Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:18

Ik mag m'n verzorgpony [naam] (nu twee jaar samen), die een jaar stilgestaan heeft, weer langzaam op gaan bouwen. :D We houden natuurlijk goed in de gaten hoe ze het volhoudt en als ze het niet meer aankan is het ook prima, ze is niet de jongste meer, maar als het goed gaat hoop ik dat we kunnen gaan mennen samen. Ze staat te popelen om weer wat te doen en ik vind het ook heerlijk om weer een doel te hebben met haar dus we gaan lekker aan de slag samen. <3

0407Tamar

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 22:13

Wat een goed nieuws Pernilla!

Van de zomer ga ik Bumper beleren voor het wagentje. Nu zijn we conditie en spieren aan het kweken.Afbeelding

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 06:36

Ik heb gelukkig eigenaren die zulke dingen wel zouden overleggen, die zouden niet achter mijn rug om het paard verkopen en smoesjes verzinnen en zo. Daarbij weet ik vrijwel zeker dat beide paarden niet verkocht gaan worden :D

Helaas staat de fjord hoefbevangen. Heel erg balen, net voor de zomer, maar vooral sneu voor haar want ze heeft er duidelijk pijn van. Jammer, maar haar welzijn gaat voorop natuurlijk :(:)
Met de andere gaat het steeds beter :D in het bos wil ze zo graag dat ze stiekem al wel wil galopperen... En dat is toch wel bijzonder :D helaas schrok ze van een verborgen steen en daarbij stapte ze op haar eigen been en met rijden gister trok ze noch een beetje met haar achterbeen, dus maar gestopt.
Binnenkort komt er een zadelmaker, dus dan hoop ik dat we eindelijk een goed zadel kunnen vinden! We hadden nog geen 6 maand geleden een zadel gekocht, paste super goed, maar pony dacht dat het leuk was om opeens heel veel spieren te krijgen. Dus nu is het zadel erg krap aan het worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 07:02

Hier gaat alles goed. Stip en ik groeien steeds meer naar elkaar toe, ben niet bang om me te hechten oid, dat doe ik juist heel graag. We doen lekker ons ding in de bak, helaas lijkt hij steeds dominanter te worden, niet onder het zadel of met mij er naast maar in het land bij de kudde. Heeft tot een aantal schrikbare "ik-hou-mn-hart-vast" momenten geleid.. Heel vervelend.. Niet dat het altijd mis gaat maar afgelopen week door oa een nieuw paard wel. Maar goed dat wordt /is vast uitgevochten.

De eigenaar van Stip is ook de staleigenaar met meerdere paarden, zij is ook iemand die echt wel laat weten als hij weg zou moeten oid. :)

En ik mag rustig aan een welsh x minipaard beleren voor de kar, hem gister met een longeersingel tussen dubbele lijnen laten lopen en dat deed hij super voor een eerste keer! Rain is ook een van de pony's van de eigenaar. Wat ze me niet had vertelt is dat hij een enorme klier is als je hem uit het land wilt halen. :') _O-

@Tamar, super leuk! Een mede projectje dus :)) heb er zin in!

@Gerpie, oef wat vervelend dat de fjord hoefbevangen staat.. :(:) en fijn dat het met de amder steeds beter gaat!

@Pernilla, wat super om te horen joh! Echt heel fijn! :D

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:39

Hoi :wave: mag ik me hier ook melden? Ik volg af en toe de 'ook zo moeilijk een bijrijder te vinden' topic maar het lijkt me ook leuk om met mede-bijrijders/verzorgers te kletsen. Leuk om jullie ervaringen te lezen!
Ik vroeg me af, lukt het jullie goed om met 2-3 x in de week een band op te bouwen met jullie bijrijdpaarden? Ik ben bijna een jaar bezig met mijn huidig bijrijdpaard en ik loop er tegen aan dat ik voor mijn gevoel geen band met haar heb. Maar het is ook lastig omdat ik het steeds vergelijk met mijn oude leasepaard waarmee ik een hele hechte band had :( Hij wachtte mij altijd op bij het hek van de wei, hinnikte als ik naar hem toe liep, volgde me zonder halstertouw overal heen...Maar voor mijn gevoel kan het mijn huidig bijrijdpaard niks schelen als ik er ben :')

Maar is dat oneerlijk vergelijken omdat ik mijn leasepaard 4 x in de week deed en mijn bijrijdpaard nu maar 2 x? Hoe ervaren jullie dat? Ik word er momenteel een beetje moedeloos van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:59

Ik ben ook begonnen met twee keer in de week. Na een paar maanden herkende paardlief mij al en ze hinnikt naar me, wacht op me en is heel anders als ik haar rijd vergeleken met andere mensen. Dus ja: met twee keer per week kan het prima. Onze band is onwijs sterk en ik weet zeker dat ze mij herkent.

Is de klik er wel? Is die wederzijds of komt hij alleen vanaf jouw kant? Want als er geen klik is kun je doen wat je wilt maar uiteindelijk zul je geen echt sterke band krijgen. Herkenning wel, een band waarschijnlijk niet.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:15

Ja jij bevestigt eigenlijk wat ik dacht, dat het niet perse aan de aantal dagen gaat (al gaat het vaak sneller als je vaker gaat) maar meer aan het wel of niet een klik hebben. En dat heb ik voor mijn gevoel niet echt met mijn bijrijdpaard. Ook met rijden is ze een hele andere type paard dan waar ik normaal gesproken fijn mee samen werk.
Maar in alle andere opzichten ben ik onwijs blij met deze plek, de stal is leuk, ik kan het goed vinden met de eigenaresse en ik mag veel van haar, we kunnen veel buitenrijden, ik leer veel. Dus dat maakt het moeilijk. Ik wil ook niet het gevoel hebben dat ik het 'op geef'

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:07

Mijn bijrijdpaard kan het volgens mij ook niet schelen of ik er wel of niet ben, maar die uit het sowieso niet echt. Heb nog maar één bijrijdpaard gehad dat echt hinnikend naar me toe kwam draven als ik naar de wei liep. Ligt denk ik ook beetje aan het karakter van het paard en wat je met haar doet.

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 12:07

Een band opbouwen lukte mij zeker! Ik kwam 1 à 2 keer in de week bij mijn verzorgpony. Wij klikten meteen en konden na een paar weken al lezen en schrijven met elkaar. Thella was het ideale paard voor mij. Helaas is zij heel onverwachts aan koliek overleden, en ja, dat doet zeer...
Nu heb ik inmiddels ook al zo'n 9 maanden een nieuw verzorgpaard, maar ik merk wel dat het moeizamer gaat qua band. Dit paard is zo anders. Ik weet niet zo goed of ik terughoudender ben naar het paard toe, en dat de band daarom op zich laat wachten, of dat we gewoon niet heel goed bij elkaar passen.
Ik ben niet een van opgeven, ik kan best begrijpen dat het niet 1-2-3 een band kan ontstaan, maar af en toe vraag ik me wel af of die echte band wel gaat komen... Of dat we er al een hebben zonder dat ik het doorheb.

Je bent dus zeker niet de enige, maar ik denk dat het probleem is dat we beiden vergelijken met een vorig paard. Ik denk dat dat je toch iets tegenhoudt, ookal is het lastig om het los te laten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:22

Bay schreef:
Ja jij bevestigt eigenlijk wat ik dacht, dat het niet perse aan de aantal dagen gaat (al gaat het vaak sneller als je vaker gaat) maar meer aan het wel of niet een klik hebben. En dat heb ik voor mijn gevoel niet echt met mijn bijrijdpaard. Ook met rijden is ze een hele andere type paard dan waar ik normaal gesproken fijn mee samen werk.
Maar in alle andere opzichten ben ik onwijs blij met deze plek, de stal is leuk, ik kan het goed vinden met de eigenaresse en ik mag veel van haar, we kunnen veel buitenrijden, ik leer veel. Dus dat maakt het moeilijk. Ik wil ook niet het gevoel hebben dat ik het 'op geef'

Je moet ook beseffen dat niet ieder paard hetzelfde is. Niet ieder paard gaat roepen of komt aan gerent. Sommige zijn gewoon erg tevreden op de wei met hun maatjes. Misschien vergelijk je ook teveel met je oude leasepaard. Je hebt ook paarden die ook niet zoveel geven om het getut om hun heen. Dat is natuurlijk erg jammer als je zelf wel graag met zulke dingen bezig bent.
Ergens is het natuurlijk ook erg fijn dat het paard het zo naar z'n zin heeft op de wei. Zo kun je dat ook bekijken. Helaas kunnen ze niet praten en blijft het toch een beetje gissen.
Zolang het paard niet voor je weg loopt als je de wei in komt zou ik me niet al te veel zorgen maken of het paard het wel leuk vindt om met je te werken.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:49

Bedankt voor jullie reacties! Het doet me goed om de verschillende ervaringen te horen. Ik denk ook dat jullie allemaal gelijk hebben, dat ik teveel vergelijk met mijn oude leasepaard.

Tigra_ schreef:
Je moet ook beseffen dat niet ieder paard hetzelfde is. Niet ieder paard gaat roepen of komt aan gerent. Sommige zijn gewoon erg tevreden op de wei met hun maatjes. Misschien vergelijk je ook teveel met je oude leasepaard. Je hebt ook paarden die ook niet zoveel geven om het getut om hun heen. Dat is natuurlijk erg jammer als je zelf wel graag met zulke dingen bezig bent.
Ergens is het natuurlijk ook erg fijn dat het paard het zo naar z'n zin heeft op de wei. Zo kun je dat ook bekijken. Helaas kunnen ze niet praten en blijft het toch een beetje gissen.
Zolang het paard niet voor je weg loopt als je de wei in komt zou ik me niet al te veel zorgen maken of het paard het wel leuk vindt om met je te werken.

Hier heb je ook een punt. Mijn bijrijdpaard houdt gewoon heel veel van vreten en vrienden. En als ik kom, zet ik haar aan het werk en kan ze niet vreten of bij haar vrienden zijn :') Misschien moet ik me daar gewoon niet zoveel van aantrekken. Ik merk gewoon dat het me af en toe frustreert dat ze zo niet werklustig is. Je hoort haar bijna zuchten als de zadel erop gaat :+ maar buitenritten daarentegen zijn wel altijd leuk samen.

xNPanache schreef:
Je bent dus zeker niet de enige, maar ik denk dat het probleem is dat we beiden vergelijken met een vorig paard. Ik denk dat dat je toch iets tegenhoudt, ookal is het lastig om het los te laten.

Wat jij omschrijft klinkt heel herkenbaar en inderdaad, misschien moeten we dat wat meer loslaten en dan komt die band vanzelf wel.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:03

Tigra prima omschreven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:12

Bay, misschien als steun in de rug, maar mijn eigen paard waar ik 7 dagen per week naartoe ga komt echt niet hinnekent naar mij toe gerent in de wei :')
Ze kijkt wel op en is blij mij te zien, maar no way dat die vrijwillig het gras acher zich laat als ze mij ziet _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:39

Anoniem schreef:
Bay, misschien als steun in de rug, maar mijn eigen paard waar ik 7 dagen per week naartoe ga komt echt niet hinnekent naar mij toe gerent in de wei :')
Ze kijkt wel op en is blij mij te zien, maar no way dat die vrijwillig het gras acher zich laat als ze mij ziet _O-

:') :') :')

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 13:41

Anoniem schreef:

Haha bedankt! Dat is wel fijn om te horen :) En herkenbaar. Ik moet me er inderdaad gewoon niets van aantrekken. Ik snap ook best dat wei+gras+vrienden leuker is dan aan het werk gaan :')

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 22:13

Grasjes zijn belangrijk haha. Is indd nie dat ze echt naar je toekomen ofso. Bijrijdpony kijkt altijd chagarijnig maar doet geen vlieg kwaad en is erg enthousiast hij kijkt alleen altijd kwaad hahaha

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 06:14

Ook maar weer even ene update over mij, laatst een klein stapritje gemaakt met lady, was nog wel wat gespannen maar we wennen steeds meer aan elkaar. Ook is lady nu naar de hengst toe, dus even niet rijden maar over een jaar wel een veulentje. *\o/*

En ik heb ook nooit dat de pony leuk naar me toe komt, wel altijd de verkeerde. :+

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:24

Ik heb ook zo'n stalker in de wei bij Chanel :P Maar leuk een veulentje!

Verder verschilt het heel erg van Chanels humeur of ze naar me toe komt. Maar soms loopt ze ook wel eens weg als ze geem heeft om te werken :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:38

Falco komt meestal naar me toe, maar dat beest heeft om de een of andere reden een hekel aan buiten staan :')

Hij staat graag op stal, maar dat is niet altijd goed, dus hij gaat wel op wei of paddock.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 08:53

Lucky staat ook altijd bij het hek te wachten maar ze staat in een zand paddock omdat ze al te dik is en anders nog dikker word dus dan denkt ze yes naar stal want daar is wel eten haha

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:16

Sam kom in de wei niet naar me toe maar blijft wel netjes staan als ik aankom. Meestal kome dr wel paar andere ruinen achter me aan gelopen. In de paddock staat hij wel altijd op me te wachten.

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 13:33

Joke (36-jarige merrie) hinnikt als ze me ziet/hoort. Dan blijft ze staan, komt ze stilaan of lopen naar me toe. Hangt er vanaf in welke moed ze is :p

Nathan (haflinger ruin) komt afgelopen omdat hij denkt dat ik eten bij heb. Hij kan heel opdringerig zijn op de grond :/
Wegga (20-jarige merrie) blijft meestal staan of volgt Nathan.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 15:02

Ah worst nightmare kom op stal en wil naar de wei lopen, en jahoor onweer durf nu niet erheen ze staan helemaal achterin op open veld.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:26

My nightmare.. ik ben afgelopen week naar de ranch geweest. Na 3 dagen word ik geappt.. Valentijn loopt opnieuw heel erg kreupel op beide voetjes. |(

Het ging juist beter :? en we waren ook weer begonnen met rustig aan rondhobbelen. De hoefsmid komt woensdag. We vreesen allebei voor de hoefbevangenheid :x die of nog niet weg is, of.... medicijnen komen komende week en ze staat op zware pijnstillers. Zondag ga ik bij haar kijken.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 22:27

Laatst was er onweer toen ik op stal was en paardlief stond heel rustig binnen alsof er niks aan de hand was toen ben ik rustig naar buiten gelopen om te kijken hoe se erop reageerde en toen viel ze in slaap in de paddock hahahaha daarna maar weer snel op stal gezet :')