Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 10:58

Hallo allemaal, ik kom ook gezellig mee kletsen
Het blijft jammer, tijdje terug verhuist, zie ik nu opeens allemaal mensen die verzorgsters zoeken daar☹️ 2 keer gevraagd maar alle twee gewoon te ver voor een mij. Pfff..., een verzorgpaardje vinden is niet makkelijk

0407Tamar

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 11:10

Poeh wat een nieuws weer allemaal.. Ik ga niet iedereen beantwoorden dus voor degene die het geldt. BETERSCHAP!!!!!
Wat betreft exceem. Dierenarts? Heeft ze al eens homeopatisch geprobeerd? Een paard wegbrengen of voor altijd op het land zetten is een makkelijke oplossing..

Afgelopen week heb ik de 4-daagse gelopen. Gisteren helaas op 20 km (ik liep de 40) zoveel pijn gekregen dat ik moest opgeven. Vrienden en mensen van Starreiners keken raar op zo kennen ze me niet. Had al 2x bij Rode kruis gezeten. Toen hebben ze mijn rug losgemasseerd (is niet fijn) en daarna gekraakt. Alles zat muur vast. Gisteren 5 km na de start opnieuw bij de ehbo. Daar werd geconstateerd dat ik een ontsteking in mijn achillespees heb mijn heup weten ze niet wat het is en mn rug is opnieuw heel strak. Nu 3/4 weken uitgeschakeld wat betreft rijden. Kheb mezelf giga kapot gelopen.. nie zo hendig..

Valentijn doet het eigenlijk best goed. Ze loopt niet meer zo slecht als eerst wat betekend dat de medicijnen aanslaan. Vorige week een fotoshoot gehad met haar en de andere paardjes. T zijn veel foto's maar als ik ze heb zal ik er een topic van maken :)
Nu heb ik voor 2 weken 2 oppaspaardjes. Een heel oud shetje Roosje en een Haflinger Sofietje. Tevens hun hondje zorg ik voor. Super leuk dat. Jammer dat ik dan weer mank loop..

Mocht je nog een vraag hebben moet je ff commentje doen. (heb eigenlijk weinig zin om trug te lezen haha)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:00

De dierarts is woensdag nog geweest die komt elk jaar wel 1/2 keer in de zomer een weet het ook niet meer.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:21

Balen roosje! Wat sneu dat hij wordt ingeslapen... Zou niet mijn keuze zijn, maar ik weet niet wat de eigenaresse allemaal al heeft geprobeerd en hoe erg het is.

Oef, dat klinkt niet prettig Dominique! Heel veel beterschap! Het is wel echt een leuk paard hoor, die Stip :D

Jij ook beterschap Tamar! Ik vind het knap dat je überhaupt op 20 km bent gekomen, ik ben fysiek en mentaal al klaar als ik de 700 meter naar mn werk loop :')

Nu is het mijn beurt Y)(^)
Hier gaat het ondertussen redelijk goed! Door dit vreselijke klote weer kan ik niet vaker komen als dat ik gewild zou hebben, helaas helaas. Maar ik maak nu bijna elke week een buitenrit met mijn bijrijdpony. Ze schrikt al steeds minder en haar enthousiasme is ook beter onder controle te houden :D (want ja, we draven nu toch al zo hard dat we net zo goed kunnen galopperen, toch? O:) ). Rijden gaat ook wel beter, niet heel erg. Het zadel paste niet en bij de zadelmaker bleek de boom te bol te zijn voor haar rug. Voor nu hebben we een prolite met voor en achter inlages en daar doet ze het veel beter op! We galopperen nu ook meer in de bak en dat gaat haar ook makkelijker af. Ze heeft nog wel last van haar rug, maar op advies van zadelmaker en osteopaat gaan we gewoon door met trainen.
En het is zo'n grappige muts hè, ze had net gedronken en ik wilde haar een wortel geven. Ze zag de wortel en opeens kwam er een waterval aan water weer uit haar mond :')
En toen ik na het longeren haar even in de bak liet staan, ging ik zelf op een blok zitten (ik had nog geen zin in opruimen :') ) en ze kwam heel lief bij me staan met haar mond onder het zand en we gingen even kroelen. Lieverd :D helaas heeft ze wel een heel stuk van dr manen kapot geschuurd, heel zonde (en lelijk :'))...

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:28

Dat weet ik verder ook allemaal niet natuurlijk ik verzorg hem pas 4 maanden. Maar denk dat als je er goed bovenop zit het best wel dragelijk te maken is.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:55

Dat schuren is altijd een ramp net als de zadels..

Roosje, dit hou je toch bij verzorgpaarden. En met een beetje pech luisteren de eigenaren niet eens naar de bijrijders. Ik snap dat je je zorgen maakt, maar bereid je voor op het ergste. Dan kan het altijd meevallen. Dat is beter dan een halfjaar geleden toen de fjord vrij plotseling werd ingeslapen. De beslissing ligt uiteindelijk bij de eigenaar...

Hahaha Gerpiegorp. 20 was op e helf had er daarvaar al 3x 40 opzitten ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:17

"Niet luisteren naar bijrijders" ?
Misschien omdat de meeste eigenaren heel goed weten waarmee ze bezig zijn?
Ik zou eerlijk gezegd ook niet zitten wachten op ongevraagd advies of bemoeienissen op gezondheidsgebied, daarvoor heb ik mijn dierenarts ;)

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:23

Bijrijders kunnen ook adviezen geven? Qua producten of iets dergelijks. De meeste eigenaren weten indd waar ze mee bezig zijn. Maar dat je bijrijder bent wil niet zeggen dat jij niet weet waar je mee bezig bent? Zoals je het nu zegt, zou ik bijna van je denken dat je zoiets hebt van: bijrijders moeten gewoon hun ding doen zich nergens mee bemoeien want ze weten het niet beter dan de eigenaar. Zo bedoel je het misschien niet maar zo komt het wel over

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 15:07

Ik zeg niet dat ze niks weten, maar denk dat de gemiddelde eigenaar wel iets meer weet dan de gemiddelde bijrijder.
Althans, uitgaande van een volwassen, betrokken persoon t.o. een jonge, net beginnende bijrijder.

Je hebt als manegeruiter of verzorgster immers amper te maken met gezondheidsleer?
Logisch ook, daar dit de taak is van de manege-of paardenhouder.

Vind het nogal arrogant overkomen als je dan advies gaat geven of dingen aandraagt die allang zijn geprobeerd door de eigenaar en/of behandelende arts :=

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 15:34

Ik mag gewoon meedenken hoor. Ben even oud als de eigenaar (beide 31) en zit al jaren in de paarden ook lease paard gehad dus zie mijzelf niet als een onwetende bijrijder.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:08

Zo zie je maar dat iedereen een eigen mening heeft :+
Dat ik 17 ben wil zeker niet zeggen dat ik geen verstand van zaken heb (wat veel mensen van mening zijn over het algemeen) ik zie zat volwassenen voorbij komen ook waarvan ik paarden heb gereden die alles maar van iedereen aannemen omdat ze zelf niet kunnen zien waar een kreupelheid zit. Zo krijg je dus dingen als:
Eigenaar denkt dat paard een peesblessure heeft want dat werd gezegt, en ik zei nee hij heeft een hoefzweer. Hoefsmid er dan toch maar bij :O
Voila hoefzweer 10 dagen later reden we weer. En dat is maar 1 voorbeeld. Als ik tijdens het rijen iets merk aan de pony waardoor hij of zij beter gaat lopen, is het niet logisch dat je dan zegt: goh ik deed vandaag dit en hij liep veel fijner dan anders? Ownee dah mag nie want ik ben een bijrijder. Onbewust denken heel veel eigenaren op die manier. Het hangt allemaal af van hoe je iets vraagt en iets brengt lijkt mij maar nu kom ik misschien heel arrogant over
Laatst bijgewerkt door 0407Tamar op 23-07-16 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:20

Behoorlijk ja, met je hamertje :n

Aan de ene kant geef je af op de goedgelovige eigenaar, maar vind het gek dat hij jou niet gelooft ?
Beetje tegenstrijdig, vind je zelf ook niet?

In jouw geval ligt dat anders, Roosje01
Ik heb het over een ervaren eigenaar met een onervaren bijrijder, toch wel de meest voorkomende vorm, althans in mijn kennissenkring ;)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:44

Idd. Het hangt ervan af hoe je iets brengt, zoals je zelf al zegt. Maar je ondermijnt dat meteen door zo'n smiley te gebruiken..

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:52

Geluk dat de eigenaresse van Tijn wel dingen aanneemt of verbeterd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 17:56

Breng jij je ideeën dan op dezelfde manier als nu? Zo ja, dan mag je heel blij zijn met zo'n lieve eigenaar want als je zo'n toontje tegen mij aangeslagen had dan had ik je meteen de deur gewezen.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:02

Anoniem schreef:
Breng jij je ideeën dan op dezelfde manier als nu? Zo ja, dan mag je heel blij zijn met zo'n lieve eigenaar want als je zo'n toontje tegen mij aangeslagen had dan had ik je meteen de deur gewezen.

die eigenaren heb je natuurlijk ook. 1 ding verkeerd zeggen en het is: dag, de mazzel.
ergens goed te begrijpen, maar het erge is dat de meeste eigenaren nog een veel ergere toon aanslaan tegen hun bijrijder en dat of niet doorhebben of het boeit ze geen moer.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:11

Ik keur het beide af, maar weiger toch ook echt me de les te laten lezen op mijn eigen erf!
En zeker op die toon en door iemand van die leeftijd.

Snap dat dat ook nog een onderdeel is van je totale leerproces, maar geloof ons nou maar dat weinig eigenaren gecharmeerd zijn van dergelijk gedrag!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:15

Over twee weken komt ongeveer mijn eigen paard. Ze komt op de stal te staan waar mijn bijrijdpaard nu ook staat dus kan ze dan beide doen :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:18

Heb je ook al een verzorger Maureen? Die zocht je toch?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:20

Wat heerlijk, Maureen *\o/*

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:22

Oehh gaaf Maureen!! Ben heeeel benieuwd!! Fjord was het toch? Aah nice dat ze op dezelfde stal staan. Dat was de vraag die ik wilde stellen maar mooi dat je ze allebei kan aanhouden!

En nee pernilla, als ik dat deed was ze nie zo blij met me denk ik ;)

En sardientje, daar heb je het punt waar ik naartoe wil. Want zo zijn heel erg veel paardeneigenaren. Zodra dat soort mensen een eigen paard hebben zijn ze gelijk beter dan de rest van de wereld.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:23

Tamar: het hangt echt af van de manier en wie. Hier twee jonge meiden gehad, die amper wat wisten. Daar kon ik niks van aannemen wat eigen ideeën hadden ze (nog) niet. Die waren blij zelf veel te leren.

Andere meid was bijna net zo oud als de eigenaar, nouja, scheelde een jaar of 5. Zij had ook goede ideeën en kon daar ook over brainstormen met haar. Die inspraak werd zeker gewaardeerd!

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:34

Maar dat is iets heel anders. Waar ik op stal stond waren de invloeden van andere stalgenoten heel erg groot. Van alle kanten werd ik zwart gemaakt alleen omdat die anderen graag dat paard hadden willen rijden. Ik heb de eigenaar de keuze voorgelegd. Of ik of zij. Ze wilde mij niet kwijt maar wilde wel bemoeienis van andere pensionklanten. Ze nam alles klakkeloos van iedereen aan zonder dat te checken bij mij of 1 van mijn rijmaatjes die ook wel wisten hoe het zat. En dat is niet de 1e keer. 10 tallen keren om de tafel gezeten dat het vertrouwen niet alleen vanuit mij moet komen.

Maar het kan ook anders. Met de fjord een jaar geleden. Heerlijk kunnen genieten. Eigenaresse was 42 en reed net 3 jaar. Zij kon in de omgang super dingen uitleggen en voor elkaar krijgen. Zo deed ik dat onder het zadel en vulden we elkaar perfect aan. Heerlijke tijd gehad met haar en superfjord. Deze is helaas ingeslapen trouwens ;(

Hiermee wil ik aangeven dat ook met normaal overleg er soms niks te beginnen valt. Bijrijder zijn is eigenlijk helemaal nog zo makkelijk niet. Je kan nooit volledig je eigen ding doen. En altijd afhankelijk van een ander. Tis prachtig als je een leuke eigenaar hebt anders kan dat de boel pittig verzieken. Ik wil niet zeggen dat het nooit aan de bijrijder ligt zeker niet. Maar zoiets moet van beide kanten komen om het beste voor het paard te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 18:40

0407Tamar schreef:
Bijrijder zijn is eigenlijk helemaal nog zo makkelijk niet. Je kan nooit volledig je eigen ding doen.

Hier haak ik even op in (ja, ben zelf ook jaren bijrijder geweest).
Want als bijrijder heb je je ook maar aan te passen aan de wensen van de eigenaar. Het spijt mij, maar als er bij mij een bijrijder komt onder het nom van "ik wil mijn eigen ding doen maar heb daar wel jou paard voor nodig" dan kan die heel snel ophoepelen.
Ik ben heel flexibel, maar als ik iets niet wil gebeurt het niet en als ik iets anders wil gaat het op mijn manier. Dit klinkt zo wel heel bot en zwart-wit, maat uiteindelijk blijft het mijn paard en mijn keuzes om iets op een bepaalde manier te doen. Daar heb ik dan mijn redenen voor om iets op die manier te doen. Ik sta open voor ideeën, suggesties, overleg of wat dan ook, maar het beslissende woord komt van mij, en daar heeft m'n bijrijder zich dan aan aan te passen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 19:10

Eigen ding kan alleen met eigen paard :j
Zo simpel is het inderdaad!

En bijrijder zijn is wellicht niet gemakkelijk, maar je paarden (deels) uit handen geven al helemaaaaaal niet!

Maar dat ondervind je wel als je ooit het geluk hebt een eigen paard te hebben.