Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:01

Dan ontworm jij en bekap jij dus ook niet op de voorgeschreven tijden die er voor staan

Toen het bij mij om medische redenen niet ging dus afhankelijk was van een bijrijder heb ik er niks voor gevraagd

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:03

Als je drie dagen een paard bijrijdt, heb je hem bijna de halve week. Is het dan raar als je dan een vergoeding (50 tot 100 euro) per maand vraagt als er niet gemest hoeft te worden e.d.? Als je 3 keer per week lest op een manege ben je veel meer geld kwijt per maand toch? Ik woon daarnaast midden in fantastisch gebied, strand, duinen en bos. En heb een super fijn paard waar je alleen mee op rit kunt.

Ik had vroeger altijd een verzorgster die niets betaalde, omdat ik een onwijs moeilijk paard had, en omdat ze elke dag gereden werd, ze voor mij ook makkelijker werd. Dus kreeg ik er op die manier iets voor terug.

Als ik straks weer ga werken wil ik weer een bijrijdster. Maar ik wil daar zeker een vergoeding voor vragen. En geen symbolisch bedrag maar een normaal bedrag tussen de 50- 100 euro. Ik ben maandelijks 300 euro kwijt.

Is dat nou echt zo raar?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:04

Bekappen op voorgeschreven tijden :') Als zijn hoeven niet hard groeien dan ga ik ook niet om de 6-8 weken het beest laten bekappen hoor :D

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:05

Haha inderdaad, die van mij staat voor op ijzers en wordt om de 6 weken gekapt à 50 euro per keer = 400 Euro, 4 keer per jaar ontworming waarvan 2 keer de duurdere en 2 keer de goedkopere = 70 Euro, enting 1 x per jaar = 65 euro incl voorrijkosten, dat zijn al meer dan 500 euro per jaar en dat zijn dan alleen de standaard dingen.

Maar om terug te komen op het topic, ik heb vroeger ook altijd gratis gereden voor anderen. Ik kreeg letterlijk alles betaald, materiaal, wedstrijden enz enz, enige wat ik zelf betaalde was het clubgeld en de lessen. Maar ik was ook niet vies van klusjes, ging minimaal 4 x per week rijden, kwam altijd opdagen bij goed en bij slecht weer, zorgde dat de paarden altijd goed verzorgd waren enz enz. Maar ik was dan ook geen bijrijder, ik was de enige ruiter die de paarden reed.

Mocht ik om de een of andere reden een bijrijder nodig hebben en ik zou zo iemand vinden zoals ik vroeger was, hoefde ik er niks voor te hebben, maar lessen nemen was dan wel een vereiste en dat zou voor eigen rekening zijn. Verder vind ik het onzin om mensen te laten betalen. Zouden ze in mijn ogen niet voldoen, hoefden ze gewoon niet meer te komen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:06

Lindy1982 schreef:
Dan ontworm jij en bekap jij dus ook niet op de voorgeschreven tijden die er voor staan

Welke voorgeschreven regels? :')
Ik bekap en ontworm keurig volgens het schema dat mijn pony nodig heeft, in overleg met de deskundigen (dus de dierenarts en hoefsmid). Ik ga niet onnodig iets vaker doen omdat er 'voorgeschreven' regels zijn :=

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:09

rensiepensie schreef:
Als je drie dagen een paard bijrijdt, heb je hem bijna de halve week. Is het dan raar als je dan een vergoeding (50 tot 100 euro) per maand vraagt als er niet gemest hoeft te worden e.d.? Als je 3 keer per week lest op een manege ben je veel meer geld kwijt per maand toch? Ik woon daarnaast midden in fantastisch gebied, strand, duinen en bos. En heb een super fijn paard waar je alleen mee op rit kunt.

Ik had vroeger altijd een verzorgster die niets betaalde, omdat ik een onwijs moeilijk paard had, en omdat ze elke dag gereden werd, ze voor mij ook makkelijker werd. Dus kreeg ik er op die manier iets voor terug.

Als ik straks weer ga werken wil ik weer een bijrijdster. Maar ik wil daar zeker een vergoeding voor vragen. En geen symbolisch bedrag maar een normaal bedrag tussen de 50- 100 euro. Ik ben maandelijks 300 euro kwijt.

Is dat nou echt zo raar?

Dat ligt er aan; als je iemand vindt vind die persoon het schijnbaar niet raar :D. dat merk je dan vanzelf toch?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:11

Dat is volgens mij ook niet wat ze bedoeld vuurneon, ze bedoeld denk ik meer dat je dus minder kosten kwijt bent omdat je een makkelijk paard hebt, heb je je paard op ijzers staan is het al een heel ander verhaal.

"normaal" hoort een paard elke 6-8 weken naar de smid te gaan, maar ook ik heb het geluk dat dit niet nodig is (hooguit een vijltje er over), maar als je volgens het normale schema rekent, wat de meeste mensen doen ook al zou paard minder naar de smid hoeven, zou je dus veel meer dan 100,- per jaar kwijt zijn en heb jij dus gewoon geluk.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:11

Van ons mag je zelfs miljoenen vragen (maar mocht je dan meer dan 2 reacties krijgen van mensen die willen, dan stuur er maar 1 door :p)

Even weer serieus: Het is denk ik redelijk normaal, vooral gezien het gebied waar je woont, zijn er denk ik wel mensen die het normaal vinden. Hier is de stalling iets goedkoper en wordt er zelfs meer gevraagd door sommige en die mensen vinden ook gewoon een bijrijder :)

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:16

Ontwormen staat 2 à 3 maanden voor zie ook eticket
Ik ontworm ook maar 2 x per jaar 1 x duur 1 x goedkoop ik heb dan wel eigen stallen zonder andermans paarden en ons land mesten we elke dag leeg

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:16

Lindy1982 schreef:
Ontwormen staat 2 à 3 maanden voor zie ook eticket
Ik ontworm ook maar 2 x per jaar 1 x duur 1 x goedkoop ik heb dan wel eigen stallen zonder andermans paarden en ons land mesten we elke dag leeg

Ik heb ook eigen stal (nou ja, huur het dan ;) ) vandaar ook hier dat ontwormschema.

simodi

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:22

Ik heb het altijd al raar gevonden dat als iemand een bijrijder zoekt omdat ze zelf eigenlijk te weinig tijd heeft, die persoon dan ook moet meebetalen!
Omdat de eigenaar degene is die er iemand bijzoekt en dus geholpen wil worden ...

Een symbolisch bedrag, oke, maar inderdaad een groot bedrag tot soms wel EUR 100 per maand vind ik in zo'n geval echt vreemd.
Het is wat anders als je een paard min of meer gaat delen en beiden evenveel met het paard doet. Dan is alleen het eigenaarschap het verschil, en zou je meer samen de kosten kunnen delen.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:32

En als iemand het paard volledig tot zijn beschikking heeft voor 75 euro .. Voeren wordt gedaan mesten ook maar wordt wel enorm gewardeerd als het eens een keer gedaan is als we komen :)

Overgens hebben we wel altijd verwacht van de persoon dat als ze bijv zien dat de waterbak leeg is ze ff de kraan aan zetten om hem vol te laten lopen en niet de paarden zonder water laten staan maar is kleine moeite lijkt mij

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:43

Lindy1982 schreef:
En als iemand het paard volledig tot zijn beschikking heeft voor 75 euro .. Voeren wordt gedaan mesten ook maar wordt wel enorm gewardeerd als het eens een keer gedaan is als we komen :)

Overgens hebben we wel altijd verwacht van de persoon dat als ze bijv zien dat de waterbak leeg is ze ff de kraan aan zetten om hem vol te laten lopen en niet de paarden zonder water laten staan maar is kleine moeite lijkt mij

Dat vind ik toch anders dan bijv 2 a 3 keer in de week rijden. Dan vind ik de bijdrage in dit geval niet te hoog.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:00

Saaaash schreef:
Serendip, laten we zeggen dat het in de buurt is van.

50 is inderdaad wel een goed bedrag, maar wat krijg je voor je geld? Ik vraag 100 euro en dan krijg je terug dat je twee keer per week mag rijden en om de week mesten op vrijdag of zaterdag. En ik vind het belangrijk dat diegene les neemt, voor eigen kosten dan...

Mijn bijrijdster krijgt voor 50 euro, 2 x per week rijden (mag ze zelf weten wat ze doet, dressuur, naar buiten, noem t maar op), longeren mag ook als ze dat wilt, wandelen, etc. Alle spullen zijn aanwezig, lessen mag, wedstrijden rijden mag.. Eigenlijk is alles mogelijk. Mesten = wat drollen uit de stal halen, 10 minuutjes werk. Dat noem ik nou niet bepaald 'klusjes' :n Kijk ik vind het een ander verhaal als je echt álles zelf moet doen..
Als hij écht heel vies is, doe ik het eigenlijk altijd zelf (zeikplekken eruit en nieuw vlas erin). Toevallig heeft ze dat gister uit haarzelf gedaan!
En als ik er zelf die dag ook ben als zij er is (ik rij af en toe nog een paardje bij op stal), en ik ben er eerder, mest ik 'm ook gewoon hoor, geen probleem :)
Ik heb geen mentaliteit van 'ohja het is haar dag, dus dan kan zij hem lekker mesten' :n Zulke eigenaren zijn er namelijk ook, nou mij niet gezien. Het is toch mijn paard? Snap niet hoe moeilijk sommige mensen kunnen doen over een paar drolletjes uit de stal halen.. Het hoort er toch bij?

Paard is nu helaas even geblesseerd, dus dan vraag ik ook geen bijdrage :n Ze bood zelf aan om hem 's avonds te komen stappen na haar werk, bijna elke avond.. (ik werk 's avonds, ben er zelf dan overdag, dus dan stap ik hem en mest ik hem).
Dus dat vind ik echt HEEL lief !

En over spullen kopen.. Ik deed dat ook altijd voor m'n bijrijdpaardjes.. Dekjes, zweetdeken, hoofdstel.. Uiteraard gebruikte ik het hoofdstel niet zonder overleg, maargoed dat vind ik dan weer logisch.. Eigenaren vonden het alleen maar lief :)
Ik zou er ook geen problemen mee hebben hoor.. Kijk een zadel is een ander verhaal, heb een heel goed en fijn dressuurzadel.. Dus dat is ook niet nodig. Hoofdstel is in principe ook niet nodig, maar zou ze dat leuk vinden prima, zolang het goed past!
Dekens heb ik ook zat, maar zou ze het leuk vinden om een zweetdeken te kopen, moet ze helemaal zelf weten :D
Ik vond dat altijd hardstikke leuk toen ik nog een bijrijdpaard had :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:12

Mijn paarden worden elke 10 weken bekapt en 4x per jaar ontwormd. Per paard zit ik op 260 euro per jaar incl enting, dit is buiten de 250 voor de stalling per maand. Dan heb je altijd nog een keer de dierenarts, een liksteen, een halster, noem maar op. Ik zou graag in de schoenen van mijn bijrijdster staan hoor! 50 euro per maand om 3x pw een fijn paard te rijden, er hoeft niet gemest te worden, helemaal niets, enkel de lusten.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:14

Ik zou dat juist absoluut niet willen :') in de schoenen van mijn bijrijdster staan... Omdat ik jaren in die schoenen gestaan heb en uiteindelijk toch veel liever een eigen paard heb :) Gewoon omdat het zo veel "makkelijker" is...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:16

Wat is er makkelijker aan eigen paarden?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:19

Je kan doen wat je zelf wilt, geen verantwoording afleggen, je maakt zelf de beslissingen over stalling/voer etc. Je kan ook geluk hebben met eigenaren hoor, heb nooit mogen klagen. Maar ik vind een eigen paard toch een stuk "fijner". (Het kost ook wel wat meer, maar heb het er graag voor over.)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:24

Maar als eigenaar heb je ook de kopzorgen, slapeloze nachten, het regelwerk en de kosten. Ik ben een heel makkelijke eigenaar zolang er verantwoordelijk met mijn dier wordt omgegaan. Anders ben ik een giftige spin.
Ik zie mezelf niet zo snel zonder eigen paard, maar als ik bewust geen eigen paard wilde (zoals mijn bijrijdster) dan had ik wel in mijn handjes geknepen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:28

Je moet dan gewoon geluk hebben...

Het is ook zeker niet altijd even fijn om eigenaar te zijn, maar zelf "de macht" hebben om beslissingen te nemen, vind ik iets dat tegen alle nadelen opweegt. En je kan zelf kijken wat het beste is voor je paard, terwijl je dat bij een verzorgpaard bijvoorbeeld niet altijd kunt (op plaatsen geweest waar ze 1x per week de stal uitdoen, beetje bijstrooien en de paarden ook nog veel binnenstaan, maar eigenaren die dat gewoon "goed vinden" want het is gezellig...) (Nouja ik ben gewoon verwend, paarden aan huis gehad, eigen visie van wat ik wil, waarvan ik zie dat mijn paard "beter" wordt etc. Dus mjah.. Bij een verzorgpaard kun je die eisen gewoon niet stellen...

Of je moet gewoon het geluk hebben dat je met de eigenaar op 1 lijn zit...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:32

Daar heb je gelijk in. Ik ben blij dat ze van mij zijn hoor, dans ook niet graag naar andermans pijpen.
Op mijn vorige stal stond een pony die het daar niet goed had; de bijrijdster had pijn in haar hart, maar de eigenaar hoorde of zag je niet. Dat zijn moeilijke kwesties.

Bijrijdster en ik zitten ook niet altijd op 1 lijn, maar over het algemeen wel. En we zijn beide volwassen, dus kunnen zulke dingen ook makkelijk uit de lucht helpen.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 00:38

Dat sowieso, maar als ik bijvoorbeeld naar mijn pony kijk, die moet het liefst zo veel mogelijk naar buiten anders wordt ie gewoon chagrijnig (en ik vind hem ook "fijner lopen" als ie niet de halve dag op stal staat ;) Maar ik kan nu zelf beslissen waar ik hem neer zet... (Mijn bijrijdster zei zelfs een stal waar je hem zelf binnen/buiten moet zetten (nouja, er zijn 6 paddockjes, meer dan 20 paarden... dus als hij dan hooguit 2 uur buitenstaat... "maar er is wel een binnenbak"....) Tjah... Dan kan ik beter blijven staan waar ik nu sta, dan staat ie zelfs nog meer buiten :')

Ik kan nu gewoon zelf volledig voor mijn pony kiezen, terwijl als die van een ander is, je dat dus niet kan. Dan moet je er het beste van maken... (En nu ook geen nichtjes meer die een keer op je verzorgpaard rijden of wat dan ook :p (ow ergernis, dat mens kwam en dan zat ze altijd zo te zagen en de keren daarop had ik weer een "minder fijn paard" :'))

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:08

Serendip90 schreef:
Niet zo negatief doen over stallen waar je meer zelf moet doen :p "uit de klei moet trekken" dat is mij nog nooit overkomen hoor :p en mijn paard is vrolijker van "in de klei" staan dan in een stalletje ;)

In eht bos kun je bijna altijd rijden :) En zo veel schelen de kosten niet eens hoor. (Ok, toen ik heel goedkoop ze achter het huis had en voor de stallen "niets" hoefde te betalen (ok, zat gewoon in de huur van het huis natuurlijk ;)) toen was ik rond de 75 euro per maand kwijt. Maar normaal is (ook afhankelijk waarvan je zit een kale stal al 50 - 185 (ow jaah.. welkom in de randstad :')) per maand, dan komt er nog eens 75 aan hooi/stro/voer etc bij. Dus zo veel goedkoper is het niet...

En ik doe al 13 jaar zonder binnenbak (ok, heb er nu 1, maar daar rij ik nog steeds niet in, vind het niets...) en heb misschien 2 weken niet kunnen rijden door het weer per jaar :S

Dat was niet negatief bedoeld, maar gewoon als een verschil 'in behoeftes' . Ik ben daar gewoon geen type voor, en daar ben ik eerlijk in. Gaat mij niet om een binnenbak hoor, ik heb die zelf ook pas sinds 2 maanden tot mijn beschikking. Moet wel zeggen met dit weer: HEERLIJK! Maar op de goedkopere stallen is de buitenbak vaak ook niet van al te beste kwaliteit, die dingen kosten nu eenmaal geld.
Misschien zit ik ernaast, maar zal dat ook niet met het type ruiter te maken hebben? Als recreatieruiter maakt het misschien niet uit om als de bak slecht is, dan het bos in te gaan of iets dergelijks. Als meer dressuurgerichte ruiter wil je waarschijnlijk gewoon áltijd een goede bak hebben om te rijden en geen nat paard wat dik in z'n vacht staat?
Maar oké, dit is wel een beetje off topic.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:28

HalloDan schreef:
Serendip90 schreef:
Niet zo negatief doen over stallen waar je meer zelf moet doen :p "uit de klei moet trekken" dat is mij nog nooit overkomen hoor :p en mijn paard is vrolijker van "in de klei" staan dan in een stalletje ;)

In eht bos kun je bijna altijd rijden :) En zo veel schelen de kosten niet eens hoor. (Ok, toen ik heel goedkoop ze achter het huis had en voor de stallen "niets" hoefde te betalen (ok, zat gewoon in de huur van het huis natuurlijk ;)) toen was ik rond de 75 euro per maand kwijt. Maar normaal is (ook afhankelijk waarvan je zit een kale stal al 50 - 185 (ow jaah.. welkom in de randstad :')) per maand, dan komt er nog eens 75 aan hooi/stro/voer etc bij. Dus zo veel goedkoper is het niet...

En ik doe al 13 jaar zonder binnenbak (ok, heb er nu 1, maar daar rij ik nog steeds niet in, vind het niets...) en heb misschien 2 weken niet kunnen rijden door het weer per jaar :S

Dat was niet negatief bedoeld, maar gewoon als een verschil 'in behoeftes' . Ik ben daar gewoon geen type voor, en daar ben ik eerlijk in. Gaat mij niet om een binnenbak hoor, ik heb die zelf ook pas sinds 2 maanden tot mijn beschikking. Moet wel zeggen met dit weer: HEERLIJK! Maar op de goedkopere stallen is de buitenbak vaak ook niet van al te beste kwaliteit, die dingen kosten nu eenmaal geld.
Misschien zit ik ernaast, maar zal dat ook niet met het type ruiter te maken hebben? Als recreatieruiter maakt het misschien niet uit om als de bak slecht is, dan het bos in te gaan of iets dergelijks. Als meer dressuurgerichte ruiter wil je waarschijnlijk gewoon áltijd een goede bak hebben om te rijden en geen nat paard wat dik in z'n vacht staat?
Maar oké, dit is wel een beetje off topic.

Mijn paard is ook niet vaak nat of staat dik in zijn vacht :p En het stomme is ook dat recreatie-stallen om het zo maar te zeggen, vaak niet eens zo goedkoper zijn. (Maar ik kan ook niet relax rijden in een binnenbak waar 6 - 8 andere ook aan het rijden zijn omdat die ook na hun werk gaan rijden :) Dus dan betaal je wel voor een "volle" bak.. waar ze nu ook nog een paar avonden in de week les in gaan geven....dus dan ben ik de bak ook kwijt omdat ik overdag niet kan (niet dat ik er in ga rijden ;) maar toch.. het idee))

Ik snap wel dat je dat echt nodig hebt hoor, maar leg de nadruk niet op "goedkopere stallen, wat ten koste gaat van de kwaliteit".... Ik sta nu luxe, maar ik weet dat de kwaliteit voor mijn paard omhoog gaat als ik naar een recreatie-stal verhuis straks. De bak is misschien wel minder, maar wat ze voeren, de manier van voeren, de tijden, weidegang etc. En voor het geld wat ik bespaar (hoogstens 50 euro), kan ik altijd nog kijken of ik ergens een binnenbak kan afhuren voor een paar keer per week. Maar hier in de buurt zijn de meeste recreatie-stallen op gebied van "kwaliteit voor paard" een stuk beter dan de stalen met binnenbak etc. En dan kies ik liever voor geen binnenbak en geen dure buitenbak, want dat vind ik luxe voor de ruiter... Maar eerlijk is eerlijk, als jij een fanatieke dressuur en/of springruiter bent, dan snap ik dat een bak ook heel fijn is. Maar hoe jij het typt komt er zo'n negatief nasmaakje overheen :p

Om het weer even ontopic te maken...

Die van mij is dus altijd gratis geweest, of ie nu op een recreatie-stal staat of op een luxere stal. Maar ik merk wel heel erg het verschil wat voor verzorgsters je aantrekt per stal. Hoeveel mensen er niet afknappen op het "geen binnenbak"... En dan nog... alles is gratis, veel mag... En dan blijkt iemand vinden nog lastig... (de mensen die zoiets wel willen, die wonen dan weer ver weg lijkt het soms wel)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:04

Hier helaas omgekeerde wereld. Ik heb een leuke en gezonde Haflingermerrie staan, waar ik iemand voor zoek. Maar er komen alleen maar mutsen op af die je na 1 keer niet weer ziet.
Mss is een Haflinger minderwaardig?
Pony staat aan huis, alles is aanwezig. Rijbak met verlichting, uitrijmogelijkheden, en alle spullen die pony nodig heeft.
Betalen om op haar te mogen rijden hoeft niet, ik vraag alleen wat toewijding en doorzettingsvermogen van iemand. Mooi weer rijders heb ik niets aan.
Helaas tot op heden niemand kunnen vinden....

Waarschijnlijk woon ik een verkeerd gedeelte van Nederland.