het begin duidelijk maken qua wat je van elkaar verwacht als dit soort dingen gebeuren niet heel gek.
Dat vind ik dus zo vreemd. Met de spullen van mijn vorige verzorgbeest ging ik uiterst voorzichtig om, al moest ik het 10x schoonmaken. Maar mijn eigen spul kwak ik rustig in een hoekje op de grond hoor
.
Marije_jiplover schreef:Ik vind dingen die door mijn slordigheid kapot gaan ook normaal om te vergoeden.
Maar als daar van te voren zo enorm de nadruk op gelegd wordt als hoe je het hierboven ergens verwoord, zou dat op mij het effect hebben bang te zijn überhaupt iets aan te raken.
Dat het een keer genoemd wordt ok, maar 'vooraf heel duidelijk maken' geeft mij een beetje de lading dat je na elk bezoek van de bijrijder een minutieuse check gaat doen op je spullen om te zien of er niet toevallig een krasje bijgekomen is waar de bijrijder dan voor op kan draaien. Misschien bedoel je dat wel helemaal niet en ga je er in de praktijk net zo mee om als ikzelf doe, maar ik geef even aan welk gevoel het bij mij oproept.
En zo lees ik hier in dit topic (niet zo zeer bij jou, maar in het algemeen, bij verschillende boksers) af en toe meer vooropgestelde regels waarbij ik me serieus afvraag waarom iemand een bijrijder wil, want geen enkel iemand zal dingen exact hetzelfde doen als jijzelf als eigenaar.
Het rijden niet, het poetsen niet, het wegleggen van je spullen niet.
Als een bijrijder ongeveer moet voldoen aan een kloon van de eigenaar, gaat dat altijd voor zowel eigenaar als bijrijder uitdraaien op een teleurstelling.
Ik heb in mijn jaren als bijrijder en in mijn jaren als eigenaar nooit veel nadrukkelijke regels opgelegd gehad of opgesteld, en toch gaat het al jaren zonder gedoe.
Misschien heb ik wel mazzel, dat zou natuurlijk kunnen.
Maar er zijn wel degelijk advertenties van mensen die al heel lang naar een geschikt persoon zoeken waar ik ook nooit op zou reageren, zelfs al was het het enige paard in de verre omtrek. Ik denk dat sommige mensen beter geen bijrijder kunnen hebben, dan wel een met een dichtgetimmerd contract waarbij elke handeling die wel en niet met het paard/de spullen gedaan mag/moet worden zijn opgenomen.
Maar goed, ieder zijn goed recht om regels op te stellen voor de omgang met zijn haar paard, maar een ander dan ook het recht om daar niet op af te komen als bijrijder.
)
onbarefeet schreef:liekec schreef:Tja het lijkt mij niet zo moeilijk om voorzichtig met spullen van €1000,- om te gaan maar blijkbaar denken mensen daar hier anders over... Ik merk het zelfs met m'n beste vriendin, zij had de Singel slordig over het zadel gehangen waardoor er vervolgens een knik inzat en het leer scheurtjes heeft. Ik vertrouw haar 100% en ben zelf ook bijrijder geweest, heel lang zelfs, maar merk gewoon dat er minder voorzichtig met spullen wordt omgegaan als het niet je eigen is. Daarom vind ik aan het begin duidelijk maken qua wat je van elkaar verwacht als dit soort dingen gebeuren niet heel gek.
Dat vind ik dus zo vreemd. Met de spullen van mijn vorige verzorgbeest ging ik uiterst voorzichtig om, al moest ik het 10x schoonmaken. Maar mijn eigen spul kwak ik rustig in een hoekje op de grond hoor
.