Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:14

Moeilijk Lootje1991, weet niet zo goed wat ik er van moet zeggen.
Natuurlijk heb je het recht om te zeggen dat het je teveel wordt. Niet iedereen is hetzelfde, en als het voor jou als teveel aanvoelt moet je ook naar jezelf luisteren. Wellicht is het niet veel voor iemand anders maar geen mens is het zelfde. Dus er over praten zou ik zeker doen. Dat je niet zou mogen klagen omdat je zo goed als een eigen paard hebt voor 55 euro per maand. Vindt ik niet. Je bijdrage is niet hoog maar je geeft er toch ook veel voor terug!
Ik zou dus echt kijken welke mogelijkheden er zijn, gewoon even serieus om tafel en zeggen hoe jij het voelt en kijk of je elkaar tegemoet kan komen. Kan haar ook wel begrijpen dat ze er niet zomaar een verzorger bij wil maar aan de andere kant als ze zelf weinig kan het zal toch moeten gebeuren.

Als ik me in jouw situatie plaats zou ik zelf ook niet weten wat ik er mee zou moeten. Best lastig. Ik hoop in ieder geval dat de eigenaar ook jouw situatie kan begrijpen.

KMF

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:30

Lootje1991, zou er in ieder geval over praten. Straks trek je het echt niet meer en zou je stoppen dan is eigenaresse ook niet blij. Open eerlijk, voor iedereen beste lijkt mij. Succes :)

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 16:58

Anke schreef:
Ik heb er zelf 4 bij huis.
Stallen/paddocks schoon houden, waterbakken vullen en hooinetten vullen, zijn toch algemene dagelijkse dingen.
Zoveel werk is dat toch niet?

Misschien voor jou niet. Maar hier wordt de paddock niet dagelijks bij gehouden. En sta regelmatig alle water bakken schoon te boenen omdat die weer eens groen zijn. Naast mijn fulltime baan vind ik het best wel zwaar. Zo gezond ben ik ook niet helaas en de eigenaresse weet dat ook.

En wij hebben op het moment erg slecht hooi vol met brandnetels die dus verwijderd moeten worden, ik ben zeker 45 min bezig met het vullen van 4 hooinetten

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:12

Vraagje waarom moeten de brandnetels verwijderd worden, deze zijn juist hartstikke gezond voor de paarden.
Ik denk ook dat je met de eigenaresse om tafel moet gaan. Verzorgen / bijrijden moet wel leuk blijven en niet een fulltime baan worden.
Misschien toch opperen voor nog een verzorgster die puur het verzorgen van de paarden doet en niet het bijrijden.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:29

myk_en_shant schreef:
Vraagje waarom moeten de brandnetels verwijderd worden, deze zijn juist hartstikke gezond voor de paarden.
Ik denk ook dat je met de eigenaresse om tafel moet gaan. Verzorgen / bijrijden moet wel leuk blijven en niet een fulltime baan worden.
Misschien toch opperen voor nog een verzorgster die puur het verzorgen van de paarden doet en niet het bijrijden.

De eigenaresse wilde dat omdat ze merkte dat de paarden minder aten. Het lijkt me ook best wel zeer doen, mijn handen zitten soms onder de doorntjes. Lijkt me dat dat ook zeer doet in de mond van de paarden.

Ik ga het inderdaad nog een keer bij haar aankaarten. Opzich is ze heel meedenkend hoor, maar omdat ze zo vaak zegt dat ze het zelf zo zwaar heeft en alles dan wil ik ook niet als een zeur overkomen :o

Bedankt allemaal!

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:30

Lootje1991 schreef:
Anke schreef:
Ik heb er zelf 4 bij huis.
Stallen/paddocks schoon houden, waterbakken vullen en hooinetten vullen, zijn toch algemene dagelijkse dingen.
Zoveel werk is dat toch niet?

Misschien voor jou niet. Maar hier wordt de paddock niet dagelijks bij gehouden. En sta regelmatig alle water bakken schoon te boenen omdat die weer eens groen zijn. Naast mijn fulltime baan vind ik het best wel zwaar. Zo gezond ben ik ook niet helaas en de eigenaresse weet dat ook.

En wij hebben op het moment erg slecht hooi vol met brandnetels die dus verwijderd moeten worden, ik ben zeker 45 min bezig met het vullen van 4 hooinetten

Als je het allemaal te veel werk vindt lijkt de oplossing mij makkelijk.
Een grotere bijdrage betalen.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 22:48

Jellybeans schreef:
Lootje1991 schreef:

Als je het allemaal te veel werk vindt lijkt de oplossing mij makkelijk.
Een grotere bijdrage betalen.

Ben ik de enige die er anders over denkt? :Y)
De eigenaar heeft nu iemand die €55 betaalt én 7 dagen per week voor beide paarden zorgt.. Dat is wel makkelijk zo. Het is natuurlijk fantastisch dat je het als je eigen paard mag beschouwen, maar als je er zelf onderdoor gaat aan het werk is het niet meer leuk en het lijkt me niet dat je daarom bijrijder/verzorger bent geworden, om iemand anders paard volledig te onderhouden.

Ik zou toch eens rond de tafel gaan zitten en bespreken dat je de verhoudingen zijn verschoven t.o.v. wat er in het begin is besproken..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 23:22

Als de boel niet goed wordt bijgehouden, dan is het natuurlijk een heel ander verhaal.
En groene waterbakken? Gatsie...2 keer per week schoonmaken is toch zeker wenselijk met dit weer.

7 dagen per week doe je het toch niet of heb ik slecht gelezen?

Zoals hier boven ook al iemand zei. Als het voor jou niet goed voelt, moet je het bespreekbaar maken.
Anders loopt het uiteindelijk toch spaak.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 01:42

Zeker bespreken inderdaad. Gewoon open het gesprek in gaan dat het je teveel wordt en dan hopelijk samen met een oplossing komen!

Hier nog steeds twijfel of ik een bijrijder wil nemen of niet. Verliep de vorige keer toch niet zoals ik wilde. Is het het waard al de moeite en nadelen..

En voor mezelf houd ik m'n open ogen voor een leuk sportpaard (vollease). Maar ben nog niet zelf aan het adverteren. Ben bezig met het opleiden van paarden dus een paard met al een beetje niveau erbij zou leuk zijn. :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 04:44

tja hier zocht ik iemand om te rijden alleen dat , het hoefde niets te kosten ....en dan staan ze er op om ook te mogen verzorgen. Het lastige is dan hier weer een c pony trekt veel jonge kinderen aan, laat et daar nu net niet het paardje voor zijn. maar na de laatste reactie heb ik het gewoon maar stop gezet.
misschien ga ik haar wel ergenst in training zetten...dat kost geld maar jij bepaalt wat er gebeurt...en ze komt er wijzer en beter van terug hoop ik dan maar! Heeft ze wel haar beweging en ik zelf kan het opleren overslaan en na de bevalling dan straks gewoon beginnen aangespannen.
nee ik ben klaar met het gedoe van het zoeken, loze beloftes en uitlopen op niets!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 07:20

Aight schreef:
Ben ik de enige die er anders over denkt? :Y)
De eigenaar heeft nu iemand die €55 betaalt én 7 dagen per week voor beide paarden zorgt.. Dat is wel makkelijk zo. Het is natuurlijk fantastisch dat je het als je eigen paard mag beschouwen, maar als je er zelf onderdoor gaat aan het werk is het niet meer leuk en het lijkt me niet dat je daarom bijrijder/verzorger bent geworden, om iemand anders paard volledig te onderhouden.

Ik zou toch eens rond de tafel gaan zitten en bespreken dat je de verhoudingen zijn verschoven t.o.v. wat er in het begin is besproken..

ze mag het paard als eigen beschouwen eng voor dat geld (en de klusjes) kun je geen eigen paard houden... Dus in dat opzicht heeft het voor beide grote voordelen.

ben het wel met je eens dat als het niet meer lukt, je dat moet bespreken met de eigenaresse.
Slecht hooi vind ik iig iets wat nu belachelijk veel tijd en kost.
En ook dat blijkbaar niet alles wordt bij gehouden is natuurlijk niet "fair".
Zeker wel tijd voor een gesprek!

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 07:47

Ik had vroeger een bijrijder voor mijn paard die op vol pension stond, ik heb nooit geld van haar gevraagd. Alleen dat zij les zou nemen (eens per 2 weken) en die zelf zou betalen en even snel de mest uit de stal halen, wat al standaard eens per dag werd gedaan, dus niet veel werk. Ik was geholpen met een bijrijder en vond niet dat ik er dan ook geld voor moest vragen, paard was blijer en ik dus ook, daar kun je geen prijskaartje aan hangen.
Nu rij ik zelf een paard bij en ik betaal ook niets, ik moet ook geen klussen doen, maar doe het wel waar het uit komt, want ook ik zit met een drukke baan. Als ik er tijd voor heb kan het, maar ik wil niet verplicht zijn om wat te doen anders dan met het paard bezig te zijn en even de mest uit de inloopstal te halen (in het weekend uit het land).

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 08:14

Bedankt allemaal! Ik verzorg ze inderdaad 5 dagen per week!

En nee niet alles word dagelijks bij gehouden helaas.

Ik ga het bespreekbaar maken met haar :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 08:17

Dat vind ik soms lastig die balans, de ene wilt slechts alleen rijden en de ander wilt gewoon alles...
Maar ik wil ze ook niet over vragen en het doel de beweging niet uit het oog verliezen, betalen...het is mijn pony en dat moet ik zelf bekostigen maar dat is mijn menig.
En ik wil ook gen misbruik maken van de verzorgers /bijrijder

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:16

Iemand die alleen wil rijden, hoeft hier niet te komen.
Tenzij deze een flink bedrag betaald elke maand.
Dan is dat eventueel te bespreken.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:21

Ik had idd een meisje dat alleen wilde rijden. Kreeg mn merrie een veulen, is ze alleen nog het veulen wezen bekijken en verder nooit meer geweest, want ja ze wist toch niet wat ze kon doen....

heslin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:19

Het is een heel interessant topic om te lezen dat er blijkbaar zoveel paardeigenaren opzoek zijn naar een bijrijder. Ik had vaak het idee dat er vooral advertenties worden geplaatst door jonge meiden die op zoek zijn naar een verzorgpony.

Zelf kijk ik dagelijks op het internet of ik iets voorbij zie komen, maar ik woon in een moeilijke regio (Amsterdam) en ben afhankelijk van de fiets. Veel paarden staan dan net te ver weg.
Ook heb ik ook wel wat wensen waardoor veel paarden afvallen. Ik heb veel interesse in natuurlijk paardrijden / NH hierin ook vroeger veel les gehad met mijn vorige paarden. Toen ik ging studeren in amsterdam pony weg moeten doen. Nu mis ik het nog elke dag.

Dit zijn eigenlijk de dingen waar ik naar opzoek ben:
- Een pony/paard (liefst pony ondanks mijn lengte 1.76 cm , dus grote D of E pony) waarbij ik het liefst een arabier / warmbloedig paard verzorg. Ik heb eigenlijk niets met koudbloeden, nooit zo gehad ook. Ben zelf een erg gevoelig introvert persoon en een dominant sterk paard heb ik nog geen klik mee gevoeld. > Veel paarden die worden aangeboden zijn tinker / haflinger. Iets in me zegt wel dat ik ervoor open moet staan en het gewoon moet proberen maar in het verleden heb ik het al heel vaak met koudbloeden geprobeerd maar het is gewoon niet mijn type paard helaas. Soms zie ik een heel mooi gevoelige pony voorbij komen, is het weer te ver weg :(.

-Een pony die ik 1 x per week bij kan rijden en verzorgen, grondwerk, buitenritten springen. Klusjes doen uitmesten opruimen e.d vind ik vanzelfsprekend, ik ben dan ook erg netjes en zorgvuldig met spullen. Echter zie ik het niet zitten om 3 keer per week ernaar toe te gaan, die tijd heb ik nu momenteel niet helaas. Ik snap natuurlijk dat als je echter een band op wilt bouwen je wel vaker zou moeten komen, dit ligt dus ook aan de afstand. En aangezien er vanaf mijn huis niets binnen een kwartiertje fietsen mogelijk is kan het dus niet meer dan 1x per week.

- Ik ben bereid een kleine bijdrage te betalen, zeg 20 euro per maand. Het is maar 1 dag in de week en ik zou graag ook eens af en toe les kunnen nemen op mijn eigen kosten.

- Omdat ik dus graag bezig ben met een zo diervriendelijk mogelijke manier met paarden omgaan krijg ik bij veel advertenties niet het juiste gevoel. Ik heb niets met al die strakke hoofdstellen, bandages in felle kleuren en dekjes met glittersteentjes erop. Prima dat mensen dat leuk vinden, maar ik heb lang genoeg paardgereden en weet dat deze mensen vaak niet op dezelfde denkwijze zitten. Ik vind eerlijkheid en openheid heel belangrijk. Mensen die niets geven om materialisme en zich bewust zijn van hun ego en eigen persoonlijke ontwikkeling. Ik heb vroeger op veel stallen gestaan waarbij er veel werd geroddeld de hele dag door, helaas heeft dit mij getekend. Dit klinkt allemaal diep en zweverig, dat ben ik diep van binnen ook wel :D. Echter ben ik de meest betrouwbare verzorgder die je maar zou kunnen hebben, en kom harstikke normaal over, het is meer het verlangen naar echt puur oprecht contact. Wat ik in de paardenwereld nog weinig ben tegengekomen. Ik hoop in de toekomst op zo'n fijne stal terecht te komen. :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:33

heslin schreef:
Het is een heel interessant topic om te lezen dat er blijkbaar zoveel paardeigenaren opzoek zijn naar een bijrijder. Ik had vaak het idee dat er vooral advertenties worden geplaatst door jonge meiden die op zoek zijn naar een verzorgpony.

Zelf kijk ik dagelijks op het internet of ik iets voorbij zie komen, maar ik woon in een moeilijke regio (Amsterdam) en ben afhankelijk van de fiets. Veel paarden staan dan net te ver weg.
Ook heb ik ook wel wat wensen waardoor veel paarden afvallen. Ik heb veel interesse in natuurlijk paardrijden / NH hierin ook vroeger veel les gehad met mijn vorige paarden. Toen ik ging studeren in amsterdam pony weg moeten doen. Nu mis ik het nog elke dag.

Dit zijn eigenlijk de dingen waar ik naar opzoek ben:
- Een pony/paard (liefst pony ondanks mijn lengte 1.76 cm , dus grote D of E pony) waarbij ik het liefst een arabier / warmbloedig paard verzorg. Ik heb eigenlijk niets met koudbloeden, nooit zo gehad ook. Ben zelf een erg gevoelig introvert persoon en een dominant sterk paard heb ik nog geen klik mee gevoeld. > Veel paarden die worden aangeboden zijn tinker / haflinger. Iets in me zegt wel dat ik ervoor open moet staan en het gewoon moet proberen maar in het verleden heb ik het al heel vaak met koudbloeden geprobeerd maar het is gewoon niet mijn type paard helaas. Soms zie ik een heel mooi gevoelige pony voorbij komen, is het weer te ver weg :(.

-Een pony die ik 1 x per week bij kan rijden en verzorgen, grondwerk, buitenritten springen. Klusjes doen uitmesten opruimen e.d vind ik vanzelfsprekend, ik ben dan ook erg netjes en zorgvuldig met spullen. Echter zie ik het niet zitten om 3 keer per week ernaar toe te gaan, die tijd heb ik nu momenteel niet helaas. Ik snap natuurlijk dat als je echter een band op wilt bouwen je wel vaker zou moeten komen, dit ligt dus ook aan de afstand. En aangezien er vanaf mijn huis niets binnen een kwartiertje fietsen mogelijk is kan het dus niet meer dan 1x per week.

- Ik ben bereid een kleine bijdrage te betalen, zeg 20 euro per maand. Het is maar 1 dag in de week en ik zou graag ook eens af en toe les kunnen nemen op mijn eigen kosten.

- Omdat ik dus graag bezig ben met een zo diervriendelijk mogelijke manier met paarden omgaan krijg ik bij veel advertenties niet het juiste gevoel. Ik heb niets met al die strakke hoofdstellen, bandages in felle kleuren en dekjes met glittersteentjes erop. Prima dat mensen dat leuk vinden, maar ik heb lang genoeg paardgereden en weet dat deze mensen vaak niet op dezelfde denkwijze zitten. Ik vind eerlijkheid en openheid heel belangrijk. Mensen die niets geven om materialisme en zich bewust zijn van hun ego en eigen persoonlijke ontwikkeling. Ik heb vroeger op veel stallen gestaan waarbij er veel werd geroddeld de hele dag door, helaas heeft dit mij getekend. Dit klinkt allemaal diep en zweverig, dat ben ik diep van binnen ook wel :D. Echter ben ik de meest betrouwbare verzorgder die je maar zou kunnen hebben, en kom harstikke normaal over, het is meer het verlangen naar echt puur oprecht contact. Wat ik in de paardenwereld nog weinig ben tegengekomen. Ik hoop in de toekomst op zo'n fijne stal terecht te komen. :)

Ik kan me heel goed vinden in je verhaal, doe ook alles op de NH manier en op meerdere stallen gestaan waar stalgenoten je raar aankijken dat je vaker naast je paard staat dan op je paard zit want dat hoort toch niet? Ook het boomloze zadel was raar want er konden geen leuke dekjes onder? Bitloos rijden, hoe stuur je dan?

Sinds ik de paarden aan huis heb voel ik de rust, geen meiden meer die je raar aankijken maar het is een hoop werk en niemand te vinden die mij wil helpen. Ik zoek iemand voor meerdere dagen want 1 dag vind ik echt te weinig en ja ik heb ook een Tinker (IJslander en Draver) maar wie wil die nu verzorgen, daar kan je toch helemaal niets mee terwijl het zo'n gevoellig beest is, ze wil begrepen worden en niet iemand die even laat zien hoe het moet. Niet alle koudbloeden zijn dominant en sterk, mijn Tinker weet precies met wie ze te maken heeft en bij de juiste persoon echt een lieverd -O-

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:11

Heslin, heel eerlijk gezegd vind je een doorsnee "verzorgster" van tegenwoordig.
1 met relatief weinig tijd (1 dag is "niks") en heel veel eisen.

Niet banketstaaf bedoeld, misschien is het wel een eye opener.

Kans dat je wat gaat vinden is relatief heel klein, ook als je elke dag op internet kijkt.
Want dat is overgens een luie manier van zoeken, zeker als je naar de kant van NH zoekt.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:15

Ik volg het verhaal van patricia,maar ook van heselin.
Tja ik heb zo een pony die jij zoekt officieel ook een koudbloed een konik dan wel dus een pony!
Over het uitsluitend rijden, ik vind zelf het verzorgen gewoon leuk, en alles om het paard heen. En rijden is door een foute bevalling en achteraf dus ook schade door reuma in de rug niet goed meer voor mij!
de pony zelf geniet van aandacht en is geen standaard in de bak te rijden pony ,ze heeft er een hekel aan!Maar ze houd van buiten rijden en mennen . dus ach het verzorgen is niet het belangrijkste maar voor het rijden heb je een stevig in de schoenen staande puber nodig of jong volwassene die niet te groot is.
Het is gewoon geen simpele pony, voor mij niet erg we begrijpen elkaar meestal , maar je moet zo kijken wie je aan haar koppelt dat het wel eens lastig is!
De lieve poetsende , vlechtende penny tjes daar is ze de baas over en dat is voor de kindjes niet leuk alhoewel het wel leerzaam voor ze is!
de laatste was echt leuk, mag ik buiten rijden ik heb al 10 lessen gehad en het gaat echt heel goed...
mijn pony stond dus uitsluitend in het midden van de bak stil, gras te eten :=
Laatst bijgewerkt door kwita op 24-08-16 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:17

Voor 1 dag per wee zou ik als eigenaar niet de moeite doen om een verzorgster in te werken.
Wellicht dan beter een NHS lesplek zoeken.
1 keer per week zijn net als de manegeruiters. Dan is wekelijks een les voldoende.
Verzorgplek zie ik als uitbreiding, bij het verlangen naar meer paard-contact.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:20

Anke dat is echt goed opgezet! ik deel wel je menig en dat zie je al heel snel aaan iemand!

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:21

ahhahaa kwita hier ook. Meisje kon pony niet van draf terug in stap krijgen, maar wilde wel naar het bos. Nou ja, ik maar meegegaan op een andere pony. Draait pony zo om en rent naar huis. Kind bleef keurig zitten, maar ja, we zijn het bos niet eens ingekomen _/-\o_

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:23

Anke schreef:
Voor 1 dag per wee zou ik als eigenaar niet de moeite doen om een verzorgster in te werken.
Wellicht dan beter een NHS lesplek zoeken.
1 keer per week zijn net als de manegeruiters. Dan is wekelijks een les voldoende.
Verzorgplek zie ik als uitbreiding, bij het verlangen naar meer paard-contact.

1x per week heb ik ook niets aan dan kan ik het net zo goed zelf doen, iemand die wil leren komt vaker en helpt met alles om de paarden heen.
Mijn paarden worden ook strondvervelend als er maar 1x iemand komt, ze willen iemand leren kennen en niet door een "vreemde" mee genomen worden..

ellis__h

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:30

En wederom is het voor beide partijen lastig. Tot nu toe heb ik alleen bijrijdpaarden getroffen die op de 'standaard' manier waren beleerd en waar idem mee omgegaan werd (voor zover er een standaard manier is hoor, ik geloof niet in standaard :Y) ), zelf sta ik open voor bitloos en NH, alleen ben ik een leek op dit gebied. Ik ben altijd in voor dingen leren en ermee aan de gang gaan maar waar begin je? En de meeste eigenaren die hier wel mee bezig zijn zoeken geen bijrijder die er niks van weet. Aan de andere kant vind ik dressuurmatig bezig zijn ook erg leuk, ik vind de mensen die bijvoorbeeld bitloos starten echt een voorbeeld. Kortom lastig hoor -O-