Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lootje1991 schreef:Ik verzorg een Arabische merrie op een stal met 5 andere paarden allemaal van 1 eigenaar. Ik kom er 5 dagen per week. Ik mest dan de stal van mijn verzorgpaard en van een ander paard dat er staat. Ook krijgen zij elk 2 hooi zakken (4 in totaal) welke ik met het juiste gewicht vul. Ik heb op woensdag paddock dienst en vul ik de waterbakken. Ik betaal de eigenaresse 55€ per maand. Paardje zat erg vast dus osteopaat laten komen op mijn kosten, zadelmaker moest ook komen dus die is ook geweest op mijn kosten. Paardje is nu na 8 maanden eindelijk richting wedstrijd klaar aan het gaan. Lessen doe ik ook op eigen kosten.
Maar nu mijn vraag, ik merk dat het werk me te veel wordt naast mijn meer dan fulltime baan. Toen de eigenaresse mij belde naar aanleiding van mijn advertentie verzekerde ze dat ik niet zo veel op stal hoefde te doen (daarom ook gestopt met andere verzorgpaard. Stond ik 7 dagen 3 paarden te verzorgen) maar nu merk ik dat het me veel te veel wordt. Paardje lief staat nu ook met blessure dus ik maak me ook wel zorgen.
Heb ik het recht om te zeggen dat het me te veel wordt? Aangezien ik maar 55€ betaal en zo ongeveer mijn eigen paard heb?
Zit er best wel mee eigenlijk
sneeuwpop schreef:Ik snap het probleem niet.
Voor het paard maakt het niks uit.
Heb zelf met bit en bitloos gereden en zelfs met stang en trens. Maar voor het paard echt geen zak uit. Gaat erom dat je ze vriendelijk gebruikt.
En boomloos is alleen vriendelijk als het zadel dan goed past, net als een zadel met boom.
Nogmaals, ik snap het probleem niet.
Je hebt slecht en goed rijden. Heeft niks met de methode te maken, maar met de uitvoering en of het bij een paard (de bouw) past.
Anke schreef:Ik heb er zelf 4 bij huis.
Stallen/paddocks schoon houden, waterbakken vullen en hooinetten vullen, zijn toch algemene dagelijkse dingen.
Zoveel werk is dat toch niet?
_PatriciaH schreef:Het probleem is dat veel mensen denken dat je een of andere maloot bent als je voorkeur uit gaat naar bitloos rijden. We zeggen niet dat met bit of met boom rijden verkeerd is maar onze voorkeur gaat uit naar bitloos en meer grondwerk, veel eigenaren zoeken iemand die hun paard op de "normale" manier traint niet een uur ernaast staat te "klooien" terwijl een persoon die NH gericht is dat juist ook zo belangrijk vind.
Het is net waar je naar op zoek bent en wat bij je past!
Lootje1991 schreef:joyce B schreef:Ik zou het bespreken met de eigenaresse. Is dat andere paard ook van haar? Of heeft die een andere eigenaar? En waarom heeft ze gevraagd om dat paard dan mee te verzorgen?
Als je aangeeft dat het te veel wordt en je het op deze manier op lange termijn niet meer gaat trekken en vraagt of het een optie is om minder vaak het andere paard mee te verzorgen of van de vijf dagen allebei terug te gaan naar bijvoorbeeld 3 of4 dagen allebei (of ander alternatief) of iets meer betalen zodat de eigenaresse de stalhouder of een stalgenootje een paar dagen per week kan vragen het uitmesten over te nemen?
Dan merk je snel genoeg of ze je graag wil houden en mee wil denken over een oplossing of dat het alles of niets is.
Grenzen aangeven is best moeilijk.
Alle paarden zijn van 1 eigenaresse inclusief de stal zelf. Ik kan niets uitbesteden door meer te betalen, omdat ze het zelf ook niet kan door ziekte. De 2 bijrijders van de Fries op stal doen allebei zo vaak mogelijk de shet stallen en hooinetten verzorgen en hebben ook 1 dag voor de paddock en waterbakken die zij met z'n 2en afwisselen. Verder zijn er geen mensen op stal.
Ze vertelde aan de telefoon dat het 1 stal was en 2 hooinetten en toen ik daar kwam kijken zei ze dat ze vorige verzorgsters ook dus de stal van het andere paard erbij deden en toen kwam er ook nog even bij dat ik 1x in de week de waterbakken en paddock moest doen. En het gebeurd ook regelmatig dat ze vraagt of wij voeren en binnen of buiten zetten en of we daar ons schema op kunnen aanpassen.
Ik heb al een x eerder aangegeven dat het me wat te zwaar word en ik mocht 1 dag minder de stal en hooinetten van het andere paard doen, maar wel op vrijdag of zondag, want dan helpt haar vader op stal.
Een andere verzorgster erbij wilt ze niet. Dus of ik train het paard of ze staat stil, want zelf kan ze er niets mee.
Ik klink nu net of ik een verwend nest ben hoor, maar ik wil absoluut wel wat doen op stal, maar heb het idee dat ik nu ook een beetje gebruikt wordt. Vandaar ook mijn vraag hier, omdat de visie van eigenaar altijd anders is en ik wil graag weten of ik redelijk ben of niet.
Grenzen aangeven is inderdaad erg moeilijk en ik weet niet wanneer je te ver gaat als bijrijder zijnde
Anke schreef:Als ze vragen. Mag ik ook vriendinnen meebrengen. Weet ik alweer genoeg. Dan zijn mijn plek en dieren om op te scheppen. Daar pas ik gelijk voor.
Als ze eens bij uitzondering iemand mee willen brengen, is dat een ander verhaal.