Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:19

Ik vraag wel een bijdrage voor mijn paard de reden heb ik hier al eens in het topic gegeven. (zal even quoten).
pojack schreef:
Het ligt denk ik ook helemaal aan de omstandig heden denk ik.
Oke de eigenaar heeft het paard in bezit en zou al de kosten op zijn rekening moeten nemen. Maar..........helaas ben ik niet in staat om mijn paardje op dit moment in de buurt te hebben en hem de verzorging te geven die hij nodig heeft.
Ik heb er voor gekozen om een mooi plekje voor hem te vinden waar hij het naar zijn zin heeft. Ik zoek dus nu iemand die daar in de buurt woond en ook wat kosten mee kan delen. Zodat die persoon min of meer een eigen paard heeft voor €50,- in de maand, en ook mee kan beslissen met bepaalde dingen. Zo maak ik iemand blij die misschien altijd al een eigen paard heeft willen hebben. Zo hoef ik hem niet te verkopen en kan gewoon naar hem toe wanneer het uitkomt.
Ik vind dit heel reeel.

Ik weet ook dat je hier dagen over kan discuseren. Voor de 1 is het mooie oplossing. En voor de ander is dit onzin.

Ik moet zeggen dat als ik op marktplaats ed kijk zie ik bedragen langs komen waarvan ik zeg, Hallo even met beide benen op de grond blijven staan. €100 per maand en dan mag je blij zijn dat je 2 dagen in de week mag komen. Dan mag je 1 keer in de week rijden en de andere dag longeren. De week erna moet je les nemen op eigen kosten van een instuctrice die hun uit zoeken. Dit gaat er bij mij niet in.
Ik vind dat als je zo'n bedrag moet betalen om een paard 2 dagen te mogen doen, dat je wel wat meer vrijheid en meer dagen mag hebben ed.
Maar goed dit is mijn mening.......................

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:33

Ik vraag geen geld, maar wil wel dat diegene regelmatig lest.
Aan lessen hebben we allebei wat. Ik heb meer zekerheid dat hij op de juiste manier gereden wordt en een verzorgster leert weer beter rijden.
Privelessen kosten ook al aardig wat helaas.

blue_kim

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:59

Ik had mijn jonge paard eerst ook een bijrijder, daar vroeg ik voor 4 dagen in de week 90 euro voor. Maar dan mocht ze alles en moest ze niks. Ze hoefde alleen het paard te rijden en verder niks, dus niet uitmesten, binnen/buiten zetten oid.
Nou zoek ik voor mijn oudere beestje iemand, maar wil wel dat die in het weekend mijn stallen uitmest, mag verder bijna alles met het beestje, en hoeft dan niks te betalen. Maar lijkt haast wel onmogelijk om iemand te vinden....

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:48

Ik zou ook best bereid zijn om iets te betalen (als student wel geen wereldbedragen, maar gewoon kleine bijdrage), maar dat vind ik dan wel afhangen van het paard en de faciliteiten. Een Z-paard zal niet gratis aangeboden worden en als ik dat graag wil, dan moet ik er wel op rekenen dat er een bijdrage betaald moet worden. Maar voor een lastig te rijden paard, dat jij verbetert ipv het paard jou, dan zou ik niet bereid zijn om evenveel te betalen. Savvy?

_Gaby1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:53

Bij ons op stal zie je dat ook of ze hebben voor altijd een iemand of het gaat van de een naar de ander.. Want het is toch lastig om iemand te vinden die hetzelfde doet wat jij wilt met je paard !!

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:35

voor mij hoeft een verzogster niet te betalen maar men spullen in vetten helpen met de weide mesten en idd les nemen bij mijn instructrische!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:13

Vind het eigenlijkbest raar om te betalen ( nju krijg ik waarschijnlijk van alles over me heen...)
Maarja zij vragen iemand die wil helpen, dan doe je dat moet je er ook nog eens voor betalen?
Ik hoefde dan ook niuet te betalen (was de afspraak) maarja datveranderde ook steeds.....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 16:35

Bij mij hoefde ook niet betaald worden, bijrijdster hoefde alleen te rijden en ook wanneer zij zelf wilde.

Ik snap sommige eigenaren soms hun beredenering wel waarom ze geld vragen en als de bijrijdster ook nog wil betalen, tja daar kun je dan niks van zeggen..
Maar het argument van; op de manege betaal je ook veel geld ed. vind ik wel apart.
Mensen moeten blij zijn dat ik mijn paard beschikbaar stel (natuurlijk is dat fijn en mag een bijrijdster daar blij mee zijn, maar is dat dan een rede om er geld voor te vragen?)

Ik vind ook, dat degene die betaald ook meer te zeggen heeft over het paard.
Je verhuurt je paard als het ware voor die bepaalde dagen per week.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 17:10

en even een vraag van mijn kant! hoe zouden jullie reageren!

mijn bijrijdster rijd 4 maanden mijn paard bij. eerst heeft ze een maand gezeten met dat ze door haar rug ging. toen dat over was durfde ze neit goed meer te rijden deed wel alle klusjes en kwam alle afspraken na!
maar helaas door een ongeluk ligt ze er nu weer zeker 6 tot 8 weken uit schouder uit de kom

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 18:51

pojack schreef:
Ik vraag wel een bijdrage voor mijn paard de reden heb ik hier al eens in het topic gegeven. (zal even quoten).
pojack schreef:
Het ligt denk ik ook helemaal aan de omstandig heden denk ik.
Oke de eigenaar heeft het paard in bezit en zou al de kosten op zijn rekening moeten nemen. Maar..........helaas ben ik niet in staat om mijn paardje op dit moment in de buurt te hebben en hem de verzorging te geven die hij nodig heeft.
Ik heb er voor gekozen om een mooi plekje voor hem te vinden waar hij het naar zijn zin heeft. Ik zoek dus nu iemand die daar in de buurt woond en ook wat kosten mee kan delen. Zodat die persoon min of meer een eigen paard heeft voor €50,- in de maand, en ook mee kan beslissen met bepaalde dingen. Zo maak ik iemand blij die misschien altijd al een eigen paard heeft willen hebben. Zo hoef ik hem niet te verkopen en kan gewoon naar hem toe wanneer het uitkomt.
Ik vind dit heel reeel.

Ik weet ook dat je hier dagen over kan discuseren. Voor de 1 is het mooie oplossing. En voor de ander is dit onzin.

Ik moet zeggen dat als ik op marktplaats ed kijk zie ik bedragen langs komen waarvan ik zeg, Hallo even met beide benen op de grond blijven staan. €100 per maand en dan mag je blij zijn dat je 2 dagen in de week mag komen. Dan mag je 1 keer in de week rijden en de andere dag longeren. De week erna moet je les nemen op eigen kosten van een instuctrice die hun uit zoeken. Dit gaat er bij mij niet in.
Ik vind dat als je zo'n bedrag moet betalen om een paard 2 dagen te mogen doen, dat je wel wat meer vrijheid en meer dagen mag hebben ed.
Maar goed dit is mijn mening.......................

Even offtopic..
Wat een gave fjord heb jij!! <3

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:07

kim345 schreef:
Vind het eigenlijkbest raar om te betalen ( nju krijg ik waarschijnlijk van alles over me heen...)
Maarja zij vragen iemand die wil helpen, dan doe je dat moet je er ook nog eens voor betalen?
Ik hoefde dan ook niuet te betalen (was de afspraak) maarja datveranderde ook steeds.....

Ik vind het aan de ene kant ook raar om te betalen en aan de andere kant niet.

Word er een paard aangeboden waarmee je 7 dagen per week mag doen en laten wat je wilt, snap ik het dat je een bedrag moet betalen. Het is tenslotte een 'soort van' eigen paard. Maar heb je een verzorgpaard die je 2 dagen in de week mag verzorgen en aan alle eisen moet voldoen (uitmesten, 1 x rijden en 1 x longeren, etc.), vind ik je toch wel een soort extra hulpje. Je helpt namelijk diegene met de verzorging.

En op de manege vragen ze zeker geld, maar ik vind dan ook meetellen dat je les hebt(en geen klusjes als uitmesten e.d. hoeft te doen).

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 19:13

Ik zou alleen de kosten van de smid als vergoeding vragen.
Dan hoeft er niet gemest of gelongeerd te worden, wel af en toe les om op de zelfde manier te leren rijden, en verder niets dan heerlijke buitenritjes maken of in de bak rijden.
Maar alleen bij iemand waar ik ook echt op kan vertrouwen dat die komt en goed met het dier om gaat

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 21:29

o0eefje0o schreef:

mijn bijrijdster rijd 4 maanden mijn paard bij. eerst heeft ze een maand gezeten met dat ze door haar rug ging. toen dat over was durfde ze neit goed meer te rijden deed wel alle klusjes en kwam alle afspraken na!
maar helaas door een ongeluk ligt ze er nu weer zeker 6 tot 8 weken uit schouder uit de kom

mmh, tja lastig.
het ligt er een beetje aan hoe jij haar persoonlijk vindt en of je verder wel tevreden bent met haar.
als die ongeluk moet toch eens over zijn?
anders misschien vragen of je het oke vindt om minder dagen te komen en er nog iemand bij zoeken?

gr

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 22:24

o0eefje0o schreef:

Als ze betrouwbaar (zo klinkt het wel aangezien ze alle afspraken gewoon bleef nakomen) is en je er een goed gevoel bij hebt dan zou ik gewoon doorgaan met haar.
Misschien durft ze straks weer wel te rijden als je dat noodzakelijk vind tenminste.
In 6 tot 8 weken heb je niet zo snel een verzorgster en dan is het altijd maar weer afwachten of de nieuwe betrouwbaar is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 23:26

Shirley_ schreef:
Mijn mond viel net open.. Werd een verzorgpaard aangeboden voor 2 dagen in de week voor 140€ per maand. Ik bedoel het niet vervelend, maar dat vind ik wel érg veel! Ik ben benieuwd hoeveel daar op zullen reageren ..

Hier in het noorden ook iemand die wel 150 euro per maand vraagt voor 2dagen in de week een Friese ruin leasen, en dat met stallings geld van zo'n 250 euro per maand voor zover ik die stal ken... Geloof dat ze nu een half jaar later al we; ietsje gezakt is in bijdrage,maar ik vond het echt absurd...

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:40

Hier op stal staat er een voor 125,- en dan is hij de hele week gewoon van jou! Dat vind ik wel een redelijke prijs. Je mag alle dagen heen, net je eigen paard..

Maarja vind er maar eens iemand voor die ook daadwerkelijk weet wat hij/zij doet. We hadden eerst een meisje, en die was echt niet lief, loog en stal dingen van andere mensen op stal. Die was ook heel snel weer weg.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 13:51

Ik heb ook al jaren verzorgpaarden/bijrijdpaarden maar moet zeggen dat ik erg veel geluk gehad heb met het vinden van die paarden. Tot nu toe ook nog nooit een bijdrage hoeven te betalen maar wel mee moeten helpen met klusjes. De paarden/poný's die ik rijd of heb gereden waren niet altijd de meest ideale dieren voor mij (kwas grootte/karakter/leeftijd etc) maar als ik daar kieskeurig in zal worden is het over met de verzorgpaardjes, zoveel keus is er nou eenmaal niet.
Heb wel ooit aanbiedingen gehad maar voor de tijd die ik gemiddeld per week heb om naar de paarden te gaan was dat te duur. Ben ook maar een arm studentje ;)

Snap op zich wel dat je een bijdrage vraagt als je op een dure pensionstal staat en heel weinig tijd hebt maar hier in de buurt moet je vaak dehelft van de stalling mee betalen en dat is voor veel mensen nu eenmaal te duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:42

wat zijn voor jullie redenen om een bijrijdster vaarwel te zeggen?
(behalve uiteraard liegen,stelen,dat soort zaken).

en wat vinden jullie ervan als een bijrijder wel les wil,maar er geen geld voor heeft(en dus niet lest)terwijl je dit vraagt?
en slecht communiceert?

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 22:52

hangt van de situatie af! als ze wel altijd gelest heeft maar het idd nu om financiele redenen niet kan dan ga ik er gewoon vanuit dat het weer wel kan als ze het wat breder heeft! afspraken niet nakomen en onder klusjes uitkomen zou voor mij een reden zijn om varwel te zeggen!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:01

Oneerlijkheid tegenover mijn paard zou voor mij de belangrijkste reden zijn - hypothetisch gezien dan he. Wie aan mijn poown komt, komt aan mij. Oneerlijkheid kan variëren van onterecht straffen (en dan heb ik het niet over een tik op de grond, want dat doet iedereen wel eens op het verkeerde moment, maar slaan onder het zadel vind ik wel weer not done) tot afjakkeren en in de krul trekken.

Is het een situatie uit de praktijk, chrystal? Dan zou ik eens informeren of ze verwacht op korte termijn (met deadline) wel het geld ervoor te hebben. Niet meer dan redelijk als ze dit wist voordat ze aan je paard begon. Daarnaast zou ik ook kijken naar het niveau van je bijrijder nu. Als je iemand hebt met verstand van zaken, bijvoorbeeld een bijrijder die al M of Z heeft gereden, dan is les denk ik minder belangrijk dan wanneer je een bijrijder hebt die net van de manege komt.

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 01:44

joyce B schreef:
Shirley_ schreef:
Mijn mond viel net open.. Werd een verzorgpaard aangeboden voor 2 dagen in de week voor 140€ per maand. Ik bedoel het niet vervelend, maar dat vind ik wel érg veel! Ik ben benieuwd hoeveel daar op zullen reageren ..

Hier in het noorden ook iemand die wel 150 euro per maand vraagt voor 2dagen in de week een Friese ruin leasen, en dat met stallings geld van zo'n 250 euro per maand voor zover ik die stal ken... Geloof dat ze nu een half jaar later al we; ietsje gezakt is in bijdrage,maar ik vond het echt absurd...

:wow:
Dat soort mensen snap ik niet..

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 02:19

Anoniem schreef:

en wat vinden jullie ervan als een bijrijder wel les wil,maar er geen geld voor heeft(en dus niet lest)terwijl je dit vraagt?
en slecht communiceert?

Redenen voor mij om een bijrijdster weg te sturen zou zijn:
- Bijrijdster en ik elkaar niet liggen, bijvoorbeeld andere omgang met het paard, andere gedachten qua verzorging, andere rijstijl, hoe ze omgaat met spullen en dergelijke. Ik vind het persoonlijk belangrijk, dat ze er voor open staat hoe ik met mijn paard omga en zou het fijn vinden als zij ook (in die richting) om gaat met mijn paard. Ik zou mijn paard met een goed gevoel willen achterlaten bij de bijrijdster.
- Paard en bijrijdster niet liggen, bijvoorbeeld veel miscommunicaties etc.

Ik vind wel dat je tijd moet geven om elkaar te leren kennen, elkaar af te tasten en niet gelijk al conclusies maken. Voor bijrijdster is het namelijk 'spannend' om een nieuw paard te gaan verzorgen en moet zich thuis gaan voelen in de verzorging en hoe ze om moet gaan met het paard. Het ene paard is anders dan het andere, de ene eigenaar verwacht wat anders dan het andere. Maar ook de eigenaar moet open staan, haar een kans willen geven en natuurlijk haar willen helpen. (Het is makkelijk om bij de eerste keer te zeggen "Die is totaal niet goed..")

Ik zou het jammer vinden, als ze dit niet kan betalen. Ik zou haar toch laten komen of het klikt, want dat is, denk ik, toch iets belangrijker dan lessen. (Ik bedoel hierbij iemand die +/- 2 dagen in de week zou gaan rijden. Als ze heel de verzorging overneemt, vind ik het ander verhaal, omdat jij dan geen andere dag rijd om puntjes op de 'i' te zetten.) Ik zou vragen of er geen mogelijkheid is om 1 keer in de maand of 2 maanden te lessen, zodat ze toch tips heeft waar ze aan het werk mee kan. (Denk dat dat eigenlijk wel iets reëels is, want je hebt loon of studiefinanciering(of je moet erg jong zijn).) Maar als dat niet kan en de klik is er met het paard,de bijrijdster en mij, dan zou ik zelf af en toe komen om een aantal tips te geven. Je kent het paard natuurlijk het beste en je weet wat je zelf doet om hem te corrigeren en dergelijke.

En als ze slecht communiceert zou ik me afvragen op welk terrein. Sommige mensen zijn achter een computer heel anders in het echt. Die zijn bijvoorbeeld heel open zijn als ze smsje sturen, maar als ze voor je neus staan zeggen ze geen woord. En als het face-to-face miscommunicatie is, vraag ik me af om het aan mij ligt of aan dat meisje of beide en of er een kans is dat dat zou kunnen veranderen. (Als ik bijvoorbeeld iets niet goed uitgelegd heb of zij heeft iets anders opgepakt, dan zou ik nog wel een kans geven..)

Shirley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 02:39

o0eefje0o schreef:

Ik zou, denk ik, een gesprek met haar aangaan. Hoe zij het tot nu vind gaan, hoe ze de paarden vind, wat ze leuk vind, wat ze lastig vind, hoe ze het zelf vind gaan, of ze de komende weken iets zou kunnen doen (zonder zelf in het gesprek oordelen te vellen of je het voldoende vind of niet). Ik zou mezelf op een rijtje zetten of jij voor 6-8 weken haar beurten over kan nemen of als ze iets kan doen het samen met haar kan doen.(Als dat niet kan is het al einde oefening.)
Als ze aangeeft dat ze wel wil, maar toch moeite heeft omdat ze een angst heeft ontwikkeld. Zou ik haar in de 6-8 weken of na de 8 weken gaan helpen. Gewoon ook komen en haar ondersteunen met het rijden, als beetje les geven of bijvoorbeeld aan een longeertouw klikken, waardoor haar angst verkleind. Dit is op het begin veel werk, maar als jij er helpt en ze zekerder in haar schoenen komt te staan, zul je uiteindelijk er veel profijt aan hebben. Want zo te horen klinkt ze wel echt als een mens met een hart voor paarden, want als het haar om het rijden alleen ging was ze al lang weggeweest..
Dingen als ongeluk of door je rug gaan, kan de beste overkomen en ik denk niet dat ze er zelf ook zo blij mee zal zijn.

pojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 09:59

o0eefje0o schreef:

Ik zou het nog even aan kijken. Het is natuurlijk niet de ideale situatie waar in je verzorgster verkeerd. (Denk dat ze er zelf ook van baalt)
Zoals je zelf al schrijft, komt ze de afspraken na en doet ze ook de klusjes die er bij horen. Als jij het niet erg vind dat ze niet rijd maar wel alle bijbehorende klusjes doet en ze is goed voor je paardjes, lijkt mij dat je haar niet aan de kant moet zetten. Maar goed dit is mijn mening. En het zijn jouw paardjes.

Shirley_ schreef:
Even offtopic.. Wat een gave fjord heb jij!! <3
Dank je wel :o

Anoniem schreef:

Een reden voor mij om een bijrijdster vaarwel te zeggen zijn:
Als er geen klik is met het paard en/of eigenaar.
Afspaken niet na komen.
Als het paard niet goed behandeld wordt. Heb respect voor het dier dan heeft hij dat ook voor jouw.

Anoniem schreef:
en slecht communiceert?

Lessen zit niet bij mijn *eisen*. (ooh wat klinkt dat streng := oke ik heb 1 eis en dat is goed zijn voor mijn paard).
Maar als ik dan toch mijn mening mag geven ...........
Als de bijrijdster er even geen geld voor heeft. Jammer dan dan maar geen les. Desnoods zou ik haar dan zelf helpen. Als ze de afspraken net na blijft komen en goed is voor het paard, geen probleem.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 11:18

heb het hele topic niet doorgelezen, maar wil toch graag mijn mening geven.
heb nu sinds mei een bijrijdpaardje..en als het zo gaat, hoef ik nooit meer een eigen wat een heerlijkheid.

ik heb het dan ook (te) luxe voor elkaar. betaal niets, mag altijd rijden. paardje mag zelfs mee straks een weekendje weg. mensen rijden zelf niet. hun zoon 13 vind het erg intressant en die geef ik dus soms wel les. heb veel van mijn eigen spullen meegenomen. 2e hands zadel gekocht (zij hebben betaald). ik heb het aan laten meten door een zadelmaker.
wat ik merk is dat ik het super waardeer dat ik alles met het paard mag en zij blij zijn dat er wat met het paard gebeurd en dat hun zoon op deze manier kan rijden.

ik heb meerdere paarden gehad en ik zou dus nu niet voor een bijrijdpaard gaan betalen. zeker geen 100 euro per maand.

vroeger (toen ik 11 was of zo) heb ik een verzorgpony gehad. daar moesten we 7,50 gulden per week betalen. eerst vonden mijn ouders dat wel wat vreemd. maar later meer dan logisch en prima. pony was de braafste die ik kende. mocht er ook alles mee (eerst 2 maand in de bak en land en later ook buiten). was allemaal prima. vond het logisch te betalen. moest je voor manege etc ook.

verder vind ik wel dat eigenaard erg veeleisend zijn. klusjes prima.. maar ik vind dat een eigenaar vertrouwen moet heben in hoe ze met hun paard om gaan. lessen van een ander lijkt mij ook prima. als je gelijk alles gaat toelichten had ik geen vrijheid meer gevoelt.

aan de andere kant denk ik ook wel dat bijrijders zijn veranderd en het allemaal maar makkelijk vinden.

een goeie match vinden is dus lastig denk ik.