Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:55

Ik vind juist dat je het goed opgelost hebt, zelf zet ik ook het paard door in gang waar die inschiet en neem de gang over.
Wel op de volte en veel aan het werk zetten.

Vaak krijg je een worsteling als je gelijk terug zet. Kijk als je er geen ruimte voor heb zoals op de weg,Dan trek je de noodrem erop. Maar om een goede rem erop te krijgen, Moet je eerst de hulp er voor in de bak bevestigen.

Sheran

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 10:56

Hm ik zet ze inderdaad wel meteen stil. Want stel dat het op een gevaarlijk punt gebeurt, dan heb je echt geen ruimte om veilig te galopperen. Ik snap de eigenaresse dus wel. Ik laat het paard liever niet in een zelfgekozen gang lopen, tenzij ik er écht niets meer aan kan doen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 11:28

Geryon schreef:
Vind het een beetje raar dat je zegt het te gaan 'proberen'. Mijn inziens is het niet zo lastig om gewoon te doen wat de eigenaresse wilt?

Het is vreemd dat ik het wil proberen? Ik heb bij mijn eigen paard nooit op die manier gehandeld, voor mij is het een compleet andere gedachtegang, dus zal ik moeten proberen hoe het uit pakt op de manier van de eigenaresse de volgende keer. Vind daar niets vreemds aan, ik probeer het juist van haar kant te benaderen.

@Marocje & myk_ precies dat bedoel ik. Je neemt de leiding van het paard over en negeert het enge.

Sheran schreef:
Hm ik zet ze inderdaad wel meteen stil. Want stel dat het op een gevaarlijk punt gebeurt, dan heb je echt geen ruimte om veilig te galopperen. Ik snap de eigenaresse dus wel. Ik laat het paard liever niet in een zelfgekozen gang lopen, tenzij ik er écht niets meer aan kan doen.

Daar zit ook wat in Sheran, maar dit paard wilde na enkele passen galop weer terug naar de draf/stap, dat nam ik dus over, ze mocht niet zelf haar gang bepalen en moest van mij dus door in een rustige galop, we zaten natuurlijk ook veilig in een bak. Ze is normaal ook niet schikkerig aangelegd, maar de kiezels werden op nog geen 3 meter van ons vandaan gestort achter de heg, ik denk dat bijna elk paard geschokken zou zijn.
De speedboot was ik niet bij, maar weet wel dat ze langs de uiterwaarden reed op dat moment samen met een ander paardje wat nog schikt van d'r eigen schaduw.

Maar goed, ik heb er nooit bij nagedacht om haar stil te zetten, denk dat het lastiger is dan doorrijden en het enge negeren. Ik denk ook dat je juist geen aandacht aan enge dingen moet geven en al helemaal niet moet belonen als een paard stil staat en naar iets engs kijkt.

Maar ik zit ook een stuk zekerder in het zadel dan de eigenaresse en als zij graag wil dat ze stil gezet wordt, dan gaan we dat de volgende keer proberen en kijken hoe het uit pakt.

Het is niet mijn paard, dus niet mijn keuze en dat is prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:10

Ik laat die van mij ook absoluut niet doorgalopperen en ben heg volledig eens met de eigenaresse. Ik zet m'n paard ook niet altijd stil maar probeer (indien mogelijk) gewoon direct terug te nemen en door te rijden zoals we deden.
Ik zou ook zeker niet blij geweest zijn met hoe je het opgelost heb, dan denk ze inderdaad dat ze dat ze volgende keer weer kan doen, gewoon wegrennen zodra het eng is...
We rijden in de gang die ik wil, en niet wat zij even besloten heeft, want door door te laten galopperen ga je alsnog mee in de keus van het paard om in die gang te gaan

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:17

Aan die rem werken doen we op momenten dat ze het niet eng vindt. Als ze iets eng vindt moet haar reactie stoppen zijn, niet wegrennen. Vaak zet ik haar dus meteen stil en probeer dan vrijwel meteen weer, op míjn commando, door te rijden in de gang waar we mee bezig waren. Vindt ze iets echt eng, dan laat ik haar soms heel even kijken en rij dan verder. Stilzetten geeft bij mij maar heeeeel soms een worsteling, en die is het waard. Dan weten ze ook dat het de volgende keer geen zin meer heeft en dat maakt alles een stuk veiliger.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:46

@ Dreamer
Zoals ik al zei, het is niet mijn paard, dus niet mijn keuze. Of het wel of niet de juiste oplossing is zullen de meningen over verschillen, maar goed, dat is iets wat eigenaar en bijrijder samen over uit moeten komen en uiteindelijk bepaald de eigenaar.

Mijn eigen paard heb ik altijd doorgereden en compleet geen extra aandacht aan hem besteed aan enge dingen. Ik heb hem bomproof kunnen verkopen. Letterlijk deed hij niets anders dan zijn oren even spitsen bij het afschieten van karbiet op 20 meter afstand, dat was heel anders toen ik hem net had. Ja, als hij iets heel engs zag ging hij soms stilstaan, sprong opzij of er vandoor. Bij stilstaan bleef rustig afwachten en wat been geven tot hij het enge negeerde en door liep. Opzij springen, meteen terug zetten en zo snel mogelijk (en zo vaak mogelijk) weer langs het enge heen rijden. Er vandoor, ook al was het maar enkele meters, betekende meteen flink aan het werk op mijn voorwaarden en ook weer terug naar de plek wat eng was. Net zolang tot hij mij vertrouwde dat ik zou beslissen wat wel en niet eng was. Zo heb ik altijd gereden en dat voelt goed voor mij en mijn paard.

Ik heb er echt geen robleem mee dat de eigenaar er anders over denkt, anders noem ik het hier niet als voorbeeld van hoe belangrijk het is om helder te blijven communiceren en ook als eigenaar uit te leggen waarom je iets wel of niet wilt.

In mijn geval denken de eigenaar en ik sowieso heel anders over hoe te rijden. Zij rijdt het liefst contactloos met los hangende teugels. Vrijheid blijheid, paard mag doen wat die wilt, zolang ze mak en braaf blijft lopen.

De reden dat ze een bijrijder zocht is omdat het paard dik, lui (uit conditie) werd en slecht aan het been. De eerste keer dat ik er op zat verbaasde ik mij ook hoe vaak ze struikelde en totaal niet reageerde op beenhulpen. Toen ik de teugels op contact pakte wilde de eigenaresse dat ik ze meer ruimte gaf, zodat ze in een boogje hingen. Het is dat diegene die haar heeft leren rijden en geholpen heeft dit paard voor haar uit te kiezen heeft gezegd dat ik goed rijden kan, dat ze toestaat dat ik op contact rij.

Dat struikelen is verledentijd, conditie wordt beter en ze is steeds beter aan het been. Ze weet nu langzaam aan steeds meer gewicht te verplaatsen naar de achterhand. Maar de eigenaresse komt niet kijken als ik les neem (ook af en toe van diegene die haar heeft leren rijden) wat ze vind het paard onvriendelijk rijden als je een paard op contact rijdt, aan het werk zet en niet accepteerd dat ze niet reageert op je hulpen. Ze ziet geen verschil tussen in de krul trekken en verplaatsing van het gewicht op de achterkant, waardoor de voorkant verlicht wordt en het paard aanleuning zoekt op de teugel. Ik heb het geprobeerd uit te leggen, even als diegene die haar adviseert. Het is tussen de eigenaresse en ik dus echt zoeken naar het juiste balans, omdat we over veel zaken anders denken. Het is echt alleen omdat haar vertrouwenspersoon zegt dat ik een goede ruiter ben en het heel goed is voor het paard dat ik haar bijrijd, dat ze mij er op laat rijden.

In dit geval begrijp ik wat ze bedoeld met de wens dat het paard stil gezet wordt, dus ga ik dat ook proberen.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 11-09-16 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:50

Hmm.. maar is het dan wel een goeie match? Wil je niet veel liever een eigenaar met dezelfde gedachtegang?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:51

Dat lijkt me wel een lastige situatie zeg!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:55

Het is fijn dat jullie daar gewoon over kunnen praten. En dat ook jij als bijrijder daar eerlijk in bent geweest. Je had het natuurlijk ook voor jezelf kunnen houden wat er gebeurt was. Dat is zeker een plus punt dat je het wilde bespreken. Zeker omdat je al weet dat jullie een hele ander visie hebben.

Blijft altijd lastig als je toch heel ander denkt over het rijden. Moeilijk om dan voor beide toch een fijne oplossing te vinden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:09

Joltsje schreef:
Hmm.. maar is het dan wel een goeie match? Wil je niet veel liever een eigenaar met dezelfde gedachtegang?

Dat dus, kijk ik probeer ze ook in 1e instantie aan het werk te houden, maar ga er geen gevecht van maken met risico van wegschieten, wat ik van mijn paarden wil is dat als ze wel denken dat er een vreselijke pokemon op de speekboot met surfplank erachter zit, dat ze er never nooit vandaar rennen.
Reden daarvoor is dat we op de weg tussen het verkeer rijden, daar is elke ongecontroleerde beweging een groot gevaar, dan prefereer ik het als paardlief het eens goed bekijkt en zijn vraagtekens bij heeft, het overdenkt en besluit dat het geen dodelijk gevaar is.
Waarbij daar uiteraar geen 100% garantie op zit, zat tijd geleden ook in galop op de weg.

Droog op stal zetten lukt mij ook nooit :+ , geschoren of niet, is echt kansloos of je moet tot 2 uur 's nachts op stal blijven. Wel tijdje terug mijn bijrijder erop aan gesproken dat paard wel echt op adem moest zijn, dus aan de hand nog weer weggestuurd.
(voor het idee, voor je bij ons op stal bent heb je al 10 minuten gestapt)

Voeten zijn heilig, dat je niet zo goed poetst oke tot daaraan toe, maar hoeven uitkrabben moet echt!
Reden daarvan is dat ze blootvoets lopen en ik echt wil dat voeten na het rijden en voor het rijden gecontroleerd worden op steentjes etc. (aangezien we over straat moeten met veel split en andere rotzooi).

Paar blz terug de bijdrage van 50 euro is niet zo hoog, echter wat ik daar allemaal lees wat er van bijrijder wordt verwacht, dan zou ik zeker niet betalen. Jongere kinderen of minder ervaren mensen misschien wel, maar als ik een paard 3 x in de week moet rijden en ook op wedstrijden ga uitbrengen, ga ik er echt niet voor betalen. (of het moet een fantastisch grand prix paard zijn waar ik nog veel van kan leren).
En serieuzere bijrijders omdat ze moeten betalen is hier in de buurt ook nog niet gelukt, bij mij niet, bij anderen ook niet, als het zou werken zou ik morgen een bijdrage gaan vragen.

Het is gewoon heel lastig om netjes rijdende bewuste bijrijders te vinden, wil er ook nog steeds 1 hebben die ik lekker zelfstandig alles zou kunnen laten doen, zonder dat ik het idee heb dat ik het moet gaan nalopen. (droomt verder)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:17

Moeilijk hoor,maar de eigenaresse heeft het natuurlijk voor het zeggen en je moet haar paard op haar manier rijden.Wat ik zelf doe als ze bijv.ergens stenen aan het storten zijn,is dat ik dan aan de andere kant van de bak,zo ver mogelijk ervandaan,gewoon doorga met het rijden zoals ik het wou. Ik ga in elk geval een confrontatie zo veelmogelijk uit de weg.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:18

Joltsje schreef:

Ik wil graag weer een eigen paard, maar voor nu ben ik heel erg blij met dit paard. Het is een fantastisch paardje met goede gangen en bereid heel hard voor je te werken als je haar duidelijk maakt wie de dienst uit maakt.
De eigenaresse is echt dol op haar en wil het beste voor haar paard, ze weet ook dat ze dat zelf niet helemaal kan bieden wat betreft het rijden en daarin hulp nodig heeft van een bijrijder. Zelf wil ze gewoon niet zo rijden en alleen genieten van haar paarden.
Ze heeft echt alles voor ze over, maar vind het moeilijk tegen haar gevoel in te gaan van wat zij ziet als paardvriendelijk ook al zeggen de mensen met kennis, die ze vertrouwt dat het wel goed zit.

Ik zelf vind het soms lastig, maar ben echt onwijs blij met de kans om op een goed paard als dit het rijden weer op te kunnen pakken. De eigenaresse weet ook dat ik weer een eigen paard wil en ze ziet ook wel dat ik dol ben op dit paard en niet bewust het paard zal benadelen in mijn rijden, maar juist heel fanatiek ben om zelf een betere ruiter te worden.
Ik kan ondertussen mooi sparen, E rijbewijs halen, oriënteren op een pensionstal en kijken hoe ik ten minste 4 dagen rijden ga passen in mijn drukke schema van werk en prive.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:46

In mijn ogen is stilzetten beter. Het paard moet leren dat als jij zegt dat t goed is, het ook zo is, maar dat vertrouwen moet groeien en respect moet je ook verdienen. Mijn paarden vluchtten beiden in begin bij enge dingen. Ik stuurde ze altijd direct terug, liet ze ernaar kijken, draaiden ze weg, dan been erbij en weer terug sturen en zo heen en weer. Oa warwick schiller pakt het ook op die manier aan. Werkt hier op langere termijn zeer goed. Mijn paardje rent eigenlijk nooit meer weg maar stopt bij enge dingen. Van mijn bijrijdster verwacht ik ook dat ze hem op die manier rijdt en nu ze hem goed kent en ook de redenatie erachter begrijpt gaan ze super goed samen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:08

Joltsje schreef:

Precies wat ik dacht

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 22:23

Wel fijn dat je er geen moeite mee hebt dat de eigenaresse jouw manier als paardonvriendelijk ziet. Zelf zou ik dat te lastig vinden.
Visie moet matchen. Anders geeft het vroeg of laat een botsing.
Zou dan vooraf weten dat die eraan gaat komen.
Zonde dan van de tijd en energie die je erin stopt.
Als ze niet van visie verandert, lijkt me dit kansloos op een langdurige samenwerking.
* Als je dat zelf geen punt vindt en geniet van elk rijmoment zolang dat het duurt. Dan matcht het goed genoeg.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 23:05

Ik vind het niet een verspilling van energie of geld, ook al is het tijdelijk. Ik hoef niet te betalen voor het bijrijden, het was mijn eigen keuze om goed passend harnachement aan te schaffen (eigenaresse zei letterlijk bij het proefrijden dat ze zelf niets van dat spul moest hebben, maar als ik dat fijn zou vinden, gewoon mijn eigen zadel ed mocht kopen) en dat blijft ook gewoon van mij.

Ik heb meerdere paarden proef gereden, de ene wilde de hoofdprijs hebben als lease geld, ander paard lag ik binnen 10 seconden rodeo naast, weer ander paard gaf bij het borstelen al duidelijk rugklachten aan en bij het rijden super sterk en geen ontspanning te krijgen in de hals. Eigenaar er op en dat was echt "geen gelul, maar in de krul" terwijl het paard de rug duidelijk hol maakte en kort van achter ging lopen. Sommigen te ver weg, anderen te klein. Heel vervelend als je het voor t kiezen hebt :P .

Maar dit paard zag ik wel wat in, ze maakt tot nog toe de belofte waar. Ik zou haar ook zo kopen als dat kon, graag zelfs. Ik heb mega getwijfeld omdat de eigenaresse waar ze gestald is een andere mening heeft over paardonvriedelijk dan ik.
Dit paard heeft 2 eigenaresses en de andere eigenaresse (die verderop woont en alleen een paar lesjes heeft gehad) en ik klikken heel leuk en ze gaat vaak met me mee, soms rijdt ze dan de Tinker. Ook diegene die hun heeft leren rijden is een hele leuke meid die super blij met mij is.

Al met al is het een gezellig groepje en de stalhoudster/ eigenaresse is wel blij met mij en ik met haar en het paard. Ik heb toch liever een paard die te vrij heeft mogen lopen, dan een paard die jaren lang in de krul is getrokken.
De Tinker die erbij loopt is ook van de stalhoudster en een andere bijrijder samen. Afgelopen week hebben zij ook voor de Tinker een Micklem gekocht. Ik vind dat een kleine overwinning. Ze merkten hoeveel fijner en rustiger mijn bijrijpaard liep met een Micklem en goed passend bit en vroeg of ik wilde helpen hetzelfde voor de Tinker te kopen.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 23:41

Hoi mag ik mij melden hier? Heb sinds kort ook een bijrijder voor 1 van mijn paarden. Ik merkte dat hij heel druk werd omdat ik de laatste tijd minder tijd heb, ik reed hem dus zelf veel maar hierdoor kwam mn andere pony veel stil te staan. Is nog een jong meisje die 3 keer per week rijdt, maar het gaat echt super. Het is een behoorlijke heethoofd paard maar zeer betrouwbaar. Vandaag voor het eerst bezig geweest zonder mij erbij.. Vond ik toch wel spannend.

Ik vroeg mij af of jullie ook iets op papier hebben staan van afspraken oid. Enigste afspraak die we hebben is 30 pm en lessen. Heb daarover contact met haar moeder. En, als er iets gebeurd, kun je er dan iets mee wat je op papier heb gezet?

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 02:07

Hier ook op zoek, het is toch moeilijker dan ik dacht. Ik bied een leuk paard wat nog veel moet leren maar wel heel werkwillig is. Daarnaast vraag ik geen bijdrage alleen 2 x Pm les ( a €25 per maand). Het is zo moeilijk om een fijn iemand te vinden.

Ik heb er dan ook nog redelijk haast bij omdat ik op woensdag avond vertrek naar mijn stage en daar tot vrijdagavond ben. Dit elke week. Dat betekend dus dat ik voor 2/3 dagen iemand zoek. Maar het is best moeilijk om iemand zoiets toe te vertrouwen, maar dat zal best aan mij kunnen liggen.

Dinsdag heb ik afgesproken met een leuke spontane meid, ik hoop dat dat wat word, dan kan mijn vriendin aan wie ik haar 10000% toevertrouw haar deze week nog doen en zou ik het volgende week wel een dagje willen proberen..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:20

ik zou zo willen, maar helaas verkeerde omgeving. Ik vind je voorwaarden super.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 09:36

mcjv schreef:
Hier ook op zoek, het is toch moeilijker dan ik dacht. Ik bied een leuk paard wat nog veel moet leren maar wel heel werkwillig is. Daarnaast vraag ik geen bijdrage alleen 2 x Pm les ( a €25 per maand). Het is zo moeilijk om een fijn iemand te vinden.

Ik heb er dan ook nog redelijk haast bij omdat ik op woensdag avond vertrek naar mijn stage en daar tot vrijdagavond ben. Dit elke week. Dat betekend dus dat ik voor 2/3 dagen iemand zoek. Maar het is best moeilijk om iemand zoiets toe te vertrouwen, maar dat zal best aan mij kunnen liggen.

Dinsdag heb ik afgesproken met een leuke spontane meid, ik hoop dat dat wat word, dan kan mijn vriendin aan wie ik haar 10000% toevertrouw haar deze week nog doen en zou ik het volgende week wel een dagje willen proberen..

Heb je ook een advertentie?

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 13:48

Jammer idd dat het te ver is voor je! Zie regelmatig advertenties voorbij komen waarvan ik denk jaaaa die wil ik maar dan is het aan de andere kant van Nederland. :+

Ik heb een advertentie ja! Alleen heb ik die via Facebook. :D Dan kan ik toch bekijken wat voor iemand er op mijn advertentie reageert om teleurstellingen te voorkomen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 22:07

Hey ladies. Hier weer heel wat anders, maar wou er geen topic speciaal voor openen :p.

Het is nig lang geen kerst, maar ik wik graag wat aan de eigenaar geven en aan de mensen waar ik de bak van gebruik. Ik dacht sat maak ik een kerstpakket.

Maar wat is nou leuk er in te doen? Beide paardenmensen uiteraard. Voor de eigenaar een wat groter pakket dan voor de bak.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:53

Iets wat veel gebruikt wordt wT nuttig is? Appels, liksteen, wat lekkers of relaxend voor eigenaar etc.

Hier kan ik ook weer op zoek. Vandaag zelf een duikeling gemaakt en mijn arm gebroken dus daar zijn we wel weer paar maanden zoet mee

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:34

Mijn bijrijder had me een armbandje met het (staart)haar van mn tinker gegeven. Schrok wel even omdat ik normaal echt extreem tegen het knippen in zijn haren ben, maar vond het toch wel een heel lief gebaar. In z'n staart zie je er namelijk niks van :')

Maar aan de manen en sokken mag echt niet gekomen worden :o

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:01

Beterschap darkadia! Klinkt niet fijn!

Joltsje:
-snoepjes
-vliegenspray
-chocolade
-koekjes
-flesje sap/wijntje

Zoiets?