bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sababber

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:45

Ik kreeg betaald voor het rijden van shows en voor de stalklusjes. Het rijden was gratis! Als het een bedrijf is klinkt het zo logisch ;)

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:49

Tja, blijft een lastig punt.. Ik vindt het niet erg een redelijke bijdrage te betalen. Maar wat ik veel zie in de advertenties is dat er naast een bijdrage, gemest/gevoerd of andere klusjes gedaan moeten worden en verplicht les genomen moet worden. Alles op zichzelf is logisch... maar bij elkaar moet je vaak zo'n 75 euro of meer betalen, moet je 3 x in de week mesten, komt er ng eens elke week lesgeld bij en zit je al gauw ruim boven de 100 euro. Misschien niet zo duur als een eigen paard, maar die heb je dan ook niet.

cootje2371

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:07

Hangt er wel een beetje van de omstandigheden af,
maarrr als je lekker mag rijden,poetsen en tutten en je hoeft geen klusjes te doen denk ik dat het heel fair is om een bijdrage te doen/vragen maar goed dat is mijn bescheiden menig :) ieder het zijne.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:16

Janedieene schreef:
Haha fout! Ik krijg ook betaald :) Ik ben ook geen trainer hoor!

Maar doe je dan ook geen overige klusjes?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:19

ownwise schreef:
Tja, blijft een lastig punt.. Ik vindt het niet erg een redelijke bijdrage te betalen. Maar wat ik veel zie in de advertenties is dat er naast een bijdrage, gemest/gevoerd of andere klusjes gedaan moeten worden en verplicht les genomen moet worden. Alles op zichzelf is logisch... maar bij elkaar moet je vaak zo'n 75 euro of meer betalen, moet je 3 x in de week mesten, komt er ng eens elke week lesgeld bij en zit je al gauw ruim boven de 100 euro. Misschien niet zo duur als een eigen paard, maar die heb je dan ook niet.

100,- is een hoop geld, maar toch meestal niet in verhouding met een eigen paard. De lessen zijn al helemaal een investering voor jezelf.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:54

superwoman schreef:
Janedieene schreef:
Haha fout! Ik krijg ook betaald :) Ik ben ook geen trainer hoor!

Maar doe je dan ook geen overige klusjes?

Nee over het algemeen niet, maar meestal mest ik ook uit mezelf de stal uit van het paardje wat ik rij. Zo hoort het gewoon vind ik :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:06

Janedieene schreef:
En bijrijdsters die betaald krijgen.. zitten die hier ook nog tussen?

Ja, maar omdat ik het zo leuk vond, heb ik zelf gezegd dat ik niet meer betaald wilde worden. Maar nu doe ik die pony niet meer, omdat ik maar 1 keer per week reed en hij niet verder bereden : vond ik niet zo eerlijk naar de pony toe, kan ie beter in de wei blijven :)

En een ander paard kreeg ik soms reiskosten vergoeding, maar ook dat vind ik zo leuk om te doen, dat ik dit niet meer wil.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:00

ik betaal dus 50 euro per maand omdat de eigenaar ook kosten heeft doordat ik er ben, die hij anders niet zou hebben als het paard niet bereden werd (electriciteit, water, koffie/thee, slijtage harnachement). Hier kon ik me ook altijd in vinden.
Ik moet zeggen dat ik nu, in de winterdag, bijna niet rijd (alleen buitenbak) en eigenlijk heel druk ben met allerlei stalklussen (mesten (niet alleen van mijn paard maar ook van de andere vier), schoonhouden, afwasjes, harnachement poetsen, paard uitgebreid poetsen). Verder zijn er bomen gesnoeid waardoor de halve bak vol ligt met takken en er ook niet goed in te rijden is.

Nu bekruipt me wel eens het gevoel dat IK betaald mag worden voor al mijn werk daar!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:04

trouwens, koffie en thee koop ik ook vaak zelf, neem geregeld iets lekkers mee voor bij de koffie voor ons allemaal of voor "mijn" paard. Liksteen, snoepjes, wortels en brood.
Ook heb ik laatst een sjabrak, peesbeschermers en een nieuw hoofsdstel gekocht (dit hoeft natuurlijk niet, dit doe ik zelf). Je investeert toch in je paard. Reken ik nog niet eens de benzine mee (wekelijks zo'n 60 kilometer)

AnnaLS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:47

Ik had eerst ook 9 verzorgpony's
maar hert werd echt te duur en daarom ben ik ermee gestopt maar ik mis mijn kleine kanjer echt wel ik heb een foto van hem naast mijn bed hangen en als ik erna kijk krijg ik tranen in mijn ogen |(
maar ik heb nu weer een verzorg pony alleen die staat op een manege dus die kan ik niet zien waneer ik wil ;(

XX

Roos_Spike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:56

aan de ene kant vind ik het vragen van geld logisch omdat het het paard van een ander is, jij rijd erop en als er bijvoorbeeld wat mee gebeurt dan zou een vergoeding op zen plaats zijn.

aan de andere kant vind ik het onzin, ik hoef zelf geen kostgeld te betalen, want je kan er ook een hoop voor terug doen. ik geef smiddags hooi. en ik longeer de paarden op dagen dat de eigenaren moeten werken. wij delen de benzine kosten voor de wedstrijden en betalen ons eigen startgeld plus vereniging en benodigheden etc.

maar het vragen van geld kan wel logisch zijn.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 01:41

superwoman schreef:
liekiej20 schreef:
wees blij dat iemand je paard wilt rijden , eigenlijk zouden wij hun moeten "betalen" hun doen het ook uit liefde.. en als wij gaan zeggen dat ze moeten betalen hmm nee niet mijn ding

haha, echt een opoffering voor iemand om andermans paard te rijden terwijl die een verzorgpaard zoekt... :')

tja of je hebt een bijrijder die je betaald voor alleen het rijden van je paard en ze komen niet opdagen maar strijken wel het geld op..daar zit je dan.
goede bijrijders zijn zeldzaam (vind ik)

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 10:59

superwoman schreef:
ownwise schreef:

100,- is een hoop geld, maar toch meestal niet in verhouding met een eigen paard. De lessen zijn al helemaal een investering voor jezelf.

Nja, niet in verhouding met een eigen paard? Voor 2/3 dagen 100 euro is voor 7 dagen zo'n 250,00.
Ik heb een eigen paard gehad waar ik € 300,00 in de maand aan kwijt was...(ok buiten de hoefsmid en DA) maar die was wel van mij, ik besliste alles, kon rijden wanneer ik wilde, wedstrijden, buitenritten, springen, dressuur, zaterdag of maandag? allemaal mijn beslissingen... voor maar 50 euro meer...

Voor deze 100,00 zit ik 'vast' aan wat de eigenaar wil, op de dagen die de eigenaar beslist. Logisch dat de eigenaar beslist hoor, daar niet van, maar ik vindt de verhouding op deze manier toch wel iets krom... sorry.

Dat lessen een investering zijn ben ik helemaal met je eens, zou ook nooit zomaar zonder willen (tenzij recreatief) maar ook hierin heb je geen zeggenschap, hoe logisch ook, is het altijd maar afwachten of de gekozen instructie wel past bij je en ook hierin is de dag vaak geen eigen keuze.

Misschien ben ik verwend door een eigen paard, dat kan, maar ik vindt het op deze manier naar verhouding niet waard.
Voor dat geld, met die plichten en rechten, betaal ik dus liever 50 euro meer voor een eigen paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 13:28

ownwise schreef:
superwoman schreef:

Nja, niet in verhouding met een eigen paard? Voor 2/3 dagen 100 euro is voor 7 dagen zo'n 250,00.
Ik heb een eigen paard gehad waar ik € 300,00 in de maand aan kwijt was...(ok buiten de hoefsmid en DA) maar die was wel van mij, ik besliste alles, kon rijden wanneer ik wilde, wedstrijden, buitenritten, springen, dressuur, zaterdag of maandag? allemaal mijn beslissingen... voor maar 50 euro meer...

Voor deze 100,00 zit ik 'vast' aan wat de eigenaar wil, op de dagen die de eigenaar beslist. Logisch dat de eigenaar beslist hoor, daar niet van, maar ik vindt de verhouding op deze manier toch wel iets krom... sorry.

Dat lessen een investering zijn ben ik helemaal met je eens, zou ook nooit zomaar zonder willen (tenzij recreatief) maar ook hierin heb je geen zeggenschap, hoe logisch ook, is het altijd maar afwachten of de gekozen instructie wel past bij je en ook hierin is de dag vaak geen eigen keuze.

Misschien ben ik verwend door een eigen paard, dat kan, maar ik vindt het op deze manier naar verhouding niet waard.
Voor dat geld, met die plichten en rechten, betaal ik dus liever 50 euro meer voor een eigen paard.

Ik snap je rekensommetje niet :o?
een eigenpaard (7 dgn pw) zou dus 250 zijn pm en een verzorgpaard (2-3 dgn per week) 100,-?
Dan kom ik op een verschil uit van 150,- ex verder kosten (hoefsmid,D.A , spullen etcetc)
Per eigenaar zal het verschillen over de rechten en plichten, ik paste mij toen aan aan de dagen van de verzorgster bijv.
Daarbij zal je met een eigen paard ook rustdagen voor het paard inplannen (vind ik iig) en rij je dus niet alle dagen en de verzorgster over het algemeen wel.
(tenminste ik vind wel dat een betalende verzorgster moet kunnen rijden tenzij uitzonderingen zoals bijv erge vorst of kreupelheid etc )
De keuze van instructie lijkt mij niet zo'n probleem, omdat er toch geen samenwerking tussen eigenaar en verzorgster kan zijn bij verschillende rijstijlen (tenzij de 1 slechts ontspannen buitenritjes maakt, maar dan zijn lessen ook niet zo belangrijk)

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 16:23

@superwoman, sorry voor mij was het duidelijk hihi :o
Ik bedoel het volgende:
Als er een bijdrage gevraagd wordt van € 100 voor 2 of 3 dagen, zou dat omgerekend voor 7 dagen dus ongeveer € 250 zijn. Is alleen even om aan te geven hoeveel het dan naar verhouding fulltime zou kosten om bij te rijden. Snap je?

Ik heb een eigen paard gehad voor € 300 in de maand aan vaste lasten, inderdaad zoals ik al zei exclusief de DA en hoefsmid etc. Wat ik met mijn verhaal probeer aan te geven, is dat ik in het geval zoals ik het omschreef, de verhoudingen niet juist vindt. Omdat het bijrijdpaard (omgerekend) voor 7 dagen € 250 kost en mijn eigen paard € 300... maar bij het bijrijdpaard heb ik wel de plichten en aanzienlijk minder rechten. Dan betaal ik dus persoonlijk liever € 50 euro meer. Ik weet niet hoe ik het duidelijker moet uitleggen, wat ik bedoel is als je beide gelijk trekt qua dagen dat ik het naar verhouding niet meer vindt kloppen.

Hiermee bedoel ik de situatie zoals ik hem schetste en wat ik dus wel veel zie in advertenties de laatste tijd.
- 2/3 dagen, bepaald door eigenaar
- instructie bij de instructie van de eigenaar
- mesten en voeren
- bijdrage van € 100
- beperking in keuze van rijden, ik zie veel dat er bv staat: ik wil dat je 1 dag longeert en 1 dag dressuurmatig rijdt

Als jij meer vrijheid hebt, in de dagen, instructie of wat je op je dagen met het paard mag doen, wordt het al een ander verhaal. Maar zoals ik de advertenties zie en als ik weleens een afspraak maak voor kennismaken kijkt het wel werk, een sollicitatie. Ik ben nu de afgelopen tijd 2 keer ergens gaan kijken en ik vondt het alles behalve prettig. Ik kreeg instructies voor het uitmesten, het schoonmaken van de spullen, hoe elke dag geveegd en geharkt moest worden, hoe ik moest rijden en hoelang, op welke dagen en welke tijden en als dat een keer niet uitkwam was dat zeker wel een probleem, ik huur je niet in om je afspraken te verzetten was een beetje de boodschap :? nog even het bankrekeningnummer en voor de 1e van de maand graag storten...

Ik beoefen paardrijden graag als hobby en ben niet op zoek naar een baan (waar ik voor moet betalen :? ) vindt het zo niet leuk meer, sorry maar waar is de tijd gebleven dat het belangrijker was dat iemand goed voor je paard zorgde en je wat werk uit handen nam?
Snap best dat het allemaal duur is en ben echt niet te beroerd om bij te dragen, maar wel een redelijk bedrag en het zou wel fijn zijn als het ook op een normale manier aangegeven of gevraagd kan worden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:09

oh, nou dat zijn advertenties die ik nooit heb gezien, maar goed ik ben ook niet zoekende :D . Ik vind het belachelijk dat je moet betalen met eisen als longeren en verplicht dressuurnatig rijden. :o
Ik snap best als er wordt gevraagd om ruiters die graag dressuur rijden,maar met als reden om dan de juiste persoon te vinden.
Van die 50,- vind ik toch nogal krom gerekend ;) , omdat het juist om 100,- gaat en verzorgsters meestal geen eigen paard kunen betalen (250 a 300 aan stallingskosten) of zelf ook geen tijd hebben om meer te rijden dan 2 a 3 dagen pw. Rondjes tuffen op de manege vind ik weer erg duur,want dat is het andere alternatief, maar is per maand toch een stuk minder wanneer je het 1x in de week doet. (al verschillen de prijzen natuurlijk ook per manege)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:44

Ownwise, ik begrijp je verhaal en ik ben het met je eens. Voorbeeld: Bij sommige maneges kan je een paard leasen voor 250 euro in de maand. Dan kun je net zo goed een eigen paard houden...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:56

Adamootje schreef:
Ownwise, ik begrijp je verhaal en ik ben het met je eens. Voorbeeld: Bij sommige maneges kan je een paard leasen voor 250 euro in de maand. Dan kun je net zo goed een eigen paard houden...

bij maneges is het leasen meestal belachelijk duur. Vaak lopen ze dan ook nog mee in de lessen 8)7
Maar een eigen paard brengt wel risico's me zich mee en niet iedereen wil of kan dat betalen, ook de aanschaf is voor sommige een te groot bedrag.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 20:02

Adamootje schreef:

en toch zie ik dat anders :j
bij lease heb je verder geen kosten, alleen die 250euro p/m
word het paard ziek ,is dat voor de manege
de smid is voor de manege
wil je het paard niet meer door ouderdom of iets anders [ kreupel] dan stop je met de lease van het paard

ik heb een vriendin gehad die jaren een paard geleased had,dat was stukken goedkoper dan een eigen paard kopen en onderhouden
toen het paard ziek werd koste haar dat niks en de lease werd opgeschort
tuigage werd door de manege verzorgt, ook het mesten werd gedaan

voor 250 euro p/m kan je geen paard onderhouden, tenminste ik niet,als ik alles optel
hoefsmid, DA, wormenkuur,stalling,verzekering
dan ben ik veel duurder uit.

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:58

ik ben het totaal eens met hierboven ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:51

Ik zit een beetje in dubio ..
Zelf heb ik nooit betaald om paarden te verzorgen/rijden, wel hielp ik altijd met de klusjes (mesten etc.)
Nu heb ik sinds kort 2 pony's (had er al eentje en de 2e heb ik nu 2 maanden) en sinds heel kort 2 leuke verzorgsters.

Ik heb eens gekeken of ik iemand kon vinden, puur voor de gezelligheid.
Omdat ik 2 pony's heb en zelf maar alleen ben leek het mij gezellig als er iemand kwam verzorgen, dan konden we samen met de pony's werken. Ik heb geen verzorgsters uit tijdnood of dergelijke, maar puur voor de gezelligheid en omdat ik het leuk vind om anderen ook de kans te geven die ik gehad heb (ik heb van mijn pony nu, die eerst ook mijn verzorgpony was, ENORM veel geleerd). De persoon die ik contacteerde bleek een zus te hebben die ook graag wat met paarden deed en zodoende heb ik er nu 2 voor de prijs van 1 :Y)

Omdat ik zelf nooit betaald heb was het ook niet de bedoeling dat zij zouden betalen.
Wel had ik gevraagd of ze, de dagen dat ze kwamen, de mest uit de weide wilde ruimen. Dit is iets wat elke dag gedaan wordt dus is nooit veel.
Echter komt nu het probleem ... doordat ik momenteel lichamelijk vast zit wordt de mest door de pensioneigenaresse geruimd. Dit sowieso voor deze maand, maar ik vrees dat dit een standaard iets gaat worden. Dit is op zich totaal geen probleem, alleen kost mij dat wel een pak pensiongeld meer ...

Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
Dus dat er verzorgsters zijn die voor de gezelligheid komen en om dingen te doen die ze anders niet kunnen doen (op de manège bv.), die mogen komen hoeveel of weinig ze willen, zelf met de pony aan de gang mogen (al loop ik altijd wel ergens rond, ze moeten nooit zelfstandig alles doen) en een beetje 'niks moet, alles mag'. In principe was de bedoeling dat ze wat zouden helpen door mest te ruimen als ze er waren, maar dit is nu dus niet meer nodig, maar het pensiongeld is wel een stuk meer dan eerst ...

Het mesten op zich kan ik niet aan hen overlaten, dat kan ik niet van hen verwachten. Ze kunnen niet elke dag en elke keer als ze komen een berg mest laten wegscheppen vind ik zelf ook niet eerlijk. En voor de weides is het beter als de mest gewoon elke dag even geruimd wordt. Zou er in zo'n situatie een bijdrage gevraagd kunnen worden? Of is dit overdreven? Dan niet zozeer een bijdrage in de stalkosten, maar eerder in de mestkosten :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:54

Als je 3 keer in de week op een manege paard rijdt, ben je tussen de 180 -190 per maand kwijt...dan is het met dat uurtje wel gedaan..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:04

[***] schreef:
Het mesten op zich kan ik niet aan hen overlaten, dat kan ik niet van hen verwachten. Ze kunnen niet elke dag en elke keer als ze komen een berg mest laten wegscheppen vind ik zelf ook niet eerlijk. En voor de weides is het beter als de mest gewoon elke dag even geruimd wordt. Zou er in zo'n situatie een bijdrage gevraagd kunnen worden? Of is dit overdreven? Dan niet zozeer een bijdrage in de stalkosten, maar eerder in de mestkosten :+

Ik vindt van niet. Zover ik in jouw verhalen heb kunnen opmaken gaat het vooral om de verzorging van het paard(en). En niet zozeer het rijden end.
Tja dat je nu zelf de mest niet meer kan opruimen is heel vervelend maar ik vindt niet dat je dit nu kunt door rekenen aan je verzorgers.
Dat vindt ik echt voor de eigenaar. Okey hun hebben er geluk mee maar nee ik zou het niet eerlijk vinden om het te vragen.

Persoonlijk vindt ik een bijdrage meer staan voor slijtage aan bv je spullen en dingen die ze gebruiken. Iemand die 3x per week rijdt verslijten de spullen sneller dan wanneer het paard die dagen stilstond. Even een simpel voorbeeld.
Paard poept net zoveel met je verzorgers erbij als zonder dus nee als je ze niet had, had je er ook geen extra kosten aan gehad.
Dat is beetje mijn idee daarin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:10

Maar de verzorgers gebruiken wel gewoon mijn spullen natuurlijk :+ En dat reken ik dan ook niet door, omdat ze in ruil ook met de klusjes (die niet meer zijn dan het mesten en wat hooi bijgooien) zouden helpen.

Op dit moment wordt er inderdaad niet gereden, maar wel héél veel andere dingen gedaan (waarbij je ook spullen gebruikt die verslijten). En er zijn wel plannen om te gaan rijden/mennen, maar dat is iets wat ik zelf nog moet opbouwen en waar zij dan bij gaan helpen.

Als ik denk dat het om de verzorging van paarden gaat dan denk ik aan mesten, poetsen & wandelen .. Maar het is niet omdat je niet op een paard rijdt dat je niet meer dan dat kan doen. En dan heb ik het nog niet eens over de tijd die ik investeer om hen zover te krijgen dat ze goed met mij pony('s) kunnen werken, want ze moeten op dat gebied nog heel veel leren (is niet erg, leek me juist leuk).

Dus ja, laten we zeggen dat ik er niet op gerekend had dat mijn pensiongeld ineens zo'n stuk omhoog zou gaan omdat ik lichamelijk het niet meer kan :+ En de verzorgsters hebben nu wel alle voordelen en geen nadelen (om het zo te zeggen) dus zit ik nu toch ergens met de gedachte of een bijdrage in deze situatie niet iets is wat zou moeten kunnen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:14

Tja maar de intentie van die meiden was toch het verzorgen en toch een kans dat ze het voor gezien houden als jij zegt dat ze moeten gaan betalen ik weet niet om wat voor bedrag het gaat. Maar je hebt ze net en ik zou er als verzorger zijnde een beetje vreemd van opkijken als je ineens moet gaan betalen, vooral om het feit ze er in eerste instantie niet voor gekozen hebben om te betalen maar wel om de mest op te ruimen. Dat het nu ineens vervalt kunnen hun natuurlijk niets aan doen. Je kan het bespreken maar ik geef je een kleine kans dat ze zouden betalen.