Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 00:12

0000 schreef:
Klinkt als een super aanbod Joltsje, ik denk inderdaad ook wel dat je er rekening mee moet houden dat de echt ervaren ruiters, degenen die je paard gewoon simpel en fijn omhoog kunnen rijden, niet zullen reageren omwille van de bijdrage, die hebben aanbod zat. Maar net daaronder, mensen die leergierig zijn, serieus zijn en bereid zijn te investeren en te lessen daar moet je zeker iemand kunnen vinden lijkt me en voor die doelgroep klinkt het als een hartstikke mooie kans.

Ik ben er zelf weer helemaal klaar mee, zocht iemand voor een sportpony met de intentie om er ook mee te gaan starten. Penny- en manegemeisjes zat, serieuze ruiters zero....Wat mij echt begint op te vallen is hoe weinig gemotiveerd en soms simpelweg ongeïnteresseerd ouders zijn. Die vinden het allemaal wel prima zolang ze er maar helemaal niks mee te maken hoeven hebben. Regelmatig al een groot probleem als ze met een kennismaking mee moeten komen, blijft me verbazen dat het blijkbaar niet zo interessant is waar kind eventueel uithangt dan ofzo.

ja idd die ouders, ze verwachten dat je alles zomaar even ter beschikking stelt want hun hebben het geld niet .... maar vind het ook wel eens triest.
"zo dan is ze weer 2 dagen van de straat, letterlijk dus (slik)"
Het geld werd altijd standaard overgemaakt, het meisje genoot echt heel erg, maar ze werd gewoon gedumpt en dat is echt te triest voor woorden. :x
Laatst bijgewerkt door kwita op 06-09-16 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 00:16

Darkadia: vooral ten zuiden van Amsterdam. Ik heb inmiddels een reactie binnen die erg leuk klinkt, dus daar duim ik hard voor! Maar mocht het niets worden ben ik nog altijd op zoek natuurlijk. Ik woon zelf nu in Amstelveen. Ik doe het naast een baan, en dan is 45 minuten reistijd wel echt een belemmering voor mij. Dat weet ik al, en kk wil dus geen valse hoop geven dat ik het wel red, terwijl ik weet dat ik er moeite mee ga krijgen. Daar heeft niemand iets aan.

Anke

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:34

50,- voor 2/3 keer rijden per maand is een koopje.

Hier lichte frustratie rondom de verzorging.
Verzorgster rijdt 1 keer/week in de clubles.
Als ze daarvan terug komt, gaat ze het liefst gelijk naar huis.
Naverzorging gebeurt dan niet of zeer minimaal.
afgelopen keer vond ik mijn pony op stal met de afdrukken van het schabrak en de singel erin. Duidelijk nat geweest en zo terug gezet.
Had haar hierop aangesproken. Reden: door het slechte weer was ze het helemaal vergeten.
Mij raakt dat ontzettend. Dierwelzijn is voor mij prior 1 samen met veiligheid. Ze had duidelijk last van het nat wegzetten. Heb haar toen ik thuis was zelf verzorgd, schoon gemaakt en gemasseerd. Deken erop. Gelukkig zijn de spieren nu weer redelijk los.
Is overigens niet de eerste keer.
Mijn vriend zegt dat dit door de puberleeftijd komt.
Voor mij is dat geen excuus. Wat vinden jullie?

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 07:42

Anke schreef:
50,- voor 2/3 keer rijden per maand is een koopje.

Hier lichte frustratie rondom de verzorging.
Verzorgster rijdt 1 keer/week in de clubles.
Als ze daarvan terug komt, gaat ze het liefst gelijk naar huis.
Naverzorging gebeurt dan niet of zeer minimaal.
afgelopen keer vond ik mijn pony op stal met de afdrukken van het schabrak en de singel erin. Duidelijk nat geweest en zo terug gezet.
Had haar hierop aangesproken. Reden: door het slechte weer was ze het helemaal vergeten.
Mij raakt dat ontzettend. Dierwelzijn is voor mij prior 1 samen met veiligheid. Ze had duidelijk last van het nat wegzetten. Heb haar toen ik thuis was zelf verzorgd, schoon gemaakt en gemasseerd. Deken erop. Gelukkig zijn de spieren nu weer redelijk los.
Is overigens niet de eerste keer.
Mijn vriend zegt dat dit door de puberleeftijd komt.
Voor mij is dat geen excuus. Wat vinden jullie?

Weet ze wel goed wat ze in welke situatie moet doen qua naverzorging?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:27

Dat ja. Mijn paard zag er ook regelmatig zo uit, maar alleen omdat ik heb geleerd dat het niet goed was om zweet en water in de vacht te borstelen. En sommige paarden zweten ereg lang na terwijl ze al op adem zijn. ik denk nu dat dat bij die van jou niet geldt, en bovendien is het zomer, maar het is meer dat niet iedereen dat zo heeft geleerd, dat dat slecht is. Bv op mijn manege, lang geleden, leerden ze dat je een paard moest uitstappen tot hij op adem waa en minstens 5 minuten en dat je de hoeven moest krabben na het rijden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 08:36

Heb je het wel uitgelegd waarom het belangrijk is in jouw ogen? Ik zelf doe ook niet veel aan na verzorgen. Ik stap ze op adem en droog op de huid. Laat ze lekker rollen en zo terug de wei in.
Zou haar dus (nogmaals) vertellen waarom en haar dan vertellen wat de consequenties zijn als ze het weer vergeet.

Wat hier boven stond met de fjord. Voor mijzelf zou ik 1x in de week weinig vinden. Wellicht dat het daarom wat lastig is om iemand te vinden?

Fijn dat het gesprek goed is gegaan lootje1991.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 15:53

Puberleeftijd is wel een dingetje hoor.
Snel afgeleid (dus planning niet altijd even kloppend) en nogal ego denkgedrag zijn wel de dingen die erbij horen.
Het is dus wel lastiger dan voor iemand die niet in de pubertijd zit.

Als jij het super belangrijk vind dat dit na het rijden goed gebeurd, ik denk ook dat het voor je paardje belangrijker is dan voor sommige anderen, dan zul je er duidelijke consequenties aan moeten hangen. Dat is iets wat de motivatie vaak wel kan aanslingeren. Als zij de "schade" niet ziet, zal het in haar beleving minder erg zijn, dus zorg dat ze de "schade" wel zal merken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:29

Dat is een hele goede sneeuwpop.
Ze rijdt op mijn lespony en die is goud waard.
Ik vind het gewoon belangrijk dat ze netjes naverzorgd worden.
Vandaag zelf gereden. Bezweet, afgesponst, gedroogd en daarna lekker de deken opgedaan.
Hoeven schoon gemaakt, olie erop. Gewoon lekker naverzorgen. Vind dat als een dier een uur gelopen heeft en zijn best voor je doet. Dat ze dan ook even verwend mogen worden.
Het is geen paar schoenen die je uittrekt en in de kast gooit.

Ze was sowieso al nooit zo dol op pony's poetsen. Echter kregen ze wel zo nu en dan allemaal wat aandacht. Hopelijk groeit ze snel over deze fase heen en gaat ze weer wat meer genieten, tutten en wandelen met de pony's.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:46

Pubers hebben minder verantwoordelijkheidsgevoel, zien de gevaren minder goed in. Denken dus sneller dat 'het wel kan'. Even goed duidelijk maken dus dat er gevaren aan vast zitten, niet alleen voor de pony maar ook voor haar.

Zou er wel even op letten of je pony dat niet vaker heeft. Op zich moet het wel heel koud zijn en het paard zelf een dun vachtje hebben, willen ze last van hun spieren krijgen als ze nat weggezet worden. Vaak ligt het eerder aan de training, verzuring, of een tekort aan bijvoorbeeld eiwitten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 07:39

Komt omdat ik haar pas helemaal geschoren heb.
Ze heeft het snel warm en zweet dan.
De nachten zijn best fris. Hebben nu 0 grams dekens op 's nachts.
Echter geschoren of niet. Een dier heeft recht op verzorging. Dat is mijn visie. Minimaal hoeven uitkrabben en de plekken waar het zadel gelegen heeft.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:25

Dan zou ik aanraden om er een flinke consequentie aan te verbinden om te zorgen dat ze het niet zal " vergeten" .

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:28

Anke schreef:
Komt omdat ik haar pas helemaal geschoren heb.
Ze heeft het snel warm en zweet dan.
De nachten zijn best fris. Hebben nu 0 grams dekens op 's nachts.
Echter geschoren of niet. Een dier heeft recht op verzorging. Dat is mijn visie. Minimaal hoeven uitkrabben en de plekken waar het zadel gelegen heeft.

Daar (wijst naar de deur) Is het gat van de deur. Tabee :evaw: Mijn paard nat terug zetten staat bij mij de dood straf op. Die van mij heeft geen deken swinters, en wel dus een hele dikke vacht. Als hij zweet ik wil dat hij droog terug gezet word. Klaar.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:47

Wauw, zonder waarschuwing?

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:08

Sheran schreef:
Wauw, zonder waarschuwing?

Ik vind dat ik daar geen waarschuwing voor hoef te geven. Zoiets zal ik van te voren met een persoon bespreken. en je hebt je aan de regels te houden. Klaar. Het is mijn paard, mijn geld. Als iemand anders daar zo een omgaat. Primaa doeii

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 19:21

Als je het van tevoren hebt besproken lijkt het me geen probleem nee. Als het duidelijk is dat je dat belangrijk vindt. Maar het is niet helemaal vanzelfsprekend, zeker niet het uitkrabben van de hoeven. Dat is heel situatieafhankelijk. Voor bijvoorbeeld een wandelingetje over de steentjes naar de wei deed ik expres nooit de hoeven.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 22:36

Dat is wat anders. Als er ijzers onder zitten, is schoon maken heel belangrijk.

Dat is wel heel cru...zo bam.
Minimaal 1 waarschuwing.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-16 22:58

Ik zou ook eerst een stevig gesprek aangaan en nog een kans geven voor ik iemand wegstuur. Mits zij ook echt na het gesprek inziet dat ze fout zat.

Helaas is mijn nieuwe verzorgster na 3/4 keer samen gaan toch afgehaakt, wegens wat ik miscommunicatie zou noemen, maar misschien was het ook maar beter. Ik heb ook liever dat ze al na een paar afspraken stoppen dan na een paar maanden.

Vandaag een nieuwe kennismaking gehad en die was ook veelbelovend. Samen op één lijn zitten vind ik erg belangrijk, dus ik deel altijd meteen mijn visie en kijk op rijden en omgang met paarden. Dan weet de verzorgster ook direct waar ze aan toe is :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 07:38

Anke schreef:
Dat is wat anders. Als er ijzers onder zitten, is schoon maken heel belangrijk.

Dat is wel heel cru...zo bam.
Minimaal 1 waarschuwing.

Hangt wel af "van de fout".
Een foutje Okey, maar iets doen wat niet mag of waar Logischer wijs eerst overleg voor nodig was, is toch echt wel reden om direct te stoppen.
Vertrouwen beschadigd is imo direct stoppen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 11:24

Ik zou wel zeggen wat ze fout gedaan heeft en als het iets ernstigs is of ik erop gehamert heb dat ze iets op een bepaalde manier doet en vervolgens niet doet dan kan ze verdwijnen.

Ik heb morgen met mijn paard zegening en mijn bijrijder doet het behendigheids spel. Ik hoop dat het geen zandhappen gaat worden. :D

En volgende week zondag zijn de fnrs proeven waar mijn bijrijder aan deel neemt. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:22

iedere eigenaar doet het net weer even anders en iedere bijrijder ook. Het succes in de samenwerking is wanneer je beiden zaken kunt bespreken op een respectvolle manier. Ik doe als eigenaar, maar ook als bijrijder wel eens dingen waarbij ik achteraf denk: dat had ik beter anders kunnen doen. Meestal gaat het goed, maar soms gaat het mis. Zo heb ik in mijn late tienerjaren, omdat ik geen zin had helemaal terug te gaan om de bak weer open te zetten, (5 minuten lopen) wel eens mijn (verzorg)pony met teugel aan neusriem vastgezet aan een houten omheining zodat ik even snel de bak weer open kon zetten voor het paard die daar normaal in stond. Dat ging helaas dus net niet goed want de pony schrok en trok zijn neusriem stuk...

Ik schaamde me dood en heb de neusriem laten repareren bij de schoenmaker op mijn kosten. Ze hadden me er om weg kunnen sturen, maar dat deden ze niet, ze waren niet eens echt boos waarschijnlijk omdat ik gelijk aan gaf dat ik het zou laten repareren.

Een pony nat wegzetten is ook maar net wat men gewend is. De een stapt ze droog, de ander tot ze op adem zijn. De een sponst of spuit altijd af, de ander laat ze even rollen. De een haalt het dekje en de singel van een zadel, de ander laat het er onder zitten, de een haalt alle natte plekken uit een stal, de ander pot op.

Zoveel mensen, zoveel wensen. En iedereen kan iets vergeten. Als het maar niet elke keer gebeurd terwijl je het al heel vaak verteld hebt. En sommige dingen zijn echt gevaarlijk, als iemand dan echt onverantwoord bezig was, dan is diegene misschien nog niet klaar om de totale verantwoordelijkheid te kunnen dragen zonder toezicht en begeleiding.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:42

Ja, zo heeft een bijrijdster van mij eens mijn paard aan een ijzeren tafel vastgezet. Die binnen stond. Paard hing hangen (dat doet ze) en trekt zo de tafel achter zich aan naar buiten. Dikke paniek! Maar het kwam niet in me op om haar daarvoor weg te sturen hoor. Sommige dingen realiseer je je gewoon niet. Het is ook nooit meer gebeurd en ze was een hele fijne verzorgster :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 14:44

Waarschuwing zou ik in de meeste gevallen wel doen. Gewoon overleggen wellicht is het een en ander niet duidelijk. Zijn natuurlijk altijd dingen bij die er voor kunnen zorgen dat iemand gewoon direct kan vertrekken als het paard in gevaar komt of er mensen in gevaar gebracht worden. Of als er al eerder andere dingetjes zijn voor gevallen. Ik denk zelf als je al een tijd dezelfde hebt en het gaat al lange tijd goed en ze doen alles netjes en dan ineens valt er iets voor zou ik daar minder zwaar aan tillen dan als er in die periode al wat kleine irritatie puntjes zijn.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 01:47

Ik had bij mijn eigen paard ook wel eens iets waarvan ik later bedacht dat het niet zo slim was. Daar leer je van toch? Zo ook voor een verzorgster/ bijrijder, gewoon duidelijk uitleggen waarom je iets liever wel of niet hebt.

Vandaag sprak de eigenaresse van mij bijrijpaard mij aan op iets wat ik verteld had, ze had er over na gedacht en vond het toch niet fijn hoe ik het "opgelost" had.

Ik was vorige week aan het rijden in een buitenbak die ik huur een kilometer van waar het paard staat. Om de bak staat een beukenhaag van 180 cm hoog en aan de andere kant is er een eigen weg/ oprit van een andere boerderij. De hele tijd was er lawaai van een mini shovel die heen en weer reed en de merrie was wat kijkerig door het lawaai. Ik was bezig om flink veel overgangen en figuren te rijden, zodat ze op mij moest gaan letten in plaats van op het lawaai en dat ging na een tijdje redelijk goed. Ik besteedde eigenlijk zelf ook geen (misschien te weinig) aandacht wat er allemaal daar gebeurde, omdat we lekker aan het werk waten. Na een half uur kwam daar er een trekker met aanhanger de oprit op en net toen wij er naast reden werd de aanhanger leeg gekiept en kwam er met veel kabaal een lading kiezelsteentjes uit. Paard schok, sprong opzij en galoppeerde een paar passen weg. Ze wilde daarna gelijk terug naar draf, maar dat mocht van mij niet. Ik gaf been bij zodat ze door moest gallopperen en zette haar aan de andere kant van de bak op de grote volte om daar rustig in handgalop door te trainen. Na enkele rondes terug naar de draf en weer langs de plek waar ze geschokken was. Toen ze wilde versnellen, terug naar de stap om een paar passen later weer aan te draven en op die helft zo met overgangen doorgereden tot ze haar aandacht weer bij mij had en er geen spanning meer was. Ik heb haar ook flink beloond toen ze rust in haar lijf kreeg en toen ze helemaal ontspannen liep zijn we terug naar huis gereden. Ik besprak het voorval even met de eigenaresse en vandaag kwam ze er op terug.

Ze had met het paard langs het water gereden en toen er een speedboot voorbij kwam wilde het paard in een schokreactie ook aangallopperen. Ze had veel moeite om haar stil te zetten. Ze had de indruk dat dit kwam, omdat ik had "toegestaan" dat ze aangalloppere toen ze geschokken was van het lawaai van de kiezels, in plaats van haar stil te zetten. Ze wil dus dat ik het paard de volgende keer stil zet als ze schikt en haar de tijd geeft het "enge" te observeren terwijl ik haar gerust stel.

Tja, dat is niet mijn aanpak. Naar mijn idee moet je bij een schikreactie het paard gewoon asn het werk houden en de aandacht zelf niet bij het "enge" iets hebben, maar net doen of het de normaalste zaak van de wereld is en gewoon doorgaan alsof er niets gebeurt is en zeker niet een paard extra aandacht geven bij stilstaan. Maar ik kan me ook voorstellen dat de eigenaresse liever niet heeft dat ze reageert met een vluchtreactie, omdat ze zelf niet echt durft te gallopperen en ze haar kinderen ook laat rijden er op en dat stilstaan dan handiger is dan een vluchtreactie negeren en doorrijden (als je niet de handigheid hebt een vluchtreactie meteen op te vangen).

Dus tja, zal er de volgende keer even anders op moeten reageren, hoewel ik niet van plan ben te belonen of gerust te stellen, tenzij ze het enge negeert. Even zien hoe het loopt, maar ik ga proberen het vanuit het standpunt van de eigenaresse te gaan benaderen. Hoop gewoon dat het paard snel meer dan voldoende vertrouwen in mij krijgt zodat ze steeds minder aandacht voor haar omgeving heeft.

Soms kijk je verschillend tegen een situatie aan, maar ik als bijrijder probeer me te verplaatsen in de eigenaars en meer kan ik niet doen. Mochten we echt te verschillend er over gaan denken dan staat het ons beide vrij de overeenkomst op te zeggen. Maar het lijkt me dat je eerst samen zoekt naar een oplossing.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 07:30

Tja ik snap de eigenaresse. Zou het zelf ook absoluut niet op die manier opgelost willen zien worden. Zij schrikt ergens van en dan jaag je haar er nog bij weg ook. Een paard denkt simpel, voor haar is het een bevestiging dat het enge inderdaad eng is en ze moet vluchten. Zo krijgt het paard geen zelfvertrouwen in ieder geval.

Vind het een beetje raar dat je zegt het te gaan 'proberen'. Mijn inziens is het niet zo lastig om gewoon te doen wat de eigenaresse wilt?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 09:43

Ik snap juist heel goed wat Daphara bedoelt, maar dit zal ook situatie afhankelijk zijn. Mijn pony moet je ook aan het werk houden, bij jou houden. Anders zal ie zelf 'kiezen' en dat is vluchten.

Maar ik snap de eigenaresse ook heel goed, en als je erover nadenkt klinkt het ook logisch. Zeker als ze dit ervaarde: pony schrikt en wil galopperen. Dan zou je idd zeggen dat dit hetgeen is wat de pony geeft meegekregen.

Maar dat de bijrijder zich zo goed mogelijk probeert te schikken naar de wensen van de eigenaar, vind ik wel een groot pluspunt. Je begrijpt ook beide situaties, en doet niet zomaar wat. Toen ik nog bijrijder was, moest ik bij 1 persoon het paard ook altijd stil zetten en laten kijken. Dat werd zo erg dat hij steeds schrikkerig werd (het idee:"kijk jij maar of het veilig is') toen ik hem gewoon aan het werk hield en hij af en toe een oogje erop wierp, was het heel snel over en konden we echt lekker trainen. Hij had toen pas het vertrouwen in mij, dat ik de leiding had en er niks aan de hand was. Hij werd er echt relaxt van