bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 10:58

Nargini schreef:
Tja, ik ben er ook één die het belachelijk vindt dat er zoveel gevraagt wordt. Kijk, als het nou een superbraaf paard is waar ík nog heel veel van kan leren.. Prima. Maar ik heb nu al meerdere keren gehad dat ik betaalde voor een paard dat gewoon niet lekker liep. Bovendien steek ik er als bijrijder ook een hele hoop tijd in, in iets wat niet eens van mezelf is. Ik wil als bijrijder best de helft van de stalling betalen, maar dan wil ik óók de helft van het zeggenschap krijgen van het paard, en niet alles moeten schikken naar de eigenaar.

Ja, dan kan ik ook bij een manege gaan lessen. Behalve dat je daar nog lés krijgt voor wat je betaald; de lessen zou ik daarnaast nog moeten betalen. Voor mij in ieder geval niet te doen, terwijl ik wel iemand ben die alle zorg in het paard wil stoppen, geduldig is met rijden en het ook heerlijk vindt om gewoon een keertje uitgebreid te poetsen...

Dit snap ik dus niet... Je wilt toch tijd steken in je hobby?
Dat het niet van jezelf is, tja.... dat is volgens mij een goede oplossing wanneer je niet zelf een paard wil/kan betalen.
De helft van de zeggenschap over het paard vind ik nogal heel veel :wow: De investering in het paard is voor de eigenaar, de risico's dat het paard ziek wordt, de kosten naast de stallingskosten.... :roll:

Dat viel me even op aan je bericht. Net als voor eigenaren is het ook moeilijk als verzorgsters om een passend paard etc te vinden in de buurt.

minikatje

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:09

bijrijden is ook investeren in jezelf. :)

de helft zeggenschap over een paard?
betaal je dan ook de helft van alle DAkosten, tuigage, ontwormingen, hoefsmid etc. ???
denk dat je je verkijkt op het betalen en bijkomende kosten.

als jij niet wilt betalen, dan doe je dat toch niet? :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 13:43

minikatje schreef:
bijrijden is ook investeren in jezelf. :)

idd. Het IS je hobby :roll:
én wanneer je steeds beter gaat rijden heb je meer keuze in paarden (verzorg en een eventueel toekomstig eigen paard)
Niet elk paard is geschikt voor een beginner natuurlijk.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 19:56

Helft van het zeggenschap was meer bij wijze van spreken. Naar wat ik heb meegemaakt, is dat ik ontzettend veel betaal, maar níks zelf kan bepalen. Dat hoeft op zich natuurlijk ook niet, maar dan wil ik geen 100€ in de maand bijleggen. Ik doe het toch ook om de eigenaar te helpen en ik investeer daar tijd in - ik wil ook best elke keer als ik kom uitmesten, voeren, drollen uit de wei halen, een keer uitgebreid poetsen ipv rijden. Ik neem de eigenaar óók werk uit handen. Dat kan toch gecompenseerd worden?

:D, natuurlijk wil ik er tijd in steken. Met als gevolg dat niet alleen ik daarvan profiteer, maar ook het paard. Waarom moet er dan nog zo'n groot geldbedrag aan vast zitten?

Ik vind het gewoon jammer, dat ik door die ontwikkelingen nu niet de hobby kan beoefenen, wat ik zó graag wil.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:46

Nargini schreef:
Helft van het zeggenschap was meer bij wijze van spreken. Naar wat ik heb meegemaakt, is dat ik ontzettend veel betaal, maar níks zelf kan bepalen. Dat hoeft op zich natuurlijk ook niet, maar dan wil ik geen 100€ in de maand bijleggen. Ik doe het toch ook om de eigenaar te helpen en ik investeer daar tijd in - ik wil ook best elke keer als ik kom uitmesten, voeren, drollen uit de wei halen, een keer uitgebreid poetsen ipv rijden. Ik neem de eigenaar óók werk uit handen. Dat kan toch gecompenseerd worden?

:D, natuurlijk wil ik er tijd in steken. Met als gevolg dat niet alleen ik daarvan profiteer, maar ook het paard. Waarom moet er dan nog zo'n groot geldbedrag aan vast zitten?

Ik vind het gewoon jammer, dat ik door die ontwikkelingen nu niet de hobby kan beoefenen, wat ik zó graag wil.

okey,
Nou ik vind dat "het werk" (de klusjes) bij het houden van een paard hoort, óf/en wordt verrekend in de stallingsprijs.
Zo sta je over het algemeen op vol pension duurder en zal het "verzorgpaard" vaak ook duurder zijn en dat in combinatie met de lokatie van de stal natuurlijk. (randstad is erg duur) Het helpen van de eigenaar hangt erg van de omstandigheden af. Zo hebben niet alle eigenaren met een verzorgster, de verzorgster ook nodig, maar stellen hun paard ter beschikking omdat zij dat vroegagh ook gehad hebben. Dat laatste hoeft imo dus niet gratis. Wanneer de eigenaar een bijrijder nódig heeft, is het imo weer een heel ander verhaal en vind ik geld vragen ook niet correct (tenzij het een makkelijk (leer-)paard is waar veel belangstellende voor zijn.

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:49

wees blij dat iemand je paard wilt rijden , eigenlijk zouden wij hun moeten "betalen" hun doen het ook uit liefde.. en als wij gaan zeggen dat ze moeten betalen hmm nee niet mijn ding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:10

liekiej20 schreef:
wees blij dat iemand je paard wilt rijden , eigenlijk zouden wij hun moeten "betalen" hun doen het ook uit liefde.. en als wij gaan zeggen dat ze moeten betalen hmm nee niet mijn ding

haha, echt een opoffering voor iemand om andermans paard te rijden terwijl die een verzorgpaard zoekt... :')

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:14

ja niet alleen rijden, ik heb zelf ook 2 verzorgers die vinden het allebei hardstikke leuk, maar ik ga toch niet vragen aan hun of ze willen gaan betalen om MIJN paarden te rijden en te verzorgen? :)

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:17

omdat ik in tijdsnood zit (bewijzen van) ben je opzoek naar iemand die je helpt maareh wacht even als je dit wil zul je wel moeten betalen? dat is toch krom? ik zou het wel begrijpen als je vrij weinig geld hebt en je paard niet weg wil HEEL LOGISCH maar dan zul je toch keuzes moeten maken:) als ze moet betalen en ze mag alleen mesten en rondjes lopen tja, dan zou ik er zelf ook niet voor willen betalen

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:23

Ik heb ook een tijd een verzorgpaard gehad en daar betaald ik €65.- per maand voor (een bijdrage in de kosten) in ruil daarvoor mocht ik het paard gebruiken alsof het van mezelf was, onbeperkt rijden, wedstrijden wat ik maar wilde. Ik vond dat echt niet te veel gevraagd hoor. Paardrijden is nu eenmaal een dure hobby en als ik les zou nemen op een manege zou me dat veel meer kosten. Ik hoefde overigens niet te mesten omdat hij op een pensionstal staat waar dat allemaal in de prijs in inbegrepen.

Inmiddels heb ik mijn eigen paardje en weet dus welke kosten dat met zich mee brengt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:46

liekiej20 schreef:
ja niet alleen rijden, ik heb zelf ook 2 verzorgers die vinden het allebei hardstikke leuk, maar ik ga toch niet vragen aan hun of ze willen gaan betalen om MIJN paarden te rijden en te verzorgen? :)

Prima, dat moet je zelf weten :j

Wanneer je in tijdnood zit, heb je een verzorgster blijkbaar nodig.
Niet elke eigenaar zoekt een verzorgster om die reden!

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:47

doe ik ook;) daarom zeg ik het :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:02

superwoman schreef:
okey,
Nou ik vind dat "het werk" (de klusjes) bij het houden van een paard hoort, óf/en wordt verrekend in de stallingsprijs.
Zo sta je over het algemeen op vol pension duurder en zal het "verzorgpaard" vaak ook duurder zijn en dat in combinatie met de lokatie van de stal natuurlijk. (randstad is erg duur) Het helpen van de eigenaar hangt erg van de omstandigheden af. Zo hebben niet alle eigenaren met een verzorgster, de verzorgster ook nodig, maar stellen hun paard ter beschikking omdat zij dat vroegagh ook gehad hebben. Dat laatste hoeft imo dus niet gratis. Wanneer de eigenaar een bijrijder nódig heeft, is het imo weer een heel ander verhaal en vind ik geld vragen ook niet correct (tenzij het een makkelijk (leer-)paard is waar veel belangstellende voor zijn.

Zo is het inderdaad hoe het meestal gaat, en als het redelijke bedragen zijn kan ik me daar ook wel in vinden :) (zoals freakish1977, bijvoorbeeld)
Maar het moet wel redelijk blijven, imo. :) Vind dat de prijzen tegenwoordig erg makkelijk verhoogd worden.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 09:49

Er zijn gelukkig ook nog eigenaren die geen bijdrage vragen. Tenminste, als je goed zoekt. Ik ben er al eerder ingetrapt om bij iemand te rijden die ook een bijdrage vroeg.. Ik mocht helemaal niets met dat paard en kon bijna nooit rijden omdat de rijbak één grote modderpoel was... Als ik er niets voor hoefde te betalen, had ik er niets ergs aan gevonden, maar dit was gewoon zonde van mijn geld. Het andere paard waar ik een bijdrage voor moest betalen was een springpaard, maar de eigenaar begon te zeuren dat ik maar 1 á 2 x over een hindernis heen mocht. Toen ik met dit paard les nam en vertelde dat ik graag ooit wedstrijden wilde gaan rijden, zei de eigenaar snel dat dat niet kon want ik was opeens te groot??? Prima, maar dan ben ik ook te groot om je paard te rijden.. Wederom zonde van het geld dus. Nu raad je het al: Ik ben ook daar gauw mee gestopt. Nu is gelukkig niet iedere eigenaar wie een bijdrage vraagt zo...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:40

Nargini schreef:
Vind dat de prijzen tegenwoordig erg makkelijk verhoogd worden.

Ik ook, maar dus ook van de pensionnen en/of het hooi en stro.
(BTW ik sta thuis en heb geen verzorgsters (meer) ;) )

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:07

Volgens mij kunnen de meeste bijrijders hun geld beter stoppen in lessen op een gratis bijrijdpaard dan in kosten voor een betaalpaard... vooral als het niveau nog niet je-van-het is lijkt me dat een betere investering in jezelf.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:00

sallandval schreef:
Volgens mij kunnen de meeste bijrijders hun geld beter stoppen in lessen op een gratis bijrijdpaard dan in kosten voor een betaalpaard... vooral als het niveau nog niet je-van-het is lijkt me dat een betere investering in jezelf.

Helemaal mee eens! Naast de kosten voor het paard zelf zou ik absoluut geen geld meer over hebben voor lessen.

@ Superwoman: Ik bedoelde meer dat ik het gevoel heb dat eigenaren de prijs omhoog schroeven 'want die en die vraagt dat ook', oid. Kan me ook niet voorstellen dat die prijzen de afgelopen 3 jaar verdubbeld zijn. :P

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:09

Nargini schreef:

Groot geldbedrag?100 euro is vaak nog geen 25% van de maandkosten omgerekend. Ik denk dat je wat te rooskleurig denkt in tijden waar een glaasje water nog geld moet kosten.

Zelf vraag ik geen geld maar ik begrijp het goed als iemand dat wel doet.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:20

Waarom zou een bijrijder een bepaald percentage moeten betalen? Ik ben niet verantwoordelijk voor andermans financiën. Er is een reden dat ik een paard bij wil rijden en geen eigen paard koop ...

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 21:38

Omdat diegene zijn paard uitleent, zijn harnachement ter beschikking stelt etc. etc.
Paarden zijn nooit goedkoop helaas.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:18

Nargini schreef:
@ Superwoman: Ik bedoelde meer dat ik het gevoel heb dat eigenaren de prijs omhoog schroeven 'want die en die vraagt dat ook', oid. Kan me ook niet voorstellen dat die prijzen de afgelopen 3 jaar verdubbeld zijn. :P

Nou, het is wel heel hard gegaan hoor. Zo betaalde ik 3 jaar geleden 30,- voor een baal paardenkuil en nu 50,-. Het stro is ook omhoog gegaan, maar weet niet precies hoeveel en ook voor mijn mestafvoer betaal ik nu veel meer.Ook op veel pensionstallen zijn de prijzen fors gestegen de laatse 3 jaar..
Er zijn idd wel eigenaren die naar mijn idee geld zouden moeten toeleggen ipv vragen, maar goed ;)

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:20

En bijrijdsters die betaald krijgen.. zitten die hier ook nog tussen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:21

sallandval schreef:

Klopt, maar ik heb vaak gezien dat mensen die gratis mogen rijden ook geen geld voor lessen hebben/willen uitgeven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:23

Janedieene schreef:
En bijrijdsters die betaald krijgen.. zitten die hier ook nog tussen?

Dan heb je het over trainers van paarden. Neem aan dat een eigenaar niet gaat betalen voor iemand die álleen buitenritjes gaat rijden :P

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:24

Haha fout! Ik krijg ook betaald :) Ik ben ook geen trainer hoor!