Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:19

Dahlia schreef:
Zou ik me hier ook mogen melden? :Y)

Heb sinds augustus een eigen paard (a dream come true!).. Daarvoor zelf ook altijd bijrijdster geweest..
Maar nu merk ik idd dat het niet makkelijk is om er een te vinden.. Ben er nu 2 verder -O- Maar helaas..

Waarom begin je aan een eigen paard als je het niet helemaal zelf wil doen?

Lianne86

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:37

Dat slaat werkelijk nergens op :') Het is gewoon handig om iemand achter de hand te hebben, stel ze wordt ziek, breekt een been, gaat een week op vakantie... Het is niet zo dat ze een advertentie gaat plaatsen waarin ze zegt "Ik wil niets met mijn paard doen dus ik zoek iemand die alles komt doen." :')

En het hangt er ook af hoe je hem stalt of alles haalbaar is. Ik heb nu bewust gekozen voor volpension zodat ik de verantwoordelijkheid gewoon bij iemand anders neer kan leggen. Gewoon omdat mij dat meer rust geeft ipv altijd moeten haasten, of als ik echt niet kon, afhankelijk zijn van andere... En daar betaal je dan wel voor, maar dat is dan toch mijn keuze?

Wees maar blij dat er mensen met eigen paarden zijn die iemand anders het gunnen om er op te rijden (al dan wel niet tegen een vergoeding) Anders kon je alleen maar op maneges wat rondhobbelen... Want eerlijk is eerlijk, of mijn paard nu in de wei staat of er komt iemand, denk niet dat het voor hem veel uit zal maken ;) (Nouja, hij zou per week wat meer uur moeten werken)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:39

Babootje schreef:
Dahlia schreef:
Zou ik me hier ook mogen melden? :Y)

Heb sinds augustus een eigen paard (a dream come true!).. Daarvoor zelf ook altijd bijrijdster geweest..
Maar nu merk ik idd dat het niet makkelijk is om er een te vinden.. Ben er nu 2 verder -O- Maar helaas..

Waarom begin je aan een eigen paard als je het niet helemaal zelf wil doen?

Beetje kort door de bocht reactie he.......

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:31

@Lianne86 tsja het is inderdaad een beetje moeilijk wanneer de ouders er wel of niet bij moeten zijn ;p
Ik kan me voorstellen dat als ik zelf een bijrijder zou zoeken ik het ook fijn zou vinden dat ik wel ongeveer weet waar je bijrijder vandaan komt en dus wel af en toe een gezicht ziet ofzo, en dat je liever niet hebt dat ze alleen rijden begrijp ik al helemaal.
Het verschilt gewoon zo veel per persoon, het ene kind van 12 kan alles zelfstandig en heeft geen ouders nodig om het te redden bij een pony en het andere mens van 16 kan zo zijn zoals jij net beschreef ;p

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:33

Precies, dat is het ook vooral... En gewoon ook dat ouders wat meer weten etc. En ik denk ook dat het voor ouders wel een fijn idee is om te weten hoe en wat. Vriendinnetje van mij toevallig leren kennen, reed soms op die van mij, haar moeder kwam ook even kijken van "goh bij wie is dat dan?"

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:38

Ja de meeste ouders vinden het wel fijn om te weten waar hun kind dan toch altijd uithangt;p
Ik vind het in ieder geval wel fijn dat ik het grotendeels zelf doe, maar dat mijn ouders af en toe wel eens langs komen (of dat ze me met de auto brengen als ik ze heel zielig aankijk :) )

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 02:22

@ babootje. Sorry, maar wat een domme reactie idd :') (Zeker gezien het feit dat je zelf ook iemand zoekt voor een paar dagen in de week?? Hoezo hypocriet.. :+ )

Ik ga zelf elke dag, 7 dagen in de week. Geen probleem! Maar zoals lianne idd zegt, het is toch wel fijn dat als ik ziek ben, ik iemand achter de hand heb. Daarnaast: ik heb niemand écht nodig, doe het nu ook zelf, met veel plezier. Zelf jaaaaren lang bijrijdpaardjes gehad, en heb er heel veel plezier van gehad en heel veel van geleerd. Waarom zou ik dat nu niet aan iemand gunnen? Een heerlijk paard om mee te werken, waar veel mee mogelijk is (wedstrijden, buitenrijden etc).

Misschien volgende keer wat meer nadenken voordat je zoiets reageert op iemand.. Terwijl je geeeen idee hebt ;)
Niet iedereen is hetzelfde, en ook niet elke situatie is hetzelfde.

Net als dat ik van sommige bijdrages echt schrik die ik soms voorbij zie komen op bijvoorbeeld marktplaats 8)7

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 09:45

Sommige bijdrage's vind ik ook echt hoog. Zag er laatst ook weer een aparte.
Kon/mocht niet gereden worden, eigenaar was niet in staat om ervoor te zorgen, maar je moest wel betalen. En des te meer dagen je kwam des te meer je moest betalen.
Ik denk dan, wees blij dat er iemand is die de zorg van je over wilt nemen.....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:47

Dahlia schreef:
@ babootje. Sorry, maar wat een domme reactie idd :')
Ik ga zelf elke dag, 7 dagen in de week. Geen probleem! Maar zoals lianne idd zegt, het is toch wel fijn dat als ik ziek ben, ik iemand achter de hand heb. Daarnaast: ik heb niemand echt nodig, doe het nu ook zelf, met veel plezier.zelf jaaaaren lang bijrijdpaardjes gehad, en heb er heel veel plezier van gehad en heel veel geleerd. Waarom zou ik dat nu niet aan iemand gunnen? Een heerlijk paard om mee te werken, waar veel mee mogelijk is (wedstrijden, buitenrijden etc).

Misschien volgende keer wat meer nadenken voordat je zoiets reageert op iemand.. Terwijl je geeeen idee hebt ;)

Je doet je paard zelf 7 dagen in de week. Maar je vraagt een bijrijder voor 2 dagen per week tegen een bijdrage? Je bovengenoemde situatie klinkt toch anders dan je advertentie of je moet 2 dagen per week ziek zijn :+

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:56

Hoe wil iemand anders een band met je paard opbouwen als het ooit nodig is? :) Iemand die alleen maar komt als je ziek bent, kent het paard natuurlijk niet en kan nooit alles goed overnemen. 2x per week vind ik echt het minimale als je een band op wilt bouwen. En het kan ook gewoon puur voor de gezelligheid zijn, iemand die meegaat... + Veiligheid natuurlijk, stel je wil het bos in en er fietst iemand mee voor het geval dat... Zelf vond ik dat ook altijd fijner dan alleen gaan.

Maar Babootje, als je toch alleen maar mensen aan gaat vallen, ga dan alsjeblieft ergens anders zeuren. En veel succes met de rest van je leven als je echt zo kortzichtig bent, heb je dat nodig!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:02

Denk niet dat we hier uitleg moeten gaan geven, wij weten allemaal heel goed waarom we een verzorgster/bijrijdster zoeken en dat een ander daar niet mee eens is prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:04

Zoek schreef:
Denk niet dat we hier uitleg moeten gaan geven, wij weten allemaal heel goed waarom we een verzorgster/bijrijdster zoeken en dat een ander daar niet mee eens is prima!

Mee eens! We zijn hier immers om onze ervaringen te delen/elkaar te helpen! Niet om redenen af te kraken waarom iemand een bijrijder zoekt, dat is voor iedereen anders en dat moeten mensen gewoon accepteren. En hier gaat het niet om de redenen, maar om het vinden van een bijrijder.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 13:18

Babootje schreef:
Dahlia schreef:
@ babootje. Sorry, maar wat een domme reactie idd :')
Ik ga zelf elke dag, 7 dagen in de week. Geen probleem! Maar zoals lianne idd zegt, het is toch wel fijn dat als ik ziek ben, ik iemand achter de hand heb. Daarnaast: ik heb niemand echt nodig, doe het nu ook zelf, met veel plezier.zelf jaaaaren lang bijrijdpaardjes gehad, en heb er heel veel plezier van gehad en heel veel geleerd. Waarom zou ik dat nu niet aan iemand gunnen? Een heerlijk paard om mee te werken, waar veel mee mogelijk is (wedstrijden, buitenrijden etc).

Je doet je paard zelf 7 dagen in de week. Maar je vraagt een bijrijder voor 2 dagen per week tegen een bijdrage? Je bovengenoemde situatie klinkt toch anders dan je advertentie of je moet 2 dagen per week ziek zijn :+

En?
Ik doe m'n paard ook zelf 7 dagen in de week, als backup helpen we hier elkaar altijd op stal. En daarbij als ik echt te ziek ben om te gaan dat gaat m'n man heen.
Maar ik zoek ook een bijrijder voor 2á3 dagen per week.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:09

Zal wel komen omdat ik er anders insta denk ik; heb al heel lang paarden en af en toe uit noodzaak een bijrijder gehad (bijv. zwangerschap). En moet zeggen dat ik daar best erg op afgeknapt ben. Vond ik mn paard terug met een steen in zijn hoef na een buitenrit of deken niet gewisseld. Of losgooien (na een paar dagen stilstand) zonder voldoende beenbescherming, resulterende in een dikke schieffel. Of peeskappen vergeten af te doen (je reinste nachtmerrie). En denk niet dat ik niet alles van te voren goed bespreek. Ik kan er inmiddels een boek over schrijven. Als eigenaar blijf je toch altijd met de "brokken" zitten. Meeste bijrijders die zich melden beschikken ook niet over al te veel ervaring. En dat merk je echt wel met het rijden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 14:21

Kijk dat is heel wat anders, want wat je nu opnoemt ben ik ook bang voor. Maar gelukkig lopen hier genoeg stalgenootjes rond en we letten allemaal goed op elkaars paarden en hoe er door een ander mee omgegaan wordt.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 17:04

Ik heb zelf een tijdje bijrijders gehad. Vreselijk om een geschikt iemand te vinden. Had er een die kwam alleen wanneer het haar uitkwam. Waren geen afspraken mee te maken. Kon dus zo zijn dat ik op stal kwam om te rijden dat mijn paard weg was of iemand op stal mij melde dat hij al gereden was. Die bijrijdster kwam ook het liefst op een zonnige zondag middag als ik zelf ook erg graag naar buiten wilde. Verre van ideaal dus. Mijn 2e bijrijdster klonk erg goed kwam ook keurig haar afspraken na maar was bang. Nu was mijn pony niet lastig maar een beetje begeleiding is toch wel fijn. Gevolg was dat de pony in de hoek stil ging staan als daar mensen stonden te kijken. Beide bijrijders waren dus geen succes. Nu ik zelf op zoek ben naar een passend paardje merk ik ook hoe lastig het is een passend paard te vinden en hoe belangrijk het is dat het ook met de eigenaar klikt... Het is dus van 2 kanten vreselijk lastig.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:08

Vooral als je zelf eigenaar bent (geweest) is het rampzalig. Je hebt je eigen "normen en waarden" gecreeerd en dan moet je ook nog eens een eigenaar tegenkomen die op 1 lijn zat. Merk het tenminste zelf dat ik "vroeger" veel makkelijker dingen wel ok vond (of iig mijn mond niet open deed over dingen waar ik het niet geheel mee eens was met de eigenaar), en nu echt zoiets heb van "dat kan toch niet?!"... en dan gaat het vooral als dingen van verzorging etc. Ik moet mezelf niet bij een eigenaar zetten die zuinig wil doen met stro en het paard op beton laat staan bijvoorbeeld ;) dan botst het...

En als je je eigen paard bent gewend, elk ander paard is anders en je hebt toch wel andere verwachtingen dan bijvoorbeeld een manegeruiter die elke week een ander paard rijdt...

Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:55

wat zouden jullie doen? Er was een meisje komen rijden, maar dat was echt helemaal niks. Ik had van te voren ook gezegd dat er nog iemand anders kwam rijden en dat ik het zou laten weten. Nu is die andere langs geweest en heb ik haar laten weten dat ik niet voor haar heb gekozen. Hebt dat netjes gezegd en bedankt dat ze langs wou komen. Maar nu blijft ze maar vragen waarom enzo. Heb ik ook uitgelegd daarna, maar nu blijft ze doorvragen en stopt niet. Moet ik weer op haar gaan reageren? of moet ik het maar laten gaan en der nummer blokkeren?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:07

Als je het al uitgelegd hebt, de andere is beter geschikt/heeft meer ervaring weet ik veel wat. Dat is het... Dan moet ze gewoon stoppen met "doorvragen"--> ik zou het gewoon even negeren en hopen dat het snel stopt?

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:09

Babootje schreef:

Hoezo klinkt dat anders dan in de advertentie? Ik snap echt niet waar jij je mee bemoeit :+
Misschien wat beter lezen...
Het is een kleine bijdrage, geen belachelijk bedrag van boven de 100 euro ofzo.. Moet het dan allemaal maar gratis? Voor niets gaat de zon op toch.. ? ;)

Dit vind ik nog het grappigste:

Babootje schreef:
Ben ook op zoek naar bijrijd(st)er voor een paar dagen per week. En ik vraag een flinke bijdrage om een aantal redenen:
- geen behoefte aan penny's. Alleen aan serieuze gegadigden.
- ik sta op een stal met alle nodige faciliteiten, kosten ca. 400 per maand. Er hoeven dus geen klussen te worden gedaan, alleen rijden.
- de pony is M1+ en changementjes zitten er ook al op. Dat betekent dat de pony ook een goede leermeester is en dat is ook wel wat waard.
- de bijdrage is principieel. Er zijn er zat die het gratis willen doen, maarre.... voor niks gaat alleen de zon op,

Dus ja, waarom heb jij een eigen paard/pony als je het toch niet helemaal zelf wilt doen? En blijkbaar nog een flinke bijdrage vragen ook..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:42

Hier een reactie op m'n advertentie (bijrijder gezocht)..... Ze gaf daarbij een link naar haar advertentie voor meer informatie.
Is het iemand die paarden beleerd, uitbrengt in de sport etc. Ook nog eens een redelijk stuk uit de buurt. En uit de ad kun je eruit opmaken dat ze het liefst heeft dat het paard bij haar op stal komt te staan.....
Niet echt handig als je iemand zoekt voor 2'3 dgn......En daarbij ook nog betaald moet worden.....
Alleen jammer als je dan een nette reactie terug stuurt geen reactie meer terug krijgt.
was overigens via bokt.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:49

Als je iemand voor uitbrengen op wedstrijden etc zoekt ofzo, dan zou het nog redelijk zijn (alhoewel je daar ook veel mensen blij mee maakt die niet betaald willen worden en die goed kunnen rijden)...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 23:54

Nee dat is het juist. Ik zoek gewoon een bijrijder voor bij ons op stal. Dit omdat ik vanwege rugklachten niet vaak kan rijden (momenteel helemaal niet).

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:58

Onee, ik had een hele leuke meid die 1x in de week kwam helpen (wat ik veel te weinig vind daarom ben ik ook op zoek naar iemand erbij maar ze kon door omstandigheden niet meer vaker) zegt ze net dat ze er helemaal mee stopt....jammer :(

Ik ga zelf elke avond naar de paarden maar ik heb endometriose en dan is alle hulp welkom! Altijd makkelijk iemand die je kan helpen bij ziekte of vakantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:05

Spijtig .. Net je advertentie eens bekeken trouwens, jij zit ook op het NHforum :Y) :+