Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sneeuwpop

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:19

Ik snap het probleem niet.
Voor het paard maakt het niks uit.
Heb zelf met bit en bitloos gereden en zelfs met stang en trens. Maar voor het paard echt geen zak uit. Gaat erom dat je ze vriendelijk gebruikt.

En boomloos is alleen vriendelijk als het zadel dan goed past, net als een zadel met boom.
Nogmaals, ik snap het probleem niet.

Je hebt slecht en goed rijden. Heeft niks met de methode te maken, maar met de uitvoering en of het bij een paard (de bouw) past.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:39

Het probleem is dat veel mensen denken dat je een of andere maloot bent als je voorkeur uit gaat naar bitloos rijden. We zeggen niet dat met bit of met boom rijden verkeerd is maar onze voorkeur gaat uit naar bitloos en meer grondwerk, veel eigenaren zoeken iemand die hun paard op de "normale" manier traint niet een uur ernaast staat te "klooien" terwijl een persoon die NH gericht is dat juist ook zo belangrijk vind.

Het is net waar je naar op zoek bent en wat bij je past!

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 14:51

Lootje1991 schreef:
Ik verzorg een Arabische merrie op een stal met 5 andere paarden allemaal van 1 eigenaar. Ik kom er 5 dagen per week. Ik mest dan de stal van mijn verzorgpaard en van een ander paard dat er staat. Ook krijgen zij elk 2 hooi zakken (4 in totaal) welke ik met het juiste gewicht vul. Ik heb op woensdag paddock dienst en vul ik de waterbakken. Ik betaal de eigenaresse 55€ per maand. Paardje zat erg vast dus osteopaat laten komen op mijn kosten, zadelmaker moest ook komen dus die is ook geweest op mijn kosten. Paardje is nu na 8 maanden eindelijk richting wedstrijd klaar aan het gaan. Lessen doe ik ook op eigen kosten.

Maar nu mijn vraag, ik merk dat het werk me te veel wordt naast mijn meer dan fulltime baan. Toen de eigenaresse mij belde naar aanleiding van mijn advertentie verzekerde ze dat ik niet zo veel op stal hoefde te doen (daarom ook gestopt met andere verzorgpaard. Stond ik 7 dagen 3 paarden te verzorgen) maar nu merk ik dat het me veel te veel wordt. Paardje lief staat nu ook met blessure dus ik maak me ook wel zorgen.

Heb ik het recht om te zeggen dat het me te veel wordt? Aangezien ik maar 55€ betaal en zo ongeveer mijn eigen paard heb?

Zit er best wel mee eigenlijk

Ik quote hem even aangezien al zoveel mensen erop gereageerd hebben..
Echter vind ik de reacties best gek :P
Ik vind wanneer jij klusjes doet (mesten, buiten zetten, alles bijhouden) dat je dat doet in ruil voor het rijden en dus niet ook nog eens een bijdrage in de kosten hoeft te dragen.
Ik ben opzoek naar een bijrijder voor 2 dagen in de week die mn pony drie kwartier buiten wil zetten en in die tijd dan kan mesten. Daarna kan ze dan rijden in de bak, les nemen (op eigen kosten), of een buitenrit maken wat die gene zelf leuk vind. Ik zoek namelijk iemand, en zij zoeken een paardje om te verzorgen. Ik vind het dan een soort ruilhandel.
Heb vorig jaar ook een meisje gehad dat alleen reed. Die reed 1x in de week en betaalde 25,- per maand.

ellis__h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 15:16

sneeuwpop schreef:
Ik snap het probleem niet.
Voor het paard maakt het niks uit.
Heb zelf met bit en bitloos gereden en zelfs met stang en trens. Maar voor het paard echt geen zak uit. Gaat erom dat je ze vriendelijk gebruikt.

En boomloos is alleen vriendelijk als het zadel dan goed past, net als een zadel met boom.
Nogmaals, ik snap het probleem niet.

Je hebt slecht en goed rijden. Heeft niks met de methode te maken, maar met de uitvoering en of het bij een paard (de bouw) past.

Klopt, niets is zo zwart/wit als het lijkt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 20:48

@heslin in regio Ansterdam wordt er toch best wat gezocht, maar vaak is de bijdrage wel hoger dan €20 en meestal minimaal 2x per week. Ik ben inmiddels zelf eigenaar en vond 2x per week ook echt het minimum. Mijn bijrijdster doet inmiddels ook alles met hem (dressuur, grondwerk, sprongetje, bosritten) en betaalt €50 per maand mee voor 2-3 dagen. Zijn er beiden nog steeds heel happy mee en paardlief ook.
Verder spreek NH enzo mij juist wel aan maar ik ben ook iemand die het werk naast een paard minstens zo belangrijk vindt.

Maar ik ben voorzien momenteel haha :)

@lootje eigenaar mag blij zijn met je, je hebt veel vrijheid maar zij kan duidelijk ook niet echt zonder je. Dus ik zou het zeker bespreekbaar maken dat het nu teveel is, wie weet is het een optie iemand erbij die jij eerste rijd begeleid/toezicht houdt voor ze helemaal zelf gaat?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 22:19

Anke schreef:
Ik heb er zelf 4 bij huis.
Stallen/paddocks schoon houden, waterbakken vullen en hooinetten vullen, zijn toch algemene dagelijkse dingen.
Zoveel werk is dat toch niet?

Als je maar net genoeg tijd hebt om voor en na te verzorgen en fatsoenlijk te rijden (al snel anderhalf uur) en dan stal van 1 paard te mesten en een paar hooinetten te vullen (nog een half uurtje werk er bij) en je hebt reistijd, dan is je avond of vrije middag of ochtend al snel om.

Het dubbele werk of net die paddock, kan dan zorgen dat je net niet meer genoeg tijd of energie hebt om lekker te kunnen trainen. En als bijrijdster doe je het toch daarom. Anders was je wel verzorgster geworden. Het is voor veel mensen al pittig genoeg om alleen hun eigen paard te trainen en verzorgen en zetten het dier daarom vol-pension zodat ze niet aan het uitmesten zijn en niet meer kunnen rijden. En daarnaast regelmatig nog een bijrijder om niet elke dag te hoeven.
Een bijrijdster kan net zo'n vol weekprogramma hebben toch?

Ik loop ook geregeld tegen mijn grenzen in tijd en energie aan. Vaak laat je dan het trainen van het paard maar zitten omdat het verzorgen ook echt moet gebeuren, maar als bijrijdster moet je dat niet willen. Niet op langere termijn.

Het is namelijk niet je eigen keuze om het paard op die manier te huisvesten, of te verzorgen, of dat bepaalde bedrag aan stalgeld te betalen. Je moet voor jezelf kijken wat je wel en niet kunt en wilt doen en daar eerlijk over zijn, want op de langere termijn houd je het anders niet vol.

Er kan een reden zijn waardoor de eigenaresse steeds meer is gaan vragen. Paard(en) er bij gekregen en eigenlijk te veel werk, Hulp weggevallen, gezondheid achteruit gegaan of proberen om het voor haarzelf beter te behappen te maken. Dat is niet zo zeer misbruik maken van de eigenaresse, maar het is wel voor jezelf om aan te geven tot hoe ver je kunt en wilt gaan qua tijd en energie en dat op tijd en rustig aan te geven.

Je hebt kans dat ze voor jou iemand anders zoekt, maar die moet er maar net zijn...
Dan is ze misschien blij dat je niet vertrekt, maar doet wat je wel kunt en wat extra als je daar de tijd/energie voor hebt.

Het kan zijn dat het werk echt te veel is en dat ze dan gedwongen wordt te minderen, dus wellicht paard(en) verkopen of uitlenen.

Maar als je merkt dat je het nu niet treks kun je het gesprek wel uitstellen, maar grote kans dat je dan op langere termijn het toch ook echt niet meer red en dan misschien wel helemaal gaat of moet stoppen. Zou toch jammer zijn als je niet eerst geprobeerd hebt je grenzen aan te geven.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 06:48

_PatriciaH schreef:
Het probleem is dat veel mensen denken dat je een of andere maloot bent als je voorkeur uit gaat naar bitloos rijden. We zeggen niet dat met bit of met boom rijden verkeerd is maar onze voorkeur gaat uit naar bitloos en meer grondwerk, veel eigenaren zoeken iemand die hun paard op de "normale" manier traint niet een uur ernaast staat te "klooien" terwijl een persoon die NH gericht is dat juist ook zo belangrijk vind.

Het is net waar je naar op zoek bent en wat bij je past!

Maar waarom is je voorkeur naar bitloos?
Want zoals ik al aangaf is, maakt dat voor menig paard geen zak uit.
Bitloos is echt niet vriendelijker, alleen werkt het anders in en voor de ruiter werkt het hetzelfde.
Al moet ik wel zeggen dat ik met het bit hoofdstel kleinere hulpen kon geven dan met het bitloos hoofdstel - maar er zijn zoveel verschillende bitten en bitloos optomingen, dat dat onderling ook best zal verschillen.

Het grondwerk naast je paard..
Tja, bij mijn vorige stal heb ik ook iemand gezien die dat probeerde te doen. Echter kon je gewoon zien dat ze nog geen idee had waar ze mee bezig was. Daar win je ook geen "aanzien/respect" mee. Dan is een uur klungelen gewoon niet goed- onduidelijk voor het paard.
Ook de instructeur vond ik ook klungelig.
(Net zoals bij dressuur en springinstructeurs je "slechte" kunt hebben)

Echter wanneer iemand het goed kan, dan is het ook kunstig en ziet zelfs een leek het doel en het samenspel. Dan zie je de meerwaarde en kijken mensen wel met respect.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 08:58

ik had nooit nh les gehad, maar klooide ook wat aan toch konden mijn hafjes 10 jaar geleden al vhd en lastige dressuur dingen aan lange lijnen, het gaat ook om je eigen creativitijd hoe breng je het over dat wat je wilt dat je paard doet. ik volgde ook geen stroming ik deed mijn eigen ding.
bij een paard was het het bijzonder lieve paard, bij 2e was het toeval en tja de 3e onhandelbare dwars ligger begonnen mensen die je gek aankeken toch wel te snappen dat er ook meer was dan toeval, en dat het ook echt nut had. nu doet iedereen het....Opzich leuk , maar je kan er ook dieren mee verpesten dat heb ik zelf gezien.En vaak gaat het bij bepaalde verzorgers gewoon om te kunnen opscheppen dat ze een bijz pony verzorgen en die moet je er uit filteren...lastig maar er zijn echt hele lieve getalenteerde manage meisjes die het echt in zich hebben en zien als verrijking.!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:56

Als ze vragen. Mag ik ook vriendinnen meebrengen. Weet ik alweer genoeg. Dan zijn mijn plek en dieren om op te scheppen. Daar pas ik gelijk voor.
Als ze eens bij uitzondering iemand mee willen brengen, is dat een ander verhaal.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:24

Maar wil toch ook geen vreemden op mij pad. Van die meisjes die elk paard gaan aaien, snoepjes geven of hooi pakken om te geven, spullen laten slingeren...
Zo irritant! :-)

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:56

Lootje1991 schreef:
joyce B schreef:
Ik zou het bespreken met de eigenaresse. Is dat andere paard ook van haar? Of heeft die een andere eigenaar? En waarom heeft ze gevraagd om dat paard dan mee te verzorgen?

Als je aangeeft dat het te veel wordt en je het op deze manier op lange termijn niet meer gaat trekken en vraagt of het een optie is om minder vaak het andere paard mee te verzorgen of van de vijf dagen allebei terug te gaan naar bijvoorbeeld 3 of4 dagen allebei (of ander alternatief) of iets meer betalen zodat de eigenaresse de stalhouder of een stalgenootje een paar dagen per week kan vragen het uitmesten over te nemen?

Dan merk je snel genoeg of ze je graag wil houden en mee wil denken over een oplossing of dat het alles of niets is.

Grenzen aangeven is best moeilijk.

Alle paarden zijn van 1 eigenaresse inclusief de stal zelf. Ik kan niets uitbesteden door meer te betalen, omdat ze het zelf ook niet kan door ziekte. De 2 bijrijders van de Fries op stal doen allebei zo vaak mogelijk de shet stallen en hooinetten verzorgen en hebben ook 1 dag voor de paddock en waterbakken die zij met z'n 2en afwisselen. Verder zijn er geen mensen op stal.

Ze vertelde aan de telefoon dat het 1 stal was en 2 hooinetten en toen ik daar kwam kijken zei ze dat ze vorige verzorgsters ook dus de stal van het andere paard erbij deden en toen kwam er ook nog even bij dat ik 1x in de week de waterbakken en paddock moest doen. En het gebeurd ook regelmatig dat ze vraagt of wij voeren en binnen of buiten zetten en of we daar ons schema op kunnen aanpassen.

Ik heb al een x eerder aangegeven dat het me wat te zwaar word en ik mocht 1 dag minder de stal en hooinetten van het andere paard doen, maar wel op vrijdag of zondag, want dan helpt haar vader op stal.

Een andere verzorgster erbij wilt ze niet. Dus of ik train het paard of ze staat stil, want zelf kan ze er niets mee.

Ik klink nu net of ik een verwend nest ben hoor, maar ik wil absoluut wel wat doen op stal, maar heb het idee dat ik nu ook een beetje gebruikt wordt. Vandaar ook mijn vraag hier, omdat de visie van eigenaar altijd anders is en ik wil graag weten of ik redelijk ben of niet.

Grenzen aangeven is inderdaad erg moeilijk en ik weet niet wanneer je te ver gaat als bijrijder zijnde

Sorry hoor, maar ik vind dit een typisch geval van: ZIJ zou jou moeten BETALEN en niet andersom. Als ze een stalhulp nodig heeft (waar het wel op lijkt dus) moet ze die nemen. En jou als bijrijdster laten betalen maar dan zonder al die klussen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:20

Anke schreef:
Als ze vragen. Mag ik ook vriendinnen meebrengen. Weet ik alweer genoeg. Dan zijn mijn plek en dieren om op te scheppen. Daar pas ik gelijk voor.
Als ze eens bij uitzondering iemand mee willen brengen, is dat een ander verhaal.

ja daarom zeg ik ook gewoon dat ze alleen moeten komen, ik ben geen manage!
Mocht er iemand meekomen, dan mogen ze niet op de pony!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 19:18

55 euro betalen en alle klusjes doen? Kom maar hier heen!!! Hoef je niet te betalen, klusjes mag je nog steeds doen hoor. :+ :D
Net zo onzalig als wat er nu weer langs komt, geblesseerd paard kan je nu niet echt op rijden en voorlopig ook niet en misschien wel nooit niet, wel bijdrage vragen? ehhhhhhhhh????? Bijzonder.

Standaard beleerd en gereden versus, lijkt me juist wel zo fijn en praktisch, betekend dat iedereen snapt hoe het paard werkt en het paard snapt dan wat ik wil. NH is leuk, maar ook dan verwacht ik dat iemand een paard netjes kan rijden en niet iemand die gezellig komt flapperdewappen met mijn paarden, maar helaas weinig serieuze NHers hier in de buurt.

Daarbij heb ik laatst een aantal ruiters (Regulier en NH) zien rijden die in hun ogen heel vriendelijk reden, was het ook wel, maar uche.. paarden deden vooral hun eigen ding en niet dat wat de ruiters wouden, aangezien die zo lief wouden rijden dat ze niets durfden te vragen. Tja, dan gaat ook mijn doorgewinterde pony haar eigen ding doen. Die mogen best keer rondje op die van mij rijden, maar niet standaard, gaan ze te veel eigen initiatief vertonen vrees ik.

Overigens heb ik niets tegen bitloos etc, maar mooi niet dat mijn verzorgster bitloos zou gaan rijden, die moet dan eerst met een bit in maar eens bewijzen dat ze kan rijden. (paarden van mij zijn prima bitloos te rijden overigens, oke, jongste weet ik niet, maar denk dat je daar ook zo bitloos mee weg rijdt).
Zadelloos ook zoiets, nee, er wordt op mijn paarden niet zonder zadel gereden. (uche... niet dat ik dat nooit gedaan heb.... en doe...) Simpelweg omdat kans dat bijrijder er afvalt groter is. (Die heeft ondertussen wel keer in de les zonder zadel mogen rijden, dat vind ik prima).
Vrijheids dressuur, leef je uit, maar geen dingen zoals steigeren! En geen bedelaars maken.

Het is een bijrijpaard he!? Zit altijd een eigenaar aan vast en hun paard, hun wensen...

Overigens heb ik voor de oudste een bijrijder, die betaald niets (wel lidmaatschap van vereniging en lessen etc. en ze rijdt op eigen kosten wedstrijden en nog leuk ook, 6 proeven gestart, 6 winst en 4 x 1e en geloof 2 x 2e) heb wel aantal specifieke eisen, zoals, nooit 2 dagen achter elkaar dressuur met deze pony (is door mij uit wedstrijd sport gehaald vanwege blessure, dus ons bint suunig) en nog wat eisen. Ze is de enigste die er op rijdt (ik rijdt niet vanwege ongeluk vorig jaar en alleen heel af en toe als zij hem toch niet rijdt, sleep ik andere vriendin erop mee naar buiten)
Wel fijn als ze wel wat doet, moet haar nog wel eens wat achterna vodden, maar dat wist ik toen ik haar vroeg al. Maar ze is zo'n leuke combi met de pony :D

En aantal weten hier wel hoeveel moeite het heeft gekost om voor die pony iemand te vinden, was een fjor niet leuk, was een fjord konden ze niets van leren, was een fjord konden ze niet mee op wedstrijd, W#$%@#$ ziek wordt je van dat ge#$%@#$%. Of het was de stal, te donker in de winter, geen bak (noop..), veel blubber, geen openbaar vervoer.... (maar wel weidegang :Y) en grote stallen). Of ze waren echt niet mans genoeg om netjes te kunnen rijden en niet te verongelukken (moeten over openbare weg) of te jong.... (eis 18).

Zie hier blz ervoor een bijrijder die zegt iets van arabiertje te zoeken vanwege het karakter, geloof me... dat ligt niet aan het ras.. mijn oude fjord is inderdaad dominante zelfbewuste dame, maar het jonkie, is een blije brutale durfal en pretbek, die je soms tot wanhoop drijft, dus zou het op een ras niet afschrijven, maar gewoon gaan kijken (en ja, voor ik in de fjorden belande reed ik een AV hengst).

Ik ben voorlopig heel blij met mijn bijrijder van Sjolvir. :D Ook al trek ik die ook wel eens stevig aan een oor. :o De dames vandaag samen op wedstrijd.
Afbeelding

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:18

Hahaha sjolvir. Als ik wat dichter in de buurt had gewoond had ik allang bij je aan de bel getrokken. Ik vind je z'n leuk mens en je hebt een pracht stel paarden!

Wel fijn dat je een goede bijrijdster hebt gevonden voor je paard!

Blessure gaat wel weer over hoor bij Maxime. En ik ben van mening dat als het mijn eigen paard was geweest ik ook door moest betalen. Maar van de week werd het me even te veel in samen spanning met mijn werk :o

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 20:21

Hier ga ik niet meer op zoek naar een bijrijder.
Besloten dat pony te koop gaat!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:25

Stamper schreef:

Maar dat ligt neem ik aan niet aan het wel of niet hebben van een bijrijder?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:32

Kan het je aanraden. Hier steeds frustratie mbt bijrijder.
Ze was 'over'. Zelf had ik ee te weinig tijd voor.
Paardje is 3 maanden geleden naar een kennis gegaan.
Heeft veel rust met zich meegebracht.
Geen bijrijder meer nodig. Super relax.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:44

Heb ik ook gedaan. Een Paard verkocht en geen bijrijders meer. Heerlijk!

Paard had kunnen blijven met de juiste bijrijder hoor. Das had er gewoon te weinig tijd voor.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 17:03

Sjolvir schreef:
Stamper schreef:

Maar dat ligt neem ik aan niet aan het wel of niet hebben van een bijrijder?

Oh nee zeer zeker niet!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 18:53

Snap het probleem hoor heb er 3 staan, normaal geen probleem, maar omdat ik wat in de prak zit wel een probleem. Oudste is zo onder de pannen, zou eigenlijk nog een verzorgster bij moeten voor de overige dagen, aangezien ze hem aantal dagen in de week doet, maar de andere dagen niet.
Jongste pony is goud eerlijk maar moet je wel beetje handig voor zijn, die vind echt alles uit wat verboden is (maar ze is daarom zoooo leuk!). Heb ik wel een verzorgster voor die 1 dag in de week komt om wat te wandelen en poetsen, maar meer kan ze er ook niet mee.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:01

En toch vind ik persoonlijk een bijdrage in de kosten niet zo heel gek.
Zelf heb ik momenteel ook een advertentie geplaatst voor 2 van mijn paarden, en voor 1 van de 2 vraag ik een bijdrage.
Dit is een paard dat nu op de wei loopt en dagelijks zijn portie aandacht krijgt en dit prima vind.
Maar als er iemand is die het leuk vind om een paar keer per week met hem bij ons het bos in te gaan dan is dat wat mij betreft mogelijk.
Het is voor mij en dit paard dus niet noodzakelijk dat er een bijrijder komt, hij staat denk ik net zo graag op de wei.
Ik bied iemand dus de kans met een geweldig leuk paard het bos in te gaan en ja ik vind dat daar een bijdrage tegenover mag staan.

De andere is een super talentvolle bloedmooie 6 jarige merrie die zeker door haar talent bijbehorende karakter niet voor iedereen is geschikt is.
Deze heb ik zelf gefokt en rij ik zelf en ben ook prima in staat haar verder op te leiden.
Maar doordat het me de laatste tijd door wat tegenslagen prive erg ontbreekt aan motivatie wil ik kijken of ik iemand kan vinden die het leuk vind om samen met mij met dit geweldige paard te kijken hoever ze kan komen.
Aangezien dit iemand zal moeten zijn met voldoende kwaliteit en ervaring om dit soort paarden te kunnen trainen onder mijn begeleiding vraag ik hiervoor geen bijdrage.
Ik zie dit als unieke kans voor iemand die wel het talent en juiste instelling heeft maar niet de middelen om zon paard aan te schaffen. En ik hoop daardoor weer plezier te krijgen in het bezig zijn met de paarden. Een win win situatie dus.en vandaar geen bijdrage.
Maar ook voor deze is het geen moeten. Dan tut ik zelf gewoon wat door en gaan we wat vaker het bos in ofzo

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:41

Prima uitleg en logisch gekozen mbt wel en geen bijdrage.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 00:42

Hallo allemaal, ik meld mij even met een vraag.

Ik heb morgen een afspraak met een meisje dat mijn paard wil gaan bijrijden, maar ik vond het wel handig om een schriftje in de kast te leggen met afspraken dat als ze in het begin even niet meer weet hoe het ookalweer ging dat ze er even in kan kijken.

Wat zouden jullie als eigenaren daar allemaal in zetten?

Uiteraard bespreek ik ook alles mondeling maar ik begrijp dat een berg informatie niet allemaal in 1 keer blijft hangen. :+

Ik heb onder andere een blaadje met wat te doen bij wondjes, de algemene afspraken, maar ik vraag me af wat nog meer handig is om op te schrijven.

Alvast bedankt :D

Edit: ik schrijf in dat schriftje ook elke dag op wat ik heb gedaan, dat doe ik sowieso al.. En ik wil ook graag dat zij dat gaat doen. Vandaar het schriftje idee.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:00

Daar schrijf je in:
Hoelang er is gereden en als er nog ergens bewust op geoefend is,dat ook. En als iets heel goed of juist minder ging.
Ook wanneer je het paard hebt gewassen of iets dergelijks.
Soms merk jeiets aan je paard en kun je dat verklaren door het verhaal in het schrift. En ook met spullen die anders liggen of zoek zijn, is dat handig.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 09:10

Ik gebruik daar een app voor.

Wat ze moet doen en wat ze mag doen.
Erna kort evalueren wat gedaan is en hoe het gegaan is.