Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 19:56

Lianne86 schreef:
Ik ga even van mijn eigen situatie uit... Als ik niet zo vaak op de manege was gekomen, had ik ook nooit mijn verzorgpaard gehad. Want via via is de eigenaresse bij mij uitgekomen.

En eerlijk is eerlijk... Als eigenaar doe je altijd wat navraag; en een manegeruiter (niets mis mee hoor ;)) die 1,5 uur per keer rijden op stal is, gaat het voor mij niet worden :) En snap ook wel dat met die band, maar je hebt toch wel een lieveling die altijd wat aandacht krijgt.... Ook al ga je niet altijd/rij je niet altijd op dat paardje? (Althans, dat had ik wel...) Snap dat je liever naar je verzorgpaardje gaat etc. Dat echt wel... Maar wat ik dan niet snap waarom je daar dan nog rijdt? Ik ging er uren naar toe naast mijn verzorgpaardje voor mijn lievelingspony daar... Lekker 2-3x per week hem borstelen en dan eerst ook nog lessen, maar dat was altijd gezellig dus was je zo met de vaste groep 2-3 uur bezig (incl rijden).

Tuurlijk heb je een lieveling maar dat is even een aai over de bol. Persoonlijk heb ik niet het idee dat je echt een wederzijdse band op bouwt met een manege paard. Meningen verschillen natuurlijk maar zo denk ik erover. Ik reed zelfs nog op de manege toen ik een eigen pony had. Waarom gewoon om te rijden, les te hebben meer niet. Toch fijn zo'n vast uurtje in de week. En zo waren er meerdere bij mij in de les die al wel een eigen paard/pony hadden en toch op de manege reden. En het is niet dat je niet om zo'n dier geeft, maar voor mij voelde het altijd vrij eenzijdig. Heel erg anders als verzorgpaarden waar je meer mee kan en doet om ze ook op andere manieren te leren kennen.

Anoniem

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:48

Ik ben er wel iedere week, waar maak je uit op dat ik dat niet ben?
Ik rijd nog op de manege omdat ik een opzegtermijn van 2 maanden heb en het bovendien leuk vind om verschillende paarden te rijden waar ik dingen van leer.
Ik heb ook geen lieveling op de manege en inderdaad, wij mogen niet zomaar gaan wandelen/longeren/losgooien/vrijheidsdressuren en weet ik veel wat met de manege-paarden, en ik voel hier ook geen drang toe.

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:32

Je kan wel dergelijk een band opbouwen met een manegepaard, alleen zal dat een langer proces worden. Je kan niet gedwongen een band met pony opbouwen, dat doe je zonder dat je er erg in hebt.
Als je echt dol op iemand bent, zul je vriendschap sluiten. Dat lukt echt niet zomaar 1 2 3.
Maar als je echt van een pony houd, zal je snel genoeg vriendschap kunnen sluiten, ookal is het een manegepaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:31

Ik heb niet het idee dat ik, als ik 1 keer per 7 weken op een paard rijd, dat ik hiermee een band kan opbouwen. Ik ga niet 2,5 uur een paard staan aaien omdat ik maar een band op wil bouwen met dit dier. Het is een manegepaard, hij krijgt verschillende mensen per dag op zijn rug en dit is zijn werk.

Emmamelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:05

Tsjaa, als ik een verzorgpaard had, deed ik dat ook veel liever... :')

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:08

Natuurlijk is een paard voor je zelf fijner, maar met een manegepaard kun je echt wel een band opbouwen. Ik blijf erbij dat ik met mijn lievelingspony daar (die alweer een jaar of 10 dood is? :S) een betere band had (gewoon meer klik) dan met mijn eigen pony... (Weer niet meer dan met mijn verzorgpaard :') dat was gewoon een geweldig beest, eenkennig, maar hij ging voor je duur het vuur... omdat die echt van "mij" alleen was.. was het makkelijker om iets op te bouwen.) Klinkt misschien heel hard, maar met dat beest had ik echt iets. Vond hem zo geweldig, pony'tje met humor, eigenzinnig karaktertje... Heb nu ook wel zoiets, maar dat is toch "anders"... (Moet wel zeggen dat ik op het laatst ook 1 van de 2 mensen was die nog op hem reed en 3-4x per week met hem bezig was (borstelen, buiten laten grazen, buiten zetten etc. alles wat eigenlijk "mocht".) En bij ons was het ook echt "kiezen" welke pony je wilde rijden, dus iedereen had wel zo'n beetje zijn vaste pony.

2,5 uur aaien doe je ook niet met je verzorgpaard mag ik hopen? :p Maar dat een paard verschillende ruiters op zijn rug krijgt, dat wil niet zeggen dat zo'n paard niet kan genieten van een goede uitgebreide poetsbeurt of wat dan ook ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:36

Lianne, wat jij zegt is precies wat ik wil benadrukken. Je reed iedere keer zo'n beetje op dezelfde pony, ik rijd misschien 1 keer per zeven weken op hetzelfde paard en wissel onderling. Verder ga ik mijn verzorgpaard inderdaad niet 2,5 uur staan aaien, dat was ook cynisch bedoeld, ik bedoelde meer dat ik met mijn verzorgpaard eerder 2,5 uur samen bezig ben dan met een manegepaard (borstelen, wassen, wandelen, truucjes leren, grondwerk, kroelen), de helft van wat ik heb opgeschreven zojuist, kan niet met de manegepaarden. Dat is mijn standpunt met het feit dat ik eerder mijn verzorgpaard aandacht gun voor een band dan een manegepaard waar ik praktisch niet vaker dan eens in de 2 maanden op zit.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:46

Het is ook wel zo, als je iedere keer op een andere moet, is het ook wel anders... Dan is een band opbouwen ook bijna niet te doen --> iedereen wisselt namelijk dan veel.

Vaste pony en daar gewoon veel mee doen, is een heel ander verhaal... Dan wordt het al snel een soort van verzorgpaard (ook omdat de meeste kids toch alleen hun eigen lieveling poetsen en die ik leuk vond, er vaak niet bij hoorde...) Dus mjah, het hangt ook veel van de manege af of het uberhaubt mogelijk is... 1x in de 2 maanden is te weinig... En dan snap ik het "ik kom puur voor het rijden"-idee beter (maar dan vraag ik me af, wat er leuk aan is :S dan zou ik liever lessen op mijn verzorgpaard... qua kosten scheelt het ook niet veel (tenminste hier in de buurt).

Zolang je maar geen "ik ben er, ik rij, ik zadel af en gooi snel mijn paard in de stal en de spullen in de zadelkamer" zonder even een borsteltje/droogwrijven of wat dan ook :$ die kids mocht ik vroeger al niet en nu denk ik nog steeds "het hoort erbij, dat is gewoon het minimale wat hoort.. (maar dat ben je dus niet :D)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:59

Ik rijd op de manege omdat ik het paardrijden heel erg leuk vind, het zorgen voor de paarden ook, maar wat kon ik meer doen dan poetsen voor het rijden? Er waren hier geen enkele verzorgpaarden te vinden, ik heb er nu een sinds een paar weken na minstens 4 jaar zoeken. Dat is dus de reden ;)

Emmamelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:05

En daarom wil ik een verzorgpaardje :D
Niet om het rijden, dan kan ik ook maar de manege. Gewoon leuke dingen doen, en samen lol hebben!
De ponys op de manege kan ik poetsen en aaien, maar meer ook niet...

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:06

Ik zit me nu ook af te vragen... we vermaakten ons altijd hele dagen, mensen helpen, bij beginnerslessen helpen... Heb jaren lang met de gehandicapten lessen geholpen (opzadelen/een uur meelopen)... Op zich waren er altijd wel genoeg dingen te doen... Maarja... Dan moet op de manege ook wel die mogelijkheid zijn om te kunnen/mogen helpen met vanalles... Dat is ook niet overal. En eerlijk is eerlijk, iets voor jezelf blijft altijd veel fijner... Manege is denk ik ook vooral gezelligheid.. Tenminste, dat was de enige reden dat ik er nog kwam toen die pony weg was en ik er toch niet meer wilde rijden (was een beetje lomp gegaan...)

En vaak ook wel wat meer vrijheid met een verzorgpaardje (ook niet altijd trouwens :S soms valt het echt tegen wat je mag!)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:07

waarom tref ik dan altijd meiden die geen uren met mijn paarden tutten of prive les willen op mijn paard...nee want ze willen persee op de manege blijven rijden want daar leer je zoveel en is zoooo gezellig :o :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:13

Lianne, ik heb een keer meegelopen met een peuterles, hartstikke leuk, maar dat mag nu niet meer. Daar moeten ze stalhulpen voor inzetten want stel dat er iets gebeurd zijn ze verzekerd omdat ze geen 'onverantwoorde meisjes' hebben ingezet. Het is inderdaad maar net wat je mag.

Emma, precies dat.

Zoek, Noujazeg, ik mag ook privéles volgen met mijn verzorgpaard en ben hier juist hartstikke dankbaar voor!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:17

Gezellig met een vaste groep... ja dat was het zeker! (Maar gewoon op stal ook hoor :D)

Maar het blijft lastig.. veel leren tjah... blijf erbij dat je op een "eigen paard" meer kan leren (of iig "sneller") en de lessen (hangt eraf van wie je ze krijgt) vaak ook niet "6 minuten" per uur zijn omdat je met z'n 10en in een bak rijdt ;)

Merk wel dat het op een "grotere" stal --> meer reacties...

Het is ook zo dat het niet overal mag en kan het helpen... Maar echt... dat mis ik misschien nog wel het meest... gewoon het helpen bij die lessen. Dankbaarheid die je daarvoor terug krijgt... Op de vorige stal waar ik stond, was ook iemand die les gaf aan mensen met een beperking... Blijf dat wel iets vinden, maar mijn poownie is daar niet zo geschikt voor (soms te drammerig, weet zeker dat ie niets doet als ze er eenmaal op zitten... maar het "opstappen" :'))

Emmamelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:18

Lianne86 schreef:
Ik zit me nu ook af te vragen... we vermaakten ons altijd hele dagen, mensen helpen, bij beginnerslessen helpen... Heb jaren lang met de gehandicapten lessen geholpen (opzadelen/een uur meelopen)... Op zich waren er altijd wel genoeg dingen te doen... Maarja... Dan moet op de manege ook wel die mogelijkheid zijn om te kunnen/mogen helpen met vanalles... Dat is ook niet overal. En eerlijk is eerlijk, iets voor jezelf blijft altijd veel fijner... Manege is denk ik ook vooral gezelligheid.. Tenminste, dat was de enige reden dat ik er nog kwam toen die pony weg was en ik er toch niet meer wilde rijden (was een beetje lomp gegaan...)

En vaak ook wel wat meer vrijheid met een verzorgpaardje (ook niet altijd trouwens :S soms valt het echt tegen wat je mag!)

Bij ons mag je niet meer helpen met lessen en paarden uit de hit halen.
Als er dan wat met je gebeurd is de manege niet verzekerd of zo iets :n

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:22

"vroeger" was dat allemaal nog niet zo erg? Ook de mensen die les gaven/mee gingen op buitenritten hadden geen ruiterbewijs of wat dan ook... Officieel mochten ze ook geen lesgeven... Maar het is wel zo dat het tegenwoordig heel anders gaat. (Aan de ene kant goed, maar voor paardenmensen die nog geen verzorgpaard of wat dan ook hebben lastig). Want dat hielp bij mij dus echt.. mensen wisten dat ik altijd op de manege hielp etc. dus zo kwam iemand bij mij uit voor een verzorgpaardje...

De paardenwereld is altijd heel klein (ons kent ons, zeg maar) dus soms wil het nog wel eens helpen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:27

Ik ken het 'vroeger' niet zoals jij het kent want ik ben pas 15, maar ik begrijp wat je bedoelt. Als je de hele dag op stal rondhangt heb je eerder de mogelijkheid om gevraagd te worden om 'even iemands paard te longeren', wat vanzelf uitloopt op standaard rijden oid. Leuke discussie is dit trouwens, leuk om het van meerdere kanten te horen!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:32

Daarom is het voor mensen die nog niets hebben gevonden, wel aan te raden om "meer dan alleen te rijden" op een manege :) Sowieso voor de ervaring, maar ook het "opvallen" voor mensen die iemand zoeken en een paard op stal hebben staan, een dochter die toevallig op de manege rijdt of weet ik veel wat hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:34

Klopt! Tenzij er een meisje is dat dit ook verzint en net een tikkeltje beter kan rijden oid. Dat overkwam mij namelijk, van de 7 mensen die een verzorgster zochten, heeft zij ze allemaal gekregen.

Emmamelody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:36

Met de auto is mijn manege 15min. rijden, over de snelweg. Met de fiets kan al helemaal niet :(
Een verzorgpaardje op de manege is daarom geen optie....
De meeste mensen die er rijden, komen ook niet bij mij uit de buurt, maar precies van de andere kant |o

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:47

Maar tijd voor zo veel paarden heeft niemand? :P Vond het met 1 verzorgpaard en dan nog meehelpen met de andere paarden (binnen zetten, buiten zetten, wedstrijd) al meer dan genoeg!

Dat is wel balen Emma! Voor mij was het 10 minuten fietsen en dan lukt dat makkelijk.. Maar als je afhankelijk bent van je ouders, dan is het al lastiger... Ook met openbaar vervoer niet te doen?

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:03

Doanique schreef:
Ik heb niet het idee dat ik, als ik 1 keer per 7 weken op een paard rijd, dat ik hiermee een band kan opbouwen. Ik ga niet 2,5 uur een paard staan aaien omdat ik maar een band op wil bouwen met dit dier. Het is een manegepaard, hij krijgt verschillende mensen per dag op zijn rug en dit is zijn werk.

Dat klopt, niets mis mee. Het is ook zijn werk om andere mensen op zijn rug te dragen. Maar je bouwt geen band op door de hele middag in zijn stal te gaan staan en hem alsmaar te aaien omdat je hem zo leuk vind. Je moet je niet gedwongen voelen een band op te bouwen, dat doe je zonder dat je het echt door hebt.
Bovendien, je bouwt alleen wederzijds een band op, als je echt van hem houd. Ik zou mijn lieveling niet kunnen missen. En ookal krijgt hij zoveel mensen op zijn rug, als je hem/haar lekker poetst, en dat iedere week herhaalt, zal je het vertrouwen winnen. Ik poets iedere week mijn lieveling, ook als ik er niet op rijd. Dat doe ik omdat ik het leuk vind.

StefanieXxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:05

Als ik een stukje gelopen of gerent hebt val ik achteruit hoe kan dit en waar komt het vandaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:11

Lianne, blijkbaar wel dus. Nou reed zij ook alleen of longeerde, ze deed geen uren grondwerk of weetikveel.

StormHeidi, respect daarvoor, ik zou er het... kan je het geduld noemen? Nouja in ieder geval, ik zou het geduld er niet voor hebben.

Stefanie, verkeerde topic?

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:47

Doanique schreef:
Lianne, blijkbaar wel dus. Nou reed zij ook alleen of longeerde, ze deed geen uren grondwerk of weetikveel.

StormHeidi, respect daarvoor, ik zou er het... kan je het geduld noemen? Nouja in ieder geval, ik zou het geduld er niet voor hebben.

Stefanie, verkeerde topic?

Dankje:). Ik heb wel veel geduld....Dat kan kloppen;). Ik heb respect dat je gewoon zegt wat je denkt. Sommige mensen lopen de kudde maar achterna, en doen en zeggen niet wat ze zelf denken en willen. Jij doet dat wel. Top! :D