Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:10

heb je een super leuke bijrijder gevonden.....
word paardje lief kreupel met een bult op en rond de kogel...
Dierenarts denkt aan artrose -O-
Wat een gedoe allemaal |(

mcjv

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 16:45

Dat is geen fijn bericht :(:)

Morgen en overmorgen komen bij mij 2 meiden kijken. :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:44

Beterschap voor je paard Caitlinn! Het is wel een mooie 'test' voor de bijrijder...

Sheran schreef:
Darkadia: vooral ten zuiden van Amsterdam. Ik heb inmiddels een reactie binnen die erg leuk klinkt, dus daar duim ik hard voor! Maar mocht het niets worden ben ik nog altijd op zoek natuurlijk. Ik woon zelf nu in Amstelveen. Ik doe het naast een baan, en dan is 45 minuten reistijd wel echt een belemmering voor mij. Dat weet ik al, en kk wil dus geen valse hoop geven dat ik het wel red, terwijl ik weet dat ik er moeite mee ga krijgen. Daar heeft niemand iets aan.

Gisteren wezen kijken en ik heb hem :) Het is een super paard, heeft heel hoog gelopen, en staat maar 300m van mijn huis. En ik mag er echt alles mee! Het worden 2 dagen per week :)

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:33

ook ik weer opzoek vanwege stoppen bijrijder na 2 maanden... omgeving utrecht/bunnik/zeist. je zou denken dat daar voldoende dames te springen staan maar t valt me vies tegen.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:40

Leuk paardje! Het is dat ik hoogstwaarschijnlijk pas over een jaar/ 2 jaar ga studeren in Utrecht. En ik ben ook te lang helaas.

Ik denk dat heel veel mensen afschrikken van het idee dat je nog niet mag rijden. Maar ik begrijp jouw redenatie compleet :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:41

Die van mij staat ook in [plaats], maar ik heb enorm veel reacties gehad juist?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:35

Gefeli sheran, fijn!! Hier komt morgen weer een meisje kijken.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:51

Gefeliciteerd sheran.

Succes morgen darkadia.

Heb ik een leuk bijrijdertje voor mijn kleine shet, zit er weer pokon in het eten geloof ik. Krijgt ze een groeispurt ;(

Dus nu weer zoekende voor de shet, maar valt nog niet echt mee. Heb namelijk als eis dat er een volwassene of een oudere persoon mee gaat. Pony is rond de 90 /95 cm, dus voor een jong kind. Die wil ik niet alleen erbij hebben, alleen onder begeleiding.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 19:58

Ik ga toch stoppen met mijn bijrijpaard. Vandaag een verhelderend gesprek gehad met de eigenaresse en voor haar voelt het gewoon niet goed en daardoor voor mij ook niet meer. Ik heb zelf aangeboden te stoppen, omdat ik weet dat de eigenaar het moeilijk vind dat te vragen.

Ze vind het rijden op contact paardonvriedelijk. Dat naast nog meer dingen, zoals dat als ik les heb (door een door haar aangewezen instructeur) en het paard iets niet gelijk wil of snapt, dat het dan toch geoefend wordt. Paardje vind bijvoorbeeld aanspringen in galop moeilijk, geeft regelmatig een bok bij het aanspringen, raakt dan overkruist en dan neem ik haar terug en spring opnieuw aan. Voor haar houdt de bok verzet in en dan moet je dus niet willen gallopperen. Ze vind het ook moeilijk dat wanneer het paard moe wordt, niet meteen gestopt wordt, maar de oefening afgemaakt enz.

Voor haar geeft het paard aan wat die wel en niet wil en de ruiter moet daar zich naar schikken.

Zelf rijdt ze 1x per week met los hangende teugels, alleen buitenritten en vrijheid blijheid, dit paard vind dat helemaal prima en doet echt alles voor haar. Maar wil het paard iets niet, dan vind zij dat goed, dat is voor haar de relatie met haar paard.

Ze zocht een bijrijder om het paard op conditie te houden. Samen zijn we overeen gekomen dat ik les zou nemen bij iemand die zij vertrouwt, maar ze kan er toch niet mee overweg dat het paardje nu intensief gereden wordt en het soms dingen moet doen en leren, wat het in de eerste instantie niet wil of wel moeilijk vind.

Ze had me in ons eerste gesprek gezegd dat ik mijn eigen harnachement mocht gebruiken, maar nu herkent ze haar eigen paard niet meer als ik er op zit en ze vind het te veel toeters en bellen. (We moeten een flink stuk langs een onverlichte weg om bij de bak te komen, dus veel reflecterend spul erbij gekocht, we zijn dan net een rijdende kerstboom met reflecteerde: Peesbeschermers en strijklappen, uitrijdeken, borsttuig, strips aan het hoofdstel en teugels, met voor mij een hesje, hoofdlamp en laarslamp). Ook dat zie ik in, ik neem alleen mijn eigen veiligheid langs een onverlichte weg heel serieus. Ze gaf vandaag aan dat ze niet had verwacht dat ik binnen 4 weken al mijn eigen spullen zou gebruiken toen ze het voorstelde.

Ze is wel blij met de verzorging, zorg en aandacht die ik er in stop, maar het rijden (klassieke dressuur, sport gericht) komt niet overeen met haar denkwijze hoe met een paard om te gaan.

Dus na een lang gesprek en nog even nagepraat te hebben met de andere belanghebbende (paard heeft officieel twee eigenaren) toch besloten te stoppen. Het voelt niet goed een paard te rijden als de hoofd-eigenaar niet achter de manier kan staan waarop.

Jullie zeiden het hier vorige week al, dat had me toch aan het denken gezet. Na het gesprek van vandaag is het voor mij helder dat het voor de eigenaar beter is als ik stop. Wel jammer van het paard, echt een topper en in 2,5 maand al zoveel geleerd. Het paard is heel wat kilo's afgevallen (hoewel nog steeds aan de volle kant), struikelt niet meer (eerste rit struikelde ze constant, volgens de eigenaar hoorde dat er bij) de mede eigenaar vind het nu ook fijn haar te rijden.

Ik hoop dat de mede-eigenaar door gaat zetten om nu zelf ook met dit paardje les te nemen. Zou zo zonde zijn als het voor niets is geweest.

Ik heb er veel van geleerd, stuk balans en rij gevoel terug gekregen en dat op een top paardje met een goed karakter. Ik vind het heel erg jammer dat het hier gaat stoppen, maar voor alle menselijke belanghebbende is het 't beste.
Ik ga weer moedig op zoek naar een ander paard om te rijden en dit keer moet er niet alleen een klik zijn met het paard, maar ook met de eigenaar.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:13

Uit je verhaal was toen al op te merken dat dit wrijving gaf. Vroeg of laat zou het hierdoor toch spaak lopen.
Wel jammer voor jou. Echter denk ik dat je bij een betere match gelukkiger zult zijn.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:10

Anke schreef:
Uit je verhaal was toen al op te merken dat dit wrijving gaf. Vroeg of laat zou het hierdoor toch spaak lopen.
Wel jammer voor jou. Echter denk ik dat je bij een betere match gelukkiger zult zijn.

Denk het ook en er zijn meer goede paarden en vast oom eigenaren die wel blij zijn met een bijrijder die les wil nemen, m-dressuur heeft gereden, klassiek geschoold is (dus niet van de geen gelul, maar in de krul), regelmatig rijdt en netjes en secuur is.
Maar er zijn ook veel verpeste paarden, mijn vorige zoektocht was er genoeg aanbod, maar ook heel veel paarden die gewoonweg niet goed gereden waren of konden worden. Een bijrijder werd naar mijn idee gezocht, om het probleem op te gaan lossen.

Ik zoek een normaal paard, mag best wat werk aan zitten, maar niet een paard waar de eerste 10 seconden dat je er op zit rodeo rijden betekend, of waar de rug totaal van vastgereden is (wat al bij het borstelen over de rug een wegdruk reactie gaf) of de hoofdprijs aan lease geld gevraagd wordt.

Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren en wat er op mijn pad gaat komen.
Mocht iemand iets weten in de driehoek van Deventer - Zwolle - Raalte (allemaal voor mij binnen een kwartier aan te rijden), of in die omgeving, dan hoor ik het graag! :D

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:38

Zo jammer dat je verder weg zit, heb nog een ontzettend lieve PUBER paard in de aanbieding, omgeving steenwijk is zeker te ver weg.

Na aanleiding van je verhaal zag ik gelijk al in dat dit op den duur mis zou gaan, jullie visies staan niet een beetje uit elkaar, maar mijlen uit elkaar.
Je lijkt mij een goede bijrijder die een paard correct wil rijden, maar ook nadenkt over wat de gevolgen zijn, als je dingen niet correct corrigeerd. Die inzicht mis ik soms bij bijrijders.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:59

myk_en_shant schreef:
Zo jammer dat je verder weg zit, heb nog een ontzettend lieve PUBER paard in de aanbieding, omgeving steenwijk is zeker te ver weg.

Na aanleiding van je verhaal zag ik gelijk al in dat dit op den duur mis zou gaan, jullie visies staan niet een beetje uit elkaar, maar mijlen uit elkaar.
Je lijkt mij een goede bijrijder die een paard correct wil rijden, maar ook nadenkt over wat de gevolgen zijn, als je dingen niet correct corrigeerd. Die inzicht mis ik soms bij bijrijders.

Bedankt, het doet me goed dat de lezen!
Het scheelt dat ik eigen paarden en een bijrijder heb gehad en dat ik geen tiener meer ben. Ik doe het niet alleen voor de lol, maar om echt wat te leren en een team te kunnen worden met een paard.

Ik begrijp de kant van de eigenaresse ook goed, mijn eerste paard kocht ik van de eigenaresse van de manege waar ik les gaf, maar zij had een andere mening over wat goed was voor mijn paard dan ik en dat ging op een gegeven moment ook botsen, vooral omdat ik mij gepasseerd voelde in veel besluiten omtrent mijn paard. Het paard ergens anders op pension zetten was het beste wat ik toen kon doen. Daarmee werd hij helemaal mijn paard en redde ik de werkrelatie en vriendschap met de voormalig eigenaresse.

Nu ik weet dat de eigenaresse van mijn bijrijpaard het gevoel heeft dat het niet meer haar paard is als ik haar rij, lijkt het me beter te stoppen voordat er echt trammelant van komt.
Ook in deze situatie ben ik blij dat ik het gesprek met haar aangegaan ben. Ik lees hier in dit topic wel vaker frustraties van eigenaren over bijrijders. Mijn tip... Blijf praten en leg het uit! Krop het niet op en doe geen aannames, maar praat er over.

Ik baal wel dat ze mij liet rijden compleet tegen haar eigen gevoel in en dat het nog veel dieper zat als dat ik vermoedde, pas de laatste weken begon ik het aan haar te merken. Terwijl zij vandaag aangegeven heeft dat als het aan haar had gelegen dat ze mij nooit als bijrijder gekozen zou hebben en dat alleen heeft gedaan omdat anderen haar adviseerde dat ik de beste keuze zou zijn voor het paard. Dat haar gevoel al die tijd niet verandert is, alleen maar sterker is geworden en of ik een oplossing kon bedenken. Helaas is daar maar 1 oplossing voor, hoe jammer ook.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 23:49

Ik zie groen licht!! :D
Vandaag afgesproken met een leuke meid en het was zo leuk om te zien dat m'n paardje haar zo leuk vond. Ze is heel knuffelig maar kiest ze wel uit.

Maandag weer afgesproken om te gaan rijden, vandaag even kennisgemaakt en samen gelongeerd. :)

Wel jammer Daphara, maar idd zoals de meeste boven mij ook zeiden klonk het alsof het er wel aan zag komen. Gelukkig heb je zelf ook wat van het paardje geleerd en is het toch niet helemaal voor niets geweest.

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 00:46

ze mogen bij mij in eerste instantie niet rijden... wellicht ga ik erbij zetten: tenzij er voldoende ervaring is een paard op te leiden.

voldoende ervaring volgens mij dan...

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 01:07

Verschilt ook per eigenaar hoor. De ene wilt het wel, de ander absoluut niet.. Bij mijn advertentie stond ook mits genoeg ervaring, dus we zullen zien. :D

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 09:30

Ik vind dat je iets heel leuks aanbied baroeg! Ik woon in Utrecht maar 'helaas' ben ik al voorzien en is het niet waar ik naar opzoek zou zijn :) Ik denk dat je wel snel iets gaat vinden!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 11:14

Je biedt idd wel iets leuks aan Baroeg, maar ik zou het niet rijden voor mezelf ook wat twijfelachtig vinden. Ik ben namelijk op zoek naar een bijrijdpaard, geen verzorgpaard. Misschien hebben meer mensen dat die genoeg ervaring hebben om een paard op te leiden. Want wanneer vind jij dat de persoon genoeg ervaring heeft? Voor mij klinkt dat meteen als zo'n verhaal als dat van Daphara. Maar ik snap je wel heel goed hoor, ik zou hetzelfde zeggen _O-

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:42

Ik ben op zoek naar een menner voor mijn pony, denk dat dat ook nog een lastige klus gaat worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:50

Ik heb een reactie gehad van een menner toen der tijd, met de vraag of ze mijn paard voor de kar mocht beleren zodat zij kan mennen want dat doet ze het liefst... Ehh nee? :')

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 14:57

Wow dat is wel heel brutaal :=

Daar valt je mond toch van open

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 15:33

ja, ik heb mijn advertentie nu aangepast. voldoende ervaring... tja, ze moeten er gewoon goed opzitten eigenlijk haha. ik wil liever geen manege meiden vanaf dag 1 op dr. uit eigen ervaring weet ik gewoon dat een paard dan toch lichtelijk verpest wordt. hoe goed ze ook kunnen rijden voor een manege klant. Ze is namelijk juist zo fijn en lekker, en voor zeker 90% op de zit gereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:20

daisssx schreef:
Wow dat is wel heel brutaal :=

Daar valt je mond toch van open

Ik las 'm ook even 2x, dacht echt dat ik het verkeerd las... Ik ben echt de beroerdste niet, maar dit was toch niet helemaal de bedoeling :D

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:27

Ik zoek nu juist een plekje om te mennen. Maar veel zijn er ver weg van Raalte...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:48

Kennismaking hier ging goed. Paard was voorbeeldig. En ze wil juist graag lekker ernaast bezig zijn en knuffelen dus ideaal! Gaan wel nog paar x samen, maar gaat leuk team worden denk ik :)