Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:26

Wat jammer Anke.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 09:28

Anke schreef:
Mijn nieuwe verzorgster stopt alweer. Net redelijk ingewerkt. Zucht...baal dan enorm.
Ze mag van haar ouders niet meer ivm lichamelijke pijnen waar ze al langer last van heeft.
Tuurlijk heb ik overal begrip voor. Leuk is anders...

vervelend :(

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:40

Het zit je ook niet echt mee.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 10:51

Hier wordt de zoektocht niet makkelijker. Ze heeft een galop probleem en breekt uit op de volte. Ik zit niet stevig genoeg. Maar ja, wie wil dit nou gaan doen...
Verder mogen ze alles doen.
Krijg nu niet eens reactie. Wellicht ben ik te eerlijk in mijn advertentie :+

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:14

Nessa schreef:
Hier wordt de zoektocht niet makkelijker. Ze heeft een galop probleem en breekt uit op de volte. Ik zit niet stevig genoeg. Maar ja, wie wil dit nou gaan doen...

Tja, om eerlijk te zijn vind ik het ook niet aantrekkelijk.
Eigenlijk lijkt het er op dat je iemand zoekt die beter kan rijden dan jou en dat het dus vooral corrigeren wordt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 11:14

Anke, wat irritant -zoveel tijd er weer in gestoken, uiteindelijk weer voor niets....

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:39

Ik heb een 14 jarige verantwoordelijke bijrijder. :) ze is de eerste die ik een sleutel toevertrouw en mijn paard. Ze was er alleen zaterdag vanaf gevallen maar ze stapte lachend alweer op. Volgens mij heb ik heel erg veel geluk. :)

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:50

Nessa schreef:

Ik denk dat je de leeftijdsgrens omlaag moet gooien. Van wat ik merk hebben jonge tieners wel het lef (en de zit) om op een bokkend paard te stappen. Hoe ouder je wordt, hoe minder risico's je neemt.

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 17:53

Ik ben toch wat huiverig om een jonge tiener bij mijn pony alleen te laten. Die hebben toch wat meer moeite met gevaren inzien in mijn ervaring.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:22

mag ik alle eigenaren die nog op zoek naar een bijrijder zijn een tip geven?
stop met telkens maar dat 18+. waarom zou iemand van 18 jaar iets beter kunnen dan iemand van 13?
er zijn zo veel meiden van mijn leeftijd die ook heel erg veel verantwoordelijkheidsgevoel hebben.
ik snap het gewoon niet. de meeste 18 jarigen gaan zo veel makkelijker met je spullen én paard om.
heb ik geen zin? nouja, dan ga ik niet :\
terwijl iemand van 13 meestal juist heel erg zijn best doet om alles goed te doen.
ze gaan heel erg zorgvuldig met dingetjes om. ze zijn verliefd op een paard en doen graag klusjes.
het zit tussen jullie OREN dat iemand van 18 meer verantwoordelijkheidsgevoel heeft dan iemand van 12. ik verzorg een pony. ik ben er altijd. zonder een eigenaresse (ze woont ver weg en is er niet zo vaak). in mijn eentje. helemaal alleen. ik rij hem, wandel met hem, ik doe alles zonder volwassenen.
terwijl de eigenaresse hiervoor allemaal volwassen verzorgsters heeft gehad die stiekem dingen deden die verkeerd waren.
hiermee wil ik niet zeggen dat alle 12 jarigen een goed verantwoordelijkheidsgevoel hebben.
hiermee wil ik alleen duidelijk maken dat we soms verder moeten kijken dan leeftijd.
spreek met iemand af, maak een praatje.
en beoordeel iemand dan pas.
op basis van hoe het gegaan is kun je dan altijd nog zeggen ja of nee. maar geloof me, ik ben in mijn doen en laten in de paardenwereld net iets ouder dan 12. ik ben al vrij volwassen voor iemand van 12.
dus oordeel niet te vroeg.
dat is mijn tip

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:28

sardientje schreef:
mag ik alle eigenaren die nog op zoek naar een bijrijder zijn een tip geven?
stop met telkens maar dat 18+. waarom zou iemand van 18 jaar iets beter kunnen dan iemand van 13?
er zijn zo veel meiden van mijn leeftijd die ook heel erg veel verantwoordelijkheidsgevoel hebben.
ik snap het gewoon niet. de meeste 18 jarigen gaan zo veel makkelijker met je spullen én paard om.
heb ik geen zin? nouja, dan ga ik niet :\
terwijl iemand van 13 meestal juist heel erg zijn best doet om alles goed te doen.
ze gaan heel erg zorgvuldig met dingetjes om. ze zijn verliefd op een paard en doen graag klusjes.
het zit tussen jullie OREN dat iemand van 18 meer verantwoordelijkheidsgevoel heeft dan iemand van 12. ik verzorg een pony. ik ben er altijd. zonder een eigenaresse (ze woont ver weg en is er niet zo vaak). in mijn eentje. helemaal alleen. ik rij hem, wandel met hem, ik doe alles zonder volwassen.
terwijl de eigenaresse hiervoor allemaal volwassen verzorgsters heeft gehad die achteraf stiekem dingen deden die verkeerd waren.
hiermee wil ik niet zeggen dat alle 12 jarigen een goed verantwoordelijkheidsgevoel hebben.
hiermee wil ik alleen duidelijk maken dat we soms verder moeten kijken dan leeftijd.
spreek met iemand af, maak een praatje.
en beoordeel iemand dan pas.
op basis van hoe het gegaan is kun je dan altijd nog zeggen ja of nee. maar geloof me, ik ben in mijn doen en laten in de paardenwereld net iets ouder dan 12. ik ben al vrij volwassen voor iemand van 12.
dus oordeel niet te vroeg.
dat is mijn tip

En als je ooit een kind hebt van 12, zal je dat waarschijnlijk niet toestaan. Omdat het gewoon niet veilig is en je het jezelf nooit zou vergeven als er iets gebeurt. En dat zeg ik als iemand die helemaal niets met kinderen heeft...

Verder geeft jouw reactie zo overduidelijk weer waarom men vind dat dat verschil wel bestaat dat dat eigenlijk geen uitleg meer behoeft. Maar vooruit, als jij denkt dat alle wetenschappelijke onderbouwingen, onderzoeken, pedagogische achtergronden etc en de gehele puberteit evenals de bewezen ontwikkeling van het menselijk brein enkel 'tussen onze oren' zitten, be my guest.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:31

en jouw reactie geeft weer hoe snel mensen oordelen op basis van een reactie via internet.
ik vind het eerlijk gezegd nogal flauw. hoe kun je nou weten wat iemands doen en laten zijn?
pubers hebben niet perse geen verantwoordelijkheidsgevoel. en een 18 jarige heeft ook niet perse wel verantwoordelijkheidsgevoel.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:36

Nou nou 0000, dat vind ik geen sjieke reactie...

Ik ben het ens met sardientje. Kijk wie je voor je hebt. Generalisaties maken doe je toch, net zo goed bij 18plussers trouwens.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:41

Ook ik ga dit topic volgen!
Ik heb zelf een nieuw bijrijdpaard, waardoor "mijn" paardje en haar eigenaresse op zoek zijn naar een opvolger. Ik heb deze advertentie gemaakt: http://www.bokt.nl/markt/ad/417931/bijr ... regio-7031
Misschien hebben jullie tips voor de ad, weten jullie toevallig iemand in deze buurt en wellicht kan ik tips uit dit topic halen, om mijn huidige bijrijdpaard netjes over te dragen....... (En ja; toch bewust gekozen voor een 18+ ruiter)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 18:43

Natuurlijk moet je kijken wie je voor je hebt, lijkt me niet meer dan logisch. Maar dat het brein van een 12-jarige, en daarmee ook het verantwoordelijkheidsgevoel, zich voor het overgrote deel nog moet gaan ontwikkelen is nou eenmaal een feit en geen mening.
Ook deze betreffende 12-jarige heeft geen brein van een 18-jarige. En dan kan ze wel al wat handiger zijn en wat meer overzicht hebben dan de gemiddelde 12-jarige, maar dat maakt haar niet ineens volwassen. Deze meid blijft met regelmaat herhalen dat zij zoveel verantwoordelijkheidsgevoel heeft en echt geen gemiddeld kind is, om dat vervolgens direct teniet te doen met voorbeelden die exact het tegengestelde weergeven. Inmiddels meerdere keren (volgens mij zelfs in meerdere topics gezien want de naam valt mij in ieder geval op inmiddels). Daar mag best een keer een reality-check tegenover staan vind ik want hoe je het ook wend of keert, over 10 jaar kijkt zij daar zelf ook heel anders tegenaan. En dat zal ze nu heus niet geloven (deed ik ook niet op die leeftijd) maar dat betekent niet dat alles dan maar voor waar aangenomen moet worden.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:12

0000 schreef:
Natuurlijk moet je kijken wie je voor je hebt, lijkt me niet meer dan logisch. Maar dat het brein van een 12-jarige, en daarmee ook het verantwoordelijkheidsgevoel, zich voor het overgrote deel nog moet gaan ontwikkelen is nou eenmaal een feit en geen mening.
Ook deze betreffende 12-jarige heeft geen brein van een 18-jarige. En dan kan ze wel al wat handiger zijn en wat meer overzicht hebben dan de gemiddelde 12-jarige, maar dat maakt haar niet ineens volwassen. Deze meid blijft met regelmaat herhalen dat zij zoveel verantwoordelijkheidsgevoel heeft en echt geen gemiddeld kind is, om dat vervolgens direct teniet te doen met voorbeelden die exact het tegengestelde weergeven. Inmiddels meerdere keren (volgens mij zelfs in meerdere topics gezien want de naam valt mij in ieder geval op inmiddels). Daar mag best een keer een reality-check tegenover staan vind ik want hoe je het ook wend of keert, over 10 jaar kijkt zij daar zelf ook heel anders tegenaan. En dat zal ze nu heus niet geloven (deed ik ook niet op die leeftijd) maar dat betekent niet dat alles dan maar voor waar aangenomen moet worden.

dan hebben we wel een groot meningsverschil :=
nee ik neem het niet aan. nu niet, morgen niet, overmorgen niet, over een week niet, never gewoon.
eigenlijk heb ik de hele tijd deze gedachte: ''en wie ben jij om te oordelen over mijn doen en laten? wie ben jij om over mij te oordelen?'' en daar gaat het fout. je oordeelt op basis van een reactie via het internet. face to face, dat is de oplossing. dan leer je me kennen :j
dan zal je wel even anders doen als nu, net zoals ik. het is zo verschrikkelijk makkelijk om te oordelen via het internet. dat snap ik dan weer niet van iemand die ''volwassen'' is hoor :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:14

Misschien moet jij eerst beginnen met typen in correct Nederlands (hoofdletters, ik zeg maar wat) voordat je random dit topic komt binnenvallen en de eigenaren hier eist dat ze eens moeten stoppen met 18+.

Als je dalijk zelf 18 bent begrijp je het volkomen. :)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:22

_Dominique schreef:
Misschien moet jij eerst beginnen met typen in correct Nederlands (hoofdletters, ik zeg maar wat) voordat je random dit topic komt binnenvallen en de eigenaren hier eist dat ze eens moeten stoppen met 18+.

Als je dalijk zelf 18 bent begrijp je het volkomen. :)

ik eis niets, maar ik wil alleen zeggen dat 18+ heus niet altijd beter is.
als jij 12 was had je mij ook volkomen begrepen hoor :+ maar goed, ik ben geen 18 en jij geen 12.
het is gewoon een hel voor iemand van 12 om een verzorgpony te vinden. en ik kom niet ineens random binnenvallen. ik heb al eerder berichtjes hier geplaatst en volg dit topic al even, maar nee, ik reageer niet zo heel vaak in dit topic nee.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:22

Sardientje helaas is jouw reactie precies waarom wij eigenaren afknappen op jonge ruiters.
En helaas heb ik meerdere malen ondervonden dat jonge bijrijders geen inzichten hebben op gevaarlijke situaties. En zo maar wat doen en domme acties uitvoeren. Kan helaas een boek vol over schrijven.

Dus voor mijn grotere paarden alleen maar gevorderde ruiters die ouder zijn.
Heb nu één bijrijder voor de grotere paarden die nu 13 is,Maar heb haar nu al een paar jaar bij mij op les en weer wat ik aan haar heb.
Mocht zij zonder haar verder te kennen, op een advertentie van mij zou reageren, zou ik gelijk een nee verkopen.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:28

Sardientje, je hebt gelijk dat het verantwoordelijkheidsgevoel verschilt per persoon, dat is niet per se leeftijdsgebonden. Wat wel leeftijdsgebonden is, is de ontwikkeling van de hersenen waar 0000 het over heeft. Risico's inschatten is inderdaad iets wat nog niet volledig is ontwikkeld bij een tiener.

Oh ik wou dat ik de mails die ik krijg zo hier mocht plaatsen, maar dat doen we maar even niet. Net een mailtje gehad waarin staat "Ik kan dressuur en springen, Western heb ik zelf nog niet gedaan". Alsof dressuur iets is wat je gewoon kan of niet kan :') Van een 17 jarige verwacht ik toch wel iets meer wijsheid.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:30

myk_en_shant schreef:
Sardientje helaas is jouw reactie precies waarom wij eigenaren afknappen op jonge ruiters.
En helaas heb ik meerdere malen ondervonden dat jonge bijrijders geen inzichten hebben op gevaarlijke situaties. En zo maar wat doen en domme acties uitvoeren. Kan helaas een boek vol over schrijven.

Dus voor mijn grotere paarden alleen maar gevorderde ruiters die ouder zijn.
Heb nu één bijrijder voor de grotere paarden die nu 13 is,Maar heb haar nu al een paar jaar bij mij op les en weer wat ik aan haar heb.
Mocht zij zonder haar verder te kennen, op een advertentie van mij zou reageren, zou ik gelijk een nee verkopen.

jullie zitten allemaal in hetzelfde ouderwetse verhaaltje, sorry hoor.
12 jarigen hebben geen overzicht, zien totaal geen gevaren, doen alleen maar domme dingen, hebben geen verantwoordelijkheidsgevoel e.t.c e.t.c e.t.c.
ik zelf vind het gewoon nogal onvolwassen dat er zo snel geoordeeld word over mensen (jongeren in dit verhaal).

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:35

Volgens mij is komt bij eigenaren het 18+ idee vooral voort uit nare ervaringen met jongere ruiters en daar kan ik me ook in vinden. Heb zelf ook als 13-jarige gezocht naar een verzorgpony die had ik gevonden toen ik 15 was dat was idd wel erg moeilijk te vinden. Nu ben ik bijna 18 (nog 3 maanden) en ik merk zeker wel heel veel verschil met de manier waarop ik toen dacht en de manier waarop ik nu denk (qua gevaren en verantwoordelijkheden etc.)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:38

Dit heet niet vooroordeling, als je mijn verhaal goed gelezen hebt, kun je duidelijk lezen dat het mijn ervaring is.
En dat dit niet één, niet twee keer, maar meerdere keren is voorgekomen. Dus de praktijk leert dat die leeftijd nog niet de juiste inzichten heeft en dit gaat echt niet over het rijtechnische deel, maar puur de verstandelijke deel.

Als je later deze opmerkingen van jezelf terug leest,zul je jezelf letterlijk voor je kop slaan en denken heb ik dat echt gezegd en beweerd.

Pas dan zul je zien, dat we echt niet die eis voor de lol ingezet Hebben,maar puur uit veiligheid.

Kijk bij de shetters heb ik echt geen oude verzorgsters / bijrijders. Maar de grote sterke paarden wel.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:41

myk_en_shant schreef:
Dit heet niet vooroordeling, als je mijn verhaal goed gelezen hebt, kun je duidelijk lezen dat het mijn ervaring is.
En dat dit niet één, niet twee keer, maar meerdere keren is voorgekomen. Dus de praktijk leert dat die leeftijd nog niet de juiste inzichten heeft en dit gaat echt niet over het rijtechnische deel, maar puur de verstandelijke deel.

Als je later deze opmerkingen van jezelf terug leest,zul je jezelf letterlijk voor je kop slaan en denken heb ik dat echt gezegd en beweerd.

Pas dan zul je zien, dat we echt niet die eis voor de lol ingezet Hebben,maar puur uit veiligheid.

Kijk bij de shetters heb ik echt geen oude verzorgsters / bijrijders. Maar de grote sterke paarden wel.

oke dat herken ik :j
het is gewoon jammer dat ik zo weinig kansen krijg, het is bijna altijd: je bent te jong -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 19:47

Sardientje, ik ben al 12 geweest. Maar goed een bijrijdpaard vinden was voor mij op dat moment niet nodig. Toen ik 15 was kampte ik wel degelijk met het probleem maar heb mij meerdere malen bewezen tegenover eigenaren. :)

Mijn advies, stop veel tijd en moeite in een goede advertentie. Zoals de hoofdletters ;) . Maar daar kan je beter het "moeilijk om een verzorgpony te vinden topic" voor raadplegen.